Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

LG plaatst groot modulair ledscherm in Taiwanese bioscoopzaal

LG heeft een groot modulair scherm in een Taiwanese bioscoopzaal geplaatst dat geheel uit leds bestaat en waar dus geen projector aan te pas komt. Het is de eerste keer dat LG een ledscherm in een bioscoopzaal plaatst en deze markt betreedt. Samsung doet dat al langer.

Het LG Led Cinema-scherm is 14 meter breed en 7 meter hoog, en is geplaatst in een Taiwanese bioscoopzaal van de keten Showtime Cinemas. Het scherm gaat gepaard met de Dolby Integrated Media Server IMS3000, waarmee onder meer Dolby Atmos wordt ondersteund. In de zaal is ruimte voor driehonderd stoelen.

Het 623"-scherm kan beelden met een resolutie tot 4096×2160 pixels weergeven en heeft net als oled-tv's het kenmerk dat elke pixel individueel is aan te sturen en zelf licht uitstraalt, waardoor geen projectie nodig is en een indrukwekkende zwartweergave is te bereiken. De configuratie bestaat uit 176 modules van 900x640x124mm, waarbij elke module weer uit 6 deelmodules bestaat. Elke module heeft in totaal 51.840 pixels en haalt een resolutie van 192x270 pixels. De pixelpitch bedraagt 3,3mm.

Een van de 176 modules die het hele scherm vormen.

Het scherm van LG kan een hogere helderheid halen dan 48cd/m², wat de dci-standaard is voor sdr-films die niet specifiek voor ledschermen zijn geoptimaliseerd. De contrastverhouding bedraagt ten minste 4000:1. De contrastverhouding bij projectie ligt doorgaans op 2500:1. Volgens LG gaan traditionele projectoren ongeveer 30.000 uur mee, terwijl zijn ledscherm een levensduur van 100.000 uur zou hebben.

In vergelijking met de traditionele bioscoopervaring door middel van projectie kan een ledscherm zoals dit van LG een veel hoger contrast, een hogere helderheid en een overtuigende hdr-ervaring bieden. Samsung is al wat langer actief in deze markt en heeft bijvoorbeeld in diverse Europese landen al verschillende Onyx-ledschermen geplaatst in bioscopen. Deze schermen halen een helderheid van 500cd/m², wat in de bioscoopzaal doorgaans tot 300cd/m² wordt beperkt. Dat is een stuk hoger dan de helderheid van 48cd/m² die normaal is bij projectie, al is dat bij Dolby Cinema 106cd/m².

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

16-06-2020 • 10:42

88 Linkedin

Reacties (88)

Wijzig sortering
Fantastisch qua beeld inderdaad. Op beuren een aantal keer de Samsung Wall gezien, moet voor een bioscoop scherm geweldig zijn.

Dit soort schermen heeft voor de bioscoopervaring wel een nadeel in het geluid. Bij een reguliere bioscoopzaal wordt een akoestisch transparant projectiescherm gebruikt, waar een aantal kanalen centerspeakers achter worden geplaatst. Dit zorgt ervoor dat met name stemmen extreem goed gelokaliseerd kunnen worden op de schermpositie.
Dit is met deze modules niet mogelijk, dus je zult met speakers rond het scherm en perceptual audio een vergelijkbaar effect moeten creëren. Dit kan tegenwoordig akelig goed ingeregeld worden, maar nooit zo exact als met daadwerkelijk luidsprekers achter het scherm, met name voor stoelen die wat verder aan de randen van de zaal geplaatst zijn.
Sony weet ook zijn platte schermen als luidspreker te gebruiken. Wanneer dit soort LED-modules maar plat en licht genoeg worden, kun je dat hier ook doen. Door ze individueel aan te sturen, zou je er dan zelfs een phased array van kunnen maken. Op die manier zou je het geluid misschien zelfs kunnen optimaliseren per stoel.
Ik zie dat nog niet zo snel gebeuren met deze modules, de koeling, controller en stroom wat nodig is per module maakt het zo dik.
Wellicht als ze het later aanpassen dat 1 module de omringende modules kan aansturen zodat die alleen de leds bevatten, dan wel.
Dit is met deze modules niet mogelijk, dus je zult met speakers rond het scherm en perceptual audio een vergelijkbaar effect moeten creëren. Dit kan tegenwoordig akelig goed ingeregeld worden, maar nooit zo exact als met daadwerkelijk luidsprekers achter het scherm, met name voor stoelen die wat verder aan de randen van de zaal geplaatst zijn.
Dat is inderdaad een bezwaar. Vooral omdat perceptual audio moeilijk te tunen valt op een oppervlak van her formaat van een bioscoopzaal. De geluiden zullen dus beter klinken op sommige plekken van de zaal. Maar wellicht vinden ze op termijn een oplossing om de speakers alsnog in deze modules te plaatsen. Daardoor zou je wellicht nog nauwkeuriger audio kunnen krijgen.
Zoals je op de foto kunt zien zit er nog een stuk zwart doek om het scherm heen. Daar kunnen ze speakers achter plaatsen. Als het een 64 array krijgt dan staan de speakers sowieso rond om de zaal en aan het plafond.

