Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

ING Bank België komt dit najaar met app om abonnementen op te zeggen

De ING Bank brengt in het najaar een abonnementenmanager uit voor zijn Belgische klanten. Die zal beschikbaar zijn als app en via de Home'Bank-omgeving voor online bankieren. Klanten moeten de dienst toegang geven tot hun gegevens.

Volgens de bank zal de app inzicht geven in lopende en slapende abonnementen. Ook wordt het mogelijk om via de abonnementenmanager abonnementen op te zeggen of om over te stappen naar andere aanbieders. De applicatie 'doet dat actief', zonder dat klanten contact op hoeven te nemen met de desbetreffende bedrijven, schrijft ING Bank België in een persbericht.

De bank werkt voor de software samen met Minna Technologies, een fintechbedrijf uit Zweden. Er komt een app voor, maar de abonnementenmanager zal ook te vinden zijn via de Home'Bank-omgeving van ING België. De software heeft financiële data nodig van gebruikers en die moeten expliciet toestemming geven voor het delen daarvan met Minna Technologies. Om de negentig dagen moet dat opnieuw worden bevestigd. De data wordt niet verder gedeeld met of verkocht aan derden. Het bedrijf heeft de PSD2-vergunning die nodig is om dergelijke, op betaalgegevens gebaseerde diensten aan te bieden.

ING België start in de zomervakantie een proef met duizend medewerkers. Op basis van hun feedback worden er eventueel nog aanpassingen gedaan. In het najaar moet de app voor alle Belgische klanten beschikbaar zijn. ING Nederland laat desgevraagd aan Tweakers weten dat nog niet bekend is of de abonnementenmanager naar Nederland komt. De bank zegt wel intensief samen te werken met collega's in andere landen.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

29-06-2020 • 15:22

77 Linkedin

Submitter: stijn014

Reacties (77)

Wijzig sortering
Zes jaar geleden wilden ze nog advertenties gaan tonen op basis van je betaalgegevens, dus dit heeft in ieder geval een nobeler doel.

Ik meen recentelijk gelezen te hebben dat Nederlandse banken ook bezig waren met een protocol om betaalgegevens te delen met andere partijen, onder andere dus voor een app als deze. Edit: PSD2 dus.

Dit staat bijvoorbeeld ook toe dat er een nieuwe app gebouwd kan worden om rekeningen die je bij verschillende banken hebt in één overzicht weer te geven.

[Reactie gewijzigd door CodeCaster op 29 juni 2020 15:33]

@CodeCaster ING Nederland <> ING Belgie. Voor ons gevoel lijkt het hetzelfde maar ze hebben een andere CEO, andere regels waar ze zich aan moeten houden andere backend. ING Belgie is onderdeel van ING Groep, maar ze hebben hun eigen bedrijfsvoering.
Om hier nog even op uit te bereiden, ze hebben zelfs hun digitale integratieproject tussen BE en NL gestaakt voor nu. Dus het is zelfs in de praktijk een ander bedrijf, met een andere backend en een totaal andere cultuur. Dat laatste heeft er ook deels voor gezorgd dat het allemaal niet werkte (aanrader qua achtergrondinfo https://fd.nl/ondernemen/...pman-ontaardt-in-deceptie)
Inderdaad, ik wacht nog altijd op Apple Pay bij ING België, hoe moeilijk kan het zijn als je de know how al hebt in je zusterbedrijf :(
Dit is ook advertenties tonen op basis van je betaalgedrag, @CodeCaster . Alleen sympathieker gebracht en ingericht :D.

Hoe zou je 'de mogelijkheid bieden over te stappen op andere aanbieders' anders willen omschrijven? Dat is: zien we dat je KPN betaalt, dan bieden we je een overstap naar Ziggo aan (advertentie). Maar, omdat het gerichter is én meteen uitgevoerd kan worden, is het waardevoller voor jou én voor de adverteerder.
PSD2 is een Europese richtlijn die banken verplicht om het mogelijk te maken voor derden om aan bankgegevens van klanten te kunnen indien die klanten daar toestemming voor geven.
Ze willen gewoon abonnement en dienst info verkopen. Zit je al slapend bij Ziggo dan verkopen ze die info aan KPN, mobile en heb je al een tijdje Univé dat . Je snapt het wel. O ja en ze kunnen aangeven voor welke diensten je betaald. Mijn advies check elk jaar op een vaste dag waar je voor betaald via je bank. Check waarom en het kost je maar een uurtje.

