Renders tonen compacte Sony Xperia-telefoon

Er zijn renders verschenen van wat een nieuwe compacte Sony Xperia-telefoon zou moeten worden. Sony had tot enkele jaren geleden de Compact-serie van kleinere telefoons, maar bracht afgelopen jaren geen nieuwe modellen daarin uit.

De nieuwe telefoon zou ook in de Compact-serie gaan vallen, meldt OnLeaks. Het toestel is volgens de informatie 140x68,9x8,9mm groot. Dat is iets groter dan de meest recente Compact-telefoon, de XZ2 Compact van 135x65x12,1mm. Ook is hij groter dan de paar maanden geleden verschenen iPhone 12 mini. Die meet 134,5x64,2x7,4mm.

De telefoon zou een 5,5"-scherm hebben. Sony gebruikt over het algemeen 21:9-schermen op zijn telefoons. Als dat bij dit model ook zo is, dan gaat het om een scherm van ongeveer 70 vierkante centimeter, met afmetingen van 12,8x5,5cm.

Boven aan het scherm zit een inkeping met daarin een 8-megapixelcamera. Sony gebruikte afgelopen jaren alleen op goedkope telefoons een inkeping; duurdere modellen hebben symmetrische schermranden, met dezelfde hoeveelheid ruimte boven en onder het scherm. Aan de achterkant zit een 13-megapixelcamera en een onbekende secundaire camera. De vingerafdrukscanner zit in de Power-knop, terwijl bovenop een 3,5mm-jack te vinden is.

Overige specs vermeldt OnLeaks niet en daardoor is het onbekend bijvoorbeeld welke processor in het toestel te vinden is. Ook geheugen en opslag zijn niet duidelijk. De Compact-serie die er was van 2013 tot 2017 heeft voornamelijk high-end modellen, maar het is onbekend of het hierbij gaat om een duurder of goedkoper model. Sony heeft niet gereageerd.

Formaat telefoons Lengte (mm) Breedte (mm) Dikte (mm)
Sony Xperia compact 2021 (OnLeaks) 140 68,9 8,9
Sony Xperia 5 II 158 68 8,0
Sony Xperia XZ2 Compact 135 65 12,1
iPhone 12 mini 134,5 64,2 7,4
Sony Xperia compact, OnLeaks, januari 2021Sony Xperia compact, OnLeaks, januari 2021Sony Xperia compact, OnLeaks, januari 2021Sony Xperia compact, OnLeaks, januari 2021

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

25-01-2021 • 07:30

73

Reacties (73)

Sorteer op:

Weergave:

Sony kennende wijzen de layout van de camerasensoren (maar 2, geen Zeiss T*- of Sony G-branding) en de aanwezigheid van een notch op low end. Ik vermoed dat dit de Xperia L5 gaat zijn, of heel misschien een Xperia 10 III of een ander nieuw budgetmodel. Absoluut geen flagship. Zelfs 10 III zou me verbazen.

Historisch gezien verwacht ik in dit ding ook een MediaTek-SoC, met software die niet 100% door Sony in-house is gemaakt (en dus weinig of geen updates krijgt). Voor de low-end-toestellen (zoals de L4) bouwt Sony telefoons samen met een random ODM, ik denk Arima (C5 Ultra en M5) of Compal (XA2). Ze kiezen een referenceplatform, gooien er hun eigen design op, een skin op de software van Arima/Compal en klaar. Als het een telefoon met een MediaTek-SoC is dan is dit geen referentie voor de rest van de Xperia-lijn, en een telefoon die je liever niet wil.

De Xperia 1 en 10-lijnen met Qualcomm SoCs hebben nette software van Sony zelf aan boord die in het algemeen een stuk stabieler is en snel updates krijgt.

[Reactie gewijzigd door AmbroosV op 24 juli 2024 22:44]

Dit zou erg jammer zijn, want ik hoopte op mid-high range, zoals de vorige compact telefoons :(

Heb de afgelopen 10 jaar alleen maar Sony compact telefoons gehad, omdat ze tenminste nog normaal in m'n hand passen, maar m'n huidige xz2 compact begint aan het eind van z'n latijn te geraken...

