Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Overwatch wil wachttijden verlagen door minder populaire rollen te belonen

Overwatch krijgt een systeem dat ervoor moet zorgen dat games sneller beginnen, met name voor de populaire rol van damage-heroes. Dat moet bereikt worden door spelers die voor alle rollen in de wachtrij gaan, te belonen met Priority-passen.

De oplossing heet Priority Pass. In dit systeem wordt de speler in feite gevraagd om zich flexibel op te stellen door een game te spelen via de flex queue. Daarmee geef je als speler aan open te staan om elke rol te spelen: tank, damage of support. De game director van Overwatch, Jeff Kaplan, licht deze vernieuwing toe in een developer update.

Spelers die via deze flex queue spelen kunnen Priority-passen verdienen, tot een maximum van veertig. Die zijn vervolgens in te zetten om veel sneller een game voorgeschoteld te krijgen, ook als er specifiek gekozen wordt voor de populaire rol van damage-hero, een categorie waarvan de wachttijden relatief lang zijn. De Priority-passen zijn ook te verdienen door potjes te winnen.

Kaplan denkt dat hiermee spelers die kiezen voor de flex queue worden beloond en dat dit het toetreden van een wachtrijen gamerondes voor iedereen beter maakt. Het Priority Pass-systeem is momenteel nog niet beschikbaar; het komt binnenkort eerst naar de publieke testserver.

Een dergelijk systeem is geen overbodige luxe in Overwatch. Na de introductie van de Role Queue-functie in de zomer van vorig jaar zijn de wachttijden langer geworden. Met deze functie kunnen spelers kiezen of ze als tank-, support- of damage-hero aan de slag willen. Het matchmakingsysteem koppelt vervolgens twee tank-, support- en damage-heroes aan elkaar om samen een team te vormen. Dit heeft geleid tot meer gebalanceerde teamsamenstellingen, maar ook tot langere wachttijden, met name voor de populaire rol van damage-hero.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

18-11-2020 • 10:12

85 Linkedin

Reacties (85)

Wijzig sortering
Gunstig :) Ik vind alle rollen leuk om te spelen maar kom nooit aan damage toe. Als je alle rollen selecteert, ben je vrijwel altijd tank of support. Ach ja, heroes never die en I play to win dan maar.
Ik denk dat dit het directe effect is van het kunnen selecteren van meerdere rollen. Er zijn weinig mensen die er voor kiezen om support te spelen, maar heel veel die graag DPS spelen. De mensen die support willen spelen zijn ook vaak eerder geneigd om 'gewoon alles' te spelen en niet echt een voorkeur te hebben.

Het resultaat is dat als je een populaire rol wil spelen je toch echt specifiek daarvoor moet kiezen (met langere wachttijd als gevolg), want anders wordt jouw keuze gebruikt om missende spelers in te vullen, en dus 9/10 keer support of tank.

Een beter optie is dan m.i. de mogelijkheid die League of Legends ooit had, waar je een autofill functie hebt die daarmee je keuze garandeert in het volgende potje. Je zou dan in dit geval 1-3 potjes als support of tank spelen (of met een beetje geluk DPS) en dan daarna krijg je prioriteit voor DPS
Dat lijkt me geen goed idee in OW. Daar zitten genoeg salty spelers en mensen die perse alleen maar DPS willen spelen dat ik me zo kan voorstellen dat er minder enthousiast gespeeld word in de 'geforceerde' rollen. Een win uit een potje persen duurt over het algemeen langer dan bewust verliezen.

[Reactie gewijzigd door Caviatjuh op 18 november 2020 14:08]

Plus dat er ook mensen zijn die alleen om hun damage ranking geven, en niet om hun tank en support waardoor ze niet zo veel om geven als ze winnen of verliezen. Ook heb je dan mensen die tank en support gaan spelen als een DPS (DPS-moira, Reddit-Lucio of flankhog).

Daarbij is het ook nog zo is dat als je op DPS b.v Diamond bent, je in alle waarschijnlijkheid diamond en plat word op support en tank ookal verdien je het niet. Ik heb heel vaak diamondpotjes gehad waarbij de tanks een DPS main is. Maar als je niet veel tanks speelt, dan ben je feitelijk net zo slecht als een silver/gold player op tank. Die persoon was onbedoeld (en ook wat potjes bedoeld) aan het throwen waren.
Weinig mensen die support willen spelen....
Ik ben Mercy main sinds beta. (nja was.. Speel al een lange lange tijd niet meer) maar ik moest vaak vechten voor mijn Mercy lol


Maar flex was er toch al? Meen mij te herinneren dat dit er al was toen ik nog speelde. Maar kwaliteit aan speler is wel een verschil.... Ik bedoel hiermee dat een Main role player toch wel beter speelt in zijn huidige role dan een Flex player (bijna altijd dan).
Ik speel best vaak support hoor. als goede support kun je echt het verschil maken.

Verder is het spelen van support over het algemeen ook net iets meer ontspannen. Wat wel lekker is na een lange werkdag ;)
Wait what? Kan je tegenwoordig meerdere rollen tegelijk selecteren? Dat had ik nog gemist. Dat moet ik eens gaan proberen!
Ja, je kan voor starten gewoon alle rollen tegelijk kiezen. Echter, bij start van de game kan je niet meer wisselen van rol (tenzij je quick play classic speelt, de competitive zonder role queue of andere arcade modi).

Dit werkt zo voor zowel de role queue competitive en quick play.
Quick Play classic speel ik inderdaad al tijden uitsluitend dankzij de geforceerde rollenkeuze. Maar als je "alle rollen" kiest, kiest het spel er dan één of wordt je vastgezet op de keuze voor "alle rollen" en kan het per match een andere rol zijn?
Wij gebruiken altijd "leave game" aan het einde van de match, dus ik weet eerlijk gezegd niet of de "alle rollen" keuze bewaard blijft. Je krijgt nl. vaak credits of lootboxes voor een bepaalde rol, en mijn vrouw kiest graag iedere game opnieuw de rol voor die 25 credits of lootbox. Die wisselt nl. vaak tussen support en tank voor ons.

...nooit damage dus.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 18 november 2020 10:28]

In theorie zou het voor elke match anders kunnen zijn, maar in de praktijk is tank de minst populaire rol en wordt je vrijwel altijd als tank geplaatst.
De queue time voor tank en support is vrijwel altijd even lang.
Dit is sowieso een issue in dit soort MOBA-achtige games. Niemand wil de tank spelen, want iedereen wil kills maken.
Je zou denken dat ze het spel hierop aanpassen en geen MMO-achtige rollen proberen te vervullen.
Jij hebt dan vast geen League of Legends gespeeld waarbij tanks je in één keer de DPS kunnen killen je nog taunten en dan rustig weglopen. je hebt ook dat je een in een/tegen een team speelt met 4 tanks. :9
Ik doe exact hetzelfde en heb ook dezelfde ervaring. Kan me niet meer herinneren wanneer ik voor het laatst damage was lol. Ik vind alle rollen leuk. Er is nog best wat variatie mogelijk binnen de verschillende rollen.
Tja, het werkt voor mij sowieso averechts. Ik speel 45% support, 45% tank en 10% defense (ook nog afhankelijk van de map waarop we spelen). Met name support en in mindere mate tank zijn vaak de rollen die de minste mensen willen spelen, dus daar zou ik ideaal voor zijn. Maar ik word geforceerd van te voren te kiezen welke van deze rollen ik ga vervullen, en kan dit ook niet tussen matches veranderen zonder met de hele party de queue te verlaten. Gevolg is dat we eigenlijk alleen nog maar arcade spelen met de oude vorm van quick play.

Deze flex queue is ook weer niet het antwoord, ik wil geen offensive / DPS spelen want daar wordt zowel ik als het team niet blij van.

[Reactie gewijzigd door MadEgg op 18 november 2020 10:19]

Maar als je in die flex queue gaat dan zul je toch bijna altijd als support of tank ingezet worden? Heb al heel lang niet gespeeld dus misschien mis ik iets maar volgens mij zijn er altijd zoveel dps spelers dat de kans daarop minimaal is. Hierboven zegt ook nog iemand dat dus lijkt me sterk dat dat veranderd is.
Ik ben gestopt met Overwacht omdat de wijzigingen enkel tot grotere problemen hebben geleid in mijn ogen. Ik speelde vaak met 2 of 3 man, waarvan wij tank en support roles konden spelen. DPS was ook prima voor ons, maar meestal niet handige keuze. Toen resulteerde dat meestal in 2-4 DPS spelers naast ons. Wat, zeker met 3 spelers in je party, goed is af te vangen. 1 main tank en 2 healers met 3 dps, prima comp. Daarbij had je de flexibiliteit om te wisselen, niet alleen wij maar ook de mede spelers. Het gebeurde in onze games dan ook regelmatig dat een van de DPS spelers uiteindelijk toch naar offtank ging, omdat dat de betere keuze was. Ik speelde in de tijd Gold en low Plat, zeker niet onbelangrijk om te melden.

Na de rolequeue, zou het opgelost zijn. Je zat geforceerd met een 2-2-2 team, dus nooit 3-6 DPS heroes zoals ervoor voorkwam. Zorgde wel dat we niet meer konden wisselen wanneer dat een handigere keuze was. En mijn teammates in de rondes waarin wij een keer DPS speelde (dat is weer nodig voor je ranking volledig te maken), waren de tanks meestal gasten die DPS speelden en als een Reinhart overal in chargen en dood gaan, oftewel je hebt geen main tank. Heb je pech dan vliegt ook nog de mercy uit zijn party met hem mee of een moira die nog nooit van healen heeft gehoord. Ik heb liever een effectieve DPS meer als een slechte healer daarvoor in plaats, die dus ook niet effectief kan DPS'en wat die wel probeert.

Rolequeue is een oplossing op een probleem van egocentrische speler die enkel DPS kiezen omdat ze dat de leukste rol vinden om te spelen, afgezien van of je team daarmee het meeste kans maakt om een spel te winnen. Dit gaat ten koste van de vrijheid van spelers die wel nadenken over wat het beste is voor een team. In de oude situatie speelde ik meestal main tank, dus in eerste instantie weinig verschil. Maar vanaf de eerste potjes merkte ik dat ik altijd een DPS'er als offtank had, die niet weten wat het verschil is tussen DPS en offtank spelen.

Blizzard blijft daarbij in dit cirkeltje hangen, geef maar extra's aan mensen die de rollen gaan spelen die ze te kort komen en dan komt het wel goed. Resulterende dat veel slechte spelers (voor die rol) het toch gaan spelen. Bij deze implementatie zul je dat ook weer zien, DPS zullen healer en tank potjes gaan spelen, met halve inzet om vervolgens snel hun DPS rondje te kunnen vinden.
Maar heb je dan ook langer doorgespeeld met role queue? Dat probleem van dps-ende tanks zou toch zichzelf op moeten lossen want als die mensen consequent hun team helpen verliezen op die manier dan zakt hun rating voor tank vanzelf. Lijkt me dat dat vooral in het begin een probleem was toen de sr nog niet bijgesteld was.
Nee, want was er al snel klaar mee, gekke setup van role queue had ik al snel gezien. Vond het spel al stuk voor de tijd omdat ze te groot ego hadden om toe te geven dat Brig een fout is geweest. 1 jaar lang enkel wijzigingen doorgevoerd om goats te verhelpen die door Brig in het leven is gekomen. Denk dat ik na invoer van role queue nog 1,5 season heb gespeeld, in de hoop dat de zooi werd teruggedraaid.

Probleem is vaak dat het hoge dps spelers waren dus veel hoger dan mijn plat rank, die van het team wel veel schade maken en dus weinig punten verliezen. Met maximaal 20 punten per potje duurt het een hele tijd voordat ze zover naar beneden zijn dat je er geen last meer van hebt. Daar had ik geen zin in. Daarbij komt dat het probleem ook gemaakt was door Blizzard. Om maximale purple tokens te verdienen moest je alle rollen ranken, wat dus ook hiervoor zorgde. Voor mij zelf ook een ergenis want werd helemaal niet vrolijk van mijn DPS skills of 20 minuten wachten op een potje. Maar wilde wel mijn placements halen elk season.
Ik speel alleen nog maar competitive open-queue en ik heb echt nog amper last van Brigitte hoor. Ik speel wel graag Winston en dan kan ze wel irritant zijn samen met Lucio maar dan switch ik desnoods naar recon bastion ofzo :P
Ik wil gewoon mijn vrijheid om te switchen naar welke rol dan ook als er iets gecounterd moet worden.. niets frustrerender dan je team keer op keer opgerold te zien worden en de makkelijke counters niet worden gekozen
Het probleem voor rolequeue was niet dat men DPS koost omdat ze het leuk vinden en geen shit gaven om het team (wel een hoop, maar niet allemaal) maar omdat die mensen geen tank kunnen spelen. Mensen in comp willen klimmen, en als ze geforceerd tank moeten spelen zijn ze simpelweg aan het throwen. Ik als main tank main kon bijna elk potje winnen als een DPS player op tank zat, want die gast weet niet hoe je tank speelt en elke shatter was een free teamwipe.

Role queue lost dit grotendeels op. Maar gezien de structuur van Overwach zijn er simpelweg meer DPS spelers dan tanks en supports. Ipv snelle games waarmee je opgescheept zit met 4-1-1 of 3-2-1 met een hogere losekans moeten die mensen nu langer wachten (veel langer in hogere leagues).
Mijn ervaring is heel anders. Als het probleem was geweest dat er geen tank spelers waren lost dat logischerwijze niets op met role queue, behalve dat DPS spelers het gingen spelen omdat ze het niet zochten zo lang te wachten. En dus wel een klasse moesten spelen die ze niet wilden, wat in mijn ervaring vaak een throw was. Het aantal tank/support spelers werd daardoor niet groter, spelers op de klasse waar ze goed in waren wel. Ook staat het haaks op dat ze nu wachttijden door middel van andere rollen omlaag willen brengen. De wachttijd is zeker een probleem dat zie je wel waar ze nu mee komen. Role queue het was echt voor de toxic spelers die bij voorbaat direct op hun DPS character gingen zitten en dus niet met de vrijheid van switchen om konden gaan in mijn ogen.

Ook mijn ervaring van de spellen was dus echt andersom. Ik had liever een 4-1-1, waarbij ik in mijn team 4 echt goede DPS'ers had als 2 van die 4 op moira en Roadhog, wat eigenlijk altijd het geval was met rolequeue. Moira ging dps'en en kreeg 0 heal, dus was mijn healer nog op mercy alleen bezig. En structureel minder nuttige schade uit de Moira (tov een goede DPS char). Wat betreft de Roadhog waren dat absoluut geen tank spelers, dat merkte je in alle team verbanden. Gewoon erin rennen en doodgaan, als het kan schreeuwen dat het team niet meekwam of dat ze niet gehealt werden terwijl ik de rest van het team met 20hp overeind probeerde te houden terwijl ik beetje mee probeerde te komen. Nee wat mij betreft is na brig, role queue de grootste fout die Overwatch heeft gemaakt en voor mij het spel niet meer leuk maakte om te spelen, vandaar ook de wissel naar battleground games.
Kan het ook niet zo zijn dat jullie gewoon minder goed zijn als dps en dus met minder goede tanks worden gematched?

Ik speel tegenwoordig alleen nog maar Quick Play Classic, maar volgens mij is er tegenwoordig ook een Competitive Classic, met vrije role select.
Zeker, ik was op dat moment denk ik maar low diamond of platinum op playstation. Vaak waren het ook hogere spelers die op die andere rollen zaten. Voornamelijk om dezelfde reden als ik op DPS, omdat ze het voor de algemene ranking moesten spelen, al konden ze het niet. Of om niet 20 minuten te moeten wachten op een potje.

Wist niet dat vrije role select terug was op comp niveau. Ik speel altijd serieus, niet try hard bij quickplay, maar probeer wel te winnnen. Bij quick play gebeurde het me te vaak dat iemand zat te trollen en je weer te horen kreeg "het is maar quickplay". Bij wijze van ga ik ook geen potje voetballen om te verliezen, dat doe ik ingame ook niet, maargoed dat begrijp ik dat het persoonlijk was. Dus na een korte tijd role queue spelen (1,5 season ofzo) heb ik het opgegeven, blizzard had al niet de ballen om toe te geven dat brig een fout was geweest hoewel ze het hele spel er voor overhoop hebben moeten gooien. Dus ook dit gaat niet meer revert worden, grappig dat ze uiteindelijk wel Comp Classic in het leven hebben geroepen.
Lange wachttijden was voor mij 1 van de hoofdredenen om te stoppen met Overwatch, dus dit gaat hopelijk helpen.

Zo erger ik me bij Call of Duty Warzone aan lange wachttijden. Eerst 1min kansloos 'opwarmen' en daarna een intro video van 15sec voordat het spel start. Wie wil dit?

Ik krijg in die tussentijd geen reclame te zien of andere redenen om als uitgever meer geld te verdienen. Enige wat je creeert is frustratie bij de gebruiker. Zouden developers dit niet doorhebben of zit er technische reden achter dat een spel niet binnen 10-15 sec kan starten nadat alle spelers gejoined zijn?

Als het om internet of specs redenen gaat maak dan aparte servers voor mensen met een goede ping (<50) + fatsoenlijke specs (cpu 3600 + gpu 5700+). Meteneen een incentive om te investeren in goede gam gear.
Zouden developers dit niet doorhebben of zit er technische reden achter dat een spel niet binnen 10-15 sec kan starten nadat alle spelers gejoined zijn?
ik zou echt niet uitsluiten dat die 15 seconden intro is om wat buffer te bieden voor mensen die niet zo'n snelle computer hebben. Bovendien vind ik dat betere specs zo min mogelijk in-game voordeel moet bieden. Dat jij bijv. een vlag kan innemen terwijl je tegenspeler nog in het laadscherm zit door zijn HDD... dat is niet heel eerlijk.
15 sec laden is ok, maar dat 1min opwarmen voelt zo zinloos. Als je wil opwarmen kun je toch quickplay spelen.
dat is toch gewoon wachten op het vullen van de lobby?
Alsof het onrealistisch is om 150 man eerst te collecten voor een instance, dat filmpje is om de tijd te vullen waarbij de game wereld gereset wordt na de collectie en dus klaar gemaakt wordt. Een match kan zo;n 30minuten duren, is die 1 a 2 min + 15sec dan echt een probleem?

Beetje onrealistische eisen.
Ze kunnen je ook 1 minuut + 15 seconden in een lobby naar een teller laten kijken die langzaam oploopt naar 150/150 spelers... Ik geef de voorkeur aan een opwarmrondje. En ik kan me voorstellen dat ze tijdens die cinematic de map kunnen laden (of een andere technische reden).

Ik ben enorm blij dat ze geen reclame laten zien, daar zou ik pas gefrustreerd over raken.
Dan is Patience misschien een geschiktere game voor jou ;)
Die wachttijden zijn al iets draaglijker geworden nu je tijdens het wachten even een ander potje kan spelen zoals de practice range of deathmatch. Dat houdt je in ieder geval een beetje bezig.
Ik speel het spel niet, maar wat zijn lange wachttijden?
Spreken we dan over 15 seconden of 15 minuten?
1 tot 5min (soms uitschieters van 7+min)
Dota2 heeft dit systeem al een aardig lange tijd en opzich werkt het best goed. Wat je wel merkt is dat wanneer mid/carry spelers door hun tokens heen zijn ze dus queuen voor support rol en dan een hero uitkiezen die totaal niet geschikt is voor die rol en daarmee de game redelijk verzieken. Als support speler zelf vind ik het heerlijk. Ik vind meestal binnen 2 minuten wel een match waar je als mid/carry meestal toch wel 10 min of meer moet wachten.

[Reactie gewijzigd door Santoryu op 18 november 2020 10:34]

Ik ken dit spel niet maar kunnen ze die andere rollen niet gewoon leuker maken om te spelen?

Dit klinkt een beetje als speel maar een paar potjes die je niet zo leuk vindt dan hoef je de volgende keer niet zo lang te wachten om een potje dat je wel leuk vindt te mogen spelen (even gechargeerd gesteld).

Oplossing zou toch moeten zijn dat elk potje leuk is om te spelen ongeacht de rol die je krijgt in je team?
Ik ken dit spel niet maar kunnen ze die andere rollen niet gewoon leuker maken om te spelen?
De "andere" rollen zijn waarschijnlijk tank en support - waarom vinden mensen die minder leuk om te spelen? Ik vind tank juist het leukst, en daarna support. Damage vind ik het minst leuk.
Helaas ben je een van de weinige die niet geilt op kills en damage. Zelf was ik ook een tank speler, maar door alle limitaties van role queue ben ik ermee gestopt. Ze moedigen nu vind ik heel erg aan om rollen te spelen die je liever niet zou spelen, en dat merkte ik enorm in mijn games.

Dus het antwoord is denk ik om idd de Tank en support roles intressanter te maken, grote vraag blijft hoe?
Het erge is dat als ik tank speel, ik meestal de meeste kills EN damage heb.... (Rheinhardt). Vind het wel altijd leuk om de DPS eruit te DPSen. :P
Dat is niet uitzonderlijk. Ik zie tanks met regelmaat beter presteren dan de dps karakters. Het lijkt er op dat je daar ook wat meer serieuze spelers ziet die meer tijd nemen om hun rol goed onder de knie te krijgen.
Tja, aan de andere kant, wat maakt de assault class zoveel interessanter, die is schijnbaar het populairst. Willen de Overwatch spelers dan toch gewoon meer een game hebben vergelijkbaar met Quake en Unreal Tournament bijvoorbeeld? Er zal in ieder geval iets ten grondslag liggen waarom de assault zoveel populairder is dan de andere classes.

Bij TF2 had je echt wel van alle classes wat nodig om het potje te kunnen winnen, bij Overwacht is dat veel minder het geval. Het wordt er wat dat betreft ook niet veel makkelijker op wanneer een nieuwe hero wordt toegevoegd aan het roster.
Ja dat was dus voor mij altijd de vraag, waarom spelen mensen die alleen maar naar killcount kijken niet gewoon cod of iets in die trand. Waarom speel je een teambased game om enkel voor solo kills te maken?

Bij Overwatch was het ook een eis om goede spelers in elke rol te hebben, en juist buiten 2-2-2 te denken heeft mij vaak toen potjes doen laten winnen. Zo kon ik bijschieten als healer wanneer ik offtank aan het spelen was en toch niet zoveel impact op het spel had o.i.d. Tegenwoordig is het veel minder zo, omdat je geforceerd bent om klasses te spelen, daarom wordt alles naar het midden toe gezogen. Kijk naar Orisa, die was lichtelijk underpowered. Toen kreeg ze een boost, was overpowered. Daarna door andere wijzigingen kapot generved (armor nerve e.d. kwamen bovenop haar persoonlijke). Ze hadden de verschillen veel groter moeten maken en heroes ook vooral in 1 ding goed laten zijn. OW heeft wat mij betreft bijna alleen maar midden moot karakters. Een shield is niet nodig als ik huidige meta zie. Healen kan de helft van de DPS'ers zich ook. En DPS potentie van tanks en support ligt weer veel te hoog, dit laatste vooral om het intressant te houden om tank/support te spelen. Was wat mij betreft niet nodig, Speel niet tank of support voor de schade, maar om mijn team te beschermen of healen.
Het probleem is dat veel mensen het leuk vinden om in de frontlinie te staan en kills te maken als DPS'er. Dat is net wat actiever dan als healer achter een DPS'er zijn reet aan rennen om te healen. Als tank ben je voornamelijk bezig om klappen te vangen en de DPS'er en healer te beschermen door snel te analyseren wie verdedigt moet worden/welke vijand afgeleid moet worden.

Toen ik nog Overwatch speelde nam ik vaak de rol als Healer aan. Ik kan heel goed begrijpen waarom mensen dat geen leuke rol vinden als je constant dezelfde DPS'ers (vaak Genji of Hanzo), die geen kills maakt en alleen wat trash-damage doet, hoort klagen dat je als healer je werk niet goed doet. Als je dan vraagt of ze willen wisselen van hero omdat ze met hun huidige keuze niets toevoegen aan het team heb je het helemaal gedaan. Overwatch is namelijk echt afhankelijk van de samenstelling van je team en wisselen naar een andere hero als je keuze niet werkt tegen het team van de vijand.
De scheiding tussen die 'rollen' met hun gefixeerde grenzen bestond helemaal niet in de oorspronkelijke moba's en ik vond het een vreemd verschijnsel toen ineens de flamewar losbarstte van de nieuwelingen als je met je kotl eens lekker aan het ownen was. Jnee je was support en mocht geen kills krijgen en geen items en alleen maar wards plaatsen. Dafuck? Niemand keek er vroegah gek van op al een freeze/slow intelligence hero vol offensive ging en de hele game terroriseerde.

Dat hele concept van tank dmg healer hoort thuis in raid settings in mmorpgs en heeft MI geen plaats in een moba.
Waarom heb je het over een MOBA? Overwatch is geen moba en lees het ook in de post waar je op reageert niet terug. Binnen overwacht vind ik de rollen goed passen.
Ben zelf een grandmaster/top500 support player.

De reden dat tank niet "leuk" is voor mensen is door alle soorten stuns (cc) in Overwatch of door een nieuwe meta (vaak hele saaie, zoals double shield op dit moment). De offtank role is wel leuk voor veel DPS spelers. Main tank on the other hand, is het saaiste wat er bestaat als je een dps player bent. Ook kan het erg vervelend zijn omdat je als maintank heel erg afhankelijk gaat zijn van je healers, offtank en damage spelers.
Dit is toch al weken beschikbaar? Ik speel op de xbox vooral healer of tank. Na een aantal games komt er bij de queue priority te staan.
Priority requeue is volgens mij voorlopig enkel wanneer je een 'backfill' hebt gedaan.
Dit om te vermijden dat je bvb dps queued, na 4min eindelijk een spel kunt vinden waarvan blijkt dat er nog 30sec te spelen zijn. Om vervolgens weer helemaal opnieuw te mogen queuen aan het einde vd rij.

Ik vind dit nieuwe systeem als flex speler wel leuk. Ik speel niet zo vaak meer overwatch maar zal blij zijn dat ik na 5 spelletjes als healer/tank wel eens dps kan spelen zonder eerst >5min te moeten wachten.
Priority requeue is volgens mij voorlopig enkel wanneer je een 'backfill' hebt gedaan.
Afaik krijg je ook een priority requeue wanneer een ranked match vroegtijdig gestopt wordt.
Overwacht dit heb ik een tijd veel en intensief gespeeld zeg holy shit.....

Kan mij nog wel herinneren dat het bij heel veel games zo was dat iedereen DPS wilde zijn en niemand tank of support. Altijd hetzelfde gezeur.
inderdaad, destijds ook gestopt met spelen totdat de role queue weer terug kwam, dat was wel een verbetering die een hoop ergenis en saltiness heeft geelimineerd.
Vond je? Ik ben gestopt met spelen nog voor de Role Queue erin kwam, en natuurlijk de teams waren zelden perfect 2-2-2, maar we hadden bijna altijd wel een healer en een tank. En het andere team had doorgaans hetzelfde probleem; ik kreeg niet het gevoel dat het voor veel frustratie zorgde.

Speelde altijd graag Tracer of Junkrat, maar als dat niet werkte wisselde ik ook regelmatig naar Moira / Mercy om te healen, afhankelijk van wat we het meest nodig hadden. Dat werkte voor mij altijd prima, en zo te horen een stuk beter dan een half uur vastzitten in een queue tot je eindelijk weer vijf minuten tracer mag spelen. Al zal het wellicht helpen dat er toen minder heroes waren en je altijd drie man had die Hanzo wilden spelen waardoor er twee maar wat anders moesten doen :+
Maar je kan nu toch aal aanvinken wat je wilt spelen? De wachttijden worden ook netjes genoemd onder de betreffende rol.

Daarnaast gaat het dus een soort beloning worden als je je flexibel opstelt, bovenop de huidige manier: soms krijg je een lootbox of 25 coins als je een rol als tank/support kiest wanneer hier veel vraag naar is.

Denk dat het idee erachter goed is, alleen zet ik nog even mijn vraagtekens bij het winnen van zo'n pass aan het einde van een potje.
Is dat bij elke win? Of alleen als ik mij flexibel heb opgesteld?
De lootbox die je nu krijgt is eenmalig per dag (tenminste dat was toen ik het laatste keer speelde wat al lang geleden is). Ook vinden een hoop mensen de extra munten niet echt belangrijk omdat ze al alles ontlockt hebben wat ze willen of spelen zoveel dat ze al veel munten hebben. Nu verhogen ze de beloning door sneller te kunnen joinen als je dus ook eerst andere classes gespeeld heb.

Of het altijd is bij winnen weet ik niet.
Ik speel dit spel nog wekelijks en moet zeggen dat ik niet zo heel erg onder de indruk ben van damage hero spelen. Dit omdat sommige tanks/healers meestal met goed spelen ook enorm veel damage kunnen doen. Zoals bijvoorbeeld Moira die met de combinatie damage ball en rechter muis enorm veel schade kan doen, soms nog meer dan de gemiddelde damage hero, daar naast kan ze ook nog eens teleporteren. Ook kan ik heel erg uit de voeten met Lucio vanwege zijn skill om tegenstanders weg te duwen en zijn passieve heal, waardoor je heel lastig te doden bent. Vooral als je enorm veel beweegt met Lucio (walljumps).
Betreft tanks zijn Orisa en Roadhog toch echt mijn favorieten. Orisa is enorm tanky, heeft non stop een shield als je goed speelt en kan tegenstanders naar zich toe trekken. Tevens heeft ze een wapen dat best wat schade doet.
Roadhog is perfect vond lekker rond lopen en mensen van achter aanvallen, met zijn ulti kan je soms in 1 x een heel team uitschakelen.

De damage heroes zijn in mijn ogen iets teveel afhankelijk van hun ulti, behalve Bastion die samen met een goede tank (shields) enorme schade doet.

Kortom, geef mij maar tank of liever nog healer.
Zoals bijvoorbeeld Moira die met de combinatie damage ball en rechter muis enorm veel schade kan doen, soms nog meer dan de gemiddelde damage hero, daar naast kan ze ook nog eens teleporteren
Ja dat kan maar als je een "DPS-moria" speelt heeft het team al snel niet meer genoeg heal en wordt je dit niet in dank afgenomen.
Op haar standaard heal zit sowieso een kleine cooldown en je kan af en toe een heal ball op je team gooien zo gauw nodig. Ik swap nogal betreft gameplay als ik haar speel. Ligt geheel aan hoe de rest speelt. Verder speel ik graag het gouden combo: Moira + Lucio, zodat Lucio voornamelijk het team sterk en samen houdt en Moira de extra schade/flanks kan uitvoeren.
Spelers gaan door dit denk ik een rol pakken zoals tank of healer alleen om die minder wacht tijd te krijgen.
Hierdoor als ze een rol zoals tank of healer pakken en ze zijn en volle DPS main, dan gaan ze niet op hun best spelen + hebben ze er eigenlijk geen zin in. En spelen ze de niet gewilde rol alleen om die "tijd beloning" te krijgen.

Ik speel dit spel regelmatig nog en ik denk dat dit persee een goed ding gaat zijn om de potjes eerlijker/leuker te maken.
Ze zijn dan wel meer tijd kwijt dan rechtstreeks DPS rol te kiezen.

Daarnaast heb je met je aparte Tank/Support SR te maken, dus de echte DPS mains zullen ook op niveau bij de andere rollen op hun plek terecht komen.

Gaat wel beter worden dus =).
De eerste opmerking is zeker waar ja. Daar had ik nog niet aan gedacht

Hier ben ik het niet helemaal mee eens:
Ik ben zelf een volle DPS main (hoog masters), maar raar genoeg is mijn Tank rol even hoog. Okal speel ik tank vele male minder. Dus kom ik met mensen die even goed zijn in mijn dps rol als ik tank speel.
Dat klikt dus niet helemaal eerlijk voor mijn mede team genoten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True