Opzeg functie is makkelijk, maar je kan ook naar xxx.n.l. etc

[Reactie gewijzigd door Noresponse op 29 juni 2020 22:30]

ING heeft het anders opgelost, ze tonen nu geen advertenties, maar verkopen transactiedata aan bijvoorbeeld marketing bedrijven. :)
Maar de hamvraag is of je dan 'alle' abonnementen met die dienst kan opzeggen. Er zijn van die diensten die persé telefonisch moeten. Neem bijvoorbeeld een donateurschap van het WNF. Die kan je via de website aanmelden, maar afmelden moet telefonisch of per post. (waarschijnlijk om de drempel hoger te maken, en dat ze je proberen om te halen om langer te blijven).
Het zou fijn zijn als dit dan ook via een zo'n app kan, aangezien niet iedereen comfortabel is om dit telefonisch te doen.
Het lijkt me sowieso handig als je dan één portaal hebt om alles te kunnen opzeggen, ipv dat je moet gaan zoeken waar en hoe het moet.

[Reactie gewijzigd door lenwar op 29 juni 2020 15:35]

Het zou op z'n minst verplicht moeten worden om dat afmelden ook via een website aan te bieden.
https://www.ictrecht.nl/b...ragen-over-de-wet-van-dam
Hoe mag de consument opzeggen?

De consument mag onder de Wet Van Dam te allen tijde opzeggen via hetzelfde kanaal als waarlangs hij het abonnement is aangegaan. Als men dus telefonisch of via een website een abonnement afsloot, moet men dit ook langs die weg kunnen aangaan. Een bedrijf mag niet eisen dat men schriftelijk opzegt, en weigeren de opzegging te accepteren als men toch de telefoon of de website gebruikt.
Dat is toch een Nederlandse wet?
Het gaat over ING België.
Ik reageerde op de wet die @phYzar aanhaalde. Dat is een Nederlandse wet en die is in België natuurlijk niet van toepassing.
Ja, vandaar dat ik die opmerking over die wet niet echt snap bij dit item.
Dat is toch een Nederlandse wet?
Waar voor zover ik vrij weinig bedrijven zich aan houden.
Noem er eens een paar dan die zich er niet aan houden?
de Nederlandse spoorwegen.
Je kon alleen opzeggen via facebook, twitter of telefoon, via een verborgen formulier een email gestuurd;
Verzonden: 02.06.19 21:28:15

Message Hoi, graag wil ik mijn Dal Voordeel opzeggen. Tevens wil ik jullie ervan bewust maken dat jullie in overtreding van de wet (Wet Van Dam 1 december 2011) zijn aangezien ik deze wel online kan afsluiten maar niet online kan opzeggen. zie; https://ictrecht.nl/2011/...agen-over-de-wet-van-dam/
reactie was dat het zou worden opgezegd, geen reactie op mijn opmerking.

[Reactie gewijzigd door Barracuda op 29 juni 2020 21:15]

Canal digitaal bijvoorbeeld.
Daar heb ik via de site een abbo voor internet tv aangevraagd en kan alleen opzeggen via de telefoon.
Ik heb via Facebook opgezegd, maar inderdaad het kon niet op dezelfde eenvoudige wijze als het aanmelden.
Wanneer een abbo online is afgesloten moet het, wettelijk geregeld, ook online opzegbaar zijn...
Misschien stond het telefoonnummer alleen op de website? :D
De originele post geeft als voorbeeld donateurschap van het WNF aan.

Edit: Nvm. Ik lees in de post van gielie dat dat niet onder deze wet valt.

