Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: Samsung wil midrangetelefoon met 7000mAh-accu in september uitbrengen

Er is meer informatie verschenen over wat de Samsung Galaxy M51 zou zijn, een smartphone met 7000mAh-accu. De gemiddelde accucapaciteit van een smartphone ligt nu rond 4000mAh, terwijl smartphones met grote accu's vaak rond 5000mAh zitten.

Samsung Galaxy M51. Bron: OnLeaks/Pigtou

Die 7000mAh-accu is op te laden met 25W, meldt MySmartPrice. Het zou de grootste accu in een Samsung-smartphone tot nu toe zijn. De Zuid-Koreaanse fabrikant rust zijn Galaxy M-telefoons uit met grote accu's. Zo heeft de deze zomer uitgebrachte M31s een 6000mAh-accu met de mogelijkheid om te laden met 25W.

Het toestel had eerder moeten uitkomen, maar de release is nu gepland voor september. Eerder zijn al renders en details naar buiten gekomen. De telefoon heeft een 6,67"-oledscherm met een 1080p-resolutie, maar de exacte details zoals beeldverhouding zijn niet duidelijk. De soc is een Qualcomm Snapdragon 730. Achterop zouden vier camera's zitten, waarvan de primaire camera een 64-megapixelsensor heeft. Er gaan al bijna een half jaar geruchten over de telefoon met 7000mAh-accu en de eerste renders kwamen in maart naar buiten.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

20-08-2020 • 13:59

124 Linkedin

Reacties (124)

Wijzig sortering
Wat ik me dan afvraag, ik kan dom genoemd worden maar als iemand me dit kan uitleggen heel erg bedankt.

Waarom krijgen de "goedkope" Samsung telefoons grote accu's als dit en niet de high-end 1000+ Euro modellen zoals de S20 of de Note 20?
Even vergelijken tussen de genoemde M31 (met 6000mAh batterij) en de Samsung S20 (met 4000mAh batterij):

Gewicht: 191g vs 163g
Breedte: 75,1mm vs 69,1mm
Hoogte: 159,2mm vs 151,7mm
Dikte: 8,9mm vs 7,9mm

De S20 moet in een kleinere behuizing nog wat meer techniek kwijt geraken waardoor er minder ruimte overschiet voor de batterij. Als je een grote batterij wil gebruiken moet je simpelweg een grotere en zwaardere telefoon maken. Van een flagship model verwacht de consument wellicht niet alleen een goede batterijduur maar ook een premium uiterlijk en allerlei snufjes die op hun beurt ook plaats nemen zoals periscopische lenzen, enzovoort.

[Reactie gewijzigd door Admiral Freebee op 20 augustus 2020 14:35]

en dat beslissen zij...
er is nog geen 1 bedrijf dat maar eens te optie geeft om een telefoon te maken met de mooiste snufjes en een grotere batterij.

en dat is heel jammer want ik denk dat ie heel goed zou verkopen
Jazeker, de ROG Phone 3 komt hier toch echt het dichtst bij. Maar verkopen doet het voor geen meter. Wat vind jij van dat toestel?
Omdat 'ie in de markt staat als "Gamer phone".
Helaas heeft de ROG Phone 3 ook nog steeds niet alles goed, want het mist gewoon features.
Het is een krachtige telefoon.. maar de cameras zijn "meh" en het heeft geen headphone jack. (En als ik echt even mag zeuren, geen IR blaster :+ )

Voor de CPU, het ram en de storage moet je het absoluut doen. Maar het is niet de alles kunner die ik zoek.

Ik wil een telefoon die hier aan voldoet:
- High end Snapdragon CPU
- 256GB Storage (of meer)
- 8GB ram (of meer)
- Headphone jack
- USB-C met USB-PD charging support
- 4000mAh batterij minimaal
- 2 Goede cameras achterop, (Wide en normaal). Gewoon scherpe 12MP en niet die MegaPixel race onzin of een heel assortiment aan "meh" cameras
- Fingerprint scanner aan de achterkant

Graag, maar kan evt. zonder:
- IR Blaster
- Dual-SIM
- Redelijk clean skin of gewoon kale Android

Het nare is dat de nieuwe Sony Xperia 1 II hier best wel in de buurt van kwam, maar die heeft echt weer een hele rotte locatie voor de fingerprint sensor: De power button...

[Reactie gewijzigd door smiba op 20 augustus 2020 16:16]

Ik heb hetzelfde 'probleem'. Mijn eisen voor een telefoon:

High end soc. Snapdragon, geen inferieure exynos.
Plat en goed scherm, oled of lcd boeit mij niet zo, als de afleesbaarheid in de zon maar goed is.
Minimaal 90hz scherm.
Draadloos laden.
Sterke tot zeer sterke accuduur.
Goede camera's, minimaal niveau galaxy s10 zeg maar, beter is altijd goed.
Uitstekende vingerafdrukscanner. Het liefst zo'n oldschool, onder scherm mag ook indien erg goed uitgevoerd.
Goede stereo speakers.
Stock(ish) android met updategarantie.


Pluspunten voor dual sim + micro sd, headphone jack, enorme pluspunten voor geen notch / cameragat.

Geen enkele telefoon op de markt die dit doet. De oneplus 8 pro komt in de buurt, maar geen plat scherm.

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 20 augustus 2020 18:21]

Tja, OnePlus 8 pro? Komt wel heul dicht in de buurt 😜
Ook niet bepaald tbh

- Geen headphone jack
- Geen fingerprint scanner op de achterkant
- Geen USB-PD support

Waar ik de fingerprint scanner en de USB-PD support de grootste missers vind, heb net bijna alles om naar USB-PD en full on USB-C hier

[Reactie gewijzigd door smiba op 20 augustus 2020 21:48]

Ik denk dat een LG telefoon wel aardig in de buurt kan komen, de V60 tikt toch bijna alle vinkjes af? Ik denk dat een toestel die alle vinkjes aftikt heel lastig te vinden is. Plus de V60 heeft zeer goede camera's en een geweldige dac!
De LG V60 komt idd in de buurt! De software krijgt dan wel zo zijn klachten als ik de reviews bekijk

Als ik op dit moment een telefoon zou kopen zou dit de Xiaomi MI 10 Ultra zijn, alleen vet balen dat het niet alle europese LTE bands heeft en geen headphone jack heeft!

Headphone jack kan ik dan nog mee leven.. maar constant terugvallen naar 3G ben ik 2 jaar geleden vanaf gestapt met een reden :)
De software is nooit de sterkste kan geweest van LG inderdaad. Maar met een andere launcher is het toch best te doen in mijn ogen.

Als die Xiaomi iets meer richting stock Android had was het een hele makkelijke winnaar in mijn boek. Het is gewoon lastig momenteel, de Oneplus 8 Pro is ook een mooi toestel met hele fijne software maar een scherm met afgeronde hoeken vind ik vreselijk..

succes nog met de zoektocht.
Ziet er alles behalve luxe of strak uit dus ik sla hem over
Samsung denkt blijkbaar iets anders en je mag aannemen dat hun marketing-afdeling over heel wat meer gegevens beschikt over dat onderwerp dan jij.
Marketing afdelingen verzinnen vooral wat veel winst maakt, niet wat populair is of eventueel zelfs veel verkoopt. Heel simpel gesteld gaat een telefoon met grote accu in principe langer mee. Ten eerste omdat je al begint met een accuduur die 1,5 tot 2 keer zo lang mee gaat en je per jaar minder laad cycli hebt. En bovendien als hij 50% capaciteit kwijt is doe je er nog net zo lang mee als veel nieuwe. En nu komyy de marketing afdeling: we willen helemaal niet dat je na 2-3 jaar nog ellenlang met je accu kan doen, want dan hebben mensen minder redenenen om een nieuwe telefoon te kopen.

Ik verwelkom een telefoon met dubbele accu capaciteit (ook al doe ik nog met gemak een dag op mijn Nokia 8 ), en neem een grotere behuizing blind voor lief. Een iets mindere processor vind ik niet eens erg als de camera('s)en de bijbehorende app maar goed is. Camera kwaliteit merk je tientallen jaren later nog(bij het doorbladeren van oude foto's) dat een app 1 seconde minder snel laadt interesseert me nu al niet echt.

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 20 augustus 2020 15:33]

Ik ben zelf ook al 25 jaar vooral liefhebber van modelletjes "koelkast". Veel power en zo veel batterijduur als maar mogelijk is. Desnoods koop ik broeken en overhemden met extra grote zakken zodat hij beter past.

Maar Marketing-afdelingen kijken dus naar wat populair is, want dat verkoopt het best en wat veel verkoopt maakt meer omzet en die omzet gaat niet naar de concurrentie, dus dat is winst.

Zeggen dat een marketing-afdeling niet kijkt naar wat populair is is zoiets als zeggen dat Rutte met volle overtuiging doet wat goed is voor het land zonder oog voor de mogelijke consequenties bij de komende verkiezingen. 8-)
Het schiet elkaar vaak in de voet, als je een mooie telefoon wil maken dan moet hij ook dun en licht zijn, als je daar dan een 2x zo grote batterij in zet dan voel je hem vast al aankomen.

Ik zou persoonlijk wel blij worden van een kleiner en zuiniger scherm, grotere batterij en chippies die niet te veel stroom vreten... Oh ja ook zelf kunnen beslissen welke apps er op staan als je hem krijgt zou ook fijn zijn,... niet te vergeten een toestel dat weer langer dan 2-3 jaar mee kan gaan zou ook heel prettig zijn.
In de vergelijking boven is het 1 mm dikker en 30 gram zwaarder. Ik denk dat de vergelijking niet makkelijk te maken is vanwege meer techniek enz. maar 1 mm heb ik graag voor de dubbele accuduur over.
Jij misschien wel.

Maar vermoedelijk een flink deel van de markt niet.
Die zien enkel dat jouw telefoon veeul zwaarder en lomper is dan die van de concurrent.

Want hoewel het volgens mij wat minder is geworden, schermen de fabrikanten graag met hoe dun hun nieuwe vlaggenschip wel niet is. daar zal een reden voor zijn
En de klanten doen er vervolgens een enorme hoes omheen. En lopen met een telefoon met lader eraan.

Het kan zijn dat dit inderdaad is wat "de klant" koopt, maar ik heb er een hard hoofd in. Marketingafdelingen weten ook niet altijd wat de klant wilt, en vergelijken graag KPIs als "de dunste". Nu pas hebben ze langzaam ontdekt dat een beetje meer accu wel fijn is.

Zie bv. OnePlus.
* Vragen de klanten of de 3.5 jack blijven moet of weg kan. Een gigantische meerderheid wil hem houden - OnePlus haalt hem weg.
* Vragen of mensen een glazen achterkant willen, en niemand wilt dat - OnePlus maakt een glazen achterkant.

Nu hebben ze bij OP geen polls meer, voor zover ik weet.

Schijnbaar stemmen de klanten fout en snappen de klanten niet wat ze écht horen te willen.
super mooie dunne toestellen die de meeste mensen vervolgens in een dikke hoes stoppen omdat de telefoon anders binnen de kortste keren stuk is. Ik heb lang geprobeerd om dat niet te doen omdat ik ook kan genieten van een mooie telefoon. Maar na de zoveelste reparatie ben ook ik overstag gegaan. Dus geef mij maar een kneiter van een batterij. Word ik behoorlijk vrolijk van.
natuurlijk, iedere fabrikant beslist zelf waarschijnlijk aan de hand van consumenten onderzoek van een marketing afdeling, trendonderzoekers en zo (en ander gespuis). En ald je telefoon een dag meegaat, wat maakt het dan uit, s nachts ligt ie weer aan de stekker
Ik denk dat het een mooi idee zou zijn om een modulaire telefoon te maken zo dat je zelf kunt kiezen of je een grotere telefoon met alle snufjes en een grote batterij wil of toch liever een kleine telefoon met minder onzin maar een grote batterij en dus lekker lang standby, ik denk dat dit... oh wacht :+

Het is heus al wel in ze op gekomen maar de paar telefoons die zo iets proberen verkopen niet goed genoeg om dat met een mainstream telefoon te doen. Men zou misschien eens een risico kunnen nemen en bijvoorbeeld de Samsung S21 in 4 versies kunnen verkopen een gewone, een ultra en een gewone en ultra + grote batterij.
Maar ik denk dat de meeste mensen tijdens het marktonderzoek waarvan ik zeker ben dat ze het regelmatig doen aan geven dat de huidige verhouding tussen batterij duur en formaat van de telefoon goed genoeg is.
Het probleem met dit soort uitspraken is dat het nooit echt klopt. Dit is hetzelfde met mensen die roepen dat "kleine flagships" heel gewild zijn en vast goed zouden verkopen. Maar ondertussen was de Xperia Z# Compact nooit een verkoop wonder, zelfs niet ten opzichte van zijn eigen grotere versie.

Zij beslissen dat inderdaad, maar wel na een heel duidelijke marktanalyse. Voordat een telefoon in jouw hand ligt, hebben ze al lang en breed bepaald welke features aantrekkelijk zijn voor de verkoop en welke minder relevant zijn. Jij denkt dat een flagship met een grote batterij "heel goed" zou verkopen, terwijl zij al weten welke onderdelen van hun flagship ervoor zorgen dat ze zoveel mogelijk kunnen afzetten.

[Reactie gewijzigd door Aiii op 20 augustus 2020 15:21]

maar nu vergelijk je een echt grotere telefoon met de kleinste s20
als je dat vergelijk met de plus of ultra?
Bedankt voor de reactie die mij iets meer begrip geeft hierop, weer wat geleerd! :)
Design. Mensen ervaren glas, metaal en een dunne telefoon als luxe. Als Samsung kan kiezen tussen een S20 dat 7.9 mm dik is met een 4000 mAh of een S20 dat 8,9mm dik is met een 5000 mAh accu dan kiezen ze voor 7,9 mm omdat ze anders bang zijn dat consumenten het niet als luxe ervaren.
Zou dat echt zo zijn? Ik hoor zelf eigenlijk nooit mensen over de dikte van een telefoon. Krijg eerder de indruk dat dit helemaal niet meer zo speelt.
Ik zou zelf voor het dikke model kiezen. Ik geloof er ook niet in, volgens mij leeft dit in het hoofd van productdesigners.
Samsung spendeert meer dan genoeg aan marktonderzoek .
En door wat wordt dat onderzoek dan gevoed? Er is nergens ter wereld een fabrikant die dikker en high end combineert, dus je kan nooit de conclusie trekken dat het niet populair is.

Ik vraag me oprecht af hoe dit soort onderzoeken dan worden gedaan en wie er dan bij betrokken is. Wij in ieder geval niet, aangezien iedere tweaker hier wel roept, "Mwah batterij mag wel wat groter, iets dikker is niet erg".

Als men nou eens een telefoon maakt, met een geïntegreerde case dan hoefde het ook allemaal niet zo dun. Nu moet je er nog een hoesje omheen doen en dan wordt het geheel weer dikker.

Dikker is voor de structurele integriteit ook beter.
Wanneer er een nieuw 'vlaggeschip' op de markt is kijkt Tweakers ook naar de accuduur. Maar de gemiddelde MediaMarkt klant wil weten hoe goed de fotos en filmpjes zijn die zo'n ding maakt, niet hoe lang je zonder opladen kan.

Mijn vriendin heeft een iPhone 11 Pro Max, en ik heb een Xiaomi Redmi Note 4. Waar zij altijd een laadkabeltje bij zich heeft en waar ze ook is dat ding in plugt omdat hij weer bijna leeg is kan ik rustig een paar dagen mijn telefoon niet opladen en komt ie nog niet onder 40%.
Dat heeft niet zozeer wat met het toestel te maken, maar alles met het gebruik. Jouw redmi note 4 legt het namelijk keihard af tegen een Lenovo P2. Niet verwonderlijk overigens want dat ding heeft een bizar goede accuduur van bijna 2 dagen met boven gemiddeld gebruik. Met datzelfde gebruik zou een note 4 het nog net een dag volhouden. Gesprek en browse tijden liggen ongeveer op 65% van de P2.

Als jij dus na twee dagen nog ongeveer 40% overhoud (wat prima kan hoor) dan gebruik je het toestel gewoon veel minder.

Ik weet uit ervaring wat de batterij van de 11 pro max doet en als jouw vriendin die in een dag leeg krijgt staat dat ding gemiddeld minstens 12 uur aan, met video, social media en dat soort dingen. Kijk maar onder instellingen -> schermtijd. Met een dergelijk gebruik kun je het met de note 4 echt schudden. Het verschil in batterijgrootte is te klein (100mAh) om tegen het verschil in efficiëntie op te kunnen. Kan dus bijna niet anders dan groot verschil in gebruik of je vriendin is bang ooit zonder te komen. Als ik de reviews moet geloven kan het bij gelijk gebruik niet zijn dat de note 4 langer meegaat.

Even ter vergelijking. Ik heb vandaag 7,5 uur op de teller staan en heb nog 47% over, waarbij een groot deel van de dag 4G tethered aan mn laptop was


Mbt tot de accutest van tweakers, dat was dus exact mijn punt. Zoveel reviewers die nu hameren op accuduur en dat het vaak gewoon niet goed is, daar moet je dan op een gegeven moment toch wat een keer mee gaan doen?

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 20 augustus 2020 21:58]

Grote fabrikanten doen gericht onderzoek tot zelfs met prototypes en kosten baten analyses , de rest volgt gewoon die. Vandaar dat er weinig high end kleinere smartphones zijn en weinig met grote accu.

Blackview heeft er een paar geen idee hoe populair die zijn.
Samsung spendeert meer dan genoeg aan marktonderzoek .
Ik moet eerlijk bekennen dat ik het verschil tussen mijn Huawei P10 Plus en OnePlus 7 Pro wel flink merk hoor. De P10 Plus was toch een stukje prettiger vasthouden, omdat ie lichter en dunner is. Ook mijn Tab S2 voelt lekker licht aan (mede door zijn 8 inch), dit vind ik echt stukken prettiger vasthouden dan eentje die 200gr meer weegt.

Ja, ook ik vind batterijduur belangrijk. Maar met het snelladen van tegenwoordig is een kleinere batterij voor mij geen issue meer (laad hem gemiddeld tot 80 procent op voor betere behoud van me accu). Het zou natuurlijk mooi zijn als het naar elkaar toe kan groeien.
Dat wil niet automatisch zeggen dat dat onderzoek betrouwbaar is. Volgens mij is dit ook geen informatie die zomaar 'openbaar' is..
Ik niet, maar ik heb dan ook een S20. Een van de weinige top end modellen die niet de trend van 'groter en zwaarder' volgt. Gezien afmetingen en gewicht vind ik een 4000mAh accu al top. Met frequent gebruik houdt hij het ook makkelijk een dag uit, dus meer is voor mij onzinning.
Na twee jaar is dat niet meer onzinnig.... want dan is jouw prachtige accuduur van meer dan een dag terug naar een halve dag of minder... 😬
Je hoort mensen er niet over. Maar als in de winkel een 7,9mm dik en 8,9mm dik toestel naast elkaar liggen dan ziet de laatste er lomp uit in vergelijking met de eerste en kopen mensen de dunste. Samsung, Apple en anderen doen het niet voor niets. Als het niet nodig zou zijn ga je je ook niet in moeilijke bochten wringen om het toch te maken.
Toch grappig hoe het menselijk brein werkt, want 9 van de 10 mensen gooit er volgens een hoesje omheen.
Ik heb bij 7.9mm eerder dat ik het toestel fragiel aan vind voelen 😅. Zo dun is mm huidige toestel (zonder hoesje) en zelfs met een hoesje eromheen vind ik t niet prettig. Zit er nu aan te denken om een dikker hoesje (alleen achterkant) te kopen zodat het steviger aanvoelt. Geef mij maar een mm dikker eigenlijk, met grotere accu
Ik vraag me dat ten zeerste af. "Samsung, Apple en anderen doen het niet voor niets": ze zijn bezig ermee te stoppen, telefoons krijgen inmiddels weer grotere accu's.
Ze werden ook steeds kleiner (Nokia 8310) en daarna weer groter en groter..
Ja, maar daar waren wel goede redenen voor. Ceteris paribus is kleiner altijd beter. Maar een groter scherm is ook altijd beter sinds we langere teksten op onze smartphones kunnen lezen. Die twee zijn met elkaar in conflict, en nog steeds. Maar dit speelde niet in de tijd van de domme telefoontjes.
Mijn telefoon is vrij dik (ook een grote accu) krijg daar wel veel opmerkingen over als mensen hem vast hebben.
Hoe dik is hij dan?

En zijn de opmerkingen negatief?

We hebben het hier over een verschil van 1 mm. Zelfs deze Galaxy M51 met 7000 mAu wordt slechts 8,5 mm dik.

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 20 augustus 2020 15:17]

Okee, dat is echt een flink stuk dikker. Zulke verschillend gaat het hier niet om.

Waarom is hij trouwens zo dik, als de accu slechts 3540 mAu groot is?
Wat @Lisadr zegt in combinatie met het feit dat men niet zo zwaar tilt aan de accu capaciteit. Natuurlijk wil iedereen wel een toestel die een week mee gaat maar ik de praktijk vinden we het acceptabel dat ie 's nachts aan de lader moet. Vervolgens klagen we na een jaar of 2 dat de accu niet lang genoeg meer mee gaat, gooien we dat op slijtage en kopen we een nieuw toestel. Klinkt dat bekend? ;)
Toestellen worden inderdaad bij release verkocht als "all day battery" maar ja niemand denkt er over na dat het na een jaar wel eens minder dan een "all day" kan zijn.

Ik moet zeggen dat mijn note 10+ hier op Tweakers bij release 8+ uur zou moeten kunnen browsen. Ik haal max 4,5 uur. Nu is 4,5 uur screen on time nog wel acceptabel na een jaar. Maar accu's in high-end Samsung's Zijn naar mijn mening echt matig. Alleen onder de meest ideale omstandigheden zoals Tweakers ze test gaan ze lang mee. Echter in de praktijk kun je daar de helft vanaf halen om de werkelijke screen on time te krijgen

[Reactie gewijzigd door sygys op 20 augustus 2020 15:22]

Nee, klinkt niet bekend. Mijn S6 ging na 4 jaar nog gewoon een hele dag mee, en mijn 3 jaar oude S8 heeft ook nog geen merkbare accudegradatie.
Je hebt dik en je hebt dik. Als de S20 8,5 mm dik zou zijn met een 4,500 mAh accu dan ziet en voelt niemand het. Maar het gaat wel 12,5% langer mee. Echter als de S20 11mm dik zou zijn en daarmee ook zwaarder, maar wel met een 7000 mAh accu dan gaan veel consumenten en reviewers klagen dat het dik en zwaar is.
Dat is zeker waar. Maar zelf deze enorme accu heeft nog geen heel dikke telefoon nodig: de telefoon uit het artikel is ook maar 8,5 mm dik volgens GSM Arena. Dan zou toch elke normale telefoon 5000 mAu moeten kunnen hebben zonder dat hij al te dik wordt?
ik hoor mensen meer klagen over dat de accu zo snel leeg is. Elke moderne telefoon is dun genoeg ihmo.
Persoonlijk zie ik liever dat ze weer met verwisselbare accu's komen zoals bij de Note 4, Dat zullen ze ook wel moeten over een paar jaar want er is Europese wetgeving in de maak die fabrikanten gaat verplichten dat gebruikers van alle elektronische apparaten de accu zelf moeten kunnen vervangen. (Men wil af van de weggooi maatschappij.) Helaas kan het nog wel 3 jaar duren voor het zover is.
Zouden ze dit ook laten gelden voor apparaten zoals macbooks en telefoons waar batterijen toch écht heel specifiek en geïntegreerd zijn?

Heb je een bron welke uitwijst dat dit ook voor smartphones zal gelden?

Ben puur nieuwsgierig
Deze zocht ik:

https://www.androidauthor...s-replacement-eu-1086994/

En dit is het artikel van Tweakers:

nieuws: Europese Commissie wil afdwingen dat telefoons repareerbaar zijn en l...

[Reactie gewijzigd door Tirinium op 20 augustus 2020 15:47]

https://www.businessinsid...ernational=true&r=US&IR=T

En ik weet dat het voorstel ondertussen is aangenomen zal even kijken ik dat artikel ook nog kan vinden.

Daarnaast komt er ook regelgeving om electronica simpeler te kunnen repareren:
https://www.dw.com/en/the...war-on-e-waste/a-51108790

[Reactie gewijzigd door Tirinium op 20 augustus 2020 15:35]

waarschijnlijk de ruimte in het toestel zelf, meer ram en opslag, meer en grotere camera's nemen allemaal meer plek in, en in geval van de note ook de s-pen natuurlijk ( even groot als s20U maar 4500mAh ipv 5000)
Ik denk ruimte en design. Hoe groter de accu, hoe minder ruimte voor de rest van de componenten, en hoe dikker de telefoon
Omdat er bij de high end modellen plaats nodig is voor grote/complexe cameras en andere technieken. Grotere trilmotor,speakers etc etc.

In deze telefoon zullen minder feafures aanwezig zijn en zullen ze van mindere kwaliteit zijn.
Los van design, denk ik dat het ook een kwestie is van marketing: hoe zorg je er voor dat het hele scala aan Samsung telefoons verkoopt? Simpel: geef ze allemaal een USP om daar de marketing op te kunnen richten.

Bijvoorbeeld: de Note heeft het beste scherm, de S heeft de snelste soc, de A heeft de beste prijs/kwaliteit verhouding, de M heeft... de beste accuduur! Dat zie je mooi terug bij Motorola, die allerlei varianten bedenkt met selling points om de telefoons interessant te maken.

Waarom dan niet één flagship die al die selling points heeft? Omdat Samsung óók die andere telefoons wil verkopen.
Wat ik me dan afvraag, ik kan dom genoemd worden maar als iemand me dit kan uitleggen heel erg bedankt.

Waarom krijgen de "goedkope" Samsung telefoons grote accu's als dit en niet de high-end 1000+ Euro modellen zoals de S20 of de Note 20?
Omdat de markt van goedkope gsm's met een grootte batterij serieus aan her boomen is zeker in landen met lagere lonen, vaak hebben deze ook grotere schermen en worden deze telefoons meer als tablet / laptop vervangers gebruikt aan gezien dit soort toestellen te duur is. Vaak is het ook de enige bron van internet.

Ik heb familie in Azië en deze zouden heel gelukkig zijn met zo iets, vaak zitten ze daar een halve dag zonder stroom en met dit soort telefoon kan je al eens zo'n stroompanne overbruggen.

Je kan zeggen powerbank, maar je vind deze niet overal of ze zijn gewoon niet populair.

Ik weet niet je da Samsung a9 nog herinnert deze had voor de tijd ook een extreem grote batterij was ook enkel te koop in regios waar de lonen lager zijn dan hier.
Mag ik mij afvragen waarom mensen vast blijven houden aan tijden waarin we een week met een acculading konden doen?

De hedendaagse telefoon kan gemakkelijk een dag uitzingen op een volle lading. Gedurende de dag zijn er talloze plekken waar je eventueel kunt bijladen en als je langer dan een dag weg bent kun je je telefoon opladen, daar waar je die nacht verblijft.

Ikzelf gebruik een Note 9 uit 2018 en laad deze elke dag voor 50% bij. Wanneer ik langer weg ga laad ik hem op to 100% en doe ik er 2 dagen mee.

Ik denk als je theoretisch gezien op dit moment een telefoon zou hebben die het een week lang vol zou houden op een volledige lading, dat veel mensen hem alsnog elke dag bijladen, puur uit gewenning. Gevolg is dat de accu continue boven de 80% zit, wat de levensduur van de accu alleen maar zou verslechteren.
Ik zie het meer andersom. Mijn huidige android houdt het nog niet half zo lang vol als mijn oude WP telefoon. Terwijl ze toch dezelfde accu capaciteit hebben.

Waar ik in het verleden als ik normaal mijn telefoon gebruikte rustig aan 14-16 uur schermtijd over 3 dagen kon komen voor de accu leeg was, is dat nu 8 uur schermtijd over amper 2 dagen.

Waar BatterySense in het verleden het nog had over bijna 14 dagen standby tijd op een volle accu, mag ik blij zijn als daar nu 3 dagen staat.

En dat zijn allebei toestellen met een 3000mAh accu, beiden 720p lcd schermen (de android heeft een kleiner scherm) eigenlijk het enige verschil wat er is is dat de android veel nieuwere, zwaardere hardware aan boord heeft omdat ie dat logge android moet kunnen draaien.
Je hebt gelijk dat Android telefoons steeds zwaardere hardware aan boord krijgt. Deels komt dit doordat er continue vraag is naar snellere chips etc door de consument. De high-end flagships kunnen de Android software goed aan door vaak goede software optimalisatie. De mid- low- range smartphones zullen hierin mee moeten gaan met zwaardere hardware, willen ze alle nieuwe features ook goed kunnen draaien. Er zit een groot verschil tussen software kunnen draaien en software optimaal kunnen draaien. Zonder goede optimalisatie kan de accuduur erg gaan verschillen per telefoon en merk. Ik kan daar verder geen uitspraak over doen, want dat heb ik niet onderzocht.

Bij een bedrijf waar ik een tijdje heb gewerkt was het 'code' woord, "Software optimalisatie" , waarom?
Door de software verder te optimaliseren kun je steeds kleinere hardware gebruiken voor dezelfde doelen. Dit bespaard niet alleen veel kosten, maar ook veel energie. Ervaring leert dat software vrijwel altijd verbeterd kan worden hierin.

Apple heeft dit naar mijn idee beter op orde met IOS dan dat Android dat heeft, doordat zij alles binnen hun eigen muren ontwikkelen.
Omdat uiteindelijk de gebruikerservaring bepalend is. Het verschil is dat een toestel van 1000+ Euro dus een premium look & feel moet hebben om te verkopen. Een zwaar/dik toestel doet behoorlijk af aan de premium feeling. Denk hierbij ook aan grotere/meer camera's en kleinere bezels. Dus er is simpelweg minder ruimte voor een grotere accu. UX > specs.

[Reactie gewijzigd door OnderDeMotorkap op 20 augustus 2020 15:20]

Omdat ze niet willen dat hun toestel 1kg gaat wegen ...
In de markt voor high-end toestellen gaat het meestal om toestellen die zo dun en licht mogelijk gehouden moeten worden. Een grote accu maakt een toestel dikker en zwaarder.
De batterij degradatie is bij de high-end toestellen vaak ook veel minder van belang. Deze worden meestal na twee jaar vervangen door het nieuwste model. Een deel van de oude telefoons wordt weer als refurbished op de markt gebracht, eventueel met een nieuwe accu.
De mid-range modellen worden veel vaker 3 jaar (of meer) gebruikt. Na ruim twee jaar merk je vaak toch dat de accu begint te slijten. Dan is het extra prettig dat je een grote accu hebt. Je kan daardoor langer een hele dag je telefoon gebruiken.
Wat ik me dan afvraag, ik kan dom genoemd worden maar als iemand me dit kan uitleggen heel erg bedankt.

Waarom krijgen de "goedkope" Samsung telefoons grote accu's als dit en niet de high-end 1000+ Euro modellen zoals de S20 of de Note 20?
5000mAh is daar al groot, maar dat is ook wel nodig om ongeveer gelijkwaardig te blijven aan Apple met 1000mAh minder. verbruik ligt bij die toestellen hoger, en meer mAh moet je ook kwijt kunnen aan afmeting van de accu/batterij.

De M31 is er al met 6000mAh. pricewatch: Samsung Galaxy M31 64GB Zwart

How to Disassemble SM-M315F Samsung Galaxy M31
"5000mAh is daar al groot, maar dat is ook wel nodig om ongeveer gelijkwaardig te blijven aan Apple met 1000mAh minder."

Met iOS 13.x gaat dat niet meer op, niet normaal hoe snel die toestellen leeglopen. En daarvoor zag ik ook al voornamelijk mensen met iPhones vaker moeten bijladen dan Samsung 😅. Gaat niet bij elk model op. De Xr en de 11-serie hebben een goede accuduur, de rest lijkt helemaal ruk te zijn. Maar uiteindelijk is iOS wel beter geoptimaliseerd, maar dat is niet 1000mah 😅. Zou eerder zeggen richting de 500
reviews: Smartphone Best Buy Guide - Juli 2020
1440p 60Hz/1080p 120 Hz vs 828p 60Hz is overigens ook geen eerlijke vergelijking ;). Als je de S20 op lagere resolutie en refreshrate zou zetten, gaat die ook langer mee
1440p 60Hz/1080p 120 Hz vs 828p 60Hz is overigens ook geen eerlijke vergelijking ;). Als je de S20 op lagere resolutie en refreshrate zou zetten, gaat die ook langer mee
Vergelijk je het met one plus 8. feit blijft dat Andriod toestellen meer verbruiken
Dat ontken ik niet, maar zoveel scheelt het niet als je meerdere factoren meeneemt. Verschilt ook per model hoe energiezuinig. Ja, iOS is energiezuiniger, maar uiteindelijk wisselt t sterk per telefoon. Als je je telefoon meer back to basic zet (1080p met 60Hz bijv) dan zie je dat het verschil er wel is, maar dat t te overzien valt :).

Ik was ook een paar dagen bij een vriend van me en diens familie, enige met een Androidtelefoon (3000 mah), en moest t minst vaak laden van iedereen. Maar dan praat ik over de iPhone 6s, 7 plus, 8 en SE 2020. De 7 plus kwam nog in de buurt van mijn accuduur. Maar dat ligt ook aan iOS 13 lijkt t :). Daarvoor was het wel wat dichterbij elkaar. IOS 14 zal het wel weer beter rechttrekken

[Reactie gewijzigd door m1999 op 20 augustus 2020 19:55]

Klinkt als een ideale reisgenoot als je gaat backpacken of hiken! Als de camera's dan ook nog goed zijn en de prijs redelijk kan dat wel wat worden lijkt me.
Ik denk ook voor de service engineer die de hele dag onderweg is en zijn administratie op de telefoon doet. Kon wel eens voor die markt een gewilde telefoon worden.
Die hebben meestal een laptop met simkaart erin.
Kan die niet beter een kleine telefoon en kleine tablet nemen?
of gewoon een batterij om op te laden/ in zijn wagen opladen.

[Reactie gewijzigd door k995 op 20 augustus 2020 14:27]

Ze zijn de race naar grotere batterijen weer aan het opvoeren. Ik ben benieuwd wat ooit de max gaat worden
Max is als ie nooit leeg gaat.
20.000mAh ongeveer (die accu's zijn 5v toch?) want anders mag je ze officieel niet meenemen in een vliegtuig, dat wordt bij laptops dus als grens aangehouden (je device niet mee kunnen nemen in een vliegtuig is voor velen een dealbreaker)

Die grens is namelijk 100wh

[Reactie gewijzigd door Catch22 op 20 augustus 2020 14:58]

Die accu's zitten eerder rond de 3.3V, dus iets grotere capaciteit zou dan misschien nog mogen hoewel dat nog vele jaren zou duren voordat we dat bereiken, misschien dat tegen die tijd de limiet voor in vliegtuigen verhoogd/verlaagd is.
De regel gaat uit van de nominale spanning, bij LiPo is dat 3,7V, dan kom je op 27027mAh.
klopt wat N8w8 Zegt.
nog een toevoeging lipo zit tussen de 3.0 volt (als hij leeg is) en 4.2 volt als hij volledig is opgeladen.
Samsung heeft ooit is een de note 7 uitgebracht waar het laad mechanisme zo stond dat de batterij tot 4.35 volt oplaadde + nog een het feit dat die batterijen te weinig speling hadden in hun wikkel. hierdoor was er explosie gevaar als deze rond de 4.3 volt ging
op het laatste heeft heeft Samsung toen nog een update uitgebracht de het laden tot 60% beperkte (dan raakt hij zelf niet to 4 volt denk ik) vermoedelijk konden de 4.35v cap niet via software aanpassen.

nominaal is dit normaal 3.6 'maar fabrikanten adverteren vaak met 3.7 volt.
6,67" scherm, dat is een behoorlijk bakbeest...
Zo zal die ook wel gaan wegen
Ik heb naast mijn S20+ een M31 en natuurlijk merk je verschillen op gebieden als scherm, bouw, snelheid van navigeren, camera's, maar wat is het een verademing om met een 6.000 mAh accu te zitten. Zelfs in een toestel van rond de €250,- zitten mooie componenten, zoals een OLED scherm. Alles werkt net zo goed (zelfde Samsung schil), alleen dan met een accu waar je makkelijk met intensief gebruik twee dagen door komt.

Ik kan het alleen maar aanmoedigen dit soort toestellen, heerlijk!

[Reactie gewijzigd door WhateverSuitsU op 20 augustus 2020 14:05]

Door al die focus en hype rondom toestellen van 1000 euro plus, is heel vaak de veel snellere innovatie en groei van de midrange toestellen onderbelicht. Maar de goedkopere Samsungs en sommige andere merken zijn serieus goede apparaten voor heel veel mensen die nu met een S20 ultra rondlopen.
ja ik vind het echt geweldig

ik hoef mijn telefoon niet voor gamen draai gewoon een emulator op windows als ik een android game zou willen spelen
Goed dat er eindelijk eens wat aan de accu's gedaan wordt. De accu is de reden dat ik de Lenovo P2 nog steeds geweldig vind, ruim 2 dagen op een accu doen zonder je in te hoeven houden.

Maar waarom toch telkens zulke grote schermen? Ik heb geen kleine handen, maar ik heb een halve duim extra nodig als ik iets in de bovenhoeken van mijn scherm wil aantikken zonder 2 handen te gebruiken.
Het grote scherm is ideaal voor het consumeren van media of bedienen met 2 handen. Onder andere Samsung heeft daarom een "1-hand-modus" ingebouwd (home button naar beneden swipen) waarbij maar een deel van het scherm gebruikt wordt.
Ik heb vroeger mijn S3 een upgrade gegeven met een 10.000 mAh accu (toen dat nog kon). Erg handig een smartphone die een week mee gaat, maar het werd er wel een baksteen van. Ik vond het het waard, maar ik ben benieuwd hoeveel deze telefoon gaat wegen.
De soc is een Qualcomm Snapdragon 730
Dus geen splitsing tussen Snapdragon en Exynos? Interessant dat ze in een midrange toestel dan wel Snapdragon stoppen.
Maak hem dan ook lekker dik en alles-proof, zoals Sonim dat doet, kun je er gewoon een maand mee kamperen zonder batterij issues (zoals dat goed ging met mijn vorige Sonim) :) .
6,67" groot, ja dan past er ook wel een grote accu in ja. Dat is geen telefoon meer, dat is een phablet.
Praktisch is anders, ik lees een grote groep mensen die < 6,4" al groot vinden en een iets kleinere (maar toch grote groep) die eigenlijk <6" wil
Ik denk dat de naam "phablet" zo onderhand uitgestorven is. De definitie van een phablet, is alles wat tussen de 5 en 7 inch ligt. M.a.w., zo goed als elke hedendaagse smartphone.

De Samsung Galaxy Note 20 Ultra, heeft een 6,9 inch scherm. Vanaf 7 inch spreekt men over een tablet. Laten we zeggen dat de opvolger hiervan volgend jaar een 7 inch scherm krijgt, is dit dan opeens een tablet?

Ik denk dat schermverhouding of toestelvorm eerder bepalend is voor tablet of smartphone, tegenwoordig.
een telefoon met zon grote accu
en dan de camera van de top end modelen zou mijn droom telefoon zijn.
helaas maken ze die niet
Dit is een revolutie in de smartphone wereld! 7000mAh. Ik ben benieuwd hoeveel dagen hij het doet op zijn accu.

[Reactie gewijzigd door van der Berg op 20 augustus 2020 16:24]

Dat ligt natuurlijk aan het persoonlijk gebruik.