Analyse: Radeon RX 6600 XT is vooralsnog veel goedkoper dan RTX 3060

Dinsdag las je op Tweakers de review van de AMD Radeon RX 6600 XT. Sinds woensdagmiddag is de kaart daadwerkelijk beschikbaar, vooralsnog tegen veel lagere prijzen dan zijn grootste concurrent, de RTX 3060 van Nvidia.

Zo verliep de introductie

De hoeveelheid kaarten bij winkels in Nederland en andere Europese landen was in vergelijking met eerdere Radeon-introducties vrij fors. Enkele ogenblikken was het mogelijk om een RX 6600 XT bijna voor de adviesprijs van 389 euro aan te schaffen. Diverse fabrikanten hebben marketingsubsidies verstrekt aan winkels om een zeer beperkt aantal kaarten voor de adviesprijs te kunnen verkopen. Volgens bronnen die Tweakers sprak, ging het soms om niet meer dan een handvol kaarten per winkel. De rest van de leveringen van de videokaarten gebeurde voor prijzen die het onmogelijk maakte om de consumentenprijs in de buurt te laten komen van de adviesprijs.

Actuele prijs-prestatieverhouding

Vooralsnog lijken de prijzen van verkrijgbare RX 6600 XT's te stabiliseren op iets meer dan 500 euro. Daarmee zijn ze nog altijd fors goedkoper dan de Nvidia GeForce RTX 3060, die op het moment van schrijven minstens 689 euro kost. Dat is opvallend, want op papier heeft de RTX 3060 een 40 euro lagere adviesprijs dan de RX 6600 XT. In onze review spraken we dan ook de verwachting uit dat de RX 6600 XT in mum van tijd voor soortgelijke prijzen over de toonbank zou gaan.

Dat heeft uiteraard gevolgen voor de prijs-prestatieverhouding. Die hebben we in de tabel hieronder berekend van alle midrange-videokaarten, door de gemiddelde prestaties in onze benchmarks op 1080p ultra te delen door de actuele prijs. De Radeon RX 6600 XT blijkt nu een beduidend betere deal dan de concurrentie, met 0,20fps per euro. De RX 6600 XT komt er extra goed uit doordat de RTX 3060 op dit moment de minst gunstige videokaart in het midrangesegment is met 0,13fps per euro, hoewel hij op papier zelfs goedkoper had moeten zijn dan de RX 6600 XT. In de praktijk strijdt de RX 6600 XT nu vooral tegen de RTX 2060, en die slag wint de nieuwe AMD-kaart uiteraard eenvoudig.

Vooruitblik

De vraag is hoe lang het nog gaat duren dat de RX 6600 XT een relatief gunstige prijs-prestatieverhouding heeft. De voorraden bij release waren weliswaar groter dan bij voorgaande introducties van Radeon RX 6000-videokaarten, maar zijn op het moment van schrijven vergelijkbaar met hoeveel RTX 3060's de meeste winkels hebben liggen. Als geen continue stroom van uitleveringen op gang komt, lijkt het alsnog een kwestie van tijd voordat de RX 6600 XT ook in prijs gaat stijgen tot ruwweg het niveau van de RTX 3060.

Aan de andere kant zitten zowel winkels als Nvidia zelf er ook niet op te wachten om nu een voorraadje videokaarten op te bouwen, want de verwachting is nog altijd dat de prijzen in de tweede helft van het jaar langzaam verder zullen dalen. Bronnen in de markt melden aan Tweakers dat Nvidia overweegt om al dan niet indirect met de prijzen van zijn midrangevideokaarten te gaan spelen, bijvoorbeeld door meer allocatie vrij te maken voor de gpu's in de RTX 3060 en RTX 3060 Ti.

Kortom, hoewel de release van de Radeon RX 6600 XT in technisch opzicht niet de meest spannende was, lijkt de introductie wel een duwtje de goede kant op voor de videokaartenmarkt te zijn. Of AMD de prijsstelling van de RX 6600 XT kan volhouden door genoeg kaarten uit te leveren, en hoe Nvidia daarop gaat reageren, moeten we de komende weken gaan zien.

Door Tomas Hochstenbach

Redacteur

12-08-2021 • 18:10

136 Linkedin

Reacties (136)

136
134
40
1
0
66
Wijzig sortering
Het blijven toch hoge prijzen, een aantal jaar terug betaalde je nog zo'n 300 euro voor dergelijke midrange kaarten. Ik heb mijn RTX 2070 Super bij de release voor rond deze prijs gekocht. Hopelijk gaan de prijzen weer omlaag voor iedereen die binnenkort een systeem willen bouwen of GPU willen upgraden.

[Reactie gewijzigd door Goudstalen op 12 augustus 2021 18:17]

Ik herinner mij nog goed dat er een aantal jaren terug schande van werd gesproken dat de Geforce 6800 Ultra een prijs had van rond de 700 euro, destijds ongekend hoog voor een 'b-component' zoals een videokaartje.
Tijden veranderen helaas en mensen zijn bereid het er nog voor te betalen ook waardoor de prijzen hoog blijven.
Het klassieke vraag en aanbod verhaal.
Mensen hebben geen alternatief. Het is niet dat je dan maar een goedkoop goed presterend kaartje koopt ipv een 6800 Ultra zoals je toen deed. Het is of een dure kaart, of een erg dure kaart, of een extreem dure kaart. Het enige alternatief is helemaal geen kaart.