[Reactie gewijzigd door Grutty op 29 juni 2020 16:27]

GeoBeo doet vermoeden dat hij zo een lijstje van 200 bedrijven kan oplepelen die zich hier niet aan houden, dus ik ben wel benieuwd of hier iets van waar is.
Mailen en dreigen dat je toekomstige betaling laat storneren.
Dat is leuk en aardig, maar het gaat hier over België, dus de Nederlandse wet gaat in dit geval niet op.
De thread begon bij @lenwar, een (volgens zijn profiel) Nederlandse user, met een klacht over een (naar ik aanneem) Nederlandse partij. Daar is deze wet wel op van toepassing. Nu heeft @gielie wel gelijk dat dit voor donateurs en leden niet geldt, maar voor donateurs is het zelfs simpeler en heb je geen donatieplicht dus je kunt je donatie ook gewoon stoppen door je machtiging in te trekken (evt via je bank).
Lenwar had het over het WNF, wat ook in België actief is. Dus geen Nederlandse partij. Wél heb je gelijk dat hij mogelijk een Nederlandse gebruiker is, hoewel hij natuurlijk nog steeds Belg kan zijn ondanks dat 'ie voornamelijk in Spijkenisse woont.

Afmelden via je bank kan inderdaad, maar dan trek je alléén de betaalverplichting in. Wat nu als je ook wil dat ze je andere gegevens uit het systeem gooien? Dat gaat je bank niet voor je regelen.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 29 juni 2020 17:33]

Dit gaat over abonnementen/langlopende contracten. Is een donateurschap een abonnement of langlopend contract? (ik zou het oprecht niet weten). Ik ben er in elk geval wel een groot voorstander van.
Voor donateurschappen en lidmaatschappen geldt dit niet, ze mogen zelfs stilzwijgend verlengen.

"De Wet Van Dam geldt echter niet voor het lidmaatschap van verenigingen. Een vereniging mag dus in de statuten of in een huishoudelijk reglement zelf bepalen wanneer en hoe een verenigingslid zijn of haar lidmaatschap mag opzeggen. Verenigingen mogen daarom ook het lidmaatschap stilzwijgend verlengen als het verenigingslid niet of niet op tijd opzegt. De standaard opzegtermijn is daarbij 1 maand."
https://www.doehetzelfnot...enigingen-en-stichtingen/
het is volgens mij verplicht om op dezelfde manier af te kunnen melden als dat je je ook hebt aangemeld.
Dus moet je een juridische procedure starten als een organisatie die niet aanbiedt, ook niet op aanvraag... ;) :)
Of gewoon de incasso blokkeren
Dat beëindigd niet je overeenkomst met de organisatie. Je hebt een contract met een betalingsverplichting. Als zij niet meer kunnen incasseren, betekend niet dat je niet meer hoeft te betalen.
Als jij gewoon hebt opgezegd maar zij weigeren zich aan de wet te houden zeer zeker wel. Met deze truc voorkom je een gang naar de rechter.
Nou, zo makkelijk en zonder gedoe is dat niet...

Dat grapje heb ik in 2008 met KPN gehad.
Internet dongle met simkaart a 35euro per maand toen de tijd (was veel van huis).
Na anderhalf jaar opgezegd (mocht toen per maand) omdat ik het niet meer nodig had.

Maand erop schrijft KPN gewoon geld af voor de maand na mijn afgesproken opzegging.
Direct bellen met KNP: ja er is iets fout gegaan het is nu echt stop gezet.
En mijn geld? ja dat krijgt u over 3 maanden terug gestort.
Niet mee eens natuurlijk.. dan moet u het terug laten boeken via uw bank en dan zet ik het in uw case!
Zo gezegd zo gedaan.

Maand erop werdt er 70 euro afgeschreven want vorige maand en weer een nieuwe maand.
Weer bellen, oepsie toch weer niet goed gegaan. uiteraard gingen ze het weer fixen en ik mijn geld terug laten boeken omdat ik anders weer 3 maanden moest wachten.

3 weken later een brief op de mat van KPN dat ik bij hun ben opgenomen in de administratie als wanbetaler en ik de komende 2 jaar geen abonnement meer bij hun mocht afsluiten.

Waarschijnlijk als ik er veel tijd in gestoken had was die aantekening er waarschijnlijk wel uit gehaald maar zomaar een betaling stopzetten kan zeker wel vervelende gevolgen hebben.
Wat jij beschrijft is meer een algemene probleem dat speelt bij veel grote bedrijven zodra je zaak/vraag iets afwijkt van het primaire proces.

Zolang alles zoals bij iedereen gaat is er niks aan de hand, zolang je ergens ook maar iets maatwerk of afwijking wil/nodig hebt kom je terecht in een bureaucratische bende waar de medewerkers die je spreekt binnen het bedrijf vaak niet eens op de hoogte zijn wat je met de vorige hebt besproken. Als die terugboeking niet in het systeem is of kan aangegeven worden door de medewerker die je hebt gesproken gaan al die andere rekeningen en brieven gewoon automatisch via een andere afdeling.

Zelf met organisaties als Steam, Ziggo, ABN Amro, Praxis en Microsoft op een vergelijkbare manier tegen veel bureaucratisch geneuzel aangelopen als je ook maar iets anders wil dan gebruikelijk.
Dit was voor mij ook effectief in het annuleren van een loterij (weet niet meer welke). Na een gratis lot zit je altijd vast, en omdat ze na een verzoek tot annulering toch gewoon incasseren ben ik die terug gaan boeken. Na 2x terugboeken zijn ze gestopt en nooit meer iets gehoord.
Hier een stuk van de consumentenbond website:
https://www.consumentenbo...opzeggen-van-abonnementen

Je mag een abonnement op dezelfde manier opzeggen als je het bent aangegaan. Heb je bijvoorbeeld telefonisch een abonnement genomen, dan mag je dit ook telefonisch beëindigen.
Wat ik aan gaf is dat als je iets op een website afsluit, je dat ook via de website zou moeten kunnen afmelden.
Echter moet de stichting/organisatie dat dan wel aanbieden.

Het aanbieden van een inschrijfformulier is geen bevestiging dat er ook een uitschrijfformulier is (al zou dat wel moeten).
Overigens is dit in veel gevallen wel geregeld, al ligt het uitschrijfformulier achter allerlei muurtjes en gangen verstopt in één kamer, terwijl het inschrijfformulier altijd direct op de virtuele balie ligt en in iedere gang hangt.
Die kan je via de website aanmelden, maar afmelden moet telefonisch of per post. (waarschijnlijk om de drempel hoger te maken, en dat ze je proberen om te halen om langer te blijven).
Daarom dit soort bedrijven alleen een bankrekening of creditcard geven waarbij jij er zelf voor kan kiezen om een opdracht in te trekken. Er zijn genoeg banken waar je een SEPA-machtiging in kan trekken, en bij een creditcard kun je vrijwel altijd het volledige bedrag terugvorderen.
Ik weet niet of dat zo werkt. Ik heb een overeenkomst met een organisatie. Als ik een machtiging zomaar intrek heb ik natuurlijk nog steeds een overeenkomst. Zij kunnen alleen niet meer incasseren op zo'n moment.
Het intrekken van de machtiging betekend niet dat je geen betalingsverplichting meer hebt. (in mijn voorbeeld met het WNF is dit natuurlijk een beetje een scheve redenatie natuurlijk, maar je snapt wat ik bedoel).

Anders trek ik ook de machtiging voor m'n hypotheek in :)
Daar heb je zeker gelijk in, en bij 99% van de abonnementen die je afsluit staat ook in de voorwaarden dat als je niet aan je betalingsverplichting voldoet ze je abonnement stopzetten, incassobureau op je afsturen (op jouw kosten) en nooit meer zaken met je zullen doen. Het is ook absoluut niet slim om zomaar een betaling terug te vorderen, ook wanneer je dat recht hebt, tenzij contact met de andere partij mislukt of je het niet erg vindt om permanent die partij als optie te verliezen.

Maar als het gaat om een donatie heb je vaak geen overeenkomst buiten de SEPA-machtiging. Een overeenkomst is tussen twee partijen, maar als de ene partij geld overmaakt en de andere partij niks hoeft te leveren dan blijft er niet veel overeenkomst over. In dat geval ben je volledig in je recht om die machtiging in te trekken, alleen niet altijd om geld terug te vorderen.
Maar als het gaat om een donatie heb je vaak geen overeenkomst buiten de SEPA-machtiging. Een overeenkomst is tussen twee partijen, maar als de ene partij geld overmaakt en de andere partij niks hoeft te leveren dan blijft er niet veel overeenkomst over. In dat geval ben je volledig in je recht om die machtiging in te trekken, alleen niet altijd om geld terug te vorderen.
Alleen om die reden krijg je dus 3 of 4x per jaar over het algemeen een blaadje of voortgang vanuit donaties.
Daarmee is er een overeenkomst gecreeerd waarbij beide partijen iets leveren en de betaling dus niet zomaar eenzijdig stopgezet kan worden.
Ik heb trouwens nog even verder gekeken. Je kan zelfs een automatische incasso niet stoppen volgens deze link. Dat kan alleen door de incassant gebeuren.
Je kan wel de incasso blokkeren, maar de incassant zal nog wel blijven proberen en uiteindelijk met aanmaningen komen enzo. (dus da's gedoe :) ). Even los van of een 'goed doel' daadwerkelijk die moeite neemt.

N.B. Een SEPA incassomachtiging is een formele registratie bij de bank. Het is meer dan dat de incassant zelf iedere maand een bedrag van je rekening af haalt.
Wettelijk is het zo geregeld dat je moet kunnen opzeggen zoals je je hebt aangemeld! dus als je je abbo per internet afsluit moet je ook per internet kunnen opzeggen! (nu is dit zo voor abonnementen, weet niet of dat in het geval van Donateur zijn ook geld (zoals de WWF))
Natuurlijk moet je perse telefonisch opzeggen bij een donateurschap want dan kunnen ze een script draaien en je nog een schuldgevoel proberen aan te praten, of je echt zeker weten wilt opzeggen en of je nog niet een laatste eenmalige donatie wilt doen...
Meestal gaat alles via automatisch incasso. Als de bank die alleen al stopzet is het gauw klaar. Je zou dan per mail/post nog facturen kunnen krijgen maar zolang je die niet betaald... ;)

Banken hebben nu met SEPA meer toegang tot allerlei info en kunnen deze ook namens jou delen.
Aan de kant van ING zal het niet bijster ingewikkeld zijn (lijkt mij) - houd toekomstige gewoon afschriften tegen na een 'opzegging' aan hun kant, en de wedergeleverde dienst (Netflix, Spotify, de krant, origin access, WNF, Amnesty international) 'merkt' dat direct.

[Reactie gewijzigd door Helium-3 op 29 juni 2020 23:50]

Gewoon stoppen met betalen. Zeker voor goede doelen. Wat gaan ze doen? een deurwaarder sturen?
Hebben de personen van de tegenrekeningen ook nog iets te zeggen over het delen van hun persoonsgegevens met die fintechbedrijven? Of worden ze op zijn minst ingelicht waar hun persoonsgegevens zonder hun toestemming verwerkt worden en onder welke voorwaarden?
Hebben de personen van de tegenrekeningen ook nog iets te zeggen over het delen van hun persoonsgegevens met die fintechbedrijven? Of worden ze op zijn minst ingelicht waar hun persoonsgegevens zonder hun toestemming verwerkt worden en onder welke voorwaarden?
Het probleem bij de meeste apps is, dat niemand echt de moeite kan of wil nemen om de gebruikersvoorwaarden door te nemen. Zodra je akkoord aanklikt. Om de app te kunnen/mogen gebruiken. Ga je automatisch akkoord met de (lange lijst ongelezen) gestelde gebruikersvoorwaarden. O-)
Gebruikersvoorwaarden geven met of zonder lezen niet zomaar recht om andermans recht op te heffen. Ook niet als het gegevens van anderen zijn. Dus als een bank of fintech handel in de persoonsgegevens van tegenrekeningen ziet is simpelweg de houder van de rekening om toestemming vragen niet genoeg om de persoonsgegevens van anderen te verwerken. Het zijn namelijk niet de persoonsgegevens van de persoon die 'toestemming' geeft en die persoon heeft niet zomaar een volmachtnom over andermans persoonsgegevens te beslissen.
z'n soort gelijke app was op tv in dragon's den hiermee kon je ook je abonnementen vergelijken en opzoek gaan naar de goedkoopste of ze opzeggen. Het lastige hieraan is dat je toestemming moet hebben om de gegevens van de gebruiker te bewaren. er waren er maar 5 die dat mochten in NL als ik het me goed herinner.
Toevallig gebruik ik die app (Dyme) voor de 'huishoudboek' functie. De functie voor abonnementen opzeggen moet in mijn ogen nog heel veel werk ondergaan, wil het (voor mij) nuttig zijn. Op dit moment staat er enkel dat je "mogelijk X euro" kunt besparen op je energiekosten. Niets over waarom men dit denkt (waar komt het getal vandaan) en al helemaal niets over wat er met je contract gebeurt als ze succesvol zijn in hun onderhandeling. Ik zit bijvoorbeeld niet te wachten op het krijgen van een verlenging van mijn contract.

Voor nu is het in mijn ogen vooral een gimmick, die heel veel transparantie mist. Pas op het moment dat ik inzicht krijg in de beweegredenen en consequenties, zou ik overwegen om het opzeggen of switchen van contracten aan een derde over te laten. Tot die tijd ga ik lekker zelf met Gaslicht.com aan de slag.
+1Anoniem: 498327
29 juni 2020 15:32
Ik weet het nog niet zo met dei PSD2 na deze podcast:
https://www.bnr.nl/podcas...-opgespannen-voet-met-avg.
Volgens mij goed om een meerderheid te hebben die er niet aan wil, voordat ze straks dit soort zaken gaan verplichten bij bijvoorbeeld het afsluiten van een hypotheek.
Aan de andere kant, een nieuwe bankrekening is ook klik-klak-klaar heb ik ondervonden, dus ik voorzie dat er veel meer geshopt gaat worden tussen banken om af en toe even de geschiedenis te wissen of een dummy rekening te openen waarop je indien verplicht voor een of ander wel inzage wilt geven, een soort spookrekening waar je salaris op ontvangt en niks anders dan geld doorstort naar een 2e rekening...

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 498327 op 29 juni 2020 15:34]

Het is dus niet de bank die het voor je doet, maar de bank die je gegevens om die reden verkoopt aan een externe partij die dan voor jou het bekijkt. Zolang goed onderstreept is dat je gegevens naar een externe partij gaan zie ik er niet zo'n probleem in, maar ik zou het zelf echt niet doen.
Die externe partij krijgt veel meer gegevens dan alleen over die abonnementen...
Volgens het boiling frog principe, volgen later vast beleidswijzigingen waardoor de bank transactiegegevens kan gebruiken voor diens (hypothecaire) kredietbeoordeling en/of voor verhuur aan derden.
Geen goed nieuws voor sepastop, Belgische startup die geld verdient met het vergemakkelijken van het opzeggen van dit soort contracten.
Als je een niche zoekt om iets te ondernemen... dat is dus een goed voorbeeld _/-\o_
En men maar zeggen dat niche geen geld oplevert :+
Niches kunnen meer opleveren dan men denkt :Y)

Ook is het heel leuk om met niches te werken.
Dus al je transacties worden doorgegeven aan een andere partij en die verdient dan vervolgens aan deals voor nieuwe contracten? Ik zou wel duidelijk willen hebben wat voor data die kant op gaat.
En over een half jaar komt ING met een dienst naar bedrijven?

Tegen een kleine betaling aan ING worden die niet meer opgenomen in de lijst van automatisch opzegbare abonnementen.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.