Square Enix Japan laat medewerkers ook na coronacrisis thuiswerken

Square Enix laat medewerkers in Japan thuiswerken als zij dat willen, ook na de coronacrisis. Het besluit is opvallend, omdat studio's thuiswerken ook aanwijzen als reden voor het uitstel van games.

De thuiswerkregeling treft het Japanse Square Enix Holdings en Luminous Productions; laatstgenoemde is de studio die verantwoordelijk was voor Final Fantasy XV. Onder de holding vallen ook de diverse Creative Business Units die games ontwikkelen voor Square Enix.

Square Enix wil thuiswerken implementeren en blijven ondersteunen als een permanente stijl van werken en niet enkel als een manier om infecties te voorkomen. Volgens het bedrijf zal het in de praktijk veelal gaan om een 'hybride' situatie, waarbij medewerkers minimaal drie dagen per week thuiswerken.

Square Enix verwacht dat het thuiswerken de creativiteit van zijn medewerkers ten goede kan komen en dat het dus niet ten koste gaat van de ontwikkeling van games. Medewerkers kunnen maandelijks wisselen tussen voornamelijk thuis of op kantoor werken, afhankelijk van hun takenpakket. Het bedrijf verwacht dat in december 80 procent van de medewerkers voornamelijk zal thuiswerken.

Thuiswerkende graphic artist en sound artist. Foto: Square Enix

Het feit dat een groot gamebedrijf de definitieve overstap naar thuiswerken maakt, is opvallend, omdat verschillende studio's zich in het afgelopen jaar genoodzaakt zagen de release van games uit te stellen. Geregeld werd daarbij genoemd dat thuiswerken door de coronapandemie bijdroeg aan de vertragingen.

In oktober zei Yosuke Matsuda, de ceo van Square Enix, in een interview met Financial Times dat de coronapandemie een aanzienlijke impact heeft op de productie van games. "De tijd heeft stilgestaan als het om productie gaat. We konden niks ontwikkelen. De impact daarvan komt nog". De studio stelde de next-genupdate voor Marvel's Avengers uit tot een onbekende datum in het komende jaar. Een direct verband met thuiswerken werd daarbij niet gelegd.

Volgens Square Enix zal de thuiswerkregeling leiden tot meer diversiteit binnen het bedrijf, omdat het makkelijker wordt om mensen aan te nemen. Ook moet de verandering ervoor zorgen dat de organisatie zich snel kan aanpassen aan onverwachte situaties, zoals rampen en pandemieën.

Sinds het uitbreken van de coronapandemie heeft Square Enix al thuiswerkregelingen geïmplementeerd. In juni zijn medewerkers daarover ondervraagd en 80 procent zou thuiswerken als positief ervaren.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

25-11-2020 • 14:59

101 Linkedin

Reacties (101)

Wijzig sortering
Ik ben benieuwd hoeveel bedrijven de tijd ook hebben benut om tot goede thuiswerkregelingen te komen.
Dat is op zich een uitstekende vraag om te stellen bij een sollicitatie. Dan weet je meteen hoe het bedrijf met de medewerkers omgaat tijdens een crisis.

Bij ons werd er direct een crisisteam opgesteld en en werd voor iedereen een budget opgesteld om een thuiswerkplek aan te schaffen. Super geregeld.
Dan geven ze erg veel om hun werknemers. Hoogst waarschijnlijk dat je werkgever voor elke euro die zij aan jullie gaven voor het inrichten van jullie werkplek, 80 cent belasting over hebben betaald.
Wat een rare uitspraakt, kan je die toelichten?

Voor dienstverlenende bedrijven is er zelfs een reden tot zakelijk aanschaffen van spullen voor thuiswerkplekken daar er een BTW afdracht overschot is en je de BTW op inkoop van zakelijke goederen weer dan aftrekken. (vast slecht verwoord maar je snapt het punt)
Dit heeft te maken met de werkkostenregeling. Alles wat je je personeel in natura uitbetaald mag maar tot een bepaald percentage van de totale loonsom binnen een bedrijf (de ‘vrije ruimte’). Alles daarboven wordt voor 80% belast: https://www.rijksoverheid...rd/werkkostenregeling-wkr

De overheid moet hier dus even komen met wat Corona-specifieke maatregelen om zo het aantrekkelijk te maken voor een werkgever om vergoedingen te verstrekken voor een optimale werkplek.
Er is juist een vrijstelling voor arbo zaken.
Inderdaad, ik ben voorbijgegaan aan het noodzakelijkheidscriterium; mea culpa. Lijkt me nu inderdaad wel heel noodzakelijk :+
Daar zijn juist toch vrijstellingen voor?
Wat versta je onder een werkplek.

1 scherm.
Laptop, vermoedelijk een business model zoals een ThinkPad X13 of in iets in die vorm ?
Muis / toetsenbord ?

Als dat zo is het wel een hele goede Arbeitgeber

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 25 november 2020 15:28]

Een laptop hadden we al. Iedereen werkt met een laptop bij ons.

We kregen een budget voor andere hardware. Denk aan een monitor, muis / toetsenbord, bureaustoel, bureau of als je het nodig hebt ook andere zaken.
EDIT: Was vergeten de 75 euro maandelijkse thuiswerkvergoeding te vermelden.

Ik heb bijvoorbeeld een zit / sta bureau gekozen en wat randapparatuur zoals kvm switches en kabels. Een monitor staat nog op mijn verlanglijstje.

Bovenstaande klinkt natuurlijk leuk maar ik lever wel ongeveer 230 euro reiskostenvergoeding per maand in. En de auto / motor staat hier nu stil. Dus het is maar net vanuit welke hoek je het bekijkt.

En ik ben inderdaad zeer tevreden over mijn werkgever.

[Reactie gewijzigd door workermaster op 25 november 2020 15:47]

dat is wel erg netjes.

Bij ons heb je alleen de mogelijkheid tot een laptop en eventueel een scherm. Aangezien we Lenovo X13 gebruiken en dus het scherm zodanig klein is je vrijwel direct een groter scherm nodig hebt. Maar al dat andere ho maar.

Daarnaast goed dat je 75,- krijgt compenseert ook direct de stroomverbruik thuis een beetje. niet veel maar wel een beetje.
De kinderhand is snel gevuld.

Als het moet, moet het, maar ik zou maar niet te hard gaan juichen dat je thuis gaat werken. Mensen ervaren het doorgaans als een zwaardere last omdat dan werk en thuisproblemen samenkomen. Als je thuisproblemen hebt is het heerlijk dat je de deur achter je kan dicht trekken en je in een andere rol daar even los van kan komen. Heb je op je werk problemen dan is het fijn dat je er thuis weer even los van kan komen. De meeste mensen krijgen dan ook pas een burn-out als problemen op het werk samengaan met problemen thuis. Dan is er geen escape meer.

Fijn dat online vergaderen. Geen tijdverlies meer tussen vergaderingen, geen napraten, verplaatsen, geen onderbreking. Nee, snel achter elkaar doorstampen. Mensen klagen dat ze er uitgeput van raken. En als klap op de vuurpijl, ontslag kan nu ook online. Kunnen we even gesprekje plannen Kees. Ja ik wil even zeggen dat we jouw diensten niet langer nodig hebben. Nee, je hoeft niet meer op het bedrijf langs te komen, dat handelen we helemaal online af. Als de werknemer emotioneel wordt draaien we even het geluid omlaag. Kunnen we het allemaal een beetje zakelijker afhandelen, want menselijkheid past niet meer bij de zakelijkheid in de huidige tijd.

Dat jouw sociale werkcontacten afstandelijker en losser worden, komt bepaald niet ten goede aan jouw sociale positie. Uit het oog = uit het hart. Je wordt thuiswerker nummer zoveel. Bovendien gaat het dan geleidelijk naar stukwerk toe, waarbij het werk opgesplitst wordt in losse eenheden, die gemakkelijker over te hevelen zijn, van de een naar de andere. Je krijgt dan andere werkstructuren.

Stukswerk bestond vroeger al onder andere in de textielindustrie. In gezinnen die het zwaar hadden, gingen de huisvrouwen stukswerk doen waarbij ze geen looncontract hadden maar per stuk betaald werden. Dat werd slecht betaald, geen looncontact dus ook geen vakbond. Dan geldt de ijzeren loonwet, De oude tijden herleven weer en de hardheid komt weer terug. Kan de nieuwe generatie eindelijk weer eens proeven van de ontberingen die hun voorouders hebben meegemaakt.

Die wisten: Alleen rechten die fel verdedigd worden, blijven behouden.

[Reactie gewijzigd door Elefant op 25 november 2020 17:46]

Thuiswerken kan een aantal nadelen, aandachtspunten en "gevaren" hebben. Er kunnen ook voordelen aan zitten; zoals: een aantal keer per week extra lunchen met mijn gezin. De nieuw ontstane optie om nu ook de kinderen eens weg te brengen en op te halen. Ik hoef niet meer een stuk te rijden met de auto om op de plek aan te komen waar ik kan werken. Mijn reistijd viel mee; maar het is nog steeds 5 uur per week (4 dagen in de week, want werkte al 1x thuis). De plotselinge files mis ik al helemaal niet trouwens.

Tenslotte is het makkelijker om maar één auto te hebben. Hij staat immers meestal thuis; dus kan mijn vrouw ook makkelijker de auto pakken.

Bij ons "op het werk" is er sinds het vele thuiswerken een lager ziekteverzuim.
Melden mensen zich minder gauw ziek? Of worden ze minder gauw ziek? Toch opmerkelijk en productiviteit blijft ondanks het vele thuiswerken hoog.

Hoeveel stress je jezelf aanjaagt heb je ook grotendeels zelf in de hand. Ook met online vergaderingen thuis.Probeer vergadering niet rug tegen rug in te plannen/accepteren. Moet dat toch? Zorg dan dat je tijdig aangeeft dat je er om een bepaalde tijd uit gaat en stop dan ook 5 minuten eerder. Plan je eigen vergadering niet op het hele/halve uur - gun jezelf die 5 minuten om bij te komen van de vergadering.
Drink wat, ga naar de wc of neem wat notities door. Er zijn collega's die sommige meetings en webinars bijwonen met hun smartphone en dat combineren met een wandeling of frisse lucht (wil je mindfull bezig zijn; dan zou je juist na je vergadering even moeten lopen).

Tja; verder heb ik het idee dat bedrijven die hun medewerkers nu als nummers behandelen dat toch wel doen. Desalniettemin zie ik de verslechtering van je sociale positie, doordat sociale werkcontacten afstandelijker en losser worden weldegelijk als potentieel risico. Zeker als het (vrijwel) alleen thuiswerken zo lang voortduurt dat veel medewerkers elkaar niet meer live kennen en meegemaakt hebben.
Hoe blijf je verbonden? Of hoe zorg je überhaupt voor binding? Hoe voorkom je het "stukswerk" scenario?
Die reiskosten maakte je toch ook? Zou het niet inleveren noemen..
En de tijd die je onderweg was heb je ook gewonnen. Lekker toch?
Kunt inderdaad zeer blij zijn met zo'n werkgever. ;)
Hier hetzelfde. Schermen in bruikleen, dus office spul opgehaald van werkplek. Laptop hadden we al. Inmiddels heb ik meer uren thuis gedraaid dan ooit op kantoor.
1x per week een contact moment en wandel vergaderingen. Helemaal prima.
Ik heb hier een complete opstelling in bruikleen van m'n werk staan. 2 schermen, laptop (die ik al had), dockingstation, muis, toetsenbord, bureau, bureaustoel.
Same here... waarom zou je die spullen op het kantoor laten staan als ze daar toch niet gebruikt kunnen worden, of b.v. 1 persoon op een kamer voor 3 medewerkers?
Dit is een stukje aardig zijn tegenover medewerkers, maar het is toch ook in het belang van de arbeidsgever dat mensen goed thuis kunnen werken? En als ze op gammele keukenstoelen zitten en Arbo problemen krijgen dan zit de arbeidsgever er uiteindelijk toch ook mee? Tenzij je je werknemers als wegwerpartikelen kunt (en wilt...) beschouwen en erna gewoon weer een blik nieuwe werknemers open kan trekken, is het bepaald handig je werknemers ook met thuiswerken fatsoenlijk te ondersteunen!
M'n bureau is gloednieuw en komt direct van Gispen vandaan, en is natuurlijk verstelbaar. Geen idee hoe ze het allemaal geregeld hebben, en dat maakt mij eigenlijk ook niet uit.

Toen het begin dit jaar duidelijk was dat een bepaalde dag de laatste werkdag op kantoor zou zijn, kreeg iedereen ook gewoon toestemming om schermen e.d. mee te nemen. Werd natuurlijk bijgehouden wie wat meenam, maar het gaf in ieder geval al aan dat men het belangrijk vind dat mensen gewoon goed hun werk kunnen doen.
Bij ons wordt een onder een werkplek verstaan: alles wat je op kantoor ook nodig hebt, dus 2 schermen, laptop, bureaustoel en zelfs een budget om een eigen bureau uit te kiezen als je die nog niet had. Er zijn zelfs mensen die een home printertje hebben gekregen.

Ik werk op de IT afdeling, en aanvragen voor dit soort spul zijn echt de pan uit gestegen, we geven zelfs zakelijke telefoons uit omdat mensen niet vanuit hun privè bundel willen bellen. (snap ik ook).
dat zijn de betere bedrijven inderdaad. Daar kan je hier dromen.
Top bedrijf!

Bij mijn huidige bedrijf kan er niets eens een kleine tegemoetkoming voor een nieuwe bureaustoel af.
Ware het niet dat er bij solicitatie vaak genoeg een rooskleuriger beeld gegeven wordt dan de werkelijkheid.

Dat er bij jullie direct een crisisteam is opgesteld voor iedereen een budget opgesteld om een thuisplek aan te schaffen is eerdern een uitzondering dan standaard. Genoeg werkgevers die alleen maar een formuliertje laten invullen over je thuissituatie (de werkplek), maar er uiteindelijk niets mee doen. Naast dat er genoeg werkgevers zijn die zelfs helemaal geen vergoeding of iets geven, want inrichting/aanpassing is 1 ding, maar de kosten van extra verbruik (bv thee/koffie/toiletpapier/water/energie/gas/internet) is een 2e..
Je werkgever was nooit verantwoordelijk voor je dagelijkse verbruik, beetje raar om dat dan nu wel zo te maken. Er waren voor corona ook al posities waarbij je remote of gedeeltelijk remote zat.
Uhm, ik weet niet hoe het bij jou is, maar als ik op het werk ben dan is mijn verbruik thuis nagenoeg nul, zeker die van mijn verwarming. Als ik dus in de koudere maanden verplicht wordt om thuis te moet werken zal mijn gasrekening aanzienlijk stijgen, maar ook dus het gewone stroomverbruik, vanwege mijn computer, licht, waterkoker. Vrijwillig thuiswerken vind ik dan nog wel een ander verhaal misschien.
Wel vaag: ik krijg nu een thuiswerkvergoeding voor de aanschaf van theezakjes, toilet-deo en verzint u maar. Echter dit wordt als loon beschouwd, dwz er wordt loonbelasting over geheven. Dit had ik niet verwacht. Boeie verder, het scheelt mij bijna 3 uur per dag reizen, maar snappen doe ik het niet.
Hoeveel efficiënter is het om je verwarming volledig uit te schakelen en wanneer je thuis komt; ie weer volledig op moet warmen?

Laat ik heel eerlijk zijn, je werkgever moet je wel de mogelijkheid geven om thuis te werken en materiaal te lenen.

Maar, de overheid beslist dat jij thuis moet werken, niet jou werkgever. Dus vraag bij de overheid een thuiswerk vergoeding aan.
Daarnaast is er een wereldwijde pandemie aan de gang, heel veel mensen moeten concessies doen en ook bedrijven hebben erg last van de situatie.
Dus nu opeens je bedrijf laten betalen voor jou verwarmingskosten, vind ik raar of zelfs asociaal om te gaan eisen.

[Reactie gewijzigd door FuaZe op 26 november 2020 07:27]

Hoeveel efficiënter is het om je verwarming volledig uit te schakelen en wanneer je thuis komt; ie weer volledig op moet warmen?
Nou, uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat het met mijn huis ENORM scheelt. Nadat ik een nieuwe installatie had aangeschaft en de installateur adviseerde dat je het beste de temperatuur de hele dag op 20 graden kon laten staan en hij het ook zo had ingesteld, kwam ik dus een jaar later voor een hele onaangename verrassing, ik had nog nooit ZO'N hoge gasrekening gehad, dus uiteindelijk weer terug gezet naar mijn oude manier (9:30-19:00 16 graden, 19:00-0:00 20, en 0:00-7:30 16 en 7:30-9:30 20) en het niveau lag daarna net iets lager dan met mijn 40 jaar oude losse geiser en 30 jaar oude ketel..

De overheid beslist dat helemaal niet, die adviseert dat thuiswerken als het kan.
Tja, dat jij het associaal vind dat kosten die ik moet maken voor mijn werk vergoed worden, dat vind IK Juist associaal, is toch te gek voor woorden dat ik moet opdraaien voor kosten die ik anders helemaal niet zo maken...
Met jouw logica moet je eigenlijk nog de verwarming en electriciteit die je verbruikt op het werk nog als werknemer gaan betalen..

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 27 november 2020 18:00]

Bij ons ook gewoon complete inrichting betaald door de werkgever, bureau, stoel, monitor etc.
Blijft uiteraard wel eigendom, maar is mogelijk om af te kopen mocht je weg gaan binnen een bepaalde tijd.
Het heeft een 8 maanden geduurd, maar mijn werkgever heeft nu eindelijk een nieuwe thuiswerkregeling, die internationaal redelijk gelijk is getrokken. Hiervoor werd ook al wel thuisgewerkt hoor, maar niet officieel geregeld. Met de nieuwe regeling:

1. Geen reiskosten vergoeding meer (wat natuurlijk niet vreemd is)
2. Geen onkosten vergoeding voor thuiswerken
3. Je mag absoluut niks van werk meenemen behalve je laptop
4. Je moet wel een document ondertekenen dat je een werkplek thuis hebt die aan arbo regels voldoet

Jaja, top regeling 8)7

Edit: Dit is overigens voor thuiswerken na Corona.

[Reactie gewijzigd door Sissors op 25 november 2020 17:31]

Hoe dwingen ze 4. af... hebben jullie geen vakbond? Wat zijn dat voor regels? je zou nu thuis lastig fatsoenlijk kunnen werken terwijl de spullen op kantoor stof lopen te vangen....
Excuus, zie dat ik regeltje vergeten was, dit gaat over thuiswerken na Corona. Momenteel mogen we wel dingen als monitoren meenemen van werk. En Arbo maakt zich denk ik momenteel echt nergens druk over.
OK zo is ie duidelijker! Niet echt mooi, maar je hebt nog altijd een voordeel t.o.v. 2019: de keus tussen naar kantoor gaan of thuiswerken... alleen is het thuiswerken bij jullie niet bar aantrekkelijk gemaakt.
Geen enkele bedrijf;
Jij mag nu lekker je eigen stroom, verwarming en airco betalen.
PC en een stoel wordt ook niet geleverd, miss dat dit anders gaat worden.

Ik zelf vind niet dat de overheid hiermee lasten op bedrijven moet leggen, maar zal het wel netjes vinden als werkgevers de werknemers die thuiswerken wel wat tegemoet komen...

Ik zelf werk liever op kantoor though.
jij wel, ik niet: ik spaar per dag 1 uur reistijd uit, wat een flauwekul was dat eigenlijk... we leken wel gek!
Dat is me die stroom wel waard. Ook kan ik nu mijn werk onderbreken en de tuin rondlopen, of een was draaien, met de kat spelen o.i.d. Ik wil nooit meer terug!
Hangt natuurlijk wel van de omstandigheden af: klein flatje met wat kinderen en ik zou niet weten hoe snel ik weer naar kantoor terug zijn rennen! In je uppie in een groot huis met ditto tuin : prima!
Dat heeft echt helemaal niets te maken met wat ik beschreef, maar oke.
Dat heeft er juist alles mee te maken. Het legt namelijk de positieve kanten van thuiswerken bloot ten opzichte van de negatieve kanten die jij noemt.

Als jouw werkgever je niet financieel sponsort om thuis te werken, dan zijn er alsnog veel voordelen verbonden aan thuiswerken.
Geen enkele bedrijf;
Los van je brakke grammatica is je reactie nogal kortzichtig. Misschien werkt het zo bij KFC, maar er zijn genoeg andere voorbeelden: workermaster in 'nieuws: Square Enix Japan laat medewerkers ook na coronacris... .
Jij neemt alles veel te letterlijk op...
Ga lekker andere mensen lastig vallen " grammarnazi" .
Wat heeft iets letterlijk opnemen te maken met jouw grammatica?

Verder doelde ik vooral op je pessimistische kortzichtige gedachte dat geen enkel bedrijf iets doet voor de thuiswerkers en geeft daar een mooi voorbeeld bij. Er zijn genoeg bedrijven die goed zorgen voor hun medewerkers.
Begrijpend lezen zit niet in jouw setje vaardigheden zo te zien.
Inhoudelijk reageren is nogal lastig voor je?
Je betaald toch altijd al je eigen stroom en verwarming?

Zijn al zat bedrijven die wel wat geregeld hebben. Bedrijf waar ik werk krijg ik sinds ik thuiswerk een dagvergoeding van €10 en 1x per week wordt er een lunch en digitale borrel verzorgd.
Natuurlijk betaal je dat zelf, maar wanneer jij de hele dag thuiszit en niet op kantoor verbruik je meer energie en gas.

Wel netjes dat jou bedrijf dit doet, maar ik ben bang dat dit niet het geval is voor meerendeels van de bedrijven.

Persoonlijk hoef ik (nog) geen vergoeding, maar ik zal het wel heel netjes vinden als mijn werkgever mij en mijn collega's wat tegemoet zouden komen.

Onder andere een aparte hardeschijf, vergoeding voor een bureaustoel zal wel fijn zijn.
Haha, nee. Ik moet nog steeds elke dag mensen teleurstellen. Je mag je werkplek mee naar huis nemen (dockingstation, monitor, stoel) maar je krijgt niks nieuws en je krijgt ook niks extra's erbij. Nu moet ik zeggen dat het onzettend slecht getimed is, gezien er miljoenen bespaart moesten worden.
Zeker als het bedrijf geraakt word door de corona crisis, is het toch niet raar dat je niet opeens allemaal cadeautjes krijgt van je werkgever?

Fatsoenlijk spul kunnen lenen, ja.
Extra vergoedingen of gratis apparatuur? Klinkt als proberen te profiteren van een pandemie?

Ach ja, een bedrijf zal ook altijd proberen te profiteren.
En ben je als werknemer ook een soort van je eigen bedrijf en draait het eigenlijk ook om het maximaliseren van je eigen winst en plezier.
Zeker als het bedrijf geraakt word door de corona crisis, is het toch niet raar dat je niet opeens allemaal cadeautjes krijgt van je werkgever?
Ze zijn juist niet geraakt door het pandemie, ze zijn juist belangrijker geworden. De besparingen zijn alleen omdat het winstgevende gedeelte recent is afgesplitst en daardoor het budget in tweeën is gegaan.
Ik denk dat veel bedrijven dit zullen gaan doen. Thuiswerken is voor veel beroepen goed te doen en door de Coronacrisis zijn veel bedrijven dit ook gaan zien. Een bedrijf kan op die manier ook enkele kosten voor een kantoor besparen.
Ik vind de nadelen wat onderberlicht in de thread onder workermaster.

Als team moeten we nu actief meetings met elkaar inplannen om te zorgen dat je die collegiale interactie nog hebt. Tegelijk ben je al helemaal gaar omdat je al de hele dag aan het videobellen bent. Het maakt het begeleiden van projecten niet makkelijker en voor stagairs is het ook geen lolletje. Zij werken, eten en 'spelen' vanaf de zelfde tafel.

Ik merk dat ik mij ook moet toe bewegen om het huis uit te gaan anders kom je totaal niet meer buiten. Daarnaast deel je gewoon een stuk minder met je collega's via de chat of video..
Dat zijn zeker ook nadelen. Wij hebben het opgelost door vaker per dag een meeting te hebben. En ja je merkt dat het anders gaat dan toen op kantoor.

Aan de andere kant proberen we soms ook "vrijdagmiddag dingen" zoals een quiz of ouwehoeren te organiseren.

Ik vrees dat de nadelen voor de meeste wel zullen aanhouden tot we weer naar kantoor mogen.
Dat. Daarnaast is het, althans in Nederland, een fantastische oplossing voor de files gebleken. Het is niet eens zo dat er veel minder verkeer rijdt, maar wel beter verspreidt over de dag. Ook dat scheelt dus een gigantisch bedrag aan economisch nadeel.

Overigens denk ik dat de vertragingen met name zijn ontstaan door de abrupte overgang naar thuiswerken. Organisaties waren daar absoluut niet op ingespeeld en dat heeft tijd en geld gekost.
Daar ben ik het mee eens. De vertraging van thuiswerken heeft zeker in het begin invloed gehad. Maar als ik nu naar mij zelf kijk werk ik juist meer. Het is makkelijker om de zakelijke laptop lekker aan te laten staan en in de avond nog net even een paar extra tickets weg te werken. Ik weet ook dat ik binnen onze organisatie niet de enige ben die dat doet.
Privé en zakelijk raken wat meer vermengt. Persoonlijk vind ik dat niet erg, doordat ik overdag ook wat privé dingen kan oppakken (bijvoorbeeld kinderen ophalen van school of sporten) en dan in de avond nog wat zaken voor het werk oppak.
Maar het is uiteraard wel de vraag of iedereen dit even goed kan. Sommige zullen teveel werken en anderen juist weer te weinig. Maar dat is op kantoor niet zo heel veel anders.
Maar dat is aan jezelf.
Ik heb met mezelf afgesproken dat na werktijd de laptop uit gaat en uit blijft.
Tenzij ik in een vergadering zit die uitloopt, maar anders sluit ik hem meteen na werktijd af. Gaat hij de tas in en wil ik hem ook niet meer zien tot de volgende ochtend.

Zelf discipline en maak afspraken met jezelf.
Dit dus. Ik werk bepaalde tijden en daarbuiten werk ik ook gewoon niet (oke, in overleg valt er natuurlijk altijd wat te regelen, maar in de regel werk ik niet meer dan de afgesproken tijden). Ik vind dat ook heel belangrijk, want ik heb collega's gezien die dat niet deden en gewoon ook in de vrije tijd met werk bezig gingen, maar uiteindelijk hadden die dus niet de discipline om nee te zeggen tegen werk en kregen ze er wel extra stress door.
Het is een beetje afhankelijk van het werk van je doet en hoe je dit doet.

Als je bv tijdens werk (zonder inhouden van uren of whatever) even je kinderen van/naar school kan brengen, boodschapje kan doen, pakketjes kan aannemen en dus tijdens werktijd ruimte krijgt voor je privé dingetjes. Dan werkt het wel een beetje de andere kant op.

Bij het ene werk klok ik precies op tijd uit, bij het andere doe ik er niet moeilijk over als het een beetje uitloopt of buiten werktijd soms het 1 of ander moet doen.
Ook dat scheelt dus een gigantisch bedrag aan economisch nadeel.
In theorie ja, want die schade word altijd theoretisch bepaald met als doel een shock te creëren en het nieuws te halen maar écht onderbouwd zijn die claims van miljoenen schade vaak niet.
en kantoren ombouwen naar betaalbare woningen, vooral in de rand stad. En hopelijk meer natuur behouden ipv overal kantoren neer gooien die na een paar jaar leeg staan.
Wel graag wat grotere woningen met een extra kamer. Ik moet tenslotte ergens kunnen werken zonder afgeleid te worden.
Eens. Er wordt nu redelijk makkelijk gezegd dat die kantoorpanden maar woningen moeten worden, maar daarbij vergeten ze te vermelden dat elke woning een extra kamer moet krijgen om zo een degelijke, arbo-geschikte, werkplek aan te bieden.
Ik ben zeker geen expert in de wet rondom een werkplek maar ik dacht dat een goed bureau, bureaustoel en scherm al redelijk aan die eisen voldoet? Je hebt toch niet verplicht een afgeschermde ruimte nodig?

Voor BTW aftrek bij een eenmanszaak dacht ik wel maar daar gaat het in de meeste gevallen niet om.
Ik was de airco vergeten. Zodra een werkplek warmer is dan 26 graden, moet de werkgever gepaste maatregelen treffen! Doe maar snel monteren voor de volgende zomer!

En die 10 vierkante meter is een beetje een bovengrens. Je moet ten minste 4 m2 hebben, plus een plek voor schrijven, typen en eventueel een ladeblok.

- https://skepp.nl/nl/blog/...o-eisen-voor-een-werkplek
- https://www.risicosinbeel...s-de-arbowet-aan-voldoen/
Zodra een werkplek warmer is dan 26 graden
Als ik zelf geen airco had aangeschaft, was het deze zomer hier binnen 40+ graden geweest in mijn "werkruimte". Want een budget kon je naar fluiten. Een aantal collega's hebben wel in 40+ graden gewerkt, volgens mij is bij 1 het record 47 graden.

[Reactie gewijzigd door batjes op 25 november 2020 17:26]

Dan kon die collega beter buiten gaan zitten, want in de zomer van 2019 is het in NL geen 47 graden geweest?

(Zonder de verwarming aan te hebben staan kan het in theorie ook binnen niet warmer worden dan de maximale temperatuur buiten? Als in, natuurkundig onmogelijk?)
Zon op een afgesloten ruimte; bij genoeg instraling en perfecte isolatie is het theoretische natuurkundige maximum gelijk aan de temperatuur van de oppervlakte van de zon.
... Maar ja, in NL zou het wel eens raadzaam kunnen zijn een raampje open te zetten eer je daar in de buurt komt :+
Ah, inderdaad, warmte komt (juist) niet alleen via de buitenlucht naar binnen.

Zilverfolie over 't dak heen spannen, werkt ook meteen tegen de 5G ;)
Dat gaat waarschijnlijk weinig uithalen.

Je hebt namelijk als medewerker recht op een arbo conforme werkplek. Nu in verband met corona knijpt de toezichthouder een oogje dicht, maar als je al die kantoorpanden wilt verwijderen, dan zul je soortgelijke werkplekken bij mensen thuis moeten aanbieden. Iedere thuiswerker heeft ook recht op 10 vierkante meter, met natuurlijk licht en een degelijk bureau.

Netto zou het nog wel eens huizen 'kosten' aangezien de vierkante meter in kantoorpanden, nu aan iedere woning moeten worden bijgebouwd. Elke vrijgezel van een twee-kamer naar een drie-kamer appartement...!

Edit. Of we zetten gewoon heel wat verworden arbeidsrechten bij het grofvuil. Denk niet dat zo iets lekker zal zitten bij vele medewerkers.

[Reactie gewijzigd door Eonfge op 25 november 2020 15:40]

Iedere thuiswerker heeft ook recht op 10 vierkante meter, met natuurlijk licht en een degelijk bureau.
Nou ik denk dat er maar weinig mensen thuis 10 vierkante meter beschikbaar hebben voor thuiswerken, en dan al helemaal niet met natuurlijk licht.
Klopt. Voor nu wordt het gedoogd, maar ambtenaren krijgen nu al een thuiswerk vergoeding zodat ze een goed bureau en stoel kunnen kopen. Daarnaast heb je inderdaad recht op een aantal vierkante meter werkruimte.

Corona heeft deze regels wat flexibeler gemaakt, maar als dit na de crisis blijft, dan is dat een grove afbreuk aan werknemersrechten.
Maar dat recht op aantal vierkante meter kan dus betekenen dat jij niet thuis kunt werken, want je werkgever is niet verplicht om een verbouwing oid te betalen.
Dan moet je werkgever een centrale locatie hebben waar kantoormedewerkers bij elkaar kunnen komen en arbo-conform kunnen werken. Een kantoor-medewerker-pand of zo. Rolt niet zo mooi van de tong maar we bedenken wel iets :+
Ofwel dus gewoon kantoor.. Maar daar heb je weinig aan als je er dus niet mag komen van de overheid, althans dat is hun advies.
Naast huur, elektriciteit, kantoormeubilair, gas, water, onderhoud, etc. ook nog dingen als reiskosten. Die besparingen lopen aardig in de papieren hoor. En ik denk dat veel mensen erachter komen dat thuiswerken niet betekent dat er gelanterfant wordt, maar dat je als medewerker goed in staat bent om je privé met werk te combineren. Grosso modo werk ik inmiddels denk ik méér en intensiever sinds ik 100% thuiswerk. Los daarvan hoop ik wel volgend jaar weer wekelijks naar kantoor te kunnen; beetje interactiviteit met collega's zonder tussenkomst van Teams o.i.d., daar kijk ik wel weer naar uit.
Ik ben deze week weer begonnen met afvallen. Nu heb ik zin in friet. Bedankt Frituurman. :P

Hmm grapjes worden hier schijnbaar niet gewaardeerd.

[Reactie gewijzigd door workermaster op 25 november 2020 15:33]

Zwaar off-topic.. maar dan begin je toch volgende week? ;) Of maak er meteen een goed voornemen van voor 2021, haha ;)

[Reactie gewijzigd door Frituurman op 25 november 2020 15:10]

maar dat je als medewerker goed in staat bent om je privé met werk te combineren.
Dat is echt zwaar afhankelijk van de persoon. Waar ik werk hoor ik van sommige mensen dat ze net als jij net zo productief of productiever zijn, maar er zijn ook genoeg (waaronder ikzelf) dus zich thuis gewoon niet kunnen concentreren. Dat komt natuurlijk deels doordat er gewoon thuis geen goede werkplek beschikbaar is, maar ook deels omdat we thuis gewoon teveel afleiding hebben.
Een bedrijf kan op die manier ook enkele kosten voor een kantoor besparen.
Dat is nu juist ook 1 van de nadelen als werknemer zijnde, het bedrijf is totaal niet verplicht om iets te vergoeden (goede werkgeverschap doet dat wel).
En ondanks dat het voor genoeg beroepen kan, wil nog niet zeggen dat mensen zelf daar ook geschikt voor zijn (als in oa zelfbeheersing). Kan natuurlijk ook zijn dat de 1 het perfect vind om thuis te werken, en de ander weer niet, zeker als men regelmatig moet samenwerken. Vergeet namelijk niet dat het lang niet altijd allemaal goed geregeld is, ondanks dat het bij 'jouw' bedrijf misschien wel allemaal goed geregeld is.
Ik ken in iedergeval bepaalde bedrijven waar het funest is voor de samenwerking die al niet eens zo denderend liep bij fysiek aanwezig zijn.
Mee eens. Dit gaat zeker niet voor alle bedrijven gelden. En de vraag is natuurlijk ook hoe het over een jaar gaat. Is iedereen dan nog steeds zo productief of wordt het thuis werken dan ineens toch wat anders.

Ik heb ook het idee dat de wetten op het gebied van thuiswerken nu achterlopen. Het zou niet verkeerd zijn om werkgevers te verplichten ervoor te zorgen dat als iemand thuis werkt dat die persoon dan ook een goede werkplek moet krijgen.
Nouja, arbotechnisch zijn de dat eigenlijk wel verplicht. Maar wat natuurlijk ook is, niet iedereen kan uberhaupt thuis een fatsoenlijke werkplek inrichten vanwege beperkte ruimte (want je wilt natuurlijk niet zomaar je eigen leefruimte er voor opofferen, want dat kan je werkgever je ook niet verplichten).
Nee, ik verwacht dat er "na COVID19" ook een gemêleerd patroon ontstaat waarbij sommige werknemers liever en vaker op kantoor zitten en andere thuis. Als het werk het toelaat, dus vooral bureauwerk, dan zal een slimme werkgever daar flexibel op in spelen. maar ja, niet alle werkgevers zijn slim...
Het vervelende is dat die kosten nu worden afgewenteld op de werknemer. Want voorheen had je een kantoor waar je kan werken, nu moet je een deel van je huis hier voor opofferen zonder dat je extra geld krijgt om een grotere woning te huren. Zoveel mensen ken ik niet die een extra kamer in huis hebben; de bulk van mijn vrienden zitten allemaal aan de keukentafel te werken. Je moet er maar zin in hebben die te vervangen met een goed bureau. Of je moet werken in de slaapkamer. Dat zie ik ook veel collega's doen.

[Reactie gewijzigd door Michael_OsGroot op 25 november 2020 16:31]

Dit dus. Ik heb zelf nog het geluk dat ik al een bureau had waar mijn gaming pc staat, maar alsnog is het geen pretje daar te werken, want die staat in mijn hobby kamer. Er is dus super veel afleiding (naast de afleiding van de huisdieren (heb gelukkig geen menselijke huisgenoten)). Daarnaast is die ruimte helemaal niet ingericht om goed te kunnen werken, maar juist om lekker te kunnen ontspannen (wat ik daar nu na werk ook eigenlijk niet meer kan doen). Een andere plek heb ik niet. Ik heb dan ook best wel medelijden met de mensen die niet al zo'n plek hebben en die maar ergens ruimte moeten maken, zonder dat de werkgever daar ook maar iets in faciliteert.

[Reactie gewijzigd door Dnomyar96 op 26 november 2020 07:55]

Ik vind het een goede ontwikkeling. Kantoorwerk is soms belangrijk en je moet zeker je contactmomenten hebben, maar als je dat 1 of 2x per week hebt en de rest van de tijd voornamelijk alleen bezig bent (misschien met een chattooltje onder medewerkers open) dan heeft het weinig zin om de hele week full-time op kantoor rond te hangen. Thuis is dan een stuk relaxter, goedkoper, milieuvriendelijker en het is makkelijker zaken combineren; plus zie je je kinderen misschien iets meer. Sommige bedrijven hielden keihard vast aan kantoorwerk, maar nu lijkt het er op dat toch aardig wat bedrijven het licht hebben gezien en tenminste enkele dagen in de week thuiswerken willen gaan toestaan. Ik juich het toe. Anderzijds zou uitsluitend thuiswerken waarschijnlijk niet goed uitpakken, elkaar zien en face-to-face spreken heeft gewoon zo z'n nut en is ook belangrijk. Plus voor sommige mensen met partner is elke dag allebei de hele dag thuis ook niet gewenst.

Er zullen er zijn die er niet mee om kunnen gaan, misschien kunnen die dan wel op kantoor blijven werken.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 25 november 2020 15:06]

Ik denk dat we het enthousiasme wat we nu hebben voor een groot gedeelte ook weer kwijtraken binnenkort. Ik verwacht wel dat mensen meer thuis gaan werken dan eerst, maar het heeft ook een hoop nadelen. Als je dat vaker wilt doen is het prettig om een eigen werkruimte te hebben. Voor velen is dat misschien geen probleem, voor anderen wel. In een appartement tover je er niet zomaar een werkruimte bij. Ik verwacht niet dat mijn werkgever mij gaat verplichten thuis te werken, maar als er bedrijven zijn die dat wel doen dan zou ik toch een thuiswerkvergoeding willen hebben, met name omdat ik een stuk van mijn huis niet kan gebruiken voor andere doeleinden en mijn hardware ook meer gebruikt wordt. Ik wil ook geen gezeur hebben als mijn internet een keer niet werkt of de stroom uitvalt. Wanneer mijn buurman weer gaat verbouwen heb ik daar ook last van. Daarnaast wil ik ook een soort afstand houden tussen werk en prive, die ben ik nu wel eens kwijt (al is het alleen maar omdat je notities blijven liggen en je die toch weer ziet etc).

Verder zul je zelf erg op moeten letten om te blijven bewegen (je blijft immers thuis, ook stukken van/naar het kantoor loop je niet meer), je fatsoenlijk te kleden en gewoon gezond te lunchen. Het is makkelijk om thuis even iets snels te pakken, niemand die je ziet. Verder vraag ik me af of 1 tot 2 keer per week mensen op kantoor zien voldoende is voor je sociale ontwikkelingen / binding met die mensen. Ik ga op donderdag niet vragen hoe afgelopen weekend was van mijn collega. De gesprekken zijn anders en mogelijk mis je daardoor veel. Iemand die ik 5 keer per week zie zal ik sneller uitnodigen voor een drankje dan iemand die ik 1 keer per week zie. Met mijn huidige collega's zit dat wel goed, maar hoe zit dat met eventuele nieuwe mensen?

Tot slot kan het ook vervelend zijn voor partners die niet werken of een dag vrij zijn. Zij hebben ook wel eens de behoefte om een dag echt alleen te zijn. En niet alsnog 6x op een dag je partner te zien. Dat klinkt stom, maar zowel ik als mijn partner vinden het heerlijk om elkaar even niet te zien :+ Je wilt niet teveel op elkaars lip zitten, ook al zit je misschien in een andere ruimte. Ik hoor mijn vriendin nu met haar moeder bellen, dus veel privacy heeft ze dan niet.

Conclusie: thuiswerken bevalt me tot op zekere hoogte prima, zolang het maar niet teveel wordt.

[Reactie gewijzigd door Zenomyscus op 25 november 2020 15:52]

Thuis is dan een stuk relaxter, goedkoper, milieuvriendelijker en het is makkelijker zaken combineren; plus zie je je kinderen misschien iets meer
Voor jou is dat misschien relaxter, maar als je de hele tijd kinderen rond hebt lopen dan is het eigenlijk niet fatsoenlijk mogelijk, immers kun je dan vaak niet geconcentreerd bezig zijn. Zelf vind ik af en toe thuiswerken nog wel te doen, maar 3 dagen per week vind ik niets, het verschil tussen werken en thuis wordt dan ineens erg klein wat me een onbehaagelijk gevoel geeft en mijn thuis dan ook niet meer als een rustomgeving zie. En ik ken genoeg mensen die dus bij thuiswerken ook nog even rustig gaan schoonmaken en andere zaken terwijl ze wel maar dus van 9:00 tot 17:00 werken..
Zelf ben ik toch meer voor zoveel mogelijk mensen gewoon op kantoor, want ik merk gewoon dat het te makkelijk is om bv Skype te negeren, maar een collega aan je bureau kun je moeilijk negeren, en ook met zn 2en achter 1 computer fysiek bezig zijn om iets uit te zoeken/ontwikkelen merk ik dat dat ook echt beter/fijner werkt dan via skype of webcam (VR zal misschien nog wel gaan werken, maar dat stadium hebben we nu nog niet fatsoenlijk, zelfs als VR enthousiasteling vind het niet prettig om dan mijn HTC Vive Pro de hele tijd op te moeten hebben voor werk, in de nabije toekomst waarbij de headsets nog een stuk comfortabeler/draadloos/lichter zijn, dan zie ik het zeker als een betere oplossing dan webcam).
Die paar jobs die wel thuis kunnen, maakt een volledige productie nog niet compleet 'werkend', zeker de 'drones' (zo worden veel de 'uitwerkers' genoemd die gewoon werk krijgen en dit moeten afmaken/uitwerken) konden prima overstappen, de batterij erboven qua design en story ging dat helemaal nog niet zo makkelijk.

Ons bedrijf kon voor ~90% aardig thuis werken maar het was die 10% die ook het hele bedrijfproces aardig tegenhielden, dat er alsnog flinke achterstanden komen, buiten dat lang niet iedereen ook een degelijke thuiswerkplek heeft.

Het zal in iedergeval een zware markt voor de vastgoedhandelaren worden om nog bedrijfspanden te gaan slijten, dat zal in rap tempo gaan afnemen :P
Persoonlijk hoop ik dan dat die bedrijfspanden worden omgebouwd naar woningen.
Ik ben ook voorstander hiervan. Als alle bedrijven waar dit kan dit zouden doen, zou dat zo een enorme impact op het milieu hebben!

[Reactie gewijzigd door ro8in op 25 november 2020 16:27]

Ja, misschien heeft het wel impact op het milieu, maar het heeft ook een enorme impact bij veel mensen op hun mentale gezondheid, en dan in negatieve zin, webcam/headphone/textchat zijn geen vervanging voor de sociale contacten in levende lijven.
Als je ook af en toe naar kantoor gaat moet dat niet zo een probleem zijn lijkt mij? Het heeft nu meer impact omdat je helemaal niet uit huis komt. Maar dat is in de normale situatie niet het geval.
Dat gaan ze binnen de bank waarvoor ik werk ook doen. Thuiswerken zal permanent (gedeeltelijk) een optie gaan worden. En om eerlijk te zijn bevalt mij het thuiswerken wel.

Het is onnodig om 5 dagen in de week naar kantoor te moeten gaan, terwijl het meeste werk gewoon vanaf een laptop/computer (thuis) gedaan kan worden.

Gaat de werkgever ook veel geld schelen (denk aan de reis/kilometersvergoeding); wat een tonnen/miljoenen besparing gaat opleveren, voor midden/groot bedrijven.

[Reactie gewijzigd door Koning-Admiraal op 25 november 2020 16:21]

Bedenk ook dat (in ieder geval de medewerkers van een japanse firma in Tokyo waar ik vaak over de vloer kom) men vaak erg lang onderweg is. 1 - 1,5 uur reistijd enkele rit om vanuit je betaalbare woning naar het centrum van Tokyo te komen is heel normaal. Deze regeling bespaart je dan enorm veel tijd, en gekoppeld met het feit dat er vaak laat wordt doorgewerkt heeft thuiswerken een behoorlijke positieve bijdrage aan je gezinsleven.
Merk binnen het bedrijf waar ik werk ook al een shift naar vaste thuiswerkregelingen. Nagenoeg alle office medewerkers kunnen hun werk deels thuis doen. Er zijn bij ons al regelingen voorgesteld die iedereen de mogelijkheid geeft om 2 a 3 dagen per week thuis te werken. Ik denk dat een belangrijk onderdeel hiervan het woord 'mogelijkheid' is, en dat er geen verplichting is. Daarnaast ben ik van mening dat je nog altijd vaste contactmomenten op kantoor moet hebben. Sommige meetings en 'sparsessies' werken nou eenmaal het beste in persoon.
Ik lach me nu rot om al die reacties in de post van een paar dagen geleden uit belgie waarin iedereen claimde dat het niet mogelijk was en vertraging verzorgde etc etc terwijl nu dus 80% het als positief ervaardt.. (@.oisyn )

Nu zie je maar weer, Waar een wil is is een weg

Ik kan het alleen maar aanmoedigen zeker daar waar het gewoon goed mogelijk is met eventuwele aanpassingen.

[Reactie gewijzigd door Scriptkid op 25 november 2020 15:42]

Ik lach me nu rot om al die reacties in de post van een paar dagen geleden uit belgie waarin iedereen claimde dat het niet mogelijk was en vertraging verzorgde etc etc terwijl nu dus 80% het als positief ervaardt.. (@.oisyn )
Ik lach me rot om je nogal aparte interpretatie van die posts :D. Ik stel voor dat je mijn posts nog eens terugleest. Je schijnt te denken dat ik gezegd heb dat het onmogelijk is om thuis te werken. Het énige wat ik deed was stellen dat thuiswerken niet zonder slag of stoot zomaar kan (dat is absoluut niet hetzelfde als zeggen dat het niet mogelijk is), of dat de productiviteit in alle gevallen gewaarborgd is (laat staan bevoordeeld zoals je zelf door liet schemeren).

En lees deze alinea ook even:
Medewerkers kunnen maandelijks wisselen tussen voornamelijk thuis of op kantoor werken, afhankelijk van hun takenpakket. Het bedrijf verwacht dat in december 80 procent van de medewerkers voornamelijk zal thuiswerken.
Zoals ik in dat door jou aangehaalde artikel ook al opmerkte, het is niet voor iedereen een voordeel.

En dan nu even de post van @SinergyX hierboven:
Ons bedrijf kon voor ~90% aardig thuis werken maar het was die 10% die ook het hele bedrijfproces aardig tegenhielden, dat er alsnog flinke achterstanden komen, buiten dat lang niet iedereen ook een degelijke thuiswerkplek heeft.
Et voila. Het feit dat 80% goed kan thuiswerken wil niet zeggen dat de bedrijfsprocessen ook lekker door kunnen gaan als 100% gedwongen word thuis te werken.

Voor de goede orde, ik juich thuiswerken ook toe, en ik heb me daarvoor zelfs hardgemaakt in onze OR. Maar je moet je realiseren dat het niet voor iedereen even geschikt is. Is het niet om de techniek voor de betreffende functie, danwel om het sociale isolement waar niet iedereen even goed tegen kan. Gewoon de botte bijl erin en stellen dat elke gamedeveloper net zo goed thuis kan werken is ontzettend naïef en getuigt niet echt van bijzonder veel inlevingsvermogen in de situatie van een ander.

Aan de meelezers, hier begint de draad waar Scriptkid aan refereert: Scriptkid in 'nieuws: Vlaamse gamesector krijgt 100.000 euro steun tijdens co.... Het begin gaat vooral over de assumties en aangedragen oplossingen die Scriptkid maakt die niet altijd van toepassing zijn, vandaar waarschijnlijk zijn beeld dat ik gezegd zou hebben dat het niet kon (het kan best, alleen niet op de manier die hij zich voorstelt). De nuance komt vooral in de laatste post in de draad.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 25 november 2020 18:29]

Jouw post heeft 1 moderatie gehad en die is van mezelf, dus daar zou ik niet teveel conclusies aan hangen ;)

Maar het feit dat je niet op de inhoud ingaat is tekenend.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 25 november 2020 22:30]

Euhm, ja. Ik heb dus powermod rechten, en daarom heeft mijn moderatie 6x weging. Bovendien kan ik daardoor de moderaties zien. Inmiddels heb je een -1 erbij gekregen van iemand met 2x weging. Kijk maar, waarmee eigenlijk meteen je hele punt in het water valt :). Waar je die -2 vandaan haalt is me een raadsel (ik had een 0 met 2x weging).

Maar als je dit verder wil bespreken dan stel ik voor dat je me een DM stuurt, want het is hier nogal offtopic.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 26 november 2020 00:06]

Ik denk dat thuiswerken voornamelijk van invloed is geweest op de ontwikkeling van games doordat er rekening gehouden moet worden met thuissituatie. Als een kind of partner ziek is zal je daar last van ondervinden, hoe goed geïsoleerd je thuiswerkplek ook is.
Het is wel een mooie ontwikkeling, dat thuiswerken. Mijn eigen leidinggevende wilde er ook niet aan beginnen maar door deze situatie zitten we nu vrijwel allemaal constant thuis en ziet ze ook dat het prima productie op kan leveren. Niet iedereen kan er evengoed mee omgaan, maar bij degene bij wie het wel goed werkt, moet je het ook stimuleren denk ik.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee