CBS: twee miljoen Nederlanders betalen voor cloudopslag

Ongeveer twee miljoen Nederlanders hebben een betaald abonnement bij een dienst voor cloudopslag. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Dat aantal is in de afgelopen vijf jaar ongeveer vier keer zo hoog geworden.

Het gaat in totaal om 13,5 procent van de ondervraagden in een onderzoek onder 5600 Nederlanders, blijkt uit cijfers van het CBS. Het onderzoek gaat over 2019, maar de cijfers zijn nu pas naar buiten gekomen. Dat aandeel was vijf jaar daarvoor 3,5 procent. In totaal gebruikt bijna de helft van de ondervraagden cloudopslag. Ook dat is een stijging, want dat was vijf jaar daarvoor minder dan een derde.

De cijfers zijn onderdeel van een groter onderzoek naar internetgebruik in Nederland. Daaruit blijkt dat er nog ongeveer 453.000 Nederlanders zijn zonder internet thuis, ongeveer 3 procent van het totaal van 15,1 miljoen Nederlanders boven de twaalf. Veruit de meeste daarvan zijn ouderen, hoewel ook die in de afgelopen jaren meer toegang hebben gekregen tot internet.

De smartphone is het meestgebruikte apparaat om online te gaan; 92 procent van de Nederlanders gebruikt een telefoon om op internet te komen. Ongeveer 83 procent heeft daarvoor een laptop en 71 procent gebruikt een tablet. Het gebruik van desktops om online te komen, daalde van 61 procent vijf jaar geleden naar 54 procent nu.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

02-04-2020 • 13:49

145

Reacties (145)

Sorteer op:

Weergave:

Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod 2 april 2020 13:51
een betaald abonnement bij een dienst voor cloudopslag.
Ik ben benieuwd of dit puur cloud opslag is of diensten waar cloud opslag bij in zit zoals Office 365. Dat geeft een heel ander beeld namelijk.

De bron vat onder "Gebruik internet als opslagmedium" ook cloud computing lijkt het wat in mijn ogen toch iets anders is.

[Reactie gewijzigd door Bor op 24 juli 2024 21:04]

Zeker weten. De bereidheid om te betalen ligt daadwerkelijk anders wanneer men bewust voor Dropbox of iCloud opslag betaalt dan wanneer men gebruik kan maken van cloudopslag als onderdeel van een bovenliggende dienst als office.
En wat als het nou andersom is? Ik heb juist een abonnement op office365 genomen zodat ik die OneDrive opslag erbij krijg. Zonder dat, was ik gewoon mijn oude versie van Office blijven gebruiken.
Wat ik me afvraag. Waarom zou je dat doen? niet verkeerd bedoeld, maar waar zie je het voordeel?
Ik gebruik gewoon een NAS. Ik ga niet zeggen dat ik gelijk heb hoor, wil alleen graag weten waar de voordelen voor het een of ander liggen volgens een ander.
De NAS (synology) heeft bijvoorbeeld recovery kopieën van de pc's en laptops.
Alle data, dus ook office (inclusief versie beheer) en outlook. En de mobiele apparaten back-uppen de foto's automatisch. Zonder maandelijkse kosten.
Ik heb het juist andersom gedaan. Alle foto's staan in one drive en die sync ik naar de NAS thuis. One Drive is spotgoedkoop*, veilig en makkelijk om mappen veilig te delen zodat anderen ook de foto's kunnen uploaden.

* Office 365 voor ~ 50 euro per jaar = 5 6 x (1TB, Exchange Outlook Email en Office pakket). Wij delen dit met zijn vieren.

[Reactie gewijzigd door HitDyl op 24 juli 2024 21:04]

Oké dacht dat office 365 duurder was, verkeerde aanname van mij.

Edit, ik ga net kijken bij office 365, maar kost € 99 voor meerdere personen, of 69 voor 1 persoon.
Hoe krijg je het dan voor 50 voor meerdere personen?
En met exchange erbij wordt het 10,50 per maand per persoon!!! Met 4 personen is dat dus meer dan 500 per jaar!!! Niks spotgoedkoop aan. Vreselijk duur ja.

[Reactie gewijzigd door goDiegogo op 24 juli 2024 21:04]

Het is heel vaak in de aanbieding. Bovendien kan je de licenties ook stapelen voor meerdere jaren. Hij is bijvoorbeeld nu in de aanbieding voor 55 euro. https://nl.pepper.com/aan...evices-at-amazonde-139694
Dank je, ik heb er naar gekeken. Er zit, volgens de omschrijving geen exchange bij. Weet je wel zeker of je dat hebt en bedoel je geen outlook. Exchange zit alleen bij de zakelijke pakketten zover ik kan zien.
Sorry ik denk dat je gelijk hebt. Ik heb er ook een zakelijke (5 euro p/m overigens*) naast en het niet zo door gehad. Maar de prive offfice 365 heeft inderdaad geen exchange alleen outlook.

https://products.office.c...primaryr2&rtc=1&market=nl
Ik heb gratis 1000 GB bij Stack (nu helaas niet meer beschikbaar voor nieuwe mensen). Er zijn best veel gratis diensten voor wolkopslag.
Dat is mooi. Alleen dat kost nu 10 euro per maand voor 2TB/1 user. Office365 kost je ~50 euro per jaar voor 6 users. Allemaal 1 TB. Technisch zal stack wel in orde zijn, maar het doet echt wel onder voor de ge-likte dienst wat OneDrive. Daarnaast krijg je bij o365 dus ook nog een privacy vriendelijke, advertentie vrije outlook. En een het office pakket, zowel online als offline op mac, pc, ios en android. Vergeet ook niet dat dit soort diensten gewoon geld kosten en terug moeten worden verdiend. Het is helemaal niet verkeerd om er voor te betalen als het bedrijf beloofd je privacy niet door te verkopen en de dienst stabiel en in de lucht te houden.
Het kan dat Office365 op dit moment een goede prijs-kwaliteitverhouding heeft, als je echt zo veel nodig hebt. Al twijfel ik daar wel een beetje aan, als je voor €50/jaar wel 10 TB krijgt bij Hubic:
https://hubic.com/en/offers/

Het kan ook zijn dat Office365 gelikter werkt, al vind ik Stack en Nextcloud en Seafile e.d. tot nu toe prima werken. Hangt er ook een beetje van af wat je er precies mee doet.

En bij Microsoft ben ik toch een beetje bang voor wat dat bedrijf doet met je gegevens. Het blijft een Amerikaans grootbedrijf, dat op allerlei manieren gegevens opslurpt van Windows-gebruikers. En het valt onder de zgn. Patriot Act. Stack (TransIP) en Hubic (OVH) zijn gewoon Europees en vallen volledig onder Europees gegevensbeschermingsrecht.

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 24 juli 2024 21:04]

Het is geen wedstrijd, krijg je betaald om Office 365 te promoten?
Ik betaal 3 euro per maand voor 250GB bij STACK voor alle essentiële bestanden en dat is een prima deal.
Jeetje, nou sorry hoor.
Wat ik me afvraag. Waarom zou je dat doen? niet verkeerd bedoeld, maar waar zie je het voordeel?
Ik gebruik gewoon een NAS. Ik ga niet zeggen dat ik gelijk heb hoor, wil alleen graag weten waar de voordelen voor het een of ander liggen volgens een ander.
De NAS (synology) heeft bijvoorbeeld recovery kopieën van de pc's en laptops.
Alle data, dus ook office (inclusief versie beheer) en outlook. En de mobiele apparaten back-uppen de foto's automatisch. Zonder maandelijkse kosten.
Ja, en bij een brand is alles weg.
Nee, dat is eenvoudig te voorkomen. Back up taak naar 2 stuks usb schijf en die neerleggen op een adres waar je vaak komt zoals bij ouders. 1 wegleggen, ander meenemen. En er zijn nog 100 andere manieren om verlies voor te zijn.
Persoonlijk schijf ik hem weg naar een andere nas op een ander adres.
Nee, dat is eenvoudig te voorkomen. Back up taak naar 2 stuks usb schijf en die neerleggen op een adres waar je vaak komt zoals bij ouders. 1 wegleggen, ander meenemen. En er zijn nog 100 andere manieren om verlies voor te zijn.
Wedden dat dit niet werkt!

Als jij vandaag foto's maakt van de geboorte van een zoon/dochter, deze op je syno zet en niet direct een back-up naar externe schijf maakt en deze dan ook linea recta aflevert bij familie, je woning in de hens staat of gewoonweg je hele meuk naar de knoppen gaat (piek-spanning, val, stoot schade etc) kun jij er donder op tegen zeggen dat je ermee weg komt.

Uit eigen ervaring helaas meegemaakt met als gevolg een schadepost van € 2500,00 om een recovery te krijgen via Kroll. Helaas meegemaakt in 2011 na vele foto's te hebben gemaakt van de geboorte van mijn jongste zoon.

Van 2011 (na dit incident) tot 2019 voor een paar euro in de maand gewoon een goedkoop servertje bij Kimsufi/isgenoeg gehad waarnaar automatisch een back-up werd gemaakt en sinds 2019 Office 365 met 6 Onedrive accounts van ieder 1TB opslag waarnaar geautomatiseerd back-ups naartoe geschreven worden. Zelfs een crash van een harddisk is sindsdien iets waar ik hartelijk om moet lachen.

Die externe USB opslag klinkt allemaal leuk tot er zich werkelijk eens een incident afspeelt, dan komen mensen vaak echt tot de ontdekking dat ze belangrijke (recente) data missen.
Totdat het bij onedrive een keer verkeerd gaat. Dat heb ik persoonlijk meegemaakt (synchronisatie fouten, waardoor verkeerde versies van bestanden bewaard bleven).

Wat foto's betreft, de syno app doet dit ook automatisch. En mijn telefoon staat op het nachtkastje op de oplader, als er ooit iets zou zijn steek ik die gelijk bij me. Dus dat is al een back up toch. USB backup taak kun je gewoon elke nacht laten doen. Je kunt nooit meer dan 1 dag kwijtraken in het aller ergste geval.
Maar dat is alleen mijn mening maar.

[Reactie gewijzigd door goDiegogo op 24 juli 2024 21:04]

Ik heb dit scenario, met een sync naar S3 Glacier voor alles wat echt onvervangbaar en waardevol is. Wel eerst aan mijn kant versleuteld.

Terabytes aan nerdmeuk mag van mij in vlammen opgaan. Echt waardevol is maar een paar GB.

[Reactie gewijzigd door BvdW1978 op 24 juli 2024 21:04]

Dat klinkt erg omslachtig in vergelijking met Cloud opslag. 😉
Bovendien is OneDrive zo goedkoop, dat een NAS + backup duurder is dan een aantal jaar OneDrive.
Ik kom niet vaak op een ander adres. Moeder woont 1500km ver, schoonmoeder 2500km, broers 300km. En ik ga niet mijn prive zaken bij niet-familie onderbrengen.
Oei, jammer voor je. En ook voor je moeder. Ik snap het, dan wordt het lastig.
Nee, dat is eenvoudig te voorkomen. Back up taak naar 2 stuks usb schijf en die neerleggen op een adres waar je vaak komt zoals bij ouders. 1 wegleggen, ander meenemen. En er zijn nog 100 andere manieren om verlies voor te zijn.
Persoonlijk schijf ik hem weg naar een andere nas op een ander adres.
Maar dat stond er niet he.
Nee dat klopt, maar er staat nog zoveel niet. Het is soms te tijdrovend om volledig te zijn. My bad.
Ik heb zelf een abonnement op Dropbox. Een NAS heb ik ook en die synchroniseert naar Dropbox (via mijn desktop). Een voordeel is bijvoorbeeld dat ik bij brand niet alles kwijt ben.
Mijn nas synct naar OneDrive (niet automatisch, ik moet hem handmatig starten, by design). Ik heb wel gekeken naar Dropbox (vind ik in principe prettiger werken), maar die is veel duurder (100 euro per jaar vs 120 euro per jaar, 5TB vs 2TB).

@goDiegogo Omdat ik mijn NAS niet van buiten benaderbaar wil hebben.
Voor mij geen probleem, maar ik mag mezelf niet meetellen in de oplossing. Ik heb 2 adressen prive en zakelijk en in beide staat een nas die dus ook naar mekaar backuppen
Onedrive is letterlijk goedkoper dan de stroom die een NAS gebruikt, laat staan de aanschaf en reparaties/vervanging :+ , terwijl je er veel meer voor terug krijgt

[Reactie gewijzigd door redtails op 24 juli 2024 21:04]

Nou dat klopt niet helemaal, de stroomkosten mischien bijna, maar ik heb zonnepanelen.
Maar nog veel belangrijker, ik heb b.v. 20TB opslag, het is nog veel meer maar dat is backup.
Wat kost onedrive met 20TB?
En wat kost je onedrive op het moment dat het in de soep loopt, dat je data niet de juiste versies heeft omdat de synchronisatie niet goed werkt. ( ik heb het meegemaakt, kan er helaas over meepraten)
Dat is nog veel duurder dan een synology met harde schuiven.
Dat is een goede vraag, een die ook meegenomen zou moeten worden wil je een helder beeld krijgen.
Het was even zoeken, maar dit was de vraagstelling.
Heeft u in de afgelopen 3 maanden privé documenten, foto’s, muziek, video’s of andere bestanden op internet opgeslagen, bijvoorbeeld met een programma als DropBox, Apple iCloud, GoogleDrive of Windows Skydrive?
https://opendata.cbs.nl/s...ED/table?ts=1585829144357
Oud onderzoek dan... Windows SkyDrive.... Is dat niet al acht jaar onedrive?
Ja inderdaad, maar het eerste onderzoek is uit 2012 zoals je in de tabel kunt zien. De vraagstelling is klaarblijkelijk nooit aangepast, althans niet in de verantwoording.
Idd! Nog in de tijd dat ik nog via een omweg Skydrive aan mijn Windows explorer kon toevoegen.
Ik snap dat ze de term Skydrive wellicht willen behouden voor uniformiteit in het onderzoek. Maar hadden ze niet beter de vraag kunnen aanpassen naar Microsoft OneDrive (voorheen: Windows Skydrive) ?
Sommige mensen weten misschien niet eens (meer) wat Skydrive is.
Ofwel het gaat helemaal niet om de betaling, en de overige 86,5 procent weet gewoon niet dat hun foto's automatisch naar een clouddienst worden opgeslagen.
... en de overige 86,5 procent weet gewoon niet dat hun foto's automatisch naar een clouddienst worden opgeslagen.
En daarmee mogelijk onder andere (privacy-) wetgeving valt. Met alle berichtgeving rond privacy en surveillance is het zorgwekkend dat er geen aparte overheidsafdeling is die zich bezig houdt met in het bijzonder digitale bescherming en de gevolgen voor burgerrechten en veiligheid.
Als dat zo is hoe komen ze er dan bij dat mensen er voor betalen. Tot op zekere hoogte kun je alle voorbeelden gratis gebruiken...

Edit: al gevonden met de link:
13,5 % van 12 jaar en ouder betaald voor opslag (10,3 in 2019).
(en dat is op 15.1millioen 2,04 miljoen)

[Reactie gewijzigd door pookie79 op 24 juli 2024 21:04]

Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @AibohphobiA BoB2 april 2020 14:23
Skydrive? Dat is de oude naam van OneDrive gezien Microsoft de naam moest wijzigigen na een juridisch gevecht met British Sky Broadcasting Group (BSkyB). Dat speelde in 2013. Raar dat men dar nu nog naar verwijst.

https://www.theverge.com/...kydrive-name-change-bskyb
Windows Skydrive? Het CBS loopt wel achter want het heet nu toch al een aantal jaar OneDrive...
Het CBS is zo te zien niet de enige die achter loopt. Als je de andere reacties wel gelezen had kon je zien dat het al een paar keer langs kwam. :P
Ik heb vandaag een foto geupload op tweakers.net :+ telt dat ook?
Oef, SkyDrive... Het is pas in 2014 meen ik verandert naar OneDrive... Niemand bij het CBS die het gebruikt dus 😋
Tenzij ze daar expliciet naar gevraagd hebben kom je daar natuurlijk nooit achter.
Ik heb zelf net als jij een Office 365 abonnement genomen primair voor de de Onedrive opslag. Gezien de pricing van Onedrive data vs Office 365, zal dat vast wel vaker voorkomen.

Tegenwoordig sla ik alle PC data op de eigen synology op en staat de backup daarvan (versleuteld) op de Synology C2 cloud, waardoor ik nu voor twee cloud diensten betaal.
Precies dat. Betaal al 3 of 4 jaar voor OneDrive en dan eigenlijk alleen voor de cloudopslag. Natuurlijk kan ik ook de laatste MS office gaan installeren, maar ik ben zo gewend dat ik een beetje opzie tegen de verandering. Binnenkort toch maar eens kijken....
Inderdaad, Adobe creative cloud, antivirus pakketten, backup software, velen van dit soort pakketten bieden cloudopslag aan.

Zouden fotodiensten als flickr er ook bij worden gerekend? En website hosting, filesharing?
ik gebruik oneDrive alleenmaar omdat het er "gratis" bij zit.
Anders zou ik het niet gebuiken ...
Ik ben benieuwd of dit puur cloud opslag is of diensten waar cloud opslag bij in zit zoals Office 365. Dat geeft een heel ander beeld namelijk.
Hoezo?
Office365 neem je toch juist voor de cloudopslag?
Anders bouw je zelf een mailserver c.q. koop je Excel en Word los.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @ASS-Ware2 april 2020 16:42
Zo werkt het natuurlijk niet in de praktijk, zeker voor de doorsnede consument niet. Daarbij biedt Office 365 veel meer dan alleen de zaken die je noemt (afhankelijk van het abonnement welke je afneemt). Als je alleen prijstechnisch kijkt is het "bouwen van een eigen mailserver" in de meeste gevallen geen alternatief in een niet zakelijke omgeving.
De enige Cloud-opslag die ik gebruik is die van Apple voor 0,99 eurocent per maand en puur voor iCloud Drive (documenten en bv. backup van WhatsApp), Photos en Backup.

De rest zoveel mogelijk lokaal.
Haha, idem. Zonder die euro is trouwens iCloud opslag echt nagenoeg waardeloos. Ik zie het als een typische 'Apple Tax'.

@iAR Ja, dat had Apple gesierd, dat het backup gedeelte gewoon niet werd meegeteld voor gebruik.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 24 juli 2024 21:04]

Gratis hé, krijg je bij Android wel gratis opslag ruimte voor backups en dergelijks? Google Foto’s telt niet mee want die kan je ook op iOS hebben.

Dus als je 11,88 per jaar te veel vindt om 50 GB op te slaan is nogal raar.
Ik vind het vooral stom, omdat namelijk het Apple model juist op andere vlakken is gegaan naar "met het kopen van de hardware, betaal je voor alles".

Nieuwe versies van iOS en MacOS? Inclusief
Andere iCloud-diensten, zoals find-my-friends, kalender, keychain, reminders, messages? Allemaal inclusief.
Safari? Inclusief
iWork (Pages, Keynote, Numbers)? Inclusief.
Garageband? Inclusief.
Apple Maps? Inclusief

Een belangrijke drijfveer zal ongetwijfeld de concurrentie met andere eco-systemen zijn, maar dan nog blijft het punt staan. Apple's model is 'inclusief'. Nu snap ik dat met opslag van data, dat je iets wilt kunnen differentieren naar gebruik, omdat het anders snel heel gortig wordt. Maar backup vind ik in het straatje van die andere diensten passen (misschien nog wel essentieler), dus flauw van Apple om daar extra voor te vragen. Ze kunnen trouwens net zo goed *geen* gratis storage tier aanbieden, met zo'n lage limiet.
Ben ik het mee oneens, ruime 50% zit in die 5GB prima, exclusief iCloud Foto’s.
Ik denk dat het meer om het concept gaat. Overal krijg je 15 of 20 GB gratis, daar kun je ook wat mee. Of Google Photos is onbeperkt met hercompressie. Compleet kut maar wel een alternatief.
Met de 5GB van Apple kun je geen backups maken, geen documenten/desktop sync en een beetje Whatsapp backup is al een paar GB.
Maar daarnaast is 12 euro voor 50GB niet heel extreem duur.
Heel veel kunnen backups maken. De power users niet nee. Maar de huis en tuin mensen met een kleine iphone met amper apps kunnen dat prima. Denk dat ruim 50% het prima kan redden. De foto’s zitten tenslotte niet in die backups.

Je contacten, berichten (sms), wachtwoorden en dergelijk past er prima in.

Documenten en desktop sync zit in elk pakket bij icloud, ook die van 5 GB.

[Reactie gewijzigd door slijkie op 24 juli 2024 21:04]

De foto’s zitten tenslotte niet in die backups.
Die moet je dan dus wel uit zetten. En dan kunnen inderdaad veel een backup maken. Maar dan sla je wel een belangrijk deel van de backup over als je het mij vraagt.

Bij Apple zijn backups zo georganiseerd dat je volledige toestel, inclusief data van apps worden, opgeslagen worden. Je kunt dus zo ergens een nieuwe iPhone halen, de backup terugzetten en gaan.

Ik weet niet hoe groot jouw documenten map is, maar vast geen 5 GB. Het zit er inderdaad bij, maar met 5GB gaat de gemiddelde gebruiker dat echt niet redden.

[Reactie gewijzigd door iAR op 24 juli 2024 21:04]

De foto's zitten wel in de cloud en beperken dus je backupruimte.
Zeker tegenwoordig met 4K en alles gaat het erg hard. 50Gb storage in de cloud is werkelijk niks.
Niet zo slim om de cloud als backup te gerbuiken.
Want ? Laat mij eens zien hoe ik dan een backup maak vaan mijn device ...
Op SD kaart zetten gaat hem niet worden.
Clouddienste geven zelf aan dat de cloud geen backup is. Ze garanderen dan ook niets.
Backup van uw belangrijke gegevens moet u altijd zelf regelen, bijv. op een exteren medium dat u na het maken van de backup loskoppeld. Natuurlijk ook periodiek een extra backup buiten het kantoor/huis bewaren voor het geval dat.
Als u een bedrijf heeft dient u dat met een professionele uitwijkservice te regelen.
Nou Apple geeft duidelijk aan dat het backuppen van een device op deze manier gaat en niet anders TENZIJ je hem aan een Mac wilt hangen en het op die manier te doen.
Overigens zie ik het punt niet want de backup is encrypted en je moet nog steeds bij install de boel valideren (2 step) eer dat je hem terug kan zetten.
encryptie is nuttig
natuurlijk, mijn inziends, technisch gezien,
kan je zelf bij apple een password recovery doen, met via vele tussen verificaties dan.

technisch gezien, zou er een bepaalde overheid apple kunnen dwingen om die recovery optie in gang te zetten voor die bepaalde overheid... wachtwoord...verificatie...ontsleuteling....

gebeurt vast voorlopig nog niet, en zou vast nog niet geinmplentteerd zijn als dienst bij apple of google.
maar ja, sinds niet zo lang geleden, moet apple, nu ook de encrypted files in de icloud officieel beschikbaar stellen voor bepaalde overheden.

er bestaat geen 100% veiligheid, cloud diensten moeten zich wel aan de wet blijven houden.
die niet altijd duidelijk zijn en die continu aan verandering onder hevig zijn.

gebruik zelf ook icloud, maar niet meer standaard alles backuppen
ik gebruik ook wel andere clouddiensten,
wees gewoon bewust wat je wel en niet en op welke manier er alles in opslaat
Ja klopt maar je kunt niet 30GB van je foto's op je device kwijt in de cloud als je maar een 5GB gratis account hebt.
Of je de foto's nu in iCloud Photo Library zet of mee laat backuppen, beide keren snoepen ze af van je opslag... dus linksom of rechtsom kost het je ruimte.
Dit is onjuist want ze kunnen niet in die backup (Reservekopie). Dus ik weet niet waar je nu steeds op doelt.

Edit:
je bent jou comments aan het veranderen van Foto’s naar Documenten. Beetje raar.

[Reactie gewijzigd door slijkie op 24 juli 2024 21:04]

Waar haal je dat vandaan, het kan wel. Er zijn 2 opties:
1. iCloud Photo Library. Je foto's worden geupload naar iCloud as you make them. Je hebt niet de optie om deze foto's te backuppen.
2. Je gebruikt iCloud Photo Library niet. Je hebt dan wel de keuze om je foto's op je toestel op te nemen in de iCloud (of iTunes/Finder) backup.

Je kunt het hier nalezen: https://support.apple.com/en-us/HT207428. Het staat er vrij duidelijk ook. Op je wenken bediend, copy-paste. Je ziet dat het zo ook werkt met iMessage.

- Photos and videos on your iPhone, iPad, and iPod touch1
1When you use Messages in iCloud or turn on iCloud Photos, your content is automatically stored in iCloud. That means they're not included in your iCloud Backup.

[Reactie gewijzigd door iAR op 24 juli 2024 21:04]

Dan gebruik je iCloud Drive. Dat is heel wat anders, dus je haalt de hele discussie uit context.

Je zoekt nu heel wat data maar de oorsprong van de discussie is dat 5 GB voldoende is voor het gros van de gebruikers mits je geen Foto’s in iCloud zet. Of je dit nu via iCloud Foto’s of iCloud Drive doet.

[Reactie gewijzigd door slijkie op 24 juli 2024 21:04]

iCloud Drive heeft hier niets mee te maken. Dat is weer een ander onderdeel. Neemt wél iCloud Opslag ruimte overigens. Ik stel voor dat je je even verdiept in de link die ik je stuurde. Het KB-artikel van Apple is vrij duidelijk.
Of hier een link post die jouw theorie bevestigd.

[Reactie gewijzigd door iAR op 24 juli 2024 21:04]

Je documenten en files staan in de iCloud Drive. Niet in de reservekopie. Dit is een eeuwige discussie. Ga ik niet verder op in. Ben jaren voor Apple werkzaam geweest, je hoeft mij echt niet te vertellen hoe het werkt. Raad jou aan even een cursusje te volgens bij de Retail Stores zodra deze weer open zijn.
Ik vind het wel jammer dat je niets hebt om je theorie te ondersteunen behalve dat je ooit voor Apple hebt gewerkt. Ik heb heel veel met Apple devices gewerkt.

Je haalt nu opnieuw iCloud Drive er bij, maar dat heeft niets van doen met deze discussie. Sterker nog: iCloud drive heeft niets met Photos te maken. Jij had de stelling dat foto's niet in een backup zitten.Dat zitten ze in bepaalde situaties wel. Het staat hier gewoon letterlijk in de tekst. Ik vind het prima dat je niets hebt om jouw theorie te ondersteunen, maar roep dan geen onzin.
Here’s what iCloud Backup includes
App data
Apple Watch backups
Device settings
Home screen and app organization
iMessage, text (SMS), and MMS messages1
Photos and videos on your iPhone, iPad, and iPod touch1
Purchase history from Apple services, like your music, movies, TV shows, apps, and books2
Ringtones
Visual Voicemail password (requires the SIM card that was in use during backup)
Your iPhone, iPad, and iPod touch backups only include information and settings stored on your device. They do not include information already stored in iCloud such as Contacts, Calendars, Bookmarks, Notes, Voice Memos3, Messages in iCloud, iCloud Photos, and shared photos. Some information is not included in an iCloud backup but can be added to iCloud and shared across multiple devices like Mail, Health data, call history4, and files you store in iCloud Drive.
1. When you use Messages in iCloud or turn on iCloud Photos, your content is automatically stored in iCloud. That means they're not included in your iCloud Backup.
2. Your iCloud Backup includes information about the content you buy, but not the content itself. When you restore from an iCloud backup, your purchased content is automatically redownloaded from the iTunes Store, App Store, or Books Store. Some types of content aren’t downloaded automatically in all countries or regions. Previous purchases might be unavailable if they've been refunded or aren't available in the store. Find out what you can redownload and buy in your country or region.
3. If you use iOS 11 or earlier, Voice Memos are included in iCloud Backup.
4. If you use iOS 10 or earlier, call history is included in iCloud Backup.

[Reactie gewijzigd door iAR op 24 juli 2024 21:04]

Dat staat er toch letterlijk, het zit niet in de backup. Het zit in iCloud Photos.

In de iCloud Backup (Nederlands: Reservekopie) zitten geen foto’s en/of video’s. Je kunt alle data opzoeken die je wilt, en dan intreteren hoe je die wilt.

Foto’s/Video’s zitten in iCloud Photos (onderdeel van iCloud) of je gaat losse bestanden opslaan in je iCloud Drive.

Dit is altijd zo geweest, en is nu ook zo.

Het staat letterlijk in je citaat hierboven. (Mits je die niet wederom edit.)
Ik vind dit hilarisch en tragisch tegelijkertijd. Ik weet echt niet waar je dat ziet staan. Ik probeer het nog een keer en dan stop ik er mee.

De vette letters in mijn quote zeggen:
Dit is wat er allemaal in de iCloud back up zit
- De foto's en videos op je toestel BEHALVE
als je iCloud Photo Library gebruikt. Dan zitten ze niet in de backup.

Het zal je misschien verbazen, er zijn mensen die dat NIET gebruiken. Maar wel fotos in de Fotos app hebben (en niet als losse bestanden in iCloud Drive; wie doet dat uberhaupt).

Zet iCloud Photo Library op je toestel maar eens uit. Dan verschijnt de optie om je fotos te backuppen als switch in de instellingen.

En succes verder, ik ben weg!
Niet heel duur maar het komt wel steeds terug. Ook voor een goedkoop refurbished toestel heb je dan toch weer extra kosten.
Maar ook bij de aanschaf van een device van > 1000 euro krijg je niet even tijdelijk 200GB oid om de boel fatsoenlijk over te zetten.
Heeft niks te maken met het wel of niet kunnen betalen maar met het maar moeten betalen voor alles en dat de gratis storage enorm gedateerd is .. 5GB is niks anno 2020
5GB gratis ruimte is bij allerlei cloud services te krijgen. Maar ook meer. Zo krijg je 15GB gratis bij mega.cz, 15GB bij google, 10GB bij pcloud, 10GB bij mimedia, 10GB bij mediafire, 10GB bij flipdrive, etc. En dan zijn er natuurlijk nog een reeks die maar 5GB aanbieden zoals Onedrive, Amazon Drive en een reeks minder bekende. Op zich vreemd dat Apple die 5GB niet aan iedereen aanbiedt.
Vraagstelling klopt niet helemaal, want Android is geen fabrikant en Apple wel. En als je Android als Google ziet, dan telt Google Foto's en Drive wel :) . Maar kijk je naar Fabrikant: Samsung geeft mij 15GB gratis backup voor Samsung Cloud, dat is bedoeld voor de backup van de telefoon. Daarbij kreeg men tijdelijk 2 jaar 100GB OneDrive opslag (na 2 jaar verviel dat naar 5GB gratis bovenop gratis opslag die OneDrive biedt).
Gratis hé, krijg je bij Android wel gratis opslag ruimte voor backups en dergelijks? Google Foto’s telt niet mee want die kan je ook op iOS hebben.

Dus als je 11,88 per jaar te veel vindt om 50 GB op te slaan is nogal raar.
Je vergelijkt Apple met Android?

Ja ... bij Samsung krijg je 15GB Cloud opslag, bij Huawei krijg je als ik het goed heb ook gratis Cloud opslag - tenminste, bij de Huawei P10 kregen we dit een paar jaar terug wel.
Je hebt helemaal gelijk en zoals gewoonlijk wordt je dan gemind.
De storage van icloud is bullshit. 5GB is heden ten dage amper genoeg voor een contact list.
Ze hebben hem als enige zo krap gemaakt dat als je ook maar iets ermee wilt doen je moet betalen, immers een backup van een Iphone kan je vergeten (als deze data bevat) en dan praat ik niet over een stampvolle 128GB versie.

Het erge is dat als je van de ene device naar een gloed nieuwe gaat bij apple je soms niet zonder die dienst kan want je kunt niet alles middels airdrop makkelijk overzetten ... Kansloos.
Dat minnetje snap ik ook niet zo goed. Ik denk dat sommige moderators iedere kritiek op Apple als een flame opvatten. Het zal die mensen verbazen dat de hardste (en best onderbouwde) kritiek op Apple doorgaans juist van sommige van hun meest trouwe gebruikers komt.

En als trouwe Applegebruiker: op cloudopslag gebied is Apple gewoon niet goed bezig en kijk ik met jaloezie naar Google en Microsoft platform.
Amen ! Had het niet beter kunnen verwoorden .... Same hier, zowel Apple als fervente Android gebruiker en zowel Mac als Windows gebruiker met desktops. ik zie beide zijdes en zie dus ook de minpunten en meld die dan ook aan beide zijdes.
Je betaalt gewoon voor opslag. Je bedoelt waarschijnlijk dat je de gratis 5 GB te karig vindt. Dat is het overigens ook maar goed. Ik had naast die 5GB een backup van je devices wel heel netjes gevonden. Dus dat die niet mee tellen voor de opslag.

[Reactie gewijzigd door iAR op 24 juli 2024 21:04]

Precies, maar alles telt, tot mail aan toe en je kan geen enkele device ermee backuppen.
Had netjes geweest dat als je een nieuwe device had dat je bijv. 4 weken 200GB kreeg om zo de kans te krijgen om data over te zetten want lang niet alles gaat makkelijk via airdrop.
De backup functie is top maar je hebt ruimte nodig en je MOET via Icloud of naar een Mac ofzo.

Voor een beetje data storage waar je wat mee kan ben je al gauw 3 euro per maand kwijt (200GB) en dat is dus 36 euro per jaar.
Zo kun je het zien. Echter betekent dit dat je 50GB "extra" opslag hebt voor € 24,- in 2 jaar en 200GB extra voor € 72,- in 2 jaar. Daarbij wordt alle foto en video zeer efficiënt opgeslagen, zodat je effectief meer kunt opslaan dan wanneer je die ruimte fysiek op je telefoon had. + als je je telefoon kwijt raakt of kapot zou gaan heb je al je gegevens nog. Ik heb 0 cruciale/waardevolle data alleen offline opgeslagen.
Ditto. Ik baal wel dat ik die data niet gewoon in Stack erbij kan gooien, maar voor die ene euro is het wel heel makkelijk dat de telefoon automatisch geback-upt word. Apple is daarnaast een van de weinige bedrijven die (naar eigen zeggen) geen analyse op je data doet.
0.99 Euro per maand neem ik aan?
leuk dat in de cloud maar nu kan ik mijn foto niet bekijken als ik niet online ben. Als ik een foto opsla dan gooit windows hem gelijk naar de onedrive....
Als ik een foto opsla dan gooit windows hem gelijk naar de onedrive omdat ik dat zo heb ingesteld
Dan zet je die optie toch weer uit? En je kan ook je Onedrive lokaal opslaan, dan staan al je bestanden in Onedrive en op je disk. Dit werkt ook veel sneller als je de bestanden vaak gebruikt.
Ik gebruik zelf Stack van Trans-IP. Ik ben er erg blij mee moet ik zeggen. Ik krijg snel antwoord op mijn vragen. Zelfs in het weekend kreeg ik binnen 24 uur antwoord. Dat was bij mijn vorige cloud provider wel anders (Microsoft OneDrive)

Ik haal mijn bestanden wel voor de zekerheid eerst door Cryptomator voordat ze geüpload worden. Niets tegen Trans-IP, ze doen server side encryptie, maar je eigen versleuteling in handen hebben is toch wel erg fijn.
Gebruik het ook maar het is echt rete-langzaam. Zowel betaald als gratis. Ben dus maar weer naar de gratis versie gegaan, dan mag ik niet klagen.
Vreemd, ik heb in de maand maart verschillende cloud diensten geprobeerd voor data en voornamelijk foto's te delen op 2 thuislocaties.

Stack had ik geupgrade maar kon ik niet meer downgraden, ook al heb ik een domein en hosting bij transip. Dus heel stack er maar uit gedonderd :+

Uiteindelijk is de voordeligste en makkelijkste manier in mijn situatie, alle data en raw foto's op een betaald dropbox account (2tb voor 10euro), en om fotos te laten zien "oneindige" gecomprimeerde foto opslag op google photo's. Dit is toch een van de snelste voor een online galerij.

(Voor mij was de lokaal + cloud bewaren van data belangrijk en integratie met file explorer op de computers en smartdevices belangrijk)[/li][/li]
TransIP stack, €2,50 per maand voor 1,25TB. Handig voor school (sync tussen laptop en desktop) en goed om wat werk dingen veilig op op te kunnen slaan. Geen slechte deal toch?

(Ja €2,50 voor 1,25 tb ivm early adopter)
In begin 1TB gratis. Maak er nog steeds gebruik van.
Ik ook, maar om nog een beetje aardig te zijn dacht ik ik pak die extra 250gb.
Ik verzet me nog altijd volop tegen de cloud. Ik heb mijn data liever niet bij een derde op de server. Ze weten al meer als genoeg van je.
Ik koop voor dat geld wel lekker af en toe een harde schijf als nieuwe storage of backup van de backup.

En gezien mijn 1gb mobile bundel omdat ik gelukkig maar 5 euro pm betaal heb ik niets aan mijn foto's in wat voor cloud/nas dan ook.
En gezien mijn 1gb mobile bundel omdat ik gelukkig maar 5 euro pm betaal heb ik niets aan mijn foto's in wat voor cloud/nas dan ook.
Wat heeft je mobiele bundel te maken met het opslaan van je foto's in de Cloud/NAS? Ik heb ook maar een 1Gb bundel en al mijn foto's worden gewoon geupload naar OneDrive. Kost me geen byte van m'n bundel, want er bestaat ook nog zoiets als "alleen uploaden als je op wifi zit".
Het enige voordeel van foto's op een cloud of nas is wat mij betreft dat je bij je foto's kan als je niet thuis ben en je telefoon leeg kan maken. En met een bundel van 1gb is dat niet te doen omdat je dan in een half uur door je bundel heen ben.
Dus staat mijn telefoon alsnog vol met 8000 foto's voor als ik er 1 nodig heb.
Een aantal cloud diensten bieden per account standaard een bepaalde hoeveelheid opslag gratis aan zoals Google en Onedrive. Google bied standaard gratis 15 GB opslag aan, wil of heeft men meer nodig, dan moet men bijbetalen
Zit er wel aan te denken om mijn Google Drive uit te breiden naar 2 TB opslag voor € 100,- per jaar. We hebben een NAS staan thuis, met 2 TB ruimte en eigenlijk zou het best handig zijn die te synchroniseren naar Google Drive. Dan weet je eigenlijk zeker dat je bestanden altijd veilig (en benaderbaar) zijn.
''Zit er wel aan te denken om mijn Google Drive uit te breiden naar 2 TB opslag voor € 100,- per jaar''

je kan gewoon G suite nemen. dan ben je goedkoper uit dat heb ik ook gedaan ipv De drive uptegrade. aangezien je bij G suite ''ónbeperkt schijf ruimte"' krijg

en je krijgt google photos en drive erbij wat ook onbeperkt is
Ik zie hier staan mbt Gsuite Business:
"Als er vier of minder gebruikers zijn in uw organisatie, krijgt elke gebruiker 1 TB aan opslagruimte".
Voor 2TB zou je dan 2 users moeten hebben, dat kost dan €250/j ofzo, of wat mis ik?

@Verwijderd, ja dat pakket heb ik het over. Maar wat is dan die 1TB/user? (Er vanuit gaande dat je "organisatie" uit 1 user bestaat). Lijkt me dat dat wel _iets_ betekent?

@lachiu, LTT had dat gedaan met 7 users, dan is die limiet idd niet van toepassing.

@pmeter/@Superschaapie, hmm, als ik zo even rondkijk (bijv op /r/DataHoarder), is het blijkbaar een publiek geheim dat die limiet niet (altijd?) strikt wordt afgedwongen.

[Reactie gewijzigd door N8w8 op 24 juli 2024 21:04]

Verwijderd @N8w82 april 2020 14:54
Drive Onbeperkte cloudopslag (of 1 TB per gebruiker bij minder dan vijf gebruikers)

https://gsuite.google.com/pricing.html middelste pakket heb ik, die is onbeperkt drive/google photos en ik kan 5tb per bestand uploaden

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 24 juli 2024 21:04]

Dus jij hebt 5 of meer gebruikers en betaalt 5 maal het bedrag? Anders is het toch niet onbeperkt?
Ik ben de enige gebruiker en ik betaal 9eur permaand dan is het onbeperkt
Net als @N8w8 en @pmeter lijken op te merken komt je bewering niet overeen met wat Google zelf vermeldt: "De Business- en Enterprise-versie van G Suite bieden onbeperkte opslag (accounts met minder dan vijf gebruikers krijgen een opslagruimte van 1 TB per gebruiker)." ?

Je zegt de enige gebruiker te zijn maar wel onbeperkte opslag te hebben terwijl Google dus lijkt te zeggen dat je nog minimaal 4 andere betaalde gebruikers (á €10,40 per gebruiker) aan het account moet toevoegen om onbeperkte opslag (en niet 1 TB per gebruiker) te hebben.
Ik zou het graag willen bewijzen met een screenshot maar dat kan hier niet

Ik citeer vanaf mn g suite account

“Je account bij “mijndomein.nl'' kan een onbeperkte hoeveelheid opslagruimte gebruiken. En tot wel 5tb per bestand uploaden

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 24 juli 2024 21:04]

Bedankt voor het checken en citeren. Mogelijk is er dus ook onder de 5 gebruikers gebruik te maken van onbeperkte opslag, ik houd het in ieder geval in gedachten als ik over een tijdje een clouddienst wil afsluiten.
ik zelf bezit het g suite account, en ik ben de enige gebruiker
LTT had 300TB geupload zonder problemen aan 50/mnd, in homelab zitten er ook met TBs voor een tientjes/mnd
Office365 is dan misschien ook een optie, 1TB per user, dus mogelijk verdeel en heers plus dan 'gratis' office voor iedereen op elk device.

Zelf gebruik ik het voornamelijk voor synchronisatie van foto's en bijv configuratie van NAS (Synology). Elk jaar te verlengen voor nog geen €80 per jaar; niet gek voor max 6 users (*1TB).
Weten mensen uberhaupt wel wat Cloud-opslag is als je het ze vraagt? Mijn vrouw zou "nee" zeggen maar ik heb toch wel een iCloud(family)-storage account voor haar aangemaakt en ingesteld. En volgens mij moet gmail ook daaronder vallen toch?
Inderdaad. "onderzoeken " moet je in de pers telkens met zak zout nemen.
Het is een online enquête met "ja/nee" vraag.

Iemand heeft de vraag opgezocht
AibohphobiA BoB in 'nieuws: CBS: twee miljoen Nederlanders betalen voor cloudopslag'

[Reactie gewijzigd door OxWax op 24 juli 2024 21:04]

Daarnaast:

"Het gaat in totaal om 13,5 procent van de ondervraagden in een onderzoek onder 5600 Nederlanders"

Wie zegt dat zij echt heel Nederland kunnen vertegenwoordigen...
Vraag me dat altijd af met dit soort enquettes...
Als je onderzoeksgroep representatief is en groot genoeg is, dan kan je van de uitkomsten van een onderzoek uit gaan. Het is al gebleken dat vanaf een bepaalde hoeveelheid ondervraagden het niet meer uitmaakt of je er nog 2x of 10x zoveel mensen ondervraagd. Zie hier een uitleg doe ik zo snel kon vinden: https://nl.checkmarket.co...e-bepalen-van-je-enquete/.
Dat kunnen ze niet, het begint al bij het woord "onderzoek" in het artikel.
Meestal is er ook eigenbelang (Bv. : hebt u last van virus gehad laatste jaar, door AV bedrijf)
Het zijn cijfers van het CBS en niet van een online enquête. Daar weten ze doorgaans wel hoe ze enquêtes moeten opstellen.
Gmail zelf niet, dat is een e-maildienst net zoals Hotmail.com/live.com. Maar gebruik je met jouw Google account ook de Google Drive mogelijkheid dan is het weer een ander verhaal. Dat is namelijk wel ingericht als Cloud opslag.
Als het seamless werkt, zoals bij Apple, dan heb je het vaak niet door nee. De diensten zijn steeds beter of hebben de optie standaard aan staan. Dus ik denk dat veel mensen geen idee hebben.
Hier alleen de standaard opslag capaciteit die Google biedt met Google drive wanneer je een Gmail account bij ze hebt aangemaakt, 15GB dus als ik het goed heb, en dat wordt hier zo goed als alleen gebruikt om relatief grote video bestanden verzonden te krijgen naar klanten, en da's tot op heden altijd nog meer dan voldoende gebleken, en wanneer het video bestand dan eenmaal over is, wordt het eigenlijk direct weer verwijderd, al heb ik wel eens lopen denken om er wat extra bij aan te schaffen, maar buiten werktijd gebruik ik het eigenlijk alleen maar af en toe om iets van mijn PC naar mijn smartphone te krijgen of andersom, verder eigenlijk haast niet.

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 24 juli 2024 21:04]

U verteld mij toch niet dat u google cloud voor zakelijk werk genruikt? Heeft u de voorwaarden van Google wel eens gelezen. Daar staat dat alles wat u in de cloud zet door hen gebruikt mag worden, aangepast mag worden en doorverkocht mag worden. Heeft u uw klanten dat al verteld?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.