Kerbal Space Program krijgt op 24 juni zijn laatste grote update

Kerbal Space Program krijgt op zijn tienjarige verjaardag, te weten 24 juni, zijn laatste grote update. Deze twaalfde update van de in 2011 uitgebrachte ruimtevaartgame markeert het einde van het doorontwikkelen van Kerbal Space Program.

Een community manager van Kerbal Space Program meldt dat op 24 juni de twaalfde en dus laatste grote update volgt, genaamd Kerbal Space Program 1.12: Deze update is net als de vorige updates gratis binnen te halen. Daarmee heeft de game zich flink doorontwikkeld, van een bètastatus in 2011 en de jaren erna, tot de game zoals deze nu is. Volgens de makers zal de komende, laatste update niet alleen veel nieuwe content en oplossingen voor bugs bevatten, maar ook nieuwe tools en een grote 'bedankbrief' voor iedereen uit de community. Na de On Final Approach-update kunnen nog wel kleine updates volgen om bugs weg te werken, maar de ontwikkelaars zullen zich dan richten op de verdere ontwikkeling van Kerbal Space Program 2.

In de komende periode zal Tweakers wegens het tienjarige jubileum van Kerbal Space Program een interview met de makers van de ruimtegame publiceren. Daarin zegt producent Nestor Gomez het volgende over het einde van de huidige game: "we zouden nog jaren door kunnen gaan, maar we willen ons richten op de toekomst en tien jaar is wat dat betreft de perfecte timing voor het einde van Kerbal Space Program. Dat is bitterzoet, omdat er nog genoeg dingen zijn die we graag zouden willen toevoegen, maar ik weet zeker dat de game voort blijft leven door mods en de community."

Door Joris Jansen

Redacteur

11-06-2021 • 16:21

46 Linkedin

Reacties (46)

Wijzig sortering
Heb tijdens de pandemie flink wat tijd in KSP gestoken.

Heel leuk, maar ik was zeker niet zo hardcore als sommigen (ook nooit met mods aan de slag, wat voor velen juist het spel maakt).

Op een gegeven moment had ik, met een klein beetje lezen op forums, wel net iets meer dan de basics door: zonder problemen deed ik missies naar de maan (en de tweede maan) en had ik ook een aardig modulair ruimtestation in baan rond Kerbin uitgebouwd.

(De eerste keer dat een rendez-vous in orbit lukte ging de vlag uit!)

Interplanetair vond ik echter een te grote uitdaging, uiteindelijk nog wel een rovertje naar de Mars-equivalent gekregen (ontzettend tof!) en een sonde langs de Venus-equivalent (beetje mislukte missie, kon niet in een baan komen), maar het plannen van zo’n missie ging echt te veel op werk lijken.

Dus ik hoop dat in Kerbal 2 er vooral wat meer hulpmiddelen zitten ingebouwd voor het plannen van missies. Een raket met genoeg delta-v in elkaar zetten, dat lukte me uiteindelijk wel, maar ik had domweg geen zin om, zelfs met online tools, launch windows uit te gaan rekenen.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 11 juni 2021 16:44]

Een mod die ik altijd doe, en verder vaak niks: Mechjeb.

Vaak probeer ik een eerste maal met iets nieuws het zelf te doen, maar op een gegeven moment laat ik mechjeb wat taken overnemen (zoals idd naar launch window gaan nadat het zelf 1 of 2x gelukt is, of een raket die ik al een paar succesvol in orbit heb gekregen door mechjeb laten doen).

Zeker in science mode, waar je ook functies van mechjeb stuk voor stuk unlocked voelt het helemaal niet zo als cheaten aan. Echte astronauten berekenen dit ook niet on the go normaliter, die hebben een goed ingestudeerd flight plan als ze die capsule instappen (wel bij issues, ode aan die lui!).
Bijna 2000 uur in deze game en alhoewel ik het jammer vind dat nu echt het einde in zicht is, is het toch uitzonderlijk dat deze game het zo lang heeft volgehouden. Ik ben zeer opgewonden over de nieuwe dingen en veranderingen in deze update en kan ik ook niet wachten op Kerbal Space Program 2.
Dat er geen grote updates meer komen, zegt toch nog niets over het einde van KSP 1?
Het is nog maar afwachten wat KSP2 gaat brengen en wanneer.

Tot die tijd is denk ik de community van KSP ruim voldoende.
Ja ook ik heb er meer dan 2000 uur inzitten en denk dat met alles mods nog wel +2000 in kan zitten.
Het betekent dat dit het einde is van de actieve development van KSP 1 en dat het nu overgaat op enkel support.

Ik bedoel niet dat het spel nu stopt met bestaan of iets dergelijks.
Ik ben voor mijn gevoel al 2000 uur kwijt aan de geweldige filmpjes van Scott Manley. _/-\o_
offtopic:
Ik kijk normaal gesproken alleen zijn filmpjes die niet over KSP gaan, maar om zijn project om met een Saturn V op de maan te landen (dus niet 'met behulp van') heb ik wel moeten grinniken.
Dus als je denkt over Scott Manley, doe je dat dan ook in zijn articulatie/uitspraak? :P
Hullohhh, Scott Manley here...... fly safe!
Voor een spel waar ik tussen de 5-10 euro heb betaald verbaasd het mij nog steeds dat er na zo veel tijd gewoon nog updates uitkomen. Jammer dat het stopt maar met de komst van ksp2 volgend jaar konden ze ook niet anders
Even los van de lovenswaardigheid was dat natuurlijk niet de gangbare prijs nadat het spel enigszins releasewaardig was, dan zat je eerder aan de 25-30, nog steeds heel erg prima uiteraard. Speel het zelf ook al jaren, uiterst leerzaam.
toch uitzonderlijk dat deze game het zo lang heeft volgehouden.
Niet zo uitzonderlijk. Veel oude games worden nog steeds gespeeld, lang na hun laatste update. Ooit was de laatste update niet het einde maar het begin, want dan was het spel "af".
Het stoppen van de ontwikkeling heeft ook gunstige gevolgen. Het zal niet meer voorkomen dat een update mods sloopt, iets wat ik meerdere keren mee heb gemaakt. Ik denk dat ik over een jaartje maar weer eens, flink gemod, opnieuw ga beginnen.
Tja, alle respect voor de originele en huidige ontwikkelaars van KSP, maar ooit was het de norm dat een spel bij release zo goed als "af" was, dwz feature complete, met daarna evt nog een paar bugfixes en misschien een of twee expansies. De laatste release/update was niet het einde, het was het begin.
En niet dat daarna nog jaren lang nieuwe features (en nieuwe bugs) werden toegevoegd.
Zo had ik een paar jaar na de 1.0 release KSP weer eens uit de kast getrokken toen er net een update was geweest. Verse installatie, geen mods - crash bij de eerste raket die ik lanceerde. Dus maar weer in de kast gelegd, nooit meer naar omgekeken.
Het lijkt heel aantrekkelijk dat je jaren lang nog voor het merendeel gratis extra's krijgt, maar zo'n spel is wel een 'moving target' - je weet nooit 100% waar je aan toe bent.

[Reactie gewijzigd door BadRespawn op 11 juni 2021 17:38]

crash bij de eerste raket die ik lanceerde.
Jij geeft ook snel op 😄
Nee, KSP gaf snel op.
Zelf heb ik er duizenden uren in zitten, gespeelt vanaf versie 0.13.
Laat maar. Maakte het is n grapje over eerste raket en crashen.
Veel van de meer ingrijpende toevoegingen die ze gedaan hebben kan je ook configureren wanneer je een nieuw spel start. Je kunt nog steeds sandbox spelen, of de oude campaign met alleen science points. Je kunt ook configureren hoe snel je progressie is, en of je communicatiesatellieten nodig hebt om met het thuisfront te kunnen praten.
Het nieuwe aerodynamica systeem is wel even wennen. Je moet nu echt vinnen op je raket plaatsen, anders wijst ie naar beneden en dan ga je niet naar de ruimte vandaag :+

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 11 juni 2021 18:38]

Wat jij ingrijpende toevoegingen noemt zijn wat mij betreft standaard. Neemt niet weg dat een game die 'altijd in ontwikkeling is', een moving target is, en eigenlijk betekent dat die game verre van af was bij 1.0 release.
Niet zozeer de ontwikkelaars maar hoofdzakelijk de uitgever is daarvoor verantwoordelijk. Het was ook zeer opvallend dat na jaren alpha status, er één beta release is geweest en een paar weken later 1.0 release - zoals te verwachten met een hele berg bugs. Kennelijk was de uitgever ongeduldig.
Gekocht maar nooit echt in gekomen. De vaagheid van de missies (waar kan je credits mee verdienen was nooit duidelijk voor me, ik zat altijd op youtube te zoeken) en het besturingssysteem (geen pauzemogelijkheid zodat je snel mis ging) maakten dat ik een paar jaar terug afgehaakt ben na een slordige 100 uur.

Misschien eens kijken of dit geadresseerd is inmiddels. Het was wel een enorm goed gevoel als er iets goed ging voor de eerste keer :)
De vaagheid van de missies (waar kan je credits mee verdienen was nooit duidelijk voor me
Het kleine gebouwtje naast waar je je raketten bouwt is waar je missies kan accepteren en geld kan verdienen.
geen pauzemogelijkheid zodat je snel mis ging
De escape-knop is handig voor een groot aantal dingen.
De missie vertellen niet dat je met bv spacewalks op verschillende hoogtes en boven verschillende gebieden science kan verdienen. Dat is puur trial and error.

En de escape knop blockt je van het maken van koerswijzigingen. Dus dat is nutteloos.
Ze hebben een tijd terug een uitgebreide encyclopedia/gids in het spel gedaan waar je alles terug kan vinden en waar ze ook vertellen dat je science kan doen. Daarnaast is en blijft het een sandbox spel waar experimentatie en gewoon dingen proberen essentieel is voor de experience.

Ik zie zelf niet echt waarom het nodig is om het spel op pause te zetten voor koerswijzigingen; voor snelle koerswijzigingen is het niet echt nodig om er uitgebreid voor te gaan zitten en anders heb je vaak minuten, uren of dagen om het voor te bereiden.
Bijvoorbeeld, als je in orbit wilt hoef je geen Manoeuver Node te maken; richt je raket naar voren en vuur je motoren totdat je in orbit bent. Daarna heb je alle tijd om het fijn te stellen.
je komt niet in orbit als je recht naar boven gaat...
Klopt, daarom zei ik ook "richt je raket naar voren".
Het is idd wat trial en error, en soms kom je na heel lang iets nieuws tegen dat handig was geweest om te weten, maar je hoeft ook niet elk science project op elke biome op elke hoogte te doen om alles te unlocken. Je kan alles vrij prima unlocken met een aantal basis missies (first flight, kom in orbit, fly-by mun, land op mun, fly-by minmus, land op minmus, ga uit de zone of gravity van je planeet en weer terug. En ja, het is wat ontdekken, maar het is ook een exploration game, als dat je niet ligt dan is dit niet het type spel voor jou. Ik houd zelf juist niet van games on rails.
Wat is nu de status van de nieuwe versie van KSP? (althans ik heb gezien dat er ene opvolging aan kwam)
Dat gaat helaas nog wel even duren. Zo nu en dan komt er een devlog, die zijn wel leuk.
Maar nog steeds flink in development dus? Werd tijd geleden vrij groots aangekondigd maar daarna kwam er wat tumult (ik volg het niet echt meer sindsdien)
Er is inderdaad wat gedoe geweest rondom het team en de studio dat eraan werkt. Gelukkig zijn ze nog gewoon bezig om ons het volgende KSP avontuur te geven.
nieuws: Take-Two stelt Kerbal Space Program 2 opnieuw uit en brengt het pas i...

Al enkele keren uitgesteld. Is ook best veel werk, en ze hebben grote ambities.
Het is een prachtige game geworden. Hulde. Ik ben er al vanaf de gratis versie bij, met de wiebelende raketten die over het algemeen meteen uit elkaar vielen. Bizar dat het zo lang nog geüpdatet is.
Ja, de eerste paar versies kon je met veel gekke constructies wegkomen :D

De alpha physics zou eigenlijk ergens een verborgen optie moeten zijn :p
Een paar weken geleden dit programma gezien bij 'OverLook Horizon'. Na de lancering van een Flacon 9, was het wachten totdat de satellieten 'losgelaten' werden en toen werd het programma getoond ( zie +/- 57:00 ).
Wat was het verdienmodel voor de 10 jaar aan doorontwikkeling? Of bleef de game al die tijd goed verkopen door de updates?
Volgens mij was het ook wel een passieproject en hebben ze in de eerdere jaren genoeg verdiend om hun personeel te blijven betalen.
Na de aankondiging van ksp 2 zal het ksp 1 team ook wel minder groot en dedicated geweest zijn.
En misschien hebben ze ook wel recurring inkomsten van onderwijslicenties, maar dat is een wilde gok.
Met de groei van SpaceX en de vernieuwde interesse in de ruimtevaart in de laatste jaren lijkt het mij niet vreemd dat KSP gewoon continu goed heeft verkocht. Er is altijd iemand die na een lancering of een video van Scott Manley of de Everyday Astronaut besluit om het te kopen.

Daarnaast hebben ze ook nog 2 DLC's uitgebracht, waarmee ze, met hoe groet de community is, denk ik wel veel hebben weten te verdienen.
De uitbreidingen waren ook niet allemaal gratis, behalve als je het spel wellicht heel vroeg al had aangeschaft. Ik heb diverse DLC's gewoon moeten kopen.
Prachtig spel. Vanaf 0 beginnen wanneer je er niets van kent is een hele uitdaging maar je leert er zoveel van. Alleen heb ik nooit geduld voor verre missies. Waarschijnlijk gaat ksp 1 nog minstens 10j verder leven in de community.
Jammer? Natuurlijk! Maar voor mijzelf eigenlijk wel mooi.
KSP is typisch zo'n game die ik eens in de x maanden opstart, maar als dat elke keer gepaard gaat met updates en gebroken mods is de lol er wel vanaf.
Ik vind het geniaal, maar die drempel zorgt ervoor dat ik het al een jaar of wat niet meer heb aangeraakt. Fijn om te merken dat er nu dan eindelijk een final versie uitkomt.

Kies score Let op: Beoordeel reacties objectief. De kwaliteit van de argumentatie is leidend voor de beoordeling van een reactie, niet of een mening overeenkomt met die van jou.

Een uitgebreider overzicht van de werking van het moderatiesysteem vind je in de Moderatie FAQ

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.



Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee