'Apple maakt dit jaar tot tien miljoen minder iPhone 13's door chiptekorten'

Apple had in het huidige kwartaal 90 miljoen iPhone 13-smartphones willen produceren, maar dat lijkt door chiptekorten niet te gaan niet lukken, stelt Bloomberg op basis van bronnen. Dit productieaantal wordt waarschijnlijk met maximaal tien miljoen naar beneden bijgesteld.

Bloomberg zegt dat Apple waarschijnlijk zijn productieaantal gaat verlagen met maximaal tien miljoen stuks. Daarmee zou het productieaantal voor het laatste kwartaal van dit jaar op 80 miljoen stuks kunnen uitkomen. Apple zou tegen productiepartners en toeleveranciers hebben gezegd dat het hogere doelaantal niet wordt gehaald, omdat Broadcom en Texas Instruments er niet in slagen om voldoende componenten te leveren. Bloomberg baseert zich op bronnen die bekend met de materie zouden zijn.

Volgens ZDNet, dat zich mede baseert op een teardown van iFixit, zitten er vier verschillende chips van Broadcom in de iPhone 13, waaronder een wireless-powerreceiver en twee RF-chips. Bij Texas Instruments gaat het vooral om onderdelen voor het display. Van dit bedrijf zouden er drie of vier chips in de iPhone 13 zitten, waaronder een powermanagementchip voor het oledscherm en een USB 2.0-repeaterchip. Er zou ook sprake zijn van tekorten bij andere leveranciers.

Apple presenteerde zijn iPhone 13-telefoons halverwege vorige maand. Er zijn weer vier verschillende versies en de goedkoopste modellen hebben nu 128GB aan opslag en een accu met een hogere capaciteit. De prijzen van de iPhone 13, de mini, de Pro en de Pro Max zijn hetzelfde als hun voorgangers, te weten respectievelijk 809, 909, 1159 en 1259 euro.

Door Joris Jansen

Redacteur

13-10-2021 • 11:33

89

Reacties (89)

Sorteer op:

Weergave:

De prijzen van de iPhone 13, de mini, de Pro en de Pro Max zijn hetzelfde als hun voorgangers, te weten respectievelijk 809, 909, 1159 en 1259 euro.
Dit is niet geheel 'waar'.

De 12-reeks was voor de genoemde 'instapprijzen' uitgerust met 64 GB opslag. Voor 128 GB moest je rond de € 100,- meer betalen per model.
De 13-reeks begint voor deze bedragen met 128 GB opslag.

Kleine nuance.

[Reactie gewijzigd door Danny the dog op 22 juli 2024 18:03]

De 13-reeks begint voor deze bedragen met 128 GB opslag.
En een andere SoC en een ander beeldscherm en andere camera's en een andere accu. Is het stiekem niet gewoon een ander toestel met de wensen/eisen van nu?

Maar eigenlijk maakt het niet uit, het is gewoon een opvolger van de voorganger en kost hetzelfde!
Dat er wat anders in zit is logisch, dat is het (hele) idee toch van een opvolger?

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 18:03]

Nee, dat is niet hetzelfde. En zeker niet bij Apple, waar je geen extra opslag middels SD kaart kunt plaatsen.

Dat er verbetering is, ja, duidelijk. Anders was het geen opvolger / nieuw model.
Maar dat je nu iets voor hetzelfde geld krijgt wat bij de voorganger nog een optie tegen meerprijs was, is wel degelijk een 'meer waar voor je geld' dingetje.

Dat dit weer geschaard kan worden onder wat 'heden ten dage normaal geacht' wordt, is weer een andere discussie.

[Reactie gewijzigd door Danny the dog op 22 juli 2024 18:03]

Nee, dat is niet hetzelfde. En zeker niet bij Apple, waar je geen extra opslag middels SD kaart kunt plaatsen.
Die snap ik niet ik heb nergens de relatie gelegd met ander soort opslag of andere merken/telefoons. Puur over de iPhone dat die elke iteratie beter wordt, net als het geheugen dus eens per x jaar beter/groter moet worden om bij te blijven bij de verwachtingen (net als de CPU geupgrade wordt of het geheugen of de camera dus).
Maar dat je nu iets voor hetzelfde geld krijgt wat bij de voorganger nog een optie tegen meerprijs was, is wel degelijk een 'meer waar voor je geld' dingetje.
Maar dat geldt toch gewoon voor alles wat beter is geworden? Dat is net mijn hele punt.

Dit is misschien het meest zichtbare maar hoe is een CPU die nu 50% transistors heeft en (bij wijze van) 2x zo snel is anders dan dat het opslaggeheugen beter wordt? Er is geen verschil het is beide gewoon nodig om concurrerend te blijven en het 1 is niet specialer dan het ander. Alles moet min of meer beter zijn dan de vorige om kopers over te halen, dat is het hele spelletje.

Enige verschil is dat dat deel eerst een upgrade is waar je voor kon kiezen en nu is die keuze veranderd. Een specifieke versie (128GB) is dus goedkoper geworden, maar het toestel zelf niet! Is ook niks meer dan logisch, het oude toestel zal weer 100 euro in prijs dalen, dus ook meer voor minder ten opzichte van een jaar terug.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 18:03]

[...]
Enige verschil is dat dat deel eerst een upgrade is waar je voor kon kiezen en nu is die keuze veranderd. Een specifieke versie (128GB) is dus goedkoper geworden, maar het toestel zelf niet! Is ook niks meer dan logisch, het oude toestel zal weer 100 euro in prijs dalen, dus ook meer voor minder ten opzichte van een jaar terug.
Verschil in opvattingen zullen er altijd zijn. Prima ook.
Laten we het hierbij laten qua offtopic gaan en 'shake hands' :)

Maar het punt qua opslag vs. prijs, dat is waar ik idd op doel.

Het verschil is trouwens maar circa € 50,- tussen een 'gelijke' 12 en 13 op het moment van schrijven.

iPhone 12 - 64 GB kost nu € 808,-
iPhone 12 - 128 GB kost nu € 849,- (+ € 41,-)
iPhone 13 - 128 GB kost nu € 906,- (+ € 57*,-)

* En voor die 'slechts' € 57,- extra, krijg je een nieuwer model, met verbeterde SOC, betere batterij, scherm en camera, plus een jaar langer support! :+

[Reactie gewijzigd door Danny the dog op 22 juli 2024 18:03]

Misschien snap ik het niet zo goed hoor, maar waar komen die chip tekorten vandaan? Ik kan me voorstellen dat er wat fabrieken stilgelegen hebben in tijden van corona maar de vraag is nu niet ineens groter dan voor de lockdown toch, maw de capaciteit en de vraag komen toch redelijk overeen?

Chips lijkt me niet iets wat je jarenlang op voorraad hebt liggen.

Dus oprecht geïnteresseerd waar de tekorten nu vandaan komen.
Daar heb ik toevallig een goede uitleg van gezien van NPO op 3:

https://www.youtube.com/watch?v=eBR8fNW4IlY
Dit is ook een goede die veel meer van de supply shock uitlegt: https://youtu.be/b1JlYZQG3lI
Ik ben gestopt met kijken na de zin : "rekenkracht wordt uitgedrukt in nanometers"
Ik stoorde me daar ook even aan, maar het doet inderdaad niet af aan het verhaal.
Als er te kort aan olie is, hoef je niet exact te weten waarom Brent lekkerder is dan WTI, om een te kort uit te kunnen leggen.

[Reactie gewijzigd door sircampalot op 22 juli 2024 18:03]

Dacht hetzelfde, maar als je niet door Jip en Janneke taal kunt kijken is tekent ook wel.

Maar indirect klopt dat wel. Formulering had anders gekund maar toch in begrijpelijke taal

Bijvoorbeeld:
Kleinere chips met meer rekenkracht wordt mogelijk gemaakt door Nanometer technologie.
Ik wist ook niet dat de rekenkracht uitgedrukt wordt in nanometers. Toch weer iets geleerd. Ze zegt het stellig en het woord nanometer wordt groot in beeld gebracht zodat we het beter kunnen onthouden.

Het wordt keurig uitgelegd. De chip die het benzinepeil van je auto berekent, heeft een rekenkracht van 180 nanometer, en die in je wasmachine 65 nanometer. 4g runt op 22 nanometer, je computer op ongeveer 7, en je iphone 12pro runt op 5 nanometer. 5g gaat werken op 2 nanometer.

Wat een prachtig Nederlands is dat: De chip "runt op" 22 nanometer. Iedereen begrijpt dan toch zeker dat dit het toerental is. Toch zal het nog wel moeilijk te begrijpen zijn voor de leek waarom het maken van chip met een toerental van 2 nanometer rekenkracht zo moeilijk is, als je al 65 nanometer rekenkracht kan maken.

Deze vind ik ook sterk: "Door Corona vindt jaren van technologische ontwikkeling ineens plaats in enkele weken,"

"Het maken van een chip is een beetje als het restaureren van een schiderij. Het gaat laagje voor laagje, atoom voor atoom."

Als je het dan nog niet snapt ...

[Reactie gewijzigd door Elefant op 22 juli 2024 18:03]

Zie reactie van NOS op 3 onder de video. Het is niet zo dat de hele uitleg daarmee onjuist is, het blijft naar mijn mening een prima video.
We proberen met onze explainers een (complex) onderwerp begrijpelijk uit te leggen, zodat je het nieuws beter kunt begrijpen. Dat doen we in ‘gewone mensentaal’, zodat mensen met weinig kennis over een bepaald onderwerp het beter snappen. In deze video behandelen we het begrip ‘nanometer’. We hebben ervoor gekozen om dat versimpeld te doen, maar achteraf had die uitleg misschien uitgebreider en correcter moeten zijn. Daarom hier een uitgebreidere uitleg: [...]
Prima video misschien in jouw ogen, maar nog steeds een feitelijk onjuiste opmerking. Dat men voor 'NOS op 3' technisch lastige onderwerpen wil vertalen naar "Jip en Janneke"-niveau, zodat de gemiddelde man het ook kan begrijpen kan ik helemaal in komen, maar doe dat dan wel goed.
Ze zeggen toch zelf ook al dat het onjuist was, dat was precies het punt in mijn comment. Ze zijn erop gewezen door kijkers en hebben vervolgens een rectificatie + extra uitleg geplaatst.
Op die manier moeten we niemand meer naar school sturen, want daar worden ook complexe onderwerpen teruggebracht naar begrijpbare stof voor de (meeste) leerlingen/kinderen die eigenlijk niet klopt. Al je 'exacte' vakken kunnen op de schop, het begint al dat 1+1 niet altijd twee is... Maar dat geld eigenlijk voor alle vakken!

Een dergelijke 'simpele' uitleg is specifiek geschikt voor mensen zoals @mdj84nl en @Iblies (EDIT1: en @rodie83, Edit2: en @dura) omdat dit type mensen een simpele uitleg nodig hebben en het concept van nuance niet (willen) begrijpen...

Ga met je middelbare school kennis maar eens naar een expert op een gebied wat je hebt behandeld op school, dan worden je oren ook even voor je gewassen met meer informatie dan je kan verwerken/begrijpen.

Voor het gros van de mensen is het genoeg om te weten dan een lager getalletje op het productie proces, inhoud dat het een snellere chip oplevert. Dat het eigenlijk iets genuanceerder ligt is voor die mensen niet interessant en al helemaal niet wenselijk om te weten. Mensen hebben maar een beperkte faciliteit voor het verwerken van informatie en men zal moeten kiezen wat die informatie zal zijn, daarnaast moeten sommige mensen meer keuzes maken met wat ze wel en niet onthouden dan anderen... ;-)

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 22 juli 2024 18:03]

Op die manier moeten we niemand meer naar school sturen, want daar worden ook complexe onderwerpen teruggebracht naar begrijpbare stof voor de (meeste) leerlingen/kinderen die eigenlijk niet klopt.
Waar je hier aan voorbij gaat is dat er verschillende soorten fout zijn. Iets versimpelen is iets heel anders dan compleet incorrecte informatie geven.

Om een voorbeeld te geven: we weten dankzij Einstein dat de wetten van Newton niet correct zijn, toch leren we kinderen dit aan omdat ze in de meeste situaties meer dan goed genoeg werken en relativiteit veel onnodige complexiteit toevoegt. Zelfs NASA gebruikt Newton om vluchten naar andere planeten te berekenen. Wat we kinderen niet aanleren is dat dingen omlaag vallen omdat onzichtbare elfjes ze naar beneden drukken. Beide zijn fout, alleen die laatste uitleg is veel meer fout dan de eerste.

Wat NOS hier doet valt meer in die laatste categorie fout dan in die eerste.
Dus jij stelt dat er een gradatie is in 'fout'... Helemaal mee eens.

Waar ik het niet mee eens ben is je twee voorbeelden en het NOS voorbeeld gelijk stellen aan je tweede voorbeeld. Ik zeg zeker niet dat het gelijk is aan je eerste voorbeeld, zeker niet. Maar er ergens tussen in, imho eerder richting Newton, dan richting elfjes...

Maar over je Elfjes theorie, in de paper "Gravity Waves, Meteor Trails and Asymmetries in Elves" begint het met:
From June 2008 to March 2011 more than 400 elves have been recorded by cameras in southern
France and northeastern Spain.
Bron: https://core.ac.uk/download/pdf/41828896.pdf

Dat doet vermoeden dat dit alleen zo is in het zuiden van Frankrijk en het noorden van Spanje... Zo begrijpen allemaal je rare opvattingen over Elfjes en zwaartekracht... ;-)
Ik begrijp de strekking van je verhaal, maar:

Je geeft aan dat op scholen complexe stof word teruggebracht naar begrijpbare stof en dat die dan eigenlijk niet klopt. Daar kan ik me niet geheel in vinden. Je koppelt daaraan dat 1+1=2 niet in alle gevalen juist is en dat klopt ook. Echter heeft 1+1 in de context die op school gebruikt is wel degelijk als antwoord 2, dat antwoord is ook juist in die context.
In mijn latere opleidingen heb ik geleerd dat er meer manieren zijn om naar zaken te kijken, maar nergens is gebleken dat datgene wat ik geleerd heb op de basisschool (zoals 1+1=2) onzin is. Mogelijk niet volledig, of mogelijk een eenvoudiger manier om ernaar te kijken, waarschijnlijk in een beperkte context, maar zeker niet onwaar.

Als we kijken naar de zekerheden die we niet hebben en die beschouwen als een aanname of veronderstelling zoals bijv. in de wiskunde dan weten we maar heel weinig echt zeker. En daarmee is de waarheid een relatief begrip. Dus daarin heb je gelijk, in feite is datgene wat wij leren gebaseerd op de aannames en veronderstellingen die wij doen om zaken begrijpbaar te maken.

Er is echter een verschil in onzin vertellen en begrijpbaar maken van complexe onderwerpen. Overigens zal de beoogde doelgroep van het filmpje er niet wakker van liggen, dus wat dat betreft moeten we er maar niet teveel woorden aan vuil maken.

Mijn mening is wel dat het 'nanometer' verhaal mogelijk beter verwoord had kunnen worden. Er is namelijk niets mis met proberen mensen te onderwijzen doormiddel van waarheden uitgelegd in eenvoudiger bewoording.
Wat een rare reactie. Feit blijft dat rekenkracht nooit wordt uitgedrukt in nanometers. Het is dus gewoon een foute uitleg en had veel beter gekund door gewoon te zeggen waar het wel op staat. Daar was het ook niet erg veel lastiger van geworden (minder NM biedt de potentie tot meer rekenkracht).
Dat je constateert dat het niet klopt is het begin, echter als vervolg om in plaats hierover te vallen en een bron volledig af te doen als onzin/foutief dan doe je dezelfde bron toch ook tekort. Dit betekent dat je niet in staat bent om door grote lijnen heen te lezen en dus niet in staat bent / of wilt zijn, informatie breder te begrijpen. Dit is overigens wel meer aan de hand waar je toch vaak ziet dat men niet meer wilt begrijpen dan wat er daadwerkelijk staat, en bronnen dan zomaar afdoet als foutief.

Het kan goed zijn dat dit opzettelijk fout vermeld is om het zo begrijpbaar te maken voor iedereen, of misschien snapt diegene die dit ge-edit heeft ook niet helemaal, maar het is naar mijn inzien toch wel een beetje treurig dat we deze discussie überhaupt moeten hebben.
Het kan prima heel simpel worden uitgelegd, in vijf woorden. De statement klopt niet, maar is begrijpbaar genoeg voor de leek. Het issue is niet dat het niet simpel kan worden uitgelegd, maar dat er mensen zo erg over vallen dat iets niet klopt, dat ze direct stoppen met kijken van de rest van de uitleg over een onderwerp.

Onder die redenatie zou je ook geen Albert Einstein moeten quoten, want hij heeft eerder dingen gezegd/geclaimed die niet bleken te kloppen.
Ah thanks, met Sophie nog wel :+
De vraag is enorm toegenomen. Iedereen had ineens een thuiswerkplek nodig, servers moesten opgeschaald worden en zo kunnen we nog doorgaan.
Dat plus nu de transitie naar elektrische voertuigen. Dan nog al die IoT devices: slimme speakers, thermostaten etc. Tegenwoordig heeft werkelijk alles een chip.
Als er iets te kort is komt de vraag sowieso niet overeen met de capaciteit. De vraag naar chips groeit al jaren en veel orders zijn aan het begin van de pandemie geannuleerd, dus de "flow" is een beetje uit het hele proces geraakt.
@Vorkie @KaiseRRuby @Psycho_Mantis

Ik denk eerder dat @911GT2 bedoelt dat corona al best wel lange tijd bezig is en dat Apple en toeleveranciers er ergens rekening mee hebben moeten houden.

6 Maanden geleden en 3 maanden geleden waren die tekorten er ook en had je dat al kunnen meedelen, en met name in ICT begon het al heel vroeg te haperen ivm de toename van vraag naar electronica.

En de reden waarom ik die 6 maanden en 3 maanden noem is het feit dat de productie al heel hard start ruim voor de lancering omdat je in de eerste weken een maximale vraag hebt dat vervolgens langzaam daalt en afvlakt.


Mijn inziens is de nieuwe Iphone redelijk mwoah ontvangen, nergens zie je het echt boven uitschieten en hebben er minder mensen zin in.

https://9to5mac.com/2021/...lmed-by-iphone-13-lineup/
The survey conducted by SellCell shows that purchase intent dropped 20% as Apple users are underwhelmed by the new iPhone. Over 5,000 iPhone users based in the US were interviewed, and they’re not happy about the iPhone 13 lineup.

For example, 64.1% of them said the new iPhones are “not very” or “not at all” exciting, followed by 21.5% that said it’s “somewhat exciting,” and 14.4% of Apple users that said it is “extremely” or “very exciting.”

When asked about their intention to buy the iPhone 13, 76.8% said they wouldn’t, while only 23.2% said it would. The purchase intent was down 20.5% compared to a pre-launch survey published two months ago.
Deze persmededeling kan met enig logica snel onderuit worden gehaald,
alleen gaat men vervolgens gissen zoals ik 🤡
De tekorten zijn in casu iig niet geloofwaardig als er niet ergens een fabriek in mekaar is gestort.
Ik vind dit je inbreng en het onderwerp heel interessant. Door veel bedrijven worden tijdelijke oorzaken gegeven, terwijl de oorzaak structureel zou kunnen zijn (merk minder in trek, uitvoering van nieuwste model valt tegen als 2 voorbeelden). Zo hoopt de fabrikant (apple in dit geval) het voordeel van de twijfel te krijgen. Als de indruk gewekt wordt dat het merk zelf minder waard wordt is dit uiteraard slechter.


Bij General motors zag je hetzelfde: verkoopaantallen YoY zouden met 33% gedaald zijn door chiptekort. Dit terwijl Tesla + 73% meer aantallen verkocht had YoY met 3 tot 5x zoveel chips in een auto.
Bron: https://twitter.com/Cathi...yIImzAALbT9I-c5Nq_2w&s=19

Mijn vermoeden is dat GM wat achtergebleven is op de EV markt, en chips aangrijpen als mooi excuus.
Het kan van de specifieke chips afhangen die in auto's van Tesla en GM worden gebruikt. De ene chip kan (vanwege het productieproces) mogelijk volop gefabriceerd worden, terwijl er van de andere chip krappe voorraden zijn omdat de fabrieken die de chip kunnen produceren allemaal volgeboekt zijn. Het kan ook zijn dat Tesla een grotere klant is, daarom betere contracten had met chip-toeleveranciers waardoor zij voorrang krijgen en dus wel wel de benodigde aantallen chips geleverd konden krijgen, maar GM niet.
Wat ook kan meespelen is dat Tesla tijdens COVID gegokt heeft dat hun vraag zou groeien en geen afbestellingen gedaan heeft. Terwijl GM dacht dat de vraag zou inzakken, en toen hij toch weer aantrok de capaciteit voor chips als verkocht was aan een ander?
"Tijdelijk" in de chip wereld is dan ook wel weer snel 5 jaar. Ik bedoel meer capaciteit bouwen kost ongeveer die tijd als je geluk hebt.
Ander aspect;

Als je bv een bakkerij hebt kun je binnen jaar een capaciteit snel en relatief goedkoop een productie hal met apparatuur erbij hebben.

een beetje chip fabriek kost al snel een paar miljard (10) en als je lukt om met 2 jaar zo'n FAB af te hebben, is dat snel.

Verder hebben auto's veel meer chips gekregen.
COVID heeft ook niet geholpen, supplychain is gedeeltelijk onderuit.

Er worden ook speciale chemicaliën en veel water gebruikt.
Heel kort samengevat: een sterke groei van de vraag die onderschat is en een heel scala aan zaken die de productie van chips hebben gedrukt (waarvan de effecten van Corona er slechts een was). De Corona-situatie lijkt een beetje een "katalysator" te zijn geweest voor de crisis op de chipmarkt maar in 2019 was al duidelijk dat het de foute kant op ging.
Vele antwoorden, maar het correcte antwoord staat er niet tussen:

Maleisië.

Daar zitten veel verpak-afdelingen van chipbedrijven, oa TI en Broadcom. Maar ook AMD processoren willen er nogal eens op hebben staan dat ze uit Maleisië komen, terwijl hun wafers natuurlijk gewoon uit Taiwan en de VS komen.

Ze hebben in Maleisië net een strenge lockdown gehad vanaf Juli, waarbij ook alle niet-essentiele fabrieken sloten:


https://www.mondaq.com/he...-harder-lockdown-measures

Vorige maand ging er weer een verpak en test bedrijf (OSAT) dicht:

https://www.bloomberg.com...ia-plants-shut-for-a-week

Dus de regels daar zijn streng, en het is nog niet onder controle.

Zie oa:

https://www.nasdaq.com/ar...h-supply-chain-2020-04-17

https://fortune.com/2021/...-surge-car-chip-shortage/

[Reactie gewijzigd door kidde op 22 juli 2024 18:03]

De chiptekorten*** komen door grondstoftekorten
Wat ik laatst begreep zijn alle (chip)fabrieken op 100% aan het draaien, dat gaat lastig als er niet genoeg grondstoffen zijn.

En gezien de uitbreidingen die die fabrikanten aan het doen neig ik toch naar het geloven dat er gewoon meer vraag is dan de fabrieken aan kunnen. Meer fabrieken bouwen lost een grondstoftekort niet op maar vergroot dat probleem.
- 20-40% Grotere vraag naar chips dan 2019.
- Tekort aan zeer schoon water.
- Natuurgeweld en verstoorde supply chains.
- Brand en waterschade in enkele grote fabs.
- Sancties richting China, beperking export chips.
- Oprichten fabrieken elders in de wereld.
- Elektrische auto revolutie, smart things.

Over vermoedelijk een jaar tot max 3 jaar zijn deze problemen verholpen en zullen we hopelijk wat beter voorbereid zijn op dit soort problemen.

Edit: Link met interview ASML CEO

[Reactie gewijzigd door testaankoop op 22 juli 2024 18:03]

Vind dit een van de betere uitleg videos

https://youtu.be/3A4yk-P5ukY
Het wordt helaar niet voldoende belicht, maar het probleem, is niet puur de hoge vraag, steeds me productne hebben chips nodig. Maar het is puur het opdrijven van het consumeren wat deze vraag drijft. Het gehele economische stelsel is een soort van zombie economie geworden en het beweegt alleen nog maar voort op de vraag opdrijven.
De meeste mensen willen ook geen specialistische informatie. Dus dat scheelt.
Meer volledige en juiste informatie kan iedereen waarderen.
Dus als ik jou een video laat zien die het ontstaan van een planeet laat zien met tig woorden met 20 lettergrepen en woorden die je nog nooit van je leven gehoord of ooit zult horen snap je het daarna?

Ps. Antwoord is nee.
Dat is niet mijn punt. Het gaat niet om taalgebruik. Mijns inziens is het artikel onvolledig.
Zou dit de reden zijn waarom de iPhone 13-update maar magertjes is tegenover de iPhone 12? Wellicht bewaren ze de echte verbeteringen voor de iPhone 14: wanneer ze weer volop kunnen produceren.
Het is wat subjectief maar ik vind de 13 mini wel degelijk een behoorlijke prestatie: snelle a15 cpu , de 12 pro-max camera in de mini behuizing met optische stabilisatie, een accuduur die soms zelfs beter is dan de reguliere iphone 12 en dat zonder groter te worden.
Niet dat ik het wil afbreken maar wat ben je met zo'n cinematic camera in zo'n klein ding?
Was de iPhone 12 dan niet ook een magere update t.o.v. de 11? Smartphones zijn de laatste jaren steeds meer uitgekristalliseerd en voegen geen baanbrekende features meer toe. Dat is sowieso iets dat buiten de pandemie al gebeurde.

In onze consumptie maatschappij is het ook eigenlijk te gek voor woorden dat je elk jaar een nieuwe telefoon "moet" kopen, we deden gemiddeld 2 jaar met een telefoon, dat is inmiddels al verschoven naar 3 jaar en toch blijft de tech community het een "magere" update t.o.v. het jaar ervoor. Ik begrijp eigenlijk die verontwaardiging niet zo. Voor mij is het wel een significante update, maar ik had dan ook geen 12. En zo denk ik dat het voor heel mensen geldt.

Los van bovenstaande is er wel dit jaar iets over te zeggen wat betreft de chips. De A15 is inderdaad maar een magere update, mede door het chiptekort en mede door vertrekkend personeel bij Apple.
Bron: https://wccftech.com/a15-...p-engineers-left-company/
Was de iPhone 12 dan niet ook een magere update t.o.v. de 11?
In mijn mening wel, geniet nog altijd van mijn 11 Pro Max, gaat makkelijk de hele dag mee en is alles behalve traag... Heb de 12 Pro overgeslagen en nu de 13 Pro ook, misschien dat de 14 echt een upgrade zal zijn (en ook eindelijk USB C heeft.)
Apple heeft dit wel vaker in het verleden gedaan, dit waren destijds de "S" modellen.
Tegenwoordig gebruiken ze alleen dat achtervoegsel niet meer.
Wat is er mager aan? Betere SOC, beter beeldscherm, betere cameras, betere modem, sneller geheugen.
Een jaar tijd is te kort om significante verbeteringen in te voeren op zo'n grote schaal als bij Apple. Als je over een langere periode kijkt zie je dat om het jaar (dus elke 2 jaar) er grote verbeteringen plaatsvinden bij iPhones (en andere producten van Apple).
Dit soort berichtgeving werkt op een bepaalde manier natuurlijk ook averechts. Als je mensen gaat vertellen 'er komt een tekort aan', gaan ze juist inslaan. Dus tja, dan krijg je een soort versterkt effect en daarna de 'told you so'.
+ de eerdere berichten dat ze nu meer iPhones dan ooit wilden maken
Zo gaat dat altijd, ook in de jaren 20
Apple mag dat soort informatie niet achterhouden vanuit regelgeving rondom de beurshandel. In dit geval is het nog afkomstig uit "bronnen" maar in hun financiële berichtgeving richting aandeelhouders c.q. beleggers had Apple er binnenkort sowieso duidelijkheid over moeten geven.
Gaan ze dan andere iPhones meer produceren of goedkoper maken om die toch te kunnen verkopen ipv een iPhone 13?
Dat lijkt me niet aangezien die telefoons net zo goed chips nodig hebben
Ik denk eerder dat ze de iPhone 13 mini tijdelijk afschalen om de iPhone 13 pro(max) tekorten op te kunnen vangen.
Apple heeft zelf de data, dus kan ervoor te kiezen van welk model ze minder gaan produceren.
Dus naast de A15 chip ook
4 chips van Broadcom en
3/4 chips van Texas Instruments

Hoeveel chips zitten er wel niet in?
Hier zie je het mooi bij de iFixit teardown van de 12 / 12 Pro van vorig jaar: https://nl.ifixit.com/Gui...Phone+12+en+12+Pro/137669

Er is er nog geen waarbij ze het moederbord los gesoldeerd hebben van de 13 / 13 Pro (want het is een zgn. 'sandwich' design).
De verschillen per jaargang Iphone zijn al jaren maar klein.
Ik leef mee met Tim Apple. Al die gemiste omzet....
Chip tekorten niemand is er van gespaard. Je moet die dingen ook kunnen blijven maken met de nodige grondstoffen. Het is een mes dat aan 2 kanten snijdt als een mens altijd maar meer en meer wil. Ergens houdt dit op en zijn we ons nekje zelf aan het dicht knijpen op den duur.
Betekent dit dan dat (binnenkort) de iPhone 13 moeilijk(er) te krijgen zal zijn?
Dat is ook sterk afhankelijk van de vraag.
Pro en Pro Max varianten lijken voorlopig een langere levertijd te hebben.
De gewone iPhone 13 en Mini zijn vrij goed verkrijgbaar.
Eigenlijk is er heel veel waar chips in zitten lastig te krijgen
De ps5,de nieuwe xbox, videokaarten en vele andere producten.
En niemand weet wanneer dit probleem opgelost is.
Ja, ik weet het, zelfs autofabrikanten kunnen minder auto's maken omdat er een tekort is aan chips.

Tot nu toe lijkt Apple één van de weinige bedrijven te zijn die er niet veel last van hebben; hun apparaten zijn tot nu toe nog gewoon verkrijgbaar. Maar met dit bericht dat Apple (max) 10 miljoen minder iPhone 13's gaat maken vraag ik me dus af of we als consumenten dit nu wel gaan merken. Ik was zelf van plan volgende maand een iPhone 13 Pro te bestellen, 't zou jammer zijn als ik daar dan lang op moet gaan wachten...
Als ik het goed heb ontstond de chip tekort door het annuleren van orders aan het begin van de pandemie, en dat de bedrijven uiteindelijk opnieuw de chips gingen bestellen. Door het sluiten van de fabrieken zat er ook nog een productie stop op waardoor het voornamelijk de 3e partij bestellingen zijn die achterlopen. Apple gebruikt deels zijn eigen chips, en hoewel met nog steeds beperkte productie, hebben zij er minder last van doordat hun bestelling waarschijnlijk voor een tijdje al vast lag. Het kan dus zijn dat het voorlopig nog genoeg is, maar het kan ook zo zijn dat er binnenkort toch een wachttijd komt.

Edit: ik lees dat het gaat om de chips van 3e partijen. In principe gaat het erom of Apple op tijd en genoeg besteld heeft, iets wat ze niet zomaar bekend gaan maken.

[Reactie gewijzigd door BiaggioLuciano op 22 juli 2024 18:03]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.