Microsoft introduceert donkere modus voor Office op Android

Microsoft heeft een donkere modus toegevoegd aan zijn Office-app voor Android. Gebruikers die op Android de voorkeur voor donkere weergave hebben ingesteld, krijgen automatisch de app voor Word, Excel en PowerPoint in de donkere modus te zien.

Gebruikers kunnen in aanvulling op de automatische instelling handmatig de donkere modus activeren door op hun profielafbeelding bij de Home-tab van de Office-app te klikken, en bij de instellingen de keuze voor Dark te maken. De overige opties zijn Light of System Default, beschrijft Microsoft.

Volgens Microsoft is de donkere modus een veelgevraagde toevoeging voor de Office-app. De Office-app voor Android omvat een bundeling van Word, Excel en Powerpoint voor mobiel gebruik. Microsoft is al langer bezig donkere modi toe te voegen aan Microsoft 365 voor mobiel en afzonderlijke Office-apps voor Android en iOS kregen deze weergave al eerder.

Office Android Dark Mode

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

21-05-2021 • 09:40

52

Reacties (52)

Sorteer op:

Weergave:

Ik zou eigenlijk zelf een thema willen maken waarbij ik een zacht gele of licht groene achtergrond heb voor tekstvelden. Vroegâh kon je dat onder Windows zelf instellen de tekstachtergrond en letter- en achtergrondkleur van geselecteerde tekst. En dan niet per app instellen maar voor alle apps.
Of die achtergrondkleur die fd.nl gebruikt, is echt rustig om langere teksten te lezen.
Nooit gezien, die fd.nl. Bijzondere keuze. Inderdaad zeker om in het achterhoofd te houden voor als ik ooit zelf zo'n kleur ergens ga instellen.
Ben ik de enige die na het lezen van witte tekst op een zwarte achtergrond de letters ziet nabranden op t netvlies? Dark mode werkt echt niet voor mij, vooral als je daarna schakelt naar zwarte text op witte achtergrond.
ACM Software Architect @amarissimo21 mei 2021 10:08
Dat is dan ook de reden dat je zelden echt wit ziet en vaak ook niet echt zwart. Het is meer lichtgrijs op donkergrijs. En daar komt dan gelijk een ander probleem bij kijken; het contrast is veel minder groot dan de lichte modus, want dat is vaak wel zwart op wit.
Ik vind het ook helemaal niks. Het enige voordeel is dat als je een OLED scherm hebt het wat minder energie gebruikt.
Lang leve vrije keuze
Ik ben wel fan van dark-mode, maar in sommige apps vind ik dit ongewenst. Office is daar één van, papier is nu eenmaal wit.
Hetzelfde heb ik voor met bijvoorbeeld Coinbase, daar heb ik het ook liever niet.

Is er een mogelijkheid om dit voor specifieke apps uit te schakelen, maar system-wide nog steeds aan te hebben staan?
Dat ligt aan de app en of de developer de moeite heeft genomen die optie er in te coden. Over het algemeen heb je 2 opties:
1. De app heeft een instelling voor de kleur, vaak staat deze standaard op 'volg systeem' maar kun je ook handmatig licht of donker forceren.
2. De app volgt altijd het systeem en heeft geen instellingen.

Bij die eerste kun je dus apps foceren om altijd licht te zijn, onafhankelijk van het systeem. Naar mijn weten zijn de meeste apps op die manier ingericht, maar ik kijk er niet altijd naar omdat ik al mijn apps het systeem laat volgen wat vaak de standaard is :)
Ik heb inderdaad al regelmatig gemerkt dat je het manueel kan overriden, helaas niet bij alle apps en helaas is dit dan ook niet vanuit het systeem per app te overriden.
Dat klopt helaas. Wellicht een mooi iets om toe te voegen in toekomstige versies, app switches op het systeem niveau in plaats van in de app. Tot die tijd zit je helaas vast aan wat de developer goed acht, en als dat dus is 'volg altijd het systeem' is er geen manier om dat uit te schakelen.
Papier is nu eenmaal wit? O, vandaar dat ik alleen maar uit wit papier kan kiezen bij de (kantoor)boekhandel. Al dat gekleurde papier, waaronder ook zwart, beeld ik me gewoon in. [/s]

Niet vervelend bedoeld, hoor, maar ik wil gewoon duidelijk maken dat papier niet per definitie wit is.
Tegenwoordig is het blijkbaar "in" om een donkere modus te kunnen aanbieden, modegrillen duren maar een beperkt aantal jaren. Dus..
Hopelijk dat dan de modegril witte achtegrond met zwarte letters gaat verdwijnen wat mij betreft. Want als er een donkere modus beschikbaar is voor een app dan kies ik daar meteen voor. Ook mijn hele outlook staat in donkere modus, inclusief het body veld. Leest zo veel rustiger dan zwart op wit.
licht er aan.. teksten lees ik liever zwart op wit, want als ik lange teksten in donkere modus ga lezen, dansen de regels voor m'n ogen als ik weg kijk. Dus laat ik bijvoorbeeld Word en Outlook liever in lichte modus staan.