Dit zal waarschijnlijk wel de toekomst worden, samen met microled modules, kunnen ze nu grote schermen maken. Projectie zal gaan verdwijnen.

Nu nog wachten tot de eerste high end thuisbuiscoop gebruik gaat maken van zulke panelen.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 16 juni 2020 15:54]

Bij het maken van de serie Mandalorian werden dit soort schermen gebruikt om live SFX backdrops te tonen ipv green screen en het in post productie te doen.
https://www.slashfilm.com/the-mandalorian-stagecraft-photos/
Klopt, the Volume. Overigens een leuke serie op Disney+ over het maken van de Mandalorian. De aflevering hierover was erg leuk. Verteld werd ook dat ze game software gebruiken om de schermen aan te sturen, gekoppeld met de camera. Ik geloof dat het de Unreal engine is.

Echte aanrader die serie.
Leuke innovatie, maar een Dolby Vision systeem zou tot 10.000cd/m2 moeten kunnen produceren, dat is dan weer aanzienlijk meer dan deze oplossing en hebben standaard een contrastratio van 5,000:1 (en kunnen met het juiste bronmateriaal daar dus énorm ver overheen)

Ze trekken (voor de marketing) dus de vergelijking met "ouderwetse" projectoren.

[Reactie gewijzigd door pagani op 16 juni 2020 10:52]

Je vergeet daarbij dat Dolby Vision niet uit gaat van een volledig donkere ruimte, wat een bioscoopzaal wel is. Dus dan hoeft het contrast ook niet zo hoog te zijn om hetzelfde effect te halen.
Misschien wordt dat wel de volgende innovatie. De reden om de bioscoopzaal donker te houden is om de projectietechniek tegemoet te komen. Wanneer er nu iets nieuws is, hoeft die zaal niet meer perse helemaal donker.
Ik denk dat het 'in het donker zetten' van de andere bezoekers anders ook heel veel helpt voor de beleving.
En natuurlijk om de focus helemaal bij de film te houden. Als alles donker is, wordt je nergens door afgeleid.
Behalve dan door telefoons die afgaan, etende kijkers enz...
Over het algemeen word ik niet enthousiast van het zien van een bioscoopzaal in vol licht, dan pas zie je hoe lelijk, vies of beschadigd het interieur eigenlijk is.. het zou mij niet verbazen dat het minder donker maken van de bioscoop een averechts effect op de beleving heeft.
Je zit natuurlijk nog wel met reflectie van het scherm(en). :)
Goed punt inderdaad!
Dan is iedereen in de zaal even kort verblind. Lijkt me geen prettige ervaring. Zoals ook in de tekst te lezen, worden de schermen van Samsung al gelimiteerd tot 300cd/m².

- geen idee waarom je op +2 wordt gezet, want wat je zegt klopt niks van. Dolby Vision stelt een minimumvereiste van 1000 nits, en Dolby heeft een proof of concept monitor gemaakt die een piekhelderheid van 4000 nits haalt.
10.000 nits gaan we de komende jaren echt nog niet halen.

Dolby's eigen Cinema opzet haalt 31 foot-lambert, of ongeveer 100 cd/m². Wat jij nu zegt is dat ze een systeem hadden moeten plaatsen wat 100x zoveel licht zou moeten produceren als de huidige gangbare systemen volgens Dolby zelf.

