Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

E-tickets voor ov zijn in toekomst te koop in 9292-reisapp - update

Ov-dienst 9292 is begonnen met een proef om gebruikers e-tickets te laten kopen via de app. De functie is nu beschikbaar voor 1200 gebruikers van de Android-app, maar moet later beschikbaar komen voor alle gebruikers.

Deze betaaloptie is afkomstig van Tranzer, een bedrijf dat al langer e-tickets voor in het ov verkoopt. De kaartjes zijn iets duurder dan bij vervoerders zelf, omdat 9292 en Tranzer servicekosten rekenen voor het gebruik van de dienst, schrijft 9292.

De functie komt in een knop onderaan in de app na het geven van een reisadvies. Volgens 9292 is het voordeel voor gebruikers dat zij niet meer langs een kaartautomaat hoeven om een kaartje te kopen. Ze kunnen met deze functie rechtstreeks een e-ticket bestellen na het invullen van gegevens.

Het kopen van e-tickets vanuit de app is nu alleen beschikbaar voor Android, maar komt ook in de iOS-versie van de app. Na de pilot, waarvan onbekend is hoe lang hij duurt, zal 9292 de e-ticketfunctie voor het grote publiek live zetten in de app.

Update, 07-08-2020: Dat het aanvankelijk alleen om treinkaartjes in de trein voor enkele reizen in de tweede klas gaat, zoals aanvankelijk in het artikel stond, klopt niet, volgens 9292. Ook voor andere vervoerders zijn kaartjes te koop: "We verkopen de kaartjes juist voor de gehele reis, dus ook als je met de bus, tram, metro of veer reist. Zo heb je echt de gehele reis in één app."

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

27-08-2020 • 15:57

114 Linkedin

Reacties (114)

Wijzig sortering
Daarbij gaat het vooralsnog alleen om kaartjes in de trein voor enkele reizen in de tweede klas.
De kaartjes zijn iets duurder dan bij vervoerders zelf, omdat 9292 en Tranzer servicekosten rekenen voor het gebruik van de dienst, schrijft 9292.
Hmm, waarom zou iemand dan kiezen voor het aanschaffen via 9292?
Via de NS app dus goedkoper, keuze uit eerste en tweede klas en gewoon mogelijk om een retourtje te kopen. Volgens mij hebben buslijnen dit tegenwoordig ook al (In iedere geval Allgo).
Leuke toevoeging, maar snap de meer prijs niet, had liever dan een directe samenwerking gezien met de vervoerders.

Screenshot van 9292 zelf, laat zien dat de service kosten €1,98 zijn. Zou een hoog bedrag zijn als 'placeholder'
Scherp @Euronitwit ;)

[Reactie gewijzigd door Christoxz op 27 augustus 2020 19:27]

Ik reis zo weinig dat ik dit een prima oplossing vind ondanks extra kosten.
Maar dan voldoet de NS app toch ook?
Krijg je het zelfde, meer keus en goedkoper?
Daarin in kan je ook al jaren je reis plannen inclusief bus/tram/metro info etc.

Het is nou niet dat je er iets extras voor terug krijgt, zoals bijvoorbeeld wel kan zijn bij een webshop die het zelfde product verkoopt, maar bijvoorbeeld een betere klantenservice heeft, of waar je goeie ervaringen mee hebt.
Maar sommige mensen hebben nou eenmaal de 9292 app, en niet de NS app :9
Dan zet je die er thuis op.
5 min werk om later de €1,98 toeslag uit te sparen.
Bron van die 1.98 toeslag? Dat zou echt bizar hoog zijn.
Tranzer heeft een platform ontwikkeld voor de aanschaf van openbaar vervoer tickets.
Bron: 9292
Dus 1,98 vragen voor een platform die de vervoerders zelf al hebben. Had liever een API gezien die 9292 zou kunnen gebruiken.
Het plaatje rechtsboven of het middelste onderaan op https://9292.nl/nieuws/ni...nbaar-vervoer-in-9292-app

Ze zeggen wel: "De prijzen in het voorbeeld zijn onder voorbehoud van wijzigingen.", maar waarom zou je een afwijkend hoger bedrag gebruiken in een voorbeeld?
Scherp..
En dat wou ik nou net exact zeggen, dan zet je een placeholder van 0.01.
Bizar hoog.
Ik weet niet welke overeenkomsten ze hebben gemaakt natuurlijk. Maar het zou kunnen zijn dat er nig geen officiële prijzen afgesproken zijn en dat deze prijzen alleen maar zijn tijdens de test. Of omdat het nog niet zeker is dat het aanslaat dat je dus minder grote hoeveelheid in de contract hebben staan wat meestal duurder is als grotere hoeveelheden tegelijk kopen wanneer het toch een succes blijkt te zijn. Of als hun dit een realistische prijs vinden maar mensen toch klagen dat het te veel is en dus toch liever daar niet boeken dat ze toch de prijs lager maken.

Of het is het omgekeerde en wordt nog duurder. Als het zou gaan bijvoorbeeld om voor 5000 euro per maand mogen jullie zoveel tickets boeken als jullie willen en 2000 mensen gebruiken het maar dan maken ze verlies en zouden de prijs juist omhoog kunnen doen.
Die apps zijn zo ligt tegenwoordig dat dat ook via 4/5G kan en vaak hebben mensen ook toegang tot wifispots...
Maakt niet uit of die apps ligt of licht zijn of waar je die download. ;)
Gaat erom, dat je die belachelijke 9292 toeslag uitspaart.
Inderdaad.. het OV is al het duurst van de EU hier in NL...
Onzin. Het OV is niet het duurst van de EU. En zeker de trein niet.

[Reactie gewijzigd door ATS op 28 augustus 2020 06:41]

Ik denk dat als je weinig reist je eerder de 9292 app hebt dan de NS app of apps van alle vervoermaatschappijen :)

@lucatoni Dat is geen goede graadmeter, het ging hier om mensen die weinig met het OV reizen. Als je bijvoorbeeld Syntus in Overijssel hebt lijkt mij niet dat veel mensen die in Noord-Holland wonen die app geïnstalleerd hebben omdat daar een ander rijdt.

[Reactie gewijzigd door Phyxion op 27 augustus 2020 17:15]

Volgens de play store is er niet een groot verschil in hoeveelheid downloads, dus dat argument gaat niet op. Sterker nog, denk dat heel veel mensen Google maps gebruiken als navigatie ipv ns of 9292. Wanneer je dan toch je kaartje digitaal wilt aanschaffen dan lijkt het mij meer dan logisch je dit direct bij je vervoerder doet, dus NS.

@Phyxion, juist het vergelijken met een regionale vervoerder heeft geen zin. Tuurlijk is die app enkel geïnstalleerd door de gebruikers in de regio's. Mocht je incidenteel met de trein gaan (dat is de casus), dus landelijk, installeer je eerder de NS app dan de 9292 app.

[Reactie gewijzigd door lucatoni op 27 augustus 2020 17:22]

Mensen die dit doen zijn of miljonair of vinden het verzieken van hun portemonnee geen probleem.
Het OV bestaat uit meer dan alleen de trein :P
Gelukkig kun je in de NS app ook gewoon van adres naar adres plannen en krijg je ook gewoon de “looptijd” en stad/streekvervoer te zien.
Kan ik in de NS app ook een buskaartje kopen?
Volgens mij kun je in de bus niet eens een buskaartje kopen. Hooguit een uurnetkaartje oid
Klopt - maar...:
"Daarbij gaat het vooralsnog alleen om kaartjes in de trein voor enkele reizen in de tweede klas."

Dus vooralsnog weinig geen meerwaarde tov NS-app.
Duidelijk, daar had ik overheen gelezen.
De titel boven het artikel is dan enigszins verwarrend
Precies. Ik snap de toegevoegde waarde ook niet. Je loopt het station binnen, opent de NS app, koopt een kaartje (en zelfs een fietsticket) en houdt het voor de poortjes. Werkt geniaal. Ik zie niet wat 9292 beter kan doen in deze.
Kan ik ook met mijn papieren kaartje ;) kost minder ondanks die euro extra qua kosten, maar jouw mobiel kost aardig wat, heeft stroom nodig en heeft dus ook extra kosten en dat maakt dit kaartje dan nog duurder via deze aanbieders ;)

edit; jammer van de downmods, het gaat er toch echt over, maar niet naar je smaak/zin, dus - :F

[Reactie gewijzigd door Nympho op 27 augustus 2020 17:06]

Not sure if trolling.. but.. ja, je mobiel kost wat. Maar die heb je niet aangeschaft voor het kopen van een (trein)kaartje. Je kunt het ook met je 6 jaar oude smartphone doen en stroom? Really? Papieren kaartje: Weer een boom minder, printen kost inkt én stroom, etc. etc. :)
Maar zo kun je natuurlijk alles in je leven gaan doorrekenen. Je eten is ook duurder dan je het in de supermarkt koopt, want je eet het aan een tafel die je betaald hebt in een huis waar je voor betaalt.

Ik heb al een smartphone, dus die telt voor mij niet mee in mijn kosten voor een kaartje via een app. Als ik de smartphone enkel en alleen daarvoor gekocht had, sure. Maar dat is natuurlijk niet zo.

[Reactie gewijzigd door vickypollard op 27 augustus 2020 17:26]

Valt hartstikke mee. Een smartphone en een internetabonnement (hoe kleine bundel dan ook) vind ik erg handig. Zonder smartphone maak je je het tegenwoordig wel een stuk lastiger en een smartphone vervangt eigenlijk gewoon heel veel apparaten. Een internetabonnement vind ik handig, maar dat is ook afhankelijk van hoe vaak je op locaties zonder internet komt (overigens hebben de grote stations gratis internet).De stroomkosten die voortvloeien uit het kopen van een treinkaartje zijn verwaarloosbaar.

Maar ik snap het dat er nog steeds mensen zijn die geen smartphone hebben. Alleen ik val daar dus niet onder.

[Reactie gewijzigd door hoi1234 op 27 augustus 2020 16:48]

velen die geen smartfoon hebben
Als ik het CBS mag geloven behoor je tot zo'n 8% van de mensen van 12 jaar of ouder.
Tja dat kan wel zijn, maar procentueel is dat natuurlijk een peuleschil (en dat gaat alleen maar kleiner worden). Dan heb ik het in ieder geval niet over 'velen'. Maar goed, daar kun je over discussiëren en die kaartjes gaan ook nog niet verdwijnen voor zover ik weet.

Je noemt het papieren kaartje aanschaffen de makkelijkste manier. Dat zou ik juist de moeilijkste manier noemen. Ik heb de NS app al en en via de bankier app betaal ik. Dit kan ik overal op elk moment doen en het is zo gepiept. Bij een papieren kaartje moet ik naar de automaat toe, zul je altijd zien dat er weer eentje niet werkt of er iemand tegenaan heeft lopen pissen of kotsen, of dat er rijen voor staan op het moment dat je je kaartje moet kopen, vervolgens moet je dat kaartje bewaren. Ik vind het allemaal maar onhandig, maar het is uiteraard fijn voor degenen die om wat voor reden dan ook het niet digitaal willen of kunnen doen.

[Reactie gewijzigd door vickypollard op 27 augustus 2020 18:00]

Nog makkelijker: NS Flex. Betaal je gewoon per factuur.
Inderdaad, NS Flex, geen last van die verplichte 20 euro op je ov-chipkaart om in te checken bij de NS. Ook handig als je een station eens door wilt, terwijl je niet reist of iemand weg wilt brengen bijvoorbeeld. Resultaat is gewoon een gecancelde rit zonder kosten. Jammer is alleen wel dat je niet gebruik kunt maken op dezelfde kaart van kortingen of abonnementen.
Je kan abo per maand aan en uit zetten. Of bedoel je dat niet?
Huh,

Ik heb gewoon mijn 40% korting abonnement er op staan.
Naast dat ik persoonlijk de NS app veel fijner vind dan de app van 9292
Ik denk zeker dat hier een markt voor kan zijn voor de incidentele reiziger. Denk alleen dat het wel al het vervoer moet omvatten, inclusief de bus.
Yep, incidentele reiziger hier, OV-kaart zelf vind ik overdreven. In de bussen heb je nu een QR-code welke gescant kan worden (met eigen qr-lezer op smartphone). Waarmee je een 'kaartje' koopt. Hopelijk wordt dat dan ook toegevoegd uiteindelijk.
Zo'n QR code is ook beschikbaar als je met de trein gaat.
Niet op alle stations werkt dit
Tegenwoordig wel, op elk station is minimaal 1 poortje voorzien van barcode lezer (het brede poortje). Bij open poortjes of paaltjes hoef je niet in te checken.
Maar daar heeft jouw ticket een QR code, Plainside bedoeld dat er een QR code in de bus hangt naar een Tikkie. Dan telt je bankafschrift als geldig vervoersbewijs.
En jij gaat bij een controle je bankapp openen en laten zien aan de controleur?
Het omvat ook daadwerkelijk alles. In het persbericht staat:
9292 verkoopt voorlopig 2e klas treintickets Enkele reis voltarief. Voor bus, tram, metro en veer gelden de tarieven van de tickets die de vervoerders beschikbaar stellen.
cc @arnoudwokke
Als je de vaste kosten van die auto niet meerekent wellicht... En Monaco is een postzegeltje. OV daar regelen is echt iets anders. En de trein? In Monaco? Voor zover ik weet heeft het maar één station...
Ik voorzie fraude.
Stel ik reis van Groningen naar Middelburg met de trein.
Pas bij Amersfoort zie ik in de verte een conducteur aankomen, dus snel via de 9292 app een kaartje kopen. Scheelt de helft van de ticketprijs.
Ach dit kan al langer in de app van de NS dus ik denk dat de fraude best meevalt volgens mij staat ook de datum/tijd van aankoop erbij. En op veel stations zal je er zonder niet in of uit komen.

Ik denk dat het met de Fraude wel mee zal vallen.
Bij de Deutsche Bahn hebben ze daarvoor in de voorwaarden van het Handy-Ticket verwerkt dat het ticket voor aanvang van de rit gekocht moet zijn, anders is het geen geldig vervoersbewijs en kan een boete opgelegd worden. Geen idee hoe het bij NS zit, maar het zou me niet onlogisch lijken als NS ook zo'n soort beleid hanteert
Maar dan ben je niet ingecheckt en volgens mij staan volgens mij overal tegenwoordig de poortjes dicht.
Lijkt mij dat je een qr code krijgt die je scant, net zoals inchecken via de OV kaart.
Er zijn in het noorden en oosten van het land nog vele stations zonder poortjes.
QR codes check je niet in van de digitale kaartjes, het is alleen om de poortjes te openen naar mijn weten.
Dit is correct, ik reis veel internationaal via NS en je hoeft de E-Tickets niet in te checken, enkel voor de poorten
Dan ben je niet ingecheckt... en dat is wel af te lezen door de conducteurs.
De E-Tickets hoef je niet in te checken, ze dienen enkel om de poortjes te openen en bij controle voor de conducteur
Ik weet niet hoe de conducteur je gaat controleren, (ik vermoed iets met een QR code) maar het lijkt mij dat daar vrij gemakkelijk de aanschaf datum / tijd in gecodeerd kan worden.
Ja, maar hij kon moeilijk controleren als jij zegt dat je voor het station van Amersfoort bent ingestapt, terwijl je eigenlijk ergens op een landelijk stationnetje in Groningen bent ingestapt, zeker als jij weet dat het station enkel bemand is met checkpalen en niet met tourniquettes.
Je kan wel controleren of het kaartje voor of na de vertrektijd van de trein is gekocht.
Ja, als ik zeg dat ik voor Amersfoort ben ingestapt en ik zorg dat ik iets voor dat tijdstip van vertrek uit Amersfoort aankoop: geen kat kan controleren dat niet eerder ben ingestapt, ergens in Groningen. De conducteur kan enkel zien: inderdaad die is vanuit die station vertrokken en de tijdregistratie klopt: net voor vertrek vanuit die station.
Maar dan is het hele voordeel weg: het idee is pas bij het controleren door de conducteur een kaartje kopen
nee, maar een halve voordeel als jij weet dat de conducteur pas bij na bepaalde stations met hoog risico gaat controleren :) en dus een educated guess gaat doen.
Je kunt geen kaartje kopen voor een reis die al begonnen is.
Gebeurt nu ook met de OV-chipkaart. Meestal wordt er niet 2x gecontroleerd, dus dan wordt er na het controleren bij het eerst volgende station uitgecheckt.

Op de middelbare school zat ik bij iemand in de klas die altijd zwart reisde. De controles waren zo incidenteel op een drukke maaslijn, dat er nooit gecontroleerd werd. De keer dat je een boete kreeg, was niet erg, want die had je al 100x terugverdiend door zwart te reizen.

Dus ja,niks nieuws onder de zon. Maak desnoods een constraint dat je een starttijd + verplichte scan op startstation moet hebben. Of controleer voor een station.
Meestal wordt er niet gecontroleerd, maar het gebeurd ook wel eens dat er 3 keer in 1 treinrit van Amsterdam naar Den Haag wordt gecontroleerd.
Nooit meegemaakt. Bovendien zat ik tijdens m'n eerste jaar HBO bij iemand in de klas die mij vertelde dit vaker zo te doen en eigenlijk nooit problemen had.

Maar ja waar hebben we het eigenlijk over. Dit systeem bestaat iig al sinds vorig jaar in de NS reisapp. En er zijn altijd mensen die het systeem te slim af zijn.
Aan de andere kant doet de NS zelf geen moeite om op elk station gewoon poortjes te maken. Op de kleinere stations moet dat ook goedkoper zijn, immers.. Kennelijk zijn de verloren inkomsten niet interessant.
Worden de tickets dan 30% duurder op iOS, of hoe willen ze dat doen?
Volgens mij zijn fysieke goederen/services uitgesloten voor dat tarief van Apple.
Klopt, het treinkaartje kopen via de NS app is ook niet duurder dan bij de automaat of met de chipkaart.
Je moet wel via iDeal betalen.
Van Apple mag dat ook niet :Y)
Een in de App store verkocht product mag níét goedkoper zijn via eigen website etc.

Maar kan inderdaad dat het uitgesloten is.
Je verkoopt niets via Apple. Diensten worden als fysieke artikelen gezien die gewoon zonder extra kosten buiten Apple om verkocht worden.
Het wordt anders als het om in-app diensten gaat. Die mag je buiten Apple om wel verkopen, maar minimaal voor de prijs die je als in-app aankoop zou moeten betalen. Als je bijvoorbeeld content via je website verkoopt kan je je de afdracht aan Apple besparen. Je betaalt dan wel bank en wisselkosten en je moet je eigen webshop onderhouden
Wat ik niet helemaal begrijp hoe de aankopen in een dergelijke app (of die van de NS) zich verhouden tot de aankopen in een app als Forinten. Waarom wil Apple hier niet een flink deel van de omzet hebben?
Omdat het net als in de apps van Bol, of Zalando of Ikea of thuisbezorgd of of... om echte goederen gaat. In dit geval geen goederen maar wel een dienst in het echte leven.

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 27 augustus 2020 16:07]

hmm, hoe zit dat met de eboeken bij bol?
Die kan je niet kopen in de bol app, wel op je verlanglijstje plaatsen. Daarna naar m.bol.con surfen en dan kan je die alsnog kopen.
Ja, bijzonder onhandig is dat, maar ik ga er van uit dat dat inderdaad de reden is dat dat niet kan.
maar een website hosten is toch ook deels fysiek? je moet er nog steeds een fysieke computer hebben om dat te kunnen faciliteren en data verkeer inkopen ervoor. En toch moet Apple perse 30% daarvan hebben, staat in het wordpress article. Ik ben dan benieuwd waarom dat niet onder semi fysieke dienst wordt gezet.
Je koopt die computer toch niet?

Zijn weinig mensen die online hosting als ‘fysieke’ dienst zullen zien. Bij Apple valt het er in ieder geval niet onder.
Dit had toch vanaf het begin al bij gekund toch? Of bijvoorbeeld je kaart kunnen opladen in de tram en bus. Soms lijkt het alsof deze dingen voor de helft word doorgedacht en daarna wordt uitgegeven.
Zoals in het buitenland. Maar dan moeten de bedenkers van een OV-systeem natuurlijk ook zelf met het OV reizen.
Of dat je een herlaadbare OV-chipkaart zou kunnen kopen en opladen in een automaat op straat. In plaats van alleen wegwerpkaartjes voor 1 vervoerder.
Voor wie zich afvraagt of de 30% Apple Tax hiervoor ook geldt, het antwoord is nee.
Free with physical goods and services
These apps are free for users to download and the developer generates revenue from the sale of physical goods and services, such as purchasing clothing, having food delivered, or ordering a ride from a transportation service. Apple receives no commission from supporting, hosting, and distributing these apps, or from transactions for physical goods and services in the app.
Samengevat in het Nederlands: fysieke goederen en diensten zijn uitgesloten van de Apple Tax.
En als de ticket voor een online event is, dan moet er wel voor worden betaald. Beetje raar toch?

nieuws: Apple blokkeerde melding van Facebook over 30 procent afdracht in app
Inderdaad een beetje vreemd, maar blijkbaar beschouwt Apple dat niet als een fysieke dienst (wat in de letterlijke zin ook wel klopt).
Die servicekosten zijn werkelijk een gotspe. Voor het kopen van een strippenkaart werden toch ook geen servicekosten in rekening gebracht? Terwijl die handelingen heel wat meer kosten met zich meebrachten (verkoophandelingen, maar ook drukkosten, veilig opslaan etc, plus nog eens de controle- en stempelhandelingen door de chauffeur).

Ik ben misschien een zeiksnor van de oude stempel geworden, maar ik vind het echt bezopen dat ik als consument extra moet betalen voor innovaties die voor de verkopende partij(en) bijna alleen maar kostenvoordelen oplevert. En ja, dat 9292 daar als intermediair aan wil verdienen snap ik best maar dan moeten ze dan uitvechten met de OV-bedrijven en niet met de consument. Gelukkig heeft die consument nu nog alternatieve goedkopere kanalen om aan zijn kaartjes te komen maar het zal me niks verbazen als daar binnenkort ook "service" kosten voor worden gerekend.