Sony introduceert Xperia 1 III-smartphone met 4k-scherm met 120Hz

Sony introduceert drie nieuwe smartphones in zijn Xperia-lijn: de Xperia 1 III en Xperia 5 III in het hogere segment en de Xperia 10 III wordt een midrangetoestel. De Xperia 1 III en Xperia 5 III hebben schermen met een verversingssnelheid van 120Hz.

De Xperia 1 III heeft een 6,5"-oledscherm met een 21:9-beeldverhouding en de resolutie is 4k in combinatie met een verversingssnelheid van 120Hz. De smartphone heeft verstevigd Gorilla Glass Victus-glas, dat Corning vorig jaar introduceerde en dat vallen van een hoogte tot twee meter zou moeten kunnen doorstaan. De Xperia 5 III is met zijn 6,1"-scherm wat compacter en moet het met een resolutie van 2520x1080 pixels en Gorilla Glass 6 doen. Beide toestellen ondersteunen hdr-weergave

Het camerasysteem van de Xperia 1 III en Xperia 5 III heeft drie lenzen voor brandpuntsafstanden van 16mm, 24mm, 70mm en 105mm. Sony heeft heeft twee brandpuntsafstanden opgenomen in de telefotomodule, met dubbele pdaf-sensoren, om te schakelen tussen 70mm en 105mm. De smartphones kunnen burstopnames van 20fps maken en bieden tot 60 keer per seconde continue AF/AE-tracking. De Xperia 1 III heeft daarnaast een time-of-flight-sensor om de afstand tot objecten te meten voor realtimetracking.

Sony Xperia 1 III

Beide smartphones hebben verder stereospeakers aan de voorzijde, ondersteunen Dolby Atmos-audio en hebben een 3,5mm-audioaansluiting. De processor is de Qualcomm Snapdragon 888 met Adreno 660-gpu en er is ondersteuning voor 5G. De accucapaciteit bedraagt 4500mAh en met de 30W-lader kan de de accu tot de helft laden in een half uur tijd. De Xperia 1 III ondersteunt draadloos laden en accessoires zijn aan te sluiten om deze te laden met de smartphoneaccu.

Sony Xperia 5 III

De Xperia 1 III is vanaf het begin van de zomer verkrijgbaar in Nederland en België, in zwart en paars. De Xperia 5 III komt in diezelfde periode op de markt in zwart en groen. Beide toestellen draaien dan Android 11. Sony maakt de prijzen pas op een later moment bekend.

Sony introduceert tegelijkertijd de Xperia 10 III. Dit is een midrangesmartphone die een Qualcomm Snapdragon 690 met 5G-ondersteuning bevat. Ook deze smartphone is met een 6"-scherm nog enigszins compact. Het betreft een oledscherm met fhd+-resolutie, 21:9-beeldverhouding en hdr-ondersteuning. Het camerasysteem heeft drie lenzen: een ultragroothoeklens van 16mm, een 27mm-lens en een 54mm-telelens. Ook dit toestel heeft een 3,5mm-audioconnector en een 4500mAh-accu. De Xperia 10 III verschijnt aan het begin van de zomer in het zwart, blauw en wit en ook de prijs van dit model maakt Sony nog niet bekend.

Sony Xperia 10 III

Sony Xperia 5 III Sony Xperia 1 III
Scherm 6,1", oled
21:9 aspect ratio
2520x1080 pixels
120Hz refreshrate
240Hz touch-samplingrate
Gorilla Glass 6
6,5", oled
21:9 aspect ratio
3840x1644 pixels
120Hz refreshrate
240Hz touch-samplingrate
Gorilla Glass Victus
Processor Qualcomm Snapdragon 888 Qualcomm Snapdragon 888
Ram 8GB 12GB
Opslag 128GB
microSD-kaartondersteuning
256GB
microSD-kaartondersteuning
Voeding 4500mAh-accu
30W-lader (meegeleverd)

4500mAh-accu
30W-lader (meegeleverd)
Draadloos laden
Omgekeerd laden

Camera's Achter:
12MP (24mm)
1/1.7"-sensor
ƒ1.7, dual-PD auto-focus, OIS

12MP ultra-wide (16mm)
1/2.6"-sensor
ƒ2.2, dual-PD auto-focus

12MP tele (70mm/105mm)
1/2.9"-sensor
ƒ2.3/ƒ2.8, dual-PD auto-focus, OIS

Voor:
8MP
Achter:
12MP (24mm)
1/1.7"-sensor
ƒ1.7, dual-PD auto-focus, OIS

12MP ultra-wide (16mm)
1/2.6"-sensor
ƒ2.2, dual-PD auto-focus

12MP tele (70mm/105mm)
1/2.9"-sensor
ƒ2.3/ƒ2.8, dual-PD auto-focus, OIS

3D iToF sensor

Voor:
8MP
Video Cinema Pro 4k op 120fps Cinema Pro 4k op 120fps
Audio 3.5mm-jack
Dolby Atmos en DSEE Ultimate
360 graden Spatial Sound
3.5mm-jack
Dolby Atmos en DSEE Ultimate
360 graden Spatial Sound
Connectiviteit 5g-ondersteuning (geen mmWave)
Dubbele sim
5g-ondersteuning (geen mmWave)
Dubbele sim
Beveiliging Vingerafdruksensor aan de zijkant Vingerafdruksensor aan de zijkant
Duurzaamheid IP65 stofbestendig
IP68 waterbestendig
Gorilla Glass 6
IP65 stofbestendig
IP68 waterbestendig
Gorilla Glass Victus
Software Android 11 Android 11
Afmetingen en gewicht 157 x 68 x 8.2mm
168g
165 x 71 x 8.2mm
186g
Kleuren Zwart of groen Zwart of paars

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

14-04-2021 • 10:36

155 Linkedin

Reacties (155)

Wijzig sortering
De 3,5mm jack is mooi, maar nu nog gekoppeld aan een fatsoenlijke DAC.
Nu LG weggevallen is, kan Sony de markt voor audiofielen met hun expertise goed bedienen. Hint hint Sony!
Sony heeft die expertise zeker in huis. Zou inderdaad zonde zijn als ze dat gat niet opvullen. Prop er een Quad DAC in zoals die van LG.. Et voila.

Vind de Xperia 5 III interessant, vind het alleen jammer dat de XZ2c waarschijnlijk de laatste van zijn soort is..
Dat "Quad DAC" van LG is gewoon een ESS Saber DAC. Ja ze zijn goed maar je vind ze ook overal.
Het enige taak van een DAC is het omzetten van digitaal naar analoog en qualiteit = "het maakt geen fouten."
De amp is veel belangrijker.
Tevens is het BT codec LDAC van Sony toch echt een stuk beter dan de qualcomm alternatieven apt-x/hd
Sony Xperia is niet iets wat je laat liggen vanwege audio qualiteit.
Je hebt gelijk, ik had DAC/AMP moeten zeggen. Heb een LG V30 met een SABRE combo en er zit ook een EES Sabre DAC + AMP in de Dragonfly Red die ik dagelijks gebruik en dat is heerlijk.

Hoeveel marketing termen (Dolby Atmos en DSEE Ultimate) Sony er ook tegenaan wil gooien, software kan het niet winnen van goede hardware. Ook gaat een kostenefficiënte dac/amp combi van Qualcomm het vaak niet winnen van gespecialiseerde hardware van Sabre. Moet zeggen dat Qualcomm het zeker niet slecht doet, heb ooit een telefoon gehad met een Mediatek chip, dat was echt om te huilen.

De bluetooth codecs van Sony zijn inderdaad een goede ontwikkeling, maar ik zie mijzelf geen prijzige bluetooth koptelefoon kopen, vanwege de accu die erin zit. Helemaal niet als ik hem gewoon achter mijn bureau tijdens het werk gebruik. Accu's hebben een beperkte levensduur, maar de bekabelde koptelefoon die ik 10 jaar geleden heb gekocht doet het nog steeds. Ook betaal je bij BT koptelefoons voor allerlei zaken (denk aan connectiviteitschips + patenten) die ik helemaal niet nodig heb.

Dus ja Sony doet het BT gedeelte beter, maar als ik een bekabelde koptelefoon aansluit, kan ik net zo goed een goedkope Pixel 4a kopen.

[Reactie gewijzigd door Pastapipo op 14 april 2021 13:51]

Sony komt mogelijk weer met een aanbieding waarbij je na aanschaf van een bepaalde telefoon, een Sony headset cadeau kan krijgen.

4 maanden na mijn aanschaf van een Sony Xperia 1 II heb ik een WH-1000X M3 ontvangen, erg mooi spul.
De telefoon is ook top.

Als (voormalige) Windows Mobile fanboy (sinds de HTC Wizard) ben ik begonnen aan Android met een Nokia 9. Dat was huilen in het begin. Gelukkig is het update beleid wel goed en gaandeweg werd de Nokia 9 prettiger in gebruik. De out of the box experience geeft me echter nog rilling (naast dat ik Android niet leuk vind, kleur boek OS)

De out of the box experience van de Xperia 1 II is top!. Het geluid, de speakers, prachtige upgrade en de minimale Sony schil om Android is erg prettig ivm Nokia 9's Android One.

De Nokia 9 kan met zijn camera area wel soms prachtige scherpe foto's maken! Echter vaak niet uit de losse pols, dat gaat met de Sony Xperia 1 II met zijn aparte camera knop wel erg makkelijk en goed.

[Reactie gewijzigd door Peran op 16 april 2021 13:22]

De Nokia 9 was een ramp qua foto's.
Light, het bedrijf achter de technologie, heeft ook nooit de beloftes van hun aparte camera ingelost. Ik heb er eentje gekocht, getest, teruggestuurd. Het ding kon nog niet in de buurt komen van een 11 jaar oude dSLR en de software was een ramp. Niet vooruit te branden op een Ryzen 3700X.

Wat er dan uit de Nokia 9 kwam was ook absoluut niet "prachtig" noch "scherp". Wat het wel was is overprocessed, inconsistent, lelijk en traag. Als ik nu snel even zoek is er ook nooit de beloofde update uitgestuurd.

Als dát je referentie van "prachtige scherpe foto's" is, dan moet er nog een wereld voor je opengaan.
Ik deel je ervaring in hoofdzaak!
Mijn intentie was om niet geheel negatieve 'boo roeper' te zijn en ook de foto's te benoemen die dan misschien met puur geluk wel goed gelukt zijn.

Ik heb 2 jaar de tijd gehad om foto's te maken, hoeveel tijd heb jij genomen?
Bovendien heb ik het over de mogelijkheid om zo snel mogelijk een foto te maken en hoe de foto er vervolgens uit ziet.

Al met al, spijtig van je slechte ervaring. Zoals ik zei was ik er ook niet blij mee met een uitzondering daar gelaten. Daarom heb ik nu een Sony telefoon.

Betreft foto kwaliteit ben ik (dus) Lumia's gewent, Lumia 930 en Lumia 950. Over de foto kwaliteit van beide ben ik erg tevreden!
Je kunt ook gewoon een Bluetooth ontvanger kopen.
Hebben een vrij goede accuduur, hoeven niet duur te zijn.

Zit nu zelf met een Samsung A40 en de Xperia 10 III is toch eentje waar ik naar zit te kijken, vooral omdat ik echt geen Samsung meer hoef omdat hun weigeren de consument toe te laten de betere codecs te gebruiken.
Ik wil je zeggen dat ik nog steeds een koptelefoon in gebruik heb die het perfect doet van Sony. Daarnaast heb ik 2 jaar terug een nieuwere gekocht( noise cancelling) voor iets van 150 euro. Die accu is super. Laad hem zelden op maar gebruik hem zeer veel. Dus je geval met accu klopt niet
Xperia 5 III is ook de telefoon waar ik het meeste interesse in heb, juist omdat LG weg valt en ik mijn huidige LG wel wou vervangen.
Volgensmij gebruikt Sony al erg goede dacs tov de concurrentie.
Dit doet sony zo vaak, zo dom. Nu aankondigen, eind juli op de markt. Is iedereen het alweer vergeten.
Mja, er zijn ook mensen zoals ik die dit wel fijn vinden. Feiten ruim van te voren van wat er in het volgende toestel komt op x datum ipv constant de rumor mill volgen tot de aankondiging om dan zeker van te zijn wat je krijgt.

m.a.w ik kan mijn aanschaf gaan PLANNEN! Is het voor mij de upgrade de moeite waard ? Ja/nee
Hoeveel verwacht ik tegen die tijd m`n oude toestel te verkopen, en hoeveel zal ik alvast elke maand opzij leggen? Of zal ik kijken naar iets anders want wat ik net zag kwa specs/features is niet wat ik zoek?
Plannen kan je ook als het toestel uit is. Is ie misschien nog wat tientjes goedkoper ook.
Hier stoor ik me ook aan bij Sony en ze doen blijkbaar niets met deze kritiek. Nu zit je dus weer minstens 3 maanden te wachten tot de toestellen op de markt komen. Wat me ook stoort is dat Sony nooit een exacte release datum en prijs vermeldt tijdens hun persconferenties. Die info zal uiteindelijk wel weer gelekt worden door een webshop die het product te vroeg op zijn site zet, wat voor Sony heel onprofessioneel overkomt. We leven in 2021 waarin mensen tijdig en volledig geïnformeerd willen worden hierover, maar het komt op mij over alsof de Marketing & Communicatie afdeling van Sony nog steeds in de jaren 90 leeft.
Ja en nee, als je nu denkt, van hey een nieuwe telefoon. Weet je ... er komt een nieuwe sony uit. Toch misschien effe wachten om te upgraden. Bij sommige zal dit wel helpen, bij andere niet. Maar ik denk dat dit de motivatie is. Nu Sony zal hier zeker wel een studie over gedaan hebben (verwacht ik althans toch).
Beetje hype maken, doen andere bedrijven ook. En ondertussen verkopen ze misschien andere Sony toestellen. Natuurlijk we leven meer en meer ik wil dit nu en vandaag.
Sony is nooit goedkoop geweest, maar staat voor kwaliteit. Ik heb hier ook een paar spullen van Sony staan. Nog nooit problemen mee gehad. Heb ook 2 sony telefoons gehad. Maar op een gegeven moment toch Samsung gekozen omdat hun aanbod me toen niet kon bekoren. Maar mijn beste gsm ooit was een experia mini pro met een slider toetsenbord.
Ik sluit me hier volledig bij aan.
Ik vind het erg fijn om bij een product aankondiging te horen:
-dit kan het allemaal
-over 2 weken in de winkel voor xx prijs
Dan wordt ik helemaal enthousiat en ga ik het in mijn agenda zetten en alvast de spaarrekening warmvrijven.

Op dergelijke artikelen scroll ik vaak vrijwel meteen naar beneden wat het gaat kosten, want voor mij is dat meestal de belangrijkste drempel, ik heb namelijk niks aan top features die ik niet kan betalen :Y)

Geen prijs of datum? ik zie het wel een keer verschijnen...

[Reactie gewijzigd door Gman op 14 april 2021 14:58]

Dat doen ze al meer dan 6 jaar en ze leren er niets van.
Dit zal er ook wel deels voor zorgen dat, naar mijn mening, binnen paar jaar Sony van de smartphonemarkt zal verdwijnen.
Marketing is niet hun sterkste kant, kijk maar naar LG.

In tegenstelling tot Apple en Samsung die weten hoe ze mensen moeten hypen.
Dat is een realistische mogelijkheid. Het begon 20 jaar geleden met TV's en andere consumenten elektronica. Sony maakt elk jaar dezelfde fouten en tot mijn eigen verbazing leren ze niet van hun fouten en krijgen de mensen die daar verantwoordelijk voor zijn promotie i.p.v. ontslag.
Ik ben het eens dat de marketing van Sony slecht is vooral in vergelijking met Apple of Samsung.

Maar binnen een paar jaar verdwijnen van de smartphone markt is onzin.
Zeker nadat ze eindelijk een jaar winst gemaakt hebben na een aantal jaren.

Ze zien de smartphone afdeling ook als een belangrijk onderdeel voor de rest van het bedrijf.
Ik moet je helaas hier wel gelijk in geven. toen ik de presentatie van de Xperia 1 II zag was ik ook enthousiast, maar uiteindelijk niet gekocht omdat die toen nog niet beschikbaar was.

Uiteindelijk ongeveer 4 maanden later een video met een review gezien, het toestel zou 2 weken daarna uitkomen.
Jammere is dat de opvolger van de Snapdragon 888 dan waarschijnlijk al in de nieuwste toestellen zit.

Verder staat er ook op de site van Sony nergens duidelijk aangegeven dat het toestel pas later verkrijgbaar wordt.

[Reactie gewijzigd door IThom op 14 april 2021 11:20]

Inderdaad, normaal introduceren ze het op het MWC in februari en dan is het pas in juni te koop. Een introductie op de IFA in september, kan dan wel vaak in oktober al in de winkels liggen. Ze kunnen het wel, maar alleen met de 2e release smartphones in het jaar.
Of zoals Xiaomi eind maart een nieuwe gsm aankondigen dat begin mei zou geleverd wordt. Ik hem dus begin mij gepreorderd en kwam hij uiteindelijk maar half juni toe. Heb dan liever dat ze iets aankondigen dat (bijna) meteen beschikbaar komt.
Ik las op twitter een prijs van 1199,00 dollar voor de Xperia Mark 1 III, ik heb nu een Xperia Mark 1 II. Dat is best een mooi toestel, en kan zeker mooie foto's maken. Het probleem bij Sony is altijd een te lange tijd tussen de aankondiging en de werkelijke release. Early summer is erbij de presentatie gezegd. Ben benieuwd.
Zou goed kunnen dat die prijs klopt. Hoogstwaarschijnlijk kan je er dan via een actie weer een "gratis" headset bij krijgen, die normaal tussen de 200 en 300 euro kost. Kan een leuk extraatje zijn, of je verkoopt die weer. Andere manier is even een paar maanden wachten, totdat die acties niet meer gelden, dan zakt de retailprijs meestal ook direct met een paar honderd euro.
En een tip voor mensen die schrikken van de prijs: vraag eens na bij je mobiele provider. Via die route heb ik ook de Xperia 1ii gekocht, inclusief headset, maar dan wel enkele honderden euro's goedkoper dan de retailprijs. Enige voorwaarde was hierbij: contract werd opnieuw verlengd, wat voor mij geen issue was (zelfde prijs, zelfs iets meer data gekregen).
Voor anderen die geïnteresseerd zijn kijk even in deze draad.

https://gathering.tweaker...message/63516094#63516094

Moi in actie heeft hier ook aardig wat gepost. Vorig jaar was de Xperia 1 II voor rond 500 euro te krijgen in augustus, de telefoon was gereleased in mei. Dat is een flinke drop van de 1200 euro bij release!

[Reactie gewijzigd door Thomg op 14 april 2021 11:23]

Dat zijn waren tegen die tijd nog wat betere deals inderdaad. Ik heb de telefoon bij launch gekocht voor ongeveer 950 euro, kwam dan nog de headset bij, dus zeg 750 na verkoop hiervan. Dat was prijs technisch gezien heel wat interessanter dan de competitie, alleen marketing technisch gezien schrikt zo'n prijs van 1199 velen al direct af, wat jammer is.
* Xperia 1 mark III en Xperia 1 mark II

[Reactie gewijzigd door ralph075 op 14 april 2021 12:00]

Kom op Sony, nu nog een compact versie. Schermpje kleiner dan 5 inch, de hele handel lekker compact.
(Ter verduidelijking, ik zit relatief weinig op mijn smartphone. Maar als ik hem ergens voor gebruik, moet het graag wel snel)
Vroeger was Sony daar goed in.
Ik vrees dat een mobiel als een Pixel 4a alleen interessant is dan. Ik wil je trouwens wel de tip meegeven dat je niet blind moet staren naar het scherm formaat, maar naar het formaat van een mobiel zelf. (lxbxh)
Pixel 4a is stuk groter dan xz1 compact dus nee niet interessant als vervanging.
Eigenlijk is op dit moment enkel de iphone 12 mini een optie, maarja eigenlijk wil ik geen apple...
Ik snap niet zo goed waarom je reageert op mijn bericht. Ik heb het tegen EelcoG, en ondanks dat hij geen model benoemd, is de XZ1 vrij gedateerd. Ik vrees toch voor jou dat je een langer mobiel moet gaan overwegen simpel gezegd.

Ikzelf was van een OP5 naar een x9t pro gegaan. Ondanks het kleine verschil, vind ik de Xiaomi te groot. Maar een andere keuze was er niet met de eisen die ik verder had voor een mobiel.
Probleem is dat de markt maar klein is. Wat ik begrijp is bij Apple de iPhone Mini de slechtst verkopende telefoon. Aangezien de telefoontak van Sony nu ook niet echt goed loopt, kan ik me voorstellen dat een compact (semi-)topmodel als eerste verdwijnt.

Op dit moment zullen de verliezen van telefoons zo beperkt mogelijk moeten blijven, terwijl het tegelijkertijd een uithangbord moet blijven voor de camera's, waar ze dan wel de winst pakken.
Een compact model toevoegen aan de reeks gaat daar geen bijdrage aan leveren, geen van de camera-afnemers heeft zo'n compact toestel.

[Reactie gewijzigd door mpol op 14 april 2021 11:15]

Anoniem: 14842
@EelcoG14 april 2021 11:24
Ik hoop ook echt dat Sony weer met een high-end compacte telefoon komt, ik mis dat echt. Gewoon dezelfde specs als deze toestellen, maar dan in een kleiner jasje. Ben zelfs bereid om daar méér voor te betalen.

Maar goed, misschien is de markt er niet naar:
https://screenrant.com/ip...utting-production-report/
iPhone 12 mini verkoopt niet super. Maar die heeft dan ook concurrentie van de iPhone SE, dat is misschien niet zo handig van Apple.

Toch hoor ik in elke draad van Sony telefoons wel weer dat mensen graag een compact willen. En zelfs de Samsung vlaggeschepen zijn kleiner dan deze dingen... Ik blijf hopen!
Met huidige bezels lijkt kleiner dan 5" mij te klein, ook al wil ik wel een meer compact toestel.

Vroeger toen de bezels groter waren snap ik het nog wel, 5" a 5.2" anno nu is dan ook een goede sweet spot (want dat is nog steeds fors kleiner dan 5" telefoons toen deze nog bezels hadden)
Hoe is Sony met updates / upgrades van Android? Het lijken wel interessante toestelen, beide SD 888.
Ik heb een XZ2 compact en over het algemeen zijn ze vrij rap. Sowieso gebruikt Sony een lichte schil itt Samsung.

Ik mis wel weer echt de compact versie.
ja ik heb die ook, werkt vooralsnog goed eigenlijk. ben idd ook tevreden over de vrij lichte schil en de apps die ze erop hebben gezet hebben wel degelijk een toevoeging voor mij (persoonlijk) (bv de Xperia Actions). Zo lang deze nog werkt hoef ik geen nieuwe, maar zou idd wel graag een nieuwer toestel kopen moest hij onverhoopt toch kapot gaan (dus graag ook een nieuwe compact :p, mag best met een midrange soc)
Ik moet hem eigenlijk vervangen want 1 verticale rij pixels van het scherm werkt niet meer goed.
Maar er is gewoon geen toestel wat hem kan vervangen.
bij mij begint ie ook op zn achterste benen te lopen.... Maarja er is niks beters....
Het gewicht van de schil heeft vrij weinig te maken met hoe snel updates worden uitgebracht.

Kijk bijvoorbeeld naar Android One toestellen, waarvan een deel de updates beduidend later krijgt dan andere toestellen. Daarnaast is Samsung juist weer heel snel met updates. Draai vaak de beveiligings update van de komende maand al voor de 1e van de maand.

Sony garandeerd alleen voor de premium toestellen 2 Android upgrades. Voor beveiligings updates slaat Sony soms maanden over en is gemiddeld iets meer dan 2 weken later met een update.

https://www.androidpolice...urity-update-tracker/?amp
Na een jaar of 3 krijg je echter toch wel problemen met de beperkte hoeveelheid geheugen i.c.m. de laatste Android update die een stuk meer ruimte inneemt dat 2 versies daarvoor. Althans dat is mijn ervaring. Tegenwoordig doet Sony niet meer zo moeilijk, maar vroeger waren ze vrij traag met het uitbreiden van het RAM geheugen bij nieuwe modellen. Vlot multitasken gaat dan op een gegeven moment niet meer door geheugengebrek waardoor apps op de achtergrond iedere keer afgesloten worden.
Mijn xz3 van 3 jaar oud krijgt nog gewoon de maandelijkse beveiligingsupdates, en veel daarvan nu via Google Play Services. Er was volgens mij wel ergens een belofte dat Android 11 zou komen, maar daar heb ik verder niets meer over gehoord.

Over het algemeen zijn ze best goed in het updaten. Maar er wordt soms wat vaag gedaan over de timelines waarin je een update kan verwachten
Ik heb een Xperia 1 II, maar ik vind het nogal tegenvallen. Tot en met de update in maart op de beveiligingspatch van December gezeten. Nu op die van Maart. De android 11 update kwam in december, dus dat is wel redelijk, maar niet bijzonder.
de XZ1c zou 3 jaar updates ontvangen. Na 2 jaar zijn ze gestopt. Mijn laatste beveiligingsupdate is van september 2019.
http://www.xperiablog.net...-looks-like-it-has-ended/

Je begrijpt; ik ben er niet kapot van. Helemaal omdat ik juist dacht dat security patches en OS updates niet meer aan elkaar zaten waardoor fabrikanten makkelijker, sneller en langer zouden kunnen updaten op beveiligingsgebied zonder oudere telefoons lang te hoeven ondersteunen op softwaregebied.
Vrij waardeloos. Ik heb een Xperia XZ1 compact en die heeft maar 2 jaar updates gehad. In mijn geval maar één jaar na aankoop. Zelfs kritieke beveiligingsupdates niet meer.
Xperia 5 III: 6,1" scherm / 157 x 68 x 8.2mm
XperiA 10III: 6" scherm / 154 x 68 x 8,3 mm
Sony introduceert tegelijkertijd de Xperia 10 III. Dit is een midrangesmartphone die een Qualcomm Snapdragon 690 met 5G-ondersteuning bevat. Ook deze smartphone is met een 6"-scherm nog enigszins compact.
Redelijk compact zou ik deze 21:9 smartphones nog steeds niet noemen. Ze zijn redelijk smal, dat zou beter passen.

Wat is dan wel redelijk compact?
Pixel 5: 6" scherm / 144.7 x 70.4 x 8mm
Huawei P40 (2020): 6,1" scherm / 148.9 x 71.06 x 8.50 mm
iPhone 12 / Pro: 6,1" scherm / 146.7 x 71.5 x 7.4mm

Iets groter dan redelijk compact:

Samsung Galaxy S21: 6,2" scherm / 151.7 x 71.2 x 7.9mm
Xperia 5 III: 6,1" scherm / 157 x 68 x 8.2mm
XperiA 10III: 6" scherm / 154 x 68 x 8,3 mm


[...]


Redelijk compact zou ik deze 21:9 smartphones nog steeds niet noemen. Ze zijn redelijk smal, dat zou beter passen.

Wat is dan wel redelijk compact?
Pixel 5: 6" scherm / 144.7 x 70.4 x 8mm
Huawei P40 (2020): 6,1" scherm / 148.9 x 71.06 x 8.50 mm
iPhone 12 / Pro: 6,1" scherm / 146.7 x 71.5 x 7.4mm
Dit begrijp ik toch niet goed.
Als je het oppervlak neemt zijn 2 van de 3 door jou genoemde phones groter dan de 10 III.
Als je het volume neemt is de P40 groter dan de 10 III.

Hoe kan het dan dat jouw voorbeelden wel "redelijk compact" mogen genoemd worden en de 10 III niet? Compactheid gaat toch verder dan enkel de hoogte?

[Reactie gewijzigd door MatthiasDS op 14 april 2021 15:36]

Voor mij is compactheid vooral hoogte. Ik wil alles met mijn duim kunnen bedienen. Daar zijn al deze telefoons veels te groot voor.

Ik heb nu een Atom l. Ruim 10 mm kleiner dan deze. Wel veel dikker, maar in gebruik vind ik die dunne telefoons een drama. Doe mij maar 1cm of dikker, die kun je tenminste gewoon vast houden. En dan heb ik geen kolenschoppen van handen, eerder kleine.

Mijn ideale maar telefoon blijft toch de grote van de LG optimus i3 II... Gebruik die regelmatig als reistelefoon. Grootste nadeel is dat veel apps het niet meer doen, of er überhaupt op passen.
Persoonlijke schatting:
Compactheid bij smartphones wordt voor zo'n 70% bepaald door de hoogte, 20% de breedte en 10% door de dikte.

Over het algemeen zal een smartphone van 140x72x10mm worden gezien als compacte smartphone. Een smartphone van 155x65x7mm zal, in vergelijking met het eerste voorbeeld, niet als compact worden gezien.

Compactheid wordt m.i. vooral bepaald door hoogte en niet door de volledige volume / cm³. Op enkele voorbeelden na (zoals de BB Bold), zijn de meeste smartphones rond de 20:9 (rechthoek) en niet 4:3 (vierkant-ig). Hierdoor is de breedte en dikte nagenoeg nooit een probleem voor mensen die op zoek zijn naar een compacte smartphone.
Ja ze zien er wel smal uit. En de eerste sinds Xperia XZ1C die mij aanspreken.
maar 6+" is idd niet compact.

Misschien komt er nog een compact versie uit, die hetzelfde eruitziet.

mijn XZ1C had al 120hz, maar niet actief.
Wij hebben hier in huis de gehele compact serie aangeschaft en zijn bij de XZ1 Compact gestopt, mede doordat de concurrentie op veel belangrijke punten verder was dan Sony (accu, dubbel/triple camera en goede camera software), het enige dat de concurrentie niet aan meedeed, was smartphones uitbrengen met een hoogte van slechts 130/140mm.

Ik heb toen uiteindelijk gekozen voor de Galaxy S9, mede door de dubbele camera en groter scherm, mijn vrouw is uiteindelijk voor de Galaxy S10e gegaan.
Jammer dat ze vastbijten in het 4K-scherm. 4K 120Hz OLED klinkt waanzinnig, maar die meerprijs voor een 4K scherm kan er toch voor zorgen dat Sony niet echt prijscompetitief kan zijn imho
Wuah, zoals al eerder is gezegd in de reacties op dit artikel; die premium prijskaartje moet je met een korrel zout nemen. Zelf heb ik aan het eind v.d streep 500 euro voor m`n Xperia 1 II neergelegd in de zomer van vorig jaar. Vele andere in het Xperia 1 II draadje op GoT idem ditto.
De 5 III heeft geen 4K scherm
Anoniem: 100386
@MarnickS14 april 2021 14:07
Die anderen ook niet. Ze hebben geen van 3en een 4K scherm. Ze hebben wel een "marketing 4K scherm" :P

4K is een ofwel 3840x2160 of 4096x2160 ("cinema 4K"). Zie: https://en.wikipedia.org/wiki/4K_resolution

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 100386 op 14 april 2021 14:08]

je hoeft de telefoon niet te kopen he?
bedankt voor dit waanzinnige inzicht. :+

zonder gekheid, ik reflecteerde vooral op Sony's positie in de markt en niet op de afweging of ik hem zelf zou gaan kopen of niet.
Het verschil tussen een 4K en een FHD-scherm zie je niet. Of laten we zeggen ziet 95% van de mensen niet. Ik begrijp Samsung wel dat ze die enorme hoge ppi's aan het loslaten zijn.
Voor Sony is het een soort gimmick lijkt het wel. Ze zijn de enige die dit nog aanbieden.
Geloof me, dat zie je wel. Tenminste ik, hiervoor had ik een xz premium met 4k scherm. Elke telefoon erna valt tegen qua beeldkwaliteit helaas.

Kan niet wachten om weer een Sony te hebben.
Maar kwam dat door de kwaliteit van het scherm of die hoge resolutie? Boven hoeveel ppi zie je geen verschil meer?
Inmiddels weet ik niet meer hoe ik camera specs van een smartphone moet lezen. Zijn de specs van de hier genoemde Xperia 1 III goed? Qua mp lijkt hij erg laag vergeleken met de Samsungs en anderen. Nu zegt mp niet veel natuurlijk, maar toch? Zal dit toestel goede foto's maken?
Het simpele antwoord is: dat kan je niet (meer) puur uit de specs halen.

Camera kwaliteit is tegenwoordig zeer software afhankelijk, dus als je specifiek camera kwaliteit wil weten zal je op reviews moeten wachten.
Bedankt voor de uitleg!
Aan de specs kun je niet zien of de fotokwaliteit goed is. Waarschijnlijk kan de 1III betere foto's maken dan een S21, maar dan moet je zelf wel wat met de settings gaan spelen. Als je gewoon op de shutter knop wilt tikken en een goede foto wilt zal de Samsung waarschijnlijk beter zijn.

Als je het zeker wilt weten moet je op reviews wachten, maar slecht zal de camera niet zijn.
Bedankt voor de uitleg! Even afwachten maar dus, lijkt me verder een mooie telefoon!
Zelf zeer geïnteresseerd in de xperia 5 III als opvolger van mijn S10+, maar het gemis van draadloos laden is toch een flinke domper. De Mark 3 zijn vaak weer veel te duur...

De 3'5 inch jack en gemis van een notch maken mij dan weer wel blij :)
Het was me nog niet eens opgevallen dat het geen wireless charging had. Je gaat er inmiddels wel vanuit bij een telefoon van >€500 dat het er op zit. Dan haak ik ook af helaas.
Was een leuk alternatief geweest om sinds lange tijd weer een keer een Sony te proberen als de volgende Google Pixel reeks tegenvalt. Maar helaas..
Ik ga nu gewoon wat langer teren op de S10+, misschien dat later dit jaar de prijs van de mark 3 weer onder de 700 euro duikelt net als de mark 2 vorig jaar. Grootste probleem is vooral de prijs, verder niets tegen op de mark 3. Als je nog door kan met je huidige telefoon is dat ook een optie.

Edit: Nog even opgezocht.

https://gathering.tweaker...message/63516094#63516094

Dus release eind mei, eind augustus prijs rond de 500 euro. Releaseprijs was rond de 1200 euro ;)

[Reactie gewijzigd door Thomg op 14 april 2021 11:18]

Dat ze 21:9 aspect ratio zijn vind ik wel heel bijzonder, maar hoe veel mensen maken daar gebruik van op een smartphone?
Misschien even wachten op de Asus Zenfone 8. Daar zou een kleinere variant van uitkomen (5.9 inch scherm). Hopelijk ook met die flip camera zoals op de 7 zit, dus geen notch, punchhole of druppelcamera's aan de voorkant. Dan kan het een interessante optie worden.
Jammer dat Sony niet is gekomen met 1 inch camera sensor.
Zeker met hun camera tak... zonde daarmee zouden ze kunnen uitblinken.
De Xperia lijn is steeds meer juist een verlengstuk van de A1/A7/A9 systeemcamera's die ze hebben. Zo ziet Sony dat je deze smartphones goed kunt gebruiken als connectivityhub voor de camera voor 5G signaal of als externe monitor via HDMI/USB-C.
Deze smartphones worden steeds minder interessant voor de gemiddelde consument door het prijspijl/de feature set waar men op in zet, en steeds meer voor het professionele audio/videosegment. (hoewel ik uit die hoek ook zat reacties lees dat men daar niet op deze smartphones zit te wachten) ;(
Ja goed punt, de sensor is helaas dezelfde grote als het vorige model, 1/1.7"
Mee eens. Die camera's blijven een teleurstelling, terwijl de toestellen verder best goed zijn (heb een 5 Mark II).
Maar zijn de camera tak en de smartphone tak van Sony wel met elkaar verbonden?
Hoe verwacht je nu een sensor van 2.54 cm diagonaal in een telefoon zonder een gigantische camerabump? Je hebt nauwelijks gewoon niet genoeg ruimte voor een lens vanaf een bepaald punt.
Volgens mij krijgt de huawei p50 een 1 inch sensor
En zeg mij nu eens met een straight face dat dat er niet helemaal absurd uitziet? Als je een grote sensor met goeie lens wil, koop dan een compactcamera.
Het ziet er super uit, beter dan die camera-eilanden....
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Kies score Let op: Beoordeel reacties objectief. De kwaliteit van de argumentatie is leidend voor de beoordeling van een reactie, niet of een mening overeenkomt met die van jou.

Een uitgebreider overzicht van de werking van het moderatiesysteem vind je in de Moderatie FAQ

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.




Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee