Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Unboxing toont onaangekondigde DJI FPV-drone

Een tien minuten durende unboxingvideo toont een nog niet aangekondigde DJI FPV-drone. De drone heeft een headset en controller in de Combi-doos. Veel specs van de drone zijn nog niet bekend en de video toont geen retailversie.

Het gaat volgens de maker van de video, Dominion Drones, om een 'display demo' van de drone. In de inmiddels verwijderde video is geen demonstratie te zien van beeldmateriaal van de drone: na de unboxing en het in elkaar zetten van de diverse onderdelen stopt de video.

De drone heeft twee kleinere cameraatjes aan de voorkant en onderkant, vermoedelijk voor het omzeilen van obstakels. Aan de onderkant zijn ook infraroodledjes te zien, vermoedelijk om te kunnen landen in donkere omstandigheden.

In de doos zit ook de FPV Goggles v2, de nieuwe versie van de Goggles die DJI meer dan drie jaar geleden uitbracht. De nieuwe versie zou lichter zijn, heeft een microSD-slot en een USB-C-poort om te laden. DJI heeft nog niet gereageerd op het verschijnen van de video. Of en wanneer de drone, Goggles en de controller zouden gaan verschijnen is nog niet bekend.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

15-02-2021 • 07:40

60 Linkedin

Reacties (60)

Wijzig sortering
Heeft het überhaupt nut een drone te kopen waar je eigenlijk nergens mee heen mag gezien allerlei nieuwe regelgeving gebaseerd op de reikwijdte van een drone en gewicht geloof ik zelfs.

Weet even het fijne er niet meer van, maar dan nog, waar kun je er nou mee naartoe? Ergens diep in een bos? Maar ook daar zal regels zijn.
Hobby vliegvelden? Lekker beperkt.

Echt zo’n markt wat leuk kan zijn voor consumenten maar je er eigenlijk niks mee kan, doodgemaakt door regelgeving.
Ik ken een aantal fpv/racedrone piloten die helemaal niet blij zijn dat DJI nu ook komt meespelen in de FPV/race drone wereld.

Ze zijn bang dat DJI de markt volledig toegankelijk gaat maken voor 'normale mensen'. Ik ben zelf nooit in de FPV drone wereld ingestapt omdat het technisch bouwen en sleutelen aan zo'n drone niks voor mij is. Goed om te zien dat er een kant-en-klaar pakket komt van een betrouwbaar drone merk.
Ik ben inmiddels gestopt met deze hobby omdat ik de verschillende regels al zag aankomen en omdat het in het algemeen wat gevaarlijk is (100 km/h met een blender in de lucht gevoel).

Ik ken echt niemand die zo denkt. De meeste mensen zullen dit soort drones niet aanraden omdat je na een crash al zit met een probleem. Je bent dan bijna volledig afhankelijk van DJI voor reparaties. Als er een ding is wat je écht vaak moet doen is je drone repareren want crashen zal je doen bij bijna elke sessie (vooral in het begin).

Al die extra zaken die deze drone aan boord heeft voegen ook helemaal niets toe, IR sensor? Landen in het donker? Je gaat toch niet FPV vliegen in het donker? De camera's worden steeds beter maar op een bepaald moment gaat het gewoon niet meer. Kan me niet voorstellen dat je snel genoeg kan reageren als je ook nog vertraging hebt op je videofeed omdat er processing moet gebeuren in de camera.

Het design van deze drone en de bril doen meer vermoeden dat het hier gaat om iets wat vooral "cool" moet zijn. Een prima introductie in FPV voor mensen die er niet al te veel mee bezig willen zijn.

Voor dat laatste kan je denk ik ook veel beter in China kijken en zoiets kopen: https://www.banggood.com/...warehouse=CN&rmmds=search
Precies, een dag niet gecrasht is een dag niet gevlogen.
Zelf je drone bouwen en repareren is het fundament van de fpv hobby.
Iedereen die compleet spul van de plank koopt zal snel uitgekeken zijn, of doorstappen naar zelfbouw.
Ik stelde me ook onmiddellijk vragen bij die sensoren, maar misschien is deze drone net iets beperkter in vrijheid of beschikt hij over een soort 'leermodus' waarbij je minder dicht bij opstakels kan vliegen. Voor de getrainde FPV-piloot lijken al die sensoren idd nutteloos en eerder hinderlijk.

