Xerox dient vijandig overnamebod op HP in

Xerox probeert HP in handen te krijgen via een vijandige overname. Het bedrijf biedt aandeelhouders 24 dollar per aandeel. Het aanbod loopt op 21 april af. Eind vorig jaar wees HP een overnamebod van 33,5 miljard dollar van Xerox af.

Xerox probeert nu alle uitstaande aandelen in handen te krijgen om zo toch HP in te kunnen lijven. De printerfabrikant biedt 24 dollar per aandeel. Het bod bestaat uit 18,40 dollar cash en 0,149 Xerox-aandelen voor ieder HP-aandeel. Op het moment van schrijven is het HP-aandeel zo'n 21 dollar waard op de beurs. Volgens Xerox ontvangen aandeelhouders op deze manier 27 miljard dollar in cash en kan het bedrijf na de overname investeren in groei en rendement voor de aandeelhouders.

Eind vorig jaar werd bekend dat Xerox computerfabrikant HP Inc. wil overnemen. Het bedrijf deed een bod, maar dat werd afgewezen door HP. Uit die afwijzing bleek dat Xerox 33,5 miljard dollar geboden had, 22 dollar per aandeel. HP vond dat bod te laag en niet in het belang van zijn aandeelhouders.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

03-03-2020 • 17:45

64

Reacties (64)

64
64
49
3
0
7
Wijzig sortering
Kan iemand mij vertellen waarom dit een 'vijandig' bod is? is dit omdat het via de aandeelhouders gaat ipv HP zelf?

Verder bieden ze nu gewoon meer dan eerst..
Omdat ze nu langs HP's management heen gaan en direct de aandeelhouders benaderen om zo een meerderheidsbelang in handen te krijgen.

Als Xerox geen deal kan onderhandelen met HP zelf kunnen ze op die manier het bedrijf alsnog inlijven, zonder HP's goedkeuring.

Edit: dit kan overigens even goed mislukken, zoals de mislukte Vivendi Ubisoft takeover. Er bestaan voor HP ook verschillende manieren om zichzelf hiertegen te verdedigen.

[Reactie gewijzigd door Chippu op 23 juli 2024 19:59]

Wat kan HP er dan tegen doen?

Als Xerox dan een meerderheid heeft in het bestuur?
Twee (omstreden) strategieën zijn golden parachutes en de Pac-man defense.

Bij golden parachutes worden er aan sleutelfiguren in de top van het bedrijf gigantische bonussen toegezegd indien zij ontslagen worden n.a.v. een overname. Deze golden parachutes worden zodoende ook wel poison pills genoemd, omdat de kosten zeer hoog op kunnen lopen voor de overnemer. Dit moet ook voorkomen dat zulke mensen zomaar vervangen kunnen worden, door bijvoorbeeld Xerox werknemers.

Bij de Pac-Man defense probeert het bedrijf dat overgenomen dreigt te worden (HP) een omgekeerde vijandige overname te bewerkstelligen. Zij proberen dan een meerderheidsbelang te krijgen in het andere bedrijf (Xerox) om zo een overname af te wenden. Daarnaast kunnen ze bij deze strategie ook proberen hun eigen aandelen terug te kopen (aandelen hamsteren) om zo een meerderheidsbelang te behouden.

[Reactie gewijzigd door Chippu op 23 juli 2024 19:59]

Een golden parachute aka golden handshake. Heeft echt geen invloed om overname af te wenden. Vaak heeft directie een concurrentie beding en als ze bij overnamen opstaat staan duurt vaak lang voordat ze weer ergens aan de slag mogen. Dat is bedoelt. Een golden handshake is bedoelt om je directie te beschermen niet het bedrijf.

Verder is pac-man niet echt een verdedigings strategie. Het is vaak iets wat onstaat aan de onderhandelen tafel als blijkt dat voor bij de partijen gunstig is om niet over te nemen maar overgenomen te worden. Dat heeft niets te maken stiekem aandelen kopen.

Het is trouwens als verdedigen ook handig om aandelen van het bedrijf kopen wat jou wil overnemen. Want daarmee maak je ze het alleen maar makkelijker.
Door ze alvast al je cash geld te geven! jij word daardoor goedkoper en zijn krijgen gratis geld om jou te kopen.

Wat je wel kan doen snel andere bedrijven overnemen waarvan je weet dat overnemende partij die beslist niet wil hebben. Je word dan duurder en overnemer krijgt steeds rommel bij waar straks iets mee moet. Of je wordt te duur dat hij niet kan betalen.

Zo heeft sabmiller geprobeerd Heineken over te nemen (Wat nog maar net goed ging voor Heineken) omdat InBev sabmiller wilde overnemen.

Sabmiller dacht met als we nu met heel Veel schulden(geleend geld) Heineken overneem dan zijn we in klap gezamenlijk groter dan InBev de winst van Heineken is genoeg om rente over de schuld te betalen. En is geen enkele markt waar InBev goedkeuring krijgt om grootste concurrent over te nemen. Het was Sabmiller bijna gelukt om aan InBev te ontkomen
Reden voor het bod zou zijn dat Anheuser-Busch InBev interesse heeft in SABMiller. InBev, bekend van onder meer Budweiser, Corona en Stella Artois, is een grote concurrent van SABMiller, die zich met de aankoop van Heineken wil beschermen tegen een overname
https://www.rtvoost.nl/ni...er-wil-Heineken-overnemen

https://mena.nl/artikel/a...r-overname-door-sabmiller

[Reactie gewijzigd door xbeam op 23 juli 2024 19:59]

Je kan juist ook divisies verkopen waarvan je weet dat de concurrent ze wil hebben.

Zo probeerde ABN Amro wanhopig overname door RBS, Fortis en Banco Santander te voorkomen, door ABN's 'zakenbank' LaSalle te verkopen aan Bank of America.

RBS wilde LaSalle namelijk heel graag hebben.

[Reactie gewijzigd door kidde op 23 juli 2024 19:59]

Er zijn nog veel meer mogelijkheden. Zo hebben veel bedrijven preferente aandelen, stichtingen met een meerderheidsbelang (aan preferente aandelen die samen 51% van het STEMrecht hebben) en bestaan er bij veel bedrijven ook ook aandelen zonder stemrecht.

Er bestaan ook gouden aandelen, in principe zou het zelfs zo kunnen zijn dat er één aandeel is dat het stemrecht van alle andere overruled. De staat had bijvoorbeeld veel van dat soort aandelen. Of dat nog steeds zo is weet ik eigenlijk niet.

Dat om te voorkomen dat een bedrijf gewoon zoveel aandelen opkoopt om tegen je zin in je bedrijf over te nemen. Dat is ook wat een vijandige overname is. Een normale overname gaat in goed overleg.

Overigens bestaat er om die reden ook een meldingsplicht, die zegt dat bedrijven die een aanzienlijk aandeel nemen in een bedrijf dat aan de instanties (en andere beleggers) moeten melden. Dat is al vanaf 2,5 of 5% of zo.

/edit: aanvullingen en verbeteringen

[Reactie gewijzigd door Burgertrut op 23 juli 2024 19:59]

Die aandeelhouders zijn net zozeer HP hoor!
Ja en nee.

Ja, als (groot) aandeelhouder heb je 'inspraak' in het gaan en staan van een bedrijf, maar dat is 'indirect'.
Je kunt ook 51% van de aandelen van een bedrijf bezitten en geen enkele communicatie met dat bedrijf hebben.
Wat je wel kunt doen is natuurlijk stemmen/nomineren op het bestuur, en zo dus uiteindelijk via die weg een bestuur (+CEO) inlijven die wél akkoord gaat met een overname door Xerox (door daar bijvoorbeeld letterlijk Xerox bestuursleden neer te ploppen).
Of kpn of porsche.
Vaak zijn er stichtingen met speciale aandeelrechten.
Je antwoord op je eigen vraag is correct.
Precies dat ja.
Bij een vijandige overname doet een partij een bod op de aandelen van een bedrijf zonder dat het bedrijf er zelf om heeft verzocht of mee in heeft gestemd.

[Reactie gewijzigd door frickY op 23 juli 2024 19:59]

Inderdaad, bij een goedaardig bod, zouden de partijen het eens zijn hoe verder te gaan nadat Xerox HP had overgenomen. Waarschijnlijk zouden ze dan spreken in termen van fusie oid.
Klopt, als management van een bedrijf een bod niet ondersteund is het een vijandig bod en puur aan de aandeelhouders om er in mee te gaan of niet. Gezien het management het niet wil zullen ze het vaak ook actief afraden aan de aandeelhouders.

edit: spelfoutje.

[Reactie gewijzigd door lqvd op 23 juli 2024 19:59]

Als er geen onderlinge gesprekken over fusie of samenwerking zijn geweest en je biedt op alle aandelen van een bedrijf wordt dit een vijandelijke overnamepoging genoemd.
De overnamekandidaat heeft geen inspraak, hun aandeelhouders wel.
Hmmm, een Xerox die een HP wil overnemen.....

Whats next? Coolblue neemt Amazon over?
Xerox is anders best groot hoor. Groter dan je denkt.

Maar dit is een kwestie van durfkapitaal. Een kleinere partij volpompen met geld om vervolgens HP te kopen en meeliften op Xerox aandelen die gaan stijgen. Plus het feit dat ze HP printer uit de markt kunnen drukken. Dan heb je op de prpfessionele markt alleen nog maar Xerox, Lexmark en Brother.

Vervolgens kunnen ze de PC divisie verkopen/afslanken. HP-PC verkopen aan Lenovo bijvoorbeeld kan best wel wat pegels opleveren.
Vergeet je niet Canon ;)
En Canon idd.

Dacht dat ze niet meer op de zakelijke markt zaten.

Ricoh heb je ook nog, maar geen idee of die nog groot zijn.

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 23 juli 2024 19:59]

De voormalige IBM printerboer werd al genoemd:-)
Je vergeet Ricoh en Canon, die zijn ook er groot op de professionele markt
Konica-Minolta? Ik heb geen idee hoe groot die gaan, ben wel heel tevreden met hun mfp's.
Xerox is inderdaad nog best groot. Maar als ze hun (managed) services en vele patenten die bij Xerox PARC liggen niet hadden lagen ze al lang ergens onderaan een archiefkast.
Nee. Dit is geen durf kapitaal.
Kleine bedrijven die grotere bedrijven overnemen komt vaker voor.

Dit gaat via het zelfde princiepen als een managers buy out. Waneer je weet wat de winst is van een bedrijf Kan inschatten of bedrijf duur of goed koop is. Wanneer de rente laag is geld lenen Goedkoop is zoals nu. Is het sommetje snel gemaakt. Zo lang je met de winst van het bedrijf dat wil kopen de rente van het geleende geld kan betalen krijg het goed gewoon van een bank/pensioen fonds/ inversterings fondsen.
Idd, je zou eerder denken dat het omgekeerd zou zijn, dat HP met een overname van Xerox zijn printerdivisie zou willen uitbreiden.
Idd, je zou eerder denken dat het omgekeerd zou zijn, dat HP met een overname van Xerox zijn printerdivisie zou willen uitbreiden.
Heh? Volgens mij heb je niet door hoe groot Xerox is.
Maar HP is en blijft(volgens mij) nog steeds een stuk groter?
Ik kan me vaag herinneren van het vorige nieuwsbericht hierover dat het bij deze overname alleen gaat om de 'Consumenten' HP Inc. en niet de zakelijke HP Enterprise. Kan zijn dat ik mij dat verkeerd herinner hoor.
Dat klopt, echter is het consumenten deel van HP voor zover ik weet al bijna 6x groter dan Xerox. Laat staan HP en HPE samen.
HP inc biedt zowel zakelijke als consumenten PCs en Print oplossingen. HPE (echte naam: Hewlett-Packard Enterprise) biedt alleen zakelijke server, storage en networking producten. De aanname dat HP alleen consumenten bedient is daarmee onjuist.
ACM Software Architect @--Andre--3 maart 2020 18:03
Nou, volgens Wikipedia had Xerox een omzet van zo'n 10 miljard in 2018 en HP Inc zo'n 58 miljard. Dus een heel logische overname lijkt het niet te zijn ;)
Wel rekening mee houden dat het niet alleen de HP print divisie betreft. (zo te zien is dat circa 1/3e)
ACM Software Architect @kever6783 maart 2020 19:17
Maar ze doen toch ook een bod op heel HP Inc. en niet op een stukje ervan? Zeker met deze vijandige overname kunnen ze niet eens anders, want HP Inc. staat als zodanig op de beurs... niet in delen.

Dus een bedrijf met 10 miljard omzet probeert er een met 58 miljard te kopen. Dat slechts een deel van die 58 miljard uit printers komt doet daar op zich weinig aan af.
Ze hebben blijkbaar de nodige investeerders gevonden om dat bod te financieren, maar wat ze na de overname met HP Inc. willen maken ze niet erg duidelijk.
Nou dat lijkt me duidelijk. Xerox slaat de Amazon en Valeant (kijk aflevering 3. “Drug Short” van de serie “Dirty Money” op Netflix) weg in.

Koop al je concurrenten en wordt de grootste monopolist en vraag vervolgens elke prijs die je wil.
HP is qua omvang toch veel groter dan Xerox? Volgens het recentste jaarverslag (2018 om goed te kunnen vergelijken) heeft HP een veel grotere omzet en winst dan Xerox.
Overnames hebben niet altijd betrekking op de grootte van de bedrijven. Ook de waarde van de aandelen is niet altijd maatgevend. Het gaat vooral om winstgevendheid en de beschikking over eigen vermogen.
Xerox is in staat veel geld vrij te maken, deels met hulp van banken en kan daarmee een bedrijf als HP overnemen door een meerderheid van de aandelen op te kopen..
De winstgevendheid van Xerox is al vele jaren uitstekend. HP doet het nu weer goed, maar die hebben wel een aantal moeilijke jaren gehad. Het is uiteindelijk aan de aandeelhouders wat er met HP gaat gebeuren.
HP heeft vorig jaar een leuke winst geboekt en zou dat nu kunnen investeren door de eigen aandelen te kopen en daarmee Xerox dwars te zitten.

Als ik alle documentatie over beide bedrijven zo door lees ziet Xerox het vooral als een samenvoeging van beide bedrijven.
Xerox zat begin 2018 in een slechte positie. Dat houdt in dat er 1 of meerdere investeerders achter zitten die zeer hard aan sturen zijn op het samenvoegen van beide bedrijven.
Het zijn investeerders die in staat zijn om beide bedrijven uit eigen zak te kunnen betalen.
In de vroege IT dagen was Xerox een mega bedrijf. Ze hebben de een paar hele mooie dingen bedacht maar uiteindelijk de boot gemist.
Lijkt wel alsof Xerox een beetje te veel geld heeft om te strooien voor dit soort dingen.

Meer nut zie ik er niet in.
Xerox heeft helemaal geen geld. Ze lenen het bedrag gewoon
Nog erger in feite als je zo agressief bezig bent.

Ze zullen wel een reden voor hebben denk ik dan.
Dit betreft alleen HP toch? En heeft geen impact op HPE?

[Reactie gewijzigd door Jonathan-458 op 23 juli 2024 19:59]

Klopt HP Inc. en HPE zijn 2 los staande bedrijven met een eigen beurs notering en directie.
Totale idioterie dat ze die beide bedrijven HP hebben genoemd. Ze hadden voor HP Inc gewoon Compaq van staal moeten halen. Het blijft verwarrend. In dat opzicht mag het van mij lukken, als ze dan de naam aanpassen.
Compaq leverde ook servers en storage. De HPE Proliant naam komt van... Compaq Proliant.....
HP Inc en HPE Tja. lijkt op elkaar maar beiden willen toch de HP naam (gedeeltelijk blijven gebruiken: Naamsbekendheid.
Naamsverwarring, vooral. En niet duidelijk welke dienst waar zit, al begint het na een aantal jaar wel te zakken.

Voor mij part noemen ze een van de bedrijven Mallepietjes.
Toch effe voor de zekerheid na gaan. (Als in de vraag, niet nogmaals controleren ofzo)

[Reactie gewijzigd door Jonathan-458 op 23 juli 2024 19:59]

Ik weet dat het twee geheel aparte identiteiten zijn, echter wordt deze nog steeds vaak over een kam geschoren.

Dus vandaar de eerdere vraag. Maar hij is duidelijk.

[Reactie gewijzigd door Jonathan-458 op 23 juli 2024 19:59]

Het zijn inmiddels 2 verschillende bedrijven. Dus gaat het momenteel alleen om HP.
Groot, groter, grootst. Zinloos en slecht voor de marktwerking, dit soort overnames...
Helemaal mee eens. Als dit doorgaat, stop ik met HP Servers en Printers aan te schaffen bij al mijn klanten.
Ik ben juist super tevreden over HP en HPE hun services en dienstverlening. Ik ben juist totaal niet te spreken over die van Xerox. Slechte dienstverlening, slechte services, slecht garantie beleid.
HP/HPE/Compaq moet blijven zo als ze nu zijn.
Ze doen het nu super goed. _/-\o_
Xerox is veel kleiner dacht ik, maar zit gewoon een goeie geldschieter achter(investeerder) die wil van zijn geld af en uiteindelijk wilt hij meer terug.
We lezen dat HP broedt op een tegenactie - een soort van overname van Xerox door HP - vreemd is dit allemaal - heel vreemd.
Hostile Takeovers komt vaker voor dan je denkt, als de aandeelhouders akkoord gaan dan heeft management geen poot om op te staan.
Ook niet helemaal. Je moet al een heel groot aandeel verwerven om het in 1 keer te doen. Maar met een aanzienlijk deel van de aandelen kan je de komende jaren wel de raad van bestuur gaan vervangen en op die manier naar een volledige overname werken. Alles hangt dus af van hoeveel aandeelhouders akkoord zouden gaan met het voorstel van Xerox. En mij lijkt dat voorstel op dit moment te mager.
Het nadeel van een hostile takeover is dat het vaak de korte termijn winstzoekers laat profiteren maar de langere investeerders niet.
Ik ben zwaar tegen dat Xerox HP overneemt, maar ben wel voor dat HP Xerox overneemt, omdat Xerox printer fabrikant is.
Dus HP volhouden, desnoods extra aandelen maken zodat Xerox HP niet kunt overnemen.
??? Xerox is de uitvinder van de laser printer. en geschiedkundig een stuk stabieler als HP. Ik ben helemaal voor. Kwaliteit is een ook een stuk beter, niet zo goed als die van Lexmark/IBM maar goed.
HP is goed voor consumenten producten, het grotere "eigen" spul gaat veel te snel stuk.
De meeste printers van HP zijn gebaseerd op ontwerpen van oa Canon en ...Xerox, ingekochte techniek die aangevuld word met HP software.
Was goed in het verleden maar nu is het alleen maar zeer irritante software.

HP was ooit een goed bedrijf, heb er nog gewerkt nadat ik begonnen was bij Digital, Compaq en daarna HP. Ze hebben het hele zooitje om zeep geholpen, letterlijk, en dachten zo te kunnen overleven.
Ze kunnen de kwaliteit niet leveren van de bedrijven die ze over genomen hebben, vandaar ook dat tot op de dag van vandaag nog die productie lijnen bestaan. Maar ze denken er mee weg te komen, terwijl bv Lenovo en Dell in dat gat gesprongen zijn.

BV ik heb nog een sheet van de RABO waar uitgerekend werd wat goedkoper was HP of bv Compaq, Uiteraard was HP goedkoper, maar de helpdesk/supportdesk moest wel uitgebreid worden met een man of 10, dat gebeurde al tijden de migratie. Met als gevolg dat veel afdelingen niet eens nieuwe pc's meer wilden hebben. Wat gewoon kon in de toenmalige strucktuur van de Rabo. En kochten bij de PC boer om de hoek hun eigen pc's.
Een vergelijkbaar verhaal heb ik meegemaakt bij Ahold holding in Zaandam, dat werd nog wat lastiger omdat het daar alleen maar directeuren zijn met eigen budget....

MAW Kwaliteit komt altijd boven drijven. En dat is geen product van HP. leuk voor de korte termijn/starters, veel voor weinig. Net als office 365.
Arrogantte houding van Xerox, die er duidelijk niet bij gebaat is om HP als concurrent te hebben.
Al dat marketing-blurb wat ze de wereld inhelpen met teksten als; we gaan samenwerken om de klant nog betere dienstverleningen te geven en kennis te delen [bla bla bla] zijn allemaal zoethoudertjes.

Juist van dit soort overnames, ben ik minder geneigd om producten van de biedende partij (xerox in dit geval)te kopen.
En ja, er zijn bedrijven die daadwerkelijk gebaat zijn bij een overname van een andere partij, maar dit geldt lang niet in alle gevallen.
Met het bekendste voorbeeld; PPG die AkzoNobel wilde overnemen. Bijna een CC van Xerox-HP. Hoe kun je zo naïef zijn als bedrijf om niet na te kunnen gaan dat sommige bedrijven onafhankelijk willen blijven.
Gelieerd moeten zijn aan de wensen en eisen van je "sugardaddy" is niet verstandig.

Dit is ook een reden, als ik het had, nooit mijn bedrijf naar de markt te laten gaan en geen enkele stake- en/of shareholder binnen te laten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.