Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Virtualisatiebedrijf brengt Android 10-bèta uit voor iPhone 7

Virtualisatiebedrijf Corellium heeft een bèta uitgebracht van een Android 10-firmware voor de iPhone 7. Onder meer de cpu en multitouch werken, maar veel andere functies niet. Android voor andere iPhones moet snel uitkomen.

Corellium noemt het Project Sandcastle, naar de sandbox waarin Apple veel elementen van iOS laat draaien. Android vervangt iOS niet, maar maakt een partitie aan op de opslag voor het draaien van Android. De bèta bevat geen mogelijkheid om apps te installeren.

Het scherm, de cpu en wifi werken, maar mobiel internet, de gpu en andere zaken werken nog niet, zo zegt Corellium. Gebruikers moeten met Checkra1n hun toestel jailbreaken om Android op hun iPhone te kunnen installeren, schrijft Forbes. Installatie gebeurt via een bekabelde verbinding met Mac.

De iPhone zal standaard iOS booten, maar gebruikers kunnen hun telefoon in dfu-modus zetten en aan een Mac- of Linux-computer hangen. Vervolgens is vanuit daar Android op te starten. Het verwijderen van Android gebeurt door via ssh in te loggen en de map weg te halen.

Android 10 werkt ook al op de meest recente iPod touch en dankzij Checkra1n zal het in de toekomst kunnen werken op de iPhone 5 tot en met iPhone X. De code van het project staat op GitHub. Corellium is met Apple verwikkeld in een juridisch gevecht vanwege de mogelijkheid om iOS te virtualiseren. Het is niet voor het eerst dat Android op een iPhone draait. Tien jaar geleden verscheen er een Android-versie voor de eerste iPhone.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Arnoud Wokke

Nieuwsredacteur

04-03-2020 • 20:43

129 Linkedin

Submitter: Eloy

Reacties (129)

Wijzig sortering
Leuk dat het kan hoor, maar de iPhone met Android zal toch waarschijnlijk helemaal niet zo lekker werken?

Qua sommige specs is de iPhone wat minder dan vergelijkbare Android-telefoons omdat Apple zaken op OS-niveau heeft geoptimaliseerd.

Laat staan dat dat lekker gaat werken met de iPhone 7, die ook alweer van 4 jaar terug is.

Overigens zou ik dus net zo min verwachten dat iOS op andere telefoonmerken draaien een goeie ervaring zou geven. (Hackinphone?!)

Al met al: leuke gimmick, maar denk niet dat er veel echt op zitten te wachten.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 4 maart 2020 20:53]

Maar de iPhone 7 staat toch juist bekend om zijn goede hardware? Dus een beetje geoptimaliseerde Android-build zal er echt wel goed op draaien.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 4 maart 2020 23:58]

De iphone 7 kan echt nog prima mee in deze tijd hoor. Heb er pas eentje moeten gebruiken, maar kan niet echt zeggen dat het een “verouderd” apparaat is.
Mee eens! Ik gebruik m nog dagelijks als werk telefoon. Werkt echt nog top. Snel genoeg, laatste updates, prima scherm en prima camera.
Ja, de iPhone X is sneller, heeft een mooier scherm en een betere camera. Maar in de praktijk merk je daar onbewust eigenlijk niets van.
Ja, de iPhone X is sneller, heeft een mooier scherm en een betere camera. Maar in de praktijk merk je daar onbewust eigenlijk niets van.
Jawel, dat merk je wel en merk je goed. Als je een iPhone X gewoon bent en je werkt dan met een 7, valt het echt direct op dat het scherm veel minder scherp is en dat de foto's ook wel een stuk minder zijn.
Ik gebruik ze beide... maar hoevaak denk je dat ik op mn iphone 7 zit en denk, dit is echt slechter. Nooit.

Maar... ligt natuurlijk ook aan hoe je je apparaat gebruikt.
Ik heb een X en m'n vrouw een 7, en het valt me telkens op als ik haar 7 gebruik.
De reden dat je iPhone 7 voor het gevoel nog lekker werkt, komt door de optimalisatie van IOS.
Android is in de meeste gevallen een "zwaarder" operatiesysteem aangezien het veel minder geoptimaliseerd is en bijvoorbeeld meer RAM gebruikt. Je ziet nu ook dat mobiele telefoons waar Android op draait, steeds vaker 6GB+ aan RAM bezitten.
Klopt helemaal, maar dat maakt voor mij als eindgebruiker niet uit toch. Ik gok dat de iphone 7 nog zeker een jaar mee kan als t niet 3 jaar is. Heb zelf een x, zou nog wel ff mee kunnen gok ik (toch wil ik een nieuwe haha).
Met iOS maakt dat niet uit. Maar als je android op de iPhone draait, zal het kleine werkgeheugen wel pijn doen.
Grappig project, maar ik vraag me echt af wie het ooit zal gebruiken.
Als je een kale android rom pakt en dan bedoel ik echt kaal maar met minimale google play services dan heb je nog geen paar 100mb ram in gebruik :-)
die 6gb ram is echt overkill in zo'n geval. (als je dus zon kale rom hebt en geen games speelt)
Dat zeg ik: de hardware is nog helemaal prima.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 4 maart 2020 23:56]

ik denk dat de 2GB ram in de iPhone 7 wellicht een probleem kan zijn, android staat bekend om veel ram te gebruiken vergeleken ios. Veel mid-end android phones hebben 6 GB ram.
Android gebruikt inderdaad veel RAM, als je veel hebt. Indien meer RAM aanwezig is zal Android standaard lekker veel processen in de achtergrond actief houden zodat die de volgende keer snel opstarten, indien er minder RAM is dan is dit nog geen enkel probleem enkel starten apps die eerder al open zijn geweest in verhouding trager op.
Ja de hardware is goed voor iOS maar voor Android betwijfel ik toch. Android telefoons hebben altijd nieuwere specs nodig gehad om Android enigszins even soepel te laten draaien als iOS op de iPhone. Je hoort het ook meestal als argument van Android gebruikers dat iPhones verouderde hardware hebben maar als men dan gaat testen dan blijkt een iPhone met verouderde specs sneller en soepeler te zijn dan de concurrentie op het moment van lancering. En dat is vooral te danken aan de optimalisatie van iOS
Klopt, dat was zo'n 5-7 jaar geleden de situatie inderdaad. Maar nu al jaren niet meer :)
Android is nog steeds niet even snel en soepel als iOS dus het is nog steeds zo
Oh kijk dat wist ik niet. Dit aangezien ik geen verschil merk tussen een S10 en Xs.
Dan weet je het nu. ;)

iPhone XS kwam uit in 2018, de S10 in 2019. Dus dat kan inderdaad kloppen dat je S10 uit 2019 even soepel is dan de iPhone uit 2018.
Knap wel dat Samsung zo'n verschil kan maken in enkele maanden..

Maar wie weet loopt android op de iphone 7 wel net zo ruk als ios op de iPhone 7. We gaan 't zien!
Wat is daar knap aan? Gewoon een veel krachtigere chip gebruiken dan die in de iPhone en klaar is kees.

Trouwens, iOS loopt soepel op een iPhone 7, nog zo'n verschil met Android updates op oudere toestellen. ;)
Ios loopt echt slecht op de iPhone 7, maar dat komt vooral door de updates door de jaren heen, dan ook nog dat accu verhaal erbij.
Maar dat is algemeen bekend (maakt niet uit over welke iPhone we het hebben). Daar is ook helemaal niks mis mee, zolang het toestel dat gene doet wat de gebruiker wilt is er niks aan de hand lijkt mij.

Wil je deze problemen niet en hecht je niet veel waarde aan het merk/bedrijf/os dan is er voor iedereen wel iets anders te vinden (gelukkig maar!).
iOS loopt perfect op de iPhone 7 dat komt omdat de updates van iOS er voor zorgen dat oudere toestellen beter mee kunnen. Dat is pas algemeen bekend
dat ligt volledig aan ios.
2GB RAM en een 1960mAh accu. Daar moet je flink wat optimalisatie tegenaangooien om het viable te maken op android
Een kopieerapparaat is ook niet de ideale manier om Doom te spelen, maar kudos voor diegenen die het mogelijk maken.
+1Anoniem: 498327
@Echt niet.5 maart 2020 06:23
Ik neem aan dat ie de beelden frame voor frame afdrukt?
Multiplayer via fax?
De echte Tweakers instelling!
Jah. Vind dit heel gek. Beetje omgekeerde wereld. Juist android wil je niet hebben maar wel de hardware van sommige androids. Dus ze zouden eigenlijk IOS op android apparaten moeten maken. Dat zou ik wel willen hebben!
Hah, ja, iOS op de Galaxy Z Flip :-)

Denk eerlijk gezegd dat (zie Hackintosh) dat vanwege drivers e.d. niet lekker gaat werken. Maar een vouwbare/klapbare iPhone zie ik wel zitten. De huidige range is gewoon te groot van formaat.
Als je toch eens iOS kon draaien op andere telefoons. Ik zou gelijk over zijn...
Probleem is dat iOS nooit de performance gaat halen op mindere SoC’s ..... en aangezien elke SoC bij lange na de performance van de iPhones niet haalt zal dat nooit een lekkere ervaring worden...
"elke SoC" vindt ik een beetje een voorbarige uitspraak. De meeste high end smartphone's van het moment hebben vergelijkbare snelheden/specs als een iPhone, bij lange na is wel heel erg ver gereikt.
IOS is erg dicht op de hardware geschreven in tegenstelling tot Android. Het zal op random hardware zeker niet de performance halen zoals op eigen hardware.

Is in dit vlak misschien wel goed met consoles te vergelijken. De Xbox trapt een gelijk gespecte Windows machine met randomesque hardware op gameperformance finaal onderuit. Terwijl het praktisch hetzelfde OS is.
Maar macOS wordt ook geschreven rondom specifieke hardware en dat draait ook prima op Hackintosh's, dus ik zou niet bij voorbaat zeggen dat de iOS-prestaties op andere apparaten zou tegenvallen.
To be fair, de meeste “hackintoshes” hebben juist betere hardware dan wat Apple biedt, dus dat is wellicht niet een hele faire vergelijking. Althans mijn hardware is beduidend beter dan wat er in een iMac zit, maar heb er denk ik nog geen 1/5e aan besteed.

Maar ik snap wel wat je bedoelt hoor, maar Apple’s hardware is vaak wel minder dan wat er in equivalente Androids te vinden zijn. (M.u.v. De processor die beduidend beter is, maar helaas maakt de iphone daar niet optimaal gebruik van).
Nou het klopt niet helemaal wat je zegt.
Op macOS 10.14 & 10.15 zijn er geen drivers voor Nvidia GPU's.
Ryzen CPUs is werkend gekregen door Shannee van amd-osx.com (Als het goed is maakt Bronya ook Ryzen Kernels maar ben daar niet bekent mee?).

Maar eigenlijk is de meest simpelste Hackintosh:
Intel Core i3, i5 , i7 ,i9 + iGPU gebruiken of een GPU die door Apple wordt ondersteunt (https://support.apple.com/en-us/HT208544).

Maar wat ik hier mee wilt zeggen Apple maakt hun eigen SoC's, en niet hun eigen CPU's.
Doordat het geval is kunnen er Hackintoshes gemaakt worden. Ik denk niet dat het zo gemakkelijk gaat om dat voor elkaar te krijgen als het überhaupt kan.
Voor zover ik heb begrepen lopen Samsung en Qualcomm 1 a 2 jaar achter op Apple met hun SoC’s. Qua benchmarks komen ze echt nog niet in de buurt. Onderschat niet wat voor beestachtige SoC’s Apple heeft uitgebracht sinds de A11 in de 8 (Plus) en de X. De huidige A13 verslaat zelfs sommige laptop chips in benchmarks.

De SoC’s van Apple worden trouwens door TSMC gemaakt, en die gaat ook wel aardig lekker met de productie van AMD CPU’s.
Hoe de verhoudingen tussen de diverse ARM en X86 CPU's liggen, benchmark (SPEC-2006) van ARM Soc's van Qualcomm, Samsung, Huawei, Nvidia en Apple vergeleken met AMD Ryzen 3900X Zen2 en Intel SkyLake Core 9900K.

https://images.anandtech....c2006-global-overview.png

Toevoeging: Waar de verschillende gemeten benchmarkwaardes voor staan:

https://www.anandtech.com...er-performance-overview/2

[Reactie gewijzigd door bolke de beer op 5 maart 2020 10:35]

En net zoals videokaarten is de grootte vh Ram geheugen ook belangrijk... Niet enkel de cpu kan alles ophalen.....
Alsof de score van zo'n test boeit, het gaat om he resultaat in het echt, Als ik bepaalde resultaten op een Android telefoon sneller kan behalen, dan boeit zo'n score niet.
Dit heeft niks te maken met benchmarks.
Het feit is dat andere ARM chips een andere architectuur hebben waardoor iOS helemaal niet op dezelfde manier kan draaien. Zo hebben Apple SOCs over het algemeen een langer pad waardoor ze per tick meer kunnen en de javascript performance bijvoorbeeld heel erg goed is. Hierdoor kan iOS met safari lekker snel pagina’s renderen. Op een Exynos is dat gewoon een heel ander verhaal.
Het feit is dat andere ARM chips een andere architectuur hebben waardoor iOS helemaal niet op dezelfde manier kan draaien.
Welke architectuur dan? ik heb hier nog nooit van gehoord.
Zo hebben Apple SOCs over het algemeen een langer pad waardoor ze per tick meer kunnen en de javascript performance bijvoorbeeld heel erg goed is.
En wat nou als ik sneller een pagina kan krijgen op een Android telefoon? Niet alles is afhankelijk daarvan. En waar is het bewijs?
Hierdoor kan iOS met safari lekker snel pagina’s renderen. Op een Exynos is dat gewoon een heel ander verhaal.
Welke Exynos en welke browser, welke telefoon, welke model?
Welke architectuur dan? ik heb hier nog nooit van gehoord.
Ik zou zeggen ga eens wat artikeltjes lezen van Anandtech. Die haalt nog net niet X-ray machine tevoorschijn.

Het type core en coprocessoren icm de positie in de SOC en de hoeveelheid cache geheugen zijn gewoon heel anders dan bij een Kirin 990, SD 865 of exynos 990.

Apple gebruikt voor de high performance cores een heel andere architectuur (opbouw van de pipeline en hoeveelheid bepaalde rekenunits) dan voor de low power high efficiency cores. Samsung doet dat ook met hun BIG.little SOCs.
En wat nou als ik sneller een pagina kan krijgen op een Android telefoon? Niet alles is afhankelijk daarvan. En waar is het bewijs
Dat zal best maar dan moet je er dus geen iOS op willen draaien. Dan is android toch helemaal prima?
Welke Exynos en welke browser, welke telefoon, welke model?
Gast. Je mist de volledige context van de discussie. Lees de thread nog even door.

We hebben het hier over iOS op een ander toestel dan een iPhone, van mij part pak je een Exynos 990. Het is gewoon anders want iOS is hier niet voor gebouwd. Dus kan de performance op papier gelijk zijn, je bent nog steeds aan het vertalen. Als je al noemenswaardige verschillen hebt tussen de verschillende android varianten dan is het toch logisch dat een kompleet anders opgezet OS niet de performance kan bieden dat het wel kan leveren op het platform waar het voor gemaakt is?

Hier een artikeltje als voorbeeld van waar ik het over heb: https://www.google.nl/amp...s-exynos-990-1060885/amp/

Kijk voor de gein eens naar de opbouw van de verschillende SOCs. De ene heeft Cortex A77’s de andere weer “Mongoose” kernen. Aple had in de A12 bionic custom designed Vortex cores.

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 5 maart 2020 13:19]

Snapdragon 865: Am i a joke to you?
Yep. Check de cijfers maar.
https://www.notebookcheck...s-and-Specs.448194.0.html
Therefore, the Snapdragon 865 takes the top spot in mobile processors for Android based systems. In some multi-core workloads, the SD865 can even perform on par with the Apple A13 SoC. Single thread, however is still a strong suit of the Apple SoCs.
Zeker weten? Single core komt ie bijna in de buurt van de schaduw van de A13.... in sommige gevallen is ie vergelijkbaar met die A13.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 5 maart 2020 07:03]

Jij beweerde dat die Apple vele malen sneller was.
Klopt, en dat is 'ie dus ook nog steeds.

Multicore performance komen ze aardig in de buurt maar single-core blaast de A13 'm nog steeds omver. Dus die bewering (die overigens niet bij mij vandaan komt hoor..) staat nog steeds :)
Hij is sneller, vele malen sneller is toch echt dat die meerdere keren de performance heeft van de 865, wat zeker niet het geval zal zijn.
Koop je toch gewoon een Apple?
Vrij beperkte hardware keuze.
Maar wat zou je aan de hardware anders willen dat echt een dealbreaker is dan?
Een 3.5mm jack? :)
En USB-C misschien?
USB-C lijkt me er aan te komen. Headphone jack is verleden tijd, zelfs Samsung die jarenlang adverteerde met, ha wij hebben m nog hebben zelfs de jack geschrapt uit hun high end modellen.
Ik denk dat je het fout hebt. Het is momenteel een rage maar denk dat dat gaat veranderen. Er zijn heel veel mensen die kiezen voor een telefoon met 3.5mm jack zelfs al zijn kwa andere stats andere telefoons in de prijsklasse beter.

Als je reviews gaat lezen van telefoons zetten bijna alle reviews "3.5mm jack" als pro erbij als ze die hebben. 3.5mm is niets voor niets al zo lang een standaard. Het werkt fantastisch en is goedkoop.

Apparaten anders dan telefoons hebben nog steeds de 3.5mm jack (of de grotere versie)
Meeste koptelefoon fabrikanten zijn ook niet blij met bluetooth koptelefoons te maken en hun grootste voorraad is nog steeds 3.5mm

Het gebrek aan 3.5mm, zelfs na al deze tijd, is nog steeds een heel grote klacht onder veel gebruikers. Dus ik verwacht dat uiteindelijk de bluetooth een minder vaak voorkomende optie wordt.

Of course, we moeten wachten op wat de toekomst brengt om dat zeker te weten.
Ik zei ook niet dat de jack weg ging he, ik doelde dan ook meer op verleden tijd voor de smartphone. Er werd enkel gezegd dat ze het graag op een iphone gezien hadden. En laten we daar eerlijk in zijn, die komt niet meer terug. En steeds meer fabrikanten zijn het aan het doen (nu dus ook Samsung met zijn nieuwe line up). Waarom benoem ik Samsung? Omdat zij het meeste plezier er uit haalde om Apple te bashen om t verwijderen vd jack.

De jack gaat echt niet verdwijnen, maar reken er maar op dat over 5 jaar de meeste smartphones het niet meer hebben. Je kunt nu nog zeggen ja de midrange heeft t nog (want in de high end is het bijna nergens meer te vinden). Maar al die high end toestellen van nu worden over een paar jaar de midrange types.

Apparaten anders dan de smartphone gaan die jacks echt niet weghalen en de muziek industrie leunt nog altijd op die dingen (en dat zal nog lang zo blijven). Maar ik geloof er niks van dat er over 5 jaar nog veel smartphones gemaakt worden die die jack nog hebben. Er zijn zelfs nu nog maat weinig fabrikanten die de jack op hun toestel zetten laat staan over 5 of 10 jaar.

[Reactie gewijzigd door jimzz op 5 maart 2020 01:40]

Ik bedoel juist dat ik denk dat het in telefoons gaat veranderen zodra de rage voorbij is. Het huidig klimaat op jacks in telefoons is slecht, maar verwacht juist dat dat verandert.

Regelmatig genoemde klachten over telefoons in dit klimaat.

1: Geen 3.5mm jack
2: Geen 3.5mm dongle

Zou wel eens nummers willen zien van hoeveel mensen een telefoon vermijderen vanwege geen 3.5mm. Or geen 3.5mm dongle. En hoeveel een dongle gebruiken. Dat zou vollediger laten zien hoeveel mensen de 3.5mm nog steeds willen.
Ik denk dat dat aantal minder is dan je zal denken, niet vergeten 1 miljoen mensen op 100 miljoen is maar 1%. Dat lijken veel mensen maar in bedrijfstermen is dit niks.

Ik vind het ook jammer dat de jack weg is op de meeste high ends en ik vertik t om een draadloze dure crapset te kopen, maar het weerhoudt me niet om alsnog een high end toestel te kopen zonder die jack (tbh mis ik het minder dan ik verwacht had).

Toch denk ik dat de jack niet terugkomt (ondanks al die reviews, maar fair is fair, de meeste telefoonreviews worden door dezelfde mensen gedaan en als die bij de eerste review al klaagt om de headphone jack dan zal die dat bij alle komende toestellen waar t ontbreekt ook doen).
headphone jack is zeker geen verleden tijd,genoeg bedrijven die nog in bijna alle modellen headphone jack stoppen, en daar ben ik blij mee want sommige mensen gebruiken graag hun goede koptelefoon met hun smartphone zonder opzetstukjes.
-Dual sim (okay bij bepaalde providers (lees t-mobile) kan het nu met de e-sim, maar ik heb geen t-mobile, en mijn werk ook niet)
-sd kaart van mijn dashcam en camera uit kunnen lezen
-een scherm zonder notch of wat voor inkeping dan ook
-3.5mm headphone jack
-meer dan 64gb opslag voor een holy shit 1259 euro wat is dat zo duur en krijg je maar 64gb opslag wat de ...
-usb-c

Om deze redenen, hoe goed de nieuwste iphone voor de rest ook is, want dat is ie, is het voor mij een no-go. Mijn headphone jack fetisch maakt de spoeling wel erg dun trouwens, maar ben uitermate tevreden over mijn asus zenfone 6. 500 euro, snapdragon 855, alles erop en eraan, 5000mah accu. Het kan wel.

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 4 maart 2020 23:14]

hier een Realme X van 160 euro met alles erop en eraan, zelfs een full notchless amoled scherm en ufs opslag, het kan zeker wel.
Als je dual sim wilt kun je beter iphone kopen in hong kong of macau.
Deze versies zijn voorzien van 2 sim kaarten
Dual sim is opzich wel een valide argument. Je zou ze kunnen importeren want ze worden wel gemaakt met dual slot (dus niet e-sim maar echt fysiek).

Sd kaart kunnen uitlezen kan al jaren overigens. Daar is gewoon een dingetje voor. Het is nou niet zo dat je dit dagelijks gaat doen toch? Dongeltje is dan verder prima.

Mijn dashcam heeft overigens gewoon een App over wifi waarmee ik ze kan downloaden.

Het opslag verhaal ga ik me niet meer aan branden. Zeker nu partijen als Samsung het in hun high end smartphones ook niet meer doen. Net als de jack. Dat lijkt in de high end segmenten gewoon geen optie meer.
De prijs misschien?
Voor een high-end Android betaal je ook 700+.
Als je dus geen high end apparaat hoeft kun je dus niet voor iOS kiezen en ben je dus 'verplicht' een Android te nemen of een tweede hands van een paar jaar geleden die dan over een poosje geen updates meer krijgt. Want ook bij Apple zijn de updates eindig
Wat is high end en wat is een hoge prijs?

iPhone 8 is €530
iPhone XR €680
iPhone 11 €790

Ik vind een iPhone 11 voor deze prijs niet duur (wel veel geld).

3x een goede kope Android is even duur als een 11 en gaan waarschijnlijk beide 6 jaar mee.
Hoog: ligt aan persoon. Voor mij is 300 al erg hoog.

High end: Ik zou zeggen de 600+ sectie.

Voor 200-250 heb je een goede android die ruim voldoende is voor de meeste mensen kwa kracht en batterij gebruik. Die gaan makkelijk 3 jaar mee en dan koop je een nieuwe die krachtiger is dan huidige high ends.

Budget ligt rond de 150. je kan daar best nog leuke toestelletjes vinden. Daaronder is het vaak bagger.

Als extra houden de meeste android telefoons niet zo sterk de waarde als iphones, dus is het makkelijk een mid range telefoon te kopen voor een stuk minder 2dehands. (iphone's update duratie + slimme marketing geeft het zo dat hun telefoons meer waarde houden)

Als laatste. Dit is wat het is om niet veel geld te hebben. Heel veel mensen kunnen geen 600 euro veroorloven in een knal voor een telefoon. Dit gaat voor heel veel objecten. Ze kopen goedkoper omdat ze geen keuze hebben, of het nu financieel efficienter is of niet.
Goedkope Android telefoons. Je koopt een product en daarna ben je zelf een product:

oef! in 'nieuws: Update voorwaarden zegt dat Samsung mogelijk info Galaxy-geb...

Je moet er maar zin in hebben. Ik las ooit dat er in de goedkoopste toestellen zelfs adds zitten in de instellingen.

Leuke goede hardware. Maar software is mij meer waard.
Er zijn tich bedrijven die android telefoons maken, en je kan het ook rooten en alle troep eraf gooien. (ligt beetje aan merk)
Ik ben nog geen budget smartphone tegengekomen die zich kan meten met een 3 jaar oude iPhone qua rekenkracht. Apple heeft echt een serieuze voorsprong op dat gebied.
The 250 range is pretty sweet overal, regarding bang for your buck. I bet you can find plenty of phones in that region measuring up to a 3 year old smartphone. And you pay less for it.
Aangezien iPhone 11 jonger is, zul je nog langer updates kunnnen ontvangen.
Je betaald daar eigenlijk voor.
In het budget segment is genoeg aanbod waar je ook drie jaar lang updates op krijgt.

Met twee van deze budget toestellen zit je dan ookal aan de zes jaar qua updates als je direct een nieuwe koopt na drie jaar. Met bijkomend voordeel dat je na drie jaar nieuwe hardware en features krijgt mocht je dat willen. De ecologische voetafdruk is uiteraard wel iets groter.
Definieer "genoeg" en hebben we het dan over security-patches of features? Dat is wel een heel groot verschil. En op een iPhone krijg je standaard 4+ jaar feature EN security updates.
Genoeg als in je kan kiezen tussen merken.

Security patches uiteraard, het is jammer dat het niet om feature updates gaat. Daar heeft Google nog steeds en flinke weg te gaan.

Niet om het gebrek aan feature updates goed te praten maar stel: Ik koop nu voor €250,- een toestel waarmee ik drie jaar lang uit de voeten kan incl security updates. Over drie jaar koop voor hetzelfde bedrag een nieuw toestel waar ik ook weer drie jaar mee uit de voeten kan. Ik heb nu voor een periode van zes jaar €500,- uitgegeven. Dat is een verschil van €200 tot €300 ten opzichte van een actuele iPhone, dat is vrij veel geld voor features die ik potentieel niet eens gebruik waarvan een deel uiteraard ook naar het verschil in hardware gaat.

Android 9 en 10 hebben voor mij vrij weinig toegevoegd, helaas.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 5 maart 2020 13:44]

Maar voor dat geld heb je wel Twee keer halfbakken features en niet 1 keer gewoon goede features die daarna wat minder zijn omdat ouder. Dingen als camera zijn enorme verschillen, maar dan zit je inderdaad wel met het argument “boeit me niet”

Als dat het punt is dan is het opzich vervelend dat je geen andere optie hebt voor iOS anders dan iPhone. Echter zit je dan wel in de positie die voor een bedrijf als Apple niet interessant is. Die willen gewoon goed spul leveren waar iedereen mee uit de voeten kan. En niet een half gaar toestel wat de helft van de performance bied. Gewoon 1 keer per jaar 2 of drie goede telefoons en that’s it. Niet 20 verschillende.
Het is niet zozeer "halfbakken features" maar eerder andere features :) Bijvoorbeeld:

Denk hierbij aan de features die MaDMaRTiGaN648 noemde. Ik wil één lader voor al mijn apparaten en dat lukt aardig, ik vind het dan ook jammer dat mijn 2018 iPad een lightning poort heeft maarja op tablet gebied is Android niet een fantastische concurrent waardoor ik dat nog wel wil overzien. En ondanks het hebben van een high-end koptelefoon Bose QC35II) gebruik ik nog wel eens de 3.5mm poort.

Of twee fysieke slimslots, zolang esim nog niet een praktisch alternatief is, zonder door hoepels te moeten springen via Thailand.

Hierom is het jammer dat het "myway or the highway" principe geld qua hardware. Er is keuze, maar deze is zeer beperkt (voor mij) en komt voornamelijk neer op de uitvoering van features. Ik snap dat Apple geen markt ziet in meer SKUs of partners die iOS gebruiken, maar jammer vindt ik het wel.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 5 maart 2020 13:59]

Hoeft toch geen high end te zijn. Mijn android koste me 160 euro en heeft flagship specs zoals amoled scherm, ufs opslag, 6gb ram, high end camera. De mid-end androids zijn heel goed vandaag de dag.
Maar dat is dan toch geen hardware?

Een lagere prijs mag denk ik volgens iedereen te allen tijden doorgevoerd worden. Daar zal niemand op tegen zijn.
Ik zou ook graag zien dat iOS op Android toestellen geïnstalleerd zou kunnen worden, kwa design/hardware voor een gunstiger prijs zijn er best leuke Android toestellen, maar het OS weerhoud mij er van om zo'n toestel te nemen.
het nut zie ik er niet van, maar het is zeker vet. Ik hoop dat het Corellium lukt om de rechtzaak tegen apple te winnen. Ik weet dat het security team binnen apple het er niet mee eens is dus ik vraag me af wat naast alle good will in de fik te zetten apple zijn echte doel is.
Die rechtszaak gaan ze nooit winnen. Daar is al zoveel jurisprudentie over. Software op illegale wijze verhandelen mag écht niet.
>Het scherm, de cpu en wifi werken, maar mobiel internet, de gpu en andere zaken werken nog niet

Nice! de echte android ervaring
Moest wel even gniffelen, als Android gebruiker! ;)
HTC HD2.
Waarom ongewenst/ off-topic moderatie is begrijp ik niet.

Toelichting: dit is ook hoe er uiteindelijk Android op HTC HD2 kwam. De HD2 was origineel geleverd als een Windows Mobile 6.5. Uiteindelijk is native android mogelijk gemaakt, door de community. Of dit ook mogelijk zal zijn voor iPhone?

[Reactie gewijzigd door Diablo_GT op 5 maart 2020 16:18]

Die ligt al 10 jaar in mijn auto als backup, gewoon goud waard!
Jaren plezier aan gehad :-)
Of gewoon een samsung a50 kopen
Liever niet, wat een onding. Heb er 1 voor het werk, maar anders zou die er bij mij niet in komen.
Grappig, ik ben benieuwd hoe dat gaat werken.
Als ik Android op mijn oude OnePlus One draai met 3GB werkgeheugen krijgt hij het al benauwd. :|
0Anoniem: 427069
@kevinwalter4 maart 2020 22:39
Hoe krijg je dat voor elkaar? Als je LineageOS 16 (Android 9) draait dan gaat hij als een zonnetje
De iPhone 7 is een stuk nieuwer, ram is niet de enige factor.
Mooi dat het kan - enige reactie uit Cupertino?
Mooi dat je reageert - artikel ook gelezen?
Apple laat alles gewoon begaan, hoezo?
Doet me denken aan de tijd van Windows mobile, toen kon je Android 'virtueel' laten draaien op windows.
Werkte ook niet super maar de belangrijkste functies werkten.
Echter hoe ik dit artikel lees (starten vanuit dfu mode) lijkt het me niet zowel resources te gebruiken voor IOS en android als hoe Windows mobile dit deed i.c.m. Android.
Iedereen zijn voorkeur zou ik zeggen.
Ik heb een Samsung Android toestel en een Apple iPhone toestel. De iPhone gebruik ik eigenlijk nooit en heb ik puur om zaken te kunnen testen / uitzoeken.

Ik kan me niet vinden in het iOS besturingssysteem, net zo min als ik me kan vinden in MacOS. Maar dat is mijn keuze. De camera van mijn iPhone 11 is geweldig. Als ik de iPhone kon gebruiken met Android zou het mijn daily driver zijn, tot die tijd ligt hij op mijn bureau.

Het is jammer dat sommige mensen menen dat product X superieur is aan product Y. Onzin natuurlijk, een Samsung galaxy telefoon is kwalitatief net zo goed als een Apple iPhone, al willen beide kampen beweren dat hun telefoon beter is.

Ik prefereer Android en Windows. De ene collega Linux en iOS en de andere MacOS. Gelukkig vind iedereen iets anders leuk of prettig anders was de (tech)wereld behoorlijk saai.
Het is jammer dat sommige mensen menen dat product X superieur is aan product Y. Onzin natuurlijk, een Samsung galaxy telefoon is kwalitatief net zo goed als een Apple iPhone, al willen beide kampen beweren dat hun telefoon beter is.
Waarom is dit onzin? Apple en Samsung gebruiken totaal verschillende besturingssoftware, processoren en GPU's. Waarom kan de een niet superieur zijn aan de ander? Geldt ook hetzelfde voor processoren van Intel en AMD, grafische kaarten van Nvidea en AMD en software van Adobe en Corel? Allemaal producten die eigenlijk kwalitatief net zo goed zijn al beweren de fabrikanten dat hun product echt beter is?

Trouwens, het feit dat jij alleen je Samsung gebruikt terwijl je ook een iPhone hebt geeft toch al aan dat voor jou Samsung het betere, superieure product is? Dan kunnen alle testers via allerlei meetmethodes vaststellen dat ze gelijkwaardig zijn, jij als koper en gebruiker bent degene die het echte oordeel velt. En bij zo'n duidelijke voorkeur lijkt mij dat het ene product echt superieur is aan het andere...

[Reactie gewijzigd door CharlesND op 4 maart 2020 23:27]

De reactie van @DigitalExorcist laat weer in alle geuren en kleuren zien hoe kinderachtig de community van Tweakers is. Die denigrerende toon tegenover gebruikers die iets anders gebruiken is gewoon kansloos te noemen. Android dan ook inferieur noemen met een vergelijking die kant noch wal raakt getuigt alleen maar weer van fanboyism en heeft inhoudelijk helemaal niets toe te voegen aan dit artikel. Laat mensen die hun keuze maken gewoon in hun waarde en voeg iets toe dat er ook werkelijk toe doet. Je doet maar lekker zoutig tegen je moeder ofzo.

Een echte tweaker vindt dit toch juist geweldig nieuws? Het is toch leuk om iets te installeren op een apparaat dat er totaal niet voor bedoeld is. Kunnen we de Apple vs. Android discussie dan ook gewoon eens achterwege laten en ook eens lachen om dit soort (wellicht debiele) ontwikkelingen?
Precies dit, wat me het er zelfs het meest aan stoort is dat je dit enkel bij zaken als android vs ios ziet of iphones vs samsungs (in ieder geval smartphones oh en gpu’s/processors).

Waarom zie ik nou nooit iemand op een forum van de keukenconcurrent verkondigen hoe geweldig hun keuken is tov wat ze daar verkopen? Dat doet niemand... niemand roept dat zijn bankstel beter is dan de ander. Maar op 1 of andere manier moet dat bij tech gewoon... blijf het apart vinden (vooral wat het die mensen uitmaakt, ik bedoel who cares of je nou android of ios of hell even windows phone gebruikt?). Het kunnen eigenlijk maar 2 dingen zijn: of fanboyism zoals je zelf al benoemt, of jaloezie. Een andere “goede” reden kan ik me niet bedenken waarom mensen elkaar flamen om zoiets onbenulligs.
De meeste Tweakers zijn ook gek op privacy en tóch gebruiken ze nog steeds Android. Blijft nogal opmerkelijk.
Ik stel voor dat je tegen een boom gaat praten. Die vindt je ongegronde en naieve mening ongetwijfeld interessanter.
Android is een redelijk algemeen concept. Er zijn een heleboel versies van met meerdere verdien modellen en ook privacy gerichte versies met betere privacy dan Apple.
Helaas zijn die er niet voor 'random' consumenten die 'gewoon' een telefoon willen kopen. Je moet er nogal actief naar op zoek gaan...
Dit is ook geen 'random' website waar mensen 'random' nieuws delen.

Het beste comment in deze thread is denk ik van @Echt niet. :
"Een kopieerapparaat is ook niet de ideale manier om Doom te spelen, maar kudos voor diegenen die het mogelijk maken."
Deels omdat het is gedaan en deels omdat het iets voor tweakers is.

In ieder geval is 'privacy bewust' omgaan met hardware en software ook niet echt iets wat de gemiddelde consument boeit of überhaupt kan.
Precies. Die kopen "dus" een Samsung, en gooien daarmee "dus" hun hele priveleven op straat, want "hey ik heb geen verstand van die instellingen, zet alles maar aan, zal wel goed zijn".

Puur omdat Android, maar specifiek Google en de foonfabrikanten, het allemaal ook wel gezegend vinden.

Die paar enthousiastelingen hier bepalen de 'markt' niet. Ik heb persoonlijk wel enig verstand waar ik mee bezig ben qua IT en internet en zo, dus voor mij persoonlijk weet ik het wel, maar ik heb het over die andere 95%.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 5 maart 2020 17:24]

Ik denk dat het meer in de richting van 99% is.

Anyway interessant standpunt dat mijn hele privé leven op straat ligt omdat ik Android en Samsung gebruik.
Kun je dat bewijzen? Welke informatie heb je van me nodig??
Omdat iOS en Android verschillend zijn. Zo hebben ze beide hun voor en nadelen, net als dat een station niet perse slechter is dan een supercar.
De ene kan beter of superieur zijn kwa hardware of mogelijkheden, maar als die bv. te kampen heeft met veel security issues, backdoors, virussen, privacy issues enz. en de andere niet of minder kan dat ook een overweging zijn. Ook kwa gebruiks gemak of logica wat de één prettig vind werken, kan de ander het omgekeerde van vinden.
En dat is voor mij precies andersom. Net zo lang op werk gezeurd tot we een BYOD beleid konden voeren. Kon die iPhone eindelijk de la in.

Alles ziet er leuk uit, maar het werkt gewoon enorm beperkend. Niet eens een fatsoenlijke file manager. Een bestand delen kon ook niet makkelijk via een goed share menu. En de notificaties waren helemaal prut naar mijn mening.

Zoveel mensen, zoveel wensen?
Dat moet dan al een tijdje geleden zijn. Alles wat je noemt als nadeel zit er in. :P
Jij bent gauw tevreden. Op mijn Android telefoon heb ik Total Commander. Inclusief plugins voor onedrive en Windows shares. Ik kan rechtstreeks vanaf mijn W2016 server muziek en foto's naar mijn telefoon zetten.

Dat wat mij iPad en iPhone hebben lijkt er niet op. Je kunt *wat* bestanden zien en *sommige* delen.

Notificaties? Man man man, ik word er niet bij van. Mis tot op de dag van vandaag mijn Windows Phone / Mobile.

Mijn Mi Mix 2s doet het aardig, mijn iPhone heb ik telkens ruzie mee. Elke simpele taak frustreert enorm. Mijn iPad daarentegen is mijn grote vriend.

Je kunt me als Google scepticus geen Apple hater noemen, ze dienen allemaal hun doel voor een deel van de populatie. Objectief gezien zijn de genoemde nadelen van @Jeroenneman nog steeds aanwezig.
Je kan de data van een iOS device nooit fatsoenlijk benaderen vanuit een computer. Dingen er opzetten is geen probleem, maar eraf...
Zie chinco. Het zit er misschien in, maar dan wel in een verwaterde vorm.
Da's idd al héél lang geleden. Die filemanager werkt meer dan uitstekend, bestanden delen kan op iOS in elk geval wél (lang leve Airdrop! Gaat Android ooit nog zoiets uitvinden? Oh wacht, elke phonefabrikant gaat z'n eigen implementatie bedenken... da's waar ook..). Onedrive, Dropbox, iCloud, SMB-shares, alles kan binnen de bestandsbeheerder van iOS ook al een poosje onderhand.
Je vergelijking slaat nergens op. Je zou beter kunnen zeggen, je gaat van een totalitair systeem waar je niet eens mag bepalen waar je je app icoon neerzet, of welke app je standaard wilt gebruiken, en welke apps je wel en niet mag verwijderen, naar een compleet open systeem, waar je mag kiezen of je google apps wel of niet installeert, waar je alles naar hartelust aan kan passen.
Zat mensen die het naar alle tevredenheid doen hoor. Je bent alleen soms aan je browser gebonden ipv aan apps.

Maar de grootste reden waarom iOS naar mijn mening echt heel slecht is is de volgende:

Een snelle telefoon maakt je telefoon snel, maar een snelle gebruiker ook. Ik heb 90% van mijn apps als wel 4 of 5 jaar op dezelfde plek staan, die kan ik blind vinden. Op iOS, omdat je niet zelf mag kiezen waar je een app neerzet, je bent verplicht om linksboven, de minst makkelijk bereikbare plek, te beginnen.
Dus, dan verwijder je een keer een app, of je zet een nieuwe app eerder in de rij, en alles erna schuift op. Daar gaat je muscle memory. Zit je weer te zoeken, omdat de app die je wilt gebruiken ineens niet meer staat waar ie stond. Ik zie iphone gebruikers soms echt zoeken naar een app als ze mij iets willen laten zien op het telefoon. Kan je telefoon nog zo snel zijn, als je eerst 5 seconden moet zoeken, heeft zelfs een budget phone van 5 jaar oud de app eerder geopend.

iOS wordt wel steeds minder slecht overigens, omdat ze steeds meer van android (en de skinmakers) overnemen. Denk aan het control centre, de manier om notificaties te groeperen, blue light filter, energie besparende modus, volume controls die niet je hele content blokkeren, direct je screenshot bewerken, donkere modus, een eigen toetsenbord mogen kiezen, widgets (maar dan net niet zo goed als bij android), nfc wordt beetje bij beetje normaal ipv compleet afgesloten.

Kan alsnog wel 10 dingen opnoemen die android in gebruik absoluut een beter systeem maken dan iOS. En dan heb ik het niet over updatebeleid, privacy, dat soort zaken. Daar is iOS sterk in, absoluut. Het is niet alleen kommer en kwel. Maar gewoon interactie met je toestel, simpelheid, consequentie, daar is android echt een stuk beter in. Gewoon al een terugknop die ALTIJD op dezelfde plek staat bijvoorbeeld, en niet: ja soms staan ie linksboven (kutplek) soms niet, meestal kan je vanaf links backswipen, maar soms niet, moet je maar onthouden, oh en je moet maar leren wat het homescreen van je app is, want dan is teruggaan enkel mogelijk met de homeknop/bar onderin, die bar die wisselt in portet soms wel van positie, soms niet, moet je maar onthouden. Oh je gebruikt graag een privacybrowser? Dat mag, maar iedere link die je krijgt opent nog in safari want zo zijn wij.
Als programmeurs zich aan de richtlijnen houden staat elke terugknop altijd op dezelfde plek.
Daarom dat je gewoon met een Android toestel elke iPhone tem de X kan "jailbreaken". Jij staart je blind op je lievelingsmerk waarvan je niet wil afwijken.In jouw ogen is Apple heilig,en alles wat ze maken goud.Je doet uitspraken die totaal niet gegrond zijn.Geen goed idee!
https://www.xda-developer...a1n-rooted-android-phone/

[Reactie gewijzigd door greatkz op 4 maart 2020 22:10]

Het gaat niet zozeer om de techniek. Maar een advertentieboer als Google met je data vertrouwen is een ontiegelijk slecht idee. Het gaat om het updatebeleid. Veiligheid. Privacy. Ja ook wel performance. En dan heb je nog een kwestie als persoonlijke voorkeur natuurlijk ..
Apple heeft dan misschien een verdienmodel wat minder om data draait. Maar ik geloof ook niet dat ze er niets mee doen