Maar om nu een low end telefoon terug te kopen is ook weer zo wat :/

[Reactie gewijzigd door Renquin op 24 juli 2024 22:44]

Sony doet geen notches in hun 'eigen' telefoons, en die hebben historisch gezien ook allemaal meer branding. Dit ding heeft niet eens NFC.

De Xperia 5 (II) is de nieuwe 'compacte' telefoon. Het is moeilijk om een flagship SoC in een compacte telefoon te steken met een batterij die groot genoeg is, helaas. Een stapje onder high end is een optie, maar ze zitten bij Sony zo constrained qua development resources dat ze geen twee platformen gaan bijhouden. De Xperia 1 II en 5 II draaien grotendeels op dezelfde software, wat een stevige besparing is.

[Reactie gewijzigd door AmbroosV op 24 juli 2024 22:44]

Hoezo? Apple doet het toch ook met hun SE 2020?
Ik zou dan eerder de iPhone 12 mini noemen. Voordeel is dat Apple door hun eigen hardware én software makkelijke wegkomt met een kleinere accu.

Daarintegen: waarom niet de telefoon een mm of 5 dikker maken? Nog steeds compact, maar de accu kan dan bijna een keer zo groot...

Ik hoop dat Sony weer komt met een echt flagship in een klein formaat zoals ze vroeger hadden. Ik zit nu door pure armoe met een iPhone 12 mini. Ben er blij mee hoor qua features, maar toch liever een Android waarop ik ook AOSP kan installeren en niet zo vast zit aan Apple of Google.
Apple maakt z'n eigen CPUs én OS.
Ik wacht even de officiele specs af, anders misschien toch maar naar die google telefoon kijken :/
Ik heb het niet afgewacht. Na m'n X5C en XZ2C heb ik nu een 5 II. De SE 2020 was de andere optie, maar m'n vrouw heeft zo'n ding. Het formaat is goed, maar met het besturingssysteem kan ik niet overweg.
Zij is er blij mee en dat is het belangrijkste.

De 5 II bevalt prima, dun en smal, alleen wat langer dan de Compact modellen. Het 21-9 formaat vind ik geweldig, er zal dus ook een nieuwe TV en monitor moeten komen. :+ Accu gaat 4-5 dagen mee. Waar de Compact modellen 3 dagen mee gingen.
Je hebt mijn interesse gewekt. Wat is er zo geweldig aan 21-9? Waarom niet een standaard 1080p, 1440p of 2160p?
Het is niet de resolutie maar (1080P e.d.) maar de beeldverhouding.
Ik hou er van om films te kijken. Veel films zijn opgenomen in een 21-9 formaat. (ongeveer) Hetzelfde formaat als in de bioscoop. Op Disney+ zijn Star Wars van eps. IV tm Mandolorian (op volgorde van uitgifte) Marvell e.d. op 21-9 te zien. Prime video heeft veel kaskrakers in 21-9 beschiklbaar. Netflix loopt wat achter, er is verhoudingsgewijs minder 21-9 materiaal beschikbaar.
So let me get this straight. Jij kijkt hele films op je mobiel terwijl je ook een TV hebt? En je komt vanaf een Z5 Compact en XZ2 Compact maar vindt een 5II ook wel prima, "alleen wat langer"..? Voor mij is het een wereld van verschil en onmogelijk een compacte telefoon te noemen.
De 5 II past een stuk makkelijker in m'n broekzak dan een TV. Tijdens pauze een stukje film/serie kijken gaat prima op m'n mobieltje.

Absolute maten zijn niet zaligmakend. Het gevoel is nog belangrijker. De 5 II is weliswaar langer, maar voelt smaller aan (ondanks dat het een fractie breder is dan de XZ2C) De XZ2C is dikker en voelt ook dikker ondanks dat de achterkant en de randen afgerond zijn.

Door de de icoontjes en de widgets slim te plaatsen is de 5 II een prima mobieltje dat met één hand te bedienen is. Vooral de plaatsing van de vingerafdrukscanner in de aan/uitknop zoals de Z5C dat ook al had is veel beter dan de XZ2C.

Het is vooral hoe je zelf er tegenaan kijkt en wat je gevoel is bij de verschillende mobieltjes.
Wat voor de één compact is, kan voor de ander gigantisch zijn. Voor mij werkt het in ieder geval prima naar wens. ;)
Ze slaagden er met de compact reeks altijd prima in om een high end SoC in een kleine behuizing te lepelen. Energie verbruik zit meer in het scherm dan in de SoC.
Ik hoop dat ze weer terugkomen met een compact serie met high end hardware.
Waarop baseer je trouwens dat deze geen nfc zou hebben?
Sony heeft altijd een NFC-logo in het midden van de antenne op de achterkant.

Mobiele SoCs zijn een stuk minder zuinig dan een paar jaar terug, de grote batterijen in flagships zijn nodig om dat bij te benen.
Het is een render, wellicht dat ze het logo er (nog) niet op hebben gezet?
Ik heb een Sony telefoon met de NFC aan de voorkant en het enige wat er op zat was een nfc stickertje die er gewoon af te halen is. Je maakt een nog al stellige conclusie wat mij betreft.
Dat hebben ze maar met een paar telefoons gedaan, en niet op recente modellen.
Zijn er uberhaupt Sony's zonder NFC geweest?

Buiten betaling maakt Sony er namelijk een behoorlijk verkooppunt van op hun Bluetooth accessoires, de 'tap to pair' functie.
De Xperia 5 (II) is de nieuwe 'compacte' telefoon. Het is moeilijk om een flagship SoC in een compacte telefoon te steken met een batterij die groot genoeg is, helaas.
Ik lees dit de laatste tijd wel vaker, maar toestellen als de z3 compact, z5 compact en xz1 compact hadden altijd een prima (soms bovengemiddelde) accu-duur. Nu zijn dit allemaal stuk voor stuk vrij dikke toestellen, maar toch kan ik me moeilijk voorstellen dat een moderne SOC zoveel meer stroom zou gebruiken.
12 Mini is echt een top telefoon. Mocht je iOS willen proberen.
Ik zit al te diep in android met apps e.d. dat overstappen gewoon niet fijn gaat zijn.
Beetje het probleem van een vendor lock, zeg maar...
*jgj82 kijkt naar de Xperia 10 II in z'n hand...

Inderdaad, hij lijkt er op maar render deze heeft nóg minder camera's
Woeps, dat moest Xperia 10 III zijn. Het ontbreken van NFC alleen al wijst richting low-end.
Meer camera's is meer beter? Ik heb zelf liever gewoon één goede camera, in het midden. En sowieso natuurlijk geen inkeping of gat in het scherm. Maar wel een compact model met snelle SoC en veel RAM, mooi OLED scherm, NFC en een fingerprint scanner.
Meer camera's is meer beter
Een wide angle of macro lens in je telefoon ingebouwd hebben kan natuurlijk heel handig zijn, dus ja.
Additionele camera's kan inderdaad handig zijn als workaround wanneer de eerste camera niet voldoet. Maar het hebben van heel veel camera's is natuurlijk geen doel op zich. Daarom is het ook een beetje raar om "weinig camera's" als nadeel te noemen.
Additionele camera's kan inderdaad handig zijn als workaround wanneer de eerste camera niet voldoet.
Daar ben ik het niet mee eens. Een normale (primaire) lens kan nooit een macro of wide angle lens worden, hoe goed je deze ook maakt. Tenzij de primaire lens een macro lens is, maar dan kun je geen normale foto's meer maken.

Het hebben van heel veel camera's is inderdaad geen doel op zich, maar zorgt wel voor meer camerafuncties.

[Reactie gewijzigd door MarnickS op 24 juli 2024 22:44]

Daar ben ik het niet mee eens. Een normale (primaire) lens kan nooit een macro of wide angle lens worden, hoe goed je deze ook maakt. Tenzij de primaire lens een macro lens is, maar dan kun je geen normale foto's meer maken.
Dit is technisch niet correct.

