Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 45 reacties
Bron: Creative Labs

Creative Labs heeft de officiële specificaties vrijgegeven van de nieuwe Audigy audio-processor die het hart van de volgende generatie geluidskaarten van Creative Labs gaat vormen. Deze chip is zowel op gamers gericht, dankzij z'n nieuwe 3D-geluidstechnologie, alsmede op muzikanten, dankzij een sterk verbeterde effectsprocessor.

De Audigy processor zal 4x meer rekenkracht in zich dragen dan concurrerende geluidsprocessoren en een nieuwe versie van het EAX-geluidsformaat: EAX Advanced HD. Deze nieuwe vorm van EAX-enhanced geluid kan maximaal 4 omgevingsspecificaties tegelijkertijd verwerken, tegen 1 in de huidige versie van EAX, zoals verwerkt in de EMU10K chip die te vinden is op alle Soundblaster Live! kaarten. Ook de andere nieuwe EAX features lijken een grote stap vooruit:

Audigy Chipshot EAX ADVANCED HD™ Game Audio Library takes in-game audio acoustics to a whole new level. New Multi-Environment™ technology renders up to 4 simultaneous audio environments in real time. Environment Panning™ makes spatializing and localizing environments in 3D possible. Environment Reflections™ offers localization of early reflections and echoes. Environment Filtering™ accurately simulates the propagation of sound in both open and closed environments. Finally, Environment Morphing™ allows for seamless transition from one environment to the next. These high definition environment effects will power the next generation of cutting-edge PC games.

Voor meer informatie omtrent de nieuwe EAX Advanced HD, klik hier.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (45)

Zou dit dan ook betekenen dat ze een soort A3D gaan introduceren? Wordt onderhand wel eens tijd dat die technologie (of een afgeleide ervan) op een kaartje komt van creative, dat ze het tenminste introduceren in EAX.
Laten we inderdaad hopen dat die A3D standaard iets verder ontikkeld gaat worden, het is echt zonde, de geluidspositionering is gewoon beter dan de EAX.

EAX heeft gewoon wat geluidsschema's die dan net klinken alsof er inderdaad in een hal of badkamer gelopen word.

A3D voert berekeningen uit aan het geluid, en klinkt daardoor meer levensecht, het is gewoon realistischer.
A3D voert berekeningen uit aan het geluid, en klinkt daardoor meer levensecht, het is gewoon realistischer.
Of het idd meer levensecht klinkt weet ik niet (ik heb er nog niet mee gewerkt), maar wat ik wel weet is dat deze twee geluids technieken elkaar zeer goed aanvullen voor het verkrijgen van levensecht geluid.

A3D, voor geluids positionering, zodat je kunt horen waar bepaalde geluiden vandaan komen.

AEX, voor het toevoegen van de enviromental effecten, zodat je kunt horen in welke ruimte je aanwezig bent.

Daarom, IMHO lijkt het mij nodig om van beide geluids technieken gebruik te maken om een zo levenecht mogelijk geluid te produceren.

En aangezien Creative beide geluids technieken bezit, zouden ze daar ook gebruik van moeten maken om een voorsprong op de concurrentie te blijven houden.
Concurentie? IS er wel ENIGE concurentie dan over na de overname van A3D?
Laten we inderdaad hopen dat die A3D standaard iets verder ontikkeld gaat worden, het is echt zonde, de geluidspositionering is gewoon beter dan de EAX.
Als het goed is kan je dat wel vergeten. Creative heeft Aureal gekocht, en heeft geen intenties om A3D verder te ontwikkelen.
Ik ben bang van niet :(. Creative: WIJ WILLEN A3D!!!!!!!!

Die idioten hebben toch aureal opgekocht? Doe dan wat met die techniek verdomme! Plzzzzz....

edit:

Boeien trollen.. GEEF ONS A3D!! Bovendien ik vraag t toch vriendelijk...
Domme vraag: wordt het wel of niet aankunnen van A3D bepaald door de drivers of de hardware?
_ =
Zolang de hardware het niet ondersteunt heeft het ook weinig zin het in de drivers te verwerken he.
Als de hardware er op is voorbereid dan zou je het met drivers kunnen oplossen. Maar het ontwerp van de EMU10K1 chip had geen plaats voor A3D.

Overigens had Aureal wel een welliswaar minder geavanceerdere vorm van EAX in de Vortex 2(?) chips.
Maar het ontwerp van de EMU10K1 chip had geen plaats voor A3D.
Ik denk eerder dat Creative het niet wou, omdat ze dan min of meer toegeven dat het product van de concurrentie net zo goed of beter is.
EAX3.0 heeft al wavetracing als je dat bedoelt
Het is ze geraden om er gebruik van te maken want A3D geeft nog steeds een beter 3d geluid dan EAX, ik heb alleen ervaring met koptelefoon en daar scoort A3D echt een 10, hoop dat A3D 2.0 dan ook gewoon compleet ondersteund wordt door deze kaart, want a3d kaartjes en drivers gaat niet meer samen..
Doe dan gelijk A3D 3.0. Dat eeuwige achterlopen op nieuwe technologiën altijd ... ;)
En nu maar hopen dat ze een beetje standaarden gaan gebruiken.. Want de digitale uitgang die nu op de live kaarten zit wil niet met elk apparaat samenwerken :(

Ook ben ik bang dat dit keer ook niet alles uitde chip wordt gehaald.. De huidige chip wordt ook maar voor 50 % gebruikt. Puur omdat creative om marketing redenen de drivers doorvoor heeft ingericht..

* 786562 4pox
En nu maar hopen dat ze een beetje standaarden gaan gebruiken.. Want de digitale uitgang die nu op de live kaarten zit wil niet met elk apparaat samenwerken
Als je digitaal wil dat met alles werkt, moet je 2 uitgangen hebben : optisch en coaxiaal. Coaxiaal gebruikt electrische stroompjes en optisch lichtsignalen. Dit zijn de 2 standaarden. Op de Live player is coaxiaal.
Even de creative site bekeken:
creating a reverberant space and panning it in a given direction within a scene
Dit betekent dat de effecten in een richting gepanned kunnen worden. Maar echte positional audio zie ik niet terug (lees A3D).
Maar ik vraag me af in hoeverre dat echt nodig is. Als je de reverb kan pannen dan kan je de delay op bijna nul zetten en de delay op een gepanned kanaal(bv linksachter) plaatsen. Het voordeel met deze nieuwe chip is dat ie dat zonder problemen kan doen en nog 3 effectenstreams overhoud (voor environment etc.)
Ik hoop dat de nieuwe geluidchip wel een veel betere driver support heeft dan de huidige SB Live serie, onder Win 98 zijn de drivers wel goed, maar onder Win2K zijn ze nog steeds heel erg brak (o.a. ruis, hoge CPU belasting en compabiliteits problemen met bepaalde chipsets).

Ik hoop ook dat ze wel drivers blijven uitgeven voor de huidige SB Live series, want anders raakt Creative veel klanten kwijt die terecht zullen zeggen dat ze geen 200 tot 500 piek hebben uitgegeven aan een kaart die niet fatsoenlijk wordt ondersteund.

Ik vraag me ook af hoeveel mensen die nu al een SB Live hebben de nieuwe gaan kopen, want ik ben reuze tevreden met de geluidskwaliteit, alleen wat minder met de drivers.
Ik heb nu een geforce van Creative, een dxr3 kaart van Creative, een live 5.1 en er zijn echt belachelijk weinig driver updates. De dxr3 drivers voor win2000 zijn zelfs nog steed in Beta dus ik hoop dat creative hier wel goede driver support gaat geven maar inmiddels ga ik langzaam aan mijn creative spullen vervangen door andere dingen.
of deze nieuwe ook geschikt is voor muzikanten moet ik nog zien de huidige geluiden die erin zitten komen nog niet in de buurt van mn roland sc55 die ik via midi er los aan heb hangen.

mensen die serieus met audio bezig zijn kopen geen sblive daarvoor is deze veels te beperkt qwa mogelijkheden.
mensen die serieus met audio bezig zijn kopen geen sblive daarvoor is deze veels te beperkt qwa mogelijkheden
Dat was misschien zo bij de "oude" SB Live, maar hoe weet jij op voorhand dat de nieuwe niet geschikt is voor muzikanten? De lijst met nieuwe feature's ziet er heel mooi uit en je weet nog niet hoe het geluid klinkt wat er uit komt. Dus om op voorhand te gaan roepen dat de nieuwe niet voor muzikanten geschikt is, vind ik een beetje voorbarig.
Monterey heeft toch ook niks gezegd over de Audigy? Het ging erom dat de Live! niet geschikt zou zijn. Hoe het met de nieuwe (Audigy) zit, moet nog blijken. Dus als er iets voorbarig is, is het wel jouw reactie :D

/edit
net op tijd :)
/edit
goed lezen is ook moeilijk he
Er zitten geen geluiden in de SB Live, die laad je er zelf op. De geluiden die je er dus oplaadt kunnen van dezelfde kwaliteit zijn als jouw Roland sc55, alleen heb je niet de flexibiliteit van de roland sc55.

Je hebt echt geen dure apparatuur nodig om professioneel muziek te maken hoor. Tenslotte gebruikte Junkie XL veelvuldig bv het programma Rebirth ipv de echte hw. En hoeveel rockartiesten spelen niet op een 800 piek gitaartje?

Dure apparatuur zorgt wel voor veel minder ruis e.d. maar doorslaggevend is en blijft talent. Apparatuur zal dat nooit kunnen brengen. Zoals Ben Liebrand al zei: "Als je geen goede mixen kunt maken met oude klote apparatuur, lukt het ook zeker niet met dit (wijzend op zn muur van apparatuur)"
Er zitten geen geluiden in de SB Live, die laad je er zelf op.
... niet op de kaart zelf hoor! Je deelt een stuk van je interne geheugen waar die geluiden in gaan.
Je hebt echt geen dure apparatuur nodig om professioneel muziek te maken hoor.
Er heeft pas nog een heel artikel gestaan in ' interface' (blad voor muzikanten). 'T ging over SBlive en wat je daar (semi-)professioneel mee kan doen (en da's best veel!). Die 10k1-chip is (net zoals de 10k2 trouwens) van Emu Systems (een dochter-onderneming van Creative) en die zit ook in de professionele samplers van dat merk... ;)
Om maar te beginnen, A3D is beter dan EAX. Klaar, nuff'said. Ik heb zelf een Vortex 2 (A3D v2) en die kaart is zoveel beter dan mijn SB 1024 Live (qua geluids effecten bij spellen).

Natuurlijk willen we allemaal A3D support hebben, aangezien deze superieur is aan EAX. Maar vergeet niet dat Creative niet zomaar een A3D kaart op de markt kan zetten, dan zouden ze namelijk bekennen dat hun EAX minder is dan iemand ander zijn A3D, en dat kan niet.
Verder heeft Creative Aurreal dan wel opgekocht, maar vergeet niet dat het tijd kost om te kijken of ze iets met de A3D technology kunnen doen en hoe ze dat gaan doen. Het zal me dan ook niets verbazen dan deze Audigy een tussenstap is om EAX met A3D te mergen.

We zien het allemaal wel. :)
A3D is iets heel anders dan EAX, dus niet te vergelijken.
EAX is voor effecten, A3D voor geluidspositionering.
EAX wordt ook gebruikt voor geluidspositionering. zet maar is stereo aan in plaats van EAX, dan zijn je achterste kanalen weg :)
Misschien hebben ze A3D en EAX wel door elkaar gemixed in hun nieuwe EAX versie maar zeggen ze het er gewoon niet bij. Je koopt toch geen bedrijf op om er vervolgens niks mee te doen. Zoiets moet toch weer geld opleveren zeker nu ze een verlies gedraaid hebben.
Persoonlijk kan ik er niet wakker van liggen wat erin zit. Mijn twee bureau speakers maken toch niet veel van EAX en A3D en het is genoeg om Q3A te spelen.

Rest natuurlijk de vraag wat na SB een goede geluidskaart is om te kopen, ofwel wat is het goede alternatief met goede A3D ondersteuning ?

Heb ff op die site van Creative gekeken maar er staat nergens wanneer het ding in de winkel verwacht wordt of heb ik dat gemist ?
hmm ik vind "audigy" toch best wel veel lijken op "aureal"

* 786562 actieman

Environment Reflections™ is oa een van die nieuwe technieken binnen de audigy, imo zat dit al veel eerder in de aureal chips (kon je leuke demo-cd's van krijgen :)
Die prcessor EMU20K is natuurlijk ergens ingekocht...dus daar zul je weinig van Aureal terug vinden...dat zal dan toch in de drivers moeten zitten....we zullen zien...!
ik vind het ook wel klinken als "audio"!
Ik denk dat dat eerder de reden van de naam zal zijn.
Hmmm In principe zou deze processor dus de PC-processor verder moeten ontlasten. Alleen door de grote hoeveelheid informatie (neem ik althans aan) zal de main-procesoor weer behoorlijk wat werk erbij krijgen.

Dus....als deze nieuwe snufjes straks in bijvoorbeeld Doom III worden geimplementeerd, gaan we dan omhoog of omlaag in FPS?

:? :? :?
Ik denk dat het niet uitmaakt, als je een goede kaart in je pc hebt zitten. Je moet een G-force 3 hebben voor Doom III, dus dan zal je CPU zelf nog maar weinig te doen hebben.
neem van mij aan

cpu zal genoeg te doen hebben... :)
wordt wel tijd dat creative weer eens iets gaat doen, de live! stamt al uit 1998 en is dus in computer termen "hoogbejaard"

ik vind het wel tegen vallen dat ze in die 3 jaar tij nog steeds geen suprieure 3D audio hebben kunnen maken.
Ik bedoel in 3 jaar tijd zijn we +/- 1.5Ghz sneller geworden en een Emu 10k1 sjip heeft al de kracht van een P133.
Of dat ze nu wel of niet A3D erin gestopt hebben boeit mij persoonlijk niet zo veel, maar als ze eens met een standaart kwamen die suprieur is aan EAX en A3D en waar simpel applicaties/games met de ondersteuning ervoor zijn te realiseren. Dat zou pas echt kewl zijn.

voorlopig lijkt de oude live! nog prima te voldoen voor de meeste gebruikers. en het gros van de mensen denk nog steeds "als er maar geluid uit komt" en die vinden die Ac97 Onboard sound prima
ben ik volledig mee akkoord

hier nog ff opnieuw mijn quote uit de vorige Sb Audigy topic:
jullie doen precies allemaal of de geluidskaart al voldoende ontwikkeld is...

ik vind juist het tegenovergstelde waar...

momenteel heb je nl enkel de richting van het geluid (A3D)en een bepaald effectje (EAX) op het geluid dat 3d geluid bepaald,
maar er komt VEEL meer bij kijken!!!

zo zou DE geluidskaart al even complex zijn als de laatste nieuwe videokaarten van nu, aangezien geluid door een omgeving kaatst, als het tegen een bepaalde structuur kaatst zal het geluid vervormd worden en van richting veranderen, ...

als je er even over nadenkt begrijp je dat geluid best nog complex in mekaar zit en dat we lang nog ni uitontwikkeld zijn...

en die nieuwe Audigy lijkt me maar een HEEL kleine stap in de goede richting (eerder in de slechte richting trouwens met die copyright shit erin)
zo meen ik bijvoorbeeld ook dat de echte toekomst van 3d geluid eerder met 2 boxen (of nog beter een hoofdtelefoon) ipv 5.1 configuraties ofzo...

je hebt nl ook maar 2 oren en je moet 'gewoon' zorgen dat het geluid bij die 2 oren op de juiste manier aankomt (misschien nog samen met positionele bass ofzo aangezien je die ook voelt)

zo zal er denk ik eerder een 3d engine ofzo (3d wereld met als textures eigenschappen over de vervorming die moet gebeuren als geluid er op kaatst) ontwikkeld moeten worden voor 3d geluid ipv eax en 3d te mergen

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True