Programmeren doe ik in donkere modus, dat geeft me een of ander behaaglijk gevoel.. belangrijk is, dat de letters niet wit maar lichtgetint moeten zijn.
Ik maak documenten op met een witte achtergrond (WYSIWYG, you know...Nooit geen verrassingen). Al de rest doe ik met een donkere achtergrond (hoofdzakelijk programmeren). Witte achtergrond is geen mode-gril.
Met WYSIWYG in deze context doel je dat hetgeen hetzelfde is als je wanneer je het zo afdrukken? Ik snap je punt, maar hoeveel documenten die gemaakt worden draai je daadwerkelijk nog uit :P
Alle documenten, rapporten, verslagen... met een opmaak. Documenten in het algemeen bestemd voor derden. Anders neem ik notities in Onenote of aanverwanten.
Donkere modus OS breed word al jaren om geroepen, dat is zeker geen modegril want het heeft echt voordelen... het is spaarzamer voor je verbruik maar ook voor je ogen, zeker als je naar je apparaat kijkt in een slecht verlichte ruimte.
het is spaarzamer voor je verbruik
mits het OLED is ;)
Ook voor OLED... als een pixel geen licht hoef te geven, dat scheelt energie.
Dat is net het punt dat Chloverdose aankaart, juist voor OLED aangezien de pixels uitgeschakeld kunnen worden. Op andere schermen zou dat normaal niet/een stuk minder uitmaken. Verder wel ermee eens dat dark modus geweldig is.
Nou, donkere thema's zijn al sinds begin deze eeuw aardig in trek, het is gewoon iets meer in trek gekomen de laatste tijd. Het is dus echt geen nieuwe trend en die zal dus ook zeker niet overwaaien.
Het is eigenlijk allemaal vrij simpel.
We hadden wit papier, waar zwarte inkt goed op werkte (zwart op wit). Papier zwart maken en er witte inkt op doen, is om praktische redenen nooit bij ons opgekomen.
Toen kregen we computerschermen, daarin herhaalden we onze papierkennis.
Toen ontdekten we echter dat licht de ogen en hersenen moe maakt, te meer met licht licht, bij donker licht leek dit al minder het geval. Toen kregen we amoled.
Combineer dat, en truly dark (zwart) modus, bespaart ons energie. Onze hersenen, ogen, maar ook onze schermen.
Deze update is (bij mij in ieder geval) nog niet beschikbaar. Laatste update is van 15 mei en in de Play Store staat geen update klaar.
Je ziet dit soort berichten vaak als reactie wanneer er een nieuwe functie komt, maar een gefaseerde uitrol van nieuwe functies is niet iets nieuws natuurlijk. De meeste grote tech bedrijven werken op die manier, waarbij het zelfs nog zo kan zijn dat de app deze code al heeft maar met een flag op de server pas wordt geactiveerd.

Even rustig afwachten en dan krijg je de functies echt wel :)
Precies. Ik denk dat een hoop mensen niet de impact van het uitrollen van updates naar tientallen miljoenen clients beseffen.
is dat niet JUIST de reden waarom je die 'afdracht hebt' doro gebruik te maken van 3e voor jouw applicatie (distributie) lees; apple store / android store
Maar de distributie is niet de enige impact van uitrollen naar veel devices, en juist de uitrol heeft vaak te maken met het feit dat er bugs in de app kunnen zitten. Door het niet meteen naar 100 miljoen devices te sturen kun je er voor zorgen dat de schade beperkt blijft. Dus je kunt betalen voor de distributie, maar dat doet niet af aan dat je als goede developer niet miljoenen klanten in 1x een nieuwe functie geeft.

Daarnaast kun je nog zoveel afdragen, iedere server zal tijd nodig hebben om te zorgen dat iedereen iets kan downloaden. Je betaalt er voor zodat jij die capaciteit niet hoeft op te zetten, maar dat betekent niet dat je kunt verwachten dat je app binnen een seconde op ieder apparaat staat want we zijn nog steeds beperkt door de techniek die we hebben ;)
Door het niet meteen naar 100 miljoen devices te sturen kun je er voor zorgen dat de schade beperkt blijft. Dus je kunt betalen voor de distributie, maar dat doet niet af aan dat je als goede developer niet miljoenen klanten in 1x een nieuwe functie geeft.
Afhankelijk van wat de functie betreft, natuurlijk. Die nieuwe lettertypen in Office Online bijv. waren meteen voor iedereen beschikbaar, maar dat was dan ook geen ingrijpende wijziging i.t.t. bijv. dit donkere thema.
Nee inderdaad, dat is een goede nuance. Bij bepaalde dingen zal het niet nodig zijn, alleen iets wat eigenlijk de hele UI verandert en daarmee ook best de UI kapot kan maken lijkt het me verstandig om niet te denken 'komt wel goed'
Ik mis nog wel dark mode op de Outlook widget.
Die heb ik gewoon op android, zit er nu naar te kijken. Dus het is er wel.
Misschien Outlook app en je smartphone zelf even updaten?

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 13:10]

Ook al staat mijn Outlook op dark mode krijg ik geen dark mode widget. Ik zag dat meer mensen dit probleem hadden, maar nog geen oplossing gevonden.
Heb jij in de instellingen app van je smartphone ook een optie om darkmode aan te zetten? Bij Samsung staat dit gewoon onder "Display" en dan kun je kiezen tussen Light en Dark mode.

De widget negeerd namelijk wat je in de Outlook App zelf aangeeft qua Light/Dark mode, maar kijkt alleen naar of je dark mode voor de telefoon in zijn algemeen aan hebt staan of niet. (net getest bij mijzelf).
Helaas niet iets wat duidelijk dark mode aan of uit zegt, ik heb een LG V30 met het High Contrast thema wat praktisch system-wide dark mode is.
Ik snap die hele hype met donkere modus niet, is toch gewoon smaak lijkt me. Ik vindt het verschrikkelijk en vaak niet duidelijk te lezen.
Voor OLED schermen bespaard het veel stroom/batterij om geen witte achtergrond maar een zwartte te laten zien.

Daarnaast vind ik het, net als veel andere, bijzonder onprettig om een verblindende witte achtergrond te zien wanneer ik s'avonds op mijn telefoon/computer zit. Donkere modus is dan ECHT een verademing.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 13:10]

in 1990; " In 2021 hebben we vliegende auto's en robots die ons huishouden doen"
2021: "Je kan office nu ook met een zwarte achtergrond instellen"
We hebben vliegende auto's en huishoudrobots. Hoogstens dat de uitvoering zoals we het nu hebben iets anders is dan wat we hadden voorgesteld. Als we naar huishoudrobots kijken:

- robotstofzuigers die autonoom het werk doen
- sommige ovens hebben geavanceerde mogelijkheden zodat je niet iedere stap meer zelf hoeft te doen.
- wasmachines die het programma aanpassen aan de hoeveelheid vuil

Wat we niet hebben is zo'n robot die op een mens lijkt die onze drankjes komt brengen.
Wij hadden 20 jaar geleden al een robot die drankjes kwam brengen hoor. Emilio heette die!
Telt een robotstofzuiger?
https://dutchreview.com/c...-born-in-the-netherlands/
De vliegende auto was een jaartje te vroeg (maar bestaat eigenlijk al langer)
Dat was meer in de jaren 40 en 50 dat mensen dat dachten. Vliegende auto's gaan we de komende 100 jaar niet zien. Kost te veel energie, is veel te gevaarlijk en kan alleen als het volledig geautomatiseerd is zonder menselijke tussenkomst. Je mag hier in de buurt niet eens met drones vliegen dus ga maar na.
Robots die ons huishouden doen; je ziet aan die stofzuigrobots hoe knullig dat gaat. Die dingen kunnen niet eens onder de eettafel komen vanwege de stoelpoten, kunnen geen deuren opendoen, geen trappen op, etc etc. De maker van een robot die de keuken en badkamer kan schoonmaken, kan stofzuigen en dweilen, de was kan doen, vouwen en terug de kast in, die wordt de rijkste op aarde. En mijn vrouw zal naar wat anders moeten uitkijken.

[Reactie gewijzigd door Tweddy op 23 juli 2024 13:10]

Nice. Outlook Board is trouwens ook echt nice gedaan!
Toch raar dat ze al een hele tijd bezig zijn om de donkere modus in de afzonderlijke apps in te voeren, maar dat ik deze nog steeds niet heb (wel al bij Outlook en OneNote). Of is deze gefaseerde roll-out nog niet helemaal afgerond? :?

[Reactie gewijzigd door Robinho96 op 23 juli 2024 13:10]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.