Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Google geeft Stadia-ontwikkelaars 'channels' voor beheren van bèta's

Google geeft Stadia-gameontwikkelaars de mogelijkheid om channels te gebruiken om games te testen en uit te brengen. Daarmee kunnen ze bijvoorbeeld bèta's uitgeven onder bepaalde groepen spelers zonder dat die spelers daar zelf voor hoeven in te schrijven.

De feature heet Channels, al gaat om één soort testkanaal. Volgens Google is de feature bedoeld voor Stadia-ontwikkelaars die hun games en software willen uitbrengen voor bepaalde groepen spelers. Het wordt mogelijk om het aantal downloads van een bèta te beheren, zodat een bèta onder een beperkt aantal spelers kan worden gedraaid. Ontwikkelaars kunnen per direct voor iedere game een aparte bètabuild aanbieden.

Het wordt daarnaast mogelijk om toegang tot een bètakanaal in te trekken. Daarmee kunnen spelers een beperkte tijd gebruik maken van een testbuild. Dat wordt optioneel; het wordt ook mogelijk om toegang voor bepaalde groepen aan te houden. Google noemt daarbij reviewmodellen voor gamejournalisten als voorbeeld, die ook na een release reviews kunnen blijven schrijven.

Google zegt dat het Channels wil uitbreiden naar mogelijkheden voor na een release van een game. Dan gaat het bijvoorbeeld over de mogelijkheid om testpatches live in games door te voeren. Bij alle opties is het de bedoeling dat die aan de kant van de ontwikkelaar worden geregeld. Spelers hoeven zich dan bijvoorbeeld niet meer zelf in te schrijven voor een bèta.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Tijs Hofmans

Redacteur privacy & security

04-11-2021 • 11:55

12 Linkedin

Submitter: Jasphur

Reacties (12)

Wijzig sortering
Goed dat de onwikkelingen van het platform door blijven gaan. Het groeit gestaag, zou soms wat harder mogen gaan, maar dit is wel een goede stap om ontwikkelaars wat meer regie te geven. Trekt misschien weer wat nieuwe ontwikkelaars over de brug :9
> Het groeit gestaag

Zijn er statistieken publiek beschikbaar van de actieve users?
Nee, maar er zijn wel (community-)indicatoren dat Stadia gestaag groeit, net als andere cloud gaming platforms overigens:
Het aantal beschikbare games: https://stadiastats.jdesl...le=games&derivative=false
Het aantal app downloads: https://stadiastats.jdesl...ownloads&derivative=false
Het aantal app reviews: https://stadiastats.jdesl...able=ios&derivative=false
Het aantal SubReddit-users: https://stadiastats.jdesl...e=reddit&derivative=false
Het aantal community forum members: https://stadiastats.jdesl...ble=misc&derivative=false

Dit inderdaad nog los van de feature development van het platform. Let wel, die gaat ook gestaag, zeker niet snel :)

[Reactie gewijzigd door Tuktop op 4 november 2021 18:53]

Nee helaas, dat zou best eens tijd worden idd. Ik doelde op het groeien van het platform qua functionaliteit etc.
Ik hoop eerder dat bestaande ontwikkelaars sneller patches gaan uitbrengen.
Looking at you Codemasters met jullie Dirt5 :P
Goede ontwikkeling! Gebruik Stadia als sporadische gamer nu sinds het begin (november 2019). Werkt gewoon eigenlijk altijd dikke prima voor het aantal games dat ik speel.

Laatste tijd wel beetje last van FOMO voor bijvoorbeeld een Death Stranding (PS5 versie), lijkt me geweldige walking simulator, maar voor de rest vermaak ik me nog prima met alle Assassin's Creeds, FIFA 22 en de Pro games.
Dergelijke features kunnen ook handig zijn voor gezamenlijke development aan een game die niet per se voor Cloud Gaming alleen zijn. Denk aan thuiswerkende game developers die op deze manier gezamenlijk toegang hebben tot een krachtige(re) machine om de game te testen.

[Reactie gewijzigd door SvenBo op 4 november 2021 12:14]

Denk dat dat niet gaat werken. De infra achter een cloud game is toch wel echt anders dan local. Dus testen van een cloud versie van een game geeft niet perse de verwachte resultaten voor de local versie van een game.
Voor het ontwikkelen van een game is het zeker bruikbaar. Het lokaal uittesten is belangrijk, maar slechts een onderdeel van het hele ontwikkelproces. Ik kan mij voorstellen dat cloud game development ideaal is voor 3d designers, quest makers, game programmeurs. Daarnaast heb je denk ik aparte mensen die per platform testen/releasen.
Dan ben je beter af met iets als Shadow imo waar je meer controle hebt.

Plus het lijkt mij dat devs met een overeenkomst al meer toegang hebben tot de Stadia servers. Dit is eerder handig om betas toegankelijk te maken voor mensen buiten het ontwikkel team.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 4 november 2021 12:35]

Dit zijn wel belangrijke toevoegingen.

Nu nog game mods en spellen toelaten welke alleen met toetsenbord en muis werken, en dan wordt de PC gamer in mij pas echt enthousiast.

(Ben sowieso enthousiast over Stadia, maar mis soms de echte PC games)
Het goede van stadia is juist de controller support. De focus ligt wat dat betreft meer op een alternatief voor de console.

Mods gaat het zeker niet worden. Tenzij die binnen de game te laden zijn natuurlijk.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True