Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 22 reacties
Bron: Creative

Een anonieme bezoeker gooide een stuk tekst onze submit in dat afkomstig lijkt te zijn van de developer site van Creative. Er wordt gesproken de drie standaarden die een belangrijke rol zullen spelen in de toekomst van 3D geluid. De eerste is Dolby Digital. Het bedrijf ziet het realtime mixen van geluideffecten met een Dolby audio-stream als de ideale oplossing om de kwaliteit zo hoog mogelijk te houden. De tweede standaard is OpenAL, een taal die het makkelijk moet maken om 3D audio toe te passen op verschillende platformen zoals Linux, Mac en Windows. Naast de functionaliteit lijkt ook de syntax sterk op die van OpenGL. Het laatste punt is EAX 3.0, dit moet voor het eerst verschijnen in producten die later dit jaar op de markt komen (lees: Audigy). Deze versie zal weer een aantal nieuwe kunstjes kennen, zoals je hieronder kunt lezen:

Developer Central Logo OpenAL is a new specification that provides for easier development of 3D Positional Audio features in PC games and general applications across a wider range of platforms and operating systems. Thanks to OpenAL it is now possible to write 3D audio and EAX based applications for Linux, Mac and Microsoft Windows platforms with minimal effort.

[...] EAX 3 will take advantage of new audio platforms to ship later this year. It will further enhance the audio experience, particularly in gaming, by making it even more realistic. Examples include environmental morphing (smoother transitions when moving from one area to another), exclusions (sound through a door) and many more.
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (22)

erg jammer dat Creative te eigenwijs was toen ze Aureal (of was het Vortex :?) overnamen niet verder zijn gaan ontwikkelen met de A3D technologie, die is in games veel beter dan Creative's eigen EAX technologie... maar helaas, nu maar hopen dat ze dat goed implementeren in EAX 3.0...
Ik denk dat ze in de nieuwere versies van EAX en ook in OpenAL wel een hoop technieken van Aureal zullen gebruiken.
Zoiezo is een 3d-audio-taal niks zonder positional audio mogelijkheden (imo).

Van de ene kant is het wel slecht dat ze van een standaard afwijken (DirectX), maar van de andere kant is het juist ook wel weer goed dat ze zich niet laten leiden door 1 ander bedrijf (Microsoft) wat al genoeg monopolies heeft, net zoals je OpenGL voor graphics hebt als tegenhanger van Direct3D.
Nadeel van het "afwijken van een standaard" is, dat je er dan voor kan zorgen dat je een monopoly positie verkrijgt. Voorbeeld : Creative maakt een aantal leuke features in EAX3.0 en dit slaat aan als een gek. Dan ben je dus verplicht (als je die features wilt gebruiken) om een Creative kaart te kopen.

Als bijvoorbeeld DirectSound een aantal nieuwe features krijgt dan is het aan iedere fabrikant voor zich om een manier te vinden om dit te ondersteunen (hardware/software matig) waardoor je veel meer concurrentie creeert tussen de geluidskaart fabrikanten.

denk ik....
Nu lijkt het mij dat het de bedoeling is, dat OpenAL een 'open' standaard wordt/is. Die dus door iedereen gebruikt mag worden. En dus als er daar functionaliteit aan toe wordt gevoegd is ook iedereen vrij om die te implimenteren.

Trouwens in het verleden heeft creative ook altijd EAX licenties aan andere bedrijven verleend. Zo maakt bijvoorbeeld ook een bedrijf als hercules geluidskaarten met EAX2 ondersteuning. (bv. Gamesound Muse XL)
Was A3D niet meer dan "positional audio"? Ik dacht dat het een soort van versimpelde ruimte-geometrie gebruikte om accurrate geluidsdemping en -reverberation te verkrijgen...
Daarom net dat het zo zwaar was.
Toch goed dat steeds meer fabrikanten platform onafhankelijke standaarden ontwikkelen. Het nadeel is dat als meerdere fabrikanten dit doen het wel platform onafhankelijk is, maar wel weer hardware afhankelijk.

<edit> zoals Choas Angel hieronder ook al zegt is het jammer dat bedrijven hun standaard als algemene standaard willen laten gelden, maar dat is altijd al geweest </edit>
Umm... OpenAL niet niet ontworpen door Creative hoor, maar door een onafhankelijk bedrijf, net als OpenGL

Creative en nog een ander bedrijf sponsort OpenAL wel en helpt ook mee in de ontwikkeling, maar het is niet ontworpen door Creative

zie ook de openAL website
Dus het beste zou zijn als een aantal groote bedrijven de hoofden bij elkaar zouden steken en een leuke standaart zou verzinnen.

Of gewoon hopen dat de andere bedrijven een standaard dat door een ander bedrijf is ontwikkeld is.

Als dat niet gebeurt schiet niemand er iets mee op :(
Denk dat het goed is dat de focus van DirectX af is. Is weer een steuntje in de rug van Opensource, omdat het (volgens mij iig) niet mogelijk was DirectX werkend te krijgen in Linux oid (duhh).
En weer een stapje dichterbij voor het simultaan ontwikkelen van games (of apps, natuurlijk ;) )voor verschillende platformen.
natuurlijk off-topic, maar wil linux doorbreken, dan moet er nog betere ondersteuning voor multimedia komen, het is nu nog enigzins gehannes om films werkend te krijgen onder Linux.
Met dit soort platform onafhankelijke standaarden zou het een stuk simpeler moeten worden om alles werkend te krijgen.
Ja toch, niet dan :o
maar dat heeft ook te maken met het feit dat commerciele bedrijven niet snel een linux driver produceren voor hun hardware. Het komt er meestal wel, maar veel een veel later dan een driver voor Windows.
De Linux drivers komen dan wel later, maar ze KOMEN er. Vroeger mocht je zelf je eigen drivers maken.
Nee, ik vind dit een enorme vooruitgang. En langzamerhand zal het aantal linux desktop pc's groeien en zien de hardware bedrijven in dat ook de linux drivers er sneller moeten komen.

Zelf heb ik de SB Live! Platinum; wat betreft overgangen in 3d-effecten zou het inderdaad iets smoother kunnen. Wanneer ik nu in mijn virtuele auto zit te racen en een tunnel in rij, hoor ik duidelijk het "aanzetten" van het tunnel-3d-effect.
Probleem met Linux is dat het niet echt een 'standaard' systeem is, als iets werkt onder win95/98 dan zal dat in 9 van de 10 gevallen ook echt werken. Bij Linux kan het afhangen van de distro, van de kernel versie en van de ondersteuning die is mee gecompiled in de kernel. Dat zijn al 3 factoren die het er niet makkelijker op maken 1 uniforme driver te bouwen.
Smul :) Eindelijk trance op 4x 5.1 gaan mixen, kun je lekker twee nummers van de ene kant van de zaal naar de andere in-mixen, en in het miden hoor je de 100%mix.. Etc..
Heeeel cool!!

Misschien een idee voor de volgende innercity?
dan mag je wel een klein zaaltje hebben ben ik bang, de beats zullen niet gelijk lopen door de afstand die het geluid moet afleggen. :*)
In principe maakt het niet uit, want je hoort alleen alle boxen als je in het midden staat.
Het is bijna altijd zo op feesten dat als je dichter bij een ene box staat dan bij een andere, dat het geluid van die box dan totaal alle andere boxen overstemt.

Dus misschien nuttig voor een grote zaal maar dan met maar 10 man en met z'n alle in het midden staan? :)
in het midden staan is absoluut vereist..
zal wel duur worden want dit zal ook wel weer in samenwerking moeten gaan met een echt heel goed setje boxen, omdat je geluid anders nog slecht is :(

maar ja voor wie een mooi geluidje wil moet wel wat geld uitegevn blijkt wel weer.
Tsjemig, laten ze in godsnaam eens niet verleiden om wr iets gaan te verzinnen wat helemaal afwijkt van alles wat er al bestaat (en goed genoeg is).
In de pro audiowereld word er volop met Dolby digital gewerkt en dan is het wel zo makkelijk om daar tenminste compatible mee te blijven.
Wel zo makkelijk als je je geluidskaart aan je versterker wilt knopen zonder een superdure adapter en het noodzakelijke ompluggen van stekkertjes.
En met de DVD heeft de 5.1 configuratie toch al een streepje voor bij het grote publiek en op lange termijn is een grote geluidkwaliteit een factor die uit blijft maken als de prijs daar in ieder geval niet te hoog is.
Creative en iets zelf verzinnen zijn er twee... ik neem aan dat het voortborduren wordt op bestaande en aangekochte technologie, zoals men daar wel vaker een handje van heeft. Met iets echt nieuws uit eigen huis is men nog niet vaak gekomen, sinds de originele soundblaster.
Al deze features (realtime Dolby Digital 5.1 encoding en exclusion/occlusion) bevinden zich in de nVidia nForce 420 chipset. Deze chipset met geintegreerde GeForce MX en 2-channel (128bits bus) DDR RAM zal eind augustus op de markt verschijnen. Ook ASUS heeft een board aangekondigd, de A7N266.
Nvidia zou het geluidsdeel van de Nforce los moeten uitbrengen. Als hun geluids hardware echt zo goed is dan moet het makkelijk kunnen concureren met de hardware van creative. Nvidia heeft al aangetoond dat ze vanuit het niets kunnen aanvallen. Bijvoorbeeld toen ze voor het eerst de riva128 uitbrachten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True