Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Kingston brengt USB-C-sticks uit met leessnelheid tot 1000MB/s

Kingston brengt onder de noemer DataTraveler Max een serie USB-C-sticks uit met een leessnelheid tot 1000MB/s en een schrijfsnelheid van 900MB/s. Er zijn varianten met capaciteiten van 256GB, 512GB en 1TB.

De Kingston DataTraveler Max-flashdrives werken met USB 3.2 Gen2 en zijn enkel voorzien van een USB Type-C-aansluiting. Om de snelheid volledig te benutten, is ook een computer of laptop nodig met een USB 3.2 Gen2-aansluiting. Daarmee is een doorvoersnelheid van maximaal 10Gbit/s haalbaar.

De 12g wegende USB-sticks zijn 82mm lang, 22mm breed en 9mm hoog. Ze zijn voorzien van een schuifdop, ledindicator en een lus om ze als sleutelhanger te gebruiken. Met de geclaimde snelheden zijn de nieuwe USB-sticks van Kingston de snelste op de markt. De concurrentie blijft steken op maximaal 440MB/s.

Details over het gebruikte flashgeheugen of de controller geeft de fabrikant niet. De genoemde snelheden gelden voor alle drie de uitvoeringen. De versies van 256GB, 512GB en 1TB hebben respectievelijk adviesprijzen van 108, 156 en 265 euro. De USB-sticks hebben vijf jaar garantie.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

30-08-2021 • 15:55

73 Linkedin

Reacties (73)

Wijzig sortering
Denk dat ik mijn OS op USB weer is een spin ga geven. Was heel fijn werken op systemen die ik om welke reden dan ook niet via hun eigen OS kon of wilde benaderen. Met deze USB wordt dat erg geinig!
Om die reden heb ik recent de Transcend Jetflash 930C gekocht, echt een top stick is dat! Enige USB-C + USB-A hybride stick die ik kan vinden waarbij de performance tot 400mb/s schrijf kan lopen. Als de chip wat langer in gebruik is en die warmer wordt is het rond de 80mb/s maar daar mee alsnog een snelle schrijver omdat die niet continu even een korte schrijf pauze neemt.

Als je met dit project aan de slag ik gaat kan ik van harte Easy2Boot aanraden, dat is een heel makkelijke multiboot oplossing voor ISO's die ook direct vanaf VHD's kan starten. Je kunt z'n VHD eenvoudig maken door een kale windows 10 te installeren in virtualbox terwijl je bij virtualbox aan geeft het VHD formaat te gebruiken. Je zet nu de VHD op de Easy2Boot stick en het werkt (Al zal die wel een melding geven dat het geen Fixed disk betreft, dit maakt niet uit de moderne versies van Windows 10 kunnen hier prima mee overweg en doen terwijl die gemount is alsof het bestand de volledige ruimte in beslag neemt).

Leuke van deze manier ten opzichte van de gangbare Windows 2 Go methodes is dat je heel eenvoudig een backup kunt maken van je VHD. En met een kleine template VHD van ongeveer 10GB heb je dus zo meerdere images op je stick staan. Dan kun je het zeer eenvoudig clonen en heb je zo snel nieuwe test installaties beschikbaar.
Is dit wezenlijk anders dan: Win2USB?
https://www.easyuefi.com/wintousb/

Dat tooltje (gratis) is ontzettend simpel om een portable Windows op je USB stick te draaien.

Nadeel is dat ik geen idee heb hoe ik er een dualboot van maak, waarbij de "2e boot" gewoon Ventoy is, die vervolgens mij weer laat kiezen welke ISO ik wil starten.

Dus eerst kiezen uit Windows of Ventoy.
Daarna, als je hebt gekozen voor Ventoy, het ventoy boot menu.

Dat lijkt mij ideaal..

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 30 augustus 2021 16:56]

Dit is inderdaad heel anders, Win2USB kun je gebruiken om z'n stick met VHD(X) te maken, maar dan heb je de Windows Boot loader (En dus wel betere secure boot ondersteuning) met maar 1 keuze. Je kunt niet hele makkelijk VHD's er bij plaatsen want je moet dan handmatig de bootloader editen.

Easy2Boot is van oorsprong een Ventoy alternatief, en kan zelfs Ventoy integreren. Dus dan heb je direct al een Ventoy achtig menu waar je de VHD kiest als menu optie waarna hij alles automatisch inregelt. Wil je ventoy? Dan kies je Ventoy in het menu en veranderd Grub naar de Ventoy versie.

