Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nikon ontwikkelt 4k-sensor die kan opnemen met 1000fps en hoog dynamisch bereik

Nikon heeft een 1"-sensor ontwikkeld die duizend beelden per seconde kan vastleggen in een hoge resolutie en met een hoog dynamisch bereik. De belichting kan per blok van 16x16 pixels aangepast worden. Er zijn nog geen camera's aangekondigd met de sensor.

Het gaat om een stacked bsi-cmos-sensor die Nikon ontwikkelt op een 65nm-procedé. De vierkante sensor van het 1"-formaat heeft een resolutie van 4224x4224 pixels, ofwel 17,8 megapixel. De pixelgrootte komt daarmee uit op 2,7 micron. Volgens Nikon heeft de sensor een dynamisch bereik van 110dB bij 1000fps en dat loopt op tot 134dB bij 60fps.

Nikon heeft de sensor verdeeld in individuele blokken van 16x16 pixels, wat een totaal van 264x264, ofwel 69.696 zones oplevert. Per zone kan de belichting afzonderlijk geregeld worden, door de aansturing die zich direct onder de pixels bevindt. Hiermee is het mogelijk om beelden te maken met een zeer hoog dynamisch bereik.

Of Nikon de sensor gaat gebruiken in een eigen camera, is nog niet bekend. De fabrikant presenteert de chip als een onderzoeksproject en geeft daarbij aan dat beeldsensoren ook voor industriële toepassingen worden gebruikt en in de auto-industrie. In die industrieën is ook vraag naar sensoren met een hoge opnamesnelheid en groot dynamisch bereik.

Nikon-sensor

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

03-03-2021 • 10:39

35 Linkedin

Reacties (35)

Wijzig sortering
Zal dus wel uitgelezen worden als 24 bits/pixel (komt overeen met 144 dB dynamische ruimte, dus daar past 134 dB in).
Waar staat die dB voor? Voor decibel toch, en wat heeft dat te maken met de sensor?
Db verschil is signal to noise ratio.
Dat kan dus puur volume betekenen
Of verschil in signaal en ruis bij een geluidskaart.
Of in dit geval verschil in signaal/ruis bij de kleurmeting van de sensor. (Onder optimale conditiies)
Dank u! Dus eigenlijk de zelfde term als in een spectrumanalyzer gebruikt word.
Het nieuws is al wat ouder... ;)
https://www.dpreview.com/...re-hdr-video-at-1-000-fps

https://petapixel.com/202...can-shoot-1000-fps-in-4k/

De toepassingen liggen eerder op dit gebied:
Nikon doesn’t specify what kind of products this sensor is destined for, but based on its square format and hint at its use in ‘industrial fields such as automobiles,’ it’s unlikely we’ll see this in a consumer camera anytime soon.

En ja, Nikon spendeert behoorlijk wat geld aan hun eigen sensor ontwikkeling:
https://petapixel.com/201...-designs-its-own-sensors/
Net als die 200 MPix sensor van Canon zal het nog wel een paar jaar duren voordat dit in een camera zit. Ik wist trouwens niet dat Nikon zelf ook sensoren maakte, volgens mij kopen ze al jaren sensoren van Sony om te gebruiken in hun DSLR en MILC camera's.
Nikon zit in sensor ontwikkeling sinds 1988 naar het schijnt. Sony heeft de afgelopen jaren van alles opgekocht aan sensor producenten en patenten, waaronder van Nikon.

As usual is in Japan alles met elkaar verweven, laten Sony en Nikon nu in dezelfde Keiretsu zitten [Mitsubishi] https://en.wikipedia.org/wiki/Keiretsu

'The members' companies own small portions of the shares in each other's companies, centered on a core bank; this system helps insulate each company from stock market fluctuations and takeover attempts, thus enabling long-term planning in projects. It is a key element of the manufacturing industry in Japan.'

dat hele gebeuren Nikon versus Sony versus canon, versus versus enz enz, is meer een Westerse forum psychose dingetje.

[Reactie gewijzigd door Amrit op 3 maart 2021 11:13]

Nikon maakt zelf ook chip machines, is concurrent van asml, maar veel kleiner. Wel grappig te lezen dat deze chip op 65 nm dus vrij oude machines gemaakt wordt.
Ik hoop niet dat je transistoren met een CMOS sensor vergelijkt.
We praten over 17,8 MP op een 1 inch sensor, wat al zeer hoog is.
65 nm is alleen de golflengte van het gebruikte licht productieproces. Wil niet per se zeggen dat de machine oud is.
Zo kopen we tegenwoordig nog gewoon benzineauto's, wil niet zeggen dat die auto's in 1886 gemaakt zijn.

edit: @m798 - je hebt gelijk, het betreft de productieproces, nu aangepast.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 3 maart 2021 11:34]

Voor zover ik weet bestaat er helemaal geen 65 nm lichtbron die in fotolithografie gebruikt wordt. De bron die ze gebruiken is 193 nm, ook voor de 65 nm node.
Nee 65nm is niet de golflengte,
Het is typisch de grootte van een transistor, maar in dit geval wss meer de grootte van de ets die gemaakt kan worden.

Heeft niets te maken met de lightbron die de ets doet.
Ja, dat Nikon chipmachines maakt wist ik. Dat wil niet zeggen dat je dan automatisch ook chips kunt ontwerpen :)
De allereerste digitale camera die door NASA werd gebruikt in de Space Shuttle had een megapixel en was van Nikon!

https://en.wikipedia.org/wiki/Nikon_NASA_F4
Nikon ontwerpt veel chips zelf (sensors) die ze dan bij anderen laat maken (Sony and Tower.) :)
Volgens mij is Sony de producent maar niet perse degene die ze ook ontwerpt.
Hoewel de kleuren van Nikon en Sony camera's wel erg op elkaar lijken.
De kleuren worden niet bepaald door de sensor maar door de software- of hardwarematige verwerking van de sensordata. Een pixel kan geen kleur zien. Die krijgt alleen een bepaalde hoeveelheid licht door een R, G, en B filter.
Niet helemaal hoor, ook stukje afwerking (bij gebrek aan een beter woord) van de sensor. Ook de lens maakt impact. Maar d sensor heeft zeker ook impact, kalibratie en type sensor heeft allemaal invloed.
Dynamische bereik van Nikon was wel eens anders, mede door de verwerking. Zelf in RAW. Signal noise ratio was fractioneel beter bij Nikon.
Vroeger (D2xx/D2x/D3 tijdperk) werd regelmatig in Japan gesproken over 'Sony reds' dan hadden ze het over de specifieke vergelijkbare over-gesatureerde rood(tinten) die je bij Nikon en Sony camera's veel zag

Nikon en Sony delen al heel lang (deels) hun kennis op gebied van sensor ontwikkeling en software voor het uitlezen van de sensor data.
In het verleden deelde Nikon ook veel kennis en techniek met Fuji (evenals de locaties van de hoofdkantoren in Tokyo.) een mooi zichtbaar voorbeeld hiervan was de fuji camera S5 die heel veel weghad van de D200 (Nikon) met juist die grote uitzondering, de sensor.

Veel Nikon gebruikers hoopten op een nauwere samenwerking tussen Nikon en Fuji, met name om de prettige Fuji kleuren van de S5 (geen Sony sensor) vooral trouwfotografen waren destijds heel blji met de camerra vanwege de goede niet overgesatureerde huidskleuren. Mogelijk komt die nauwre samenwerking er nu heel snel. :)
Het lijkt me inderdaad wel logisch dat ze sensoren van Sony gebruiken, want tot een paar jaar geleden stond Nikon heel hoog aangeschreven bij camera-reviewers en volgens mij tot op zekere hoogte nog steeds, al staat Sony nu op nummer 1 bij hun.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 3 maart 2021 14:56]

Ik ben benieuwd naar de bitrate van het ruwe materiaal. 4TB ssd's vol in 20 minuten?
Bij productielijnen wordt het camera materiaal bijna nooit opgeslagen, het wordt geautomatiseerd bekeken er volgt een oordeel product is goed of niet goed en dan wordt het beeldmateriaal alweer gedumpt.

Maar als je het Raw op wilt slaan, (even uitgaande van 3 Byte per pixel, weet niet wat nu actueel is)

17.800.000 x 1.000 x 3 = 53.4GB per seconde is 4TB vol in 74,9 Sec.
Is dit een beetje vergelijkbaar met Magic Lantern Dual ISO?

PDF download link:
https://acoutts.com/a1ex/dual_iso.pdf
Oef, dat kan wel eens mooie plaatjes opleveren, zeker bij video beeld. De prijs zal er ook wel naar zijn.....
juist voor video voorzie ik problemen met verschillende sluitertijden per blokje. Sommige delen krijgen dan meer motionblur dan andere, puur omdat ze een donkere kleur hebben.
De sluitertijd wijzigt niet per blok maar de versterking van het signaal. In plaats van één globale ISO waarde krijg je dan een ISO waarde per blok van 16x16 en dus zo een andere belichting bij gelijke sluitertijd en diafragma.
Dit gaat denk ik wel over het aanpassen van de sluitertijd. Als je in het plaatje kijkt zie je iets staan als intergration time controllor. Die bepaald dus hoe lang dat groepje wordt belicht.
Mmh, daar heb je een punt
Dat is nu toch ook al zo, met ruisonderdrukking die donkere delen laat 'vervagen'?
Ik denk dat dit eerder voor wetenschappelijke toepassingen gebruikt gaat worden dan voor regulier gebruik. Je kunt er uiteraard hele mooie slow motion beelden mee maken, maar dat effect gebruik je maar heel af en toe in het normale leven.
Heb ik het mis of is Nikon een beetje de Intel van de Cameras geworden? marktaandeel loopt sterk terug en ze doen geweldige aankondigingen... :+ :+ :+ }> }> }>
Hoe leuk dat Nikon-fans nu hoop hebben dat ze Canon en Sony gaan oppeuzelen. :+

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True