TikTok vernieuwt privacyvoorwaarden voor tieners en maakt accounts privé

TikTok-gebruikers onder de 16 krijgen te maken met nieuwe gebruiksvoorwaarden. Zo zijn accounts voor hen vanaf nu standaard privé, worden TikToks van tieners tussen de 13 en 15 niet meer aanbevolen aan andere gebruikers en kunnen video's van gebruikers onder de 16 niet langer gedownload worden.

De nieuwe instellingen zijn gericht op iedereen onder de 18. Waar gebruikers bij veel diensten pas officieel een account kunnen aanmaken vanaf achttien jaar, kan dat bij Tiktok al vanaf een leeftijd van dertien jaar. Standaard zijn alle accounts van gebruikers tussen de 13 en 15 jaar nu privé. Alleen goedgekeurde volgers kunnen een video van die gebruiker zien.

Daarnaast kunnen 13- tot 15-jarigen alleen nog kiezen tussen de optie dat vrienden kunnen reageren op hun video's, of niemand. De optie om comments open te stellen voor iedereen is verwijderd. Ook kunnen gebruikers geen Duet- of Stitch-video meer maken, waarbij gebruikers samen zingen of reageren op een TikTok-video met de originele video ernaast, met TikToks van gebruikers onder de 16.

Voor 16- en 17-jarigen staan Duet en Stitch nu standaard op Friends-only ingesteld. Ze kunnen deze wel weer open zetten voor iedereen. Video's van gebruikers onder de 16 kunnen niet langer gedownload worden. Ook hierbij geldt dat downloaden standaard is uitgeschakeld voor 16- en 17-jarigen, maar dat ze downloaden wel weer aan kunnen zetten.

Een belangrijk deel van TikTok is het scherm met aanbevelingen, waar het TikTok-algoritme relevante video's toont aan eerst een kleine, en dan een steeds grotere groep gebruikers. Dit is voor veel TikTok-accounts de manier om bekend te worden op het platform. Bij TikTok is geen grote groep volgers nodig om een groot bereik te halen. Een video kan viral gaan door dat algoritme. Accounts van gebruikers jonger dan zestien jaar worden voortaan niet meer aanbevolen aan andere gebruikers dan vrienden. Jongeren kunnen aanbevelen wel weer aanzetten, maar moeten daar dan bewust voor kiezen.

Met de nieuwe gebruiksvoorwaarden hoopt TikTok dat jonge gebruikers zich meer bewust worden van hun online privacy, schrijft het bedrijf. 'We willen dat onze jongere gebruikers weloverwogen keuzes kunnen maken over wat ze willen delen en met wie', schrijft Elaine Fox, hoofd Privacy bij de Europese tak van TikTok.

Door Stephan Vegelien

Redacteur

13-01-2021 • 12:45

131

Reacties (131)

131
124
56
9
1
57
Wijzig sortering
Goede zaak.

Ik ben zelf vader en kijk graag filmpjes op TT. Insta, FB, twitch etc. Ik kijk ze ook geregeld wat me enorm verbaasd is wat sommige meisjes( leeftijd kan ik niet inschatten gezien hun gedrag en uiterlijk, maar doe een aanname dat deze nog minderjarig zijn) wat ze zeggen en soort filmpjes maken. van alles doorslikken, dat hij uitglijd in hun (_*_) . Minimaal 20cm. Broekjes zo strak dat zelfs een blinde kan liplezen en 95% naakt sexy dansje doen.

WTF |:(

Hebben ze zo'n te kort aandacht dat ze het op deze manier moeten vragen???

Dit trekt ook de aandacht van de verkeerde mensen en dan heb ik het niet alleen over [extreem censuur] pedofielen, maar ook die hele [Nog maar weer censuur] mannetjes die meisjes ronselen voor prostitutie.

Top dat ze iig wat proberen om het in te perken. Ja je kan er met alle wegen omheen, maar daar moeten de ouders maar eens wat aan doen.Die hebben hier een grote rol in.
Standaard alles op Privé is sowieso een goed idee. Niet alleen voor kids.

Toch apart dat het vanaf 2017 tot recent geen probleem was. Zelfde verhaal voor YT. Tot alle westerse ouders massaal op Tiktok kwamen.

Kids zijn naar Tiktok gegaan omdat ze daar wel reacties konden krijgen op hun video's. Wel konden reageren op vriendjes, wel konden delen wat ze wilde zonder dat elke video om een of andere fout in het detectie systeem verdwijnt, zoals nu regelmatig gebeurd.

Ze waren immers al van YT verbannen, door alle limieten die plots kwamen. Er zal vast weer een nieuw platform in het gat springen.

Als je niet wil dat je kids op Tiktok video's posten, moet je dat als ouder zelf controleren. Dit is een nieuw kat en muis spel dat nooit gaat eindigen.
Daarnaast kunnen 13- tot 15-jarigen alleen nog kiezen tussen de optie dat vrienden kunnen reageren op hun video's, of niemand. De optie om comments open te stellen voor iedereen is verwijderd.
Dit is wel beter dan YT het toen d'r tijd oploste, vraag me af of de kids dat zelf ook gaan inzien. Ik hoor het wel weer als m'n zus langs komt, haar kids zijn nogal Tiktok verslaafd.

[Reactie gewijzigd door graceful op 22 juli 2024 14:50]

Ik hoop dat dit ook een ander probleem oplost. Het is helemaal niet gezond voor minderjarigen om "beroemd" te worden.

Ik ben een redelijk succesvol op YouTube, maar de grootste pieken die ik gehad heb zijn via TikTok gegaan, waarbij anderen mijn werk bekeken. Als dit je overkomt is het gevoel om dat success (waar je niets aan kunt doen) te willen herhalen best groot.
En als dat succes vervolgens niet komt voel je je een faalhaas en is een depressie zo geboren. Met alle gevolgen van dien.
Nou, ik heb eens een documentaire gezien. En die depressie is sneller geboren als men je account links laat liggen, er volgers verdwijnen of de groei niet doorzet.
Op basis van de algoritmes moet je ook steeds meer, beter, strakker, geiler, uitdagender want anders zak je toch weg. Net als reality tv. Een volgens seizoen moet al dat ook zijn. Ik hoorde collega's enkele jaren geleden nogal klagen over Temptation Island, er werd zo weinig geneukt (of iets). De lat ligt dus enorm hoog. Tot het mis gaat, en dat zagen we recent ook bij The Villa (?).
Als je met dit soort dingen niet om kunt gaan, dan is het best een zieke wereld.
Vandaar dat reality tv al decennia geen reality tv meer is. Het is een geregisseerd tv-programma met gecaste mensen die onderdeel zijn van het format. Het hele spelelement van winnen of verliezen is pure bijzaak. Er is 1 hoofddoel: kijkers trekken.

[Reactie gewijzigd door deTuinman op 22 juli 2024 14:50]

Het nefaste aan die zaak is dan ook dat er een hoop mensen dit dan gaan zien als "normaal gedrag" omdat ze het als realistisch ervaren. Zelfs Jay Leno die erin loopt bij het satirische programma "In de Gloria" bvb: https://tvvisie.be/nieuws...n-de-gloria-sketch_17997/. Nu, dat is niet hetzelfde, maar velen interpreteren alles wat uit de beeldbuis als echt en authentiek, met alle gevolgen vandien.

Dat gecombineerd met de menselijke drang naar meer, hoger, sneller, extravaganter heeft duidelijk zijn neerslag op vele vatbare hersentjes, en dan zeker bij kinderen / jong volwassenen.
Sterker nog, advertenties. Het hoofddoel is mensen op jouw zender/platform houden voor advertenties. Sure, de creators krijgen geld, maar het platform zelf verdiend het meeste. Wat TikTok hier doet is gewoon indekken en zorgen dat het platform zelf geen sancties krijgt. Immers, als ze dit echt aan het hart ging had het er 'per-design' ingezeten.
Precies. En je hoeft alleen maar mensen te zoeken die (in mijn woorden) lage standaarden hebben om zich ervoor te lenen. En blijkbaar zijn er daar nog genoeg van.

Maar wat @venqwish zegt, het wordt een soort nieuwe standaard.Als je Temptation Island mag geloven is het volstrekt normaal dat je vreemd gaat om je relatie te testen en kwel je elkaar met beelden daarvan. En ga je dus ook nog een soort van verbaasd/boos zijn dat het gebeurd. Terwijl je toch hopelijk voldoende kennis hebt dat het programma hier om draait.
Haha, ja, jaren geleden had je een datingsite programma op televisie. Een kennis werkte daar bij de televisie. Hij wist te vertellen dat alle vrijgezelle dames gewoon ingehuurde actrices waren en de meeste waren gewoon getrouwd, hadden een vriend of soms ook al moeder. Ik wist dat het nep was, maar zelfs dit ... dat was een eye-opener.
En dat is Gen Z in een nutshell.
En word je gerecruteerd door anderen om een OnlyFans pagina aan te maken
Ik hoop dat dit ook een ander probleem oplost. Het is helemaal niet gezond voor minderjarigen om "beroemd" te worden.
Precies mijn gedachte. Want niet alleen kinderen zelf willen beroemd zijn, maar ook veel ouders stimuleren dit streven helaas (en beginnen al een online persona voor het kind voordat het kan praten..).
De Bellinga's is zo'n familie die op youtube heel succesvol is. Ze vloggen vrijwel elke dag en hun jonge kinderen staan daarin centraal. Dit kan niet gezond zijn voor die kinderen, die leren zo dat ze altijd of op commando leuk moeten doen en dat anderer voor ze bepalen wat leuk doen is. Ze raken gewend aan de constante aandacht en lof en zijn geen normaal leven zonder cameras gewend. Hier worden gewoon persoonlijkheidsstoornissen ontwikkelt, dat kan bijna niet anders.

Ik google ze net even en zie dat er oproer in Bellinga land is omdat ze, schijnbaar stiekem, gefilmd hebben op de begrafenis van oma een week geleden. Een aantal familieleden zijn al langere tijd geblokkeerd door ze omdat ze er al eens eerder iets van gezegd hebben als er gefilmd werd op een familiebijeenkomst.

Alles voor de kijkcijfers, arme kinderen (ook al vinden ze het nu vast leuk, ze kunnen niet beseffen wat dit met ze doet).
Een aantal familieleden zijn al langere tijd geblokkeerd door ze omdat ze er al eens eerder iets van gezegd hebben als er gefilmd werd op een familiebijeenkomst.
Ik zou als familie gewoon contact verbreken met dit gezin en alles waarop ik in beeld ben laten verwijderen door YouTube wegens schending privacy en portretrecht. Het is echt niet normaal dat je gewoon beeld- en/of geluidsopnamen maakt van mensen zonder hun expliciete toestemming.
Mijn zoontje kijkt die filmpjes af en toe, ik kijk wel eens mee om te zien wat er allemaal gezegd wordt. Kanaal wat gericht is op kinderen gaat ze hele verhalen houden over haar zwangerschap, mbt tot spugen testen etc. Als ze dit wil delen maak dan een kanaal voor vrouwen maar ga niet mn zoontje ermee lastig vallen.
Eens dat dit effecten heeft, maar is dit niet van alle dagen? Het bandje wat een top-40 hit wist te behalen, de acteur die na een paar films niet meer op het scherm verschijnt en de schrijver die na 1 bestseller niets meer uit de vingers krijgt zijn daar allemaal voorbeelden van. Alleen tegenwoordig is het zo massaal bekend en kun je moeilijk iets achter je laten.
De hoeveelheid mensen waarmee dit gebeurt is ENORM gegroeid door social networks.

In de plaats van de 5 main action movie stars van de 90s, zijn er 5 miljoen YouTubers beroemd.
Is dat zo of lijkt dit zo? Kan best hoor, maar omdat informatie tegenwoordig zo snel verspreid waak ik altijd een beetje voor aannames.
Ja want er waren echt maar 5 acteurs beroemd in de jaren 90...

Kijk alleen al hoeveel 'BN'ers' we hebben, ook van voor de online media tijd. Bekijk dat dan wereldwijd.

Ik zit veel op het internet, maar ik ken echt toch nog veel en veel meer BN'ers dan Youtube sterren, en ik heb al 15 jaar geen kabel in mijn TV, en kijk zeer zeer beperkt Nederlandse programma's.
Tik tok is volgens mij vooral groot geworden door kinderen onder de 13 die het allemaal leuk vinden. Op school mogen de vriendinnetjes het ook dus. En ze moeten ook allemaal een telefoon en Whatsapp.
Kortom ouders staan massaal toe dat kinderen die het volgens de voorwaarden niet mogen gebruiken het allemaal willen. Maar goed wat dat betreft zijn er vele diensten hypocriet inclusief Youtube want onder de 13 mogen ze naar de kids variant kijken, maar ja dan mogen ze alleen zulke kinderachtige filmpjes kijken dat een 10 jarige afhaakt. Want ja ze mogen geeneens het klokhuis kijken 8)7 of andere programma's die ze wel op school kijken.
Dus een andere leeftijd invullen als je hits wil.
Aangezien de meeste kinderen al starten met TikTok voor ze 13 zijn, doen ze dit sowieso al. Kan je nadien nog eens je leeftijd wijzigen in TikTok?
De klok tik-tokt gewoon door ;)
nee, je kan de leeftijd niet wisselen.
Zou een beetje tegenstrijdig zijn als dat wel kon maar ondertussen deze regels toepassen.
Anders was tegen vanavond ieder tik tok account ineens 16+
De trieste waarheid zal zijn nieuw account. Je mag vast ook dat nieuwe account promoten, of is het verboden en wordt gehandhaafd dat je echt maar één account per persoon mag?
of er een verbod staat weet ik niet, wel is het zo dat je een e-mail adres niet meer kan gebruiken als er al een account is met dat e-mail adres.
Je zou dus als meerdere e-mail moeten hebben voor een nieuw account.
Of je oude account verwijderen en wachten tot dat e-mail adres weer vrij is want het account verwijderen kan tot 2 weken duren als ik het me goed herinner.
Nope. Hail to the postfix en gmail dots.
Tja, maar als iemand denkt/ziet dat je te jong bent en niet prive, dan ben je verbannen na een report.
En dan maak je een nieuw account aan. Wat als je een fimpje aan de wereld wil laten zien, dan zal dat gebeuren.
Als je 10 bent en 100k follower account hebt en gebanned wordt, heb je niet dag later je 100k terug hoor.
Je hebt toch niets aan die followers. Ze kijken je alleen maar aan. Je zou in zo'n geval blij moeten zijn met een schoon vers account...
Het maakt niet uit of je wel of niet iets hebt aan die followers. De doelgroep die hier echt mee bezig is, doet het daar wel voor namelijk.

Verder is dit natuurlijk een slecht argument. Want ja waarom zouden we uberhaupt nog iets proberen. Laten we de flitspalen maar verwijderen, want ja er blijven toch mensen te hard rijden. Gevangenisstraffen stoppen we ook maar, want er gaan er nog zat daarna door.
Die tweede opmerkingen van je vind ik een beetje raar. Heb ik ooit gezegd dat illegale handelingen niet gestraft moeten worden?
Ze willen juist die stats voor views, etc, zodat ze 'live' kunnen en voor anderen is het ivm creators fund zodat ze later geld kunnen verdienen. Het is een cultuur van hogere stats = je bent beter dan de andere. En anders ben je niets. Dus ja, geweldig dat tt ze in een lock gooit
Zo'n cultuur kan dan beter als concept worden afgestraft. Het is meestal niet de manier om in de echte wereld verder te komen op een eerlijke manier.

Misschien zou social media gewoon per definitie altijd 18+ moeten zijn, of zelfs 21+, of wat ieder land dan ook voor leeftijd aanhoudt.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 22 juli 2024 14:50]

Kunst laat zich niet onderdrukken, net als handel.
Mooi. Ik zit niet op tiktok maar naar mijn idee is het erg toegankelijk voor pedosexuelen (e: pedofielen eigenlijk), met de hoeveelheid half naakte tieners die er op zitten. Geen complete oplossing, wel een verbetering.

[Reactie gewijzigd door Remcom00 op 22 juli 2024 14:50]

Onlangs maakte BBC hier nog een mooie reportage over: https://www.bbc.com/news/technology-54773257
Je zit niet op tiktok maar je weet wel dat er half naakte tieners op zitten? :/
Je zit niet op tiktok maar je weet wel dat er half naakte tieners op zitten? :/
Nee, hij schrijft 'naar zijn idee'. Je kan een idee krijgen door ervaring, door het van een ander te horen, etc. Dat houdt niet in dat hij het 'weet'. Eerder dat hij het 'denkt'.

Even los van of dat klopt of niet.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 14:50]

Ik heb TikTok vaak gebruikt en ik ga je zeggen dat heel veel TikTok trends erg sexueel zijn, en dat er soms idd ook 14-15 jarigen aan meedoen, en vaak zitten er ook tieners tussen met gefakete leeftijden, dus zelfs deze oplossing is niet perfect.
[...]
Nee, hij schrijft 'naar zijn idee'. Je kan een idee krijgen door ervaring, door het van een ander te horen, etc. Dat houdt niet in dat hij het 'weet'. Eerder dat hij het 'denkt'.
Volgens mij heeft "naar mijn idee" betrekking op de toegankelijkheid en niet op "half naakte tieners".
Op beiden, in de gebruikte zinsopbouw!
TikTok filmpjes kom je niet alleen op TikTok tegen. Die filmpjes worden gedownload, bewerkt en op bijvoorbeeld YouTube weer geüpload. Er zijn hele afspeellijsten met de beste/leukste/meest sexy/etc TikTok filmpjes. Dus ja, ik snap de reactie wel.
Klopt. Tegenwoordig vindt je ook heel veel TikTok SPAM op platformen zoals instagram die dan worden aanbevolen in de Reels En met name hele jonge dames nog niet eens vrouwen die dan een leuk aan het doen zijn (het liefste zo sexueel uitdagend mogelijk) dat ik echt denk van weten je ouders uberhaubt wel dat je dit aan het doen bent... :/
Helaas is instagram niet meer wat het geweest is (inmiddels al een aantal jaar niet). Maar door ook dit soort filmpjes/content op dat platform te gaan toestaan ben ik toch echt aan het overwegen om daar vanaf te gaan. Hou TikTok gewoon op Tiktok.
Je hoeft er niet op te zitten om er dingen over te weten.
Heb er YouTube videos over gezien (en dan vieze compilaties maar discussie videos ;)). Ook wat artikelen over gelezen. En mensen delen ook wel eens tiktoks op Instagram, of ik kom ze in m'n explore tab tegen.

[Reactie gewijzigd door Remcom00 op 22 juli 2024 14:50]

Op veel video's die op Facebook worden gedeeld, zie ik veel challanges voorbij komen waar het logo van Tiktok onder staat. Dit zijn o.a. cosplay challenges en muziekvideo challenges.

Ondanks het feit dat ik zelf geen Tiktok heb, schat ik de kans groot in dat daar inderdaad veel jonge dames voorbij komen met weinig kleding aan.
Ik heb geen tiktok noch mijn kinderen (die vind ik er sowieso te jong voor). Maar ik kijk wel dagelijks het jeugdjournaal met mijn oudste mee, daarin zit het vaste item "Check dit dan", met allerlei social media dingen van die dag. Daar komt bijna altijd wel wat van tiktok voorbij. En wat ik daar zie onderschrijft wat @Remcom00 noemt, waarbij ik gemakshalve aanneem dat het jeugdjournaal ook wel filtert wat ze wel en niet laten zien.
Ik zit niet op pedofielen websites, en toch weet ik dat daar naaktfoto's van kinderen zijn te vinden.
Ik ga ook niet naar BDSM clubs, en toch weet ik dat daar mensen met zwepen rondlopen.
Ik zit ook niet op Tinder, en toch weet ik dat daar veel one night stands uit voortvloeien.

Grappig he hoe dat werkt...
er zijn ontiechelijk veel memes daarvan op internet dus het verbaast me niks dat hij dat weet, ik zelf weet het ook daardoor XD
Je wil niet weten wat voor berichtjes mijn 13-jarige nichtje krijgt van volwassen kerels op filmpjes die ze met vriendinnetjes maken. Dat zijn geen bekenden als de 46-jarige oom die dit tikt, maar complete wildvreemde kerels die het als "suggestie" geserveerd krijgen, en nu gelukkig kregen.

Nou is zij scherp er op, en vraagt ze ouders om raad bij twijfel, maar onschuldig met wat vriendinnetjes lol hebben is er niet bij. Dit is eigenlijk het veel te laagdrempelige equivalent van zo'n smerige man die vroeger bij het speelkwartier stond te kijken naar het schoolplein, om een glimp van het een of ander op te vangen.
He gatverdamme.. Weet nog dat er op YouTube ook een groot probleem was wat dat betreft, natuurlijk op elke vorm van sociale media waar minderjarigen content kunnen plaatsen. Gelukkig weet je nichtje beter.
De vorm van praten waarbij de minderjarige wordt aangezet tot het maken van porno van zichzelf, of tot het afspreken voor seks met de volwassene is strafbaar als misdrijf (grooming, art. 248e Strafrecht). Ik denk dat sjohie doelde op dergelijke praatjes en niet op "wat knap, ga zo door".
Sja, dat is speculatie. Maar evengoed is het maken van porno op TikTok ook niet toegestaan. En voor een minderjarige is het ook wettelijk verboden om porno van zichzelf te maken.
Nou, dat kan ik dan even rechtzetten, is het geen speculatie, maar naakte waarheid. En dat laatste mag je letterlijk nemen zelfs.

Het zijn "maar" spelende kinderen, die dat moeten kunnen binnen normale veiligheidskaders net als overal anders. En daaraan schortte het, als je leest dat pas met deze nieuwe voorwaarden filmpjes van kinderen niet meer opduiken in de suggesties voor volwassen kerels.

Dat is het AI/bot equivalent van op google maps openbaar zetten waar dit soort kinderen onbeheerd spelen.
Dat is speculatie?

Nee dat is geen speculatie. Kan jij als 46 jarige man een filmpje van een jong meisje waarderen, druk dan vooral op een duimpje of een hartje of wat er ook gebruikt wordt op tiktok.

Wanneer jij als 46 jarige man berichten gaat sturen, dan ben je fout bezig, dat is absoluut niet gepast.
We hoeven het hier echt nog niet over pedofilie te hebben, als wildvreemde moet je daar gewoon lekker uit te buurt blijven, en zo'n kind met rust laten.
Nee, sorry dat is niet hoe het werkt. Iedereen is vrij om commentaar te geven op een filmpje. Dat mag op youtube ook, en dat mag zelfs op tweakers.net. Als ik een 19-jarige redacteur (als die er is) ga gecomplimeteren, dan ben ik dus ook verkeerd bezig, omdat ik een stuk ouder ben.

Als ik onder een youtube-filmpje van een meiske van 15 plaats dat ik het cool vind wat ze gemaakt heeft, dan ben ik volgens jouw al bijna strafbaar. What the what what?

Mag ik wel nog tegen m'n neefje van 10 zeggen dat ie lekker bezig is met kickboksen of moet ik daar ook m'n mond houden?

Jij zegt nu dat een 46-jarige man NIETS mag zeggen tegen een minderjarige die hij niet kent. Maarja, zo is de realiteit nou eenmaal niet. Je kan hooguit zeggen dat we het gepast moeten houden, maar mensen hun mond snoeren is net zo goed fout.
Mijn nichtje van 13 krijgt berichtjes en reacties die zó suggestief zijn, dat ik zulke taal niet bezig in appjes naar de liefde van mijn leven, maar alleen in haar oor fluister als we samen in bed liggen, en ik wel wat goesting heb. En die berichtjes krijgt ze alleen om dat die wildvreemde kerels in hun feeds, filmpjes als de hare, als suggestie krijgen. Dat is een programmatuur/commerciële keuze van het platform, en eentje die ze binnen geen enkel moreel kader kunnen onderbouwen. Puur financieel wel, want hoe langer en dieper mensen hun fuik binnenzwemmen, hoe lucratiever.
Ten eerste is al de vraag wat voor filmpje dat is van een 15 jarige meisje (en tevens spraken we eerder al over een 13 jarig meisje), is dat een video die zij gecreëerd heeft waar zijzelf niet of nauwelijks in zit, dan is dat al heel anders dan wanneer het meisje zelf vol in beeld staat te dansen.
Dan is nog te vraag of ze maar wat staat te dansen, of dat zij bijvoorbeeld op hoog niveau deze dans uitvoert. Oftewel een blij kind vs artistiek.

Wanneer jij als volwassen man meisje van 13 benader omdat ze een beetje leuk voor de camera staat te dansen, dan is dat niet gepast.

Probeer hier verder niet vergelijkingen met een familie lid bij te halen, dat is volstrekt anders, en dat weet jij dondersgoed.

Om heel eerlijk te zijn vind ik reacties erg zorgwekkend, dat jij vanuit vrijheid dit allemaal prima moet vinden, dat kan ik respecteren, dat jij een reactie naar je neefje hetzelfde vind als een wildvreemd jong meisje berichten sturen over het internet, omdat ze even leuk voor de camera staat te dansen, is echt geen normale vergelijking. Ik meen het oprecht, ik vind jouw opmerkingen echt zorgwekkend.
Wanneer jij als volwassen man meisje van 13 benader omdat ze een beetje leuk voor de camera staat te dansen, dan is dat niet gepast.
Benader? Dus ik mag niet posten "fijn dat je er zo'n plezier in hebt, ga zo door"?
Probeer hier verder niet vergelijkingen met een familie lid bij te halen, dat is volstrekt anders, en dat weet jij dondersgoed.
Fijn dat we vertrouwen hebben in m'n intelligentie, want hierboven wordt het onderuit gehaald.
Ik meen het oprecht, ik vind jouw opmerkingen echt zorgwekkend.
Dan moet je het nog eens teruglezen. Ik suggereer nergens dat het okay is om suggestieve berichten naar minderjarigen te sturen. Maar dat moet je naar meerderjarigen ook niet doen. Ik stel alleen dat het niet zo kan zijn dat een volwassene NOOIT iets mag zeggen tegen een minderjarige die hij/zij niet kent.

Het gaat om de inhoud. Natuurlijk keur ik het af als je tegen een meisje zegt dat je wel dit en dat met haar wil doen. Of ze nou 13 of 30 is, dat maakt dan niet eens uit. Maar ik keur het goed om gewoon op een normale manier iets keurigs tegen een kind te zeggen. Maar dat wordt onderuit gehaald, en niemand legt uit waarom. Als dit in onze wereld niet meer kan, dan is de maatschappij echt naar de klote.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 22 juli 2024 14:50]

Ja je kan het argumenteren zoals je wilt, maar het is niet gepast dat je als volwassen man, contact zoekt met random kinderen.

En ja het maakt zeker wel uit of iemand 13 of 30 is.
Ten eerste is een 30 jarige veel weerbaarder, dus indien zij hier niet gepast van is, weet ze wat ze kan/moet doen. Krijg zij dus berichten van onbekende mannen, kan ze prima beslissen of ze hierop reageert.
Ten tweede is een 30 jarige veel bewuster van wat ze laat zien, een 13 jarig meisje staat onschuldig misschien in een jurkje te dansen waarbij je bijvoorbeeld even haar ondergoed ziet, maar een 30 jarige doet dat of niet, of ze weet wat ze hiermee uitlokt.
Als laatste is het publiek die een volwassene wilt aantrekken op die manier, ook gericht op volwassenen. Kinderen zijn alleen maar bezig met andere kinderen, en zoeken daar hun aandacht in.

Maar weet je wat, ga lekker bij een school rondhangen, spreek daar jonge kinderen aan, moet je eens kijken hoe lang het duurt voordat de politie er staat. En dan kan je van de hoogste toren schreeuwen dat het oneerlijk is, maar het is en blijft ongepast.
Ik had het niet over contact zoeken.

Ik had het over gewoon een reactie plaatsen onder een filmpje. Dat haal ik nu al voor de zoveelste keer aan. Als je dit nu nog niet ziet, dan begrijp je me opzettelijk niet.

Wat je verder zegt klopt ook geen reet van. Natuurlijk mag je geen ongepaste reactie sturen aan iemand van 30 (man of vrouw). En volwassenen richten zich echt niet alleen op volwassenen, ook niet als per ongeluk het onderbroekje te zien is.

Stop a.u.b. met mijn woorden verdraaien.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 22 juli 2024 14:50]

Ik citeer:
Het kan niet zo zijn dat een volwassene niet met een kind mag praten toch.
Met iemand praten en een reactie achterlaten, zijn 2 verschillende dingen.

Maar dan alsnog, dan is er nog geen steeds geen reden om reacties achter te laten op tiktok videos van 13 jarige meisjes.

Ik zei niet dat ongepaste berichten achterlaten oke is, ik zei dat een volwassen iemand goed in staat is om te oordelen wat zij gepast vinden, en hier passend op te reageren.

Even een voorbeeld, je bent op een feest en je ziet een prachtige vrouw staan van 30, je gaat naar haar toe en je zegt "wauw, jij bent knap". Dit kan zij als heel ongepast ervaren, dat heeft met veel factoren te maken, ontvangt ze graag complimenten, is ze gecharmeerd van jou, heeft ze een relatie enz. Zij is volwassen en kan dan hierop reageren op een manier die voor haar prettig voelt.

Stel je nu voor dat je een prachtig meisje ziet van 13 jaar, zonder hier verdere bedoeling doe jij dezelfde uitspraak. Hoe denk je dat dit is?

Jij doet alsof dezelfde regeld gelden, maar dit is volstrekte onzin.
De situatie die je schetst: allebei ongepast.

Tenzij je samen met de vrouw van 30 in een kroeg staat, of je het meisje van 13 in volle sminck tegenkomt op een kermis.

Volgens mij zijn we het gewoon met elkaar eens, alleen jij weigert gewoon te begrijpen wat ik zeg. Dat geeft niet, als je dat maar inziet, maar volgens mij zijn we dan wel klaar zo.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 22 juli 2024 14:50]

Jij leest niet eens wat jijzelf schrijf, jij schrijft eerst dat het normaal is om met een kind van 13 te praten op tiktok die een dansje doet, en nu probeer je het verhaal te veranderen.

Daarnaast blijven je vergelijkingen van een wildvreemd meisje op het internet vs je neefje, echt ongelooflijk slecht en verontrustend, het laat namelijk zien dat jij die verschillen niet ziet. Iedere pedo die jouw berichten leest die denkt: "kijk die vent begrijpt het, niets mis mee met wildvreemde meisjes op het internet berichten sturen, waar doet iedereen toch moeilijk over".
Als jij me impliciet een pedo noemt, dan zijn we klaar. Ik hoop dat je inziet dat zo'n belediging, alleen omdat jij jouw mening opiemand probeert te forceren en weigert de ander te begrijpen, niet op z'n plaats is.

Je hoeft niet meer te reageren. Ik hoop wel dat je dit in de toekomst beter doet.
Misschien had je gewoon even moet lezen in plaats van aannames doen.
Misschien moet je even je excuses aanbieden.

Maar je moet het laatste woord hebben heh? Ik zei dat je niet meer hoeft te reageren. Je spamt alleen maar m'n notificaties vol.
Excuses aanbieden omdat jij aannames doet? Kan je mij dan je excuses aanbieden voor de overlast van mijn buren verderop in de straat, want ja als we toch excuses moet aanbieden voor iets waar je niet verantwoordelijk zijn, dan weet ik er nog wel een paar.

En over het laatste woord... iets met kettle en black komt er naar boven bij mij.
Dan ben jij volgens mij de pedofiel. Je probeert zo wanhopig iemand anders als zodanig te bestempelen (zonder ook maar een letter terug te nemen), om te voorkomen dat jij als een gezien wordt. Een werkbare tactiek, totdat je iemand treft die deze tactiek kent.

Ik doe geen aannames, ik stelde alleen een andere situatie voor. Jij deed aannames, en wel ontzettend groffe en asociale, mag ik wel zeggen. Excuses voor bovenstaande kunnen alleen wederzijds komen.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 22 juli 2024 14:50]

Sterk argument... wacht wat, je noemt mij een pedofiel? Ik heb jou zo nooit genoemd, ondanks dat jij degene bent die het allemaal oke vindt, maar ik ben wel een pedofiel omdat ik het niet acceptabel gedrag vind. Logische conclusie.

Verder geef ik niks om jouw excuses, gezien de gestoorde uitspraken die jij doet, wil ik liever niets meer met jou te maken hebben. Dus verschil tussen jou en mij, is dat ik nu wel het gesprek eindig.

Nog een tip: Blijf uit de buurt van kinderen die je niet kent, de meerderheid van de samenleving kijkt daar namelijk heel anders tegenaan dan jij.
Ik had het gesprek al eerder ge-eindigd, maar jij blijft maar doorblaten en wéér mijn woorden verdraaien. Ik hoop dat je geleerd hebt om dat niet meer te doen, anders wordt je later best een grote arsehole. Daar zijn er al teveel van, dus als je gewoon lief kan zijn tegen de rest van de wereld (niet té lief) dan mag je mijn online de grond in boren (maar het kan je op een gegeven moment wel een ban opleveren, dat weet je maar nooit).

Anyway, fijn als je tegen mij zo'n klootzak bent, als je anderen dan met rust laat. Toedels!
idd ik wou net zeggen.
Wie host eigenlijk de servers van TikTok? Bedoel als Amazon de stekkers uit Parler trekt mogen ze dat ook wel met tiktok doen ;)
Het zijn überhaupt geen pedoseksuelen zolang er geen seksuele handelingen worden verricht. Dus alleen kijken telt niet, dan noem je het pedofilie. Om in die categorie te vallen moet je zo te lezen minimaal 16 jaar oud zijn en moet de ander minimaal 5 jaar jonger zijn dan jij. Dus iemand van 19 die valt op meisjes van 15 is geen pedofiel. Beantwoord dat je vraag?
"Om in die categorie te vallen moet je zo te lezen minimaal 16 jaar oud zijn en moet de ander minimaal 5 jaar jonger zijn dan jij."

Zo goed als iedereen is dus pedofiel :+
Ja je hebt gelijk, had even pedofiel en pedosexueel door elkaar gehaald. Maar eingelijk is de juiste term hebifilie, pedofilie gaat over kinderen tot 12 jaar. Maar goed meestal praten mensen over pedofilie.
Was eigenlijk niet zozeer een vraag als een constatering.
Leeftijd is redelijk relatief in mijn ogen.

Mijn vrouw is 9,5 jaar jonger en we zijn al 30 jr getrouwd.
Er van uitgaande, dat zulke rotzooi als tiktak, facebook, twitter e.d. 30 jr geleden al bestond.
Vanaf hoe oud mocht ik daar naar haar kijken als ze al zo stom was om op tiktak te gaan zitten?
Dit is gewoon incorrect.

Zoals Remcom00 al aangeeft, is pedofilie tot een jaar of 12*.
Verder gaat het meer om het gevoel erachter dan de leeftijd.

In het algemeen is 19 en 15 niet bepaald een wenselijk combinatie, dus wat maakt die combinatie? Is dit een 19 jarige jongen die opzoek is naar jongere meiden? Of zitten zij bijvoorbeeld samen in een sportteam en hebben ze zo een band opgebouwd?

Ook intelligentie speelt hier een rol in, je ziet bijvoorbeeld bij zwakbegaafdheid dat daar leeftijden nogal willen schelen, omdat hun eigen ontwikkeling anders is dan die van leeftijdsgenoten.


De wet kent de ondergrens van 16 jaar wat betreft seksueel contact, daaronder wordt het iets wat nader onderzocht moet worden. Een 16 en 15 jarige die seks met elkaar hebben, tja dat is niet zo boeiend. Een 16 en 14 wordt iets lastiger, maar 16 en 13 dat begint echt niet oke te worden. Tegelijkertijd is dan de vraag, moet die 16 jarige daarvoor worden gestraft? Gelukkig hebben we daar rechters voor, want dat is niet zo zwart wit.
Tegelijkertijd mag 50 wel met 16, terwijl dat zeker niet acceptabel is, en toch laat de wet dit wel toe.

Verder is wat je doet, en wat je aantrekkelijk vind, ook nog heel verschillend. 18 jarige zijn bij veel erg populair als we kijken naar aantrekkelijkheid, dat is niet omdat 18 persé de optimale leeftijd is, maar omdat dit wereldwijd vaak de legale leeftijd is, maar het verschil bij iemand die net 18 is of net niet 18 is, is fysiek natuurlijk niet te zien, dus als het kijken naar een 18 jarige oke is, waarom dan niet een 17 jarige?

Die vraag moet je natuurlijk niet door gaan trekken, want je gaat steeds fouter qua leeftijd.
Mijn punt is vooral dat het antwoord niet zo eenvoudig is qua leeftijd.

De basis vooral is dat bij pedofilie draait om een stuk onschuld, het kinderlijke enz. Wanneer je meer richting de 18 gaat, dan draait het wel echt om het fysieke.
Tevens wil je ook wel die pedofiele gedachtes zien binnen de gehandicaptenzorg, want ondanks dat hier mensen zitten van volwassen leeftijd zitten, zijn ze emotioneel nog heel jong, en helaas hebben veel van hen misbruik ervaren.
Een stap in de goede richting, maar het leed is al geleden.
Alleen voor niet oplettende ouders. Toen ik voor mijn zoontje een account aanmaakte heb ik direct alles op prive en alleen voor vrienden gezet, kleine moeite en daarbij wellicht het leed waar jij over spreekt bespaard.

Prima actie dat het nu standaard zo ingesteld word.
Als niet-expert, laat me raden: populariteit scoren werkt beter als je voluit publiek gaat?
Er zijn ook voldoende ouders die niet voldoende kaas hebben gegeten van online privacy.

Daarom zijn dit soort more-privacy-by-default zaken al een verbetering.
Niet elke ouder is zo technisch onderlegd als jij en ik. Voor de meeste tweakers is het bekijken en wijzigen van de instellingen het eerste wat je doet bij een nieuw account, maar veel niet-tweakers raken de instellingen nooit aan. Als je dat voor jezelf niet doet, dan kan dat ook vrij makkelijk over het hoofd gezien worden bij het account van een kind. Zeker als het betreffende kind zelf een account aanmaakt zonder toestemming of medeweten van ouders. Daar zit de winst.
Er zijn ook voldoende ouders die hun kind bewust laten optreden op sociaal media als verdienmodel.
Beter laat dan nooit toch?
Beter nooit meer. Sluiten die troep
Veel mensen, ook kinderen, vinden het anders leuk en lollig. Los daarvan is het aan de volwassen er achter, en er op, om ervoor te zorgen dat kinderen ongestoord kunnen spelen, als ze dat leuk vinden. Als er een morsig mannetje bij het schoolkwartier staat te gluren als groep acht buiten is, wordt er ook ingegrepen, en sluiten we die klas niet de hele tijd maar op in het schoolgebouw.
Natuurlijk vinden veel mensen het leuk en lollig, anders was het nooit zo populair geweest. Maar toch lijkt het me behoorlijk heftig om als tiener me zoveel met mijn online imago bezig te zijn. Als volwassen persoon betrap ik mezelf soms op dat ik toch teveel bezig ben met de likes die ik binnenkrijg, terwijl ik vind dat ik daar helemaal niet naar zou moeten kijken. Als tiener lijkt me dat nog veel moeilijker.
Ze vinden het zo leuk en lollig dat onderzoeken uitwijzen dat het ze op allerlei manieren beschadigt. Maar ondertussen is er geen hond die nadenkt over hoe we dat effect kunnen inperken. Te verslaafd. We zijn wat dat betreft al heel diep gezonken. Zelfs in de auto kunnen we het ding niet laten liggen. Dat zegt m.i. genoeg. Zie het als een alcoholist, die zegt je ook dat het heel leuk is.
Sat jij het troep vindt is jouw recht, maar dat maakt nog niet dat iedereen dat vindt.
Nogal een open deur? Het is een meningendraadje

[Reactie gewijzigd door Vayra op 22 juli 2024 14:50]

Mee eens. Gaat echter niet gebeuren dus beter dat ze iets veranderen.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 22 juli 2024 14:50]

Beter laat dan nooit kunnen we zeggen, maar eerder was inderdaad mooier geweest.
Leed moet er altijd eerst zijn.
Daarom hebben we nu bijvoorbeeld veel veiligere auto's en vliegtuigen.
Net als: het woord "vrede" bestond niet als er nooit oorlog was.
Ik ben benieuwd over welk leed het precies gaat.
Beter laat dan nooit, maar idd soms is voorkomen beter dan genezen
Een goede stap denk ik, die de juiste balans tussen privacy, controle en gebruiksgemak aanhoud. Tuurlijk, de regels kunnen strenger maar ik verwacht dan dat veel tieners voor TikTok opeens 18 zijn.
Met als gevolgprobleem: pedofilie.
Hoe strafbaar zijn die nog wanneer alle tieners aangeven 18 te zijn?

Verder: welke tiener leest die voorwaarden?
Verder: welke tiener leest die voorwaarden?
Ik denk dat dat wel een van de redenen voor TikTok is om standaard van alles uit te zetten. Aanzetten moet dan een bewuste keuze zijn van tieners.
Dat zullen ze vast doen (ze zullen slim genoeg zijn bij TikTok), maar ik vermoed dat een beetje tiener de volledige ervaring wilt en alles aanvinkt. Ik vraag me af wat dan de juridische waarde is (net zoals een UELA niet persé rechtsgeldig is)
Voor wat betreft die voorwaarden, het belangrijkste stuk is dat die standaardinstellingen gewijzigd worden. Dat staat beschreven in de voorwaarden, maar wordt ook doorgevoerd als je ze niet leest. En daar zit de winst.
Pedofilie creëer je niet simpelweg door het hebben van filmpjes van tieners. En je neemt pedofilie ook niet weg door die filmpjes te verbergen.

We hadden heterofilie ook al voordat er filmpjes op internet geplaatst werden. Ver ervoor zelfs. Homofilie ook.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 22 juli 2024 14:50]

Nee, maar je moet het ook niet te makkelijk maken. Wat volwassenen onderling doen, is wat mij betreft allemaal prima, maar voor kinderen/jongeren lijkt het me iets beter niet gelijk aan alle aspecten van het leven (leuke en minder leuke) bloot gesteld te worden.

Bij onervarenheid is het altijd lastig in te schatten wat de gevolgen van je acties zijn.
ze kunnen beter om alle jongeren te beschermen tiktok gewoon verbieden of helemaal deleten. het is de meest onzinnige app die ik ooit gezien heb. alles voor de likes....want als niemand er om gaf dan zat niemand er op.

Het 1e instantie idee om lekker “actief dansjes te doen” is er allang niet meer bij volgens mij

[Reactie gewijzigd door nemesis2212 op 22 juli 2024 14:50]

Je kunt als ouder de settings van je kind beheren.
Vervolgens kun je een pincode instellen zodat je kind niet jouw beperkingen overschrijft aan zijn/haar kant:

https://newsroom.tiktok.c...introduces-family-pairing

De instellingen die een ouder kan beheren zijn maximale schermtijd, restricted content (voor mij onduidelijk welke content er precies gefilterd wordt, maar het klinkt goed) en DMs blokkeren.

[Reactie gewijzigd door Stpan op 22 juli 2024 14:50]

Je kunt als ouder de settings van je kind beheren.
Vervolgens kun je een pincode instellen zodat je kind niet jouw beperkingen overschrijft aan zijn/haar kant:
Ligt toch echt helemaal aan de leeftijd van je kind en in hoeverre deze thuis is in de online wereld. Veel kinderen van een jaar of 10-11 weten vandaag de dag al wel hoe ze een gmail account kunnen registreren en vervolgens dat account te gebruiken om aan te melden bij Instagram, TikTok, Facebook enz. enz.

Zit jij al ouder lekker de settings van een account te beheren die je kind al lang en breed niet meer gebruikt.
Een kind kan dingen stiekem doen, altijd al zo geweest, online en in de echte wereld.

Voor de 'brave kinderen' en 'geïnteresseerde ouders' is het toch prettig dat sommigen online platformen enige handvatten bieden.
Mijn vergelijking ca 15 jaar geleden waar ik 'je kinderen zomaar op op internet te laten struinen' vergeleek met 'je kinderen in de nacht door de rosse buurt te laten struinen' werd destijds met hoon gelach ontvangen. Ik vraag me af hoe deze mensen er nu in staan. Meer bewust van het risico hoop ik.

Een aantal jaar geleden was er wel regelmatig iets over in de media. Maar elk jaar komen er weer nieuwe kinderen en ouders bij dus dit moet continu onder de aandacht worden gebracht. Zelfs op scholen -als dat al niet gebeurt- voorlichting geven.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.