'Among Us is met 500 miljoen actieve spelers meest populaire game ooit'

Social deduction-game Among Us had in november 500 miljoen actieve spelers. Dat meldt analistenbureau SuperData op basis van eigen onderzoek. Nooit eerder had een game zoveel gebruikers die het spel actief spelen.

SuperData stelt dat Among Us met zijn half miljard actieve spelers 'ruimschoots de meest populaire game ooit' is op het gebied van maandelijkse spelers. Among Us kwam in 2018 al uit, maar werd pas medio 2020 populair, doordat verschillende populaire Twitch-streamers en YouTube-gebruikers de game begonnen te spelen.

Inner Sloth, de ontwikkelaar van Among Us, heeft volgens SuperData ondanks het succes van de game relatief weinig omzet gedraaid. Het spel is onder andere beschikbaar op de pc, Android en iOS. De smartphoneversies van Among Us zijn gratis, maar waren gezamenlijk goed voor 97 procent van de player base in november. De pc-versie, die op het moment van schrijven vier euro kost, zorgde tussen augustus en november voor 64 procent van de omzet van Inner Sloth, zo meldt SuperData.

Eerder deze maand verscheen de game overigens ook op de Nintendo Switch, wederom voor vier euro. De game werd binnen 24 uur de meestverkochte game in de Nintendo Eshop. De game komt in 2021 ook beschikbaar voor Xbox-consoles. De game werd eerder deze maand eveneens toegevoegd aan Xbox Game Pass. De game krijgt binnenkort verder een nieuw speelveld.

Door Daan van Monsjou

Redacteur

21-12-2020 • 21:38

126 Linkedin

Reacties (126)

Wijzig sortering
Ik voel me oud, heb hier echt nog nooit van gehoord!

Social deduction-game? Is dat een FPS of RTS? :9
Ken je weerwolven? Daar lijkt het op.

Ken je dat niet? Je speelt met tot 10 man. Een gedeelte daarvan (ongeveer rond 1/3, 1/4) zijn verrader. Zij kunnen andere vermoorden, het schip saboteren en sluippaden nemen. De verraders hebben als doel om de meerderheid te worden of een sabotage te laten slagen. De rest moet ondertussen taken doen en er achter komen wie de verraders zijn. Wie dat zijn kan aan de hand van gedrag of tijdspadden die niet kloppen bepaald worden. Wanneer ze een idee hebben wie verraders zijn kunnen ze een meeting bij een roepen en de verrader er uit stemmen. Word er een lijk gevonden dan gebeurd dit ook. Maar, je weet niet zeker of je er een verrader uit stemt. Voor hetzelfde geld stem je er een onschuldige uit en word je bespeeld door een verrader.

Je vertrouwt niets of niemand meer, elke pot is weer 1 grote paranoia bende en dat maakt het zo interessant.

[Reactie gewijzigd door Gropah op 21 december 2020 23:38]

Mijn kids zijn er zot van. Heb me laten overhalen om het zelf ook eens mee te spelen, echter vind ik het snel een saaie bedoeling. Eerst al een spel opzetten lukte niet moest switchen naar de Asia server?
Je werkt tegen de klok om het schip weer in orde te krijgen en ondertussen loopt de verrader lustig moordend rond, zonder dat je er iets tegen kan doen.
Ben je bezig met iets te herstellen wordt er een meeting belegd en kom je allemaal samen in de cafetaria(?)
waardoor je je gans afgelegde traject terug kan herbeginnen.
Ook zijn de controles niet bepaald handig om je mannetje te bewegen. Gewoon touch and drag had veel nauwkeuriger geweest lijkt me.
In public games wordt er vooral gegokt, soms al na een paar seconden. Daar is het spel niet echt leuk. Je moet dit meer zien als een soort partygame om te spelen met mensen die je kent imho.
Inderdaad. Als party game met collega's of vrienden terwijl een video call (Zoom, Meet, ...) open staat is geweldig. Het overtuigen via video is veel plezanter dan via chat.
Touch and drag kan je in de instellingen van de mobiele game instellen in plaats van die gekke joystick :)
Wie is de Mol? is denk ik ook een goede vergelijking.

PS: Ik heb zelf nooit WidM gekeken, dus de vergelijking kan misschien niet kloppen.
Ja, het saboteren van andermans werkzaamheden (en voorkomen dat anderen je doorhebben) is precíes WIDM.
Of je niet weet of je een verrader er uit stemt, ligt wel aan de settings. Ik geloof dat het standaard zelfs aan staat.
Wat ik niet snap; als je vermoord wordt zeg je toch gewoon wie je vermoord heeft?
Je kunt niet met de levenden praten als je dood bent
Als je dood bent kan je in ieder geval niet meer met de textchat meepraten. Je ziet de chat wel en kan wel met andere doden praten, maar de nog levende spelers zien je niet.
Jij bent vast een toffe om samen met te spelen..

Als je dood bent zwijg je toch gewoon, om de anderen nog het spel te gunnen?
Naah xzaz probeert gewoon de logica en cultuur te begrijpen, het is niet dat ie wil cheaten
De cultuur is idd dat er meestal niet gecheat wordt maar het kan zeker wel voorkomen
Is het niet een soort Wie is de mol?
Ja, daar lijkt het ook wel op.
Het is wie is de mol + weerwolven
Resistance and Resistance: Avalon geweldige weerwolf achtige spellen. heerlijk mee gekonkeld, geruziet, gediscusieerd en gevloekt en genaait gevoelt. Voor als corona weer achter de rug is lekker met coronaatje of desperado met stel vrienden elkaar in de rug steken.
Dat is een 'nieuw' genre, ook nog nooit van gehoord in the gaming-scene... Ondanks dat het al lang bestaat ala weerwolven in de bordspellen wereld.
Er zijn talloze games gemaakt in dit genre, vanaf in ieder geval 15 jaar geleden. Deze is waarschijnlijk gewoon de eerste grote hype.
De ideale cocktail van het juiste moment (corona crisis lockdown), laagdrempeligheid en prijs. Je hebt het spel voor minder dan 5 euro, op mobiel is het zelfs gratis als je advertenties niet erg vind. Iedereen kan mee doen wat het is volledig crossplay tussen alle platformen waar het op verschenen is. En mensen hadden tijdens de lockdown blijkbaar behoefte aan een sociaal spelletje dat simpel is om te begrijpen hoe te spelen, korte potjes heeft en verder weinig poespas.
Spel was al in 2018 uitgebracht
dan zijn de corona maatregelen dus een essentieel ingredient in die cocktail :-)
Het is vooral populair geworden omdat zeer populaire streamers het online speelden om contact te hebben met hun vrienden en dit sloeg heel erg aan. Hetzelfde gebeurt nu met het spel Rust dat door een Streamer server plots weer populair is.
De ideale cocktail valt wel mee, de game is er al sinds 2018. Dus we praten niet over een nieuw gereleasde game. Maar het kan tegenwoordig snel gaan, als er veel interesse is in een game dan willen anderen ook kijken waar men het nu allemaal over heeft. En zo heb je binnen no-time een hele grote groep die in een keer de game speelt. De vraag is altijd hoe lang duurt de hype.

Zelf heb ik de game paar keer gespeeld, maar vindt er niets tot weinig bijzonders aan. Ja je kunt veel verschillende tactieken verzinnen, maar de lol is er wat mij betreft na een paar keer spelen ook snel vanaf.
Zie de reactie van @telenut, de release datum is niet zo relevant, als je kijkt naar hoe populair de game is zie je een duidelijke opwaardse trend zodra de corona lockdowns beginnen. Dat was dus een essentieel onderdeel van het succes.

Dat jij het spel niet zo interessant vind mag natuurlijk, smaken verschillen. Ik heb het zelf nog nooit met onbekenden gespeeld online, ik denk dat ik dat ook niet heel lang leuk zou vinden. Maar een paar potjes op een LAN party (nu tijdens corona was het een WAN party) was erg leuk, zeker met kinderen er bij (leeftijd 8-12 jaar) want je ziet dat die er toch weer anders naar kijken, maar er soms verrassend goed in zijn. Wat de laagdrempeligheid van de game alleen maar onderschrijft.
Anoniem: 159816
@Mic200021 december 2020 22:28
The Ship deed in 2006 al wat vergelijkbaars. Niet helemaal hetzelfde, maar wel een spel waarbij je anderen niet kan vertrouwen en je taken moet doen.
Klopt alleen ben je minder social bezig om elkaar voor de gek te houden. Maar ook dat spel was geweldig...
ik vond 'Trouble in Terrorist Town' heel leuk, vroeger, op Garrysmod.

dit voelt heel erg hetzelfde.
Recent nog gespeeld. Wat mij betreft een tandje boven deze game wegens DNA etc, maar ja, meer niche doelgroep uiteraard. TTT Community leeft nog 💪
Town of Salem (2014) is ook een vrij bekende.
Doet me een beetje denken aan Spyfall.
Het is gewoon een vorm van weerwolven :).
Voelde me afgelopen week ook oud, geen idee waar dit opeens vandaan komt, maarja ben nog van Prince of Persia
Prince of persia was ook gaaf hoor. En heb je overigens ook in meerdere generaties. Begon natuurlijk met die zandloper en de muis en 'megahit'. Prince 2 voelde al een stuk nieuwer.
Maar was ook nog van de zijkant bekeken (platform?)
Toen kreeg je de eerste 3D. Die heb ik voor het eerst met een gamepad gespeeld. De delen erna ook veel gespeeld, maar die begonnen al wat saaier te worden. Die ene separate Prince of Persia met die light seeds vond ik daarvan eigenlijk de leukste. Toen... Assassin's Creed! Wow! Maar ook dat werd op een bepaald moment eenheidsworst.
Prince of Persia gebruikte ik tijdens mijn VMware 3.0 training als test.
Er was zelfs een template VM te downloaden bij VMware met allerlei classic games, waaronder dus PoP, het grote voordeel van PoP: de fakkels in het spel, die bewogen namelijk niet op het moment dat de VM daadwerkelijk van de ene naar de andere host werd overgezet, zodat je precies kon timen hoe lang de verbinding op de VM weg valt bij een dergelijke actie.

Was wel handig om te weten, als er applicaties waren de erg gevoelig waren voor verstoringen in de netwerkverbinding.
Count your blessings, ik ben nog van Leisure Suit Larry :|
In het kort, het is een soort cluedo, je zit in een gebouw of iets met kamers, en iemand vermoord een medespeler. De rest moet er achter komen wie de persoon is die de persoon vermoord heeft.
Ik voel me oud, heb hier echt nog nooit van gehoord!

Social deduction-game? Is dat een FPS of RTS? :9
Ik ben 50+ en ook razend benieuwd naar een game zonder 99 personages, maar gewoon lekker wegknallen.
Kijk eens naar:
Dirty bomb
Cod war zone
Cube 2: Sauerbraten (Net nieuwe build)
Laatste Unreal release
Of
Warfork
Of CS:GO wordt nog steeds door miljoenen gespeeld
Warface ontbreekt aan je lijstje. Is ook gratis en heel leuk die Co-up missies om samen met je vrienden te spelen.
Je bedoelt dus doom ;)

Edit: leuk hoe iedereen denkt aan de originele doom en ik juist dacht aan de 2016 reboot :P

[Reactie gewijzigd door Gamerstijn op 21 december 2020 23:08]

Nee, hij bedoelt Asteroids... ;-)
Nee, hij bedoelt Asteroids... ;-)
Leuke spel, veel gespeeld op de C64/128D, heette Blasteroids, met goede graphics en music voor toen, erg veel uren gespeeld.
doe es niet zo modern :P
sorry. had ff /irony erbij moeten schrijven... 8)7
Doom 2. Ik speel dit nog steeds
De laatste keer dat je echt lekker kon knallen in een game was volgens mij de originele Wolfenstein in Godmode (met alle Ammo en Wapens). Daarna werd het alleen maar minder.
Amateur, je bedoelt natuurlijk Catacomb 3D... ;)
Ik denk dat je Battlefield 3 wel goed zult vinden. Ik blijf hem spelen ook al is het al weer een oudere game.
Ik kende het ook niet, maar mijn zoontje van negen vroeg van de week of hij het mocht spelen. Schijnt enorm populair bij kinderen te zijn.

Overigens spreken die kinderen het allemaal consequent uit als "aman-gas", zodat ik eerst dacht dat het iets Spaans was of zo.
Overigens spreken die kinderen het allemaal consequent uit als "aman-gas",(...)
Dat noem ik het "Oma Kot"-syndroom, naar de manier waarop veel mensen "Oh my God" uitspreken :+
Nooit van gehoord, pfff .... very sus
Heb het een paar keer gespeeld, maar kan toch echt niet begrijpen wat hier nou zo leuk aan is.
Speel het een keer met 9 andere vrienden. En zorg dat je allemaal in Discord (o.i.d.) zit met een mute knop ingesteld. Dat maakt het spel echt 1000x leuker dan met randoms en de chat.
Die ook nog eens gamen 8)7
Het merkwaardige is dat veel van me vrienden hun vriendinnen opeens mee doen die helemaal geen gamers zijn. Het is meer een sociaal iets dan een videogame. Met name mensen die van bordspellen houden vinden dit geweldig
Omdat het zo casual laagdrempelig is te spelen, ook cross-play op een smartphone, is echt iedereen er wel voor te porren. Het is meer de essentie van een boardgame dan een moba, shooter of mmorpg.
Dat dacht ik ook. Speel het nu met 9 niet gamende vrienden. Mensen die nog nooit een spelcomputer hebben aangeraakt.

Maar zelfs hun heb ik na een filmpje uitleg die ik zelf gemaakt had zo ver dat ze Discord hadden geïnstalleerd, oortjes in en spelen maar.

Het ingewikkelde hen ik gedaan (discord aanmaken, invites, kamer maken). Maar nog altijd een succes. Al is de game het leukst met 9 of 10 man... en das wel eens lastig.
ik vraag me ook af waar ik die 9 vrienden vandaan moet halen, daarom ook niet van plan dit te spelen.
vanaf 5 is het al leuk. We hebben het met collega's gespeeld en dat was ook hartstikke fijn.
Ik vind 5 nog wel net iets te weinig eigenlijk. Ik heb het wel eens met 4 collega's gedaan (dus 5 man totaal), maar het werd toch vrij snel saai. Daarna nog even met z'n 5-en in een publieke lobby gezeten, maar dat was al helemaal niks.
Aangezien je dat zo goed weet, behoor je zelf zeker ook tot die groep? :/
Ik denk eerder dat die -1 te maken heeft met het wegzetten van autisten als anti-sociale zolderkamertypes zonder vrienden, die er "rare hobby's" op na houden.

Het volgende is anekdotisch dus geen bewijs, maar als ik voor mezelf spreek, klopt dat beeld in ieder geval niet. En ik ken meer mensen zoals ik, die ook niet voldoen aan het stereotype. Wanneer je op psychisch en sociaal vlak anders functioneert, betekent dat niet dat je automatisch een kluizenaarstype met een furry-fetisj bent, of zo ;)
Zelfde. Ik snap het enthousiasme ook niet. Het heeft mijn interesse niet kunnen wekken na het een aantal keer gespeeld hebben. Eerst wat het lastig om een spaceship te joinen, zeker samen met vrienden of familie. Toen heb ik zelf maar een spel gehost. Dan komen er ook gewoon mensen in het schip terwijl niet alle vrienden of familie er in zitten. Vervolgens ga je spelen en komt er een "overleg"-moment. Niemand overlegt en zegt maar wat. En vervolgens moet je kiezen wie jij denkt dat het is. Ik zie de lol er niet van in maar goed.
Je kan hem gewoon private maken en de mensen met wie je speelt de key sturen...
Overleg moet een beetje loskomen, begint meestal met iemand die zegt ik was daar en kwam van daar en zag poppetje x z'n taakje doen, dus wij zijn het niet.
Naja, het valt of staat net zoals bij Weerwolven met hoe sociaal je bent met groeps/partyspellen. De game is heel eenvoudig in opzet, het zijn de discussies en mind-games wat het intrigerend maken. Iemand waarvan je dacht deze 100% te vertrouwen en waar je van overtuigd bent dat hij/zij de waarheid spreekt, kan je gewoon knetterhard een oor aannaaien.

Als de groep waarmee je speelt niet in staat is overtuigend over te komen met een goede/actieve dynamiek, dan blijft er niet veel over van de game. Het overleg moment en bijkomende manipulatie is juist de kern van de lol (zowel voor de onschuldige als de 'suspects') :P

[Reactie gewijzigd door quintox op 22 december 2020 09:29]

Ja dat snap ik. Omdat het spel daar enorm van afhangt zouden ze na kunnen denken over hoe ze dit gesprek kunnen faciliteren. Ik heb nu geen ideeën maar door geen juiste introductie gehad te hebben ben ik gefrustreerd gestopt met het spel. Thuis lijkt het mij wel weer een leuk spel om te spelen.
Ik heb dan ook alleen ervaring met het spelen in private games met de vaste vriendenkring, geen idee hoe de dynamiek in een public game is, maar ik had al verwacht dat dit ondermaats zou zijn.

Het is namelijk een stuk leuker én moeilijker om goed te kunnen manipuleren en liegen tegen mensen die je kent. Het is toch anders als je met vreemde speelt.
Stiekem je medespelers vermoorden, het op een ander steken en er nog mee wegkomen ook... what's not to like?

Black sus!
Yellow always sus 😜
Het concept is al decennia geliefd met vrienden en familie en dit is er een online versie van, wat ideaal is in tijd van quarantaine. Probeer GQAH's advies eens uit. Online met vreemden is inderdaad niet fijn maar met vrienden is het geweldig. Negen vrienden hoeft ook niet eens maar het hebben van meer spelers zorgt voor meer diepgang.
Het spel is gewoon simpel maar toch elk potje anders.

Met vrienden is het al helemaal lachen gieren en brullen.
Om eerlijk te zijn is met vrienden op voicecom de enige manier om dit echt leuk te kunnen spelen.
Eens, met strangers is het lastiger om te peilen of iemand liegt of niet. Met vrienden is het echt leuk omdat je iemand denkt te kennen en dus te weten of hij/zij eerlijk speelt. Maar vaak kom je bedrogen uit :)
Of nog frustrerender, iemand zo goed kennen dat je weet wanneer iemand liegt, maar andere dit niet geloven. ;)
Of nog frustrerender, iemand zo goed kennen dat je weet wanneer iemand liegt, maar andere dit niet geloven. ;)
Heb Among Us nooit wat aan gevonden, me neefje en me andere neef speelt dat spel met hun vrienden, geef mij maar liever The Jackbox Party Pack en dat lekker met zijn alle spelen, me familie vrienden en ik hebben daar ontzettend veel lol mee gehad.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 21 december 2020 23:43]

Proximity chat is nog leuker.
En dan niet te vergeten de verschillen, en indrukwekkende mods die al beschikbaar zijn zoals;
  • 100 Players in One Lobby
  • Fortnite Mod
  • Minecraft Mod of Among Us
  • GTA Mod
  • Among Us in VR
Super veel lol mee in deze donkere dagen.
Voor een spel wat letterlijk door drie man bedacht en ontwikkeld is, is dat echt een enorme prestatie.
Zeker knap, maar zeker niet zo indrukwekkend als het werk van van Eric Barone (ConcernedApe), met games zoals Stardew Valley, wat mij betreft :)

[Reactie gewijzigd door seriousjin op 21 december 2020 23:58]

Hoezo? Het concept bestaat al en een 2ejaars HBO software engineer kan de basis functionaliteiten prima ontwikkelen.
Ok. Doe jij 't ook even?
Misschien die game toch maar een keer gaan proberen, hoor er heel veel goede dingen over.
Ik heb een refund aangevraagd. Ik had last van bugs en mensen die een game vroegtijdig verlaten. Public games vind ik in veel gevallen in ieder geval geen aanrader. Het spel komt over alsof het erg snel in elkaar gezet is. Zo kost het soms behoorlijk wat pogingen om een spel binnen te komen bij public games. Ik vond het na over de hype te hebben gelezen in ieder geval behoorlijk tegen vallen. Je ziet het als olievlek verspreiden maar ik vraag mij wel af hoe lang dit populair blijft.

[Reactie gewijzigd door Bor op 22 december 2020 08:22]

Deze game is eigenlijk alleen leuk als je het met een vriendengroep speelt en met z'n allen in een voice call
Waarom die voice functionaliteit er niet gewoon in zit gebouwd snap ik niet zo goed.
Als de lockdown geen roet in het eten had gegooid hadden we dat vanuit onze Scoutingvereniging als live variant aan de jeugd van ons dorp aangeboden. De plannen om ons clubhuis + partytenten om te bouwen tot ruimteschip hadden we in een avondje voor elkaar. Hij ligt nu op de plank, maar voor een volgende vakantie gaan we dit zeker in real life spelen!
Een top idee!
Ik hoop wel met een wat minder permanente manier van het uitschakelen van bemanningsleden :+
Ik vind het verschrikkelijk uit zien. Ja, graphics zijn minder belangrijk dan gameplay, en ik speel nog steeds GameCube spellen en pc games uit de vroege jaren 90 (Crystal Caves FTW) maar zoals dit spel uit ziet nodigt het mij echt niet uit.
Het ziet er inderdaad niet mooi uit en de graphics zijn ook niet altijd in balans maar dit is zo'n game waarbij dit nauwelijks uitmaakt. Het draait om de gameplay welke een beetje like it or love it is. Ik vind er zelf niets aan maar aan de populariteit te zien ben ik een uitzondering.

Wat vooral meespeelt is dat het spel op mobile gratis is (met ads).

[Reactie gewijzigd door Bor op 22 december 2020 08:35]

Eens, cartoony art style kan prima (of zelfs super mooi) zijn, maar ik vind dit ook maar lelijk :+.

Die mannetjes doen me hieraan denken, https://www.youtube.com/watch?v=P69zTFQFxCo, en dat vind ik geen positieve associatie :D

[Reactie gewijzigd door seriousjin op 22 december 2020 17:21]

Grappig, het eerste half jaar nadat het uit kwam was het lang niet zo populair, toen schommelde de hoeveelheid spelers rond de twintig, daarna groeide het langzaam door en in Juli 2020 was er opeens een explosieve steiging: https://steamdb.info/app/945360/graphs/

[Reactie gewijzigd door space_octopus op 22 december 2020 13:25]

Zal door de aandacht van streamers komen. Als ik het google krijg ik ook meteen allemaal hippe types die er youtube filmpjes van gemaakt hebben "Ze stemmen me weg omdat ik big brain ben!".

Ik zal wel een zure ouwe doomer zijn, maar ik vind het maar niks dat populariteit van een game door dit soort influencemeuk bepaald wordt :9 .
Eerder Duke Nukem zo te zien ;-)
Wolfenstein 3D! :D

*Doet Duke Nukem theme neuriën*
Ik speel het ook al een tijdje. Sommige potjes zijn inderdaad leuk! Maar ik merk wel dat het wegstemmen steeds vaker een random vote lijkt te worden. bevindingen zoals gezien op camera of in een rooster te zijn gesprongen worden vaak genegeerd. De eerste kleur die word geroepen wordt vaak ook weggestemd.
Maar het blijft een leuk verslavend spel!
Ja, simpele maar geweldige game. Zeker nu we veel meer thuiszitten door corona om toch wat samen te doen met vrienden. Gisteren nog een avondje gespeeld. Met z'n allen op Discord en elkaar ondervragen en verdacht maken.

Voor degenen die het gemist hebben: het is dus een social deduction-game. Het lijkt op Weerwolven van Wakkerdam of Maffia. (Leuk weetje: de link in de app store linkt naar space mafia). Tien personen op een map, je moet taken doen om te winnen, maar er zitten 1-3 imposters in, die de boel moeten saboteren en de crew moeten vermoorden. Er zijn regelmatig meetings, waarbij je kunt overleggen en iemand eruit kunt stemmen. Taken af of alle imposters weggestemd? Dan wint de crew. Anders winnen de imposters.