Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Mortal Shell verschijnt op 18 augustus voor pc en consoles

Mortal Shell verschijnt op 18 augustus voor de PlayStation 4, Xbox One en pc's. De Dark Souls-achtige actie-rpg van ontwikkelaar Cold Symmetry was al speelbaar als bèta op pc's, maar heeft nu een definitieve verschijningsdatum. De game kost dertig euro.

Volgens de makers biedt Mortal Shell zo'n vijftien tot twintig uur aan gameplay. Het spel is hevig geïnspireerd op de games uit de Dark Souls-serie en heeft vergelijkbare gameplay. Cold Symmetry, de relatief kleine ontwikkelaar achter het spel, geeft wel zijn eigen draai aan het concept.

In Mortal Shell kunnen spelers in de huid van zogenaamde Shells kruipen. Daar zijn er vier van te vinden in de spelwereld en die bieden ieder andere vechteigenschappen. De spelwereld bestaat uit verschillende gebieden die allemaal gelinkt zijn aan een centraal gebied. Spelers krijgen geen minimap, volgens de ontwikkelaar zullen spelers daardoor beter op de omgeving letten.

Mortal Shell werd in april aangekondigd, maar de studio werkte achter de schermen al twee jaar aan de game. In juli was er een bètaversie beschikbaar via de Epic Games Store. De pc-versie van de game komt ook uit via dat platform; een Steam-versie volgt ergens in 2021.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

06-08-2020 • 08:18

20 Linkedin

Reacties (20)

Wijzig sortering
Die discussie is een stuk lastiger dan "gewoon alles op Steam en alle andere winkels zijn kut". Ik snap dat sentiment en vanuit mezelf gezien zou ik het ook wel handig vinden. Ook is Epic erg agressief met de exclusieve deals en kortingen, om games en gamers te kapen van Steam. Dat voelt allemaal niet fijn, maar makkelijke conclusies zijn er niet volgens mij.

Concluderen dat Epic (en Uplay, en Origin, en GOG, enz) allemaal slecht zijn en Steam goed, is te simpel. Steam is op dit moment de winkel met de beste en meeste features, en degene waar we het meest aan gewend zijn. Maar dat heeft vele jaren geduurd; Steam was lang een ongeregeld zootje met amper klantenservice, en nu nog deels. Ook pakken zij 30% van elke aankoop, wat ook normaal is geworden in de app-stores en bij de consoles, maar toch is het erg fors. In principe hoeft Valve van die massale inkomsten alleen maar een uitgebreide webwinkel te draaien. Valve zal het vast fantastisch vinden dat zoveel gamers Steam prefereren en verdedigen, maar ook zij zijn er gewoon voor het geld.

Iedereen weet dat een monopolie, of duopolie, of bijna-monopolie, zorgt voor het wegvallen van de neerwaartse druk op de prijzen en de opwaartse druk op kwaliteit. Meerdere platformen zijn een noodzaak zodat ze elkaar scherp houden, tenzij er een supergoed combinatieplatform zou zijn o.i.d. Eentje waar bijvoorbeeld alle ontwikkelaars aan mee kunnen doen met een bijdrage, idealiter puur om de kosten van de winkel zelf te dekken en niets meer, en met gedeeld eigendom van het platform. Voor en door alle game-ontwikkelaars, zonder een partij die er alleen vandoor gaat met 30% of eender welk percentage. Zoiets zal er niet snel komen, want er wordt gedacht in eilandjes en uitgevers gunnen elkaar niets. Daardoor zijn we volgens mij in de praktijk beter af met een handvol pc-gaming-winkelplatforms, die we allemaal onder druk zetten met portemonnee en feedback, zodat ze met elkaar mee moeten verbeteren. Klagen over de exclusieve deals van Epic hoort daarbij, zodat die hopelijk minder voorkomen, maar de consolebouwers doen natuurlijk wel precies hetzelfde (soms een first-party studio, dan is het nog ietsje anders, maar ook gewoon het opkopen van third-party games zoals Epic doet).

[Reactie gewijzigd door geert1 op 6 augustus 2020 13:00]

Steam pakt allang geen 30% meer though. Dat is al minder. 😊
Dat is soms wat minder, sinds kort, en juist precies vanwege die concurrentie. Sony en Microsoft moeten in elk geval nog de consoles zelf ontwikkelen, en Apple heeft ook eigen hardware; dat rechtvaardigt de hoge afdracht nog een stukje meer. Valve draait alleen een winkel met wat extra functies; de pc-hardware is losstaand. Dus zelfs 15% is absurd veel, en dat geldt voor alle pc-game-platforms.
Goed nieuws dus voor alle Dark Souls fans, dit betekent dus dat we minimaal 2 souls like games op de PS5 straks krijgen.

Mortal Shell en Demon’s Souls

Heb de beta al een tijdje terug op YouTube gezien en zag er erg goed uit.

https://youtu.be/VYHVMQHdpIE

[Reactie gewijzigd door Greatsword op 6 augustus 2020 09:02]

Hoewel het me niets zou verbazen dat deze ook op ps5 uitkomt, staat dit niet vermeldt in het artikel.
nieuws: Sony: alle nieuwe PS4-games moeten forward compatibel worden met Play...

Ik ga er dus wel van uit.

[Reactie gewijzigd door Greatsword op 6 augustus 2020 08:42]

Forward compatible betekent wel alleen dat het loopt op de PS5, niet dat het meteen ook een grafische overhaul krijgt om het er beter uit te laten zien, of op hogere herolutie/framerate te laten lopen.

Ik zie dan liever een aparte build voor de PS5 welke gebruik maakt van diens hardware.
Het zal hopelijk een combi worden van beide: PS4-games standaard speelbaar met de oude graphics, én de ontwikkelaar kan een patch uitgeven voor een PS5-boost. Dat zou ik in elk geval honderd keer liever hebben dan dat we de game opnieuw mogen kopen. De PS4 Pro werkt wel zo, dus met een upgrade patch, en Microsoft gaat ook hele goede compatibility aanbieden (is al best sterk op de huidige Xbox consoles en wordt des te beter op Series X). Dus hopelijk snapt Sony wat de gamer wil en waar de markt naartoe gaat.
Microsoft komt zelfs met een Smart Delivery systeem waar je software 1 keer koopt en je altijd de laatste versie kunt spelen (mits de developer dat toestaat). Dus als je een spel hebt op je X1X en er komt een nieuwe versie uit op de Series X, dan kun je na het upgraden naar een Series X ook de geupgrade versie spelen.

Ik heb nog niets gelezen of Sony een soortgelijk iets in wil voeren, maar het zou ze wel sieren :)
Smart Delivery lijkt inderdaad een handige aanpak te worden. Het is vooral een wat verder doorgevoerde versie van de al bestaande Play Anywhere-strategie. Die is bij Microsoft erg netjes, ook nu al op Xbox One + pc. Smart Delivery gaat verder door een kleinere download te bieden met alleen de benodigde assets voor de hardware die je gebruikt. Daardoor hoef je op een Xbox One X straks niet al die enorme assets voor de Series X-versie te downloaden, bijvoorbeeld.

Wat tot nu toe bekend is uit het Sony-kamp is gericht op upgrade-patches vanuit de game-ontwikkelaar. Meer per game geregeld dus, en minder centraal. Er kan nog meer nieuws volgen want Sony is nog niet heel duidelijk geweest, en Sony heeft hopelijk door dat Microsoft beter bezig is qua compatibility. En ook dat het publiek echt niet meer zit te wachten op alles opnieuw aanschaffen. Ik verwacht dan ook dat alle of de meeste PS4-games op de PS5 gespeeld kunnen worden, met voor recentere en populairdere games ook een upgrade qua graphics e.d. Ik verwacht ook dat dit zonder kosten zal zijn, of met hele lage kosten voor de upgrade. Alleen dan moeten we alsnog wachten op actie van de individuele game-ontwikkelaar en het is minder centraal en robuust opgezet. Microsoft lijkt te winnen qua compatibility, zeker voor nu.
Op de PS5 gaat het in principe gewoon hetzelfde werken; je koopt de PS4 versie en mocht je upgraden naar de PS5, dan zal deze upgrade gratis zijn. Waarschijnlijk alleen een kwestie van downloaden vanuit de Store.

Niet zoveel verschil met Microsoft dus.

Zie ook hier een overzicht van spellen die een upgrade zullen krijgen bijvoorbeeld
Kort de beta gespeeld en al genoeg moeite mee gehad, net als dark souls :P
Zag er heel goed uit en liep qua performance ook prima op Ultrawide 1440p met een 1070. Weet alleen niet meer waar de settings op stonden maar het was zeker wel een plezier voor mijn ogen.

Mooi om te zien dat die nu al een release krijgt, gezien de gepland stond voor "eind 2020".
Game draait enorm goed kwa performance, ik heb ook de beta gespeeld. En ik heb hier nog een bescheide i7 2600 @ 4.4Ghz 16GB ram, GTX 970 SCII van EVGA (ook best hard OC'd maar oud)
En dat draaide op m`n native 3440x1440 reso op m`n 34 inch LG ultra-wide gewoon met 60fps
En weer een "Epic Exclusive" - Het is zo jammer dat de Epic store niet gewoon kan concureren door betere service...
Die exclusiviteit gaat er vanzelf af.
Game lijkt me zeker leuk om eens te proberen, hou wel van zulke games :D
Meestal nooit interesse in DS-achtige games, maar dit ziet er toch best cool uit.
Hopelijk zijn grotendeels alle bugs er ook al weer uit als die volgend jaar uit komt op steam.
dat is zeker een voordeel van wachten toto het op steam komt :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True