Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 29 reacties
Bron: Electic Tech

NEC heeft aangekondigd dat het bedrijf een prototype van een 21,3" TFT LCD display heeft ontwikkeld. Het prototype heeft een quad XGA resolutie van 2048 bij 1536 pixels en een zeer grote kijkhoek van 170 graden. Eind 2001 hoopt NEC het 21,3" flatpanel toe te voegen aan zijn huidige assortiment van 14.1 en 15" XGA displays en 15.4, 18.1 en 20.1" SXGA modellen:

NEC Corporation today announced the development of a high-resolution, 21.3-inch color thin film transistor (TFT) liquid crystal display (LCD) module prototype with a digital interface and super-narrow frame. The prototype provides 3.15 million pixels, 16.77 million colors and ultra wide viewing angles, and is positioned to compete with over 20-inch conventional CRT monitors for high-end desktop monitor applications.

The prototype provides Quad XGA resolution of 2048 x 1536 pixels, 21.3-inch large screen and narrow frame design. With ultra-wide color gamut of 72% vs. NTSC and 8-bit RGB (256-steps) signal processing, the module provides 16.77 million colors, high-speed response time of 30 milliseconds and less color-shift when changing viewing angles. Additionally, its ultra wide 170-degree viewing angle enables it to compete with over 20-inch CRT monitors for a range of display applications.

Demand for TFT color LCD monitors is increasing rapidly due to their smaller footprints, low power consumption, pixel size uniformity, and precise pixel arrangement. For workstation, graphics and other professional fields, there is significant demand for Quad XGA-class monitors that can handle larger amounts of data. The prototype with its high resolution, 16.77 million-color capability on the ultra-wide color gamut of 72%, 200cd/m2-luminance and super-narrow frame design is expected to meet these needs exactly.

The digital interface LCD module enables the direct display of digital signal output from the host system without the need for analog/digital conversion as is required with conventional monitors. This eliminates potential signal errors and noise, as well as reducing system costs.

In an effort to establish digital interface modules in the monitor market, NEC has prepared a wide range of digital interface LCD modules including, 14.1 and 15-inch XGA models, as well as 15.4, 18.1 and 20.1-inch SXGA models. To further meet the specific needs of users, NEC expects to add the new 21.3-inch Quad XGA resolution module to this already impressive lineup by the end of the 2001

NEC will display the new 21.3-inch Quad XGA, as well as its other digital interface modules from April 18th - 20th, at the Electronic Display Exhibition 2001 (EDEX2001), held at the Tokyo Big Site.

Een maand geleden toonden Samsung, Eizo en LG op de CeBIT een aantal errug lekkere 24, 20,8 en 20" LCD flatpanels. Hier een paar pics :

CeBIT 2001: Samsung Syncmaster 240T 24

CeBIT 2001: Eizo FA-2090 20,8

CeBIT 2001: LG 20

CeBIT 2001: Brute Barbie schoothond
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (29)

zelf heb ik een 22 inch LCD scherm en om een paar vragen te beantwoorden:
- native resolutie bij spellen is inderdaad een must, mijn native resolutie is 1600x1024 maar vergeet niet dat 800x512 ook een soort native resolutie is. Bij kleinere LCD schermen zoals 1024x768 wordt het moeilijk om nog een kleinere "native" resolutie te krijgen maar bij die grotere schermen zit er altijd nog wel eentje bij.
- Games zijn best wel te spelen op LCD's dat valt erg mee.
- de kleur vind ik juist meer natuur getrouw dan op een normaal scherm. (daar komt ook nog flikkervrij en scherper bij)
- mijn scherm is 47cm breed en ik zie geen kleur veranderingen. Als je naar rechts gaat zie je ook alles goed alleen als je naar links met je hoofd gaat en bijna alles is donker op je scherm zie je wat.
- de voet van mijn beeldscherm is helemaal niet zwaar. maar om zo'n duur scherm nou naar LAN's mee te nemen? Beetje te gevaarlijk vind ik.

Als ik hem wil vervoeren gebruik ik de doos waar hij in zat, wel zo makkelijk en veilig.
LOL. Onderste plaatje is erg kewl. Maarruh. Wat gaat zo'n monitor kosten? Ik geloof niet dat ik dat met mijn salaris ga redden. Ik vind de prijs/levensduur verhouding van die monitoren toch al niet echt aantrekkelijk.
Dat wordt vanzelf beter natuurlijk. Ze werken met steeds grotere substraten, en de yields zijn niet meer zo slecht als ze geweest zijn.

Gezien het feit dat er steeds meer notebooks over de toonbank gaan + het feit dat MS een flatpanel op hun wensenlijstje voor de ideale XP computer hebben gezet, zal de prijsdaling van deze schermen alleen maar doorzetten.

21.8 Inch is een enorm apparaat, qua effectief beeldoppervlakte groter dan een 22" monitor. Nogal wiedes dat je 't ding niet kado krijgt :)

Kloterige is wel dat je er ook een bijpassende beeldschermkaart voor moet hebben, aangezien een flatpanel 't beste presteert in z'n 'native' resolutie.

En 2048 bij 1536 is een behoorlijk hoge resolutie. Nog een geluk dat de refresh rate niet zo erg van belang is voor een TFT.
"Kloterige is wel dat je er ook een bijpassende beeldschermkaart voor moet hebben, aangezien een flatpanel 't beste presteert in z'n 'native' resolutie"


Je bedoeld waarschijnlijk een videokaart met DVI- aansluiting.
Ik denk dat hij meer bedoelt dat je een videokaart moet hebben die dusdanige resoluties ook op fatsoenlijke kleurdieptes kan weergeven.

Ik denk dat dat tegenwoordig geen probleem meer is met al die 32 MB kaartjes.

Een DVI aansluiting is natuurlijk wel weer mooi meegenomen, want een RamDac op die resoluties moet dan wel een erg fatsoenlijke zijn om nog een strak beeld weer te geven, die loopt dan wel erg op zijn tandjes.

Maar ach, als je zo'n panel kunt betalen, kan er ook nog wel een Matrox G450 of G550 bij.
alas, dat is juist het verschil tussen de digitale DVI aansluitingen en de oude vertrouwde analoge VGA aansluitingen die we nu hebben, die ramdac is zoiets als je DA convertor in je geluidskaart, die zet een digitaal signaal om in een analoog signaal.

aangezien een tft scherm met DVI geen analoge signalen meer gebruikt (elke pixel wordt verstuurd als digitale data, extreem veel btw, over de DVI aansluiting, dus geen analoge bijkomstigheden zoals signaalschaduw, storing, bandbreedtetekort) maar digitale, wordt er juist geen ramdac gebruikt en is de kwaliteit 1:1
En ik wil er ook nog bij zeggen, dat ik LCD's voor games ook niet zo goed vind en dat de kleuren vaak ook minder vol zijn... voor op kantoor prima, maar voor thuis gebruik zeker in combinatie met games ??
NOWAY !
Heb je de laatste tijd nog wel eens gekeken naar LCD's?
Met de huidige generatie MVA panels is er een hele grote stap voorwaarts gemaakt. Ze hebben een snelle response tijd en een grote inkijkhoek. Daar kan je best wel een spel mee spelen hoor.
Die onderste is uitgerust met de nieuwste AMD BAMBINO processor op Barbie-chipset. Ze zijn er in 5 kleuren en voor maar f 12,95 bijbetaling verkrijgbaar bij een Happy Meal. Ronald AMDonald overhandigt 'm je dan persoonlijk, maar dan moet je wel eerst bij 'm op z'n knie een liedje zingen. Duh! Een echte bikkel gaat natuurlijk meteen voor de ballenbak.
Ze zien er erg bruut uit, maar ik vind nog altijd dat een beeldbuis een diepere kleur geeft. Ik ben benieuwd hoe het nog gaat duren voordat de tft schermen ook op dit vlak de buizen voorbij streven.
Ik vind het scherm van mijn laptop nog altijd beter dan mijn gewone beter. Maar over smaken valt niet te discussiėren.

Misschien wachten op Organic Electroluminescence (OEL) ( http://www.zdnet.be/News.cfm?id=9477 en http://www.zdnet.be/techz.cfm?id=3585 )
Of op LEP (Light Emitting Polymere).
Er zit grote verschillen in de methode van weergave tussen een CRT en TFT. Ik probeer deze even simpel uit te leggen:

Een CRT scant (of schiet) met een bepaald snelheid ( Hz - refreshrate) een lightsignaal via een "kanon" naar het beeld oppervlakte. Als deze te langzaam is, meestal onder de accepteerbare 60Hz, dan krijg je de "flikker" effect. Op hogere Hz bestaat dit ook, maar boven de 85Hz is het geflikker al bijna niet meer merkbaar - Wel is het zo dat je ogen minder (snel) moe worden bij een hoge refreshrate -

Een TFT heeft heel veel dots en elk dot werkt zelfstandig met een eigen kontroller. De kleuren worden weer geven met een lichtbak (backlight) achter het scherm (Thin Film), Het kleurtje zelf geeft geen light en deze lampen hebben tegenwoordig een levensverwachting van 25.000 tot 50.000 uren. De Kontroller zorgt dat het punt aan (met bijbehorende kleur) of "uit" gaat. Hier zit dus tijd tussen. De reactie van deze snelheid wordt gemeten in miliseconds ms. De 30ms in deze voorbeeld is eigenijk de opsomming van het AAN en UIT (=naar een andere kleur) gaan. 30ms is al heel erg snel, omdat Fujitsu al de snelste is met +/-25ms (1999). Alle waarden boven de 50ms is niet acceptabel voor bewegende dingen, zoals spelletjes of DVD, want de punten worden niet snel genoeg gerefreshed en je krijgt een soort veeg-effekt met bewegende dingen. ( en vlak daarna hoofdpijn, daarom zijn de 80, 100ms modellen zoveel goedkoper)

Naast de TFT is ernog een "goedkope" Dualscan, die zie je bijna niet meer. Dan zorgt 1 kontroller voor 1 rij pixel i.p.v 1 per pixel. Wel is er een HS, high response versie verkrijgbaar die weer sneller is dan dualscan.

Daarnaast heb je nog een kijkhoek probleem bij een TFT / dualscan. Een groot kijkhoek is zeker nodig voor zulke grote TFT's, want hoe groter de aankijk-hoek verschilt, hoe groter de kleur afwijkt. 120graden is zeker geen luxe voor zo'n grote TFT, maar deze heeft 170..maar eerst zien is geloven, je werkt best "voor" zo'n beest.
Hallo zeg, is dit niemand opgevallen!!! 30 milliseconden!!!! Slechts 33 Hz beeldverversing, 33fps ook al haalt je systeem alles uit de kast! Dat ziet dan niet meer zo vloeiend uit. Niks voor gamers dus.

P.S. Waar zijn de betaalbare goeie 3D brillen? De grafische kaarten kunnen het nu wel aan!

Phillips komt met een rear projection monitor.
volgens mij is het 66hz
Reken ff mee 1/30 is 0.3333333 etc.
Dan maal 1000 is 33.333333 etc.
OK?
Krijg ik nu mijn puntje terug?
je hebt wel gelijk maar normaal is het toch 66hz? waarom dan "high speed" = 33hz?
Maar goed, ik denk dat een monitor van *gokje* 20K ook niet echt bedoeld is voor gamers (die hebben al hun geld namelijk al in een G3 gestoken :7).

Bovendien zit je haast vast aan 2048x1538, dus zelfs voor de gamer die wel zo'n monitor koopt heb je een redelijk systeem nodig om 33 fps te halen. Al schijnt dat herschalen naar lagere resoluties wel steeds beter te gaan...

Voor eigenlijk al het andere is 33 fps wel genoeg, en voor af en toe een game is het ook wel genoeg.
Maar goed, ik denk dat een monitor van *gokje* 20K ook niet echt bedoeld is voor gamers
Mja, als ik de gemiddelde gamer bekijk, zie ik die idd niet zo snel een dergelijk gewicht optillen ;). Maar ze doen vaak aan multiplayeren, dus met z'n 4-en moet het toch wel gaan lukken, denk ik }>.
Rear projection van Philips? Maar als ik met me bips naar de projectie sta zie ik zelf toch niks? Hmmm welke leuke ontwikkeling als je secretaresse hebt :9
Mevrouw ten Kate, kunt u de kont even wat stiller houden, ja?
Als ik me niet vergis kunnen je ogen maar +/- 25 frames per seconde aan. Je hebt er dus ook niets aan als je in Q3 100fps haalt, dat zie je toch niet. Het is natuurlijk wel zo dat je systeem het makkelijker kan 'trekken' waardoor hij bij hogere belasting minder zal schokken.

Trouwens, als ik die Philips schermen zie van rond de 2800,- dan heb je dus absoluut geen last van de refresh rate! Daar kun je super Q3 en UT op spelen.
* 786562 Mecallie
Werkt dat eigenlijk wel, zulke brede TFT schermen? Die dingen veranderen van kleur als je er schuin voorzit. Nu is er een zeer ruime 170 graden kijkhoek, maar op dat moment valt het beeld weg (of inverteerd).

Ik zit 15" TFT schermpjes en bij ca 30 graden zie je al duidelijk helderheidsverschillen. Met zo'n groot scherm heb je dat volgens mij al wanneer je er recht voor zit. Dan zie je de zijkanten al vanonder een flinke hoek. Misschien alleen nuttig als presentatiescherm (flinke afstand), niet als gewoon werkscherm?
De meest ideale monitor heeft imho een kromme beeldbuis. Herrinner je je nog die kermisbioscopen? Een soort luchtballon, waar op de helft van de binnekant iets geprojecteerd werd.

Als je dat nu door zou trekken naar monitoren, dan blijft de afstand van je ogen tot de beeldbuis bijna continu hetzelfde, mits je zelf een beetje stil zit en alleen je hoofd draait dan. Op die manier, hoeven je ogen niet steeds opnieuw scherp te stellen, vanwege veranderende afstand tot buis.

Maar dit mag ook :)
Maar dan wat kleiner
Eh Ik heb al moeite om mijn 17' op mijn bureau te krijgen, maar die Panoram GVR-12oe Briefing center moet wel ergens passen....


Ik hoopte dat die flatpannels makkelijk mee te nemen zouden zijn ivm lannen. Maar dat blijkt nogal tegen te vallen. De voet is meestal loodzwaar . En tegen te kast aan schroeven brengt weer andere problemen met zich mee.
170 graden is nogal een verschil met 30. Dat ding van NEC levert bij over de volle 180 graden een goede helderheid. Op m'n laptop heb ik bdw meer last van verschillen in lichtopbrengst dan van de beperkt kijkhoek.
Ik ben eerlijk gezegd niet zo heel erg onder de indruk. Samsung heeft al enige tijd een 24 inch TFT scherm. Heeeel mooie ding trouwens. En voor 18000 pieken is het best een weggevertje :+
Ondanks dat "wij" dit soort dingetjes de komende 5 jaar niet op ons bureau zullen hebben staan, ben ik toch wle blij met deze ontwikkeling. Het betekent namelijk dat men in staat is steeds betere en grotere LCD's te maken, waardoor de 17"of 18" wel betaalbaar worden. NU ben je voor een goed 15" schermpje ca 2750 piek kwijt. Dat heb ik ook voor mijn 17"monitor betaald. Maar dat was drie jaar geleden. Over een jaartje of anderhalf koop je een 17" LCD voor minder dan 3000 piek, en dan wordt het interessant voor de thuisgebruiker. Die lage verversings frequenties gaan wel omhoog. Maar ook die ontwikkeling heeft zijn tijd nodig.
Zeer leuk al deze ontwikkelingen alleen wat ik de laatste tijd wel vaak opmerk is hoe groter het scherm is hoe trager beelden gaan met games zoals Quake en noem het maar op... De Tweakers blijven tog nog wel even doortuffen met de grote bakbeesten die op dit moment de beste prestaties leveren. Wanneer wordt plasma eindelijk een keer betaalbaar? :) TFT is (nog) traag en plasma is zeer snel, een nadeel van plasma schijnt te zijn dat het beeldscherm zich snel laad dus electriteitswarmte aanmaakt wat de levensduur daardoor verkort...

Maar ik zeg geen NEE tegen dit leuke hebbedingetje :)

Greetz, Breez

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True