Epic Games organiseert interactieve Martin Luther King-ervaring in Fortnite

Spelers van Fortnite kunnen de wereldberoemde speech van Martin Luther King uit 1963 herbeleven in een virtueel Washington DC. Spelers komen via in-gameactiviteiten, die ze samen tot een goed einde moeten brengen, meer te weten over de thema's uit de speech.

Voor deze in-game-ervaring, die de titel March Through Time meekreeg, werkten leden van de Fortnite-community samen met medewerkers van het Amerikaanse magazine Time. Het team creëerde een virtuele representatie van het Lincoln Memorial-gebouw en de naaste omgeving in Washington DC. Daar gaf wijlen de Amerikaanse dominee Martin Luther King in 1963 zijn zeventien minuten lange speech tegen racisme en onderdrukking.

Spelers kunnen niet enkel luisteren naar de volledige speech, er werden ook minigames en interactieve points-of-interest verwerkt in de in-game-ervaring. Na het voltooien van alle activiteiten worden volgens Epic Games meer duiding en context gegeven bij de thema’s die Martin Luther King in zijn speech aandroeg. Spelers krijgen dan ook een unieke tag die ze kunnen gebruiken in het spel.

Door Jay Stout

Redacteur

27-08-2021 • 09:43

157

Reacties (157)

Sorteer op:

Weergave:

Serieus waar gaat dit over.. een bedrijf waar 90% of meer wit is doet een graai naar geld over de rug en strijd van een zwarte (excuus) man die voor de zwarte amerikaan opkwam tegen witte onderdrukking.. Ben benieuwd wat de families van MLK en Malcom X vinden of een persoon als Thomas Sowell wat die hier van vindt.
The Estate of MLK werkt hieraan mee, dus dat suggereert dat er steun is vanuit zijn nalatenschap? https://www.epicgames.com...-through-time-in-fortnite

De ironie zie ik meer erin dat het racisme in de wereld groot en openlijk genoeg is, dat een kapitalistisch bedrijf geld kan gaan verdienen aan anti-racisme. Wat is het volgende? Een MMORPG waarin je voor 20 euris per maand "activist" kan worden en je "demonstraties" of zelfs (endgame - uiteraard) "revolutie" tegen het grootkapitaal, racistische tokkies, of klimaatvernietigende bedrijven kan uitvoeren?

Anderzijds is het niet verkeerd dat onze beeldschermcontent verslindende jongeren op deze manier met MLK kennismaken. Of je er alle boerenjongens in Harskamp mee leert dat "Auschwitz for blacks" brullen naast een AZC waar zojuist getraumatiseerde Afghaanse vluchtelingen zijn aangekomen echt niet kan, durf ik niet te zeggen. Maar je moet ergens beginnen. Waar beter dan bij MLK.

Dat het nu nog steeds nodig is. Wat zijn mensen toch kudt.
Om daar aan toe te voegen: MLK was in zijn eigen woorden meer een socialist dan capitalist. Maakt het geld verdienen aan hem nog gekker.
Nee dat is dus fout de MLK Estate werkt helemaal niet er aan mee Epic gebruikt gewoon hun informatie om het event mogelijk te maken dus nog meer misbruik in plaats van samenwerking waar beide kanten van kunnen profiteren.

Grappig dat racisme en boeren in dezelfde zin genoemd wordt want ik ben een boerensnikkel uit een dorp en mijn eerste kennismaking met discriminatie was in de stad toen ik omstreeks 16 was terwijl bij ons in het dorp iedereen van blank tot donker plat fries praat en samen sport deed van voetbal tot kaatsen en iedereen gelijk met elkaar om ging.

Mijn kennismaking met echte racisme en discriminatie was in Amsterdam toen ik omstreeks 22 was waar blanke collega's werkelijk haat hadden om hun van oorsprong buitenlandse collega's bij te houden met werk en de bereidheid om te werken zoals avond uren en weekends en het uurloon.

Er zijn meer plekken als Harskamp en hier in Fryslan zijn er ook teveel maar dat soort plekken zijn en blijven zo en daar gaat een MLK event niets aan veranderen net als ik een boerensnikkel ben dat zal ook nooit veranderen en moet er niet aan denken om te veranderen en ben dolgelukkig dat ik niet in een stad opgegroeid ben en moet leven.
"NotAllFarmers" ;) :p

Tja, ik zette een "?" bij mijn opmerking over de MLK estate. In de bijgevoegde link staat: "March Through Time would not have been possible without the contributions of American Family Insurance, the DuSable Museum of African American History, and the Estate of Martin Luther King, Jr."

Dat suggereert op zijn minst enige betrokkenheid?

