Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Warhammer - Age of Sigmar: Storm Ground verschijnt op 27 mei voor consoles en pc

Focus Home Interactive brengt Warhammer - Age of sigmar: Storm Ground op 27 mei uit. De turn-based strategiegame heeft een singleplayercampagne en kan online tegen anderen gespeeld worden.

Storm Ground is gebaseerd op Age of Sigmar van Games Workshop. Dat is de nieuwste versie van het Warhammer-tabletopspel. Spelers kunnen kiezen uit drie facties: de Stormcast, de Nighthaunt en de Maggotkin. Het strategiespel bevat ook kaarten, die spelers verzamelen in ieder gevecht en toegang geven tot nieuwe units, skills, wapens en uitrusting voor de legers.

Warhammer - Age of Sigmar: Storm Ground is ontwikkeld door Gasket Games uit Canada. Het spel verschijnt voor de PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc. De game werkt ook op de Xbox Series X en S en de PlayStation 5, maar heeft geen verbeteringen voor die consoles. De pc-versie staat op Steam voor 40 euro en is tijdelijk met korting te koop. De consoleversies kosten 40 euro.

Vorig jaar werd bekendgemaakt dat Frontier Developments, de maker van Elite Dangerous, Planet Coaster en Planet Zoo, ook aan een Age of Sigmar-game werkt. Dat spel moet ergens tussen april 2022 en mei 2023 uitkomen.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

07-04-2021 • 13:17

22 Linkedin

Reacties (22)

Wijzig sortering
Ziet er erg fancy uit, ben benieuwd naar de reviews !

Als warhammer Age of Sigmar speler loop ik snel al warm om dit te proberen, alleen ziet het er heel erg hearstone / Gwent achtig uit.
Nonetheless ga ik het wel spelen en hopelijk trekt het meer mensen richting de tabletop gaming universum.
Gewoon gezellig met vrienden of vreemde een game spelen of een tournooi bezoeken is altijd een leuke bezigheid.

Wist je dat er op GOT ook een topic voor warhammer is ? 40k / AOS en LOTR is hier welkom!
GamesWorkshop mini's / Warhammer - Deel 2

Edit / toevoeging :

Gevonden bij de DEVS : "The cards only represent units in the game menu. This isn't a card game. And no micro transaction, if you're wondering"

[Reactie gewijzigd door Arnevld op 7 april 2021 14:22]

Ja, ziet er cool uit voor mij als Age of Sigmar fan, maar ik snap de keuze van Maggotkin of Nurgle niet zo. Stormcast Eternals is logisch als posterboys van AoS, Nighthaunt ook nog aangezien deze nu samen met Stormcast in de starterdoos zitten, maar Nurgle? Ik had Khorne logischer gevonden, aangezien het verhaal van Age of Sigmar start met de oorlog tussen Chaos en Order, aka Khorne en Stormcast...
Ik zie drie opties, waarvan de laatste me het meest waarschijnlijk lijkt.
1.) Random faction gekozen of gewoon de voorkeur van de developers.
2.) Wellicht hebben ze beter inzicht in welke releases er aan komen die GW nog niet heeft aangekondigd en zullen we de komende maanden flink wat AoS Nurgle releases zien.
3.) Spel heeft flink wat vertraging opgelopen en heeft de vorige Maggotkin release window gemist.
Ja, waarschijnlijk het laatste inderdaad, hoewel het dan een flinke vertraging heeft opgelopen. Laatste release van Nurgle was in 2018 als ik het goed heb (Blightwar en Battletome). Aankomende periode is het met name uitbreidingen voor Cursed City en Cities of Sigmar wat ik verwacht, uiteraard aangevuld met de nieuwe Soulblight releases. Lijkt me sterk dat er nieuwe Nurgle releases aankomen.
"Tussen Chaos en Order" aka Khorne en Stormcast..

erm, volgens mij is Age of Sigmar begonnen met de rotzooi van Nagash, Tomb Lords en in mindere mate Vampire Counts. Later pas zijn Tzeentch, Khorne, Nurgle en ergens ver weg Slaanesh zich er mee gaan bemoeien.

Daarbuiten is zeker in de GW stores Nurgle steeds meer populair aan het worden, puur vanwege de meer unieke models, vrije paint scheme ipv vrij strak bij andere legers. En het feit dat ze gewoon echt wat anders zijn.

Khorne is een leuke poster boy voor Chaos, maar er zit iets meer nuance in.
Nou, daar ben ik het niet helemaal mee eens. Zo zijn de End Times misschien begonnen, dat weet ik niet, want ik ben na 5th edition WHFB eruit gestapt, maar als je de eerste boeken leest van Age of Sigmar, de Realmgate Wars, dan gaat dat over de oorlog tussen Khorne en Sigmar.

Chaos die de realms heeft overgenomen en Sigmar die probeert de orde ter herstellen met zijn Stormcast Eternals. De eerste battle tijdens de Age of Sigmar zijn de Hammers of Sigmar onder leiding van Vandus Hammerhand (Stormcast) tegen de Goretide onder leiding van Khorgus Khul (Khorne).
Huidige story is Morathi vs Teclis..... dus daarop slaan ze het compleet mis.
Maar het is een stap om het meer naar het grotere publiek te krijgen!

Check trouwens ook het gezellige Warhammer topic!

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1995968/0

[Reactie gewijzigd door Arnevld op 7 april 2021 14:17]

Heeft iemand enig idee of het beter gaat met top table Warhammer Fantasy (financieel, spelers aantal, aanwas nieuwe spelers) nu ze Fantasy Battles ingeruild hebben voor Age of Sigmar. Ik voel me nog steeds licht genaaid met mijn Bretonnia leger.
Ze zijn bezig met een reboot van fantasy, en er zijn in de tussentijd gewoon regels voor Bretonnia (ook al hebben ze geen officieel army book meer) te vinden in de AoS app :)
Ja ik vroeg daar laatst naar bij het Spelkwartier in Arnhem. Was ook benieuwd hoe dat nou geland was, had wel zijdelings wat gelezen over de shitstorm kort na release... Kennelijk is het een beetje beter geland nu bij de tabletop spelers. Ik was zelf al voor die wijziging afgehaakt.

En als ik nu deze trailer zie, denk ik eerder een beetje... kijk ik nu naar Warhammer ja? Of is dit de zoveelste happy-rainbow-colors-kloon-van-computerspelletjes-helden? Waarom ziet alles er tegenwoordig uit als Fortnite en cartoonesk? Het is bijna overal het identieke modelletje, tekenstijltje... en zelfs de look in de camera alsof je net je instagram fotoshoot hebt afgerond maar je duckface niet hebt uitgezet. Het enige dat nog ontbreekt is de kattenfoto en het eenhoorntje met glitter.

Ik word nagenoeg kotsmisselijk van dit totale gebrek aan eigen smoel, overal waar je kijkt.

Doe mij die oude Warhammer maar, met al zijn imperfecties, al zijn zwartgallige humor met een serieuze ondertoon, en het grimdark gevoel dat er bij hoort. Heb de boeken nog staan, de modelletjes half geschilderd... :D Gelukkig doet TW Warhammer het nog zoals het hoort. Ook de vele links naar de echte geschiedenis geven het geheel zo enorm veel body en waarde. Bij AoS krijg ik meer het gevoel dat al die lore er een beetje los bij hangt.

Heel jammer, die kaalslag die je overal ziet om het maar voor nieuwe doelgroepen te laten passen. Ik vraag me af of daar wel toekomst in zit. Als alles op elkaar lijkt, is niemand meer uniek en daarmee vervalt de waarde. Dat haakt ook direct in op de inclusiviteits-cultus die is ontstaan, met zijn oneindige kortzichtigheid en hypocrisie, het is een directe inbreuk op creativiteit en onafhankelijk denken. Het frame is al voor je gemaakt en je ziet dat terug in bijna alles wat creatief en/of entertainment is tegenwoordig.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 7 april 2021 14:10]

Ik ben geen groot fan van de AoS lore, maar het lost wel wat issues op die het oude WFB had: Waarom vechten Tomb Kings (woestijn) nu met Kislev (koude noorden)? Elke keer was dat hetzelfde in bochten wringen, nu zijn de grensen tussen realms enorm onduidelijk.

GW is niet anders dan elk ander bedrijf, dat gaat waar ze het meeste geld kunnen verdienen en dat betekend zoveel mogelijk klanten kunnen bereiken. Dat doe je niet door bijna 40 jaar oude content herkouwen in hetzelfde formaat, dat hebben ze met WFB geprobeerd en dat is na 32 jaar geëindigd in geen WFB meer. Voor 40k hebben ze na 30 jaar de boel gewoon zelf vroegtijdig op z'n kop gezet met oa. Primaris.

Maar Warhammer (40k) is voor mij altijd een spel geweest van geen vaste waarheden, mijn Old World is niet jou Old World, is niet GW's Old World. Ik kan de nieuwe Stormcasts, Nighthaunts, etc. prima op prijs stellen als mooie modellen en ik heb er ook redelijk wat van. Maar GW geeft regelmatig AoS modellen die prima passen in the Old World, kijk naar bv. alle Deamon releases (de Greater Deamons zijn bijna perfect), veel van de Chaos releases passen prima bij de oude range modellen en ik zou zelfs durfen zeggen dat verschillende AoS releases heel erg teruggrijpen naar WFB 3e.

Veel minis in de nieuwe Warhammer Quest passen perfect bij The Old World en er komen Witch Hunters aan voor AoS, wat wil je nog meer? Meer lore? Cubicle 7 Games maakt nog steeds meer content voor hun WFRP in The Old World:
https://www.cubicle7games...gory/warhammer-fantasy-2/

En wat let jou om met je Old World army te spelen in een AoS game? Veel veteranen hebben juist weer AoS opgepakt omdat ze WFB niets meer vonden en AoS best goed is ivm. WFB. Persoonlijk heb ik alle 3e-8e nog allemaal in de kast staan en vind ik het heen een weer schuiven van grote blokken troepen wel iets hebben.
GamesWorkshop mini's / Warhammer - Deel 2

Kom bij ons gezellig topic!

In AOS zijn er inmiddels warscrolls aan het komen voor bretonnia.
En eind zomer verwachten ze een nieuwe uitgave waar ook een stuk gaat terug komen (incl kislev)
maar nu eerst vampire counts!
Same. Ik heb helemaal niks met de huidige AoS models. Sinds ide intrede van AoS ben ik dan ook vooral een Mordheim speler geworden, dat nog bouwt op de voorgaande Warhammer Fantasy wereld.

Toen ik een Bretonnian warband wilde maken heb ik maar Frostgrave modellen van Fireforge Games aangeschaft. De normale peasant en men-at-arms units kan je prima maken van de Northmen Bowmen en Warrior boxes. Ik had gelukkig nog wat oude Brettonian meuk liggen voor de knights, hoewel daar ook wel wat voor te vinden was.

Mocht je ooit nog eens wat Brettonia-achtige models zoeken, vraag eens rond op de Mordheim subreddit. :)
AoS is nu effectief WFB geworden en doet het veel beter dan WFB het ooit heeft gedaan. Is dat jammer, zekers, ik ben begonnen 30+ jaar geleden met WFB 3e. Wat ik wel kan zeggen is dat de minis een heel stuk dynamischer zijn geworden sinds AoS (hoeft ze niet meer netjes in rijtjes op kleine bases te passen). Lijkt dat je een heel stuk minder minis nodig hebt om te kunnen beginnen met AoS en je een betere overgang hebt van Warhammer Underworlds, naar Warcry, naar AoS (klein>middel>groot). En dat zelfs GW boardgame releases zoals de nieuwe Warhammer Quest dozen veel beter integreren met Warcry/AoS.

Met GW zelf gaat het beter dan ooit, ze zetten elk jaar meer en meer om (qua geld).

Er is iets aangekondigd over 'The Old World', maar of dat een WFB 10e wordt of iets heel anders is nog maar de vraag, de rumormongers zijn het zelfs niet eens over schaal. Er gingen de geruchten de ronde over 6-8mm minis en zelfs 15-18mm minis (allemaal scales die GW niet eerder gebruikte voor Fantasy (WFB was 28-32mm en Warmaster was 10-12mm).
Hm, ik zie voor Warhammer heel vaak turn-based games. Zal wel iets te maken hebben met de bord/tabletop spellen.

Echter hunker ik zelf nog steeds het meest naar een nieuwe Dawn of War variant, RTS. Total Warhammer heeft daar gelukkig behoorlijk in voorzien.
Ja DoW3 was het niet he. Close... but not nearly close enough. Daar zie je een beetje hetzelfde probleem als wat ik hierboven probeer te beschrijven. Het moet populair gemaakt worden voor nieuwe doelgroepen, denkt men, en dus gaat men een 'nieuw' concept kopieren. DoW3 moest een soort halve moba zijn maar ook een soort van RTS maar dan toch weer niet met echte base building maar het was toch wel weer aardig om units te maken en niet van tevoren je leger samen te stellen. Dat zie je weer terug aan die bijzondere mix van een (veel te?) lage unit cap, base building, een tech tree van niets en toch weer vantevoren enkele elite units en skills moeten kiezen. Wat is het nou?!

Die game hinkte echt op drie gedachten en werd van alles niets. En ook weer: de art style. Man man man.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 7 april 2021 14:14]

Jemig, dit is gewoon Warhammer: Taste the rainbow editie :{

Ik ben meer thuis in (de lore van) 40k, maar dit is wel heel erg "shiny happy people". Toevallig net het boek Shadespire (uit de Humble Bundle) gelezen over een stad de door Nagash wordt overheerst. Dat klinkt best wel grimmig met als enige lichtpuntje de Stormcast Eternal. Hier ziet alles er uit alsof ze gezellig een 80's retro carnaval gaan vieren met allemaal olijke neon kleurtjes.

Het mist een eigen identiteit, wat Warhammer(40k) voor mij juist zo interessant maakt.
Ik vrees dat dat een beetje AoS eigen is: https://www.games-worksho...te-Gitz-Gobbapalooza-2019

Verder hebben ze alle factions onderverdeeld in vier groepen, Order, Chaos, Death en Destruction, waarbij Order en Death de hoofdrol spelen. Daarin hebben ze vreemde keuzes gemaakt: Dark elves horen volgens mij nu bij Order, de enige "good" faction. Skaven bij Chaos, terwijl die eigenlijk beter zouden passen binnen Destruction zoals de Or(ru)ks.

Als je van Warhammer Total War of Vermintide af komt (End times era) en je kijkt naar/speelt dan Age of Sigmar, dan kijk je soms raar op.
Ik vind de looks van het Warhammer universum altijd wel cool maar de lore doet het niet helemaal voor me (en ik ken verder ook niemand die de tabletop games speelt). van de games heb ik Vermintide wel geprobeerd maar het kon me niet echt boeien in de tutorial.

Als dit spel vergelijkbaar is met de tabletop games moet ik het wellicht wel proberen. Ik ben hard toe aan een nieuw strategiespel met een tof fantasy sausje.
Heb je Total War: Warhammer geprobeerd? Naar wat type spel ben je opzoek?
Ik ben eigenlijk op zoek naar "Warcraft IV: Let's Pretend WoW Didn't Happen" maar ik denk dat ik daar nog wel even op kan wachten :p

Total War heb ik nog niet geprobeerd nee. Ik heb wel Supreme Commander gespeeld maar dat deed het niet echt voor mij.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True