Je kan zelfs geen next gen console halen, dus wat moet je dan?
Vanwege de al jaren absurde prijzen en het steeds minder tijd hebben voor gamen ben ik de afgelopen jaren van High-End PC naar PS4 naar Stadia gegaan en het bevalt me prima. Speelt top met een goede verbinding en ziet er geweldig uit op mijn 4K tv.

Vanwege het nog steeds gebrek aan games denk ik later toch wel weer een console aan te schaffen. Maar niet deze generatie pas als alles echt goed op 4K te spelen is in 60 FPS.
Verstandig.
Ik wil ook nog een ps5.
Fak pc gaming zeg.
Gpu winstmarge 70%+.
Als ik zo slim was, dan ga ik ook gpu's bouwen.
Waar kun je 70%+ verdienen op je product?
Helemaal geen kaart is een prima alternatief. Als genoeg mensen daarvoor kiezen, kunnen ze ineens wél een redelijk geprijsde kaart scoren.
Nee, dat is een alternatief voor als je een systeem hebt wat headless doet waar het voor gemaakt is (servers etc) waar je met ssh gewoon in kunt regelen wat nodig is. Gamen echter behoeft nu eenmaal een GPU die iets meer kan dan de gemiddelde IGPU.

Dat er in het algemeen een chiptekort is, is natuurlijk een feit maar met name met GPU’s is er ook nog zoiets als cryptomining. Dat is nog een groter probleem. Ook qua milieu.
Een vega 8je doet het prima met veel standaard games als Minecraft, CS:GO, GTA 5, Overwatch, Fortnite, etc. Zo slecht is het nou ook wel niet.
Is zo maar als je wat serieuzer wilt gamen of titels zoals rdr2 gaat het krap worden.
Het ligt er natuurlijk helemaal aan wat voor games je speelt. Minecraft doet het prima zonder aparte grafische kaart. Zat 2D spelletjes al helemaal. En heel veel 3D spellen doen het prima op een stokoude grafische kaart. Alleen als je de nieuwst 3D spellen wil spelen heb je zo'n nieuwe, veel te dure grafische kaart nodig.

Misschien leidt dit tekort er wel toe dat spellenmakers minder grafisch-intensieve spellen gaan maken.
Kul: goud is nodig voor veel andere dingen, het is niet zo dat het alleen in bergen in Fort Knox ligt of zo - kijk maar eens in je PC!
Hier even een wat zinniger maatstaf: energiekosten per $ goud/Bitcoin.
https://www.visualcapital...d%20(in%20dollar%20terms)
De Bitcoin is een ongelooflijke energie verspiller, zelfs nu het monetair gezien nog een dwerg is, voornamelijk goed voor drugsdeals e.d. En ja, voor mensen die ,het liefst op de energierekening van hun ouders, dat ding 2477 laten blazen om hun kaart af te betalen...
Of je daar aan mee wilt werken moet ieder voor zich maar beslissen, maar laten wwe niet met valse grafiekjes de discussie nog verder laten verzanden...
Ik denk dat je bron er nogal naast zit. ~200GJ is ongeveer 55MWh, ik ken enkele miners die dat zelf al verbruiken.
aangepast...

[Reactie gewijzigd door Kol Nedra op 13 augustus 2021 10:13]

Deze bron komt op 265 TWh: https://www.nasdaq.com/ar...ld-and-banking-2021-05-04

Maar de vergelijking is onzinnig omdat goud geen alternatief is voor Bitcoin. Aan de andere kant heb je fiduciair geld, wat zijn waarde ontleend aan ons geloof in die waarde ;)
Het banksysteem dat daar nodig voor is kost ook energie maar daar ontkom je ook bij Bitcoin niet aan (de exchanges e.d.).

Maar inderdaad, als we weer terug zouden gaan op de goudstandaard dan kost dat erg veel energie. Overigens zit in die 265 TWh ook allerlei omsmelting en zo, wat niet nodig is als je alleen goudstaven gebruikt, denk ik.
Op diverse plekken waar energie goedkoop is staan serverparken vol te ronken om te minen. Met name China al las ik wel een artikel in de Economist dat China dat inmiddels wel aan bande aan het leggen is. De energie die wordt opgewekt daarvoor komt niet bepaald uit schone energie (voor zover dat bestaat)
Je vergist je hoe hard China aan renewable energy werkt, ze doen het beter dan hier in europa. https://en.wikipedia.org/wiki/Renewable_energy_in_China

Ruim een kwart is renewable en dan hebben ze biomass nog onder fossil geschaard ook en nuclear niet meegeteld (klopt ook wel).
Percentages zeggen niks over absolute getallen.
Tja, energie is ook goedkoop in IJsland. Vrijwel allemaal renewable. Wat is je punt? In Europa is nog geen 20 procent van gebruikte energie renewable, absolute getallen zeggen weer niks in zo'n energiemix en uiteindelijk gaat het erom dat je zo snel mogelijk richting die 100% renewable gaat. Het doel is niet 100 TWh aan renewable opwekken, als je daarnaast nog 500 TWh aan fossiele energie hebt schiet het niet op natuurlijk.
Neem aan dat jij niet je recente pc al aan de wilgen moet gaan hangen omdat je geen gpu kan kopen? :)
Allemaal apu kopen en gpu links laten liggen.
Dan komen ze achter dat de gpu veelste duur zijn.
Rembrandt apu krijgt 12cu rdna2 cores.
Moet snel genoeg zijn om meeste games 1080p low settings te kunnen spelen.
Ik weet wat ik later doe.
Ps5 en een apu pc voor internet.
Hoe zie jij het voor je, dus zonder IGPU of discrete GPU beeld op je monitor te krijgen?
Dat is het probleem dus.
Een 1650 was echter rond de 160-180 te krijgen dus bijna 2x zo duur vanwege de tekorten en opgeblazen markt.

