Google Play Movies-catalogus toont eerste film met Dolby Vision

Google heeft de eerste film met Dolby Vision geplaatst in de catalogus van Google Play Movies. Eind vorig jaar waren er al aanwijzingen dat Google op termijn zou beginnen met het aanbieden van films met Dolby Vision. Het bedrijf lijkt hier nu mee begonnen te zijn.

In de Google Play Movies-app op een televisie is op de filmpagina van Joker te zien dat de film niet alleen in 4k en met hdr is te bekijken, maar dat ook Dolby Vision beschikbaar is. In de browser bij de Movies-sectie van Google Play is dat ook op de pagina van deze film te zien. Volgens de website FlatpanelsHD is naast Joker ook de film A Simple Favor beschikbaar met Dolby Vision, al lijkt dat nog niet overal het geval te zijn. Momenteel zijn er nog geen andere films in Google Play Movies beschikbaar met Dolby Vision, maar vermoedelijk zal dat gestaag veranderen en maakt Google binnenkort meer titels beschikbaar met dit hdr-formaat met dynamische metadata.

Er is nog een andere, concurrerende hdr-standaard die in tegenstelling tot het alom aanwezige hdr10 ook gebruikmaakt van dynamische metadata: hdr10+. Begin dit jaar werd duidelijk dat Google content met deze standaard in zijn Play Movies-dienst gaat aanbieden, al is dat tot op heden nog niet gebeurd. Er waren eerder ook al aanwijzingen dat de komst van films met Dolby Vision eraan zat te komen, maar Google heeft daar officieel niets over gezegd.

Google Play Movies biedt al langer films met hdr aan, maar tot nu toe gold dat nog niet voor Dolby Vision. Op dat vlak ligt de dienst van Google behoorlijk achter op bijvoorbeeld Apple TV. De dienst van Apple heeft namelijk een enorme waslijst van meer dan zeshonderd titels die in 4k en Dolby Vision beschikbaar zijn. Apple TV biedt daarbij in sommige gevallen ook Dolby Atmos aan, al betreft dit de lossy variant die via Dolby Digital Plus wordt aangeboden. Dit audioformaat ontbreekt ook nog altijd in Google Play Movies. Netflix is een ander groot streamingplatform dat behoorlijk wat Dolby Vision-content aanbiedt.

Joker Google Play Movies

Door Joris Jansen

Redacteur

19-05-2020 • 15:11

41

Reacties (41)

41
41
12
4
0
24
Wijzig sortering
Dolby Atmos is niet per definitie lossless. Apple gebruikt niet de lossless variant, maar juist de lossy Dolby Digital Plus met Atmos. Een aanpassing op het klassieke Dolby Digital met iets betere compressie. Dit doen, onder andere, Netflix en Amazon Prime ook.

De lossless Dolby Atmos variant is een toevoeging op de Dolby True HD stream in bijvoorbeeld een blu-ray. Er zijn op dit moment zeker geen streamingdiensten die dat aanbieden. Ook Apple niet.

Het irritante hier is dat Atmos zeer onduidelijk uitgelegd wordt door Dolby. Er zijn zo ook tablets en TV speakers met Dolby Atmos, waarbij het niets toevoegt. Dat heeft allemaal niets met lossless te maken.
Yep ;)
Zie: Priyantha Bleeker in 'nieuws: Google Play Movies-catalogus toont eerste film ...

Dolby heeft het overigens wél goed uitgelegd, maar niet op hun marketing website nee.
Yes dat klopt, ik heb ter verduidelijking inderdaad nog even toegevoegd dat het de lossy variant van Atmos betreft. Bij Prime ben ik dat nog niet tegengekomen eerlijk gezegd, bij Netflix al regelmatig ja.
Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat Apple Dolby Atmos als losless doorgeeft via hun streamingplatform.
Lijkt mij eerder gewoon de lossy variant via Dolby Digital Plus Atmos in plaats van Dolby TrueHD Atmos zoals gebruikelijk op 4k Blurays.
Op streamingdiensten is het altijd lossy Dolby Digital + Atmos. Nooit de lossless variant.
Sterker nog, het is altijd Dolby Digital Plus Atmos ;)
Want via de 'reguliere' Dolby Digital ga juist nooit Dolby Atmos krijgen.
geeft gewoon dolby atmos door, dat dit de volle bitrate is weet ik niet

netflix ook

dat zie ik via de reciever, als ik via de tv kijk dan zie ik dat het Dolby Digital Plus Atmos. dit komt dat ARC niet genoeg bandbreete heeft. EARC zou dit probleem niet meer hebben
apple tv heeft wel verschikkelijke 5.1 weergave, alles minder dan atmos is aan geluid heel slecht. ze gooien een eigen sausje er overheen.
Zover ik weet is Netflix ook gewoon Dolby Digital Plus Atmos, domweg omdat je anders heel veel bandbreedte kwijt bent aan audio. Op dit moment doet Netflix maximaal 768Kbit/sec bij een Dolby Digtal Plus Atmos audiotrack(zie: nieuws: Netflix verhoogt audiobitrates en past kwaliteit aan op basis van ban...)

Een gemiddelde Dolby TrueHD Atmos track is zo'n
Een Dolby TrueHD Atmos track heeft een bitrate van ongeveer 6.000Kbit/sec met pieken tot zo'n 18.000Kbit/sec, dat gaat Netflix of een andere streamingdienst echt niet aanbieden ;)

Nog een leuk feitje ;) Doly Atmos is géén codec zoals Dolby TrueHD of DTS-HD bijvoorbeeld. Dolby Atmos is puur een immersive audio formaat die bovenop de bestaande Dolby TrueHD of bestaande Dolby Digital Plus gelegd kan worden. Blu-ray discs hebben Dolby Atmos doormiddel van Dolby TrueHD en broadcasting en streaming diensten leveren het via Dolby Digital Plus.
Zie: https://developer.dolby.c...-over-hdmi-part-1-codecs/
Is die koopknop niet misleidend? Ik bedoel: Als Google de stekker uit die dienst trekt, kun je de film toch niet meer kijken?

(Overigens een belachelijke prijs: 14 euro. Voor een lage video bitrate en lossy audio...)
Ik vind dat je hier wel een puntje hebt. Bij Apple kunnen 4K video's ook alleen gestreamd worden (je kan ze nooit zelf opslaan). Maar eigenlijk is dat ook weer niet anders dan DRM waarbij contact moet worden gelegd met een centrale server. Of het allemaal wel kan volgens het Nederlands recht weet ik niet. Misschien dat een jurist daar eens naar zou kunnen kijken.
Misschien dat een jurist daar eens naar zou kunnen kijken.
cc @Arnoud Engelfriet :*)
Ik moet zeggen dat ik er nooit over nagedacht heb dat "koop nu" misleidend zou zijn omdat je slechts een streamingrecht koopt dat zomaar op kan houden. Ik zie daar wel wat in ja :/

Het is op zich legaal om films binnen DRM omgevingen te streamen of te leveren, en ook om licenties in te trekken omdat jouw inkooplicentie wegvalt. Storend maar ja, dat krijg je met een informatiesamenleving die qua wetboek nog in het papieren/DVD tijdperk zit.
Wat een gezeik steeds "Als Google de stekker uit die dienst trekt".. Dan huur je hem toch of kijk je het niet.
Je krijgt de films ook op youtube.
Ze kunnen mogelijk de stekker trekken uit google play movies als verkooppunt, maar youtube je film kunnen kijken lijkt me niet waarschijnlijk.

[Reactie gewijzigd door Orama op 23 juli 2024 20:55]

In die zin is de koopknop op iedere internet dienst misleidend natuurlijk. Als Steam offline gaat zijn al je games daar weg. Als de PS Store stopt zijn al je digitale games daar weg.
Een digitale dienst is per definitie afhankelijk van dat de dienst blijft draaien. Van sommigen kun je nog zeggen 'maar als het geïnstalleerd staat', maar dat voordeel is ook weg zodra bijvoorbeeld je SSD overlijdt, want dan zit opnieuw downloaden er niet in.

Ik ben het in zekere zin met je eens, maar dan zouden we koop knoppen op alle digitale diensten moeten verbieden omdat het nooit tot het einde van de tijd te downloaden is.

En dan komt er de discussie, waar houdt dat op. Want microtransacties in mobile games, koop je die dan? Want als dat offline gaat is het ook weg. Dan komt het er eigenlijk op neer dat je online niks kunt kopen, maar je kunt het ook geen huur noemen. En een knop 'Kopen totdat de dienst offline gaat, of een functie wordt verwijderd' is toch wat lastig in de UI ;)

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 20:55]

Alleen jammer dat google in Nederland zo verschrikkelijk traag is, hier krijg je hooguit HD..
Ik huur tegenwoordig meestal via Rakuten, die bieden teminste UHD en HDR aan in NL..
Is dat waarom de 'HD' versie waar ik extra voor betaald had niet om aan te zien was? Was voor mij de laatste keer Google Play Movies. Extra geld voor vragen en dan gewoon brakke 480p (?) beelden als HD verkopen.
Dat lijkt me meer een internet probleem. Ik ga er namelijk ook vanuit dat 'traag' slaat op functies en niet op snelheid van streaming, want dat kan Google prima aan. Functies en films komen in Nederland vaak later er op (want rechten rondom films zijn gewoon dramatisch), maar dat heeft niks te maken met dat er iets mis ging bij jou :)
Ik vind het wel lachwekkend dat Google Play Movies Rotten Tomatoes gebruikt als cijfer voor de films, wanneer er HEEL vaak niks klopt van Rotten Tomatoes, IMDb is een veel betere Film/Serie/Game info en cijfer en veel meer website, de Critici in Rotten Tomatoes hebben vaak genoeg een hekel aan verschillende films, waar de Publiek het vaak wel leuk vinden, Joker werd door de ruime meerderheid als een ontzettende goede film gezien, maar door de Critici niet, dat is maar een voorbeeld, zijn er heel veel.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 23 juli 2024 20:55]

Tja, maar dat is een kwestie van voorkeur lijkt me. Films zijn gewoon persoonlijke dingen, daarom vind ik scores aan reviews hangen ook zo'n onzin. Ik kan een genre echt verschrikkelijk vinden, maar dan kan die film voor anderen nog wel leuk zijn. Kijk naar James Bond films, zelfs degene met een goed cijfer vind ik echt geen goede films. Maar een film als Scary Movie vind ik wel vermakelijk, maar krijgt een slecht cijfer.

Media in het algemeen moet je niet met cijfers vergelijken, want waar jij zegt 'het klopt niet' is natuurlijk meer 'ik ben het niet eens met wat anderen geven'. Een beter cijfer in die zin Is een cijfer wat aansluit bij wat jij vindt, niet omdat het een beter cijfer is. Daarom zijn reviews zonder cijfer vaak beter, die richten zich niet op een score, maar gaan gewoon in op de goede en slechte punten van iets.

Maar uiteindelijk denk ik dat het vooral een politieke keuze is, waarom een dienst van Amazon gebruiken als er ook alternatieven zijn. Beter nog, doe het zoals Netflix. Gewoon geen rating maar een match percentage met jouw voorkeuren, als je dan echt zo gefixeerd bent op wat anderen vinden kun je het opzoeken, maar het is niet de default om films af te wijzen die misschien heel leuk zijn.
Een score is handig ja als het eerlijker gebeurd, zo als op IMDb, omdat je dan gemiddeld wel weet of de film of serie goed is, en je niet uren van je tijd er aan hoeft te besteden, vaak kloppen de score van IMDb, heb bijna geen enkel film of serie goed gevonden die een 5 of lager kreeg van IMDb, en ja dan zijn scores die een film krijgt van mensen zo als jij en ik erg handig, ieder geval een stuk beter dan de Critici scores, van mensen die werken bij grote bedrijven en dan een score moet geven die niet onpartijdig zijn.
Maarja daarmee heb je het nogmaals over 'kloppen' en in mijn ogen kan een review niet kloppen, want het is heel persoonlijk. Het kan aansluiten op jouw voorkeuren, maar om dan te zeggen dat alleen de sites die jouw voorkeuren goed weerspiegelen goed zijn is wel een flinke vorm van confirmation bias natuurlijk. Mensen denken anders en dat komt ook op sites zo uit. Het is logisch dat dezelfde denkende mensen naar dezelfde sites trekken (want mensen zoeken vaak geen objectieve score maar een bevestiging van hun beeld of een gids of iets in hun beeld past), dus dat is niet erg. Maar je moet in gedachten houden dat dat niet de absolute waarheid is en dat reviews niet fout kunnen zijn op basis van hun score, ze kunnen alleen niet aan sluiten bij wat jij vindt (even los van reviews die in gaan op dingen die niet zo zijn of uit gaan van een feit wat totaal los staat van hoe goed de film is natuurlijk, maar die heb je overal)
Daarom zeg ik ook het gemiddeld, ik weet donders goed dat iedereen een ander smaak heeft, daarom werkt gemiddeld het beste bij dit, ik hou niet van Titanic, maar ik kan wel zeggen dat de verhaal de acteurs en de special fx HEEL goed waren.
IMDB is van Amazon, dus waarschijnlijk kan of mag Google hier geen gebruik van maken.
Ja en, Rotten Tomatoes is van WarnerMedia (25%) en NBCUniversal (75%), dus ook niet van hun.
Verwijderd @Only19 mei 2020 15:31
Rakuten viel mij laatst ook al positief op inderdaad. De interface van Google Play Movies op mijn TV is ook hopeloos achterhaald, Rakuten is wat meer bijtijds.
Inderdaad had Google al eerder wat kunnen doen aan die interface, maar onder het mom 'beter laat dan nooit' zijn ze daar gelukkig alsnog mee bezig nu: https://www.androidpolice...on-mobile-and-android-tv/
Ik gebruik youtube om mijn gekochte UHD en HDR af te spelen en heb nergens last van. Merkwaardig dat je problemen hebt.

EDIT: Ik praat poep. Je kunt dit niet op youtube, maar dacht dat ik dit deed.

[Reactie gewijzigd door Orama op 23 juli 2024 20:55]

Hoe gebruik jij Youtube om gekochte UHD/HDR content te bekijken?
Je hebt gelijk. Nu ik kijk heb ik die optie niet. Ik weet 99% zeker dat ik dit onlangs heb gedaan, maar kan het nu niet vinden.
Waarschijnlijk was ik Amerika bij mijn vriendin en zoon, anders weet ik het ook niet waarom ik dit denk.

[Reactie gewijzigd door Orama op 23 juli 2024 20:55]

10 x "Dolby Vision" in 4 korte alineas. Krijgen jullie per keer betaald? :D
Liever 10x hetzelfde woord dan dat ze krampachtig 10x een ander(e) woord/naam proberen te gebruiken.
Ik vond dit wat irritant lezen, maar jij hebt ook een punt. Wellicht zit er iets tussenin of ik moet misschien gewoon niet zo zeiken :')
Nou als ik per keer betaald zou krijgen had je pas écht gestruikeld over 'Dolby Vision' :+ Meestal probeer ik te voorkomen dat een term te vaak herhaald wordt, door af en toe ook wat synoniemen of beschrijvingen te gebruiken. Misschien was ik daar in dit geval wat minder goed in geslaagd. :)
Met welk apparaat kan je DV dan bekijken van Google play?
Zover ik begrijp moet dat wel hardware matig in je apparaat zitten.
De Nvidia shield bijvoorbeeld.
Is dit het enigste apparaat dan die DV kan afpelen met GPM?
chrome cast ultra zou het ook moeten kunnen.
Als het goed is, alle smart televisies (met Google TV) die Dolby Vision ondersteunen.
LG WebOS heeft ook de mogelijkheid om de Google Play Movies App te installeren (op mijn LG C9 bijvoorbeeld)
Mijn Google Play Movies app ondersteunt nog niet eens 4K rentals

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.