Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 85 reacties
Bron: Warp2Search

BoSS was de eerste die ons deze kant op schopte, naar een site waar enkele plaatjes en nieuwe informatie is geplaatst over de Creative Labs Soundblaster Audigy serie. Er zullen maar liefst vier verschillende versies op de markt komen, van de 250 dollar kostende Audigy Platinum eX tot de MP3+ en X-Gamer modellen die net onder de honderd dollar zitten. De twee Platinum modellen zijn net als die van de originele Live! serie voorzien van een 5,25" bay met afstandsbediening voor digitale en analoge aansluitingen. Nieuw is de FireWire aansluiting. Het verschil tussen de Platinum en Platinum eX is de meegeleverde software. Voor het prijsverschil van 50 dollar tussen beide Platinums krijg je twee professionele programma's extra in plaats van een spel. Ook de MP3+ en X-Gamer verschillen alleen qua softwarebundel:

The Sound Blaster Audigy Platinum eX and Sound Blaster Audigy Platinum include 16 and 15 software titles respectively, some of which include:
  • Steinberg's Audio Suite
  • Ulead VideoStudio 4.0 SE Basic
  • MixMeister Technologies' MixMeister
  • Beatnik's Mixman Studio Remixer
  • Unibrain S.A.'s FireNet
  • Vienna SoundFont Studio 2.3
  • iM Networks’ iM Tuner Software
In addition, the Sound Blaster Audigy Platinum eX includes Sonic Foundry ACID DJ 2.0 and Image Line Bvba FruityLoops, while the Sound Blaster Audigy Platinum includes Deus Ex Game of the Year. A host of Creative software is also included with both products, including Creative PlayCenter 3 and the Oozic Player, which adds visual enhancement to music.
Soundblaster Audigy
Audigy drive
Ook in zwart leverbaar
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (85)

Oooooh! Vergulde plugjes! :)

Is dat niet een tijd geleden dat we dat gezien hebben op de AWE64 Gold edition?

Niet dat ik er persoonlijk veel aan zal hebben met mijn smacky Creative FPS1000-setje, maar opmerkelijk is het wel. :)

edit:

Off-topic?! Dat ding wat in dit topic wordt behandeld heeft toch zeker wel vergulde pluggen, of ben ik nu scheel?
Een vriend van me heeft een SBlive met vergulde plugjes, dus zo lang geleden is het niet :)

Maar als het enige verschil de softwarebundel is, weet ik denk ik al waar de meeste tweakers voor gaan :)
Oooooh! Vergulde plugjes!

Is dat niet een tijd geleden dat we dat gezien hebben op de AWE64 Gold edition?
De eerste Soundblaster Live kaarten ( die met het bijgeleverde I/O kaartje) waren ook uitgerust met deze vergulde plugjes.

edit:
Dam'n, te laat


"K heb er ook eentje in mijn bezit mogen hebben (RIP ;( ) en dat zag er inderdaad cool uit.

Ik zie trouwens dat er ook geen game poort meer opzit maar een Firewire poort. Ik had daar eerder een USB (2.0??) aansluiting verwacht als vervanging van de game poort.

En heeft een vergulde Firewire poort ook nog andere voordelen dan dat het leuk staat bij de rest van de aansluitingen???
mijnes had geen i/o kaartje hoor en ik heb ook vergulde pluggies. je vind ze op de player 1024 de retail versie, dus met doos.
Tsja als je vergulde plugjes voor je spdif nodig hebt dan is dat nogal overkill lijkt me. Doe dan maar die optical spdif dan heb je geen last van EMS.
Mijn SBLive! heeft ook gouden plugjes, hoor :9

edit:
OK, johnwoo, was je me net voor :)
Oooooh! Vergulde plugjes!

brutale aapjes :) :)
In hoeverre is de software proffesioneel? Goed genoeg om alleen thuis mee te werken of kan dit ook de studio's in? Is het zo dat hier,net als met videokaarten, de "normalere" chipset de high-end chipset gaan evenaren?

[update] Dit vraag ik, omdat ik dus echt een leek ben op het gebied van audiosoftware en alles wat daarmee samenhangt. Pure interesse dus..[/update]
Nou, de SB live is iig niet goed genoeg voor een professionele home-studio. Had vooral problemen doordat hij alle signalen sampelde op 48 KHz en daarna omzetten naar 44,1 of 32. Verder was hij "maar" 16 bits terwijl proffesionele kaarten tegenwoordig sampelen kunnen op 96 KHz en 24 bit. Dat is vooral belangrijk als je je opnames verder wilt bewerken, zoals in studios dus.
Je hebt volkomen gelijk, maar uiteindelijk is dat alleen voor de master recording.
De cd die geperst wordt is nog altij 16bits 44.1 khz.

De toekomstige opvolger van de huidige audio cd zal wel meer bits en khz zijn, maar de precieze specs weet ik daar ook niet van.
Inderdaad, de cd die je perst wordt altijd 16bits 44.1 khz. Maar toch schijnt de kwaliteit beter te zijn als je de muziek bewerkt op 24 bit niveau en 96 khz. Heb er laatst over gehad met een man die altijd cdopnames maakt.
Ja, en weet je hoe dat komt? filters en dergelijke kunnen met een grotere precisie werken omdat het signaal in een groter aantal delen wordt opgedeeld, heel grofweg gezegd. Zie het bv als een sinus met onregelmatigheden die ipv in 16 gedeeltes in 160 gedeeltes word opgedeeld. Als je dan per vakje gaat kijken wat onregelmatig is, zal het eindresultaat veel beter zijn dan een sinus waarbij de zelfde bewerking is uitgevoerd op een minder niveau. Heel simplistisch uitgelegd komt het daar op neer.
* 786562 Venator
offtopic:
Als je (semi)pro bezig wilt zijn dan verkoop je die Teringtec en koopt een RME of M-audio geluidskaart of zo.


96kHz ipv 44.1kHz maakt voor het geluid niet zoveel uit als 24 ipv 16 bit. Dan is er bij het floating point berekenen er meer spelen en kunnen zelfs de meest ongevoelige oren het verschil nog horen. Bijkomend voordeel is dan je dan meer dynamiek en minder ruis (relatief) in het geluid houd waarmee je op het eind van mixen gewoon meer overhoud.

Deze kaart is niet super geschikt voor (serieuze) thuismuziekanten omdat de digitale uitgang gefixed is op 48kHz en je dus moet gaan downsamplen wil je er een 44.1 master van maken en de effecten die op de kaart zitten zijn niet echt te vergelijken met die van hoogwaardige studiokwaliteit software effecten. (die van de teringtec kaarten zuigen behoorlijk)

Als je er qua muziek mee wilt hobby'en dan gaat het prima en zul je er veel plezier mee hebben. Maar om alleen zoveel knaken neer te leggen voor zoiets extra's is dan niet persé nodig. Met een minder patserige kaart kom je ook net zo ver. Misschien is dan een 'budget' 96/24 kaart nog niet eens zo slecht. (en dan noem ik niet teringtec maar betere concurrenten zoals m-audio/hoontech)
Venator: Jouw Terratec kan die 24bit / 96KHz die je noemt echt niet aan hoor... Ik heb zelf de EWS64-XL, en die gaat tot 16bit, 48KHz. Er zitten wel hele mooi 18 bit AD/DA converters op, maar als je een beetje snugger bent dan zul je die nooit gebruiken en 'm alleen maar via S/PDIF aansluiten. Een externe AD/DA converter levert echt een mooier geluidje af.

Ik prefereer de Terratec nog altijd boven m'n SBlive voor opnamewerk (en ik heb dus die ene met vergulde pluggies en I/O kaartje) precies om dezelfde reden als jij - de fixed samplerate bij de soundblaster.

Dat ze die fixed samplerate er bij de Audigy niet uitgesloopt hebben vind ik echt onbegrijpelijk. Want waar wil je een digitale uitgang voor gebruiken? 1:1 kopien lijkt me. En dat doet die sounblaster dus niet, die gaat de boel doodleuk lopen converteren, wat je juist zo graag wilde voorkomen (anders kon je je analoge output ook wel gebruiken, niet?).

Nou hoor ik sommige mensen misschien denken 'jamaar je output toch altijd naar DAT en de professionele wereld werkt ook op 48KHz'. Klopt. Maar dit is een consumer kaart, geen profi kaart. De gemiddelde consument heeft toch echt geen DAT recorder thuis staan, maar eerder een minidisc oid. En waar werken al dat soort consumentenrecorders op? Juist, 44.1KHz en niet 48. Sterker nog, De (nieuwere) minidisc zal elk afwijkend binnenkomend digitaal signaal terug converteren naar 44.1KHz (daar staat dat 'samplerate converter' dus voor op je minidisc), dus dan heb je al 2 conversiestappen als je met een SBlive / Audigy werkt. Erg jammer.
Fabrikanten van professionele audio-devices doen er alles aan om hun aparatuur van externe invloeden af te schermen. Gebruiken dure voedingen in plaats van goedkope geschakelde superruisers in de huidige PC's. Hoe kan een geluidskaart in zo'n magnetron dan in godsnaam geschikt zijn voor professionele (studio) doeleinden?
Mjah dat kan dus ook niet, tenzij je met digitale I/O werkt die niet samplerate gelockt is. En aan die digitale I/O hang je weer externe A/D - D/A converters. Da's de enige manier voor zover ik weet om goedkoop (lees niet extreem duur) toch redelijk profi opnames te kunnen maken.

Mahja, dit is dan ook geen profi kaart, maar een consumer kaart.
Hmm, en de software is ook niet echt interessant voor een homestudio, had zelf liever iets als cubasis (of logic, maar dat wordt zelden meegeleverd) gezien of zo. Moet wel eerlijk zeggen dan ik niet met alle bijgeleverde pakketten bekend ben. Iemand ?
Overigens lijkt het me een typisch product voor de homevideo brouwer, als alles stabiel ed. werkt kan je mooi je eigen clips klussen, is toch leuk :)
Dat maakt het dan ook wel zo prettig dat deze nieuwe Audigy dus 96Khz/24bits is.
Leuk, dan kan ik eindelijk eens testen of mijn versterker dat ook echt over de digital-in aan kan ;)
Is dat nou PCI?? of ACR (ofzo :?)

(staat ook niet vermeld wat voor aansluiting het is)
Een hele aparte aansluiting idd... misschien dat ze 'm compatible hebben gemaakt voor zowel 33MHz als 66MHz PCI?
Dat is gewoon PCI.
Alleen is deze kaart geschikt voor zowel de oude 5 volt als de nu gebruikelijke 3,3 volt bus.
Ulead VideoStudio 4.0 SE Basic

Huh? Dit is toch geen video bewerkingskaart ofuh?
Met de FireWire/IEEE-1394-poort kan je ook videobeelden binnenhalen (I.Link heet het dan volgens Sony), die je dan met het programma weer kan bewerken......
Alle digitale camcorders hebben de FireWire/1394 aansluiting om het boeltje aan te sluiten op de PC. Ze hebben ook analoge uitgangen voor o.a. de tv en analoge bewerkingskaarten
Leuk die nieuwe naam maar lijkt ie niet heel erg veel op de soundblaster Live Platinum heeft ook een frontpanel aansluiting en zelfs nog een AB ik zie dus nog geen enkele reden om deze nu te kopen zeker als je het kan horen wat het verschil is aangezien dat ik niet digitaal kan luisteren geef mij maar een dikke versterker met boxen en een digitaalkabeltje tussen de pc en versterker klinkt 9 van de 10 keer toch beter dan van die PC-Boxen die bass niet kunnen hebben 1 keer wat teveel bass en weg PC-boxen 8-)
Dit snap ik dus ook weeral niet, wat ben je nu met een digitale verbinding tussen je pc en je versterker ?

Als ik goed opgelet heb tijdens elektronica werken versterkers nog altijd analoog voor audio signalen , dus wat is nu het verschil dat je sounkaart d/a speelt of je versterker ???
Het enige voordeel is mischien over lange afstanden (geen verlies of ruis) maar je zet je versterker toch geen 50m van je pc ?

Het klinkt mischien wel leuk een digitale verbinding maar het is volgens mij compleet zinloos en maakt het alles gewoon duurder (de banbreedte om ongecompreseerde muziek door te sturen is niet bepaal laag) of ben ik hier mis ?
Een digitale uitgang van zo'n kaart is zeker de moeite waard. Vooral bij die kaarten van creative... Die hebben een ruis, daar kan je zo vanaf skieen. Het geluidsbestand in die pc is toch al digitaal. Het zit hem in de D/A convertor van de kaart. En geloof mij... die is gewoon pet. Het is een game kaart en niks meer. De jongens van Terratec hebben betere D/A convertors gebruikt, dus hebben die kaarten minder ruis. Creamware heeft nog altijd de beste kaarten maar daar betaal je ook voor.

Dus zolang er een digitale out op zo'n kaart zit kan je beter een externe D/A convertor gebruiken, van een DAT recorder ofzo. Deze zijn van veel betere kwaliteit, Die DAT sluit je weer aan op je verserker en klarie... Zo heb je toch een perfect geluid uit zo'n creative kaartje. ;)
Kwijl kwijl, creamware....
utopia voor mij, vooral die dsp synth van hen vindt ik zeer grappig :D
offtopic:
Creamware de beste kaarten? Dacht het niet.
Voor mij klinken ze net wat te blikkerig en hun effecten zijn wat dat betreft net zo. Gelukkig zijn er nu legendarische programmeurs die zich er mee gaan bemoeien. Belooft nog veel wat dat betreft.

Probeer eens een Digidesign Protools Mix3 systeem met Apogee AD/DA converters. Kost wel tonnen met geld maar dan heb je tenminste ook wat. (denk niet dat ik er dit leven aan toekom maar mocht ik nog eens een paar ton rond hebben slingeren)


De digitale uitgang van deze kaart is gefixed op 48kHz en da's lastig als je 44.1 masters wilt opnemen. Doe mij dan liever een dedicated geluidkaart (of USB geluidskaart) die wel een (fatsoenlijke) digitale uitgang heeft.

Trouwens bijna alle chipsets van die geluidskaarten hebben hetzelfde euvel en hebben er mij dikwijls van weerhouden om ze aan te schaffen. Toevallig had te Terratec het wel maar dat is een hele grote fout van me geweest. Wat een brakke zooi was dat, niet normaal.

Maar iets interessanter lijkt me de Firewire optie. Er zijn immers al Firewire geluidskaarten op de markt van super hoge kwaliteit en in de toekomst worden het alleen nog maar meer. (helemaal als Yamaha en mLan poot aan de grond krijgen, kun je zo je synth in je geluidskaart stoppen) of natuurlijk je stereo direct digitaal aan je geluidskaart knopen.
Nou, ik ben het best wel met je eens, maar ik had het over hun DSP SYNTHESIZER :z ben ff de naam van dat ding kwijt. Maar die kan je dus helemaal modulair "programmeren" en dus de meest waanzinnige geluiden uithalen.

noot, de creamware pulse, kan dat ?
Als je een beetje goede versterker hebt staan heb je een veeeeel betere D/A converter ingebouwd in je versterker. De D/A converter van die SB dingen zijn over het algemeen niet echt van hoge kwalitiet.
Ik weet dus niet hoe het met deze kaart is gesteld maar als die dezelfde D/A converter heeft als de huidige SB Live! serie dan is dat dus echt triest.
Ziet er impressive uit.

Hopelijk start Creative hier nu ook een FireWire/IEE1334 rage mee.
Veel mensen met Audigy kaart=veel poteniele klanten voor FireWire hardware=meer leuke FireWire hardware.
Ik wil niet zeiken maar het was dus IEEE1394.

Er staat al een Firewire versie van de Creative DAP Jukebox in de planning.
De eX versie heeft een externe drive, zodat je hem op je bureau kunt plaatsen. Misschein afgekeken van de Hercules Gametheater XP?
Firewire ipv van USB is wel handig. Pc's hebben tegenwoordig genoeg USB aansluitingen en een HUB is zo gekocht, maar Firewire is een ander verhaal. Heel weinig moederborden met onboard Firewire. De nieuwe Live heeft hiervoor schijnbaar een onboard controller.
De externe drive is absoluut niet van de Hercules kaart afgekeken, want enkele professionele kaarten hebben dit al lang.

En de FireWire poort die hierop zit zal wel niet voor foto camera's gebruikt worden maar voor professionelere audio/midi doeleinden. In de toekomst zal een studio een enkel FireWire kanaal op elk apparaat nodig hebben om alle signalen (alle audio kanalen en midi (of de opvolger ervan) kanalen) doorheen te zenden.

[edit] haha, damn, kijk ik net op de Soundblaster site: [quote]
Plug-in your IEEE® 1394-enabled DV Camcorder and create amazing digital movies using your current or bundled digital video editing suite.

[/quote] |:(
Valt niemand dit op? Die SBlive 2 ziet er zeer relax uit alleen mis ik informatie over dat kleine kaartje met een digitale uitgang die bv naar de Cambridge Soundsets gaat. Ik hoop wel dat deze meegeleverd worden.
Die digitale uitgang zit gewoon geintegreerd op de kaart. Is dat meest linkse plugje.
Ik ben (als Terratec gebruiker) best wel benieuwd of ze nu eindelijk een kaart hebben kunnen maken zonder die eeuwige ruis!!! tering man mijn Fan's maken nog minder lawaai als een creative geluidskaart...
Muhahaha... en jij wilde zeggen dat Terratec kaartjes niet ruisen? Mijn EWS64-XL ruist minstens zo hard als elke creative kaart - als je z'n analoge I/O gebruikt tenminste.

Digitale I/O die niet samplerate gelockt is, dat is de oplossing, ik blijf het zeggen.
zou hier eindelijk een "warm" geluid inzitten?...
ik heb nu 3 creative kaarten gehad, en ik vond de klank ongelovelijk vlak en kil, heb nu m'n Live! door een DMX Xfire van Terratec vervangen,
klinkt veeeul beter!
Eigenlijk hangt het er ook vanaf wat voor boxen/headset je erbij gebruikt. Zelf vind ik ook wel dat de Terratec kaarten beter klinken maar dat komt omdat ze zo slim zijn om goed kwaliteit AD/DA conveters er in te zetten. Maar volgens mij hangt het er ook vanaf welke effecten in de geluidskaart zitten.

Volgens mij is het wat dat betreft een beetje onbegonnen werk om alle geluidskaarten af te gaan welke voor jouw het lekkerste klinkt. Want afgaan op de specs is altijd ook niet alles (wel een goede leidraad trouwens).

Maar ja Creative zit nou eenmaal in dit marktsegment en heeft niet zo veel concurrenten. Toch zou het wel eens kunnen zijn dat bijv. die Hercules misschien niet zoveel kan bieden maar toch stukken beter klinkt. Of ze moeten eindelijk eens fatsoenlijke componenten in deze kaart gebruikt hebben die niet zo digitaal klinken als bij de voorgangers.
Een "volle" geluidskaart tegenover mn fortissimootje ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True