Dus ik heb inderdaad Ventoy en agFM op een tweede partitie draaien, en dan de reguliere grub voor MBR boot op partitie 1. En alles is netjes en automatisch geintegreerd. Je kunt dit heel makkelijk in elkaar zetten met de gebundelde scripts en hun eigen iets aangepaste versie van Ventoy.

Het dual boot stuk komt dus niet aan de orden, dual boot met ventoy is in theorie wel erg makkelijk met UEFI. In dat geval moet je zorgen dat je die tweede partitie hebt en daar de ventoy bestanden inclusief de EFI map naar toe kopieert. In dat geval zou je het moeten kunnen kiezen als partitie in veel sticks.
Zet je vraag anders eens in het forum?
Ben er ook benieuwd naar
Ik gebruik zelf Ventoy om simpel ISOs en dergelijken te booten. Open source, werkt prima en krijgt regelmatig updates.

Ik was nog niet bekend met Easy2Boot, ik neem aan dat beide pakketten een beetje vergelijkbaar zijn?

[Reactie gewijzigd door job_h op 30 augustus 2021 23:15]

Vergelijkbaar maar Easy2Boot kan een stuk meer out of the box en kan zelfs ventoy integreren zodat je beide hebt. VHD boot werkt native, je kunt partities mounten en zo op MBR niveau je USB stick aanpassen, Linux booten, Windows booten, DOS booten, XP vanaf USB installeren, via scripts je installaties automatiseren direct .wim booten en nog meer leuke truuks. Ventoy is simpel zowel in de goede als slechte zin, Easy2Boot is uitgebreider ook zowel in de goede als slechte zin.
Easy2Boot kende ik nog niet! in onderzoek ;)
Als je echte comfort wil, pak je een SATA SSD met een iodd2531 / Zalman VE-300 / 400 behuizing. Ik gebruik het sinds 2009, virtuele schijven (VHDs), ISO's, alles met een paar clicks "gemount" en doet zich voor als zowel een virtuele disk drive, virtuele BD-ROM EN tegelijkertijd toegang tot de bestanden op de schijf zelf, alles via 1 USB3 poort.

Voorbeeld: https://www.aliexpress.com/item/32743029869.html
Plop een 2TB SSDtje voor 150 euro in, en je hebt voor 220 euro een tool dat goud waard is.

En anders heb je de mini icm m.2 SSDs: https://www.amazon.com/io...ypted-Drive/dp/B07Y4FR9H7

Helaas nog geen NVMe / USB-C variant kunnen vinden. Als iemand er eentje weet, hoor ik het graag!

[Reactie gewijzigd door grasmanek94 op 30 augustus 2021 22:22]

Leuk ding die mini icm, maar waarom nou weer die micro-B aansluiting voor USB-3? Yuk.
Het 'Windows To Go' principe is (of was) wel lekker praktisch idd. Dat zal vast met andere OS-en ook wel werken, maar daar ben ik niet mee bekend.

Vind het wel praktisch om bij problemen op een computer, of het 'snel' kunnen bekijken of iets werkt (op USB2 bij oude hardware is het nog erger dan een HDD) bij lege systemen, je gewoon de usb stick er in prikt en binnen notime een volwaardig aangekleed systeem voor je neus hebt.

Heb hier nog een USB3 stick zoals deze liggen die ik daarvoor gebruik.

Gezien de ouderdom van die stick en de uitspraak in het artikel hier (concurrentie zit op max 440MB/s) vind ik het bijzonder dat er in al die jaren weinig vooruitgang is geboekt. Al zal dat met m.2 usb sticks vast al wel mogelijk zijn geweest.
Ik had vooral linux en/of pen testing tools erop staan die ik niet zo maar op een guest os mocht zetten,.... Of hdd recoveries... Maar om er echt vast van te draaien bood meer uitdagingen dan oplossingen.
USB is niet de meest betrouwbare vorm van opslag, kan ik helaas uit ervaring vertellen. Ssd via usb (connectortjes / losse ‘doosjes’ zijn goedkoop) is veel betrouwbaarder en uiteraard sneller. Zeker nu kleine ssd’s goedkoper dan ooit zijn zou ik die nemen.
Wat is dan het verschil tussen het geheugen van een USB stick en van een SSD?
Het is beide non-volatile solid state geheugen. Is het niet gewoon hetzelfde?
Even wat zitten google'en en je hebt gelijk. In principe is het hetzelfde.

Toch heb ik de indruk dat sticks minder lang mee gaan. Ik heb er al zo vaak problemen mee gehad dat ik er eigenlijk al bij voorbaat rekening mee hou dat ze elk moment kapot kunnen gaan. Gebruik ze mede daardoor zelden meer.
Okay, bedankt voor je reactie.
Wel vreemd dat je zoveel problemen met sticks hebt. Ik kan er niet zoveel over zeggen omdat ik ze maar af en toe gebruik.
M'n ouders hebben een oude Mac Mini. Op mijn aandringen kreeg die een backup. Omdat het qua data weinig voorstelde (pakweg 100 .pdfjes en .docx'jes) en het ding maar een paar keer per week een uurtje aan staat, dacht ik; Past prima op een usb-stick. Weet je wat, neem ik die gewoon als backup.

Bewust een bekend merk genomen, Kingston als ik me goed herinner, maar na een paar maanden deed hij het al niet meer. OK, kan gebeuren, omgeruild onder garantie uiteraard, even initialiseren voor Mac en weer verder. Maar binnen een half jaar gebeurde het weer. Na de derde keer in nog geen jaar (met een ander merk) die stuk ging, heb ik toch maar een 'echte' externe harde schijf gekocht. Die doet het nog steeds en dat gaat al 4 of 5 jaar of zo goed.

Daarnaast heb ik een handjevol usb-sticks, speciaal voor het installeren van Windows 10, Linux of macOS of om daarmee op te kunnen starten of zo als 'backup' opstartschijf. En hoewel ik die in totaal altijd maar een paar keer gebruik, heb ik al verschillende keren meegemaakt dat die de geest gaven.

Die SD-kaartjes in een usb-houdertje, die zijn veel betrouwbaarder dan gewone usb-sticks, is mijn ervaring. Ik heb er twee die al jaren in een dashcam zitten en die het nog steeds doen. Moeten al heel vaak herschreven zijn intussen.
Patriot Supersonic doet 600 read AND write en kost de helft
Running the drive-through CDM, we do get 613 MB/s read and 547 MB/s to write. 4KQ1 reaches 42 MB/s reads, and 146 MB/s write.

Read more: https://www.tweaktown.com...tb-flash-drive/index.html
4KQ1 reaches 42 MB/s reads, and 146 MB/s write.
Waardeloze review dus. Als de schrijfsnelheid bij random 4K hoger is dan de leessnelheid, word er naar een cachelaag geschreven, en niet (met die snelheid) naar de USB-stick.

M.a.w. de auteur van die "review" zit de OS cache voor removable drives te benchmarken.

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 30 augustus 2021 17:09]

Scherp, en daarom plaats ik ook altijd de link ter controle.
Mooi product, ben alleen benieuwd hoeveel GB lang ze dat tempo vol houden.

Edit: Bedoelde inderdaad, hoe groot is het SLC cache, waarin het schrijven snel gaat, en wat is het tempo na het volschrijven van dat SLC cache.

[Reactie gewijzigd door r_bleumer op 30 augustus 2021 17:07]

De USB-sticks hebben vijf jaar garantie.
Minimaal 5 jaar dus en anders krijg je waarschijnlijk een nieuwe.

--edit-- verkeerd begrepen :)

[Reactie gewijzigd door PdeBie op 30 augustus 2021 16:43]

Nee, hij bedoelt of er een cache op zit die vol raakt waarna de snelheid instort tot de stick kans gehad heeft zijn cache weer leeg te schrijven naar het tragere geheugen. Dat doen veel SSD's, die hebben dan een klein stukje heel snelle opslag (SLC). Dat merk je pas als je grote files op gaat slaan waardoor de cache vol raakt.
ah zo... verkeerd begrepen.
Tijdens gebruik kan en zal de snelheid waarschijnlijk zakken naar gelang oa de drive opwarmt. Het ging bij zijn vraag niet om hoe veel GB voor dat ding versleten is maar hoe snel kakt de snelheid in naar 'aanzienlijk minder' tijdens bijvoorbeeld 300GB aan backups wegschrijven. Is dat de eerste 20GB 900mB/s daarna rustig zakkend naar 200mB/s bijv?

