Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Apple vraagt ontwikkelaarsversie Mac mini met Arm-soc terug

Apple heeft ontwikkelaars gemaild met de vraag de Mac mini met de op Arm gebaseerde A12Z-soc terug te sturen. De fabrikant verspreidde het apparaat vorig jaar zomer, zodat ontwikkelaars hun apps alvast konden klaarmaken voor de Macs met M1-soc die eind vorig jaar uitkwamen.

Het terugvragen komt niet als een verrassing, want het was al die tijd bekend dat het ging om een apparaat dat ontwikkelaars te leen hadden, meldt 9to5 Mac. Omdat de A12Z afwijkt van de uiteindelijk gebruikte M1-soc, lijkt het niet in de planning te liggen om de DTK, Developer Transition Kit, te ondersteunen met beveiligingsupdates en versie-upgrades.

Ontwikkelaars betaalden 500 dollar om toegang te krijgen tot de Mac mini met A12Z vorig jaar zomer. Dat geld krijgen ze niet terug, want dat was geen onderdeel van de afspraak. Wel biedt de fabrikant een code aan om 200 dollar korting te krijgen op een Mac met M1-soc, zoals een nieuwe Mac mini, MacBook Air of MacBook Pro.

Apple kondigde in juni vorig jaar aan dat ontwikkelaars aan de slag konden met de Mac mini met A12Z. Dat is een variant op de soc uit de iPad Pro van 2018. De uiteindelijke M1 die in de nieuwe hardware zit, is veel krachtiger. Door de Mac mini met A12Z alvast beschikbaar te stellen, konden ontwikkelaars apps klaar hebben op het moment dat de hardware met M1 zou verschijnen.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

04-02-2021 • 13:56

200 Linkedin

Reacties (200)

Wijzig sortering
Ontwikkelaars betaalden 500 dollar om toegang te krijgen tot de Mac Mini met A12Z vorig jaar zomer. Dat geld krijgen ze niet terug, want dat was geen onderdeel van de afspraak: wel biedt de fabrikant een code aan om 200 dollar korting te krijgen op een Mac met M1-soc, zoals een nieuwe Mac Mini, MacBook Air of MacBook Pro.
Schrik hier toch wel van hoor. Je stapt over naar andere architectuur, geeft ontwikkelaars een apparaat waar ze voor moeten betalen en niet mogen houden. Makkelijk verdiend.

[Reactie gewijzigd door magnifor op 4 februari 2021 14:01]

Shipping, contact en support, leentoestel. 500 dollar voor een Dev unit is geen geld. Als je een kleine developer bent met een paar installs en geen inkomsten is het anders natuurlijk.
Let ook even op het belang van Apple, als ze die devkit niet hadden gestuurd was de eerste lichten M1 Macs gewoon DOA geweest, met zo goed als geen beschikbare software stapt niemand over.

MI had apple deze dingen gewoon volledig moeten refunden, nu hebben deze devs 500 euro betaald voor hardware die nutteloos is of ze kwijt zijn, en mogen ze alsnog voor de M1 macs een nieuw device kopen om door te devven.
Het ziet er voor mij uit als een wederzijds belang. De prijs van 300 dollar lijkt me ook meer gericht op een barrière om alleen serieuze devs mee te laten doen dan gerelateerd aan de kostprijs van zo'n kleine oplage devkits, gezien de prijzen van Apple hardware.

Devs wisten ook waaraan ze begonnen en konden zelf kiezen om te wachten. Voor bedrijven die geld verdienen met software op macs is 300 dollar geen grote kostenpost.
Om even die bubbel te knappen: bij lage oplages is kostprijs enorm hoog. Je hebt het soms over meerdere ordes van grootte. Dit werkt overal zo. Bijvoorbeeld, een proto-PCB kan makkelijk 500 euro of meer kosten, terwijl je datzelfde PCB in hogere oplages voor 50 euro kan krijgen van je fabrikant.

Dat heeft niks te maken met marges en alles met het niet kunnen verdelen van ontwikkelkosten, opstartkosten van je tooling, handmatige assemblage, kwaliteitscontrole, en daarnaast ook met een gebrek aan staffelkortingen.

[Reactie gewijzigd door CykoByte op 4 februari 2021 17:13]

Je hebt vwb de aanloop zeker gelijk. Echter zijn de systemen en de kosten al gemaakt, Ze hebben op deze manier zelfs betatesters laten betalen voor de voor Apple zeer wenselijke diensten.
IMHO zou in eigendom geven, of een swap naar een produktie model veel coulanter zijn.
Ik vermoed overigens dat de echte produktiekosten (waarbij de cpu de grootste onzekere factor is) van een mac mini echt niet zoveel scheelt als zeg een friendlyarm m4. Die kun je voor E 80 hebben exclusief disk en voeding, doe eens gek en zeg 200E voor een basis macmini. In die lijn is zowel de prijs/marge als de voucher dan een scheve schaats.
bij lage oplages
En welk stuk van deze dev unit is lage oplage?

De soc is gewoon eentje uit ipads, het meoderbord is wat ze nu ook gebruiken, de behuizing is die van de oude mac mini.

Niets aan dit ding werd in lage oplage geproduceerd.

(Alsnog: I don't care, 500€ is weinig geld voor een beetje serieuze dev)
In dit geval denk ik dat de kosten voor Apple hoger liggen dan die 500 dollar, anders dan bij consumentenproducten het geval is uiteraard.
Wat me dan eerlijker lijkt voor ontwikkelaars is dat ze een borg moeten betalen en deze netjes teruggestort krijgen op het moment dat ze mini inleveren nadat ze arm versie van hun app hebben geupload.
Ze zijn ook rijkelijk laat. De devs die hier mee bezig zijn hebben waarschijnlijk zelf al een device met een M1 gekocht en hebben dan die korting ook niet meer nodig.

Enfin, 300 euro klinkt wel als beetje prijzig voor een half jaartje hardware lenen.
PS4 is nog duurder, die der kit was 2500 dollar..
Moesten ze die devkit ook na 6 maanden weer inleveren dan?
Volgens mij kon je die devkit gewoon blijven gebruiken na het uitkomen van de ps4.
Waar haal jij dat van vandaan?
Volgens mij vergeet je hier dat Rosetta 2 apps als Photoshop en AutoCAD beter draait dan op Intel macs. Zo veel behoefte was er niet om apps omgebouwd te hebben voordat de M1 machines uit kwamen.

Dus de M1 Macs waren helemaal niet DOA. De dev kits hebben natuurlijk wel voor momentum gezorgd.

Geavanceerde applicaties die werken met drivers, kernel extensies of virtualisatie zijn natuurlijk altijd lastiger. Daar heb je die dev kits echt voor nodig. Het lijkt me alleen sterk dat bedrijven die zulke apps bouwen de 500 euro niet kunnen missen. Die hebben hele testbeds staan, en willen bij de release van de M1 chip meteen een M1 apparaat hebben om te testen of hun transitie echt is geslaagd.
Al is de vraag natuurlijk wel hoeveel bug reports er voor rosetta 2 uit naar voren zijn gekomen toen ontwikkelaars hun eigen applicaties gingen testen, en hoeveel applicaties stilletjes fixes hebben gehad om te zorgen dat ze goed functioneerden met rosetta 2.
Wellicht was Rosetta 2 zonder deze units in een veel slechtere staat geweest.
DOA is een beetje overdreven. Legio software die niet geüpdatet voor is Apple silicon werkt prima via Rosetta 2, en draait beter dan op alle voorlopers van de huidige M1 lijn.

Met je punt ben ik het verder niet oneens.
Onzin. Vrijwel alles draaide al vanwege de emulatie laag. De machina draait net zo snel Intel als de vorige generatie.

Het ging echt om grotere developers en €300 huur is niet veel.
Pardon? Jij vind 500 dollar voor een devkit niet duur? Ik begrijp dat het wellicht voor grotere bedrijven interessant is en dit een klein bedrag is, maar voor MKB, hobbyist of kleine partijen kan je niet zomaar even 500 dollar missen voor een periode van nog niet eens een half jaar. Vergeet ook niet dat je nu dus weer moet betalen overstappen om door te blijven ontwikkelen op deze architectuur (fysiek - geen emulatie). Hoewel Apple je korting geeft, verwacht ik niet dat de Mac Mini voor 500 dollar over de toonbank gaat. Zou goed zijn dat je dus tegen de 1000-1500 euro kwijt bent.