Even verder zoeken: https://gizmodo.com/mlk-i...-game-fortnite-1847565479
Lest you assume that a violent battle game senselessly appropriated the message and likeness of a man who was literally assassinated during his attempts to broker peace, know that the King Estate played an active role in green-lighting the homage. Eric D. Tidwell, Esq., the managing director and general counsel of the King Estate said the organization was “excited” to work with TIME on the Fortnite project.

“With the advent of emerging technology, we seek to use all resources available to continue to spread his wonderful legacy of hope, peace, love, and equality,” Tidwell told The Wrap in a statement. “Presenting his most famous speech in such an interactive format helps us achieve that goal.”
Ik weet niet waar jij je stelligheid vandaan haalt?
Ach ik ken ook goed volk uit de steden.. niet veel maar toch met name onze Surinaamse buurman die van uit A'dam naar het Beloofde land verhuisde en in no time ingeburgerd was en zich thuis voelde op het platte land :) met koeien en al.

Zo te zien heeft Eric D. Tidwell deze informatie inderdaad gedeeld met Epic maar deze meneer is wel vaker in opspraak geweest door zonder goedkeuring van de MLK Familie https://www.google.com/se...lient=mobile-gws-wiz-serp dus een Kapitalistische directeur (Superbowl is Big Money) en een Kapitalistische bedrijf gooien de handen in één om een persoon als MLK die tegen kapitalisme was te eren.. natuurlijk dit is logisch en correct..en mijn stelligheid ? naast dat het mijn Fryske genen zijn is Epic een walgelijk en hypocriet bedrijf en daar is genoeg over te vinden op het net.
Lol, het zwart/wit denken gehalte in deze post is wel erg hoog.

Hoewel ik het er mee eens ben dat de keuze voor Martin Luther een beetje vreemd is. Deels om dezelfde reden die jij hier aandraagt (strijd tegen witte onderdrukking van zwarte Amerikanen die in deze context wordt gebruikt als algeheel anti discriminatie / racisme verhaal). Ben ik het er pertinent mee oneens dat de samenstelling van een bedrijf bepaalt welk narratief dat bedrijf mag voeren.

Daarnaast snap ik niet wat de familie van MLK, Malcom X en de persoon Thomas Sowell hiermee te maken hebben. Omdat ze zwart zijn moeten ze hier iets van vinden? Waarom vraag je je niet af wat de mensen die geconfronteerd worden met discriminatie en racisme hiervan vinden?

[Reactie gewijzigd door 2020Media op 22 juli 2024 17:23]

Misschien omdat MLK als vader zijn familie de hoofdreden was voor zijn strijd of denkt een vader of moeder eerst aan een ander en dan zijn of haar kinderen ? de MLK familie heeft meerdere leden die nog steeds actief zijn als activist dus hoe kan dit niet relevant zijn.
Begrijp ik goed dat als je wit bent, je niet een zwarte man op het schild mag hijsen die voor de zwarte Amerikanen opkwam tegen witte onderdrukking?

8)7
Begrijp ik goed dat als je wit bent, je niet een zwarte man op het schild mag hijsen die voor de zwarte Amerikanen opkwam tegen witte onderdrukking?

8)7
Dan bedoel jij dat een witte man onder de schijn van goede bedoelingen wel geld mag verdienen over de rug van een zwarte man die juist tegen dat was ?

Heb jij niet in de gaten dat de politiek en bedrijven juist geld en macht hebben door race hustling wat in leven is geroepen door democraten omdat die juist voor slavernij waren en er achter kwamen dat fysieke kettingen niet werken maar dat onzichtbare kettingen wel werken.

Diegene die nu anti rascisme het hardst roepen zijn te vaak diegene die het meest ermee verdienen en het begint een soort van taboe te worden om zwart en wit in een discussie te noemen en vanwege wat ? schaamte aan historie waarschijnlijk maar dat moet juist bewaard blijven.

Als Epic goede bedoelingen had er zijn honderden goede doelen die de afro amerikaanse cultuur en geschiedenis waarborgen en er zijn honderden goede doelen die in de afro amerikaanse community investeren maar Epic games kiest ervoor om MLK in hun spel te promoten.. wat denk je wat dat financieel gaat opleveren ?
De wereld is niet altijd zwart/wit (pun intented); goed doen én geld verdienen kan ook best samengaan.
Al moet ik toegeven dat Epic waarschijnlijk geen problemen heeft met dat laatste.
Dat "goed doen" dacht men ook ooit eens van katoen plukken etc. want het werk moest toch gebeuren en hoe goedkoper hoe meer winst en inruil kregen de meeste afrikanen voldoende beschutting, eten en drinken, hygiëne, bescherming om in leven te blijven en voor dat alles moesten hun maar dankbaar zijn want hun hoorden dan bij de beschaafde wereld...

Geld verdienen en uitbuiting is het verschil tussen iets verdienen waar jij recht op hebt en het uitbuiten van iets waar jij geen recht op hebt wat in deze situatie dus gebeurt van een blank bedrijf die de naamsbekendheid en strijd van een donker persoon gebruikt voor eigen winst onder het mom van goede bedoelingen.

Er zijn tientallen manieren om MLK te eren bijv. donaties aan instellingen die zijn werk nog voort zetten, donaties aan museums met afro amerikaanse historie, donaties aan zwarte scholen voor kwaliteit van studie en de mogelijkheid om naar die museums te gaan, donaties aan maatschappelijk werkers in zwarte gemeenschappen, donaties aan die gemeenschappen zelf om werk en bedrijfsleven te stimuleren, studiebeurzen aan talent volle programmeurs met de mogelijkheid om bij Epic te komen werken, etc.

Epic games geeft miljoenen per jaar weg aan gratis games en verdient wie weet hoeveel miljoenen met dit MLK event maar een paar miljoen aan de zwarte amerikaan dat is teveel ? die historie les is mooi maar je koopt er niets voor.

Geen eten, geen rekening, geen opleiding, geen verhuizing, etc. en juist dat heeft de afro amerikaan nodig want kijk eens naar die achterstand wijken en hoeveel fabrieken in die regio waren in de afgelopen 100 jaar.

Inderdaad in de meeste gevallen is de wereld is niet zwart en wit maar in dit geval wel want MLK is cultureel erfgoed van de afro amerikaan en daar gaat het ook om het is hun cultuur en geschiedenis dus waarom moet de witte man weer aan hun verdienen ? en waarom denkt Epic games dit uberhaupt te kunnen doen ?
Dus jij wenst de ultieme segregatie: witte mensen kopen bij witte mensen en zwarte mensen bij zwarte mensen. Duidelijk.
Hoe kom jij daar bij ? waarom is er geen samenleving mogelijk van verschillende culturen waar iedereen van zijn of haar en elkaars cultuur kunnen genieten zonder deze culturen te misbruiken.

Waarom denk jij dat bijv. Francis Ford Coppola de film The godfather heeft geregiseerd en Martin Scorsese de film Good fellas heeft geregiseerd en de cast van die films voornamelijk van zuidelijke afkomst waren of bijv. Steven Spielberg met Schindler's List en Saving Private Ryan ? het is hun cultuur en hun begrijpen dat het best.

Het gaat niet om het feit dat een blanke of witte een ode wil doen aan MLK het gaat erom dat de blanke of witte miljoenen gaat verdienen aan een zwarte of donkere man die juist tegen https://www.google.com/se...XoECAIQAQ&biw=960&bih=600 was hoe kun jij niet zien hoe fout dit is..
Blank, in Nederland zeggen we blank. Ik ben niet wit, ik ben blank. We zijn hier niet in Amerika. Daar hebben ze geen woord voor blank. Typ maar in Google Translate, white guy = blanke man.

Dat wou ik even kwijt.
Bedankt voor de info maar ik meende dat Blank een te zuiver woord was en als er dan discussie gepraat wordt over blank en donker of gekleurd of getint dat de emoties ook weer hoog oplopen.
Het is tegenwoordig inderdaad wel eens een mijnenveld op het internet :P Altijd oppassen waar je je voet neerzet.
Inderdaad.. ik heb zelf zo iets van kijk eerst en meer naar iemands intenties dan kijken naar wat en hoe diegene het zegt maar goed blijkbaar vinden sommige een juist en correct geformuleerd woord belangrijker dan de gedachte er achter..
Leuke PR stunt, doet in ieder geval genoeg stof opwaaien... Vraag me af of dit enig nut/effect heeft behalve commercieel voor zowel Time als Fortnite (eigenlijk vraag ik dat helemaal niet af en is het antwoord voor mij duidelijk gewoon nee - we willen weer even doen alsof we lekker deugen met ons allen)

Dit gaat me weer -1 opleveren denk ik, maar:

Voor mij valt dit in dezelfde categorie als roze lintjes dragen/je niet scheren/je profielfoto op je social media account veranderen: daar heeft geen persoon minder (borst of prostaat) kanker van gekregen en is geen enkele terroristische aanslag mee voorkomen. Sterker nog, je bereikt alleen de mensen die er voor open staan en jaagt de rest tegen het harnas is zo van "daar heb je ze weer".
Je bereikt via Fortnite een jonge doelgroep met een belangrijke message. Vaak valt het kwartje later pas als ze wat ouder zijn maar het heeft zeker wel een impact. Op school krijgen ze het ook mee dus de kracht herhaling werkt hier.
Je hebt een punt, maar het is niet zo dat het niets doet. Aandacht ervoor zorgt dat het meer in de belevingswereld komt en dat brengt inherent macht met zich mee.

Die roze lijntjes an sich doen niets, maar het is toch "reclame" voor borstkanker(onderzoek). En gezien de hoeveelheid geld die er naar dat onderzoek uit gaat durf ik wel de hypothese op te gooien dat het werkt.
Ok, het doet waarschijnlijk inderdaad niet helemaal niets - zeker met het miljoenen bereik van een spel als fortnite is dat statistisch onmogelijk dat er niet op z'n minst een handjevol kids echt iets van leren, maar ik denk gewoon dat er veel betere manieren en plaatsen zijn die efficienter en minder hypocriet zijn.

Als er commerciele partijen bij betrokken zijn, krijg ik er toch altijd dit soort gevoel bij (vanaf 1:29)
Ik val in de laatste categorie 'daar heb je ze weer'. Ik kan niet tegen mensen die klagen, aandacht en medelijden eisen zonder gezond gehalte aan zelfbeschikking. Want bij zulke mensen is het nooit goed. Of het nu om individuen gaat of om hele groepen.
Beetje merkwaardige combinatie misschien, vrolijk hypercommercieel schietspel met serieuze geschiedenisles over de strijd voor gelijkwaardigheid, maar wel een sympathiek initiatief.
Heel merkwaardige combinatie.

"And one day we must ask the question, Why are there forty million poor people in America? … When you ask that question, you begin to question the capitalistic economy." -MLK

"The evils of capitalism are as real as the evils of militarism and evils of racism." -MLK

[Reactie gewijzigd door jaxxil op 22 juli 2024 17:23]

Als je een bepaalde doelgroep wil bereiken moet je je op die bepaalde doelgroep richten en moet je gaan waar die doelgroep is.
Spelers krijgen dan ook een unieke tag die ze kunnen gebruiken om hun Fortnite-locker te personaliseren.
Fortnite nooit gespeeld? Tag kun je selecteren in je locker, zodat je in-game deze tag kan gebruiken... Net zoals alle andere tags in de game.

Verder heb ik 't gisteren gespeeld. Zijn speech blijft indrukwekkend. En door het zo interactief te maken ben je bezig en hoor en zie je t meteen. Goed gedaan.

Het interactieve is alleen niet zo heel boeiend. En technische implementatie laat ook te wensen over. (Vallen door de map / onzichtbare muren)

Maar leuk en interessant om 1 keer door heen te gaan.
Supertof dat games hier aandacht aan besteden en het is belangrijk dat de Fortnite doelgroep deze belangrijke geschiedenisles mee krijgen.

Maar dat een ontwikkelaar die voor een groot deel in handen is van een Chinese organisatie les gaat geven over mensenrechten is dan wel weer een beetje hypocriet.
Wel cool dat ze op deze manier de jongeren (het zijn toch vooral 12 jarige mensen die dit spelen geloof ik) een stukje geschiedenisles bijbrengen op deze manier :)
Ik vind het een hele rare keuze. Zo'n speech, bie belangrijk dan ook, in een spel doen om ernaar te luisteren is een hele vreemde combinatie. Dat Martin Luther King dan ook nog zeer kritisch was op kapitalisme, terwijl zo'n spel juist erg kapitalistisch is (en ik wil zelfs zeggen dst Epic Games hyperkapitalistisch en er compleet in doorslaat), dat maakt het alleen maar nog vreemder. Een zeer bijzondere keuze.

Maar gezien ook sommige reacties hier is het wellicht wel nodig. Er lopen mensen rond die een eeuw achterlopen en wel wat jaren 60 hervormingen kunnen gebruiken.
Ik vind dit heel fout. Politiek moet politiek blijven.
Racisme staat los van martin luther.

Dit is ook een partij kiezen.

Ik vind dat ze anti racisme canpagne kunnen voeren maar ik mag die Martin bijv niet. Het is allemaal relatief.

Dit is t begin.. over 10 jaar kan alles vol staan met historische persoonlijkheden ..dan kun je het niet meer stoppen.

[Reactie gewijzigd door BrbZrk op 22 juli 2024 17:23]

Ik vind dit heel fout. Politiek moet politiek blijven.
Racisme staat los van martin luther.
Racisme staat los van Martin Luther King? Die mag je me even uitleggen van Martin Luther King is zo ongeveer de belichaming van gelijkheid en de onderdrukking van de afro-amerikaanse gemeenschap.

Volgens mij mis je hier een enorm stuk historisch besef?
Ben benieuwd hoe goed dit zal gaan, gezien er een aardig aantal gamers aardig toxic zijn. naja hoewel het dan een Easy ban zal zijn.
Ik ben niet zo heel erg benieuwd sinds het laatste black lives matter event, ik zag een video waar iedereen tomaten zat te gooien in dat event.
Ik las het verkeerd en zag alleen Martin Luther, kon het even niet plaatsen :+

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.