[Reactie gewijzigd door Jeroenneman op 16 juni 2020 11:20]

Je gaat ook niet het hele scherm daarmee bestralen, maar bijvoorbeeld een flits van een explosie of schot van een pistool mag (lokaal) best een piek hebben.
Wordt leuk wanneer de atoombommen exploderen en de lichtflits het hele scherm bestrijkt :+
Dan krijgt de hele zaal lasogen...
10.000 nits zijn al behaald in 2018 en gedemonstreerd door Sony op een speciale CES demo met een 8K TV.

En door het aanwezige journaille beschreven als de meest realistische TV beelden ooit.

De meeste mensen staren zich blind op resolutiewaardes of contrast waardes, maar de echte doorbraak zit in de combinatie hoge nit waardes i.s.m. hoge resolutie en goede zwart waardes.

https://youtu.be/OphJ2YtYIOY
Er zal wel een reden zijn dat het bij een demo bleef. Energieverbruik zal wel astronomisch zijn geweest.
Ongetwijfeld. En al helemaal als er een complete bioscoop met modulaire schermen gebouwd wordt met deze nitwaarden.

Neemt niet weg dat alle tech websites en bladen die erbij waren wel heel lyrisch waren over de kijk ervaring, dus wie weet wat de toekomst kan brengen als het betaalbaar en energie-zuiniger wordt.
Deze techniek zal nog wel komen in de huiskamer. Kan echter nog wel een paar jaar duren.
De meest realistische beelden ooit, en dan gaan we naar Gran Turismo kijken?
Dat moet helemaal niet, maar die mogelijkheid biedt Dolby Vision. Zo biedt HDMI 2.1 ook veel mogelijkheden, betekent niet dat tv's met een HDMI 2.1 aansluiting al die mogelijkheden ook moeten ondersteunen.
Als ik me niet vergis is de Dolby Cinema standaard voor HDR/Dolby Vision materiaal 106 cd/m2..
Grapjas! In een verduisterde bioscoopzaal, waar alle ogen zich aan het donker aanpassen, ga je geen 10.000 cd/m² lopen stralen, tenzij je mensen blind wilt maken.
De contrastverhouding bedraagt ten minste 4000:1.
Als de leds uit kunnen, waarom is het contrast dan niet oneindig zoals bij oled?
Je hebt ook nog last van overspraak, als alle LED's om je heen op 100% staan, hoeveel licht weerkaatst er dan toch nog terug en komt terecht bij de LED die ernaast uitstaat, dat hoeft maar een fractie te zijn (0,025%). Daarnaast zitten er vaak extra laagjes in een LED die de juiste kleur maken (fosfor bijvoorbeeld), zo'n laagje kan ook even nagloeien. En zoals @depeje ook aangeeft staan de LED's ook niet altijd 100% uit. Dat kan ook een technische reden hebben, bijvoorbeeld dat de reactietijd fors oploopt van 'koud' naar vol aan. Een klein lekstroompje kan er dan voor zorgen dat het geheel wat sneller reageert.

Een verhouding van 4000:1 is heel fors. Een auto kan dit bijvoorbeeld al niet, die kan geen 200km/u rijden en ook 50m/u (constante snelheid).
De verhouding 4000:1 klinkt inderdaad misschien veel, maar je vergelijking vind ik niet redelijk. Een auto kan prima stil staan, dus dan heb je een 'oneindig' contrast. Verder zie je nou eenmaal erg vaak veel grotere contrasten in het elektrisch domein dan in het mechanische.

Op een zonnige dag zit je buiten zo aan de 100.000 lux, als het schemert nog maar 10 lux (bron:wiki). Toch alweer 10.000:1.

Of wat denk je van het contrast tussen een gesprek (50 dB) en een concert (100 dB): 100.000:1. Ja, ik begrijp dat we de intensiteit logaritmisch interpreteren. Maar dat geld dus net zo voor licht van een scherm toch?
Dat kan ook een technische reden hebben, bijvoorbeeld dat de reactietijd fors oploopt van 'koud' naar vol aan. Een klein lekstroompje kan er dan voor zorgen dat het geheel wat sneller reageert.
De schakeltijd van LED's is dusdanig snel, dat het in monitorschermen ook wordt ingezet voor PWM als een manier de helderheid instelbaar te maken. Daar is bijv. 100 Hz niets geks aan, oftewel 0.01 seconde tijd voor een hele periode (aan + uit). Maar van PWM krijgen sommige mensen hoofdpijn van.

IMHO is het probleem dat een LED pas reageert vanaf een bepaalde "If" (voorwaartse stroom, dit verschilt per halfgeleidermateriaal), bijv. 5 mA, dan pas begint hij op te lichten. Daaronder is hij uit. Je krijgt dus een grayscale "gat" tussen absoluut zwart (LED=uit) en de start-lichtwaarde bij die 5 mA. Zit het videosignaal net op dit overgangsgebied, dan krijg je problemen in de zeer donkere scenes met LEDs die net aan of uit gaan (o.a. black crush). Ik denk dus dat ze daarom de LEDs nooit onder de voorwaartse stroom laten komen om dat soort flikkeringen in het zwart te vermijden, want dat wil je als Dolby natuurlijk niet je naam aan verbinden. Dat betekent dat de LEDs altijd minimaal aan staan en ze daarom een contrast van 4000:1 hebben. Oneindig kan dus wel, maar met het genoemde risico. :P

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 16 juni 2020 17:08]

"Volledig uit" lijkt me een marketingterm. De transistoren die de (o)led aansturen hebben toch nog altijd een lekstroom in de donkerste stand. En al zeker als ze de transistor (en de rest van het versterkingscircuit) niet willen satureren om snel terug naar "aan" te kunnen gaan. Het resultaat zal nog altijd stukken beter zijn dan bij de LCD techniek, maar ik verwacht echt niet dat een LED volledig uit kan.

Misschien is 'uit" voldoende donker om door een mens niet meer waargenomen te kunnen worden.
"uit" is toch gewoon: stroom er af, dus stuurt geen enkel lichtdeeltje meer uit?

Misschien hebben ze het over het eerste stapje dat lichter is dan "uit"? Dus wat is de donkerste kleur die nog weergegeven kan worden (die niet volledig uit is).
Dat is nou juist zijn punt. Het gaat niet volledig uit omdat het aanzetten vanuit het volledige uitschakelen te lang zou duren. De LEDs gaan dus in een soort low-power modus vanuit waar ze snel weer kunnen inschakelen.
Ik weet dat dit bij plasma zo is maar LED's zijn halfgeleiders en hebben schakeltijden in de nanoseconden. ( fiber optics zijn een mooi toepassingsgebied daarvan)
De LED zelf is ook niet het probleem. Deze LEDs moeten vrij veel licht uitstralen als ze aan zijn en de krachtigere aansturingselektronica voegt daar vertraging aan toe.
Ook die electronics draait routinematig in het GHz gebied. Moderne vermogenselectronica draait hier echt z’n hand niet voor om, ik moet af en toe schakelingen al hard afremmen qua flanksteilheid omdat ik de storingen die het veroorzaakt niet meer weggefilterd krijg..
Schakeltijd is iets anders dan de lekstroom. Bij digitale transmissie is het ook niet zo belangrijk dat uit volledig uit is. Als het te moeilijk is om snel volledig uit te gaan gebruiken ze gewoon de donkere standen van de transmitter niet.
Hoe halen ze de stroom er volledig af? Als dat met transistoren gebeurt is dat namelijk niet mogelijk. Dat tweede punt is ook wel heel belangrijk, en ik hoop dat dat ook wel ergens gespecifiëerd is.
Ow kan dat niet? weet je ook hoe dat dan bij oled gebeurt?
Even snel gegoogled: https://www.researchgate....ming-chart_fig4_271590116

Met transistoren dus. (T1 en T2)
Zo'n transistor kan zo-goed-als-uit. En aanschakelen vanuit 'uit' gaat echt wel snel genoeg. (Van aan naar uit was vroeger langzamer omdat er nog ladingdragers konden rondzwerven, maar bij FETs is dat ook instant).
En bij een bioscoopscherm denk je in milliseconden, bij transistors in nanoseconden. Dus dat is echt geen probleem.
Maar er is wel lekstroom. Zomaar een FET, van 1.4 ampere, heeft een lekstroom van 1 micro-ampere. Dus een verhouding van 1 op een miljoen.
Als dat niet genoeg is zet je een weerstandje parallel aan de LED. Die kan dan de lekstroom afvoeren.
Dus 0 wordt echt 0.
Er komt meer licht door reflectie van andere pixels naar het publiek en terug naar het scherm. (Daarom zijn bioscoopzalen zwart geverfd).
Volgens mij staat er "ten minste", dus ik verwacht dat het nog beter kan. :)
Vette ontwikkeling! Mooi om zoiets in de toekomst te hebben voor particulieren. Zo kun je aan de hand van modules je eigen afmeting bepalen van het scherm.

Nu ben je gewoon afhankelijk van de standaard inches. En zo kun je zelf passen en meten.

[Reactie gewijzigd door H.Boss op 16 juni 2020 10:54]

Nadeel is alleen wel dat wanneer je meer of minder modules plaatst, je digitaal moet gaan schalen.
Daarmee verlies je scherpte.
Het is zeg maar alsof je een 2560x1440 monitor 4k beeld weer laat geven.
Het vervelende is alleen dat je niet alleen met de modules de afmetingen van het scherm aan het bepalen bent, maar ook de resolutie. Neem het genoemde scherm bijvoorbeeld, deze wordt opgebouwd uit modules die een resolutie van 192 x 270 pixels hebben. Als jij dan weet dat je er maar 8 in de breedte kwijt kunt en 4 in de hoogte, dan heb jij dus een resolutie gerealiseerd van 1536x1080. Je zult er toch echt 10 in de breedte kwijt moeten kunnen om een echte HD resolutie te krijgen.

Vandaar dat we als consument liever werken met vaste dimensies (afmeting TV/scherm) en dan een resolutie kiezen die we willen, het paneel wordt er dan wel op aangepast door de fabrikant.

Wel interessant trouwens dat dit scherm is opgebouwd uit 176 modules van 51.840 pixels (9 123 840), wat toch echt meer pixels zijn dan 4096 x 2160 (8 847 360). Ach, dat zijn vast de traditionele zwarte balken in de bioscoop. :+
Er zullen best een paar rijke particulieren zijn die een eigen grote bios zaal hebben.

Je kan natuurlijk een muur van 3x6 meter volhangen maar als je weet dat iedere pixel meer dan 3mm is zul je op 3 meter niet heel veel scherpte zien. Uiteindelijk heb je een bepaalde afstand nodig bij een bepaalde grote van een scherm om alles nog te kunnen zien.

Probeer in de bios maar eens helemaal vooraan te zitten bij een snelle actiefilm, je kan het echt niet volgen links rechts onder boven.
Kan dit nog wel samenwerken met gangbare 3D-brillen? Volgens mij werken een aantal systemen met gepolariseerd licht (linkeroog andere polarisatie dan rechteroog), dus bioscopen die dat gebruiken zullen dan op een ander 3D systeem over moeten?

(Al vind ik dat ook wel een uitstekend moment om 3D compleet er uit te doen. Graag zelfs.)

[Reactie gewijzigd door vanaalten op 16 juni 2020 10:51]

Ik geloof er heilig in dat de enige reden waarom men nog 3D doet is omdat de projectors nog afbetaald moeten worden.
Meest gehoorde klacht is dan ook 'het kost extra euros' ipv 'krijg er hoofdpijn van'
Onwaarschijnlijk, want iedere nieuwe Dolby Cinema zaal die wordt geöpend heeft nieuwe 3D projectoren, ook bestaat het in het geval van dolby cinema uit een set van 2 projectoren waarvan je een prima in een andere zaal zou kunnen parkeren als je geen 3D wilt weergeven, het ligt dus niet aan het afbetalen van 3D projectoren. Ik denk eerder dat bioscopen nogsteeds hopen dat 3D voor het gemiddelde publiek de reden is om naar de film te gaan ipv op de bank netflix te kijken. Voor mij is het in ieder geval wel een van de redenen om een film in de bioscoop te bekijken, zeker in een dolby cinema zaal aangezien dat 3D systeem met kleurfilters werkt en dus veel rustiger is voor de ogen dan donkere gepolariseerde brillen of shutter brillen.
Voor mij is het in ieder geval een reden om thuis te blijven.
Ik ga eens per twee jaar naar de bioscoop en het is eigenlijk altijd een 3D film.
Bij Dolby Vision 3D is er maar 1 laserprojector (DLP), dus geen 2 om 3D te produceren, juist precies vanwege de reden die je stelt, die werkt met een kleurenfilter.. En ben met je eens, de dolby cinema zalen hebben wel het mooiste 3D, maar ook die brillen zijn in verhouding best donker. Jammer dat ze die niet voor thuis hebben, want ook ik vind die wat rustiger kijken dan de shutterglasses voor thuis.
Ik heb het over Dolby Cinema (met Dolby 3D), daar maakt men gebruik van 2 laserprojectoren die ieder een iets ander rgb spectrum projecteren. Vaak als een stack, maar ook wel eens tegenover elkaar projecterend via een prisma (JT eindhoven gebruikt die opstelling).

Zie 2e paragraaf onder Technology:
https://en.wikipedia.org/wiki/Dolby_Cinema
ik geloof er heilig in dat er genoeg mensen zijn die 3D nog steeds leuk vinden.

dat ik dat niet begrijp is een heel andere discussie, dat ik vind dat het niets toevoegt ook...

Christopher Nolan kan het goed verwoorden

[Reactie gewijzigd door Rnej op 16 juni 2020 13:21]

mwa vind Nolan nou niet echt een goed voorbeeld, die man is zo biased als het maar zijn kan, liefst zou hij zijn films nog gewoon op film blijven maken terwijl er inmiddels echt geen reden meer voor is (en het kost ook bakken met geld meer, want uiteindelijk moet het toch weer gescanned worden).
wat betreft zijn mening over 3D vind ik dat zijn argument wel ergens op slaat; 3D voegt geen echte dieptewerking toe, immers heb je al perspectief en achtergrondonscherpte in je beeld.

3D is een trucje, dat, toegegeven, sommige mensen kunnen waarderen. Ikzelf vind het alleen maar storend en geef de man wat dat betreft gelijk.

wat betreft film vs digitaal kan je inderdaad discussies over voeren, de man is beter in Hollywood blockbusters maken dan ik... dus ik ben geneigd om in ieder geval naar zijn verhaal te luisteren :P
Sorry hoor, maar de man heeft ongelijk wat betreft 3d (alsin stereoscopic), het is verre van een trucje, wij mensen zien nu eenmaal in 'stereo'. perspectief en achtergrondscherpte zijn toch hele andere zaken.
perspectief ontstaat omdat je nu eenmaal 2 ogen hebt... achtergrondonscherpte zorgt voor dieptewerking. zo zie je in het echt ook.

dus het is een trucje. en als jij dat mooi vindt is dat prima, maar inschatten hoe groot iets is of hoe ver het weg is kan je prima zonder 3D bril op.. dat is het punt dat Nolan maakt.

als ik bijvoorbeeld in het echt naar een jungle kijk dan zie ik niet honderden verschillende planten over 4 dieptelagen verdeeld, waarbij elke laag even scherp is.... want dat is wat je voorgeschoteld krijgt als een film "3D" is.
dit zou inderdaad minder van belang zijn voor een bioscoop, die brillen zijn in vergelijking met het scherm een minimale herinvestering. Bovendien (zoals jij ook al aangeeft) ken ik niemand die 3D films nu echt beter vinden, sterker nog, ik ken er genoeg die liever de 2D versie kijken omdat ze hoofdpijn krijgen of de effecten juist slecht zijn of to obvious zijn gemaakt zijn voor het 3D effect in de bioscoop.
Hier heb je er een.
Ik vind het juist de reden om naar de bios te gaan ipv thuis te kijken.
En nog een, maar zowiezo kijk ik liever thuis dan in de bioscoop. Ik kan niet tegen de lage framerate in de bioscoop, ook niet bij 2D. Nu ik er over nadenk, op deze schermen zou men de film misschien wel in 100hz kunnen tonen…

[Reactie gewijzigd door StGermain op 16 juni 2020 15:07]

Uhm, je weet toch wel dat de doorsnee digitale projector heel wat hogere framerates heeft dan die 24hz..
Nee maar ik woon nogal afgelegen en de digitale projectoren zijn hier nog niet echt doorgebroken...
huh? voor zover ik weet is er geen 'gewone' bioskoop meer die nog film projectoren gebruikt, alle bioskopen zijn al jaren digitaal. (enkele uitzonderingen daargelaten waar dan alleen nog hele oude films getoond worden waarvan men zelf nog de filmcannisters heeft.
Wat velen misschien niet weten is dat je tegenwoordig in veel bioscopen gewoon een 2D bril kan krijgen. Dus mocht je hoofdpijn krijgen van 3D doe hier dan je voordeel mee en je hoeft niet meer te wachten op de 2D vertoning die vaak een paar dagen later is.
Ik ben brildragend. Een extra bril die niet optimaal zit over mijn gewone bril vind ik flink vervelend - dus dan maakt het niet uit of dat een 3D of 2D bril is.

Daarom zou ik het he-le-maal prima vinden als 3D uit de bioscoop verdwijnt. :) (en ja, ik weet dat niet iedereen er zo over denkt)
tja, ik ben ook brildager maar heb daar niet zo'n probleem mee met die extra bril, ik vind het zeker de moeite waard om een film in 3D te zien (blockbusters etc, een simpele romantische comedy ofzo hoeft voor mij dan weer niet in 3D).
Als meer bioscopen zo n scherm zouden hebben, zou t me wel overhalen om vaker een bioscoopje te bezoeken. Zeker met n goede dolby atmos setup.

Laatst nog naar de bioscoop gegaan hier, maar t beeld en t geluid viel me echt vies tegen. Dan kijk ik liever thuis in 4k met mn marantz 7.1. De 3d ervaring is t enige wat nog meerwaarde bied tov thuis.

Begrijp best dat er bioscopen zijn die al n wat betere ervaring bieden, maar om zolang te reizen voor n filmpje is t ook niet.

Tijd voor vernieuwing...zet die schermen maar in elke bioscoop.
De ene bioscoop is de andere niet. Bij Pathé ben ik altijd zwaar onder de indruk van het geluid. Bij oudere bioscopen niet.
Je hebt absoluut gelijk dat voor iemand met zo'n setup bioscoop weinig meerwaarde geeft.

Ik heb een leuke audioset (2.0), maar geen zin/tijd/geld over om hier 3/5/7.1 en 4k van te maken. Dus voor mij geldt dat elke bios, hoe ouderwets ook, een grote verbetering is.

En het is natuurlijk "een avondje uit" :-)
Ben er gedeeltelijk mee eens. Ik heb hier een bioscoopruimte gemaakt met ook 4K scherm en Marantz setup en desondanks dat dit een behoorlijke setup is, is een bioscoopbezoek toch meer immersive dan thuis. Beeld en geluid is super thuis en kijk er erg graag, maar het kan niet tippen aan een professionele setup. films die voor mij bioscoopwaardig zijn, bezoek ik dan ook.
Zulke schermen is natuurlijk wel de toekomst voor bioscoop zalen. Zou dit weer een einde betekenen voor de 3D film gezien je de twee beelden van de stereografie niet kunt polariseren met zo'n scherm? Misschien elke pixel een eigen polarisatie filter? Of veel duurdere blinder brillen (waar ik persoonlijk koppijn van krijg met het geknipper)... Veel nieuwe technieken gaan vaak een stap naar voren, maar op andere gebieden vaak ook een stapje terug.
Ik wil zelf een bioscoopzaal zien die alle wanden bekleed heeft met leds zodat je (zonder vr-bril, dus zonder stereoscopie) lekker 360 (of 180) graden films kunt tonen (wel met een focus naar voren, anders krijg je last van je nek).

Dán komt de toegevoegde waarde van een bios weer naar voren (nu heeft iedereen wel een bioscoop-size tv, gecorrigeerd voor hoever je van het scherm zit).
Ik zou het niet erg vinden als ze grootformaat TV's in bioscopen installeren om zo meer, kleinere zalen aan te bieden, zodat ze een grotere diversiteit aan films in een meer besloten omgeving kunnen laten zien. En zodat je een zaaltje voor jezelf kunt huren voor feestjes.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True