[Reactie gewijzigd door foxgamer2019 op 4 februari 2021 14:17]

500 EUR voor een ontwikkelkit is absoluut niet duur.

Het dekt bij lange na niet de kosten, het is slechts een klein drempelbedrag om niet-serieuze partijen af te houden.

Dit geldt in het algemeen voor ontwikkelkits.
Jemig, zelf voor MKB of eenpitter stelt 500 euro bijna niks voor. Is gewoon aftrekbaar.
Hoewel Apple je korting geeft, verwacht ik niet dat de Mac Mini voor 400 dollar over de toonbank gaat. Zou goed zijn dat je dus tegen de 1000-1500 euro kwijt bent.
Klopt, voor 800 euro echter wel. Trek daar de 200 korting vanaf, is 600.
Plus de €300,- die je kwijt bent aan de Dev unit maakt samen €900,- voor een apparaat wat retail dus €800,- kost. Dus je bent €100,- kwijt aan de tijd dat je de Dev unit hebt gebruikt.

Even opnieuw: je betaalt €500,- voor de Dev unit, en €800,- voor de retail unit, en krijgt €200,- terug, dus je bent netto €300,- kwijt voor het gebruik van de de Dev Unit.

Voor grote bedrijven is dit peanuts, maar voor kleine / onafhankelijke devs kan dit misschien meer invloed hebben. Ik weet eerlijk gezegd niet of ZZP-ers ook een Dev unit van Apple konden krijgen of dat alleen "preferred partners" hier voor in aanmerking kwamen. Maar als €20,- €50,- per maand (uitgaande van 6 maanden gebruik van de Dev unit) het verschil maakt tussen winst of faillissement dan mankeert er wat aan je businesss model.

Edit: rekenen is moeilijk.

[Reactie gewijzigd door Terr-E op 4 februari 2021 14:31]

De 300 die je "kwijt" bent aan de dev unit ben je niet kwijt, die kun je als kosten opboeken en terugkrijgen..
Ja, maar dat is dus het punt wat @foxgamer2019 probeerde te maken; het voorschieten / terugkrijgen van die €300,- is dus voor "MKB, hobbyist of kleine partijen" mogelijk een probleem.

(al moet ik eerlijk bekennen dat ik niet weet hoe of waarom je als hobbyist aan een Dev unit van Apple moet komen)
Niet iedereen kon er 1 krijgen.. en je moest al een ontwikkelaar zijn btw om kans te maken om zo'n unit te lenen.

is inderdaad lenen.

[Reactie gewijzigd door M3m30 op 4 februari 2021 15:39]

ontwikkelaar zijn btw om kans te maken om zo'n unit te krijgen lenen.
Vreemd standpunt.

Als je een probleem hebt met het voorschieten van 300 Euro dan heb je dat zeker met die 500 euro die Apple eerst vroeg. En dan zul je jezelf niet eens ingeschreven hebben voor zo'n devkit. Die devkit was namelijk niet verplicht en was slechts gelimiteerd beschikbaar.

Apple heeft vanaf het begin duidelijk aangegeven dat die devkit maar voor een korte tijd beschikbaar werd gesteld en dat hij na afloop van die tijd ingeleverd moest wordt.
Valt onderaan de streep allemaal wel mee. Voor hobby devs wellicht een dure leenbruik, maar een MKB dat geen 300 euro kan investeren om hun product klaar te stomen voor een nieuw feature platform? Hoe hou je dan de lichten aan? Bij wijze van.
Er zijn genoeg MKB's die flink over hun hoofd moeten krabben over wat die 300 euro dan uiteindelijk levert. Ze zullen vast wel de ruimte hebben voor die 300 euro, maar achteraf is het geen must.
De vraag is hoeveel sales je misloopt door die feature niet te hebben. Sure, er zullen vast een aantal mensen zijn die niet in staat zijn je product te gebruiken, maar het is allemaal nog heel vroeg.
Misschien blijkt dat je beter gewoon die 300 euro kunt sparen, omdat je niet 300 euro aan sales er uit terug kunt krijgen.
Even opnieuw: je betaalt €500,- voor de Dev unit, en €800,- voor de retail unit, en krijgt €200,- terug, dus je bent netto €300,- kwijt voor het gebruik van de de Dev Unit.
Die 200 krijg je enkel als korting op een specifiek product, je krijgt het dus niet eens terug. Wil je die Mac Mini M1 dus niet hebben (of is het niet meer nodig), dan ben je gewoon de volle 500 euro dus kwijt.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 4 februari 2021 14:41]

Dat lijkt me wel heel bijzonder. Ik zou me geen situatie kunnen inbeelden waar je wèl per se een dev unit moet hebben maar geen behoefte hebt aan een retail unit. Die Dev unit is ter beschikking gesteld aan developers om te kunnen zorgen dat hun bestaande software bij lancering van de Apple Silicon Macs volledig* compatible is. Als je software ontwikkelt voor Mac en je wilt dat je software ook op Apple Silicon werkt EN je geeft daar genoeg om dat je niet kunt wachten met de aanpassingen totdat je een retail versie kunt kopen, waarom zou je dan na de lancering van de M1 Macs opeens je development stoppen ?
Als je meerderen had om te testen en nu uiteindelijk maar 1 nodig hebt? :) Neemt niet weg dat de DTK-machines altijd dus 500 dollar kosten, die kosten ben je dus sowieso kwijt. Mocht je een M1 Mac Mini willen, krijg je daarop korting, maar dat is niet hetzelfde als geld terug krijgen; het geld ben je sowieso kwijt, of je nu een Mac Mini M1 ervoor terugkoopt of niet. Dat is mijn punt meer.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 4 februari 2021 15:05]

Als je er meerdere nodig had om te testen, waarom zou je dan nu met minder af kunnen ? Zou je ( zeker als MKB-er, in reactie op de post van foxgamer2019 ) wel meerdere Dev units hebben kunnen krijgen ? Lijkt mij dat Apple niet met deze dingen heeft lopen strooien…
Tevens, als je groot genoeg bent om meerdere Dev units te kunnen krijgen van Apple dan ben je ook groot genoeg om die honderden Euro's voor de extra Dev units af te schrijven / door te berekenen zou je denken.

Maar kort door de bocht; ja er is inderdaad een kans dat je die €500,- echt kwijt bent. En als men dat risico echt niet had willen / kunnen lopen dan had men beter gewoon kunnen / moeten wachten op de lancering van de retail modellen. Het is altijd een kosten-baten plaatje; hoe graag wil je dat je software bij lancering al klaar is voor Apple Silicon ?
Ik denk dat het meevalt aangezien de oplage vrij klein was is de kans groot dat je er als bedrijf niet zomaar 5 kon krijgen en je het met 1 of misschien 2 moest doen.
Je berekening klopt niet, het moet zijn: €800 + €500 - €200 = €1100

[Reactie gewijzigd door NLkaiser op 4 februari 2021 14:32]

Je hebt helemaal gelijk, ik kan niet rekenen. Heb het aangepast !
Er gaat dan nog BTW vanaf. Want die krijg je terug.
Verder kan je hem opgeven als kosten waardoor je (afhankelijk van je winst) nog een aanzienlijk deel verder terug kan krijgen.
Als je dan nog kwalificeert voor de kleine investeerders aftrek, dan krijg je ook nog een aanzienlijk deel terug.

Kortom: ik denk niet dat de kleine ontwikkelaar hiervan wakker ligt; en natuurlijk mag deze hem prima links laten liggen, dan ligt de prijs de volgende keer misschien ook wat lager :)
Precies, als je zó klein bent dat je die paar tientjes per maand niet kunt voorschieten / afschrijven, heb je dan werkelijk een Dev unit nodig ? Kun je dan niet gewoon wachten tot de retail versie uit is ? En als je software wèl per se bij launch beschikbaar moet zijn op de M1 Macs, dan zou je daar van te voren rekening mee moeten (kunnen) houden ? De aankondiging van Arm-based Macs was al eerder, en de geruchten al véél verder daarvoor. Als je weet dat je financieel zwaar zit en per se een Dev unit nodig hebt moet je van te voren zorgen dat je dat geld opzij zet of een investeerder regelen.
Je telt nu de 200 dollar korting dubbel :P

300 is 500-200 en die 600 was al 800-200. De totale kosten waren dan ook logischerwijs de originele 500 minus de 200 korting = 300 dollar, hoeveel de huidige mac mini kost is verder niet relevant daarvoor (tenzij je die niet wilt kopen, dan zijn de kosten 500 dollar) ;)
Ook jij hebt helemaal gelijk, ik kan niet rekenen. Heb het aangepast !
Plus de €300,- die je kwijt bent aan de Dev unit maakt samen €900,- voor een apparaat wat retail dus €800,- kost. Dus je bent €100,- kwijt aan de tijd dat je de Dev unit hebt gebruikt.
Ik volg je rekenarij niet,

Je betaalt 500 euro voor het prototype.
Na een half jaar lever je hem weer in en krijg je een coupon voor 200 euro korting.
Met de coupon kun je voor 600 euro een Mac Mini kopen.

Dan ben je in totaal 1100 euro kwijt. Voor dat geld heb je voor 800 euro hardware in bezit gekregen en heb je dus effectief 300 euro betaald om het prototype te mogen lenen.
Sorry, ik kan niet rekenen, heb het al aangepast. Ik zag het helaas pas nadat ik mijn post terug las.
Eh nee, die 200 was er al af, dus je moet 500 rekenen voor de dev kit (of 800 voor de M1). 300 + 800 = 500 + 600 = 1100.
Je bent €300 kwijt aan de tijd dat je de Dev unit hebt gebruikt. En alles aftrekbaar / bedrijfskosten, dus, soit.

Ik vind het niet een heel gekke prijs, maar het is natuurlijk sympathieker als ontwikkelaars de apparaten mogen houden. Wat gaan ze met die oude apparaten doen?
Ja ja, ik kan niet basisschool rekenen op m'n oude dag. }:O Ik zag het te laat, en heb het inmiddels aangepast.

Ik denk dat ze met name willen voorkomen dat oude Dev units in handen van Jan Publiek komen. Mogelijk om reverse engineering te voorkomen. Maar het had ze wel gesierd om de volledige €500,- terug te geven, al was het maar in de vorm van korting op een retail Mac Mini.
Dat soort "korting op een vervolgaankoop van tenminste ..." is echt niet hetzelfde als geld terug. Maar veel meer een "we hebben u dit jaar teveel berekend. We snappen dat u weg wilt bij ons. Maar blijft u nog een jaar klant, dan verrekenen we het wel".
Klopt, geld terug kun je zelf 100% bepalen wat je ermee doet. Met de 200 euro korting kun je dat alleen bij Apple gebruiken. Maar goed, even realistisch, 99% van de mensen die een DTK hebben gehad moeten/willen de overstap naar een M1 mac mini of macbook willen maken, dus die aankoopt zit er toch wel in..
Tja, als die $500 teveel is dan wacht je toch even met de ondersteuning? Rosetta is voor verreweg de meeste applicaties voldoende.
Ik snap het punt ook niet zo. Als je hier serieus beroepsmatig mee bezig bent zijn dit echt geen schokkende kosten - zelfs niet voor een ZZP’er. De echte zolderkamer hobbyist zal waarschijnlijk toch al niet de DTK aangeschaft hebben.

Volgens mij doet Apple dit gewoon netjes met voor serieuze ontwikkelaars acceptabele kosten
maar voor MKB, hobbyist of kleine partijen kan je niet zomaar even 500 dollar missen voor een periode van nog niet eens een half jaar
Iets zegt me dat je dan ook niet ontwikkeld voor Mac of software hebt die vanaf dag 1 op een Mac moet kunnen draaien. Dit is een van de goedkopere investeringen in hardware voor een development kit, soms kost een enkel development board (geen voeding, behuizing, storage etc.) al meer dan 1000 euro.
Ben benieuwd voor hoeveel MKB'ers het überhaupt belangrijk is om vanaf day 1 je apps klaar te hebben... hooguit een paar R&D medewerkers (of software architecten) maar ja bij een MKB zijn dat er ook niet zoveel
Ligt eraan, als je als bedrijf toch wel een beetje serieus met je Apps bezig bent, en vooral met een SaaS model waarbij je klanten maandelijks een bedrag betalen, wil je er toch echt zeker van zijn dat je Apps werken op de M1 apparaten.

Klanten zoeken anders gewoon naar alternatieven en je bent ze voor dat je weet weer kwijt, en ze terug krijgen is moeilijk.

Ik vind 500 euro trouwens geen enorm bedrag, in totaal kost dit je 300 euro, afschrijfbaar ook dus je krijgt het BTW bedrag weer terug.

Als je een developers Mac mini nodig hebt dan weet je dat wel, ben je ècht een kleine ondernemer, dan heb je waarschijnlijk ook minder klanten en is de kans groot dat je dit wel even kunt uitzingen tot de echte release van de M1 producten.
Als je een software ontwikkelaar voor apple hardware bent en je een probleem hebt met 500 euro, dan denk ik toch echt dat je een keer je bedrijfsvisie moet nakijken.
Voor MKB die een serieuze app moeten ondersteunen is dit ook geen geld en als het dat wel is, dan is de app die ze moeten ondersteunen het overduidelijk niet waard voor ze. Als je gratis bedrijfje wilt spelen doe je in de basis als iets fout ;-)

Plus deze kit was nooit bedoeld voor een hobbyist, sterker nog volgens mij kon je die niet eens bestellen zonder een bedrijfsontwikkelaar account bij Apple. De instap M1 mini kost nu 800 incl. BTW. Dat is niet gratis, maar ook weer niet het einde van de wereld, zeker niet als je deze vanuit zakelijk oogpunt aanschaft en keurig netjes kan afschrijven op het bedrijf.
Nee ik vind 500 dollar niet duur. Ik vind een M1 macbook ook niet duur, en een ipad pro ook niet. Is het duur voor mensen met minimum loon? Ja, extreem duur zelfs. Maar voor mensen in de markt voor een deloper kit mag ik hopen dat 500 euro peanuts is.
Pardon? Jij vind 500 dollar voor een devkit niet duur? Ik begrijp dat het wellicht voor grotere bedrijven interessant is en dit een klein bedrag is, maar voor MKB, hobbyist of kleine partijen kan je niet zomaar even 500 dollar missen voor een periode van nog niet eens een half jaar.
Als je geen 500 euro kan missen voor een devkit, dan kan je je ook de developer niet veroorloven die die devkit moet gebruiken, dus wat moet je dan met zo'n devkit ?
dev-units kosten vaak een meervoud van de prijs van het uiteindelijke product. en zijn qua hardware vaak minder krachtig. Die 500$ is oprecht weinig voor de doelgroep. Als MKB of hobbyist ga je hiervoor zelfs amper in aanmerking komen, want niet zomaar iedereen krijgt het privilege om die dingen te huren/kopen/lenen (of hoe je het ook wil noemen)
MKB of een hobbyist is natuurlijk niet waar ze dev kits aan sturen he?
devkit is ook niet bedoeld voor iemand die apps schrijft voor kleine hoeveelheid klanten. Die kunnen wel wachten op de officiële release. Als ze dit gratis weggeven dan zou elke developer wel een gratis devkitje aanvragen :)
Als je als MKB geen 500 dollar kan missen heb je al een groter probleem. Let op, een MKB is tot 250 werknemers.
Dan nog is het belachelijk, zelfs als freelance developer zou je al makkelijk $500 moeten kunnen missen. Dat zijn vaak ook gasten die rondlopen met macbooks van $3000, iPhone van $1200 en ga zo maar door.
Zelfs als zelfstandige MKB-er in Nederland (ZZP-er) moet het betaalbaar zijn. Je kan deze aankoop gewoon aftrekken van je inkomstenbelasting als je hem nodig hebt voor je werk. Dan betaal je netto toch al zo’n 30-50% minder, afhankelijk van je belastingschijf en andere aftrekposten.
Ja, maar ik neem aan dat je dan meer wilt dan één devkit als je spreekt van dat formaat. Dan vind ik voor min. 3x/4x van die Mini's de prijs wel erg hoog voor leentoestellen.
Met de aanname dat je er überhaupt meer dan 1 kunt krijgen. Dit is een gelimiteerde oplage van apparaten die maar aan selecte groep devs geleverd kon worden. Dan ga je er niet zomaar 4 per klant kunnen verstrekken als je al niet eens al je klanten kan bedienen die er 1 zouden willen.
als ik van elke partij een factuur krijg omdat ik het kan missen...
Wie hem niet terugstuurt zal vanzelf merken dat daar consequenties aan verbonden zit.. Apple kan jouw opzadelen met hogere kosten (deurwaarders/gerechtskosten) maar natuurlijk ook jouw accounts die jij gebruikt om apps te verkopen in de App Store blokkeren.
Het idee was echter wel dat je hem voor die prijs een jaar mocht huren, en nu willen ze hem al eerder terug...
Als je in 2021 developers weert door dit soort barrières op te zetten dan heb je het sowieso niet begrepen.
Maar goed, boze dingen over Apple zeggen is een gotspe op Tweakers, allemaal snel minnen jongens!
Je moet het zo zien: Apple besluit een nieuwe architectuur te gaan gebruiken. Waar bestaande software voor MacOS voor aangepast dient te moet worden. Apple biedt ondernemers de mogelijkheid om een dev-kit aan te schaffen, zodat je jouw app(s) bij de release van de nieuwe hardware gereed kan hebben. Je kan kiezen:
1. We maken geen gebruik van de dev-kit. We kopen bij de release van de nieuwe hardware een exemplaar. Om daarmee aan de slag te gaan met onze software.
2. We maken wel gebruik van de dev-kit. Wij kunnen zo zorgen dat onze app(s) klaar zijn voor wanneer de nieuwe hardware van Apple uitkomt. Daarmee zijn wij één van de weinige die software, geoptimaliseerd voor ARM, klaar hebben staan voor consumenten bij de release van de nieuwe hardware. Waar consumenten wellicht wel eerder geneigd zijn onze software (geoptimaliseerd voor de M1) aan te schaffen, in plaats van die van onze concurrent (welke niet de dev-kit heeft aangeschaft en haar software nog niet heeft kunnen optimaliseren).

Voor mij is de keuze erg snel gemaakt, 500 euro vind ik een hele kleine investering om een nieuwe 'markt' (de M1 software) in te stappen. Kon ik dat maar in mijn branche.... ik ben zomaar makkelijk 1.000.000 tot 10.000.000 kwijt aan investeringen wil ik een nieuw product op de markt wil brengen.

Edit: Een zin weggehaald.

[Reactie gewijzigd door Generaal Pep op 4 februari 2021 14:26]

Aan de andere kant kan je het ook vanuit Apple bekijken: we stellen devkits ter beschikking zodat er apps kunnen zijn bij release (of vlak erna) die geoptimaliseerd zijn voor onze nieuwe architectuur of we doen dat niet waardoor vele developers pas maanden later klaar zullen zijn en het mogelijks minder interessant zal zijn voor consumenten om snel over te stappen.

Aangezien dat eerste interessanter is voor Apple konden ze wel wat meer doen om deze developers te ondersteunen. Dat je een waarborg vraagt voor de machines (mede zodat ze niet in verkeerde handen vallen) lijkt mij logisch, maar wat Apple hier in essentie gedaan heeft is de kostprijs van deze machines doorrekenen aan de developers en zij mogen die niet eens houden. En nu krijgen ze een waardebon terug voor slechts 40% van dat bedrag

Het klopt dat het bedrag dat is neergelegd voor de dev kit een kleine investering is, zeker voor grote developers. Maar hetzelfde kan je zeggen van Apple. Dit had wat mij betreft iets beter in balans mogen zijn.
wat Apple hier in essentie gedaan heeft is de kostprijs van deze machines doorrekenen
Nee, wat Apple hier gedaan heeft is bewust een drempel opwerpen. Dat bedrag is laag genoeg dat het een non-issue is voor serieuze developers maar hoog genoeg dat niet elke wannabe tech-blogger er eentje bestelt. Deze hardware was alleen een tijdelijke oplossing voor developers en niet representatief voor de final hardware, ik vermoed dat Apple ook het aantal machines dat ze uitgaven heeft willen beperken.
Helemaal eens met je opmerking. Het gaat slechts om een drempelbedrag.
Zo kan je het inderdaad ook zien. Het verhaal heeft twee kanten. Apple is niet degene die extra software wil verkopen, maar haar klanten hebben er wel profijt aan wanneer er meer software beschikbaar is. Daarnaast heeft Apple natuurlijk ook haar roemruchte fee welke ze rekenen over software verkocht via de appstore. Vanuit dat oogpunt heeft Apple natuurlijk wel baat bij meer beschikbare software.

Door überhaupt een dev-kit te ontwikkelen toont Apple al de inzet om het hogere doel te bereiken. Apple heeft natuurlijk ook moeten investeren om de Mac mini met A12Z-soc te ontwikkelen, het bedrag wat daar mee gemoeid is zal ook niet misselijk zijn. Door aan 1000 (wilde gok) ontwikkelaars zo'n kit in bruikleen te verkopen halen zij bij lange na niet de investering eruit.

Neemt natuurlijk niet weg dat Apple reeds gigantisch veel geld verdient. Waar zij prima nog wat extra pijn kunnen voelen bij de dev-kits. De mogelijkheden om hier een wat sympathieker gebaar van te maken, hebben zij voldoende.

Mijn mening als ondernemer is niet populair hier op tweakers. Echter blijft mijn mening wel staan. 500 euro vind ik een hele kleine investering!
Denk je dat PlayStation of Microsft 'gratis' zijn dev consoles weg geeft? Nee daar moet ook betaald voor worden, en dikke kans dat die ook terug gehaald worden.

Je betaald namelijk niet voor het apparaat, maar voor vroege toegang tot de hardware om je software aan te passen / te ontwikkelen.
Microsoft geeft inderdaad gratis Xbox devkits weg.
Van de website:
Developers with an approved concept for Xbox One will receive two dev kits, free of charge.
Dat komt omdat Microsoft best wel snapt dat content een deel van het slagen van een nieuw concept bepaalt. En dus willen ze stimuleren om content (apps) bij de lancering beschikbaar te hebben.

Apple ziet dat anders.
Wat een onzin. Voor een console heb je specifieke dev-hardware nodig omdat de consumenten versie dichtgespijkerd is vanwege piracy. Bij een Mac of PC is dit niet nodig en kan een developer dus gewoon off-the-shelf een machine aanschaffen.

Microsoft geeft devkits weg aan indie developers omdat ze 30% pakken van verkopen van games. Voor Mac/Windows desktop software is dit niet het geval. Microsoft geeft net zo min PC's weg aan developers als Apple Mac's weggeeft. Apple geeft z'n ontwikkel tools voor niets weg, ga eens kijken wat een licentie voor Visual Studio kost, per developer, per maand.
Microsoft heeft zich gewoon gerealiseerd dat onder het oude systeem, het succes van Minecraft nooit op de Xbox had kunnen gebeuren. Zij geven liever 200 devkits weg aan shovelware ontwikkelaars dan dat ze één zo'n hit mislopen.
Apple maakt liever haar platforms voor gebruikers aantrekkelijk, en de ontwikkelaars komen vanzelf wel.

Tot nu toe is het systeem van Apple een stuk succesvoller.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 4 februari 2021 16:24]

Visual Studio, $45 per maand voor de pro versie, $250 per maand voor de enterprise versie. Per developer.

XCode: gratis.
Dev account: $100 ook niet gratis dus..
Dat is niet per dev though en dan nog is dat een factor 4 goedkoper. Maar goed, voor bedrijven maakt dit allemaal niet zo veel uit. Het salaris wat die dev krijgt is vele malen erger, als een betaald dev account dan betekend dat deze dev beter z'n werk kan doen door de resources die je erbij krijgt, dan is het echt allemaal geen enkel probleem.
Dev account is niet nodig als je alleen Mac software ontwikkelt die je zelf distribueert. En dan nog, 1 dev account a $100/jaar voor je hele bedrijf vs minimaal $45/maand per developer.

Als je 10 developers in dienst hebt betaal je bij Apple $100/jaar, bij Microsoft $5400/jaar

Als je 100 developers in dienst hebt betaal je bij Apple $100/jaar, bij Microsoft $54.000/jaar

Als je 1000 developers in dienst hebt betaal je bij Apple $100/jaar, bij Microsoft $540.000/jaar

Als je 10.000 develo.. afijn, je snapt wat ik bedoel.
Nee, je hebt dat account nodig om software te verspreiden. Zonder account, geen signing en geen notarization, en zonder dat kan de gemiddelde mac gebruiker (die nog minder van zijn computer weet dan de gemiddelde windows gebruiker, en dat zegt wat) je programma niet draaien.
Onzin. Elke Mac gebruiker kan (en itt alle leugens, 'mag') gewoon elke software installeren die hij kan vinden. Verkregen via de app store, of ergens anders. Er zijn vele malen meer softwarepakketten voor macs buiten de App store te vinden, dan erbinnen.
Beetje overdreven om dit onzin en leugens te noemen.

Ik denk dat @boudewijnrempt heeft heeft over het gemak waarme een doorsnee gebruiker iets kan runnen. Met sommige software krijg ik dit soort pop-ups.

Ik denk niet dat de gemiddelde gebruiker intuitief meteen weet hoe je deze software dan wel kan runnen.

In mijn geval een stuk software dat van 10 libraries afhankelijk is:

start software -> popup -> ga naar 'Securify & Privacy settings' -> klik op het toestaan van die library -> start software opnieuw -> popup voor library nr. 2 -> terug naar settings -> klik op toestaan -> start software opnieuw -> popup voor nr. 3 -> etc....
Na een reboot moest ik dit proces overnieuw doen.

Ik weet niet precies hoe dit veroorzaakt is, maar voor oma&opa is dit niet zo makkelijk.

Ook krijg je bij sommige software een vergelijkbare pop-up als je 't opent dmv dubbelklik. Als je het echter opent met rechtermuisknop -> open, dan krijg je wel de keuze om te openen (ipv alleen cancel / move to bin)
Klopt, die popups zijn inderdaad irritant en volgens Apple voor de veiligheid van de gebruikers. Windows gebruikers krijgen soortgelijke popups, maar die zijn makkelijker weg te klikken.

Echter is mijn ervaring dat, sinds het invoeren hiervan, vele sites de procedure voor het wel kunnen openen van de software op de download pagina hebben staan. Eenmaal normaal geopend, zou de popup niet terug moeten komen.

Waar jij last van hebt is vreemd gedrag en zou niet voor moeten komen. Ik ben dat iig nog nooit tegengekomen. Wel het toe moeten staan in 'Beveiliging en privacy', maar niet dat die instelling na reboot weg is. Hangslotje links onderin wel geopend? Is het enige wat ik zo kan bedenken. Maar 100% mee eens dat dit ver buiten het normale gebruikersniveau gaat.
Met een paar honderduizend digibete gebruikers... Nee, dat werkt niet.
voor de ontwikkelaars is het simpelweg een investering in een apparaat voor de ontwikkeling van de nieuwe generatie apps. is niets geks aan, aangezien je betaalt voor het privelege, om gebruik te mogen maken van beta hardware om een stapje voor te zijn op de concurrentie.
Het "privilege" echt? Apple weet het weer goed te spinnen.

Je kan ook zeggen dat je zonder die 300 euro niet kan concurreren. Dus Apple maakt misbruik van developers die de eerste willen zijn.
en dat is misbruik? 300 euro uitgeven om anderen voor te zijn is een investering. Als jij een autodealer bent en je moet 2000 euro betalen om bijvoorbeeld de nieuwe golf in je showroom te zetten om zo voorsprong te krijgen op de concurrentie, dan is dat een investering die veel dealers wel zouden willen maken.

Je hebt nou eenmaal geld nodig om te kunnen concurreren op het hoogste niveau/het eerste te zijn. Voor niks gaat de zon op.
Als je die 300 euro niet kan missen kwam je geen eens in aanmerking voor de devkit. Alleen ontwikkelaars die populaire software maken, of te wel software die goed verkoopt, konden de devkit krijgen.
Privilege is misschien een verkeerd gekozen woord maar bijna alle hardware bedrijven doen dit. Je kan zonder die 300 euro prima concurreren maar niet vanaf dag 1 en laat dat zou net voor de meeste bedrijven en applicaties totaal geen probleem zijn.

Playstation devkit, Nvdia devkit, Intel devkit, Raspberry Pi devkit etc. alleen meestal worden ze niet terug gevraagd maar aangezien de hardware hier relatief "brak" is wil Apple niet dat deze dingen straks in het wild verschijnen en een slechte ervaring bieden op hun nieuwe ARM platform.
Misbruik niet zozeer... ze geven je de mogelijkheid om voor de lancering werken met hun product. Je hoeft het niet...

Bij console ontwikkeling gebeurt hetzelfde (al is een dev kit een stuk duurder). Als je bedrijf belangrijk genoeg is voor de lancering van het product (zoals Adobe en Microsoft) krijg je ze waarschijnlijk gratis. Mja dat is niet meer dan logisch
Dat weet je toch van te voren! Dit mag voor niemand als verrassing komen.
Wat denk je dat de hoofdreden is dat een iOS dev account 100 EUR per jaar kost? Om alle crap uit de store te houden en het niet te laagdrempelig te houden.

Zelfde voor dit, als je al niet bereid bent om ocharme 500 EUR aan dergelijk toestel te spenderen zit je echt niet in de groep die Apple hiermee wil bereiken.
Ze vragen denk ik geld omdat ze anders 1.000.000 aanvragen krijgen. Zo scheid je de serieuze mensen van de spelende kinderen. En bedenk ook dat dit een preproductiemodel is waarvoor dus een beperkte oplage gemaakt wordt. Deze machines zijn dus voor Apple veel duurder om te maken. Ik vind die $500 niet veel.

(en voordat iemand het gaat zeggen: in ben géén Apple fanboy. Ik heb momenteel alleen nog een oude iPod in een lade liggen)
Dat was altijd al onderdeel van de afspraak... het werd overal vermeld dat het om een leen model ging.
Je weet zelf ook dat je onzin uitkraamt, dit was gewoon de overeenkomst zoals het van tevoren is afgesproken. Daar kan je als ontwikkelaar aan meewerken als je wil en daarmee de kosten accepteren. Je kan er als ontwikkelaar ook voor kiezen om dat niet te doen en te wachten met aanschaf tot de release. Eigen keuze. Vrije wil.

Volgens jouw redenatie schrik je “er ook toch wel van” dat je na jaren een huis gehuurd te hebben het huis niet mag houden na opzegging van de huur. Beetje makkelijk sensatie trappen dit.
Console dev kits zijn ook niet gratis. Een simepele google search gaf de suggestie dat de PS4 devkit $2400 kostte. Weet alleen niet of je het mag houden.
Stelt geen ruk voor, uiteindelijk dus 300 euro voor early access. Voor bepaalde devices betaal je duizenden euro's voor een devkit. (bijna consumerhardware met wat software-zaken unlocked) Die van de PS5 is 2500 euro.
Nou, dit vind ik onzin. Dit heb je gewoon nodig voor de ontwikkel van je app. Alles kost geld, maar een goed ondernemer gebruikt dat om meer geld te verdienen

Creative Cloud van Adobe kost al gauw 50 euro per maand. Dan is 300 euro voor een leen machine voor een half jaar toch geen geld?
Alsof Apple die dingen en dat geld terug wil om eraan te verdienen 8)7
Update: bedrag is verhoogd door Apple van 200 naar 500 USD.
https://9to5mac.com/2021/02/06/apple-silicon-dtk-saga/

[Reactie gewijzigd door ZiSE op 6 februari 2021 10:17]

Wat gebeurt er als je hm niet terug stuurt?
Je bent failliet, overleden, hij is gestolen, etc.

Dan heb je een leuk beleggingsobject voor over 20 jaar ;)
Je leased hem, niet voor een maandelijks bedrag maar een vast bedrag. Betalen != kopen.
Dat noemen ze investeren. :)
Door je App gereed te hebben voordat het officiële apparaat in de winkel ligt bouw je een voorsprong op t.o.v. andere ontwikkelaars. Een beetje onderneming doet dat graag, want die 500 euro verdienen ze binnen no-time terug.
Als je een beetje applicatie ontwikkeld waar je zeg 30 euro voor kunt vragen, dan heb je slechts 17 mensen nodig die je app kopen.

Apple is op voorhand duidelijk geweest dat ze het ding niet mochten houden, dan kun je er voor kiezen om voor op de deal die ze aanbieden in te gaan of je kunt er voor bedanken.
Tja, als je niet wil dan kom je al gauw uit bij Apple = Bad.

Dit is een investering, je krijgt de kans om jouw apps geschikt te maken voor de nieuwe processor.
Hierdoor kun je in de toekomst bepaalde voordelen hebben over je concurrenten.
Die 500 dollar halen velen er direct meerdere keren uit.

Heeft dus helemaal niets met 'ooh kijk Apple eens blabla zijn' te maken.
Niet om een zuurpruim te zijn, maar wat is de nieuwswaarde van dit artikel? Dit stond in het contract en is dus onderdeel van dat contract. Wanneer ik een huurauto afneem, lever ik hem na afloop van het contract toch ook weer in? Dat heeft toch geen nieuwswaarde?

Pas wanneer je de auto niet inlevert, dan krijgt het (enige) nieuwswaarde: auto gestolen!
Izz Apple , izz mucho clickzzz :X
Tja, waarom wordt er geschreven en gelezen? Blijkbaar is het een behoefte bij een aantal mensen.
Hmm, ik vind die korting niet echt in verhouding staan. Wat kregen ze precies voor die 500$ behalve een bruikleen Mac mini?

*edit* uiteraard begrijp ik dat het is zodat ontwikkelaars hun apps kunnen klaarstomen voor m1, maar het voelt toch wat vreemd aan. Dan zou die 200$ korting op een m1 product toch niet nodig zijn, kan de developer prima terugverdienen.

[Reactie gewijzigd door Deido op 4 februari 2021 15:44]

- Kans om hun als geschikt te maken voor de M1
- Vroegtijdig toegang tot de Architectuur
- Vroegtijdig toegang tot een ARM versie van Xcode
- Vroegtijdig toegang tot de volledige ARM versie van macOS
- Vroegtijdig toegang tot de documentatie van de ARM versie van macOS
- Code level support van Apple ARM engineers voor de ARM Chip
- Code level support van Apple Software developers voor MacOS en applicaties
- Toegang tot een compleet nieuwe markt van ARM producten.
- Toegang tot uren aan content waar Apple engineers laten zien hoe t werkt


Nee die 500 euro voor de Mac mini met A12Z die je moet terugsturen en toegang hebben tot al het bovenstaande en een 200 USD kortingscode ervoor terug krijgen. Ja dit staat echt niet in verhouding. Schandalig gewoon. Laten we gelijk Apple aanklagen met zn allen.

[Reactie gewijzigd door Snowfall op 4 februari 2021 14:35]

Alleen nu doe je alsof het een soort voorrecht is om op de M1 een app te hebben, maar dat is het niet natuurlijk. Het is (zoals al eerder benoemd) voor Apple noodzaak dat er apps zijn. M1 launch zonder native apps is niet een heel goed PR verhaal, dus het is voor Apple ook gewoon belangrijk dat die apps er zijn.

Naar mijn mening hadden ze dit apparaat in bruikleen moeten geven, desnoods met borg, maar er geld voor vragen is wel heel erg gek. Apple wil het ecosysteem en dwingt ontwikkelaars om er voor te betalen, en ze krijgen het nog voor elkaar ook dat mensen ze verdedigen en het zien als 'het voorrecht om te mogen ontwikkelen op de nieuwste mac'.

Je moet het ze nageven, knappe marketing, maar best wel eng hoe mensen zo in de bres springen voor het rijkste bedrijf ter wereld, wat 300 euro vraagt zodat jij software voor ze kunt schrijven. Vergeet daarbij ook niet dat jij als kleine ontwikkelaar wel weer geld uit de App store afstaat aan Apple. Dat concept snap ik, en hoef ik geen discussie over, maar die M1 optimized apps betalen zich dus aan Apple nog eens terug ook. Het is niet zo dat ze niks terug krijgen, ze hebben namelijk een succesvolle launch met genoeg software en nog meer inkomen door controle over de apps via de App Store (aangezien dat de enige manier is om M1 software te verspreiden).

Ze hebben een mooi apparaat, maar ze vallen weer terug op die arrogante Apple trekjes waarbij ze het een voorrecht vinden om hun monopolie te mogen bedienen. Prima, maar als consument moet je dat niet pikken, van geen enkel bedrijf.
Alleen nu doe je alsof het een soort voorrecht is om op de M1 een app te hebben, maar dat is het niet natuurlijk. Het is (zoals al eerder benoemd) voor Apple noodzaak dat er apps zijn. M1 launch zonder native apps is niet een heel goed PR verhaal, dus het is voor Apple ook gewoon belangrijk dat die apps er zijn.
Als dat het enige is wat je uit mijn verhaal opmaakt dan lees je niet goed.
Naar mijn mening hadden ze dit apparaat in bruikleen moeten geven, desnoods met borg, maar er geld voor vragen is wel heel erg gek. Apple wil het ecosysteem en dwingt ontwikkelaars om er voor te betalen, en ze krijgen het nog voor elkaar ook dat mensen ze verdedigen en het zien als 'het voorrecht om te mogen ontwikkelen op de nieuwste mac'.
Dat is idd jouw mening. Maar ik als Developer van iOS en macOS applicaties betaal graag iets terug wanneer ik toegang krijg tot zoveel resources. Er is tenminste een apparaat en goede documentatie beschikbaar die door Apple engineers word geschreven en opgenomen. En als ik 500 USD moet betalen voor een Devkit waar ik zoveel extra's bij krijg en deze later moet inleveren en nog eens 200 USD korting krijg op een mooie M1 (Die een stuk sneller is dan de A12Z) dan heb ik daar geen problemen mee.
e moet het ze nageven, knappe marketing, maar best wel eng hoe mensen zo in de bres springen voor het rijkste bedrijf ter wereld, wat 300 euro vraagt zodat jij software voor ze kunt schrijven. Vergeet daarbij ook niet dat jij als kleine ontwikkelaar wel weer geld uit de App store afstaat aan Apple. Dat concept snap ik, en hoef ik geen discussie over, maar die M1 optimized apps betalen zich dus aan Apple nog eens terug ook. Het is niet zo dat ze niks terug krijgen, ze hebben namelijk een succesvolle launch met genoeg software en nog meer inkomen door controle over de apps via de App Store (aangezien dat de enige manier is om M1 software te verspreiden).
Dit heeft niets met "in de bres springen voor het rijkste bedrijf ter wereld" Het is mensen uitleggen dat je niet alleen een stukje hardware mocht lenen voor die 500 USD, maar wat je er allemaal nog meer voor terug krijgt. Dat hele idee dat mensen in de bres springen is iets dat jij er van maakt.
Het is mensen uitleggen dat je niet alleen een stukje hardware mocht lenen voor die 500 USD, maar wat je er allemaal nog meer voor terug krijgt.
Apple heeft er alle baat bij dat developers hun applicaties compatibel maken met de M1.

Bekijk het van het andere kant. Apple krijgt gratis 500€ van developers waarmee ze dankzij hun werk de M1 beter kunnen verkopen.
Plus, zeker als je een water grotere vis bent, de mogelijkheid dat Apple specifiek jouw bugs oplost als je ze aankaart of zelfs een #IF SOME_APP #THEN SPECIAL_FIX # ENDIF

macOS code zit vol met fixes voor Adobe of Microsoft producten. Als de M1 Macs meteen daarmee shippen. Scheelt vaak een berg aan support calls.

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 4 februari 2021 15:31]

O maar dat is niet alleen bij grote developers. Ik heb ook welleens een Bug gehad waardoor ik Core data niet werkend kreeg en ik kreeg toen door contact met z’n engineer bij Apple een workaround aangeboden. Staat ook z’n knop op de imda waar je contact op kan nemen met een Apple programmeur.
De mogelijkheid om bij launch ontzettend veel meer te verdienen dan die $500.
Meteen native beschikbaar zijn op de M1. Een voorbeeld is dat de Affinity software vrijwel direct native beschikbaar was, terwijl Adobe daar nog steeds niet klaar mee is. Dit geeft Affinity als merk weer een betere naam als Adobe.
Maar dit alles is wel noodzaak geweest voor Apple om hun push naar ARM goed te laten doen. Dus je hebt eigenlijk betaald om Apple machtiger te maken, lijkt me dat je je dan toch wel een beetje afgezet voelt als bedrijf.
Maar je maakt mij niet wijs dat Adobe te gierig was om een devkit aan te schaffen en daarom nog niet klaar is. Dat moet andere redenen hebben.
Het is niet per definitie alleen in geld uit te drukken. Ik heb mijn Macbook M1 gekocht ongeveer 2/3 maanden na het uitkwam op de markt. Ik gebruik al jaren Firefox, alleen de Firefox browser leek niet te werken op de M1 Macbooks (er waren veel issues met de extensies). Vervolgens ben ik overgestapt naar Safari, dat wel gewoon werkte, en is er geen mogelijkheid meer waardoor ik terug ga naar Firefox. Mij zijn ze definitief kwijt, omdat ze simpelweg niet op tijd waren.

Overigens weet ik niet of Mozilla ook zo een Dev kit heeft aangeschaft of niet, maar puur als voorbeeld hoe je deze situatie wel kan voorkomen door vroegtijdig je applicatie voor te bereiden.

[Reactie gewijzigd door Rhinosaur op 4 februari 2021 14:22]

Omdat hun apps wél beschikbaar waren tijdens de launch, en die van de concurrentie die geen DTK hadden niet. Mensen zijn vreemd in dat opzicht, als een app eenmaal geïnstalleerd is blijven ze hem vaak gebruiken, of er nu een beter werkende is of niet. Ok, je hebt altijd mensen die wel overstappen, maar het gros blijft bij het "oude vertrouwde"
Maar dat klopt niet omdat je apps wel draaien zelfs al zijn ze niet aangepast.
Het verschil is dus tussen een geoptimaliseerde app.

Zelfs al zou je app 1 van die zijn die niet draaien dan nog hoeveel mensen gaan die app kopen die een m1 hebben en jouw app willen?
Maar dat klopt niet omdat je apps wel draaien zelfs al zijn ze niet aangepast.
Dat moet je handmatig aangeven in XCode. Dat kon je dus pas weten toen het eigelijk al te laat was.
Zelfs al zou je app 1 van die zijn die niet draaien dan nog hoeveel mensen gaan die app kopen die een m1 hebben en jouw app willen?
Je geeft het antwoord op je eigen vraag. Als ze je app willen kopen ze 'm wel. Vooral Apple gebruikers.
bij launch werkt je app zonder issues op het device , ipv dat je dan nog 1 jaar lang een design, architectuur, testen, releases moet gaan doen voorat je jouw product kan gaan markten , en dan is iedereen al over op de concurent
De mogenlijkheid hun apps klaar te stomen voor de release, zodat de consument er gewoon voor kan blijven betalen. Voor consumenten is 300 euro een ding, voor app ontwikkelaars mag dit echt geen probleem zijn geweest.
Je kan als ontwikkelaar vanaf het moment dat de nieuwe Macs uit kwamen meteen je software goed verkopen, want de software is meteen goed geoptimaliseerd. Die 500 dollar per machine zou je daar als het goed is vrij snel mee kunnen terugverdienen
De mogelijkheid om de apps alvast klaar te kunnen maken, voordat de nieuwe Mac uitkwamen.
Vroege toegang tot beta hardware om al apps klaar te maken voor de komst van de uiteindelijke M1 hardware. Uiteindelijk 300 dollar voor een devkit is bijna niks.
Ik denk dat jij gewoon niet weet wat een devkit is. De hardware is slechts een klein deel, de informatie, training etc vele malen belangrijker.

En niemand noemt dit 'goed'. Iedereen die er wat van weet noemt het normaal, redelijk geprijsd en weet dat iedereen die de acces kocht wist dat je die alleen te leen had.
Lijkt me een vrij normale en schappelijke gang van zaken. Verwacht nog wel dat er hier en daar DTK's zullen opduiken, zo gaat dat eigenlijk altijd; zelfs met niet-uitgebracht spul zoals een MBP met 4G modem.
Nou zo schappelijk vind ik dat niet. Ontwikkelaars houden je platform en ecosysteem levend, immers zonder aanbod van software ook geen interesse van de consument. 500 euro vragen en dan mag je het ook nog eens terug gaan sturen. Dit is echt weer typisch Apple 8)7
Kwestie van vraag en aanbod. De installbase van Apple en de klanten daarop zijn voor sommige ontwikkelaars blijkbaar interessant genoeg om hier aan mee te doen.
Het is geen verplichting toch? Je kan je apps ook gewoon niet geschikt maken voor de nieuwe hardware. Zal Apple niet van wakker liggen.

En als ze een app wel belangrijk achten voor hun ecosysteem, dan hebben ze zo'n ding vast wel gratis gestuurd.
Zal Apple niet van wakker liggen.
Apple zou wel liggen woelen als grotere ontwikkelaars als Adobe, MS etc de M1 links zouden laten liggen.
En als ze een app wel belangrijk achten voor hun ecosysteem, dan hebben ze zo'n ding vast wel gratis gestuurd.
Exact... de grote jongens worden netjes verzorgt, terwijl die geld zat hebben om een dev-doos te kopen, en de kleine ontwikkelaar mag voor de kosten opdraaien.
Als jij een bedrijf zou hebben, dan ga je vast ook niet je producten zomaar gratis weggeven aan iedereen. Partijen waarvan je niet verwacht er wat aan te verdienen zijn niet zo interessant, dan.
Maar als een partij (naar verwachting) gaat zorgen voor grote omzet of voor flinke exposure en positieve pers, dan weer wel. Iedereen maar gratis alles geven is geen houdbaar business plan.

En ja, Apple is groot en rijk en kan het zich wellicht veroorloven, maar ze zijn niet groot en rijk geworden door alles weg te geven. Kapitalistische markten werken gewoon zo. Vraag en aanbod.

Je kan met je bedrijf ook een andere weg kiezen natuurlijk, maar dan ben je misschien ook minder successvol.
dan ga je vast ook niet je producten zomaar gratis weggeven aan iedereen.
Zaken gratis weggeven is anders een tactiek die veelvuldig met succes door bedrijven gebruikt wordt.

Daarnaast, ze hoeven het ook niet gratis weg te geven, maar nu vraagt men er een geldbedrag voor, en eist het product weer terug..
Zaken gratis weggeven is anders een tactiek die veelvuldig met succes door bedrijven gebruikt wordt.
Zeker. Maar niet aan iedereen.

Je schat in hoeveel je er voor terug gaat krijgen. Ik heb wel eens review exemplaren gekregen van dingen, terwijl mijn review misschien door 20 mensen is gelezen. Dan krijg je de keer er op vast niet weer eentje...
Heb je een lovend review YouTube filmpje gemaakt die door een half miljoen mensen is gezien, en waarna er 10.000 exemplaren zijn verkocht die allemaal aangeven via YT van je product gehoord te hebben... Tja, dan geef je er nog eens eentje.

Return of investment.

En een ontwikkelaar die zijn app 100 keer verkoopt, is misschien wel leuk om aan boord te hebben, maar levert niks op. Die moet dan maar zelf de investering doen.
Welnee. bedrijven als Adobe krijgen wellicht wat early producten modellen te leen maar voor de rest kopen ze gewoon zoals ik toegang tot de devkit.

De haat tegen Apple druipt er hier weer vanaf terwijl dit absoluut normaal is. Sony, Microsoft zijn veel duurder met hun devkits en duidelijk lastigers met hun beperkingen.
Apple heeft die dingen natuurlijk zelf hard nodig. Oh nee, ze gaan natuurlijk de shredder in.
(Gene idee hoe nuttig zo'n 'rare mini' is, maar waarom?)
Natuurlijk gaan die dingen de shredder in. Apple heeft ze zelf echt niet meer nodig.

Waarom moeten ze dan terug?
1. Apple wil wsl. niet dat er ongereleasede producten in omloopt blijven die ze moeten supporten
2. Apple wil niet dat developers de devkits gebruiken als een goedkope manier om hun computerpark op te frissen.
Dat is de normale gang van zaken hoor. Sony, Microsoft e.a doen het allemaal zo.
Dat is zeer schappelijk. Vrijwel elk bedrijf doet dit zo. Als ik het goed heb kostte een PS4 devkit toen meer dan 2000 euro.
Met de 200 euro korting in acht genomen investeer je als bedrijf 300 euro om vervolgens jouw product sneller met een betere gebruikerservaring beschikbaar te stellen. Als hierdoor meer gebruikers jouw software kopen is dit denk ik snel terugverdiend.
Ditzelfde geld ook voor ALLE consoles. Dus echt niet typisch Apple.
Klopt staat in het contract. Dus je weet het van te voren. Dus typisch Apple, niet per se. Er waren anderen die dat ook deden. Jouw niet snuggere reactie is typisch ondoordacht.

Dit was ook tijdens de vorige overgang van PPC naar Intel.

$300 voor een test kit om anderen voor te zijn is niet duur. Als je er een aanvraagt en je doet er niets mee dan ja dan ben je onverstandig bezig.
Console devkits heb je ook te leen en moet je ook nog eens flink voor betalen, meervoudige van de retail prijs. Typisch Nintendo 8)7 Typisch Sony 8)7 Typisch Microsoft 8)7

[Reactie gewijzigd door ashwin911 op 4 februari 2021 14:23]

Die gaan wel 5 jaar mee in plaats van 1.
Vraag me af wat met deze Mac mini's dan gaat gebeuren, lijkt erop dat ze dan gewoon in de schredder terecht komen.

Lekker duurzaam bezig :+ , vraag me af of t geen kwaad kon om ze bij de developers te houden.
Ze worden niet ondersteund met updates/uprades omdat het een pre-productie modellen zijn.
Als developer heb je er nu letterlijk niets aan.
Apple kennende worden ze inderdaad gerecyclet.
Apple is een BEDRIJF... iedere cent uit consumenten knijpen is een hoofdtaak van een bedrijf... en de ps4 developer kit?
They spoke with many different indie developer companies and found out that the PS4 dev kit costs $2,500
Laten we zeggen dat Apple het tot een kunst weet te verheffen.
Dat kan je dan ook zeggen over TV fabrikanten, auto fabrikanten, TV providers, Samsung, etc etc etc.
Een bedrijf zal consumenten altijd uitwringen tot op de laatste eurocent.
Gaat er ook om hoe je het doet. Apple spant de kroon in de hypocrisie over werkomstandigheden, innovatie, milieubewustheid, ethiek etc. De wereld wil bedrogen worden en Apple neemt het van harte. Heel creepy allemaal.
Begrijp ik het nou goed dat je 500 euro betaalde voor deze devkit, deze dus niet mag houden en het maar voor nog niet eens één jaar was? Leuk dat je nu korting krijgt, maar dan je dus in totaal 800 euro al uitgegeven.

Ik snap niet goed dat ontwikkelaars stapelgek zijn op Apple, of zijn dit over het algemeen mensen met een goede spaarpot?
Een devkit kost altijd geld, en is vrijwel altijd in bruikleen. Of het nou Apple, Microsoft, of welk bedrijf dan ook is. Ik geloof dat een devkit voor de PS4 toen meer dan 2000 dollar kostte, en dat is dan ook in bruikleen. Dan is uiteindelijk 300 (als je gebruik maakt van die korting op een M1 product) dollar voor een devkit echt weinig.

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 4 februari 2021 14:19]

Hoe kom jij aan 800 euro? Je bent de 500 kwijt voor de DTK, waarvan je 200 terug krijgt. Dat is in totaal 300. Die je trouwens nog af kan schrijven ook als kosten.
Dit zijn mensen die geld verdienen doordat ze hun apps als een van de eersten klaar hadden voor M1 Macs.

Ik snap dat een paar honderd euro voor sommige mensen best veel geld is, maar ik denk dat veel ontwikkelaars en bedrijven echt geen seconde na hebben hoeven denken en die devkits besteld hebben omdat ze er veel meer geld mee konden verdienen dan die paar honderd euro die Apple vraagt.

[Reactie gewijzigd door Vizzie op 4 februari 2021 14:35]

Wel, ik heb een hekel aan Apple... En toch voor een van mijn mensen een dev kit geregeld, want je moet wel mee. In de praktijk was het ding alleen maar goed om builds te maken en te proberen, er waren eindeloze vastlopers. En ik zal ook wel een paar M1 machines kopen, om te testen, om op te ontwikklen, voor CI. Niet dat we bij Krita geld over hebben, maar we moeten wel mee.

[Reactie gewijzigd door boudewijnrempt op 4 februari 2021 15:07]

Voor elk beroep moet je investeren. Zijn dan ook in te brengen kosten ...
Ontwikkelaars betaalden 500 dollar om toegang te krijgen tot de Mac Mini met A12Z vorig jaar zomer. Dat geld krijgen ze niet terug, want dat was geen onderdeel van de afspraak: wel biedt de fabrikant een code aan om 200 dollar korting te krijgen op een Mac
Ben ik de enige die dit typisch een Apple actie vindt?

(Ben zelf trouwens zowel een Windows als een Apple gebruiker en gebruik met veel plezier beide OS’en)
[...]

Ben ik de enige die dit typisch een Apple actie vindt?
Nee, niet persé
Zo'n slechte deal is het niet.
Je kan zorgen dat je software op orde is, als de nieuwe hardware en het OS uitgekomen is ( Big Sur )
Sowieso was het nooit de bedoeling dat ze het apparaat mochten houden, de contracten zijn daar altijd al duidelijk in geweest.
Als je geen nieuwe mac mini zou kopen, is het prijzig, maar met 200$ korting, kan je het als een 300$ write-off zien, en in je bedrijfsvoering opnemen als kosten.

Als je maar één app op de markt hebt, tja, dan moet je jezelf afvragen OF het wel de juiste keuze is om die 500$ te investeren ;)
Inmiddels waren er veel meer mensen die er hetzelfde als ik over dachten en heeft Apple toch besloten om er 500 van te maken: https://www.iculture.nl/n...on-kit-retour-200-dollar/
Nee, snap het ook niet. Apple wil dat er software beschikbaar is voor de nieuwe soc, maar laat ontwikkelaars wel betalen. Ik zou zeggen dat de grote ontwikkelaars dat ding voor niks krijgen. Ok je kunt niet iedereen zo'n sturen snap ik.

[Reactie gewijzigd door JustFogMaxi op 4 februari 2021 14:04]

Voor grote ontwikkelaars is $500 natuurlijk niks, en ontwikkelaars die het teveel vinden kunnen prima op Rosetta leunen.
Of je laat de ontwikkelaar dat ding houden. Maar nee, we kunnen ze nu dwingen een nieuwe te _kopen_.
Lijkt een beetj eop mijn werkgever. Korting op eigen product, maar alleen als je het topmodel neemt...
Denk jij dat andere bedrijven niet zo werken? Dan even een feit: Zo werkt het altijd.. sterker nog.. ik citeer:
They spoke with many different indie developer companies and found out that the PS4 dev kit costs $2,500
dus Apple is erg schappelijk.
Nintendo toont hoe het zou moeten :

Nintendo is indie and newcomer-friendly, requiring no prior development experience or payment upon registration. You’ll only pay to secure testing hardware. These costs are covered within the developer portal.
wel verder lezen ;-) During the Game Creators Conference of 2017, Nintendo announced the price of a Switch dev kit to be approximately $450.
Heeft ook met lifecycle management te maken; weet jij veel in hoeverre deze devkit de final spec heeft? Kan goed zijn dat ie op een gegeven moment niet meer goed werkt omdat ze software matig iets aanpassen wat in de retail versie goed werkt maar in de dev kit niet, of dat er een pre-productie chip in zit die op den duur problemen geeft, andere revisies zoals aanpassingen in thermal management die problemen konden veroorzaken etc.

Die dingen worden uiteindelijk weer een keer doorverkocht, mensen verwachten een 'gewone M1' te kopen maar hebben dus zo'n pre-productie release. Daar krijg je weer support tickets over, etc.

Ik snap heel goed dat ze ze terughalen. Scheelt je een hoop gezeur.

Die 500 euro is echt peanuts. Ja, als je als hobbyist iets ontwikkelt sta je daar niet om te springen, maar dan lijkt het me ook niet echt mission critical dat je als eerste kan testen op die nieuwe chip.
Voor bedrijven die hun hele bestaansrecht aan Mac OS software ontlenen is het een ander verhaal. Als je in die situatie zit en je kunt die 500 euro niet ophoesten moet je even goed kijken naar je business model lijkt me. Ook in het MKB. Je boekt het sowieso als kosten dus 500 euro is geen 500 euro voor een bedrijf.
Voor grote ontwikkelaars is die 500 dollar niks, en het is zelfs nog redelijk betaalbaar voor kleinere ontwikkelaars, zeker vergeleken met devkits van andere producten/merken. En als het wel teveel is kun je nog altijd gewoon wachten tot het publiekelijk beschikbaar is, zoals nu al even het geval is.
Apple was er in 2006 ook wat guller mee, toen gaven ze bij het retourneren van de Intel DTK (Pentium 4 PC in een PowerMac G5 kast, net als de ARM DTK slechts een voorproefje van het nieuwe architectuur) gratis een Intel iMac als bedankje. Apple is nu nóg groter en rijker, het had ze gesierd als ze nu weer iets in retour gaven, zoals een entry level M1 Mini o.i.d.