De bril daarentegen is denk ik de enige FPV bril met een digitaal signaal. Als ik de reviews mag geloven op YouTube is dat toch een wereld van verschil om ermee te vliegen, de beeldkwaliteit t.o.v. een analoog signaal is een gigantisch verschil. Top ding, maar niet goedkoop. Over het design ga ik me niet uitspreken :).

Ik heb een tijdje geleden ook gekeken om te beginnen met FPV vliegen als hobby, de drone zelf kan je vrij goedkoop bouwen, maar al het bijhorende kost je al gauw een pak geld en zo ben je toch snel 1000€ armer. En dan hoor je alle verhalen hoe moeilijk het wel is en hoeveel je in het begin zal crashen, zelf na dagen in een simulator te oefenen op pc. Dat schrikt toch wat af, zowel qua kostprijs als qua tijd die je nodig hebt. En dan zit je nog met de strenge wetgeving rond drones, dan hield het verhaal eigenlijk snel op voor mij.

[Reactie gewijzigd door Largamelion op 15 februari 2021 16:42]

Het is een beetje als fietsen op een gegeven moment "klikt" het en gaat het je allemaal een stuk beter af. Hoe snel dat moment komt is natuurlijk voor iedereen anders. Ik denk dat je qua investering vrij goedkoop kan beginnen (waarbij 400 EUR toch wel een goed bedrag zou zijn) maar al snel voor de mainstream spullen een budget aan moet houden van 800 tot 1000 EUR.

Die leermodus zit ook in de meeste hobbyquads. Afgezien van die sensor dan. Maar je hebt naast de Acro modus ook verschillende mogelijkheden voor vliegen met een soort assistent. Zit al jaren standaard in Betaflight. Echter is dat niet een aanrader omdat het de ontwikkeling van je vliegkunsten nogal in de weg staat. Zoals ook in het begin geschreven; op een gegeven moment klikt die acro mode en dan gaat het allemaal vrij soepel.

Bij FPV heb je baat bij een lage latency videofeed. Dus al die digitale connecties zijn leuk maar kan sowieso niet op tegen een analoog signaal. Daarom zie je volgens mij ook weinig mensen in de hobby met digitale spullen vliegen. Naast het feit dat die zenders/ontvangers ook een stuk duurder zijn en je daarom ook meer kosten maakt bij een crash.
Ik vlieg zelf ook nog analoog, maar dat argument voor latency is niet echt meer een ding voor racen. Er zijn zoveel racers die succesvol overgestapt zijn naar digitaal dat je als hobby racer daar echt geen last van hebt op korte ranges.

Digitaal is met name gewoon nog steeds duur tov analoog.
Volgens mij zijn onderdelen van DJI drones wijder verkrijgbaar dan die zelfbouw dingen. Ook heeft DJI even een onwijs goed video transmissie systeem ontwikkeld. Als ik kijk naar die analoge beelden van die zelfbouw dingen, waan ik mij weer in het VHS tijdperk.
Bij die zelfbouw drones kan je zelf kiezen waar en wat je koopt. Het is gewoon een mix en match van onderdelen. Je bent per definitie al minder afhankelijk van een enkele partij. Als de motoren bij partij x niet meer beschikbaar zijn dan ga je gewoon naar partij y. Zijn ze daar ook niet meer beschikbaar dan koop je gewoon een ander merk.
Ik vind dat zelf een heel vreemde redenering, maar het is blijkbaar wel een sentiment dat speelt bij velen. Ik heb het zelf ervaren met het uitbrengen van de console versie van Liftoff, een FPV simulator. Er zitten daar, tov de PC versie, een hele boel assist features in die het speelbaar maken voor 'normale gamers' ipv enkel FPV piloten (hoewel de gewone ACRO FPV stuff er ook gewoon in steekt, en je zelf een gigantisch voordeel oplevert als je er mee kan vliegen tov de gewone console gamer). De hoeveelheid bagger die in de mailbox terecht kwam omdat we de hobby kapot zouden maken, terwijl ze zelf op allerlei fora staan te brullen dat de hobby dood gaat want er komen geen nieuwe mensen bij. Tja... Deels de bedoeling van dat project was om een andere doelgroep kennis te laten maken met deze hobby/sport op een instapklare wijze.

Ze willen een exclusief clubje blijven, maar willen het tegelijkertijd niet zien kapot gaan aan 'bloedarmoede'. :shrug:

[Reactie gewijzigd door juniordiscart op 15 februari 2021 10:04]

Heerlijk toch. Niks mis met 'normale mensen'.

Vroeger was hockey voor de elite, nu kan iedereen het
Toen werd golf voor de elite, maar nu kan iedereen die maar wil.
Nu gaat FPV quadcopteren ook open voor iedereen die het eens wil doen. Prachtig.
Het ding is dat als je je niet goed in leeft in deze sport, dingen snel fout kunnen gaan. Mensen denken niet na waar ze vliegen, hoe gevaarlijk de propellers zijn etc.

De meeste fpv/drone vliegers zijn gewoon bang dat hierdoor een strengere regelgeving komt.
Ik verwacht ook dat veel mensen die dit soort drones gaan kopen niet de nodige certificaten halen om het te morgen vliegen. Ik vind echt dat de overheid moet verplichten dat je je certificaten moet laat zien als je een drone koopt.
Ik vind echt dat de overheid moet verplichten dat je je certificaten moet laat zien als je een drone koopt.
Beetje lastig als je zo’n ding online koopt. Daar zijn webshops niet echt op ingericht.
Ik zit niet goed in de wetgeving dus excuses als ik 't verkeerd heb, maar is in Nederland fpv vliegen niet al verboden omdat je altijd direct zicht moet hebben op je drone?

Edit: het mag blijkbaar mits je in direct contact staat met iemand die je drone voor jou in de gaten houdt.

[Reactie gewijzigd door Polydeukes op 15 februari 2021 10:04]

FPV vliegen is mogelijk onder de europese regels mits je een waarnemer hebt die VLOS behoud.
Ah, dat wist ik niet. Tnx.
Tsja (spel) regels heb je overal, amateurs en prutsers ook. Beetje een non-discussie dit zo.
Die mensen vliegen dat ding in een week aan gort en stoppen dan toch.
Je moet wel het verschil maken tussen "deze sport" waarbij jij waarschijnlijk op FPV racen doelt, en een FPV drone. Je hoeft niet meteen 100 km verticaal langs de muur te gaan als FPV'er, zodra je een bril opzet.

FPV vliegen kan je prima doen zonder te racen, maar als met gebruik van techniek voor (half) automatisch vliegen, waarmee je een makkelijker vlucht of een meer immersive beleving hebt.

Zelf heb ik ervaren dat het met bril een stuk makkelijker was om mooie beelden te schieten, makkelijker te vliegen en meer beleving gaf, terwijl ik een drone vloog met alle mogelijke sensoren, op +/-75 meter hoog, in stabiele vluchten. Setup leek gedeeltelijk op racedrone (bril + drone) maar verder volledig afwijken. Grondstation met telemetrie + besturing vanaf laptop of telefoon, handzender + bril voor directe besturing. Prachtig allemaal, maar allemaal eigenbouw en uiteindelijk niet op elkaar afgestemd. Deze drone lijkt me zaligmakend.
Dan wordt het zoiets als autos: alleen op een circuit mag je rondjes rijden met je dure Ferrari.
Dit is gewoon de geschiedenis die zich telkens herhaalt, iets is nieuw voor early adopters, geeks, nerd, techneuten, fashionista, en dan komt de grotere markt en is het voor Jan en alle man. Al zie ik nog niet hoe DJI er voor gaat zorgen dat men massaal aan de FPV/Race drone gaat want de kosten zijn net als bij overig modelbouw vliegen vrij stevig, je kan het niet overal doen en je moet serieus skill opbouwen wil het écht leuk worden in races.

De schuurtjes waar auto's gebouwd werden/worden bestaan nog steeds terwijl alle grote fabrikanten ook sport modellen hebben in redelijk gelijk vaarwater en ook die behouden bestaansrecht.
Inderdaad. Eerst hadden alleen de dokter en de notaris een auto. Nu heeft bijna iedereen er wel eentje voor de deur staan.
Zie je bij veel technologie. Vaak doen deze mensen alsof zij het alleen recht hebben op het idee/concept/technologie.

Zelf mij nooit gewaagd aan dat bouwen.
Denk dat je het punt daar een beetje mist. Ik zie geen probleem met het toegankelijk maken van de RC hobby echter zit je wel met een probleem:

Ik vlieg met modelhelicopters. De grotere modellen hebben een rotordiameter van meer dan 160cm en krijgen motoren met piekvermogens van 11.000 watt (ongeveer 14pk). Dit zijn echt vliegende grasmaaiers die moeiteloos snelheden halen van meer dan 150km/u. Als je hier niet verantwoordelijk mee omgaat, people can die. In principe kan je deze gewoon gaan aankopen, bouwen en vliegen. Het probleem is dat deze bouwen extreem moeilijk is een een zodanig grote technische challenge dat vele mensen er niet aan beginnen. Ga je echter zo'n dingen in de Mediamarkt kant en klaar gaan leggen, gaan mensen dit kopen en zonder enige voorkennis denken dat ze wel even het ding kunnen laten opstijgen in de tuin of het park. Helicoptervliegen is de moeilijkste tak van RC. Het duurt mensen soms maanden vooraleer ze nog maar tail in (met staartrotor naar jou gericht) kunnen hoveren boven dezelfde plaats. (Vliegtuigen zijn eigenlijk zeer makkelijk en drones al helemaal een eitje).

Het gevaar zit hem in het 'ik koop snel even zo'n ding en vlieg ermee'. Zoals je bij de drones hebt vastgesteld, zijn er drone regels gekomen omdat jan met de pet deze koopt, tegen gebouwen crasht, vlieghoogtes en weersomstandigheden niet respecteert. Ook privacy gewijs. Ik zit bv met het issue dat ik een drone licentie moest gaan halen bij iemand die net zo'n bedrijfje had opgestart in België maar die eigenlijk een pak minder ervaring had met rc vliegen dan ik. Ik vloog 3D acro met heli's en iemand die 2 maand aan het dronevliegen was ging mij dan is uitleggen hoe ik veilig kon omgaan met die dingen. Was erg krom dat systeem.

FPV drones halen doorgaans hoge snelheden en zijn echt speedbuilds. Als iedereen zomaar dit even als kerstkado gaat krijgen, ga je snel zien dat er wel hier en daar is een crash gebeurt met materiële schade aan een gebouw, auto of zelfs erger, een mens. Dat is denk ik het grootste risico aan heel dit. Een 'ready to fly' systeem zoals DJI zal altijd minder performant zijn dan de compleet custom frames met eigen elektronica erop en je zal deze, buiten echte sponsorships, niet echt vaak aan de start zien van competities lijkt me.

Als je zelf RC piloot bent en de toestellen bouwt, dan zorg je ook altijd dat alle mechaniek perfect in orde is omdat je een failure kost wat kost wil vermijden. Ready to fly klanten zijn doorgaans echt heel casual en gaan bv ook niet regelmatig checken of de propellers nog in balans zijn, dat ze niet kunnen loskomen, etc, etc. Het risico op ongevallen wordt gewoon veel groter en je hebt race drones die makkelijk 100km/u+ halen. Als je dat vol in het aangezicht krijgt, wens je niemand toe hoor. Vlieg je makkelijk iemand een schedelbreuk of erger mee.

Denk dat dat de reden is dat veel van de ervaren piloten hier niet zo fan van zijn. Het verbreden van de hobby kan ik persoonlijk alleen maar toejuichen maar ik had met de opkomst van drones in mediamarkt het zelf ook wel al wat zien aankomen en het heeft dan ook niet lang geduurd vooraleer er werd ingegrepen door de overheid. (Terwijl dit bij heli's en vliegtuigen niet zo is terwijl deze in principe een pak gevaarlijker en moeilijker te besturen zijn).

[Reactie gewijzigd door JacobsT op 15 februari 2021 12:34]

Dat is niet helemaal waar. Je mag FPV vliegen als er een waarnemer is die de drone in het zicht houdt.

https://www.rijksoverheid...egen/FPV-dronepiloten.pdf
Correct.
Iedereen die sinds 1/1/2021 een drone wil vliegen heeft een Europees brevet nodig. Tijdens de cursus voor dit brevet leer je dit soort zaken.

In Nederland moet je betalen voor deze cursus, waar de bedragen uiteen lopen, maar goedkoopste ligt op €50 voor A1 - A3. A2 kost meer.
A1 - A3 kan gratis via Eurocontrol in Luxemburg https://trainingzone.euro...=8264768&courseId=8753783
Deze is geldig in de hele EU (en Schengen gebieden + UK) dus ook Nederland. Met deze A1 - A3 is het op dit moment helaas niet mogelijk om ook A2 te halen.

Wil je dus ook A2, moet je A1-A3 (ook) in Nederland halen en daarna A2 in Nederland.

[Reactie gewijzigd door Razwer op 15 februari 2021 10:12]

Een drone <250 gram is slechts registratieplichtig en daarvoor heb je dus géén dronebewijs nodig.
Natuurlijk willen ze je graag zo'n cursus extra verkopen en verstandig is het ook, maar dat brevet heb je voor dit type drones in principe niet nodig.

[Reactie gewijzigd door Kat uit de boom op 15 februari 2021 12:58]

Klopt, maar die zaken weet je pas (goed) wanneer je het brevet hebt gehaald. Daarnaast kan het geen kwaad om de cursus te volgen, ook al heb je hem niet nodig. Ik vond het heel leerzaam. Gezien het gratis kan bij Eurocontrol kan ik iedereen dit aanraden, ook al heb je geen drone (zoals ik).
Ik wens je een succes om de drone in het zicht te houden als je met 4 drones aan het race bent, het gaat zo snel en regelmatig zo dicht bij elkaar dat spotten onmogelijk wordt ( het wordt dan een soort balletje balletje ). Daar naast kun je de race dus zo ie zo alleen in het open veld houden.

[Reactie gewijzigd door amigob2 op 15 februari 2021 11:27]

Ook in een modelvlieg gebied? En met een ROC vergunning?
In een hal op privéterrein zou het in principe niet verboden kunnen zijn, maar van wat ik zo snel kan vinden moet er buiten altijd iemand de drone in zicht houden
Heb het ook maar even opgezocht:
'Bestuurt u de drone met een videobril op? Dan moet er een
waarnemer naast u staan die de drone en de omgeving voor u in
de gaten houdt. Zorg ervoor dat u goed en duidelijk onderling
kunt communiceren;"
Mag dus wel, maar alleen met een spotter.
https://www.rijksoverheid...first-person-view-vliegen

[Reactie gewijzigd door Christoxz op 15 februari 2021 08:19]

Ja precies, maar in een race hal zou het wel mogen lijkt me, want dat is privéterrein en daar ga je ook niet het openbare vlieggebied boven je privéterrein in. Helaas hebben ze het wel over dat je dan geen vliegbewijs nodig hebt, maar niet over FPV specifiek
De regels gelden voor alle dronevluchten, behalve als u
binnenshuis vliegt, of als u vliegt met een FPV-speelgoeddrone
Dat denk ik ook. Neem aan dat een racehal ook binnenshuis valt :+
Een uitleg wat nou exact een FPV-speelgoeddrone is, staat er helaas niet.

[Reactie gewijzigd door Christoxz op 15 februari 2021 08:28]

Hmm dat lijkt mij een behoorlijke maas in de regelgeving als dat zo is. Dit is natuurlijk juist allemaal bedoeld als speelgoed. Sure, je kunt er professioneel geld mee verdienen, maar voor hobbyvliegers is het natuurlijk speelgoed.
Er zal natuurlijk wel ergens in een ander document exact staan wanneer een drone onder speelgoed valt of niet, kon dat niet zo snel vinden.
Een 'speelgoed drone' is sowieso geen drone waarvan iemand vindt dat het speelgoed is.
Mijn computer is ook een 'hobby'/ niet professional, maar is ook geen speelgoed.
Nee sure, alleen is het al een groot probleem om fatsoenlijke definities te vinden
Een speelgoed drone (denk aan rond de honderd euro) kunnen we dus eigenlijk geen drone noemen. Het valt niet onder de definitie van een drone. De drone wordt bestuurd door een dronepiloot, en kan niet uit zichzelf vliegen. Maar zoals je zelf al hebt gemerkt, gebruik ik en velen andere ook voor deze luchtvaartuigen de term ‘drone’. De definitie wordt in de praktijk dus anders toegepast.
https://drone-optiek.nl/wat-is-een-drone/

FPV-"drone" valt dus sws al niet onder drone want niet zelfstandig kunnen vliegen. Zelfde geldt voor speelgoed drones. Wat vind de wetgever dan onder drones vallen?

Volgens de rijksoverheid is het dan ineens weer alles wat praktisch onbemand vliegt:
Let op! Ook kleine (speelgoed)drones vallen onder deze nieuwe regels.
Om heel eerlijk te zijn vind ik de regelgeving er totaal niet duidelijker op geworden. Download voor de gein maar eens zo'n brochure en lees die eens door (https://www.rijksoverheid...first-person-view-vliegen). Men is totaal niet duidelijk over het geheel aan informatie en vaak inconsistent. Zo is er in de overgangsperiode een mogelijkheid om met een FPV drone in subcategorie A1 te blijven vliegen als je drone tussen de 250 en 500 gram is, maar moet je dan wel een kennistest hebben afgelegd en een vliegbewijs hebben (waarbij vliegbewijs klinkt als het bewijs van de kennistest afleggen, maar dat terzijde) en verderop is alleen de kennistest weer voldoende voor die categorie.

heb je echter een gekeurde CE-C2 drone tot 4KG dan zit je in subcat A2 en is die kennistest en vliegbewijs ineens niet meer van toepassing. zelfde geldt voor A3.

Lezen we echter verder dan komt het er weer op neer dat de kennistest (en bijbehorend vliegbewijs) gewoon verplicht zijn voor alles boven de 250gram. Nee lekker dan, laat het dan of weg uit je opsomming of zet het overal neer.


Uiteindelijk komt het er op neer dat je hoe dan ook een vliegbewijs nodig gaat hebben, zelfs met iets simpels als een Mavic air. Ook moet je je gaan registreren als exploitant en stickers gaan kopen. Ik heb hier echt geen zin in om eerlijk te zijn.
Definitie vinden is toch niet zo moeilijk hoor:
When is a drone considered to be a toy?​
A drone is considered as a toy when it could be attractive to a child. More precisely, products designed or intended whether or not exclusively, for use in play by children under 14 years of age should be considered as a toy and comply with the Directive 2009/48/EC on the safety of toys. The compliance of a drone with that directive is declared in the corresponding EU declaration of conformity. In case of doubts, the fact that a product should be considered as a toy is assessed by market surveillance authorities based on a number of characteristics related to the attractiveness of the product for kids, accessibility, etc.
However, manufacturers may clearly exclude their product from the application of the Directive on the safety of toys (when a confusion is possible) by indicating clearly a minimum age > 13 years on their product (packaging, manual etc.) (e.g; “not for use under 14 years”).
Regulatory reference: Article 2 of Directive 2009/48/EC of the European Parliament and of the Council of 18 June 2009 on the safety of toys.

Het probleem waar jij tegenaan loopt is dat ze een soort van samenvatting hebben geschreven van wat er in de cursus goed wordt uitgelegd. Weegt je drone meer dan 250 gram dan moet je die cursus doen en wordt alles duidelijk.
Ja het probleem is alleen dat men in documentatie die ik link dat de minimum leeftijd om te “mogen” vliegen 16 jaar is en dat je anders onder supervisie moet staan van iemand met een vliegbewijs. Maar dat zal dan wel weer voor de “niet speelgoed drones” zijn.

Het is leuk dat het allemaal duidelijk wordt gemaakt als je de “cursus” volgt, maar om uit te zoeken of je de cursus moet doen is echt wel serieus onduidelijk verwoord.
FPV-"drone" valt dus sws al niet onder drone want niet zelfstandig kunnen vliegen. Zelfde geldt voor speelgoed drones. Wat vind de wetgever dan onder drones vallen?
Hoezo zou een FPV drone niet zelfstandig kunnen vliegen?
Een Mavic met een FPV set is dan een FPV drone, maar kan wel zelfstandig vliegen.

Anyway, zoals ik al aangaf zal het verder in de lappen tekst toegelicht zijn.
Deze verordening moet ook gelden voor UAS die beschouwd worden als speelgoed in de zin van Richtlijn 2009/48/EG van het Europees Parlement en de Raad (2). Dergelijke UAS moeten uiteraard ook voldoen aan Richtlijn 2009/48/EG. Wanneer in het kader van de onderhavige verordening aanvullende veiligheidseisen worden vastgesteld, moet rekening worden gehouden met de eis tot naleving van die richtlijn.
Kortom, drones die zijn toegelaten onder de richtlijn 2009/48/EG (Veiligheid van speelgoed) valt onder een speelgoed drone.
Het zelfde als een echte graafmachine, en een speelgoed graafmachine. :+

Voor de consument inderdaad niet heel duidelijk, maar wellicht zijn de fabrikanten verplicht om dit duidelijk te vermelden, staat wellicht ook in de lappen tekst :)

Edit:
www.easa.europa.eu/faq/119218
Hier staat het duidelijk, kon dit helaas niet zo makkelijk vinden.
However, manufacturers may clearly exclude their product from the application of the Directive on the safety of toys (when a confusion is possible) by indicating clearly a minimum age > 13 years on their product (packaging, manual etc.) (e.g; “not for use under 14 years”).

[Reactie gewijzigd door Christoxz op 15 februari 2021 11:25]

Als de drone niet zwaarder is dan 250 gram en aangemerkt wordt als speelgoed drone, is er geen vergunning en/of vliegbrevet nodig en de3 minimum leeftijd is 16 jaar. Staat allemaal op de site van de RDW. Ik zelf pas geleden een gekocht en heb de hele mik mak door gelezen, als hobbyist hoef je alleen aan te tonen dat het een speelgoed drone is. Er staat ook een kaart van Nederland, waarop is aangeven wie waar mag vliegen.
Ja en de hele onduidelijk is(was) wanneer een drone, als speelgoed mag worden aangemerkt.
Dat staat in iedere geval niet duidelijk op rijksoverheid.nl.
Inmiddels wel al gevonden en is eigenlijk super logisch en duidelijk.
Het is een speelgoed drone, wanneer deze onder de 2009/48/EG richtlijnen toegelaten is in de Europese markt. Maar dat zinnetje valt niet te vinden op rijksoverheid.nl
Als de drone niet zwaarder is dan 250 gram en aangemerkt wordt als speelgoed drone, is er geen vergunning en/of vliegbrevet nodig en de3 minimum leeftijd is 16 jaar.
Niet helemaal!

Als je drone <250 gram en over een camera bezit waarmee je opnames kunt maken is registratie verplicht.
Een brevet is dan niet nodig. Verstandig is het natuurlijk wel.
En wat is FPV....? Is dat een model nummer van DIY? 🤪🤪😜

Na Google check: first person video...

[Reactie gewijzigd door mjl op 15 februari 2021 07:54]

Ik dacht dat ze dat POV noemden :+ maar misschien zijn dat mijn filters O-)

Desalniettemin lijkt het me wel gaaf om zo'n ding first person te vliegen!
Ze noemen het inderdaad ook wel FPPOV, first-person point of view, maar FPV bekt lekkerder ;-)
Toch ken ik een groep mensen die het bijna elk weekend doen! Ze hebben er zelfs een club voor opgericht!

Edit kan de club even niet terug vinden maar zie ook https://www.knvvl.nl/mode...reniging-midden-nederland

[Reactie gewijzigd door GewoonWatSpulle op 15 februari 2021 07:51]

Het is niet omdat iemand het elk weekend doet, dat het daarom ook legaal is. Al neem ik aan dat ze de wet kennen en dus ook netjes spotters hebben.
Is het gebruikelijk om zo’n gigantische batterij te hebben met zo’n kleine drone? Het lijkt net of alles aan de drone zo is ontworpen om de batterij mee te sleuren. Net als het achterlijf van een bij oid.
Batterij is niet zozeer gigantisch, race drones zijn over het algemeen vrij klein :P

Maar een beetje racedrone gaat ver over de 100km/h, daar moet een flinke hoeveelheid oompf op zitten om die snelheden nonstop te kunnen halen, dus is de verhouding batterij/body inderdaad extreem. Denk dragracers, waar het meer motor dan auto is :P
Ja de batterij technologie blijft een lastige pijnpunt, het is ook erg jammer dat zo een drone vliegen helaas geen volle uur in de lucht kan blijven. ;(
Tenzij het een drone is dat niet volledig electrisch is (hybrid) die kunnen dan wel weer uren lang maar zijn erg gericht op de professionele markt en wegen ook kilo's boven de grens waarvoor je een vliegbrevet/bewijs/papiertje voor zal hebben. Daarbij ook nog de prijs van zo een hybrid drone liggen al snel boven de 10k ( motor alleen al zijn een paar duizend euro ) 8)7

GELUKKIG zijn er voor deze baterij drones wel snelle battery pack switching mogelijk. Dus bij het racen doe je dan een snelle pitstop om de 15min ofzo :Y)
Was deze drone al niet gelekt verleden jaar op Reddit net nadat de mini 2 uitkwam wereldwijd?

Ik kan mij de foto's nog herinneren van deze FPV drone, dit was verleden jaar al gelekt maar misschien nu nog een keer omdat hij nu in productie is?
Er is ook een teaser video beschikbaar die hij gemaakt heeft met de eerste 'raw' footage. Verder niet heel interessant maar hij geeft daarin aan dat hij de volledige video later vrijgeeft: https://www.youtube.com/watch?v=99Pyza7Z9LY

[Reactie gewijzigd door xces op 15 februari 2021 10:02]

Nog een video over deze drone:
https://www.youtube.com/watch?v=TCLMrVo8G-s

Als FPV vlieger en van de zelfbouw hobby is dit een goudmijn voor DJI voornamlijk op de reparatie kosten.... ben benieuwd wat de ifixit factor is van deze drone en wat de kosten zijn voor reparaties..

Ik zie dit niet als racedrone maar meer voor de cinematische FPV vluchten waar mensen dus nu "race drones" voor gebruiken. Dit heeft wel een hoge learning curve.

Ook wel benieuwd wat deze drone wel of niet kan als in de flips e.d. en gok dat de kosten inc de bril rond de 1000 euro zitten.

Kwa gewicht zal het niet de meest lichte drone zijn ook gezien ze er een dik blok aan accu erin steken..

[Reactie gewijzigd door Qualixo op 15 februari 2021 11:04]

Dit is dan wel het eerste product van DJI zelf waar ze hun digital FPV systeem in hebben zitten, wat al een tijdje op de markt is. Het maakt de instap in de hobby een stuk makkelijker voor diegene met veel geld. FPV vliegen is niet makkelijk in het begin, zeker in acro mode, en er zal flink gecrashed worden. Voor de reparaties moet je vooralsnog bij DJI zijn. Daar heeft de zelfbouwer nog wel een flink voordeel. En het woordje "race" mag men wel weglaten, dit ding is kansloos op elke georganiseerde race die er gehouden wordt in NL en daarbuiten.
Productnaam Modelnummer Verkoopprijs
Flash Goggles Antenna (Dual Band) DJIFPVANTDB 19 Euro
Flash Battery Charging Hub DJIFPVCHARHUB 49 Euro
Flash Gimbal Camera DJIFPVGIMBCAM 139 Euro
Flash Propeller Guard DJIFPVPROPGUA 25 Euro
Flash AC Power Adapter DJIFPVACPOWADAP 55 Euro
Flash Goggles Battery DJIFPVGOGGBAT 29 Euro
Flash Intelligent Flight Battery DJIFPVBAT 149 Euro
Flash Landing Gear DJIFPVLANDGEAR 19 Euro

https://www.dronewatch.nl...mogelijk-dji-flash-heten/


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.