Een Intel IGP is overigens vaak voldoende voor simpele games en ‘normaal’ Office gebruik.
En zelfs die zijn gestegen. Eerder zat er geen of nauwelijks prijsverschil tussen een Intel CPU zonder de toevoeging "F" of met. Een CPU uit de "F" serie heeft geen iGPU aan boord en vereist een losse GPU. Vroeger zat er hooguit een paar euro verschil tussen de modellen met of zonder iGPU. Nu lopen de prijsverschillen al op van 50 tot 100 euro extra voor een model met iGPU want mensen gaan deze CPU's nu vaker kopen om geen peperdure videokaart te hoeven kopen, vooral als het geen diehard gamers zijn.
Het is gewoon niet leuk meer die hardware markt… zo onbestendig. Paar jaar terug nog een backup NAS gekocht, nu hetzelfde model 2x zo duur.

Maar op marktplaats zijn toch wel incourante grafische kaarten te krijgen voor een geschikte prijs, laatst nog een aantal radeon pro kaarten geprobeerd te verkopen; niet veel animo voor.
Wat is een B- component? Bij mij weten is voor iemand die een beetje 3D games wilt spelen de grafische kaart al snel het duurste onderdeel de afgelopen 20 jaar. De gamer kan beter voor een Ryzen 5 of i5 vergelijkbare CPU gaan en de bespaarde euro's in een GPU stoppen dan i7+ of Ryzen 7+ te gaan.
Een 2070s was bij release ook "gewoon" 550-600 euro.
Idd, de kaarten zijn duurder geworden dat wel maar ik herinner me nog dat ik anno 1999 12.000 bfr oftewel 300 euro betaalde voor een Geforce 1 DDR.. wat nu ongeveer 500 euro is aangepast aan inflatie.

Denk dat men hier mid range een beetje zeer extreem ruim neemt, een 2070super was gewoon high end toen ie uitkwam en was ook zo gepriced, er is zelfs niet gek veel verschil met 20 jaar terug qua pricing.
Doe mij een 3070 voor om en nabij die prijs en je hoort me niet zeuren hoor, maar die krengen kosten bijna het dubbele.
Ik was net op tijd na het bouwen van mijn nieuwe build om een 3070 te bemachtigen voor €519,- Twee weken later was die bijna het dubbele..
Nee dat lieg je, de RTX2070super is nooit 300 euro geweest, zelfs de 2060super was al tegen de 400 euro. Zelfs de 1060's waren altijd al ruim boven de 300 euro. Dus als jij een 2070super voor 300 euro hebt kunnen kopen dan was die waarschijnlijk van de vrachtwagen gevallen ofzo.
Dat schrijf ik ook niet, hoewel ik kan begrijpen dat je dat zo leest aangezien ik het wat vreemd beschreven heb.
Ik heb 530 euro betaald voor de 2070 Super, dat ligt dicht bij de prijs van deze videokaart, en dat vind ik vrij hoog, qua prijs performance gaat het zo niet echt goed vooruit.
En nu je het verduidelijkt hebt is het wel logisch, 500+ was wel redelijk ja. Achja, we schrijven allemaal wel vask genoeg wat anders te interpreteren is :)
Performance bij, prijs bovenop.
Tegenwoordig word de prijs bepaald door hoeveel fps je eruit haal.
Dus zo begrijp je wel dat kaarten zo hard duurder worden.
Elke generatie fps erbij.
Rx5600xt was nog sub 300.
6600xt moet sub 400 zijn ( wat nog steeds 100 meer is dan zijn vorige gen ). Maar word nu voor 500+ verkocht.
Als je het mij vraagt moet 6600xt msrp 300-350 kosten.
1060 gewoon nieuw in doos gekocht voor €220. Net na release schoot de prijs omhoog ja.
De 2070 supers begonnen vanaf zon 550 dus voor 300 geloof ik niets van.
Dat zegt hij ook niet. Hij zegt een kaart in de range van de 6600XT kostte rond de 300, zijn 2070s heeft hij gekocht aan de prijs dat de 6600XT nu staat, rond de 500 dus.

De prijzen beginnen toch wat tegen te steken, ik wil al even een compact systeem in elkaar steken waar ik weer even mee verder kan, maar de graka prijzen mogen echt wel gaan zakken.
Het stond er zo dat het te interpreteren was dat hij 300 euro voor een 2070 betaalde, inmiddels heeft hij de post wel verduidelijkt (met het origineel gequote). Voor mij is de ..70 namelijk altijd een midrange(+) kaart geweest en de ..80 de highend.
Het blijven toch hoge prijzen, een aantal jaar terug betaalde je nog zo'n 300 euro voor dergelijke midrange kaarten. Ik heb mijn RTX 2070 Super bij de release voor rond deze prijs gekocht. Hopelijk gaan de prijzen weer omlaag voor iedereen die binnenkort een systeem willen bouwen of GPU willen upgraden.
Precies, de goedkoopste Radeon RX 6600 XT is €499, en dat voor een goedkopere grafische kaart, en dat voor een Radeon RX 6600 XT, dat is nog steeds veelte duur, aangezien de Radeon RX 6700 XT €500 hoort te kosten.

Maar ik zie de prijs absoluut niet dalen, nu al vanaf de begin dat eindelijk de nieuwe grafische kaarten weer volop te koop zijn, is de prijs zo goed als niet gedaald, en zit hij nog steeds in de €700, al vanaf de begin, je kon op 18 juni ruim 7 weken geleden (bijna 2 maanden), de Radeon RX 6700 XT kopen voor €749, nu kost de goedkoopste €739, dat is hou maar geen daling.

Edit spel fouten.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 13 augustus 2021 17:59]

De meerprijs van de kaarten kun je nu simpel terug verdienen met minen, dat kon vroeger niet. Dusja dat de prijzen dan omhoog gaan lijkt me meer dan logisch ;)
Da's wel even minen hoor. Zeker met deze kaarten.
meerprijs minen is niet zo heel veel op deze kaarten wat zal het zijn 200 euro?

wat ik heb langs horen komen 32 hashrate op 60watt (wattage ruim genomen) = $58,- p.m. inclusief stroom van $0,23

dan heb je na iets meer dan 4 maanden het eruit, als de koers hetzelfde blijft. De vraag is echter blijft het nog 4 maanden rendabel, ja dat is de risico die je loopt met je investering. ;)

Dit is overigens als je 24 uur draait en als je er ook mee wil gamen dan moet je het dan uitzetten en dan zul je 6 a 7 maanden zijn voor je het eruit hebt. maarja daarna kun je dus "winst" maken want dan kost je kaart uiteindelijk alleen maar minder, mits het rendabel blijft.

zo heb ik ook op mijn andere kaart gegokt.

RTX 3060 LHR doet maar 26Mh/s op 135w de kans dat je dat terug verdiend is nog kleiner.
Octopus of KawPow gebruiken, verdient vaak beter dan ETH.
Klopt alleen zijn de munten daarvan wel weer minder stabiel dan ETH en vaak lastiger te verkopen of staan deze tegenwoordig ook al op bitvavo?
En door je oude kaart te verkopen, 3060 gekocht (in juli) voor 619,- en 980 verkocht voor 150,-

Scheelt uiteindelijk niet bijster veel. Bij "normale" prijzen was de 980 niks meer waard.

Qua minen doet een 3060 (zelfs LHR) het overigens ook veel beter dan een 6600 XT.

[Reactie gewijzigd door JDx op 12 augustus 2021 18:47]

Nou ja, simpel...
https://www.ad.nl/buitenl...3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Allemaal "simpele" dingetjes bij elkaar... met verborgen kosten!
Ja als je ervan uit gaat dat alles overstroomt of in de fik vliegt dan kun je maar beter ook niet investeren in een huisje of een auto kopen...
Klopt, maar een huis heb ik vind ik echt nodig (koud en nat en zo in de winter). Maar een auto, dat is al zo'n ding (ik heb er i.d.d. een). net als vleigreizen, vlees eten, kinderen op de wereld proppen enz...
Nieuwe gewoontes die gebaseerd zijn op energieverspilling en een beter voorbeeld dan de Bitcoin schiet me echt niet te binnen ... liever niet!
Kan maar zo nog een jaar duren...
RTX2070 voor 300 euro bij de release, geloof je het zelf, zelfs een RTX2060 koste meer dan 300 euro.
Ik heb mijn 2070S voor een kleine 500 gehaald, das toch een redelijke afstand van de 300 die je claimt. 300 euro voor een mid range kaart was eerder rond 2012 dan rond 2019.
Is de prijs hoger of is het fiat geld minder waard geworden? ik denk het laatste...
Klagen over dat vroeger alles goedkoper was.... Word je er zelf niet een beetje moe van?
Gaat om de inflatie %. Normaal is inflatir 3-5%. Maar gpu's doen het met 30-50%.
Makkelijke voorbeeld van huidige gen. 5600xt koste 300 bij release. 6600xt kost msrp 389. Das al een inflatie van 30%.
En door mining kost die kaart opeens 500+.
Presteerd ietjes beter dan een 5700xt die 2 jaar terug ook 389 msrp was in benelux.
Een oud gezegde: Beter duur dan niet te koop.

Maar ik kan nog wel een paar maandjes wachten hoor. Sommige shops -houdt bij voor jezelf wie- vragen echt enorm veel. Koop daar gewoon niet meer ook niet als het ze goedkoper zijn.
"Beter goedkoop dan duurkoop" "Goedkoop is duurkoop" is het gezegde. Althans, die ken ik en die is oud, want ik ben oud. :+
Die van jou ken ik niet, eerlijk gezegd, en klinkt bovendien niet oud. Zowel, dan zeker niet Nederlands, want vrekkigheid was/is credo.

[Reactie gewijzigd door HMC op 12 augustus 2021 19:29]

Dat gezegde van jou is van na mijn tijd. Wij spraken vroeger van 'goedkoop is duurkoop'. Waarmee men aan wou duiden dat als het goedkoop was, het wel rotzooi zou zijn.

Vraag me af wat ze met jouw gezegde zouden willen vaststellen.

Die van de marktlui die kende ik wel. Zal wel omdat mijn vader in de jaren 60 in de handel zat.
Je hebt gelijk. Ik faal keihard in mijn verbetering.
Die dus :)
Ik word oud.
hoezo je wordt oud?? je zegt net dat je het al bent :P

maar over die gezegdes...ik ken ook alleen "goedkoop is duurkoop" hoor, "beter duur dan niet te koop" heb ik ook nog nooit van gehoord, maar ja, ik ben dan ook nooit marktkoopman geweest of over de prijs lopen zeiken tegen een waardoor hij/zij dat zou kunnen zeggen tegen mij :)

[Reactie gewijzigd door Pim0377 op 12 augustus 2021 19:55]

thanks voor de link :) daar ga ik lekker eens doorheen lezen.

de betekenis van het betreffende gezegde die snapte ik al wel, maar er staan er vast wel een aantal op die sit edie ik nog niet ken :D
Ik heb nog wel een echt homebrew gezegde voor je : "Als je het niet kunt betalen, moet je het niet willen hebben." ;)
dat is een goeie...je moet niet willen hebben wat je niet kunt betalen, daar wordt je gek van....iets willen hebben dat altijd buiten bereik zal blijven.

aan de andere kant....one can dream / hope :D
Ik heb Hans Dulfer (beroeps-toeteraar oftewel saxofonist en vader van Candy) wel eens ergens in de jaren tachtig op de radio horen zeggen :"Beter hard als niet te koop!" en dit ging dan over Slayer!!! Ja we hebben het over het radio-programma Vara's Vuurwerk! (Ben ik al zo oud?).
Dus het origineel beter duur als niet te koop ken ik wel, ja!
En rotzooi is antiek. Dus is het weer duur. Hahahaha
Ja, dat is een andere.
Deze wordt gebruikt door verkopers/marktlui als je klaagt over de prijs :)
Sommige shops -houdt bij voor jezelf wie- vragen echt enorm veel. Koop daar gewoon niet meer ook niet als het ze goedkoper zijn.
Waarom zo antikapitalistisch? Als de vraag stijgt en het aanbod daalt dan stijgt de prijs. Als het aanbod dan weer mee kan komen dan daalt de prijs weer; vind ik veel prettiger dan ondoorzichtige prijsafspraken.

Weiger je ook te kopen in winkels waar de prijs daalt als de vraag daalt, of ben je wel voor kapitalisme als het in jouw voordeel werkt?
Wat jij antikapitalistisch noemt, noem ik pro-consument. Als consument wil ik producten zo goedkoop mogelijk, met het begrip dat bedrijven wel een gezonde winst nodig hebben. Aan die gezonde winst zit echt wel een limiet. Dus ja, als bedrijven minder sympathiek bezig zijn dan anderen, dan snap ik wel waarom iemand die bedrijven in de toekomst wil vermijden.

Door te stemmen met je portemonnee ben je eigenlijk nog steeds kapitalistisch bezig. Het kapitalisme is meer dan enkel vraag & aanbod.
Je hebt het over een gezonde marge maar vooral weer als het je zelf niet teveel kost?

Als webshops normaal 100 kaarten met €10 winst verkochten om een gezonde marge te halen en ze krijgen nu maar 10 kaarten dan hebben ze een marge nodig van €100 per kaart om het zelfde te verdienen.
Aangezien de kosten die ze hebben om operationeel te zijn echt niet opeens lager zijn als er minder geleverd word blijft dat gelijk.
De vraag is er, aanbod schaars en kosten gelijk dus stijgt de prijs ook om de marge gezond te houden.

Noem het zoals je wilt, anti-kapitalistisch, pro-consument, sympathiek met een limiet maar eigenlijk wil je gewoon de laagste prijs betalen en interesseert de rest je geen biet of een winkel er van kan leven of niet ;)

[Reactie gewijzigd door sapphire op 12 augustus 2021 23:31]

Als geen winkel er van kan leven maar het maar moet doen om boven water te blijven, zijn de winkels uiteindelijk ook pleite.

Daar heeft de consument ook niets aan.
Is jouw theorie mogelijk? Ja. Is het waarschijnlijk? Absoluut niet. Kijk maar naar alle artikelen die er zijn geschreven over computerwinkels en online winkels gedurende de pandemie. Daaruit constateer ik dat het mazzelaars zijn en niet zielenpoten.
Het aanbod is niet gedaald, maar juist gestegen. De vraag is echter nog veel meer gestegen. Dus je logica klopt niet.
Een winkelier weet ook dat hij niet 1 product verkoopt maar meerdere.
Frietboer verkoopt ook nog frikandelen en kroketten naast zijn friet.
Loempiakraam verkoopt ook babao en andere dingen.
Als je alleen maar gpu's verkoopt, houd je zeker niet boven water. Zelfs niet met deze winstmarges.
Problem is alleen dat voor veel de prijs niet meer zakt de laatste 20 jaar. Eenmaal omhoog zakt het gewoon niet meer.
Dat valt wel mee. Na de vorige mining hype is de boel uiteindelijk ook redelijk genormaliseerd. Sterker nog ik kon een 3060 Ti voor 449 bestellen (en ja hij werd geleverd). Die kaart is net wat sneller dan bijvoorbeeld de RTX 2070 die bij launch ongeveer 549 kostte.
Probleem is dat alle bedrijven alle nieuwe grafische kaarten veelste duur verkopen, dus moeten we ze dan allemaal mijden, want in bijna 2 maanden (7 weken) is de prijs nog niet gedaald, de Radeon RX 6700 XT koste 7 weken terug €749, nu kost de goedkoopste €739, met andere woorden hij is niet in prijs gedaald, en ze zijn al meer dan 2 maanden op voorraad bijna overal, en anders wel bij de leveranciers, dus ik zie niet zo gouw de prijs dalen, als dat nog ooit gebeurt.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 14 augustus 2021 05:13]

Probleem is dat alle bedrijven alle nieuwe grafische kaarten veelste duur verkopen, dus moeten we ze dan allemaal mijden
Als jij je fiets gaat verkopen, en je weet dat die eigenlijk maar €350 waard is, maar omdat dat type fiets zo moeilijk te krijgen is dat je er het dubbele voor kan krijgen, wat vraag jij dan voor je fiets?

Mijn vraag is: moeten we winkels echt kwalijk nemen dat ze zich houden aan de wet van vraag en aanbod?
Als ze misbruik allemaal maken van wat er nu gaande is, is dat een kwalijke zaak, ik denk dat er VEEL meer achter zit, en dat ze ge pushed zijn om dit te doen, want ze zijn overal op voorraad en anders hun leveranciers, en dan hoort JUIST de prijs omlaag te gaan, maar dat gebeurd helemaal juist niet, de prijzen blijven nu al bijna 2 maanden het zelfde, en ik heb zo iets nog nooit mee gemaakt.

Maar de wet doet mij niet zo veel, ze zijn vrij om te vragen wat ze willen dat is kapitalisme en dat is vrijheid, maar kapitalisme is ook als er veel zijn die de zelfde product verkopen gaan de prijzen omlaag, en veel winkels verkopen nu de nieuwe grafische kaarten, en zo als je kan zien op Tweakers zijn er bij veel op voorraad en anders bij hun leveranciers.

BTW ik heb het over de Radeon RX 6600 XT en vooral de Radeon RX 6700 XT.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 14 augustus 2021 20:11]

Wat ik me door jouw post afvraag:
Zijn de prijzen zo hoog ondanks dat de kaarten op voorraad zijn, of
Zijn de kaarten op voorraad doordat de prijzen zo hoog zijn?

In het eerste geval dan is dat een aanwijzing voor (illegale?) prijsafspraken. In het tweede geval is het simpele economie.

Als ik een schaars goed heb, en ik wil daar geld aan verdienen, dan probeer ik dat goed te voorkopen voor de hoogste prijs waarin ik dat goed volledig kan verkopen. Vraag ik teveel, dan blijf ik er mee zitten, vraag ik te weinig, dan loop ik geld mis. Natuurlijk kun je die prijs niet berekenen, maar wel inschatten en kijken naar de concurrentie kan daarbij helpen.
Liever geduld dan een dief van je eigen portemonnee.
Liever nu al plezier dan een jaar naar de prijzen staren :9
Het is een soort self-fulfilling prophecy. Als genoeg mensen geduld hebben, zakt de prijs en is die geduld nauwelijks nodig. En als genoeg mensen geen geduld hebben, dan blijft de prijs hoog waardoor sommigen een jaar naar de prijzen staren.
Mwoh, als de prijzen zakken koop ik er nog een :9 :'( :D
Dit is dus wel een foute aanname.

Normaliter klopt dit idee, want onder normale omstandigheden is er op een gegeven moment genoeg aanbod voor de hoeveelheid vraag en zakt de prijs.

Probleem hier is dat mensen het massaal blijven kopen voor crypto mining, voordat deze groep voldoende videokaarten heeft, zijn wel echt heel veel verder.

Ik ben geen voorstander van dit soort prijzen, ik wacht dan ook rustig, maar ik begrijp het wel, want dit is geen PS5/XSX situatie, waarbij je met geduld zo'n console gewoon voor de normale prijs te pakken krijgt. Dit kan echt nog jaren duren.
Daar ben ik het mee eens, al duurt deze situatie onderhand al wat langer dan een paar maandjes, meer richting een jaar en geen einde in zicht.

Ik heb eind 2019 een iGPU (3400G) systeempje in elkaar gezet. Alleen Civ6 draaien laat de hele handel oververhitten, zelfs met een koeler goed voor 125W (een 3400G heeft een TDP van 65W :X ).
Ik zou graag er een videokaartje (6500 of 6600, of desnoods een oudere generatie) naast zetten voor <€200, maar die prijzen :')
Die FPS nummers zijn wel zonder raytracing en zonder DLSS gebenchmarked. Er zijn nu 60 games die DLSS ondersteunen.

reviews: AMD Radeon RX 6600 XT - Dure mainstreamkaart
DLSS is zeker niet zalig makend... Ik heb het bij Warzone uitgezet omdat ik meer last kreeg van microstotters en opeens om elk 'bruikbaar' voorwerp een lelijke korrelige witte rand zichtbaar was.. werd er helemaal gek van..
Dat deze kaarten meer richting msrp zouden gaan, zeiden ze in een edit in de HW Unboxed review al.
Het is ook eigenlijk de enige manier.
Zoveel mooi spul, alhoewel deze 6600xt wat minder misschien, maar zo veel te duur allemaal. Zo bezien is dit wel een strakke marketing stunt: Ongeveer, maar toch net niet, rond msrp.
Dit wilde u!

Nog steeds te duur voor wat je krijgt. Laat je niet gek maken.
Of de prijzen ooit weer eens naar normaal gaan is nog maar de vraag.

Het meeste hangt af wat er met mining, crypto en Bitcoin gebeurt wat weer afhangt van het monetaire systeem wat nu in sneltreinvaart wordt opgeblazen door de corona steunmaatregelen. Dit door het grootschalig 'bijprinten' van geld en de daardoor oplopende schuldenberg van de ECB en FED en het laag houden van de rente.

Hierdoor zie je prijzen van 'assets' zoals huizen, aandelen, grondstoffen en crypto stijgen en zie je nu ook geleidelijk hogere inflatie (vooral in de VS waar de overheid in bepaalde gevallen gratis geld weggeeft). Tel daarbij nog de chiptekorten, kosten van scheepvrachten etc. bij op.

Misschien dat de stap naar Euthereum 2.0 wel iets kan doen voor lagere prijzen voor videokaarten.

[Reactie gewijzigd door Hanky74 op 12 augustus 2021 18:37]

Heeft helemaal niks met mining te maken.
(fck ik wacht af)

[Reactie gewijzigd door Xfade op 12 augustus 2021 21:11]

De normale advies prijzen. Zijn eigenlijk ook nog veels te hoog.
Bizar deze prijzen nog steeds...
Kocht mijn GTX 1060 destijds voor 275 euro.
2 of 3 jaar later m'n huidige RTX2070 voor 410 euro.

En nu kan ik voor dat geld de kaarten weer verkopen. Terwijl ze jaren achter elkaar gedraaid hebben.
Absurd.
Nadeel is dat veel oudere kaarten niet meer draaien op moderne (UEFI) systemen en alleen nog werken op een Legacy systeem. Ik heb hier nog twee oudere ATi Radeon kaarten (HD5770 en HD5570) liggen die niet werken op moderne PC's. Jammer want deze zijn een stuk sneller dan een iGPU.
Maar verbruiken ook een meervoud aan stroom. Dat wordt vaak nog wel vergeten.
Maar snap t wel.
Mijn HD 5850 (backupkaart) deed het anders nog uitstekend in mijn systeem met Ryzen 3600 en B350 chipset. Performance was ook nog wel oke, ik kon er XCOM: EW en XCOM 2 nog op draaien, heb me er prima mee vermaakt!
Toen ik onlangs mijn nieuwe build met een Ryzen 3700X in elkaar had gezet werkte mijn Radeon HD5770 niet meer. Pas na uitgebreid zoeken las ik ergens dat hij in Legacy mode nog wel zou werken. Toen in de BIOS het systeem op Legacy gezet en warempel, de kaart deed het weer, hetzij met een foutmelding. Alleen werktt alles dan op standaard performance, ook het geheugen kon niet met een XMP profiel werken, dus niet op volledige opgegeven snelheid van 3600 MHz draaien. Dat kan dus alleen in UEFI modus. Mede om die reden (en om weer voor een paar jaar klaar te zijn) een RTX3070 gekocht, gelukkig nog net voor de absurde prijsstijgingen.

[Reactie gewijzigd door Tranquility op 13 augustus 2021 13:59]

Ik lees dat je op Legacy (BIOS) mode ook niet vanaf een NVMe drive kan booten, wat ik wel doe. Ik heb het nooit gespot in mn moederbord instellingen (ik gebruik daar meestal de term BIOS voor, maar het is dus UEFI ;) ) dus ik denk dat ik geen Legacy mode draai. De HD 5850 is van dezelfde generatie, dus vreemd, het werkte bij mij zonder problemen. Je moet natuurlijk wel de driver uit februari 2016 gebruiken, wat inmiddels wel eventjes geleden is, maar de games die er nog op kunnen draaien werken daar prima mee.
Dit was geen driver issue,de kaart gaf gewoon geen beeld. Alleen nog voor de BIOS kwam die met een of andere vage foutmelding. Overigens kon ik gewoon prima booten vanaf een NVMe SSD in Legacy mode.
Probleem is alleen dat veel mensen die in die ‘onderste’ regionen een kaart zochten toch al voor een 3060 zijn gegaan. Die zullen niet snel de stap meer maken naar een 6600XT.
Daardoor lijkt er ook veel voorraad te zijn, maar zo veel is het niet. De kaart wordt gewoon echt bijna niet gekocht.

Veel shops hebben ook al sinds gisteren gewoon voorraad en lijken eerder de prijs te laten zakken dan stijgen.

Voor de miners is de kaart ook niet heel interessant. Hij weliswaar zuinig om mee te minen, maar je haalt niet veel mhs. Dus het duurt gewoon te lang voordat je het bedrag er weer uit hebt.
Probleem is alleen dat veel mensen die in die ‘onderste’ regionen een kaart zochten toch al voor een 3060 zijn gegaan. Die zullen niet snel de stap meer maken naar een 6600XT.
Daardoor lijkt er ook veel voorraad te zijn, maar zo veel is het niet. De kaart wordt gewoon echt bijna niet gekocht.
Klinkt als een hoop aannames. Heb je ook data?
Een andere optie is (als je per se een goedkope videokaart wil hebben) om eens in het buitenland te kijken naar leuke AMD kaartjes, als je genoegen neemt met wat lagere instellingen op 1080P is bijvoorbeeld de RX560 een uitstekende keuze, op bijvoorbeeld Aliexpress kun je deze al voor minder dan 200 euro kopen. (incl. 21% belasting, komt wel nog eventueel 4-7 euro invoerrechten bij)
Heb al diverse kaartjes bij de Lang-X Store gekocht en functioneren uitstekend.
Ook heb je ze meestal binnen 2 weken in huis.
(betaal wel als je de mogelijkheid hebt met creditcard, dan heb je 6 maanden garantie)

Als je later wil upgraden als het weer rustig is op de markt ben je bij een eventuele verkoop geen paar honderd euro kwijt, maar waarschijnlijk slechts enkele tientjes.
Een budgetkaart van 4 jaar geleden een goede optie noemen, toen het al een refresh was van het jaar ervoor.
Ik heb anders nog een i5-7400 aan je te verpatsen. Leuk Intel CPUtje, als je genoeg neemt met wat lagere instellingen en oudere games. Kan je al voor minder dan 200 euro kopen!
Niet iedereen hoeft de nieuwste games op de hoogste instellingen spelen en voor mij was de Geforce GT1030 uit 2017 die ik hiervoor had een echte miskoop, mensen die iets meer willen maar niet de hoofdprijs willen betalen kan de RX560 echt wel een goede optie voor zijn.

En daarbij is het een goedbedoeld advies, ik dacht er sommige mensen een plezier mee te kunnen doen.

[Reactie gewijzigd door the_leonater op 12 augustus 2021 19:01]

Vanuit jouw standpunt lijkt mijn opmerking nogal bot, sorry. Velen zitten echter gewoon al jaren te kijken naar stagnante danwel stijgende GPU-prijzen en hebben al een klein decennium een kaart die sneller is dan die RX560. Vanuit die positie is het gewoon lachwekkend.
Excuses aanvaard, maar ik begrijp die frustratie wel, zeker op de high end markt.
Heb klanten die nu bijna een jaar zitten te wachten op hun RTX30xx kaarten en die worden daar gek van.
''volgende week geleverd'', vervolgens weer geannuleerd, en zo gaat het al een hele tijd.
In de tussentijd heb ik er maar RX560's ingeschroefd in de nieuwe systemen waarvoor ik geen gpu's meer op voorraad heb.
Dit omdat ze goed leverbaar zijn in het buitenland, minimaal 4gb geheugen hebben en het beste scoren op gebied van geld/prestatieverhouding.
Tot mijn verbazing viel het iedereen best wel mee en zijn de zwaardere games zoals RDR2 online zelfs nog goed speelbaar.
Je moet alleen geen 100+FPS verwachten uiteraard, maar het kan er nog wel mee op redelijke settings.
Jaren? Dit speelt nog geen jaar, eerder maanden. Corona doet wat met tijdsbesef volgens mij. :) Tot een jaar geleden koon ik voor prima prijzen AMD kaarten kopen. Nvidia is inderdaad een ander verhaal die zijn metname met de 2000-serie al veel eerder gek geworden.

Daarbij is het tot voorkort met een beetje moeite gewoon mogelijk tegen adviesprijzen kaarten gewoon bij AMD zelf te kopen. Misschien moet je een paar pogingen wagen, maar het is wel mogelijk in tegenstelling tot Nvidia.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 12 augustus 2021 20:48]

Ik heb een rtx 3060 voor 599 kunnen kopen een 2 maand geleden een best dure koop maar aan andere kant wou ik niet langer wachten en mijn financiële situatie liet dat toe. Ik zal nu volgens mijn gebruik ook enkele jaren kunnen genieten.

Soms is de tijd waarin je het nodig hebt ook een factor die meespelen.
Jaren? Dit speelt nog geen jaar, eerder maanden. Corona doet wat met tijdsbesef volgens mij. :)
De RTX 20 serie was al erg duur vergeleken met voorgaande generaties, de verkoop daarvan is begonnen in september 2018.
Mijn 3570k @4.4 ghz + rx580 draait al het nieuwe ook nog prima.
Enige wat achter blijft is uiteraard de gramerate, maar wat ook al word gezegd, als je nog een "oude" monitor hebt is het perfect nog. Nieuwe monitor en nieiwe pc gaan volgend jaar voor mij hand in hand gekocht worden. Wrschijnlijk am5.
RX560?... Hoe bedoel je oud :O
Met 4 jaar zijn ze behoorlijk op leeftijd, maar dat is bijvoorbeeld de Geforce 10xx serie ook, terwijl ze volgens Steam nog volop gebruikt zijn.
En heb ook een RX560 in mijn huidige systeem en kan met wat aanpassingen RDR2 op redelijk hoge instellingen draaien op 1080p rond de 50FPS, dus dat wil wel iets zeggen over de potentie die deze kaartjes nog hebben.
een GTX970 is sneller en heb je 2dehands vanaf 150€ !
En zelfs dat is al best “prijzig” ik heb er ook nog eentje liggen en daar heb ik ongeveer 100,- voor betaald. Alle graka’s waar je iets mee kan zijn duurder geworden.
Voor €200 heb je in de Pricewatch al een GTX 980Ti, die wel iets beter presteert dan lagere instellingen op 1080p.
Qua rauwe performance presteert die kaart net iets onder de Xbox Series X, dus op 1080p gaat ie hopelijk nog wel even mee. Alleen Unreal 5 games trekt ie niet.
499 euro voor een *600 kaart. En dat is gunstig.

Bizar.
500 euro voor een kaartje lekker op HD kunt spelen. Ik houd mijn GTX1080 nog wel even.
Voor wat ik speel is een 1070Ti echt prima, hij moet wel op zijn tenen lopen voor 1440p100 bij nieuwere games, maar het zijn nog steeds uitstekende kaarten.
Het moet mijns inziens ook niet zo zijn dat een high end kaart van 4 jaar oud end of life is, anders wordt console gamen toch ineens een stuk aantrekkelijker, financieel gezien.
Heb altijd een console gehad en een game pc. Dan is de keuze reuze. Maar het werd eigenlijk wel tijd voor een upgrade en de 3080(Ti) lijkt prima, daar kun je weer heel wat jaartjes mee vooruit, alleen zijn de prijzen wel erg gortig
De 1080 was dan ook een enorm goede kaart al.
Ja zeker de Ti, die heb ik nog steeds 4 in mijn workstation en die ga ik ook niet snel vervangen.
Ik doe het nog met een 970, maar als ik een nieuwe kaart koop dan moet ik ook mijn monitor(en) vervangen, DVI is niet meer gangbaar.
Je hebt voor een paar euro verloopstukjes daarvoor.
Maar wat heeft dat voor nut, nieuwe kaart en dan oude monitoren gebruiken die niet verder komen dan 1080P?
Goede schermen zijn tegenwoordig helemaal niet meer duur gelukkig. Ik heb een 1440p 144 hz viewsonic voor 275 gekocht van amazon jaartje geleden :)
Schermen zijn niet duur, goede schermen nog steeds helaas wel.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee