Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Render toont Sony Xperia 5 II met 3,5mm-jack en wijziging in vingerafdrukscanner

Er is een render verschenen van de Xperia 5 II van Sony. De smartphone heeft volgens de render in tegenstelling tot zijn voorganger een 3,5mm-jack en de vingerafdrukscanner zit niet langer verzonken in de zijkant van de behuizing.

De wijzging om de vingerafdrukscanner niet langer verzonken te plaatsen zal te maken hebben met de klachten die Sony heeft gehad van eigenaren van eerdere modellen met zo'n scanner, denkt XDA-Developers die de render heeft gezien op de Patreon-pagina van @evleaks.

Daarnaast zit er een 3,5mm-jack bovenop het toestel, iets dat de voorganger van vorig jaar niet heeft. Sony zette de vingerafdrukscanner ook op de Xperia 1 II van eerder dit jaar. In alle andere opzichten lijkt de render op het vorig jaar gepresenteerde model.

Dat betekent vermoedelijk dat de telefoon hetzelfde oledscherm van 14,2x6,1cm heeft, goed voor een oppervlak van 87 vierkante centimeter. Het scherm heeft een diagonaal van 6,1" en een resolutie van 2520x1080 pixels. Dat is dezelfde 21:9-beeldverhouding als de Xperia 1 II en Sony-telefoons van vorig jaar. Aan de achterkant zijn drie camera's te zien.

Sony heeft afgelopen jaren telkens op elektronicabeurs IFA Xperia-telefoons aangekondigd. Die beurs vindt volgende week plaats, maar is vanwege de uitbraak van het coronavirus beperkt in aantal stands en bezoekers.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

26-08-2020 • 21:24

142 Linkedin

Reacties (142)

Wijzig sortering
Ik snap niet waarom iedereen zo opgewonden raakt van 3,5 m’n Jack.

Ik gebruik nooit oortjes , en tegenwoordig worst men eerder blij van draadloze .

Het zal wel aan mij liggen maar ik vindt dat nou niet echt noemenswaardig.

Leuk om een -1 te krijgen, als je gewoon objectief reageert.

Ik dacht dat we over de 3,5 heen waren, maar blijkbaar zijn er nog personen die daar zelf nog niet overheen zijn.

[Reactie gewijzigd door m_snel op 26 augustus 2020 21:50]

Geen 3.5mm jack geen product voor mij. Waarom? BT oortjes komen niet in de buurt van audiophile oortjes die bekabeld zijn. De batterijen binnen BT oortjes zijn vrijwel nooit te vervangen en zijn na 1 a 2 jaar gewoon een heel stuk minder, zonde voor het milieu.

Het gebruiken van BT oortjes voor meerdere apparaten is ook nog niet geweldig.

Al deze minpunten doen dat kabeltje voor mij echt teniet.
Alsof er goede audiofiele analoge circuits in smartphones zitten. Als je echt goed mobiel geluid wil koop je gewoon een topkwaliteit bluetooth headphone. Daar kunnen geen bedraadde oortjes tegen op.
Ja die zijn er wel degelijk, best veel ingebouwde DAC's zijn erg goed (THD van 0.002 is nu vrij normaal). Echter wat vaak in smartphones ontbreekt is een degelijke hoofdtelefoonversterker, maar dat kun je nou weer goed combineren met die 3.5mm jack.
Persoonlijk vind ik het grootste nadeel met Bluetooth (op Android althans) dat het onduidelijk is wat voor verbinding er gemaakt is (losless/lossy). Ook specificeren hoofdtelefoonfabrikanten zelden tot nooit wat voor chipset of specificaties het Bluetooth gedeelte heeft, kun je als muziekliefhebber helemaal niks mee.
Dan zijn er nog externe DAC's, maar dan is het maar weer de vraag of die werken met je software.

Met het bovenstaande kom je toch snel weer terug op de 3.5mm voor gemiddeld de beste kwaliteit zonder gedoe.
Tot de accu leeg is...

Begrijp me niet verkeerd, ik gebruik regelmatig mijn bluetooth oordopjes, ideaal voor onderweg zo zonder kabel die vast komt te zitten.

Maar thuis, waar ik m'n telefoon wil opladen via de USB poort en m'n oordopjes in m'n oplaaddoosje moet stoppen, wil ik in mijn niet aanwezige 3.5mm jack m'n kabeltje kunnen aansluiten. Kan ik niet, en dat geeft stress.

Best of Both worlds: telefoon met zowel een goeie BT zender, als een 3.5mm aansluiting.

Hoe verrot je telefoon-DAC ook mag zijn, een lege accu klinkt nog slechter...
Ook handig voor wanneer je je externe boxje wilt aansluiten. Of zelfs oude versterker?
Auto zonder bluetooth, direct via aux.
Met bluetooth sluit ik het nog steeds via een kabeltje aan. Kost minder batterij en in mijn geval merk ik ook kwaliteitsverschil.
Dit inderdaad. Het feit dat je graag een 3.5mm jack hebt om te kunnen gebruiken wanneer het uitkomt betekent niet dat je dus principiëel iets tegen BT oortjes hebt ofzo.
Er is geen enkel bluetooth oortje dat op kan tegen professionele muzikantenoordopjes:

https://www.bax-shop.nl/l...n-ear-monitor-transparant

Ik gebruik deze. Ik heb er 2, 1 set voor op het podium en 1 set om thuis mee te oefenen dan wel op mijn smartphone muziek te luisteren. Geen enkele kans dat ik ook maar overweeg om deze voor muziek luisteren in te ruilen tegen bluetooth oortjes.
Ik zou zelf niet zo snel investeren in een topkwaliteit bluetooth headphone; je hebt dan zogezegd een erg goede DAC die in je koptelefoon vastzit en die je weggooid zodra de accu daarvan kapot is. Ik heb al jaren een Audioquest Dragonfly DAC die ik i.c.m. gebruikt heb met verschillende telefoons, laptops en koptelefoons. Ik erger me persoonlijk niet aan de kabels, dus voor mij is dit een goedkopere oplossing die super goed geluid geeft.
Ooit gehoord van kabelbruik? Toen ik de 3.5mm jack gebruikte moest ik, ook al bergde ik mijn oortjes netjes op, iedere 6 maanden nieuwe oortjes aanschaffen vanwege kabelbreuk. Nee mensen, laat de 3.5mm nou eens los en move on.
Ik heb zeker wel eens van kabelbreuk gehoord, maar als je je oortjes e.d. echt netjes opbergt zou dat toch geen probleem meer moeten zijn. Vroeger had ik er ook wel last van tot ik me echt goede gewoontes heb aangeleerd en sindsdien heb ik nooit meer kabelbreuk gehad.
Mijn in-ears hebben kabels die je kan losmaken en upgraden voor een nieuw setje. Veel plezier met BT in-ears met relatief meh speaker drivers er in om het stroom gebruik laag te houden terwijl ik geniet van in-ears die gevormd zijn om flush in mijn oren te zitten terwijl er meerdere speaker drivers per oortje perfect gebalanceerd geluid geven.
Misschien moet je geen markt kwaliteit china prul kopen. Ik heb hier in-ears die al jaren meegaan. Kabeltje nog prima :)

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 27 augustus 2020 10:14]

Tja bij mij breken die kabeltjes dan weer na 1-2 jaar. Misschien niet even slecht als een setje met batterijtje, maar alsnog kun je dan vaak het hele product weggooien.

Ik zie eerder een probleem in de hele industrie van het maken van electronicaproducten die er na ca 2 jaar mee ophouden vanwege economsiche redenen. En daarmee bedoel ik niet dat ze ontworpen zijn om er precies na 2 jaar mee op te houden, maar ze zijn zo ontworpen dat ze zo weinig mogelijk materialen kosten en een bijkomend voordeel voor de fabrikant is dat het dan na 2 jaar kapot gaat.

[Reactie gewijzigd door Menesis op 27 augustus 2020 08:13]

Wellicht omdat je goedkope producten koopt? Dat schat ik zo in omdat de iets betere producten vaak een vervangbare kabel hebben :)
qua oortjes heb ik nog niets voorbij zien komen waarbij je de kabel kunt vervangen? Maar ook mijn beyerdyamics 770 pro heeft geen vervangebare kabel.
Ah oortjes... Dat dacht ik even niet aan, excuus ;)
Ook in-ears zijn er wel degelijk met kabels welke je los kunt koppelen, kijk maar naar Shure, FiiO of de wat meer high end merken. Ze maken meestal gebruik van de MMCX connector.
Audiophile in-ears en headphone shebben 9 van de 10 keer kabels die je kan vervangen.

Zelf maak ik gebruik van de Sony XBA H3, TRN BA5 en TFZ Queen in-ears en beiden hebben kabels die je kan vervangen en kan upgraden.

Mijn Sony over ears hebben overigens ook vervangbare kabels.
Er is niks om zogenaamd 'overheen te komen', dit is een gedachtegang die jij er zelf van maakt. Apple begon met het weg te halen voor meer inkomsten, niks meer niks minder. Niks mis met de 3,5mm poort.
Bij iedere  kun je nog steeds een 3,5 jack aansluiten..dus ook bij de 11...

[Reactie gewijzigd door Marcel3X op 27 augustus 2020 06:34]

Vervelende dongles zijn niet gelijkwaardig aan een ingebouwde functie.
Beeld je in dat je een dongle zou moeten aansluiten om BT te kunnen gebruiken. En je moet 'm elke keer uittrekken om te laden. En dan ben je hem kwijt. Ja, echt handig.
Probeer je het nu gewoon niet te begrijpen? Als je zegt "gebruik toch een dongle" voor iets dat er eerder in zat maar nu niet meer, maar dan zegt dat "Bluetooth gewoon ingebouwd" is..
Ik bedoel uiteraard dat het voor velen aanvoelt als een voormalig geïntegreerde functie nu enkel nog bruikbaar is met een externe dongle. Vandaar m'n voorstel om je die wereld in te beelden. Werkt niet lekker.
Ik ben flexibel en sommige mensen blijven hangen in hun wereldje, misschien moet je je batterij eens verwisselen of een SD kaart insteken, wij gaan ondertussen verder...ik gebruikte de jack vroeger nooit, maar nu wel al 3 jaar Airpods...nog steeds 1e setje...

[Reactie gewijzigd door Marcel3X op 28 augustus 2020 18:41]

Verandering is niet noodzakelijk identiek aan vooruitgang. Het niet-repareerbaar designen of de gebruiker de accu niet laten wisselen, is geen verbetering tegenover de mogelijkheid wél geven. De jack verwijderen is geen noodzakelijk kwaad om bluetooth-oortjes mogelijk te maken.
Precies. Ik gebruik bijna altijd en overal bluetooth. Als muzikant gebruik ik op het podium een bedraad in ear setje, dat is het enige wat ik bedraad wil aansluiten. Daarom hangt het dongeltje vast aan dat kabeltje, kan ik hem alsnog inprikken.

Mijn mening: Als je nu 3 koptelefoons en 2 setjes oortjes hebt liggen die allemaal bedraad zijn dan zou ik idd een telefoon kopen met 3,5 Jack. Maar wie heeft dat nou..
Ik snap niet waarom iedereen zo opgewonden raakt van 3,5 m’n Jack.
Opgewonden word ik er niet van, maar ik merk zelf dat ik muziek luister via Bluetooth (Sony XM3-dinges), maar liever bel met dopjes in de jack.Gevoelsmatig werkt dat sneller en ik heb ook vaak maar 1 dopje in. Ergo, ik zal deze eerder kiezen dan eentje zonder jack. Fijn dat ze nog wel gemaakt worden.
Ik gebruik mijn XM3 steeds vaker bedraad in combinatie met een Blue Yeti X voor recordings. Soms zet ik die wel aan voor iets beter geluid + NC. Op mijn telefoon ga ik ook al snel over op bedraad omdat het simpel en snel is maar dan zijn er weer momenten dat ik liever zonder kabel en met maar 1 oortje (de WF XM3) gebruik. Alles een beetje door elkaar en heb daar geen probleem mee. Ik heb liever dat Sony gewoon door blijft gaan met de jack aangezien het geen nadeel oplevert terwijl dat andersom wel het geval is. De telefoons zijn al sleak genoeg, zelfs met jack (zie Xperia 1 ii)
Hoe prettig draadloos ook voelt, gaat blutooth niet boven het gemak van "even een kabeltje aansluiten". Het is merk onafhankelijk, geen pairing nodig en gewoon altijd sneller. Je hoeft niet een extra apparaat op te laden en kan het veel makkelijker delen.

Maar wat jezelf aangeeft. Als je zelf nooit oortjes gebruikt dan ben je ook niet het usecase gewend.
Nou. Ik ben een voorstander van de headphone jack vanwege meerdere redenen (je noemt er al een paar) maar het gemak van even een kabeltje aansluiten kan ik me maar gedeeltelijk in vinden. Ik moet altijd eerst het snoer van mijn oordopjes ontwarren en dat kan soms best lang duren.
Eenmalig pairen en daarna nooit meer een kabeltje in een gaatje moeten steken lijkt mij objectief gezien toch echt niet meer "gemak" dus ik vind dat geen bijster sterk argument. Als men NFC ondersteuning heeft wordt het al helemaal een non-discussie natuurlijk, maar zelfs zonder kun je na de eerste pairing zelfs je koptelefoon in doen en luisteren zonder de telefoon nog maar uit je zak te moeten halen.

Dat nog even terzijde van het feit dat je met kabels altijd zit te prielen omdat ze in de knoop raken, maar er is zeker niets eenvoudiger aan continue een connector in een klein gaatje te moeten steken t.o.v. slechts de oortjes in je oren te moeten stoppen.
Feit is dat het niet bij 1x pairen blijft als je wilt switchen tussen apparaten.
Wat @icecreamfarmer al heeft gezegd. Ik gebruik momenteel 1 aftershokz "koptelefoon" voor achter mijn computer en als ik muziek luister als ik onderweg ben via mijn telefoon. Ik vind het prettig dat als ik achter de computer zit te gamen, ik alsnog een beetje in de gaten kan houden wat er gebeurt in mijn appartement. (Vriendin die iets vraagt of konijnen die rondlopen). Maar als ik naar de supermarkt ga om boodschappen te doen moet ik hem weer pairen met mijn telefoon. Om vervolgens als ik thuis kom weer te pairen met mijn computer.

Dit is gewoonweg niet makkelijker dan de mini-jack aansluiting gebruiken. Wel prettiger (zoals ik in mijn eerste post al aangaf) omdat je geen kabels hebt. Maar niet makkelijker in gebruik.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door masterwillems op 27 augustus 2020 08:57]

Dan moeten ze ook draadloos oortjes meeleveren in de doos.
Telefoon zonder 3,5 Jackplug , zou standaard met draadloze dopje geleverd moeten worden.

Telefoon met 3,5 Jackplug zit vaak gewoon al netjes dopjes met draad bij.

[Reactie gewijzigd door eliasje op 27 augustus 2020 20:11]

Nog nooit Apple AirPods geprobeerd, zeker (no offense)? Oortjes gaan erg lang mee en de case geeft extra ladingen. Op kantoor een draadloze laadpad, dus zit nooit zonder stroom. Past eenvoudig in m'n broekzak, pairen gaat volledig automatisch, ongeacht welk apparaat ik gebruik (iPhone, iPad, MacBook). Geen gedoe met kabels die in de wegzitten, maar volledige mobiele (lees: bewegen) vrijheid. Als ik één van mijn AirPods uitdoe, pauzeert de muziek zodat ik eenvoudig kan converseren met collega's. Weer in en continue. Dát is pas gemak.

Nu zijn de ene draadloze oortjes zeker niet de andere. Ik heb ook Xiaomi's liggen en die zijn ruk (qua paring) en JBL's van €130 en qua pasvorm ook niet geweldig. Maar voor mij absoluut nooit maar bedraad.

[Reactie gewijzigd door Sjeefr op 26 augustus 2020 22:59]

>Nog nooit Apple AirPods geprobeerd, zeker

Die zijn nogal duur. Niet echt vergelijkbaar met degelijke bekabelde in-ears (vaak 5 a 6x zo goedkoop).

[Reactie gewijzigd door Waswat op 27 augustus 2020 12:02]

Meer technologie, hype, dus logisch dat ze een stuk duurder zijn. Ik zou toch al zeker €60 neerleggen voor relatief goede bedrade in-ears. AirPods zijn €130 in de aanbieding en de Pro's voor €200. Iets minder duur in vergelijking. Maar m'n punt is vooral dat steeds meer bluetooth in-ears inspelen op gebruiksgemak. 90% zal tóch Spotify gebruiken, dus kabel of bluetooth verschil ga je niet merken. Als je dan wat extra geld neerleg, dan werkt bluetooth prettiger dan bedraad.
Onzin. 60 euro voor bedrade inears is naar mijn mening overpriced troep. Vond zelf de venture electronics monk en de sennheiser mx serie best fijn en die zijn maar ~10 en ~25 euro respectievelijk.

[Reactie gewijzigd door Waswat op 28 augustus 2020 00:23]

We kunnen weken discussie voeren maar het FEIT (want dat is het !) dat we nu jaren na de gefaseerde removal van die audio jack het uberhaupt hebben zegt wel iets van het en but en belang ervan.
Niemand hier hoor je nog over een verwisselbare accu, dat is iets wat vrijwel niemand meer boeit en dus ook niet mist.
De 3.5mm jack heeft gewoon zijn voordelen en dus ook fans.
Vergeet ook niet dat het ook een input is voor devices zoals een microfoon en dat oa Vloggers die graag gebruiken.
In mijn ogen voegt de removal NIKS toe want ik krijg er namelijk niks voor terug.
Het toestel wordt niet persee dunner, wordt niet goedkoper, wordt niet sneller, etc etc. Kortom, als het even kan wil ik hem hebben ook al gebruik ik hem niet.
Beetje het NFC verhaal, wil hem absoluut hebben maar zoals velen gebruik ik de NFC functionaliteit vrijwel nooit.
Het komt omdat het toevoegen van een 3,5mm jack geen minpunten geeft; het is niet alsof je draadloze oortjes ineens onbruikbaar worden, die kan je ernaast ook gewoon gebruiken. Verder kost zo'n aansluiting echt niks voor de producent dus qua prijs kom je er ook niet beter uit.
Een goeie DAC kan anders behoorlijk prijzig zijn
Een goeie DAC kan anders behoorlijk prijzig zijn
De kosten van een DAC zoals die in smartphones zit wordt uitgedrukt in centen.
waardoor ie meestal ruk is.
Je bent er niets mee dat je signaalverlies laag is, als het analoge signaal van in het begin al op niks trekt.
Bluetooth heeft zijn beperkingen, maar het voldoet ver voor de meesten.
Het voordeel van bluetooth is dat de dac in de koptelefoon de geluidskwaliteit bepaalt. Wil je beter geluid dan koop je een betere koptelefoon. Dat lukt je nooit.met analoge audio via een jackplug.
@Gamerstijn gaf dus onterecht aan dat een 3,5mm poort geen nadelen heeft. Buiten een open gat waar stof en ander spul in kan is het nadeel dat je een ingebouwde DAC nodig hebt die vaak te goedkoop voor audioliefhebbers is of te duur voor de massa.
Dat gat is makkelijk te vullen met wat rubber of een case gebruiken die dat afgesloten heeft. Je kan nog steeds via bluetooth connecten en dus de 'dac in je koptelefoon' gebruiken. Zijn punt blijft overeind. Daarnaast moet ik zeggen dat mijn smartphone nooit zo veel stof heeft zitten happen dat de 3.5mm jack gevuld was. Hoe krijg je dat voor elkaar?

[Reactie gewijzigd door Waswat op 27 augustus 2020 00:40]

Zo kan je elk nadeel wel wegredeneren.
Als je allerlei maatregelen moet nemen om dat gat dicht te maken (omdat je hem niet gebruikt) is het hebben van dat gat een nadeel. Ik zeg niet dat het onoverkomelijk is, maar het blijft een nadeel.
En ik zeg ook nergens dat mijn gat zo vol zit dat mijn plug er niet meer in kan. Desalniettemin is (vloei)stof in je 3,5mm gat nog steeds géén goed idee.
Tsja, als je een rubbertje toevoegen of case gebruiken "Allerlei maatregelen" noemt, kan je ook elke feature gaan wegredeneren. Speaker of microfoongaten negeren we dan maar even.

Waterdicht zijn heeft niets te maken met het 3.5 mm 'gat'. De jacks zijn namelijk prima IP gecertificeerd te krijgen en ik ga er van uit dat als een telefoon IP gecertificeerd is, dat dan de jack dat ook is.
https://www.cuidevices.com/waterproof-audio-jacks
Je kunt voor allebei voor en nadelen noemen. Sony speelt daar gewoon slim op in. Net zoals Sony zo als een van de weinige ook compact telefoons verkoopt.
woohoo.. hier 1, zit al weken wit stofje in mn 3.5 gat, zou er graag een dopje op willen in de toekomst :)
Nee. De Bluetooth verbinding is verreweg de meest limiterende factor van geluidskwaliteit, niet de DAC. Tenzij je een absurd slechte DAC hebt die, bijv. niet eens AptX HD kan bijbenen.
In een Smartphone zit nog steeds een DAC... Je USB-C headphone jack is vaak gewoon alleen een passthrough van het al analoge geluid.

Ja er bestaan USB-C headphone jack adapters met een DAC er in, maar het meest gebruikelijke is nog steeds om gewoon de DAC in de telefoon te hebben!
Tot vorig jaar hadden alle high-end Samsungs een jack, en die zijn vanaf de S4 oid allemaal waterdicht zonder extra afdichting. Hetzelfde geldt voor alle moderne telefoons met een USB-aansluiting, die maakt voor de waterdichtheid ook niet uit.
Wellicht is het nadelig voor waterdichtheid, het is toch een opening.

edit:
ik ben blijkbaar spuit 11

[Reactie gewijzigd door nietorigineel op 27 augustus 2020 10:15]

3,5mm is superieur aan bluetooth.
Mwah. Qua geluid misschien, qua comfort niet.
Laat ik nu net mijn hoofdtelefoon gebruiken voor geluid.
Euh...

Ik gebruik zelden oordopjes dus ik ben niet de juiste persoon om echt te oordelen. Maar ik vind de oordopjes met kabel veel fijner zitten dan de samsung draadloze oordopjes.

Als ik zou sporten al helemaal. Hoewel ik niet direct het gevoel heb dat ze uit zouden vallen ofzo.

Ik kan sowieso die dingen maar kort in hebben, maximaal 30 minuten ofzo. Dus ik wissel vaak(links en rechts) af. En dan is het wel fijn om ze gewoon uit te gooien zonder ze kwijt te raken.
Mijn oortjes met kabel (Cosmic Ears) zijn op maat gemaakt, en ik durf wel te beweren vele malen comfortabeler dan welke standaard oortjes, BT of bedraad, dan ook.
Niet als je er niet-audiofiel analoog circuit voor zet (zoals bij de meeste Smartphones). Pak een topmodel bt headphonevan Sony, B&W, AKG etc en je telefoon klinkt beter dan met.de beste koptelefoon met draad.
Niet mee eens, heb meerdere koptelefoons op een telefoon gebruikt die beter klinken dan mijn XM3. Ja het klinkt beter met een goede dac, maar het klinkt nog steeds beter dan bluetooth.

[Reactie gewijzigd door Rzarect0r op 26 augustus 2020 23:37]

Als jij de ldac codec van Sony gebruikt dan kun jij niet horen of het via BT is. Die codec is 990Kbit.

Er zijn onderzoeken geweest die aantonen dat zelfs de grootste audiofiel het verschil tussen een simpel mp3tje en lossless niet meer kan horen bij ca. 224 variabele bitrate al.

Als je de sbc codec gebruikt of aptx zonder HD zal de 3,5mm winnen. Daarboven is het gewoon een gevoel.
Definieer (AptX zonder) HD...?
Aptx codec, met een lagere bitrate dan aptx hd codec...
Oh, ik wist niet dat daar nog onderscheid is. De enige (aptx compatible) apparaten die ik heb, doen ook high-res audio. Ik denk dat je altijd dezelfde kwaliteit bron-materiaal moet gebruiken bij vergelijkingen.
Ja wellicht dat je geen verschil met de xm3 hoort, maar de xm3 heeft een vrij matig geluid voor een koptelefoon ongeacht of je die bekabeld of Bluetooth aansluit.
De test is gedaan met een setup van meer dan 50.000 dollar aan high end apparatuur. Je hoort het gewoon niet. Punt.

Kan de test met allemaal audiofielen en apparatuur van meer dan 50k niet terugvinden. Maar deze is ook al leuk: http://archimago.blogspot...-blind-test_3422.html?m=1

[Reactie gewijzigd door Mecallie op 27 augustus 2020 10:55]

Je moet beter leren lezen denk ik, ik zeg enkel dat de XM3 een matige geluidskwaliteit heeft (prima voor BT) maar kan zich niet meten met de higher end koptelefoons die voornamelijk wired zijn (ook genoeg goedkopere wired headphones die beter klinken).
De geluidskwaliteit van de xm3 kun je het over hebben. Maar ook met andere high end koptelefoons hoor je het verschil niet tussen BT en een kabeltje. Er vanuitgaand dat je de juiste codec gebruikt.

Als ik een BT ontvanger aan mijn tel zou koppelen met een goede dac en een high end koptelefoon hoor je het dus niet.

Het artikel gaat over de 3,5mm jack die weer terug is. Sommige mensen zeggen dat een jack betere kwaliteit biedt dan bt, vandaar mijn reactie.
Heb je nog een link naar die studie waarbij ze dus andere high end koptelefoons gebruiken met een BT receiver?
Is erg persoonlijk.
Mijn vader (78) gebruikt één koptelefoon voor zijn telefoon, tablet en de tv thuis. Bluetooth pairen krijg ik hem niet uitgelegd. Ik zou zeggen keep it simple :)
Dat begrijp ik wel, mag je nog van geluk spreken dat de tv die aansluiting nog heeft. Dat. Zie je nergens meer.
Voor zover ik weet hebben ze het bijna allemaal nog
Het feit dat je 1 hele goede koptelefoon kan kopen voor hetzelfde geld ipv 2 mindergoede koptelefoons (1op bluetooth + 1 met jack) omdat merk x geen jack in zijn telefoon wil doen en object b geen bluetooth heeft.

En ja je kan het fixen door er nog meer geld tegenaan te gooien met adapters enz, maar ik hou het gewoon bij 1 goede koptelefoon en een goede telefoonkeuze en de rest van mijn centen in mijn zak.

Maar voor ieder iets toch ;) Blij dat er nog iets van keuze is op de Android markt ;)

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 26 augustus 2020 21:39]

Ik gebruik bluetooth oortjes maar als die leeglopen op een dag vind ik het wel erg fijn om mijn (backup) bedrade oortjes aan te kunnen sluiten.

Dit is wel een punt waar ik op let voor mijn volgende telefoon.
Thuis gebruik ik mijn telefoon vaak aan een 3,5mm jack naar mijn versterker om muziek mee af te spelen.
Mijn bedrade koptelefoon, een audio technica ath-m50x, om muziek mee te luisteren ga ik niet zo maar inruilen voor een Bluetooth prulletje.
In het podium waar ik werkzaam ben gebruik ik vaak mijn telefoon met 3,5mm jack om muziek af te spelen via de mengtafel.

Ik koop geen telefoon zonder jack, het is mij te onmisbaar.

Edit: misschien val ik binnen een niche, maar ik kies mijn toestel uit op de kwaliteit van de dac die er in zit.

[Reactie gewijzigd door ParaVince op 26 augustus 2020 22:22]

Vergeet niet dat er gewoon heel veel mensen zijn die dure en specifieke headsets / koptelefoons hebben die gewoon een 3,5 mm stekker hebben. Ik heb zelf ook een headset waarvan ik het geluid gewoon het beste vind. Kreng kost ook €250+. Dus op zich vind ik het wel prettig als ik hem dan ook daadwerkelijk kan gebruiken.
Sommige mensen hebben een goede koptelefoon, dan ga je niet naar dat bagger bluetooth geluid luisteren.
Of je bent een figuur als ik die 20 jaar met een stel oortjes van 19,95 gulden hebt gedaan uit de discman era. En nu hetzelfde verwacht te doen in de moderne tijd, 3 maanden geleden afscheid moeten nemen *snik*
Even zien:
...omdat de jack al decennialang de de facto standaard is in zowel in de professionele als consumentenwereld.
...omdat er héél veel mensen zo'n jack hoofdtelefoon hebben
...omdat niet iedereen er een zoveelste oplaadbaar ding bij wil
...omdat bluetoothconnecties soms lastige klanten zijn
...omdat er geen high-end bluetooth headphones bestaan (cf. Shure SE846 en consoorten, daarmee vergeleken klinkt de Sony WH-1000XM-reeks als 5 euro kostende Chinese rommel).

En er zijn nog wel redenen te bedenken.

Overigens gaf je je persoonlijke mening hierboven, wat per definitie niet objectief is maar subjectief ;-)
Je krijgt een -1 omdat je doet alsof geen hond 3.5 meer gebruikt. Draadloze oortjes is nog steeds geen gemeengoed.
Juist qua comfort. Ik bel al jaren zonder telefoon aan mijn hoofd. Even een oortje in zonder na te denken of hij voldoende accu heeft om de dag door te komen, of hij wel verbonden is etc. Geen extra gewicht aan je oor hangen voor de accu's. Niet over na hoeven te denken. Dat is pas comfort.

Ik gebruik ook zeker Bluetooth, heb zelfs de unieke Airloop Snap, zo'n beetje de beste Bluetooth headset, die niemand kent. Maar Bluetooth en een audiojack zijn echt 2 features die elkaar helemaal niet overlappen.

Als je veel onderweg werkt of veel zakelijke calls hebt voor werk is een headset gewoon onmisbaar.

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 26 augustus 2020 22:52]

Ongeacht wel of geen 3,5 mm.
Een mening is per definitie al subjectief, nooit objectief.
Volgens mij snap je de begrippen niet helemaal.
Mijn auto's BlueTooth communiceert wel met mijn telefoon voor gesprekken maar niet voor muziek. Er zit wel een 3,5mm AUX aansluiting op. Mijn telefoon heeft ook zo'n ding. Waarom zou ik in vredesnaam een telefoon zonder aansluiting halen als dit er voor zorgt dat ik hem niet meer op een nog perfect goede auto aan kan sluiten?
nou ik heb geen bluetooth oortjes. En ik gebruik mijn telefoon tijdens de repetitie met mijn band. Dan prik ik die in op het mengpaneel zodat we mee kunnen spelen met liedjes.

Dit was mijn use case....anders dan die van jou. Alleen begon ik mijn post niet met: Ik snap niet waarom iedereen zo opgewonden raakt van een telefoon zonder 3,5 mm jack (denk ik overigens wel :y)
Ik hou van mijn 3.5mm, want:

1. Bluetoothheadsets moet je opladen, en de accu hiervan slijt ook

2. Goede bluetoothheadsets kosten meer tov bedrade headsets voor dezelfde geluidskwaliteit

3. Genoeg mensen, waaronder ik, hebben nog overal headsets net 3.5mm liggen die je ook niet weg gaat gooien

4. Verloopstukjes raak je heel snel kwijt

5. Usb c is fragieler dan 3.5mm. Mijn oortjes met usb c gingen het kortst mee van al mijn paren tot nu toe (muv die van 5 euro en minder) en dat was door een kapotte aansluiting. Normaal gaan ze kapot door een kabelbreuk

6. 3.5mm aan andere apparaten koppelen is makkelijker dan bluetooth en met usb c gaat universeel gebruiken helemaal niet

7. Ik kan mijn telefoon nog inpluggen aan een geluidsinstallatie bijvoorbeeld, anders past dat niet

[Reactie gewijzigd door m1999 op 27 augustus 2020 11:30]

Geluidskwaliteit sws.
Daarnaast ook mensen die gamen. Bluetooth headphones zijn nutteloos wanneer je "snelle" games speelt.
Gamen slurpt ook je accu dus als je usb-c headphones gebruikt loop je al snel tegen het probleem dat je maar 1 poort hebt en niet kan laden. Moet je weer op zoek naar adaptertjes/splitters.

[Reactie gewijzigd door D2FValinor op 26 augustus 2020 21:53]

Gamen op je telefoon, dat kan natuur wel , dat kan je niet echt serieus nemen.

Maar ik begrijp dat iedereen hier reageert op iets wat jaren geleden een discussie was op een leverancier die blijkbaar voorloopt, wist niet dat dit z’n probleem was voor anderen.
Gamen op je telefoon, dat kan natuur wel , dat kan je niet echt serieus nemen.
Grote delen van Azië zijn het oneens met jou.
Genoeg mensen die racegames of call of duty mobile spelen op hun telefoon.
Serieus gamen ja. Racegames, call of duty mobile, Mobile Legends spelen toch echt heerlijk weg op je telefoon. Genoeg competitieve games te vinden.

[Reactie gewijzigd door D2FValinor op 26 augustus 2020 23:05]

Dat jij het niet doet betekent niet dat het raar is. In Azie is gamen op de smartphone serious business en gewoon mega populair. Qua muziek luisteren op een telefoon, er zijn zat telefoons met een prima DAC en dan is een setje goede oortjes gewoon een genot.
Je verklaart met hoe jij het beschijft en combinatie van de icon mensen voor gek die dat doen. Totaal geen inlevings vermogen in de de doelgroepen die hiervan gebruik maken. Een smartphone met een degelijke DAC (en dat zijn vrijwel alle flagships met een 3,5m jack van de laatste 4 jaar). heb je gewoon prima portable audio. Als je nog een stapje verder wilt koopt je een losse USB-C DAC, maar dat is gewoon niet nodig.

Een dikke PC heeft een geweldige gaming experience, maar dat heb je niet in de schoolhallen, in de bus, in de trein etc tot je beschikking. In Azie was portable gaming sowieso al decenia groter dan thuis gamen en als je dus de mega populaire PUBG, Fortnite, COD Mobile etc wilt spelen zonder vertraging in het geluid is een wire headphone de enige optie.
Ik dacht dat een compacte telefoon zou worden. Jammer.
Er zijn wel geruchten dat sony hier in 2021 weer mee komt.
Ik heb zelf een XZ2 Compact. Die is 135x65mm. Dat is qua oppervlakte (8775mm2) ongeveer gelijk aan de oppervlakte van deze 5 ii (142x61mm=8662mm2).

En de XZ2 Compact is t.o.v. de rest van de markt super compact. Deze 5 ii kan zomaar eens de opvolger worden van mijn Compact :)
Alleen is hij niet 142, want dat is de afmeting van het scherm...
Ik zit steeds te hopen op een aankondiging voor een opvolger van mij xz1 compact maar blijft bij hopen lijkt het wel.
Ik heb zelf een XZ2 Compact. Die is 135x65mm. Dat is qua oppervlakte (8775mm2) ongeveer gelijk aan de oppervlakte van deze 5 ii (142x61mm=8662mm2).

En de XZ2 Compact is t.o.v. de rest van de markt super compact. Deze 5 ii kan zomaar eens de opvolger worden van mijn Compact :)
Alleen refereert Arnoud naar de afmetingen van het scherm, daar komen de bezels nog bij. De Xperia 5 van vorig jaar is inclusief bezels 158x68mm.
Dat is fors groter dan de XZ2 Compact. Zucht.....de support loopt binnenkort af denk ik (kijkend naar de XZ1 kan dit elk moment gebeuren). Dan maar LineageOS erop en deze maar even houden.
De Xperia 5 niet-II was al 158 x 68 x 8.2 mm. Vergeet het maar.
Er zijn geruchten dat het al bij deze gaat om een 5.8" scherm waardoor het toch net wat compacter wordt. Echter valt het bij de reguliere 5 ook al reuze mee. Enkel hoger maar nog steeds fijn in de hand.
Idem hier mijn xz2 heeft een kras in het scherm en wil eigenlijk een nieuwe maar allemaal zijn ze zo groot. Twee jaar een grotere Htc10 gehad maar kleiner is fijner. Als ik groot wil pak ik mijn surface wel.