Atlus brengt jrpg Persona 4 Golden uit op Steam voor 20 euro

Ontwikkelaar Atlus heeft Persona 4 Golden uitgebracht voor de pc. De game was voorheen enkel speelbaar op de PlayStation Vita. De jprg is per direct beschikbaar op Steam en kost 20 euro. Een deluxe edition met digitale soundtrack en een artbook is ook beschikbaar voor 25 euro.

Atlus deed de aankondiging tijdens de PC Gaming Show, en bracht de game direct daarna uit op Steam. Persona 4 Golden is een verbeterde versie van Persona 4, die in 2008 uitkwam voor de PS2. De verbeterde variant kwam op zijn beurt uit in 2012, en was tot voor kort exclusief speelbaar op de PlayStation Vita. De game werd bij release goed ontvangen; de game heeft een score van 93 op Metacritic.

Persona 4 Golden is de eerste mainline game uit de franchise die uitkomt voor de pc. Eerder waren deze games uit deze jrpg-serie enkel beschikbaar op PlayStation-platforms. Het is nog niet duidelijk of andere games uit de serie, zoals Persona 5 uit 2017, naar de pc komen. Atlus bracht in 2019 al wel Catherine Classic uit op Steam. Dat is een pc-port van puzzelgame Catherine voor de PlayStation 3 en Xbox 360.

Door Daan van Monsjou

Redacteur

14-06-2020 • 14:54

38 Linkedin

Submitter: NickyVDP

Reacties (38)

Wijzig sortering
Ziet er goed uit, maar zag dat het Denuvo Anti-tamper gebruikt. Is dat nog een reden om het links te laten liggen?

Echt een hekel aan malware op de computer.
Echt een hekel aan malware op de computer.
In tegenstelling tot Denuvo Anti-Cheat draat hun Anti-Tamper gewoon in user-mode en doet bijzonder weinig gevaarlijke dingen.

Waar het heel sterk versimpeld op neerkomt is het volgende:
  • Nog voor het downloaden van de installatie-files gaat er een fingerprint van je hardware naar Steam en Denuvo.
  • Wat je van Steam downloadt is een executable die ten dele in een virtual machine draait waarvan de CPU-opcodes cyrptografisch scrambled zijn. De sleutel hiervoor wordt deels opgebouwd uit jouw hardware fingerprint. Dat zorgt er voor dat piraten niet een enkele gestolen sleutel kunnen hergebruiken.
  • Wanneer je de game speelt draaien bepaalde kritieke onderdelen in die virtual machine. Hierdoor kunnen piraten niet makkelijk authenticatie-code wegpatchen met een crack.
  • Alle andere features zoals periodieke herauthenticatie, max. aantal parallele installaties, etc. zijn optioneel - maar worden wel veel door veel uitgevers gehanteerd.
De controverse rondom Denuvo AT ligt meer in de hoek van "wat als ze ooit de stekker eruit trekken?"
En er zijn hardnekkige problemen met developers die de bescherming fout inbouwen en performance-kritieke code van hun game ook binnen de Denuvo VM draaien, wat de algehele performance natuurlijk niet ten goede komt.


Dat allemaal gezegd hebbende: De port van Persona 4 Golden is schijnbaar noch inhouse door Atlus gedaan, noch door de studio's die Sega normaal inzet voor PC ports, maar is door Sega geoutsourced - mogelijk om op de kosten te beknibbelen. YMMV wat betreft de kwaliteit van de port, dus.
Performance wise zal het in elk geval allemaal wel los lopen als je naar de minimum hardware specs kijkt.

[EDIT]
OK. Durante schijnt de port een thumbs-up te geven als "well-made."
Dus dit zal geen probleem zijn. :)

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 14 juni 2020 17:54]

Volgens mij beantwoordt je je eigen vraag...
Je zegt dat alsof dat iets slechts is?...

Luister, ik was zelf ook ooit jonge knaap en had niet honderden guldens/euro's te over om elk spel dat ik wou spelen te kunnen veroorloven.. en ja ik heb ook in mijn jeugd genoeg spellen illegaal gespeeld..
Maar dat is niet een recht dat je hebt. Het is érg belangrijk dat je dát niet vergeet.. jij hebt niet het recht om voor niks spellen te kunnen spelen.
Mooi dat je zulke mooie normen en waarden hebt hoor, maar dat wil niet zeggen dat anderen op dezelfde manier denken..

jij hebt het over "recht" maar in mijn ogen doet dat er heel erg weinig toe..
Ik denk dat er maar heel weinig mensen zijn die "denken dat ze recht op gratis games hebben".
Ze spelen gewoon de illegale versie omdat ze het niet willen of kunnen betalen, en omdat het ze niet interesseert of het volgens het recht mag of niet.

Zelf koop ik heel veel games en heb meer dan 800 games in mijn steam library, maar ik speel ook genoeg spellen illegaal, bijvoorbeeld als de publisher me niet aan staat, er irritante drm's op zitten of om andere praktische redenen.

Afgaande op jouw bericht zie jij dit als moreel verwerpelijk, en dat mag.
Ik zie het gewoon als praktisch.. in 9/10 gevallen werkt een gekraakte versie namelijk makkelijker en beter dan de originele versie.
En zolang dat het geval is zie ik het als een gevalletje eigen schuld dikke bult.

Als een spel Denuvo heeft koop ik het iig per definitie niet, en als ik het toch wil spelen wacht ik dus op de gekraakte versie.

Dat is de enige manier om dit soort draconische DRM's de nek om te draaien, vote with your wallet.

Ergens wel jammer want ik was heel enthousiast toen ik zag dat Persona 4 naar steam kwam.
Ik heb zelf Persona 5 gespeeld via een ps3 emulator en dat was best vermakelijk.
Pech dus voor Atlas, want nu missen ze iig 1 verkoop, zonder Denuvo had ik de game zeker aangeschaft, maar nu wordt het wachten op de crack.

[Reactie gewijzigd door xenn99 op 14 juni 2020 19:11]

Als de publisher je niet aanstaat, prima koop de game niet.

Maar ga me geen verhaal ophangen hoe al die mensen hun harde werk niet betaald hoeft te worden.

Geacht een (ex) gamedeveloper.
Je kunt het ook nog anders formuleren:

omdat de consumentenrechten bij veel publishers niet gewaarborgd zijn, forceren spelers hun eigen wettelijke bedenktermijn. Sommigen geven dan de game echter niet terug. ;)

Sommigen wel / of betalen dan alsnog. Zelf meermaals gedaan. De publishers/devs die het echt verdienen die krijgen geld.

Hoe dan ook moet je niet de illusie hebben dat je dit ooit gaat veranderen. Het is inherent aan software en zeker aan internet. Data wordt gedeeld. Deal with it. Ik denk dat onderhand helder is dat repressie slecht werkt. Tegelijkertijd zie je gigantische goodwill bij een developer als CDPR die ver blijft van DRM.

Het gaat om de benadering en de perceptie van downloaden. Nog altijd doen publishers veel te weinig om de redenen om te downloaden weg te nemen. Ze proberen het langs de repressie-kant met DRM en always online eisen... wordt niet in dank afgenomen en is steeds opnieuw een bewijs dat men de consument niet wil vertrouwen. Nou prima, like for like dan toch?

Ook al die pre- en post-launch DLC bijvoorbeeld... proberen FOMO te kweken bij consumenten die niet pre-orderen maar die gewoon de volle prijs betalen. Dikke vinger, ik download toch gewoon de full release ergens dan? Want ook al boeien die skins me niet, ik wil ze wel hebben, want ze horen bij het product.

En dan kan je ook als developer hier nog iets van vinden, vanuit ethisch oogpunt. Wil je je klanten echt op deze manier behandelen, of kies je liever een softe aanpak en drijf je op goodwill. De praktijk laat zien dat dat mogelijk is, want downloaden en kopieren van software is er al sinds de eerste floppy, de markt is hoe dan ook booming. Maw jij als developer kan ook intern eens een schopje geven, ooit overwogen? Of is dat te riskant. De ethische overweging werkt dus ook twee kanten op. DRM zegt dat de klant per definitie gecontroleerd moet worden... hoeveel winkeliers fouilleren jou voordat je naar buiten mag? En elke keer als je, zeg, een gekocht kledingstuk aantrekt?

Waarom kan DRM niet gedeactiveerd worden per licentie, zodat je de eerlijke klanten niet raakt? Zomaar even een, wellicht hele gekke, vraag.

Piracy is wat dit alles betreft ontzettend goed en gezond omdat het publishers scherp houdt. Het is al onlosmakelijk verbonden met de legale markt, omdat enkele publishers er ook al een USP van hebben gemaakt om geen DRM te bieden. Zie GOG. Een ander element van piracy is het beschermen van legacy. Veel software wordt niet bewaard maar iteratief verbeterd, waarmee geschiedenis wordt vernietigd - allemaal ten bate van de commercie. Is commercie echt zo belangrijk?

[Reactie gewijzigd door Vayra op 15 juni 2020 09:49]

Te. Eerste, je kan wel gewoon proberen en terugbrengen via steam en vele andere stores.
Het gaat om de benadering en de perceptie van downloaden. Nog altijd doen publishers veel te weinig om de redenen om te downloaden weg te nemen. Ze proberen het langs de repressie-kant met DRM en always online eisen... wordt niet in dank afgenomen en is steeds opnieuw een bewijs dat men de consument niet wil vertrouwen. Nou prima, like for like dan toch?
Goed ik ga er even voor de lol vanuit dat jij nooit 4-5 jaar hard hebt gewerkt aan een product dat dan 4 dagen voor launch online staat, en dan massaal wordt gedownload, en niet verkoopt... waardoor het bedrijf bankroet gaat...

Maar wat gaat een publisher/developer doen om “de redenen om dowloaden weg te nemen” want als het gekraakt is kan je het alsnog gewoon helemaal downloaden, ja of we hangen er een live service aan zodat het niet werkt zonder server, oh maar dat is ook slecht, ok free to play dan? Oh wil je ook niet? Hmm ok wel hoe ga ik legale gebruikers wel iets geven maar downloaders niet dan, oh drm? Oh dat mag niet, hoe houd ik ze uit elkaar dan?

Dit slaat gewoon nergends op, het enige dat een publisher kan doen om iemand over te halen X product te kopen is een goed product neerzetten, of het gratis maken en dan addons verkopen dmv online unique id. Waardoor downloaden niet werkt.

Verder kunnen we niks.
ook al die pre- en post-launch DLC bijvoorbeeld... proberen FOMO te kweken bij consumenten die niet pre-orderen maar die gewoon de volle prijs betalen. Dikke vinger, ik download toch gewoon de full release ergens dan? Want ook al boeien die skins me niet, ik wil ze wel hebben, want ze horen bij het product.
Zucht terug bij af weer
En dan kan je ook als developer hier nog iets van vinden, vanuit ethisch oogpunt. Wil je je klanten echt op deze manier behandelen, of kies je liever een softe aanpak en drijf je op goodwill. De praktijk laat zien dat dat mogelijk is, want downloaden en kopieren van software is er al sinds de eerste floppy, de markt is hoe dan ook booming. Maw jij als developer kan ook intern eens een schopje geven, ooit overwogen? Of is dat te riskant. De ethische overweging werkt dus ook twee kanten op. DRM zegt dat de klant per definitie gecontroleerd moet worden... hoeveel winkeliers fouilleren jou voordat je naar buiten mag? En elke keer als je, zeg, een gekocht kledingstuk aantrekt?
Je kan bij steam en vele andere stores gewoon x uur spelen en terug geven, heel redelijk. Dit is de 2e keer dat je dit incorrecte punt maakt.
Waarom kan DRM niet gedeactiveerd worden per licentie, zodat je de eerlijke klanten niet raakt? Zomaar even een, wellicht hele gekke, vraag.
Omdat 1 de code gerecompiled moet worden, 2 veel decwlopers gebruiken drm voor 2-3 weken om de eerste crack uit te stellen, dus dit gebeurt op een globaal niveau
3 op individueel niveau hoe weet ik wie ik wel en niet kan vertrouwen dan? Beetje lastig uitzoeken wie loopt te piraten en wie niet en wie build X heeft geupload he...
Piracy is wat dit alles betreft ontzettend goed en gezond omdat het publishers scherp houdt. Het is al onlosmakelijk verbonden met de legale markt, omdat enkele publishers er ook al een USP van hebben gemaakt om geen DRM te bieden. Zie GOG. Een ander element van piracy is het beschermen van legacy. Veel software wordt niet bewaard maar iteratief verbeterd, waarmee geschiedenis wordt vernietigd - allemaal ten bate van de commercie. Is commercie echt zo belangrijk?
Sorry geschiedenis vernietigd???
Waar heb je het over, patches vernietigen de geschiedenis?

Zucht.

Kijk piracy is niet alleen evil en nee niet elke gepirate copy zou een sale zijn geweest, maar het kan absoluut bedrijven kapot maken,
En dat doet het ook, regelmatig.

En om developers de schuld te geven daarvan is echt absoluut victim blaming. Wij kunnen er niets aan doen dat menzen kiezen te downloaden, behalve idd dingen asn servers hangen welke unique ID’s checken.

Want een crack crackt de hele software, klaar. Betere software overtuigd men niet deze niet illegaal binnen te halen.

Er zijn uitzonderingen (cdproject-red) maar dat zijn exact dat uitzonderingen, voor 99% van de gevallen werkt dat gewoon niet.

Ik heb gewerkt aan Houdini, dit heeft een 100$ licentie voor een professionele tool en een apprentice versie die gratis is (zouden meer software moeten doen) het is gezien als een van de beste tools in visual FX en 100$ is echt een steal. (Commerciele licentie voor vergelijbare software is 5000+) en er zitten minimale restricties op, de gratis versie (max render resolutie en kleine watermerk) en de 100$ versie gaat tot 4k en watermerk.

En TOCH enorm
Veel illegale downloads.

En ja ik heb vroeger ook dingen gedownload, maar laten we niet doen alsof dit uit goede bedoelingen is, dat is gewoon “ik wil hier niet voor betalen maar wel lekker spelen” en ja dat is gewoon fout.

Als kind als je het geld niet hebt (en je ouders ook niet) prima, kan ik vatten, maar als volwassene? Rijke nederlander (vergeleken met de wereld) nee.

Als je wil gebruiken, betaal dan en support de mensen die de tools/games/media maken die jij wil consumeren. Is wel zo eerlijk.

Kijk hier eens naar en zie how het is vanaf de andere kant:
https://youtu.be/PfARr0DISW0

[Reactie gewijzigd door freaq op 15 juni 2020 18:20]

Je begrijpt niet wat ik zeg en kruipt in de wantrouwende slachtofferrol. Wat denk je daar mee te bereiken? Dit is ook geen strijd tussen jou en mij, of tussen klant en developer. Maar die maak je er wel van... ik vraag je om dat perspectief eens te veranderen. Praat eens niet mee met de marketing helden en managementlagen die je vertellen hoe erg het wel niet is. Het is geen geloofwaardig verhaal als je naar de grote getallen kijkt. Ongeveer net zo geloofwaardig als dat enorme cringy-reclame filmpje van Game Dev Tycoon...

We zien overal ter wereld dat mensen prima bereid zijn te betalen voor een goed product en aan een bedrijf dat netjes handelt. Ongeacht markt, branche, of mate van welvaart. De overgrote meerderheid betaalt. De economie draait en groeit op die overgrote meerderheid. Gaming is er een onafgebroken groeimarkt door gebleven de afgelopen decennia, eigenlijk zolang als gaming bestaat. Zelfs NU, in de grootste economische crisis die we gekend hebben, groeit gaming.

En dan kom jij met een zielig verhaal over een marge die enkele kopietjes downloadt. Net alsof het ooit anders is geweest en net alsof er in alle andere branches niet ook van alles van de vrachtwagen valt. Wat ik zeg is heel simpel: de absolute controle hierover is een grote illusie en doet meer kwaad dan goed. Het is uitgaan van repressie (ja, ook die perverse manieren om mensen online te houden en content te spoonfeeden) en niet van goodwill. Het is ook ordinaire winstmaximalisatie waar geen enkel besef van klantvriendelijkheid in is vervat.

Dáár moet je als developer tegen te hoop lopen. Doe je dat niet en kies je voor repressie, dan heb je het simpelweg niet begrepen en echo je gewoon wat een management je voorhoudt.

En is je product niet rendabel ondanks een percentage illegale downloads? Dan is je product niet rendabel. Klaar. Het rendabel maken door een stevige anti piracy lobby op poten te zetten gaat niet en nooit werken. Dit gaat niet om rechtvaardigheid, het gaat om effectiviteit. Met of zonder DRM gaan er studios de hoek om. Daar doet DRM niets tegen en als je echt denkt dat het wel zo is... tja... blijf vooral in de illusie van de anti piracy lobby leven.

Dat een paar kleine projecten daarvan misschien ten onrechte niet lukken... jammer dan. Er is meer dan zat content en ontwikkeling en echt goede projecten kunnen community driven ook vooruit - dat hebben we óók gezien maar komt in jouw klaagzang niet terug. Dat moet je aan het denken zetten. Het is mij al die repressie niet waard in elk geval. Is dat treurig voor enkele individuen. Ja. So be it

Dit is exact hetzelfde sentiment als een website als Tweakers die vindt dat het adblockers moet terugdringen omdat men zonder ad inkomsten niet puur op community kan blijven leven. Het spijt me zeer.... maar als je dat niet kan oplossen zonder reclame heb je dus gewoon niet genoeg te melden om levensvatbaar te blijven. Ondertussen blokkeer ik nog steeds al die meuk (want nog steeds veel te aanwezig) en neem ik ook geen Tweakers abo. Als de kwaliteit van artikelen en met name reviews verbetert... vast wel! Ik ben bijvoorbeeld weer wél lid van Techpowerup en betaal die euro's met groot plezier.

In de nieuwe wereld is het echt niet meer zo dat je het met repressie gaat redden. Projecten gebeuren toch wel. Community driven, blijkt prima te werken. Crowdfunding werkt. Indie developers kunnen hun ding doen en vinden geld. Zelfs twijfelachtige projecten blijven funding krijgen... zelfs als die 'always online' zijn... zie Star Citizen.

Het is dus niet zo dat men categorisch alles afwijst. Maar de grote publishers die telkens een nieuw trucje verzinnen voor winstmaximalisatie... tja die zijn alle vertrouwen nu wel verloren en doen te weinig om het terug te winnen, dus per definitie, elke nieuwe poging... keihard de grond in rammen en ik blijf dat persoonlijk ook met groot plezier doen. En dat zouden de developers zelf ook eens moeten doen voordat ze zelf op de slachtbank van sanering belanden. Probeer het eens zoals CDPR, wie weet.... maar ook dat wordt zelden gepoogd, tegen beter weten in. Het is immers niet zo dat developers bij clubs als EA nou zo lekker in hun vel zitten, gok ik.

Dit raakt dus ook aan ethiek op allerlei andere fronten, en dat is een ongemakkelijke discussie. Maar die moet je wel aan. Wie A zegt...

En daarbij.. heeft de tijd onderhand niet uitgewezen dat repressie een doodlopend pad is? We leven zelfs in een democratie die wars is van repressie, en liever met wortel dan de stok werkt. Incassobureaus worden aan banden gelegd omdat we ons realiseren dat een schuldeiser klemzetten weinig oplevert.... We willen BOA's bewapenen terwijl elke sociale- en gedragswetenschapper zegt"doe het niet"... We willen strengere straffen terwijl alle landen met hogere strafmaat uitwijzen dat het niets oplevert...

Hoeveel hints heb je nodig?

Die law and order cultuur moet stoppen en de kramp zit vooral bij onszelf. Het is hetzelfde als een muur om je huis heen bouwen met de illusie dat je dan veiliger bent. Alsof er niemand overheen kan klimmen en dat ook veel sneller zal doen omdat er dan vermoedleijk wat te halen valt... ;) Ik kan je zo nog een paar dozijn voorbeelden geven van die paradox.

Tot slot over je refund policy... 2 uur die ze zelf hebben bedacht. Volgens mij heb ik bij wet koop op afstand nét even iets meer tijd? Of niet? Er zijn ondertussen ook vrijwel nooit trials of demos... Dus die 2 uur is helemaal geen 'refund' beleid, het is vooruit betalen om een demo te kunnen zien. En dan maar hopen dat je niet net 2 uur en 2 minuten hebt gespeeld...

Nee, het spijt me... niet geloofwaardig in een normale wereld waarin de klant koning zou moeten zijn. Die chantage gaat er bij mij niet in en triggert gewoon tegengas.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 16 juni 2020 14:10]

Ik zou zeggen ga eens praten met developers, die hebben het namelijk persoonlijk ondervonden.

Je kan leuk theorie spreken, maar de praktijk is echt ff anders.

En epics en gog’s refunds zijn super generous. No questions asked.
Zijn mensen die spelen de hele game en “returnen” hem dan,

waarom denk je dat bijna alles nu multiplayer is...

[Reactie gewijzigd door freaq op 16 juni 2020 17:41]

Waarom? Omdat ik zie dat grote publisherrs met megawinsten weglopen op die MTX content en omdat MP goedkoper is om te ontwikkelen (geen SP campaign, gewoon wat maps en assets, online framework, presto).

Dat zeggen de jaarverslagen. Een bescheiden winst is niet genoeg. Maar de bedrijfjes die dat wel genoeg vinden, die leveren momenteel kwalitatief de beste content af. Die lijst is inmiddels bijzonder lang.

Ironisch. Ik hoef niet in de schoenen van een developer te staan om te zien wat er aan de klant-kant gebeurt, en uiteindelijk gaat het daarom. De trends zijn duidelijk... die beweging naar always online komt echt niet door piracy... ben je wel goed? Het internet is groter dan piracy.

De schoenen van developers... de beroepsgroep die nog altijd geen enkele vakbond heeft, geen CAO kent en die kennelijk ook niet hoeft... want oh zo zelfredzaam. Dat valt dus tegen dan, als je jezelf als slachtoffer ziet en weinig kunt bepalen maar laat leiden door de gebaande weg... Of, je staat er vierkant achter dat men dmv repressie en klantonvriendelijkheid 'eerlijkheid forceert'... Tja, even goede vrienden dan, maar mijn geld krijg je niet. Enne... voor die tientallen- (honderden? I lost count) games die ik illegaal heb gedownload staat er ook een legale library van dik 4-5000 euro tegenover. Dat is een grove schatting. Maw, er gaat echt wel geld naar die devs toe op de grote getallen en je markt zit zeker voor een groot deel ook bij mensen die iets downloaden.

Feit blijft, er zijn genoeg devs die geld vinden om te doen wat ze willen doen. En ongetwijfeld ook een boel die het niet redden... maar moeten we die dan wel subsidiëren? Dat punt heb ik al aangestipt... Het is ook niet zo dat elke muzikant een boterham verdient. Maar dan mag je nog steeds muziek maken, dat is vrijheid. Vrijheid is overigens ook artistieke vrijheid. Daar kun je als developer ook nog wel wat over roepen denk ik, en vooral over hoe die ruimte niet wordt gegeven in veel bedrijven.

Weet je, als game developer ben je niets meer of minder dan iemand die een product aflevert, en dan ook nog een niet-essentieel product. Het is een markt met kansen maar ook met risico. In die zin is het niets anders dan elke andere entertainment branche, toch? Je bestaat bij de gratie van genoeg vraag en die is compleet elastisch. Dan is het echt niet verstandig om heel stoer en klantonvriendelijk te doen. Je boterham bestaat bij de gratie van goodwill. Als developer zou je namelijk moeten weten dat alles kan en zal worden gehacked.

De refund policies en super generous... nee. Nee. Software heeft nog steeds een uitzonderingspositie ten opzichte van andere op afstand gekochte artikelen en dat is vreemd. Ook het idee dat je met meer dan 2 uur spelen al 'teveel gezien kunt hebben' is van de zotten. Lekkere game dan, als het zo snel al is opgebrand. Nee, die 2 uur is ook weer gebaseerd op 'oei, straks kopen ze iets niet'. Je kunt dat op een half dozijn andere manieren aanpakken, maar dit was wel lekker makkelijk om te automatiseren. Het is een ordinaire kostenafweging.

Wat ook ontbreekt in je verhaal is de impact van digitale distributie, want piracy was vroeger veel meer een ding dan nu. Ik begrijp ook niet dat er nog zoveel heisa om is en dat men zich nog altijd van Denuvo bedient. De markt is vele malen groter geworden, er gaan miljarden meer in rond dan voorheen, dus het is allang evident dat er winst gemaakt wordt. Er is ook véél meer aanbod en dus lastiger om op te vallen. Tja... is dat een piracy probleem?

[Reactie gewijzigd door Vayra op 16 juni 2020 20:18]

Megawinsten lol.

Mensen werken in games voor de passie, niet het geld.

Toen ik van games naar tech ging is mijn loon verdrievoudigd, en dat is niet abnormaal.

Als software engineer verdien je VEEL meer in tech, nee, megawinsten maken de games bedrijven niet; en de winsten die ze maken gaan meestal direct het volgende product in, want elke keer moet het volgende project groter, gedetaileerder etc duurder dus. Games bedrijven gaan heel heel veel failliet, dus nee zo’n vetpot is het niet, en als het het wel is, waarom doe jij het niet?

Anyways blij dat jij zo goed kan oordelen zonder iig beide kanten te hebben gezien.

[Reactie gewijzigd door freaq op 17 juni 2020 07:30]

Je leest dan wel selectief. De reden dat lonen zoveel lager (niet marktconform) zijn, hoeft helemaal niet bij de beperkte marge voor games te liggen. Als games duurder moeten worden, dan worden ze dat, maar daar wil de industrie niet aan - wat men liever doet is de rekening bij het werkende volk neerleggen, developers dus. En dat kan in stand gehouden worden omdat developers geen vakbond oid hebben. Dat dat allemaal wat lastig is, kan ik me voorstellen. Maar daar moet je je verandering zoeken, denk ik. Niet bij de consument en zeker niet op de manier waarop dat gebeurt en gebeurde. Het is volgens mij al wel heel vaak duidelijk geworden dat de markt er niet voor jouw welzijn is. Dus moet je bijsturen. Op het Tweakers forum zie je topics genoeg van devs die zoeken naar richting als het gaat om beloning en wat je mag verwachten. Dat is best vreemd voor een beroepsgroep die zo enorm essentieel is geworden. Dit is niet een probleem van game developers alleen, al valt de rekening bij hen ongetwijfeld wat harder.

Ik zie heus ook dat er studio's de hoek om gaan en dat er veel zijn die het ook niet redden. Maar heb je dat niet in elke branche, zeker in entertainment? De baanzekerheid is altijd een lastig verhaal als je een elastisch product verkoopt. Maar dat is het hem... games verkopen wel als een tierelier. Er is gewoon enorm veel aanbod. Misschien zijn er dan wel teveel games? En dat is dan weer een bruggetje naar werkdruk. De reden dat projecten snel af moeten zorgt eigenlijk voor je eigen kaalslag, op de grote getallen komt er dan veel meer in kortere tijd uit en dus is er teveel aanbod. Ook dat kan via betere arbeidsvoorwaarden voor devs worden afgestopt.

Wat er nu eigenlijk gebeurt is dat men dat onrecht bestrijdt richting de consument, door ook de betalende klant op te zadelen met onnodige maatregelen die het genot niet direct bevorderen. Er is nog bijna geen DRM geweest die echt probleemloos en onzichtbaar was. Steam wellicht... maar dat stelt ook niets voor. Uiteindelijk moet eea worden betaald - dus als games daardoor duurder moeten worden, dan moet dat simpelweg zo zijn. Het is bizar dat de prijs rond die 60 euro blijft hangen.

Je ziet wel beweging in de richting van beter beprijzen. Ik denk dat de Epic Game Store daar ook een slag in probeert te maken. Het regent daar niet bepaald sales, games blijven lang op MSRP hangen.

Terug naar het onderwerp... denk je echt dat het voorkomen van piracy zorgt dat deze beroepsgroep veel betere arbeidsvoorwaarden zal krijgen en al die gefaalde studios het wel redden? Ik vind dat nogal een statement...

[Reactie gewijzigd door Vayra op 17 juni 2020 19:57]

Jij leest ook selectief,
Alles behalve de grootste reuzen kunnen het zich niet een misse veroorloven.

Games zijn geen vetpot.
Studios gaan continue failliet, en ja regelmatig heeft piraterij daar wel een hand in.

Goed voorbeeld iron lore, makers van titanfall, slechte pirated versie van de game online, —> slechte review, slechte sales.

Lees dit maar eens:
https://forums.penny-arca...ore-goes-down-titan-quest

En deze game won vele awards, en was echt goed en is nu een cult klassieker.

[Reactie gewijzigd door freaq op 18 juni 2020 01:56]

Goh, zeven paragrafen om jezelf te verdedigen, weet je zeker dat je je niet een beetje schuldig voelt?

Spellen downloaden omdat de DRM je niet aanstaat is niet "vote with your wallet", want je geeft aan dat je nog steeds interesse in het spel hebt. Je doet alsof je het spel toch niet leuk vind, dus download je het maar - he? Doe je dat ook met films? Ja ik heb de Emoji film gedownload, wat een brakke kut film maar ja toch maar downloaden.

Disclaimer: ik heb ook meer dan genoeg gedownload maar tegenwoordig heb ik een baan, zijn games goedkoper, beter, en er zijn meer / betere manieren om jezelf te informeren.
Tuurlijk we voelen ons allemaal ook een klein beetje schuldig als we illegaal downloaden. Jij ook, want je voelde je geroepen om die disclaimer te plaatsen.

En toch doen we het. Ik durf te wedden dat ook jij nog weleens wat opzoekt. Ik herken precies dezelfde situatie hier... aan geld ligt het niet.

Als je al wat langer gamed dan zie je ook gewoon steeds opnieuw die perverse pogingen om geld uit de playerbase te trekken met twijfelachtige acties. dat zit zelfs verweven in roadmaps en update beleid. 'Create new carrots'... De grens tussen toelaatbaar en over de grens is ontzettend grijs geworden na alle shitstorms over post launch DLC, MTX, Pay to win en een half dozijn andere trucs.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 15 juni 2020 09:33]

Ik zie het gewoon als praktisch.. in 9/10 gevallen werkt een gekraakte versie namelijk makkelijker en beter dan de originele versie.
Dat "Excuus" hoor je wel vaker, maar vind het persoonlijk nogal onzin, ik ben zelf ook een veelvuldig downloader van illegale spellen geweest, maar nu je wat ouder wordt en centjes hebt doe ik het bijna niet meer

Maar het is mij maar zeer weinig voorgekomen dat een illegaal spel beter en stabieler was dan de legale versie, zeker geen 9/10... dat is gewoon pure onzin en meer iets om het voor je zelf goed te praten

persoonlijk ging ik vaak juist spellen kopen die ik al illegaal speelde omdat ik de stabiliteit en patch wou die een legale versie bied
Een van mijn favoriete spellen ooit. Echt een aanrader.

De Steam Summer Sale is om de hoek dus tegen de mensen die het nog nooit hebben gespeeld. Haal hem, je zal niet teleurgesteld zijn. :)

PS: P4G was rond 20:00 al uitgekomen. Dus niet direct na de trailer in de PC Gaming Show ;)

[Reactie gewijzigd door LuHaMa op 14 juni 2020 15:20]

Is het ook een aanrader als je weinig met anime hebt? Ik ben zelf fan van RPG's, maar kan mij niet voorstellen dat ik dit sfeertje leuk ga vinden, als ik de trailer bekijk. Of is dat echt iets waar je doorheen kan kijken, omdat ie wel zo goed is?
Zelf heb ik Persona 5 een kans gegeven (ben ook geen anime fan) en na 80 uur de game uitgespeeld te hebben kan ik zeggen dat ik P5 niet erg goed vond. Nu denk je "hoe kun je dat 80 uur volhouden", nou de combat is vet, de muziek erg mooi en de sfeer/stijl ook. Maar het verhaal en de rest van de gameplay vond ik weinig aan en dan met name de social links & "minigames".

Het is als het ware ook een social simulator en dat hoef ik geen tweede keer te ervaren, er zit nl. zo ongelofelijk veel filler in in de vorm van "gesprekken" met personages om een sociaal metertje te vullen bij goede antwoorden.. als dit al verschrikkelijk klinkt > niet aan beginnen ;) Als je de minigames ook vergelijkt met bijv. Yakuza is het compleet bare-bones. Voor mij dan ook de eerste en laatste Persona game die ik uitprobeerde omdat iedereen er zo lovend over sprak.

[Reactie gewijzigd door jellybrah op 14 juni 2020 16:04]

Ik snap volkomen wat je bedoelt.
Zelf vind ik Persona 5 ook niet de beste verhaal hebben maar de gameplay is wel een upgrade tegenover de vorige games.
Eerlijk gezegd, nee. Ik denk dat je wel iets met anime moet hebben om het leuk te gaan vinden.

Maar dat ik wat ik ervan denk. Wellicht kan je het uitproberen via een vriend ofzo?
P3 op de PSP was echt leuk ook al had ik niet veel met anime, maar was wel nog in de puberteit, en dat is dan ook een groot doelgroep.
Je hoeft echt niks met anime te hebben om dit te waarderen. Heb onlangs twee splinternieuwe Vita's gekocht en net toevallig begonnen met deze game(de undubbed versie, kan slecht tegen Engelse stemmen in een Japanse omgeving) en hij is heel prima. Sfeertje, muziek en verhaal zijn erg leuk. Enige minpunt is voor mij persoonlijk is dat het tempo soms wat laag ligt en er soms wat onevenwichtige filler is: soms blaas je door een dungeon met makkelijke vijanden heen, maar heb je een enorme difficulty spike bij de eindbaas.
Is het ook een aanrader als je weinig met anime hebt?
Ik kijk veel anime, ik kijk heel veel anime. Maar ik heb dan weer niets met Persona (4), ik heb zelfs de Persona 4 the Golden Animation anime gekeken om toch eens te zien waar al die hype nou over was. En als ik de term social-minigames hoor dan krijg ik al enigszins zenuwtrekjes...

Maar een hoop mensen zeggen weinig/niets met anime te hebben omdat ze er een bepaald beeld van hebben en/of een beperkte selectie/genre hebben bekeken. Anime is niet zo zeer een genre ansich, maar een hele collectie genres die hetzelfde medium hebben, animatie. En er is vreselijk veel flut/filler anime, nog maar niet sprekende over de fanservice series, etc.

Persoonlijk zou ik adviseren, google eens "Persona 4 playthrough" en maak je selectie van de (vele Youtuber(s) en kijk eens mee bij iemand voordat je €20 weggooit op advies van een random tweaker.

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 14 juni 2020 17:26]

Ik heb ook niks met anime (heb er ook geen hekel aan), maar heb hem grijs gespeeld op de vita. Ik herinner me nog steeds sommige delen als de dag van gisteren. Ik vond hem persoonlijk ideaal op de Vita (handheld). Het was mijn eerste Persona game, maar duidelijk 1 van de betere spellen die ik ooit heb gespeeld. Dankzij dit spel denk ik altijd aan studeren als het regent ; )

[Reactie gewijzigd door Tummie555 op 14 juni 2020 17:37]

Ik vond hem leuk, totdat ik met het social-sim gedeelte aan de gang ging. Ik zou even inlezen als ik jou was. Verder is het een redelijk standaard turn-based jrpg (tenminste, tot zover ik ben gekomen ;)). Dat vind ik zelf wel leuk af en toe.
Wat maakt die game zo leuk dan? Beelden zien er naar mijn mening niet heel bijzonder uit..
Het verhaal waar je lekker in op kan gaan. Ik vond p4g dan ook echt heel leuk. Komt bij dat ik wel wat meer ook van turn based (j)rpg hou.

Maar het helpt denk ik wel als je geen hekel hebt aan anime.
Er is veel aan dit spel wat ik er zo leuk aan vindt. Het is een combo tussen het dagelijks leven en een dungeoncrawler met een goed verhaal. De spel moet je met strategie spelen, wat ga je vandaag en morgen doen op welk uur? (Er zijn tijdslimieten!) Ook tijdens het vechten moet je goed nadenken over welke Persona's je gebruikt.

Verder vond ik alle personages en events leuk om mee te maken. Iedere social link is belangrijk om jou en jouw team sterker te maken. En de personages zijn simpelweg allemaal leuk en grappig. Door de openworld aspect moet je wel ff gaan zoeken naar alle social links.

Een goed gebouwd spel dus. Ik ben niet zo goed in het geven van het beeld van spellen, maar hopelijk kun je hier iets mee. :P
Alle info is welkom! Bedankt!
Ik had destijds P4G gekocht voor mijn Vita. Ik had nog nooit zo soort spel gespeeld en totaal al de reviews gevolgd. Dit was beslist een goede aankoop. Wat een fantastisch spel. Helemaal grijs gespeeld. Ideaal tijdens het rijzen.
Ja, want met een beetje brood ben je toch zo 2 uur kwijt :P

Ben normaal niet zo'n grammar Nazi maar kon deze niet weerstaan
Had zelf ooit een oogje op goede RPG's. Een vita aangeschaft met P4G maar het is nooit van gekomen. Leuk dat hij nu ook op de PC beschikbaar is.

Heb trouwens de aankondiging van de PC Gaming Show gemist, hoor nu pas dat ie al geweest is.
Ik ben hier zeer enthousiast over. Voorheen waren de meeste Persona spellen (behalve spin-offs) PlayStation exclusives. Nu kan ik P4G uitproberen op de PC. Ik hoop dat ze meer Persona games in de toekomst naar de PC brengen. Het lijkt een stap in de juiste richting.
Ik heb alleen P5 gespeeld, ik hoop dat deze ook op de PS4 uitkomt - gewoon ivm comfort / gemak.

Maar eerst P5 eens uitspelen denk ik.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Kies score Let op: Beoordeel reacties objectief. De kwaliteit van de argumentatie is leidend voor de beoordeling van een reactie, niet of een mening overeenkomt met die van jou.

Een uitgebreider overzicht van de werking van het moderatiesysteem vind je in de Moderatie FAQ.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.




Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee