Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

MSI introduceert Clutch GM08-gamemuis voor 20 euro

Hardwarefabrikant MSI heeft deze week een nieuwe gamemuis uitgebracht in de Clutch-serie. De GM08 heeft een sensor met een gevoeligheid van maximaal 4200 dpi en is voorzien van rode leds. De muis komt per direct beschikbaar en heeft een adviesprijs van 20 euro.

De Clutch GM08 is voorzien van een paw3519-sensor van Pixart. Deze optische sensor heeft een maximale resolutie van 4200 dpi en ondersteunt een acceleratie tot 10G. MSI noemt in de specificaties een polling rate van 1000Hz, wat betekent dat de sensor 1000 keer per seconde zijn positie doorgeeft aan de aangesloten computer. MSI en Pixart noemen geen lift-off distance voor de sensor. De switches van de GM08 gaan volgens MSI 10 miljoen clicks mee, maar het bedrijf noemt geen fabrikant.

De dpi kan worden aangepast via MSI's eigen software. De muis heeft ook vijf dpi-presets die geselecteerd kunnen worden met een knop achter het scrollwiel. Deze presets gaan tot maximaal 3200 dpi. Wanneer gebruikers een hogere dpi-instelling willen gebruiken, moet dit in de software worden ingesteld.

De muis heeft een grootte van 128 bij 68,5 millimeter en een hoogte van 40,5mm. De GM08 weegt standaard 92 gram, maar MSI levert drie gewichtjes mee waarmee het gewicht kan worden opgehoogd naar 103 gram. MSI claimt dat de muis ook geschikt is voor linkshandigen vanwege zijn symmetrische ontwerp. De GM08 heeft echter alleen zijknoppen aan de linkerkant.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsposter

16-08-2020 • 17:14

98 Linkedin

Reacties (98)

Wijzig sortering
Ik vind het toch wel een beetje een stretch om dit een gamemuis te noemen..
Geen extra knoppen, waardeloze rubber grip bij de duim die na een jaar intensief gebruik meestal helemaal vergaan is..

Het enige game achtige is de sensor, 4200dpi klinkt als heel wat maar persoonlijk heb ik daar nog nooit t nut van ingezien, volgens mij gebruikt praktisch niemand zo'n hoge dpi.

Nou kun je voor 20 euro natuurlijk ook niet heel veel verwachten, en voor die prijs lijkt het me best een redelijk model. Maar als je een muis zoekt om te gamen zou ik persoonlijk toch iets beters nemen.
Ik ben wat dat betreft eigenlijk wel beetje DPI moe. Je leest altijd bij muizen over dat ze xxxxDPI aan kunnen.. maar heb nooit echt het nut er van in gezien; heb niet het idee dat een hogere DPI bij voorbaat dan ook meteen beter is.
idd, ik heb een logitech muis van 100 euro, kan weet ik niet hoeveel dpi, maar ik heb hem staan op 1000 en 1200 en met de knoppen aan de zeikant switch ik ivm sniper of niet. maar zoveel dpi ja waar is dat voor nodig eigenlijk
voor heel snel en naukeurig reageren. Alleen kost die jaren aan practise.

Toen ik nog BF42 speelde kon ik in 1 cm schuiven 3 rondjes draaien in game. hiervoor heb je een extreme DPI nodig om nog steeds super naukeurig te kunnen aimen op die kleine afstanden.

met practise bedoel ik dan ook wel 10+ jaar practise en musscle memory

[Reactie gewijzigd door Scriptkid op 16 augustus 2020 21:30]

Maar wat is daar dan precies het nut van? Oprechte vraag. Als (vrij casual) shooter speler hou ik het liefst de sensitivity aan de lage kant, maar zorg ik wel dat ik in 1 veeg over mijn muismat een rondje kan draaien. Als je het zo gevoelig instelt lever je toch vooral heel erg in op nauwkeurigheid, of wordt dan dan goed gemaakt door het iets sneller kunnen reageren? Het zou wellicht ook aan het type spel kunnen liggen, ik kan me voorstellen dat je bij Quake oid net wat sneller wilt kunnen draaien, maar behalve dat ga ik persoonlijk t liefst voor de nauwkeurigheid van een minder gevoelige setup.
Je kan gewoon sneller je hand 1 cm verplaatsen dan 5. Alleen hoe kleiner je de afstand maakt om een heel rondje te draaien in game hoe fijner je motoriek moet zijn en hoe hoger de dpi. Dat kost gewoon jaren aan training en in die zin heeft een hogere dpi dus gewoon weinig zin voor de meeste gamers.
Volgens mij gebruiken pro's juist een extreem lage sensitivity.
Hoge sensitivity staat gelijk aan inconsistentie. Als iemand die een (voor vele misschien extreem) lage sensitivity er een klein beetje naast zit, dan is de kans groot dat hij nog steeds zijn doelwit raakt, maar alleen niet op zijn hoofd. Iemand met een hoge sensitivity schiet dan gewoon mis.

Er zijn natuurlijk wel pro's die een hogere sensitivity gebruiken, maar dat is misschien 1 op de 20. Die andere 19 gebruiken een lage sensitivity om consistenter te zijn.
Dat zal best. Er zit sowieso een sweet spot. Niemand gaat het zijn hand tot op de micrometer nauwkeurig kunnen bewegen.
Zelf had ik, toen ik nog actief gamede, een volledige scherm verspreid over 4cm op mijn muismat, daarmee zat ik vaak alsnog wel een pixel of 20 van mijn target af. Dat is een afwijking die je op pro niveau denk ik niet meer kan hebben,. Die zullen het dus wel iets meer uitspreiden over de muismat, voor lagere afwijking, met mogelijk iets (fractie van seconde) tragere reactie als gevolg.
Ja die tragere reactie lossen zij vervolgens op door minder verrast te worden (i.e. altijd pre-aimen in goede hoekjes etc.etc.)
Bedenk dat dat ook is omdat de kans op RSI bij een hoge sensitivity groter is.
Ook zijn de pro spellen die echt populair zijn vaker tacktisher van opzet. De time to kill is lager, en er is een grotere nadruk in al op de goeie plek staan.
Een grote mis-opvatting van de DPI waarde is dat het puur en alleen dient om de muis snel te laten bewegen...
Een hoge DPI zorgt er namelijk ook voor dat de muis accurater is.
De sensor zet meer 'Dots Per Inch' op de ondergrond, waardoor de sensor accurater de bewegingen van de muis kan registreren.

Daarom is het zeker interessant om een muis met een hoge DPI aan te schaffen, het is niet alleen een marketingspraatje.

Houd er rekening mee dat dit niet per direct jou de beste pro e-sport gamer maakt die er is, het is een minimaal verschil, maar nog altijd een verschil wat merkbaar kan zijn.
Dan wil ik jou wel eens een shooter zien spelen. Het is algemeen bekend dat e-sports atleten rond de 800DPI zitten en ingame een lage mouse sensitivity hebben om precies te aimen.

https://prosettings.net/cs-go-pro-settings-gear-list/ In deze lijst staan ze ook te zien.
Met alle respect, maar ik denk dat je redelijk overdrijft. 1 cm voor 1080° rotatie.
Als je dus een nauwkeurigheid wil hebben van 1° (wat nog erg grof is voor bijvoorbeeld een instagib match) mag je muis 0.009 mm verschuiven, 9 micrometer dus. Ik had mijn muis ook altijd vrij rap staan maar ik kan mijn muis niet 9 micrometer of minder verschuiven, ook niet als ik mijn palm als stabilizatiepunt gebruik. Ik zat denk ik op 3 cm / 180° wat ruim voldoende is met palmstabilizatie en toch genoeg nauwkeurigheid geeft maar niet de getallen die jij aangeeft. (had een 1600 dpi MX518 op 800 dpi, die ik nog steeds gebruik voor gaming trouwens)
Dat doe je dan ook alleen op de korte afstand waar je aim veel minder nauwkeurig maar super snel moet zijn.

180 headshot. Gemiddelde hoofd is wel iets groter dan 1pixel

Voor langere afstand doe je strafe aiming.

Enige muis die het destijds kon was de razer boomslang met de bal.
Ik speel nog steeds met m'n MX300 uit 2002 en nog nooit het idee gehad dat ik behoefte heb aan beter. Nu weet ik ook niet of ik dat echt nodig heb. Met wat instellingen aanpassen in de game weet ik het altijd precies af te stellen dan een kleine beweging met de duim naar rechts x cm in de game in. Wat dat betreft speel je daar zo op in.
Hoge DPI in de sensor is niet verkeerd, daarmee krijg je in theorie betere tracking. Maar hoge DPI is in gamen juist niet positief. Voor een FPS zou je zo rond de 500 DPI moeten zitten, zelfs als amateur zul je dan veel betere aim krijgen (als je er eenmaal aan gewend bent).

Polling rate/latency vind ik dan veel belangrijker
En toch heb ik een aantal muizen met een "betere" sensor die op een hout motiefje alle kanten van de kamer laten zien, waar mijn oude 400dpi muis gewoon over gaat alsof het niets is...
Dat is dan een nieuwste generatie muis vs 1ste generatie optische muis.
Er zit echt een enorm verschil in sensors en hoe goed ze tracken. Mijn Logitech G900 (die ik voor gamen gebruik) kan heel goed tracken op de muismat die erbij hoort maar op een houten ondergrond (laat staan bijv. een glasplaat) kan hij niks. Mijn MX Master 3 (van m'n werk gekregen) kan ik dan weer letterlijk op mijn laptop scherm (redelijk spiegelend) gebruiken. Het grote verschil is dan wel weer dat de G900 veel preciezer trackt en nagenoeg geen latency heeft (zelfs draadloos), met de MX Master 3 kan ik echt geen shooter spelen.

MX Master 3 heb ik nog niet de optie gevonden om de DPI specifiek in te stellen, maar G900 staat op 500 en MX Master 3 staat zo ingesteld dat ze beiden ongeveer dezelfde afstand nodig hebben om van de linkerkant naar de rechterkant van mijn primaire beeldscherm te gaan.

Ik denk dat de DPI van de sensor uiteindelijk minder impact heeft dan wat voor sensor het precies is en welke technologie de muis gebruikt. Ook acceleration uitzetten in je OS en games scheelt veel met precisie.
Denk aan marketing en je zult het meteen snappen. Hier een voorbeeld:
“Koop nu de nieuwe corsair rm950x met 950 watt!”
Het klinkt beter dan een 550watt psu maar praktisch niemand gebruikt dit, enkel in specifieke gevallen. Zo werkt het ook bij muizen, het enige getal dat ze makkelijk kunnen verhogen en als prestatie kunnen bedrukken is dpi. Hierom hopen ze mensen te overtuigen d.m.v. Een hogere dpi, hierdoor kan bijvoorbeeld een familielid die een cadeau wilt doen voor de duurdere optie gaan omdat: “die heeft meer dpi dus dat is beter!”
Volgens mij is het idee, mits er een dpi switch op zit om van hoog naar laag te gaan, dat je on the fly kunt wisselen naar een hogere dpi voor snipen en, niet game-gerelateerd, precisiewerk in photoshop
Ik heb zelf mijn muis altijd op 4500 DPI staan, is een persoonlijke voorkeur. Ik kan zonder mijn handpalm te verplaatsen mijn muis over beide schermen die ik heb bewegen. En omdat ik er aan gewend ben, lukt het precies klikken / richten op dingen ook nog gewoon goed.
Voor sneller shooters heeft het veel nut, daar wil je een zo hoog mogelijk DPI hebben. Voor bijvoorbeeld snipen wil je weer een lager DPI hebben.
Mwah, zet de mouse ratio maar eens op 1 in windows + games

Of linux, voor de echte tweakers.

Dan zul je zien dat 2400 Dpi meeeer dan genoeg is
Absoluut niet. Kijk maar eens op YouTube wat filmpjes over DPI in esports, de meeste hebben 'm rond de 500-800.

Hoge DPI heeft totaal geen nut bij spellen waar je precies moet kunnen zijn. Je wil dan juist een grotere muismat en een zo dicht bij 1:1 beweging mogelijk. Afhankelijk van welke informatie je volgt moet je in het bereik van je pols 1x je muis van links naar rechts op je primaire beeldscherm kunnen verplaatsen in Windows, en 1x 360 graden draaien in een shooter.
Ik gebruik echt nooit de extra knoppen, dus meer dan links en rechts klikken, op een muis. Dat zorgt er alleen maar voor dat je aim minder goed is t.o.v. je keyboard gebruiken voor dingen. Als je veel MMO's of andere trage games speelt kan ik het begrijpen dat je knoppen mist, maar voor snelle shooters zijn extra knoppen compleet overbodig en zelfs nadelig.
Er zijn natuurlijk veel meer game genres dan alleen FPS waar een paar extra knoppen wel meerwaarde bieden. En als je een muis op de markt brengt als game-muis dan sla je de plank toch wel een beetje mis zondere een paar programmeerbare macro knoppen.

Maar goed zet op een muis een paar rode leds een iets te groot lichtgevend logo en je hebt een "game"-muis.
Ik speel alleen shooters, RTS en 4X games. Daar heb je geen onzin voor nodig die de prijs alleen maar hoger maakt. Het enige wat er toe doet is de sensor. Voor gebruikers zoals jij heb je ook gewoon de Razer Naga. Maar er is gewoon een grote doelgroep die niet meer knoppen nodig heeft en liever minder betaalt en een lichtere muis heeft.
Duidelijk wat jij doet met een muis. Maar om dan datgene wat jij niet gebruikt als onzin te bestempelen?
Ik speel shooters, RTS, 3rd personen action games, MMO's. Heb verschillende muizen, maar geen net minder dan 8 (echte) knoppen. Ook in een game zoals COD vind ik de meerwaarde van 4 sidebuttons perfect voor bijvoorbeeld granaten of perks. Voor een game zoals Smite of Battlerite heb ik geen 20 knoppen nodig, maar vind ik 8 noodzakelijk. Ik vind dat fijner dan die functies op het toetsenbord te gebruiken. Het gaat om wat je fijn vindt en dat je plezier hebt bij het gamen. Onzin?
Ik ben niet degene die het als onzin bestempelde, dat was de Xen99 die vond dat dit geen gaming muis was omdat het niet veel knoppen had. Ik gaf alleen aan dat knoppen op je muis je aim flink kunnen verpesten. Alle skills die je tijdens actie momenten wilt gebruiken wil je het liefst niet op je muis om je aim op peil te houden. Maar dat wil niet zeggen dat jij niet mag spelen zoals je wilt spelen, niet iedereen speelt om te winnen.
Ik vond de 2 extra knoppen op mijn MX510/518 anders erg handig. Tijdens browsen voor back/forward en ingame bind je er bijvoorbeeld een wapen op.
Oh ik snap je helemaal ;) - ik koop zelf geen game muizen, maar voor de groep mensen die deze wel koopt kan ik me heel goed voorstellen dat een paar programmeerbare macro knoppen op de short-list staat van nice to have features staat.
Het ligt denk ik inderdaad aan het genre. Vroeger toen ik nog spellen deed met de PC, waaronder vooral SoF2 via oa clanbase.. Wij speelde het niet echt met gaming randapparatuur. Het enige wat belangrijk was, was de reactie van de muis, de clicks en de scroll.
Werd de scroll lam dan stelde je iets in dat je een flinke slag aan je scroll kon geven en hij switchte naar het volgende wapen. Wij waren vrijwel standaard in de top 3 te vinden...

Als je ziet wat men nu allemaal koopt om hun spel te kunnen spelen, het mag wat kosten haha. Even naar de lokale computerboer voor een muis uit de budgetbak om vervolgens een toernooi te winnen gaat blijkbaar niet meer.

Nogmaals, het ligt vast en zeker aan het genre, maar een vrij simpele shooter zoals SoF2 waarbij je deed rennen, springen en ik dacht ook leunen, dat ging perfect met standaard randapparatuur (zolang je zelf controle over je handen had kwam het goed).
Ik speel heel veel verschillende soorten games, favoriet zijn 3rd person (op t moment bezig met Horizon Zero Dawn), maar ik speel ook genoeg fps, mmos,simulatie..
Net afhankelijk van wat uit komt.

Ik vind extra knoppen eigenlijk voor alle soorten games wel handig, bijv voor wapen wisselen, crouch, grenade enz. zodat je met je hand nooit wasd hoeft te verlaten.
(je duim op de muis doet anders toch niet veel dus die kun je daar mooi voor gebruiken.)
En als een game alleen links en rechts nodig heeft is het ook makkelijk genoeg om ze uit te zetten.
(ik heb zelf de Logitech g700s, nu ongeveer 2 jaar in gebruik.)

Natuurlijk is het ook een groot deel persoonlijke voorkeur.
Zelf kan ik bijvoorbeeld absoluut niet omgaan met controllers, dan raak ik constant in de war welke button waar zit.. Ik kan me zomaar voorstellen dat hetzelfde waar is voor sommigen met de muis vooral als je er niet aan gewend bent.

Ik geef liever wat meer uit aan muis en toetsenbord omdat je die constant "onder handen hebt".
Als je minder knoppen nodig hebt zou ik dan toch die 20 euro bijleggen en bijv de mx518 van logitech kopen ipv deze msi, ik heb goeie herinneringen aan het origineel daarvan.
Wapen wisselen kan met je scroll wheel, andere acties verpesten je aim in shooters. Je hebt zelfs mensen die voice push to talk aan een muisknop hebben gebind. Als je gewoon een casual speler bent doet dat er misschien niet toe, maar als je op een wat hoger niveau speelt kan je dat niet veroorloven.

Ik zie graag dit soort goedkopere muizen, want meer hebben veel mensen niet nodig en het is zonde om tientallen euro's uit te geven aan iets wat je niet gebruikt. Op dit moment gebruik ik een G102, en gebruik dat soort muizen al sinds de originele Diamondback (daarvoor nog een IME). Heb in de afgelopen 20 jaar ongeveer 20-30 verschillende muizen geprobeerd, incl. de MX518, G400, Deathadder en meer muizen met dat model, en ben tot de conclusie gekomen dat die vooral lomp zijn en wat onhandig bij voor low-sens gebruikers (meer massa om te accelereren).
Persoonlijk zou ik geen muis meer willen zonder minstens 2 zijknoppen, nét voor die shooters.
Gebruik het altijd om gadgets/items te gebruiken. Iets wat je vaak snel wilt doen en vaak terwijl je beweegt, maar niet terwijl je aan het aimen bent. (bv. stim shot bij modern warfare)
Dan kan je nog perfect rond lopen en wegspringen etc met je linkerhand, terwijl je gewoon even met je extra zij-muisknop kan healen (dan moet je geen haarfijne muis bewegingen maken).

Battlefield ook altijd erg handig om die items/gadgets op je muis klaar te hebben.

Je moet het inderdaad niet gebruiken voor dingen die je wil gebruiken terwijl je aan het mikken bent.

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 16 augustus 2020 20:34]

Voor shooters heb ik meestal melee op een duimknop en grenade throw op de middelste muis, naast de linkermuisknop voor schieten en rechts voor richten. Dat zijn de enige extra knoppen die ik nodig heb.
4200DPI is zo spannend toch niet?

Mijn 'game' muis heb ik standaard op 3700DPI staan dacht ik. Heerlijk, hoef ik niet het halve bureau te gebruiken om van links op het scherm naar rechts te gaan :)
Je kunt in windows dan toch ook gewoon de snelheid aanpassen? Ik las laatst over een 100k DPI muis volgens mij van Razer, maar dergelijke dpi’s zijn volgens mij praktisch onbruikbaar doordat een mm van je muis dan al enkele centimeters (richting 2cijfers) op beeld geeft. No way dat je dan accuraat kunt zijn.
Trust heeft met hun budget gaming muizen anders wel een goede markt.
Veel DPI instellingen, extra knoppen, EN een Macro manager.

{helaas is de nieuwere macro manager wel slechter dan de oudere} {GTX 31}
Deze had namelijk 1 van de meest krachtige macro managers ooit.

Maar momenteel kiezen ze Gebruikersgemak over advanced tools/control
Geen extra knoppen
Volgens de foto's zitten er wel twee extra knoppen aan de linkerkant.
Ligt eraan, welk games je gaat spelen. Ik neem aan dat FB spellen en wat ".io" best te doen zijn. Je hoeft het niet alle/(hele)da(a)gs te gebruiken en leg het opzij.
Ikzelf, wegens minder reactievermogen, zou er best mee uit de voeten kunnen. Qua vorm zou het best nog lekker in de hand liggen dan een oud versleten(of PS/2) muisje. Bestel er twee tegelijk voor denk ik omgerekend €50,- inclusief. Ach, dan ook maar een nieuw muismatje of twee bij. Of verwen je partner ;)

En oja, USB2.0 trouwens en werkt vast wel ;)
-Edits

[Reactie gewijzigd door XRayXI op 16 augustus 2020 20:55]

Mijn muis gaat tot 16000 DPI, maar heb hem zelf altijd tot 3050 DPI.

Max waar ik hem op zet (erg zeldzaam) is 8000 DPI. Maar alleen als ik een mega hoge gevoeligheid wil.

Mja inderdaad, dit is geen gamemuis.
Ik vind het toch wel een beetje een stretch om dit een gamemuis te noemen..
Geen extra knoppen, waardeloze rubber grip bij de duim die na een jaar intensief gebruik meestal helemaal vergaan is..

Het enige game achtige is de sensor, 4200dpi klinkt als heel wat maar persoonlijk heb ik daar nog nooit t nut van ingezien, volgens mij gebruikt praktisch niemand zo'n hoge dpi.

Nou kun je voor 20 euro natuurlijk ook niet heel veel verwachten, en voor die prijs lijkt het me best een redelijk model. Maar als je een muis zoekt om te gamen zou ik persoonlijk toch iets beters nemen.
Een muis moet wat mij betreft vooral een accurate sensor hebben, snelle polling rate, zo laag mogelijk gewicht, smalle achterkant, en zo min mogelijk knoppen. Idealiter de oude Razer Diamondback met freescrolling zoals Logitech heeft op hun scrollwheels. 3200dpi is voor mij de juiste dpi voor een scherm met een 2560*1440 resolutie.
Ik denk wel dat het eraan ligt welk soort games je speelt of je dit een gamemuis noemt of niet. Ik kan hier met mijn shooters en fall guy prima mee uit de voeten met enkel twee side buttons..
Tegenwoordig is het al vaak "Gaming" als er RGB verlichting in zit ;) maar op zich mooi muisje :)
Ik vind het toch wel een beetje een stretch om dit een gamemuis te noemen..
Geen extra knoppen, waardeloze rubber grip bij de duim die na een jaar intensief gebruik meestal helemaal vergaan is..

Het enige game achtige is de sensor, 4200dpi klinkt als heel wat maar persoonlijk heb ik daar nog nooit t nut van ingezien, volgens mij gebruikt praktisch niemand zo'n hoge dpi.

Nou kun je voor 20 euro natuurlijk ook niet heel veel verwachten, en voor die prijs lijkt het me best een redelijk model. Maar als je een muis zoekt om te gamen zou ik persoonlijk toch iets beters nemen.
Deze muis heeft 6knoppen.
Er staat dat hij ook geschikt is voor linkshandigen maar de extra buttons zitten alleen links zo te zien, wat dus alleen voor rechtshandigen te gebruiken is. Gemiste kans.
Dat is wat slecht vertaald door tweakers. MSI noemt het zelf "friendly for left handed users" maar dat is weer een vrij subjectieve term. Komt er inderdaad op neer dat de muis an sich prima is voor linkshandigen, maar de thumb buttons moet je dan met je pinkie bedienen (pinky buttons dus :p). Als ik snel even bij mijn eigen muis voel moet dat nog wel aan te leren zijn ook.
Wij van WC muiseend adviseren... :+
De fabrikant roept alleen maar positieve dingen over haar eigen producten. In de specs van de pricewatch staat gewoon 'rechtshandig', punt.
Je duim heeft een zadelgewricht waardoor deze veel makkelijker de klikbeweging kan maken. De pink heeft wat saaie scharniergewrichten, daarmee klik je niet lekker als de knop aan de binnenkant zit.
Dat is niet een kwestie van oefenen - we zijn daar niet voor gemaakt :p

[Reactie gewijzigd door Kuusje op 17 augustus 2020 00:01]

Wat ik dan weer jammer vind is dat er alleen aan de linkerkant 2 extra knoppen zitten. Ben zelf linkshandig en zou het dus erg fijn vinden om die 2 knoppen ook aan de rechterkant te hebben. Kan me niet voorstellen dat die 2 extra knopjes heel veel meer kosten. Anders had ik deze muis direct aangeschaft, al was het maar als reserve muis. Nou ja, heb nu de Logitech G903 (Niet echt low budget) en zou nooit anders meer willen.
Ik heb de Clutch GM40 die ik op mn werk gebruik, beide kanten knoppen en een schakelaar aan de onderzijde voor links of rechtshandig. Voor een euro of 30 wel te vinden.
Dank je wel voor de tip! :)
De bedoeling van hoge dpi is volgens mij nog altijd dat je in de software de dpi zo hoog mogelijk zet en de mouse sensitivity in Windows en spellen zo laag mogelijk. dan legt de cursor meer pixels af per centimeter en is hij accurater.
Twee 4K schermen naast elkaar, dan is snel/ver kunnen scrollen wel fijn. Ook met games snel de sensitivity omhoog/laag zetten kan fijn zijn (snel 360 graden draaien).
Wanneer gebruikers een hogere dpi-instelling willen gebruiken, moet dit in de software worden ingesteld.
Op zich niet illegaal, maar het geeft mij wel een beetje nare bijsmaak. Ik ben wel erg benieuwd naar de reden.
misschien hebben ze gekozen in de presets voor de 5 "meest gebruikte" dpi instellingen. mocht je het toch anders willen zal dat via de software moeten. Ziet er overigens uit als een 5 euro "gaming" muis van de action.
Voor t non competitief gaming wat ik doe, is de action muis fantastisch :*) :*)
behalve dat ik heb hem zelf ook als nood muis gehad zit nu met een muis van 50 euro. prima ding bevalt me erg goed en ligt beter in de hand ook vrijer afgewerkt, hoeken van de action muis waren wat scherp vond ik. Zelf game ik ook geen competities en voor de merendeels pak ik m'n controller. Maar goed van MSI als gaming brand verwacht je toch we meer dan deze muis :p
Het lijkt mij sterk dat áls ze dit daadwerkelijk hebben onderzocht dat de 4200dpi niet in de top 5 stond, maar zelfs dan zou ik nog geen goede reden zien om 4200 niet als 6e preset te doen. Het enige wat ik kan bedenken is dat ze graag willen dat je hun software installeert en dat vind ik jammer.
Nja, gebruikersgemak toch opzich? In plaats van dat je handmatig moet gaan zoeken waar de DPI instelling is in Windows verschijnt dit gewoon vanzelf in de software die erbij komt.
Maar waarom niet een extra standaard preset waar de muis met een dpi van 4200 functioneert? Dat zou ik gebruikersgemak noemen, nu juist niet. Nu moet ik extra stappen ondernemen om een basale functie te kunnen gebruiken.
Waarom zou dit illegaal zijn dan?
Ik zeg niet dat het illegaal is. Ik vind het gewoon gek dat je software moet installeren voor zoiets. Voor mij is dat net zoiets als software moeten installeren voor een toetsenbord omdat anders de pijltjes toetsen het niet doen.
Omdat fabrikanten zo je forceren om hun software te gebruiken voor al een BASIS feature.

Als die software geen macro manager heeft en alleen voor RGB en DPI is, and is de muis Meer dan belabbert.
Wat is dan het probleem om hun software te gebruiken?
Het probleem met de software is. is dat als het alleen voor de gebruiker 4200 DPI te kunnen gebruiken, volledig nutteloos is.

Waarom zou je om alleen je DPI hoger te zetten software moeten gebruiken?
Waarom zou je voor het aanpassen van de DPI een knop op moeten offeren?
Er zit al een knop op om de DPI te Cyclen {wat standaard is op veel budget gaming muizen}. Dus software was nutteloos omdat die 4200 DPI gewoon in de Cyclus gestopt kon worden.
software dient juist om randapparatuur in te stellen, kijk maar eens naar alles wat RGB is/heeft. Er is in geen enkel land de verplichting om alles (wat jij een basisfunctie noemt) van een hardwarematige knop te voorzien.
Oh van daar dus, Bedankt!
Ik heb eens gekeken op de page van MSI, en het ziet er uit dat het Echt alleen voor de DPI instelling is.
___________________
er is ook een aanpasbaar gewicht {volgens de page van MSI zou dit tot 12 gram zijn} {met wat 3d printen en oude gewichten van andere muizen van diezelfde hoogte, kan je meer gewicht er in zetten}
{voor mij is 12 gram te weinig. ik heb ogeveer 16 gram aan extra gewicht in mijn muizen zitten}

{de trust heb ik via oude Coolermaster gewichten} en een 3d printed caddy/holder 16 gram in weten te krijgen.
_________________
als je deze muis zou vergelijken met de Concurentie kan je beter voor de Trust GXT930 gaan
Deze heeft een Hogere DPI, en programeerbare buttons
pricewatch: Trust GXT 930 Jacx

Het enigste waar ik een Hekel aan heb met ALLE gaming muis review video's is dat 99% van alle reviewers alleen 10 seconden de macro manager laten zien. waardoor je niet weet wat je nou exact ermee kan doen.
Om dit wel te kunnen vinden moet je HYPER specifieke termen gebruiken.
{voor mij is 12 gram te weinig. ik heb ogeveer 16 gram aan extra gewicht in mijn muizen zitten}
Wellicht weegt deze muis al 4 gram meer dan je andere muizen.....
De hoeveelheid die je er in kunt stoppen zegt helemaal niks zonder ook het gewicht van de muis mee te nemen.
Tussen deze MSI en de Trust die je noemt zit een verschil van 29 gram... die twee gram extra aan de gewichtjes gaat dan niet echt relevant zijn.

[Reactie gewijzigd door Zer0 op 16 augustus 2020 20:40]

Vreemd genoeg voel ik wel genoeg verschil in gewicht. maar dit is wat ik persoonlijk fijn vind.
Soms maken een paar gram wel wat uit als het gaat om muisbewegingen.
Ik geloof best dat je verschil voelt, maar als het gewicht van de muis als 29 gram lager is ga je niks aan 4 gram extra hebben.
Dit is eigenlijk de eerste keer dat ik over 'lift off distance' lees.
Ik heb het even opgezocht, en dat lijkt mij ook handig voor de gemiddelde kantoorklerk.
De meesten hebben namelijk de muis niet al te gevoelig staan, zeker als ze geen affiniteit hebben met computers. En dan zijn ze regelmatig 'de muis kwijt' (ze bedoelen de cursor). Wat een tijdwinst zou het schelen als ze dan, zonder 'de muis kwijt te raken', deze weer even dichterbij het toetsenbord kunnen verslepen.

Als ik in de Pricewatch bij de muizen kijk is Lift off distance (LOD) geen filter optie. Geven fabrikanten dat niet vaak genoeg als eigenschap vrij?
Of zit je, als dat echt voor pro gamers belangrijk wordt, in een uniek segment?
Lift off distance is the point which the optical or laser sensor stop tracking for the cursor when the mouse is removed from the surface you’re working on.
...
Your typical mouse will have a pretty high LOD, like one or two centimeters. Your quality gaming mouse will have an LOD of 3 millimeters or below. After that height, the mouse sensor will stop reporting to the computer, allowing you to freely move your mouse back to the mousepad without shifting the cursor. In short, the lower the LOD, the better.

[Reactie gewijzigd door Piemol op 16 augustus 2020 21:25]

Mooi degelijk muisje voor een goede prijs.
Maar wéér geen derde muisknop. Komt er ooit nog een fabrikant die er weer eentje gaat maken..?
EDIT: derde duimknop. Sorry.

[Reactie gewijzigd door Ayazis op 17 augustus 2020 07:39]

Derde muisknop? Dat hadden de muizen vroeger toch, toen ze nog nauwelijks scrollwielen hadden? Die kan je nu toch gebruiken als derde, of bedoel je wat anders?
Excuus, dat was nogal onhandig verwoord. Ik bedoelde een derde duimknop.
pricewatch: MSI Clutch GM08

Aantal knoppen: 6

Mijn Razer heeft 19 knoppen. Niet dat ik ze allemaal gebruik :+. De opmerking 'weer geen derde muisknop' ontgaat me een beetje.
Je hebt helemaal gelijk. Ik bedoelde een derde duimknop.
19 knoppen vind ik dan weer verschikkelijk lelijk én onhandig.

3 duimknoppen vind ik de absolute sweetspot, maar het lijkt wel alsof ik daar de enige in ben.
Zelf beschik ik over de pricewatch: Corsair Harpoon RGB PRO FPS/MOBA welke ik met DPI profielen en de DPI knop op de muis, kan aanpassen tijdens het gamen (max 12.000 dpi).
Deze heb ik gekocht vanwege de hoge DPI mogelijkheid (onwetend eigenlijk...), maar deze is afgesteld op drie settings (voor warzone):
1. 1000 dpi voor sniperen
2. 3000 dpi en
3. 5000 dpi regulier spelen

Daarbij staat de sensitiviteit ingesteld op 2, wat voor mij prima is (ingame warzone).

Na veel rond zoeken vond ik redelijk veel info over een eDPI van tussen de 4000 - 6000, wat ik persoonlijk (na testen) erg langzaam vind... Nu weet ik zelf niet precies wat nu het verschil/voordeel is tussen een muis met lage DPI vs een muis met hoge DPI mogelijkheden, zolang je dit middels de sensitiviteit in een game kunt aanpassen.

Maargoed, voor een beginner als ik lijkt mij dit een prima muis voor een prima prijs.

[Reactie gewijzigd door Braaaii op 16 augustus 2020 19:11]

De ene vindt idd een snelle muis vanuit de pols fijn de ander speelt met de hele arm.
DPI is voornamelijk ook een marketing iets. 16.000 klink natuurlijk beter dan 4200. Een andere term is PPI, pixels per inch, dus hoeveel pixels je cursor op je scherm verplaatst als je hem ±2.56cm verplaatst.

Als je bijv 3x 4k (±12k pixels) naast elkaar hebt staan kan je wel na gaan hoe veel je de muis moet verschuiven op bijv 400dpi/ppi (ongeveer een meter). Nu kan je in Windows ook de snelheid aanpassen. Maar vooral als je die hoger zet gaat je muis pixels skippen.

Voor first person shooters heeft de resolutie van je scherm trouwens geen invloed op hoe snel je een 360 noscope kan doen trouwens, of je nou 1920 of 4k op 1800 dpi speelt. Dat wordt anders berekend.
Gaming muis? Ik heb een Logitech muis van 58 euro waar ik ook af en toe een spelletje mee speel, dat gaat prima.
Best een mooie muis, zou hem best een keer willen testen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True