De meeste macro lenzen van het hogere segment kun je prima gebruiken voor normale foto's. Ze zijn inderdaad geoptimaliseerd voor betere close-up foto's, maar werken vaak ook heel goed voor portretten en landschappen. Een wide lens kan ook de standaard zijn. Eventueel gecombineerd met een zoom om er bovendien nog eens een telelens van te kunnen maken.

Er is technisch niets wat dit hoeft te beperken. Uiteraard wel een uitdaging om het in een kleine behuizing te krijgen, maar het is niet zo dat het per definitie onmogelijk is om een zoomlens te gebruiken met een hoog bereik zowel wide als tele waarmee je ook nog mooie macro foto's kunt maken. Het is vermoedelijk wel heel duur.

De marketing molen van mobiele telefonie heeft daarom bedacht dat het beter is om bijvoorbeeld vier lenzen én sensoren van lage kwaliteit in een telefoon te stoppen, want dan kun je het als specificatie verkopen. Immers kijken nu veel mensen al naar hoeveel camera's er op een telefoon zitten.

8 CPU cores is niet per se sneller dan 4 CPU cores. Een 48 MP foto heeft niet per se meer detail dan een 16 MP foto. En ook maken vier losse sensoren en lensjes niet per se betere foto's dan één goede camera en lens.
Dat is waar. Vooral de budget OnePlus en Xiaomi/Poco modellen hebben soms echt hele stomme camera's die er puur zitten om "want 4 camera's!!!". Zoals een 2mpx macro camera met fixed focus, maar dan weer geen wide angle waar je wél wat aan hebt 8)7
De geruchten over deze telefoon melden al langer dat dit geen high-end zou worden. Dit zou ik opzich niet zo erg vinden, maar een MediaTek soc....brrr.....ik hoop dat je geen gelijk krijgt.
Ik ben er 90% zeker van in dit geval. In theorie hoeft MediaTek geen ramp te zijn, maar bij Sony zijn dat altijd erg matige en geen echte Sony-telefoons
Spijtig want daar staan de Sony compact toestellen nu niet voor bekend. Blij dat ik ik het Sony ship verlaten heb.
Dit is ook geen opvolger van de Compact-reeks zoals in het artikel, maar gewoon een budgetmodel dat nauwelijks aandacht zal krijgen in onze kant van Europa. Het artikel is misleidend.

De Compact-reeks is verder gezet in de Xperia 5 (II), en die is steengoed.
Ik heb een Xperia 5 II, maar ik vind hem toch echt onhandig groot. Geen waardig opvolger voor de Compact.
Bedankt. De huidige naamgeving bij alle fabrikanten is een rommeltje.
Ik vond de compact reeks zeer goed, maar de support naar updates is echt ondermaats.
Sony kennende wijzen de layout van de camerasensoren (maar 2, geen Zeiss T*- of Sony G-branding) en de aanwezigheid van een notch op low end
Sony kennende zal dat wel weer voor een te hoge prijs zijn. En dan verkoopt het voor geen meter en dan is er dus "geen vraag naar kleine modellen".
Toestellen uit de L serie krijgen regelmatige beveiligingsupdates (geen OS updates) en de 10 serie krijgt regelmatige beveiligingsupdates en 1 OS update. Sony is een van de fabrikanten die juist wel updates uitbrengt voor MediaTek toestellen.
Zelfs met security patches heb ik moeite om ze aan te bevelen aangezien de software vooral van de ODMs komt. Dan zijn er betere budgettoestellen denk ik.
* Kijkt naar z'n 12 pro met notch. Ja, zeker low-end toestelletje :+

Volgens mij is er nog geen toestel met fatsoenlijke face unlock (via dieptesensor) en zonder randen en zonder notch? :D

[Reactie gewijzigd door Menesis op 24 juli 2024 22:44]

Dit gaat over een Sony-telefoon. Sony doet geen notches in high-end of midrange telefoons. Notches zijn niet compatibel met de cinema experience die nogal prominent in de marketing zit. De conclusie was niet notch -> low-end, maar notch + Sony -> low-end.
Of een Snapdragon 480 ofzo.
De 10 III is pas al gelekt dus die is het niet: nieuws: Renders tonen Sony Xperia 10 III zonder grote wijzigingen aan ontwerp

PS: De XA2 kan dan wel door een OEM gemaakt zijn, hij heeft wel razend goede support van LineageOS, zelfs nu nog. Als het niet zo'n lomp ding was dan zou ik hem dagelijk gebruiken.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 24 juli 2024 22:44]

Kom op Sony, gooi er nog high end hardware in en je hebt mij weer terug als klant.
Idem. Ik heb nu ongeveer 3 jaar de Xz2 compact. Komt nog steeds goed mee en zelfs de accu voor een tst van 3 jaar is nog redelijk goed.
Ik mis draadloos laden, NFC en de camera's zouden wat beter kunnen.
Dus XZ3 compact please met de afmetingen van de renders hier boven en high end specs. Hij mag van mij zelfs iets dikker als dat een betere accu en of camera setup brengt.
Dan heb ik een opvolger voor mij XZ2!
Mijn XZ2c heeft NFC (niet dat ik er nu wat mee doe)?

Ik was echter wel aan het hopen op een nieuwe compact in mid/high end want mijn XZ2c doet t al bijna 3 jaar (ongekend bij mij, dus dat kan elke moment afgelopen zijn....) en ik ben zeer tevreden, als ik moet overstappen naar een ander merk zou ik niet weten welke...
O ik dacht altijd dat ik geen NFC had. Toch eens naar kijken dan, draadloos betalen is misschien in deze tijd wel handig.
Bij mij inderdaad ook bijzonder dat de Xz2 compact het al 3 jaar zonder problemen vol houd, 4 jaar gaat denk ik ook nog wel lukken. Accu is nog ok en zelden vastlopers oid. Het voelt ook allemaal nog snel genoeg aan.
Ik heb al wel gekeken naar een opvolger, gewoon om iets nieuws te krijgen. Ik kwam er echter ook niet uit. Of toch te groot of geen waterdichtheid of geen draadloos laden wat ik echt nu wil. Of matige accu, of matige camera. De perfecte opvolger niet gevonden.
Een 5,5 inch scherm noem ik niet echt compact. Ik heb een tijdje een Sony Xperia Tipo gehad, die was compact: 3,2 inch scherm, 103x57x13 mm. Als een fabrikant een fatsoenlijke telefoon met een (sub)4 inch scherm zou uitbrengen dan overweeg ik het... dan mag de telefoon best een beetje steviger (dikker) zijn.
Al vergeet je wel dat ondertussen de schermranden serieus kleiner zijn geworden.
Waar vroeger een 3.2 scherm inpaste zal nu een groter scherm inpassen zonder breder, langer te moeten worden.
Maar nog steeds niet zo klein als de oudere 4.3" schermen.
Wat ik gewoon wil zeggen is dat als ze een moderne versie van zijn Tipo zouden maken met een 2 tot 3mm schermrand i.p.v. een schermrand van ongeveer 10mm. Dan zou je al uitkomen op een scherm van 4,3 tot 4,4 " scherm. Dus als het doel is de compactheid van zijn Tipo te evenaren mogen we wel een groter scherm dan 4" verwachten.
Als je kijkt naar de (buiten)afmetingen, geldt de bewering nog steeds:
103 vs 140 mm (~35% verschil)
57 vs 68,9 mm (~20% verschil)
13 vs 8,9 mm (35~40% verschil, maar dan in het "nadeel" van de Tipo)

Als je kijkt naar inhoud, dan is de Xperia Tipo ook kleiner, zo'n 10~15%.
Ik denk dat een platte/slanke telefoon op het eerste gezicht aantrekkelijker is, dus ik snap het wel.
Voor mij hoeft het schermoppervlak ook niet per se groter en mogen de telefoons wel wat dikker. Aangezien broeken tegenwoordig strakker zijn dan zo'n 10/15 jaar geleden, is een platte telefoon logischer.
Vrij gelijkaardig aan de pixel 4a dus: 144,2 x 69,5 x 8,2 mm. Maar aangezien die dus langer is, twijfel ik wel of ze hun 21.9 ratio hier ook gaan toepassen.

Blij dat Sony zich realiseert dat er voor compacte smartphones nog een afzetmarkt bestaat.
Idd geen 21:9 verhouding (gelukkig) maar wel jammer dat de nieuwe compact bijna zo breed is als de Pixel 4a (met hoesje vind ik deze te breed).
Als dat echt zo zou zijn is de pixel 4a een betere keuze. Betere SoC, langere software-ondersteuning, betere camera.
Hopelijk realiseren ze zich ook dat het geen zin heeft om de camera prestaties met opzet te onderdrukken om hun (spiegelreflex) cameralijn te beschermen.
Andere telefoonfabrikanten krijgen het wél voor elkaar met met dezelfde sensor veel mooiere foto’s te maken.
Ik heb nog steeds een XZ1 compact (129 x 65 x 9.3mm) en ik wil 'm voor geen goud kwijt, want er is gewoon niets meer dat ook maar in de buurt komt qua formaat icm. mogelijkheden. Ik was zo teleurgesteld toen ik erachter kwam dat alleen z'n iets jongere broertje het enige modernere alternatief nog zou zijn.
Het verbaast me echt dat er blijkbaar zo weinig markt is voor kleine telefoons dat er niet één producent ze nog wil maken. Met die massale strijd om draagbare vliegdekmoederschepen zou je toch denken dat het lucratief zou zijn om als enige uitzondering dit segment te bedienen. Ik hoop echt dat Sony er mee doorgaat. Ook al is ie toch wat groter dan de XZ1, het is beter dan niets.
Hier precies hetzelfde! Voorheen zat ik nooit met een toestel langer dan 2 jaar.. Altijd verlenging, altijd een compact model.. Nu zit ik al bijna 3,5 jaar met de XZ1 Compact. Je wilt graag iets nieuws, maar er zijn weinig (compacte) mogelijkheden. Of Apple, maarja.... Verder doet de XZ1 compact nog steeds goed z'n werk.
Fijn om te zien dat de 'altijd-maar-groter' trend af en toe doorbroken wordt. Wel jammer van de dikte van de telefoon.
Ik ben overgestapt van een One+ 7Pro naar een Samsung S20. En die vind ik nu nog aan de grote kant. Liever lekker compact met dunne randen.
De accuduur moet ergens vandaan komen.
Als het niet uit de breedte en hoogte komt, dan maar uit de dikte.
Tenzij je het liever 4-dimensionaal ziet met minder tijd :)
Het is dat het nog een render is en de specs niet bekend zijn, maar ik zou bijna de vlag uit gaan hangen! _/-\o_ Benieuwd naar de releasedatum en wat er allemaal onder de motorkap zit. Maar eerst maar even wachten OF deze wel echt wordt gepresenteerd. :)
Ben heel benieuwd, er wordt een Snapdragon 690 genoemd dus het zal wel een midranger worden.
Of de prijs er ook naar zal zijn?
Het is maar wat je compact noemt. Ik heb nu een XZ2 Compact die ik eigenlijk iets te groot vind. Deze nieuwe compacte telefoon is, al is het minimaal, wéér groter.
Fijn om te zien dat ze fans van de kleinere form-factor meer keus gaan krijgen!

Maar ik had toch verwacht dat Sony al een hele tijd geleden de handdoek in de smartphone-ring had gegooid. Hun aantallen zijn compleet ingestort en ik kan mij haast niet voorstellen dat het daardoor nog een winstgevende operatie voor hen is. Zitten ze te hopen op net die ene klapper waarbij alles op zijn plek valt en een model onverwacht heel succesvol gaat worden? Of zien ze het smartphone-segment als een image-builder voor het bredere Sony-merk?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.