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 30 augustus 2021 16:43]

Ja, vreemde fout. Misschien om dat officieel er een kleine k wordt gebruikt bij kB/s. Dat is echter om de k van kilo niet te verwarren met Kelvin - kilo, mega etc. komt immers uit het metrisch stelsel. Bij mB/s is het echter incorrect en wordt inderdaad gebruikt voor milli, niet mega.

[Reactie gewijzigd door uiltje op 3 september 2021 22:14]

Klopt de prijs? €146 voor 1TB vind ik niet duur.
Waarschijnlijk een prijsfout. Zie ook de adviesprijzen en prijzen van andere (langzamere) sticks. Vermoedelijk volgen er snel meer prijzen in de Pricewatch.
De 1TB is €265.
Ik zat juist te kijken of de andere prijzen wel klopten. voor 130 euro heb je al een samsung t7 portable die ook 1GB/s haalt met usb 3.2. Ietsje groter, maar voor dat prijsverschil neem ik dat graag voor lief.
T7 is gezakt naar 118 8-)
De versies van 256GB, 512GB en 1TB hebben respectievelijk adviesprijzen van 108, 156 en 265 euro.
edit-
Ah je bedoelt de prijs van de verkoper in de pricewatch

[Reactie gewijzigd door Byron010 op 30 augustus 2021 16:13]

Wat een lelijke usb stick zeg! Maar tegelijkertijd wat een snelheden. Dat hou je alleen met grote sequentiële bestanden bij. Ik ben helemaal voor! We moeten uitkomen op het punt dat de beperking de bus is en niet de storage zelf. Dan hoeven we grotendeels niet meer na te denken over wat de beste keuze is.
Jawel hoor, sneller zal altijd meer kosten. Dan kies je dus altijd nog op prijs/kwaliteit. (daarnaast zijn er nog meer kwaliteiten zoals design stevigheid waterdichtheid betrouwbaarheid etc)
Hoezo lelijk? Of heb je tegenwoordig ook al RGB-sticks.
Leuke tool voor mensen die asset refreshes doen. Even een laptopje omruilen was een ramp als mensen 100gb aan data hebben en je zat met een USB2 poort/drive. Gelukkig ging het met USB3 stukken sneller maar dit spant de kroon. Zeker nu bij bedrijven de 1e laptops met USB-C aan de beurt zijn om vervangen te worden lijkt het direct een goede aanleiding om bij de baas dit aan te vragen.
Jaren geleden was dit handig geweest. Nu staat alles echter op onedrive en is er geen reden meer om data met een stikkie om te zetten.
Niet alles gaat naar one drive. Mensen weten (bewust) data op plekken te zetten dat niet gesynchroniseerd wordt.
Waarom moet de kraag van deze stick zo breed zijn? Als je deze in een telefoon wilt steken met een hoes. Dan past dat niet eens. Dan moet je gebruik maken van een verlengkabel. Of de telefoon uit z'n hoes halen.
Omdat je dan beter een stick kunt kopen die daar meer voor bedoeld/geschikt is. Als je deze koopt voor je telefoon moet je naar mijn mening eens naar je prioriteitenlijstje daarvoor kijken.
Ik zei als. Dus ik moet per device gaan kijken welke stick de beste eigenschappen heeft? Ik neem toch wel aan dat wanneer ik zo'n dure stick ga kopen. Dan koop ik voor het feit dat het een hele snelle stick is. Toch?
Is dit niet gewoon een NVME SSD in de vorm van een USB stick? Als ik de afmetingen vergelijk met mijn USB NVME case komt dit aardig overeen.
Dacht ik ook en ondertussen is de T7 in prijs gezakt naar 118€/1TB.
Lijkt me een no brainer aangezien die even snel is.
Om de snelheid volledig te benutten, is ook een computer of laptop nodig met een USB 3.2 Gen2-aansluiting. Daarmee is een doorvoersnelheid van maximaal 10Gbit/s haalbaar.
Zelfs al zou je 10Gb/s halen dan haal je door protocol overhead nooit 1GByte/s...... Of is er weer sprake van een klassiek foutje van Gbit/s vs GByte/s? (ikzelf ook beetje binnenbocht wat 1GB <> 1000MB maar soit het gaat om de orde van grootte)
Je kunt ook vrij goedkoop zelf een snelle SSD usb stick in elkaar zetten. 400mb/s 128GB voor ongeveer 25 euro samen: