Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nottingham start test met draadloos laden van taxi's

In de Britse stad Nottingham wordt een test gedaan met het draadloos opladen van de accu van elektrische taxi's. De auto's zouden opgeladen moeten worden wanneer zij op een klant aan het wachten zijn.

De bedoeling is dat er zes maanden lang een pilot wordt uitgevoerd met de draadloos oplaadbare taxi's, waarna het project wordt geëvalueerd. Als onderdeel van de test worden tien taxi's uitgerust met de apparatuur om draadloos te kunnen opladen, en als dit succesvol verloopt kunnen er meer taxi's worden voorzien van draadloos laden.

De bedoeling is dat er nog dit jaar draadloos wordt opgeladen. Wanneer het project van start gaat is echter nog niet duidelijk: het stadsbestuur heeft geen precieze datum verkondigd.

Het stadsbestuur van Nottingham geeft een bedrag van 3,4 miljoen pond, omgerekend ongeveer 4 miljoen euro, uit aan het plaatsen van vijf oplaadplaten waar taxi's draadloos kunnen laden. De bedoeling is om met minder uitstoot van taxi's een bijdrage te leveren aan schonere lucht en het aanpakken van klimaatverandering.

Door Bauke Schievink

Admin Mobile / Nieuwsposter

18-01-2020 • 11:37

158 Linkedin

Reacties (158)

Wijzig sortering
Lijkt me voorlopig erg inefficiënt, en daardoor weinig (of toch minder dan bij 'bekabeld' opladen) bij te dragen aan het aanpakken van klimaatverandering. Voor die 4 miljoen Euro hadden ze beter een aantal DC snelladers op strategische/belangrijke punten voor taxi's geplaatst, de nieuwste versie van de typische Engelse taxi zoals volgens mij op de foto staat (LEVC TX, een plug-in hybride met 31 kWh accu aan boord) kan immers op 50 kW snelladen.

Maar ondanks m'n kritiek besef ik ook wel dat je zonder testen geen technologie kan ontwikkelen. Of een stadsbestuur daar 4 miljoen euro in moet investeren is natuurlijk weer een ander verhaal.

Edit: draadloos is -als ik de links hieronder mag geloven- toch relatief efficiënt. Maar echter nog steeds een stukje minder dan bekabeld laden.

[Reactie gewijzigd door Mylan Piron op 18 januari 2020 17:06]

Als taxi's in een rij staan en steeds een plaats naar voor rijden indien de voorste vol is gaat stekkeren niet werken. Als de plaatsen voor stekkers apart zijn moet je een systeem bedenken dat de eerste wachtende taxi de eerste klant heeft.
Als je als klant de keuze heb tussen instappen en wegrijden of eerst de stekker losmaken dan kies ik voor instappen en wegrijden. Dat het verschil maar 30s is maakt niet uit.

Ik hoop ook voor Taxis dat ze niet lang stil staan. Maar na iedere ritje voor 5 min stekkeren voelt niet als erg efficiënt en prettig. Lijkt

Ik zou graag draadloos laden met m;n EV. Die 3% (die eerder genoemd wordt hierboven) neem ik dan wel voor lief. Met je rechtervoet kun je veel meer verspillen.
Je zou nog altijd efficienter zijn door hem te laten opladen door de stroom via het dak te krijgen met een uitschuifbaar systeem. Iets wat de bussen op schiphol ook hebben.
Ik lees ergens dat een stadstaxi tussen 250-300km per dag rijdt. Dat kun je 's-avonds voor de hele dag opladen. en verder:
Een taxi die is aangesloten bij een van de zes taxicentrales rijdt gemiddeld 48.500 kilometer pe[]r jaar. Het aantal inzeturen bedraagt 2.600. De gemiddelde beladingsgraad per voertuig is ongeveer 39%.
heb je een auto met een bereik van 500km op een volle lading dan hoef je eigenlijk maar zelden bij te laden. Je kan natuurlijk zorgen dat je accu steeds vol is om een rit van 500km te kunnen maken maar dat lijkt me redelijk oneconomisch. Ook als je 200 km zou moeten rijden aan het einde van de dag, dan kun je na de rit toch even naar een snellader om thuis te komen.

Het is eigenlijk heel dom om met een volle accu aan het einde van de werkdag te eindigen, want thuisladen is veel goedkoper en kan lekker tegen nachttarief. Even aannemend dat de stroom niet gratis is en de de taxi-chauffeur zelf kan bepalen of hij laadt op een wachtpunt, dan zal hij rekening houden met wat hij heeft en nog redelijkerwijs denkt nodig te hebben. Daarbij maakt hij een kostenafweging. Als een bedrijf meerdere taxi's heeft, kan die deze afwisselen bij de standplaatsen om taxi's op de thuisbasis bij te laten laden als het nodig is. Als op tijd bijlaadt kan je het laden ook afbreken als er een oproep komt.

Zijn de taxis zelfstandigen dan kan onderweg moeten bijladen en een rit missen kan heel af en toe geld kosten, maar als de gemeenste voor draadloos laden marktconforme tarieven gaat hanteren (die nu als een pijl omschieten) op wachtplaasen, dan wil je er toch zo weinig mogelijk gebruik van maken. Gaat de gemeente goedkope stroom ter beschikking stellen dan wordt het anders.

Als je er over nadenkt is dat bijladen op de standplaatsen niet echt nodig, tenzij je ten alle tijden grote afstanden moet kunnen rijden. Dat zou meer iets zijn voor ambulances of politieauto's, dan voor stadstaxi's. Die moeten direct moeten kunnen aanrijden en steeds volle accu's hebben. Experimenten met politieauto's zijn o.a. mislukt omdat ze vaak achtervolgingen moesten afbreken bij gebrek aan stroom. (Ook maximum snelheid was een probleem).

[Reactie gewijzigd door Elefant op 19 januari 2020 13:04]

De teslataxi die ik sprak gaf aan dat ze het regelmatig net niet halenVergeet niet dat de wagens veel stil staan met de chauffeur erin. Als het koud is wil je wel de verwarming even aan laten. Met een diesel is dat geen probleem, dat kost je een paar liter per dag hooguit. Maar zo'n tesla kost het gewoon range.
Dat kan in de winter inderdaad wel een probleem zijn. misschein een apart kacheltje? Ik denk dat dit probleem zich oplost als accucapaciteit stijgt.
Hoe zie je je dat voor je? Een gasbom achterin en een infraroodstralertje? :)
Schijnt dat ze tegenwoordige beter kacheltjes hebben in de vorm van warmtepompen die veel zuiniger zijn.
Doe hebben een cop van 1 op 3, 4 misschien. Prima als je op de snelweg rijdt, dan kost het amper range. Maar als je een uurtje of 2 stil staat ben je zo een paar kwh verder, als je al op de limiet rijdt is het vaak het verschil tussen net niet en net wel. En dan nog het probleem dat er meerdere chauffeurs in een taxi kunnen rijden, dan is laden eigenlijk alleen mogelijk in de echte daluren (4 uur 's nachta bijvoorbeeld.
Na nog wat lezen: Het werkelijke bereik in de winter en stadsverkeer wordt niet eerlijk gecommuniceerd, denk. Ik lees heel wisselende verhalen die zo ver uiteenlopen dat er volgens mij behoorlijk gelogen wordt.
Zou thuisladen voor taxi's ook goedkoper zijn? Het lijkt mij dat het taxibedrijf ergens een betere deal kan krijgen dan een particulier, in NL betalen bedrijven ook veel minder voor stroom, vooral veel minder belasting.
Zou best kunnen, geen idee. Ik bedoelde op het thuisstation, inderdaad thuis als je voor eigen rekeing rijdt. Een Nissan Leaf taxi hoefde maar een keer bij te laden gedurende de dag, met een kleine accu (160km), de latere uitvoering had 378km. Dus hoe groot kan het probleem zijn? Probleem zit waarschijnlijk vooral in de winter (20% stroom gaat dan op aan verwarming bij taxis), maar de nieuwste taxis hebben veel zuinigere warmtepomp verwarmingen. Ik zien dus eigenlijk geen reden voor tussentijds (draadloos) laden voor stadstaxi's, maar het is wel een goede manier om er eraring mee op te doen.
Ze hoeven helemaal niet te stekkeren op de taxistand, net zoals een plofmotor taxi niet de tank vol gooit na ieder ritje. Je kan de hele ochtend rijden en terwijl je een kopje thee of een bammetje pakt aan de snellader.
Voor het geld dat dit experiment kost had je pakweg 100 snelladers neer kunnen zetten in de stad, iets waar veel meer behoeft aan is.
Ik kom regelmatig van dit soort opmerkingen tegen. Ik vind het juist een groot nadeel dat je continu in de gaten moet houden wanneer je auto aan de laadpaal moet en waar dat (voordelig en snel) mogelijk is. Het laden duurt toch al snel 20 minuten of meer.

Zeker als taxichauffeur wil je niet dat jouw auto bepaalt wanneer jij een bak koffie moet halen of moet gaan lunchen. Die auto's moeten gewoon kunnen rijden zodra er een klant is!
Snelladers staan niet overal daarheen rijden kost ook tijd. Het opladen bij een taxistandplaats is voor taxi's erg handig, maar als de voorste wegrijd en iedereen een plekje door moet schuiven is zo'n stekker erg vervelend. (Uitstappen, stekker loskoppelen en terug hangen, instappen, 5 meter rijden, uitstappen, stekker pakken en koppelen en weer instappen.) Dan is draadloos laden een stuk gemakkelijker. Daar heb je geen omkijken naar. De meeste EV's zijn overigens al van zo'n systeem voorzien of er minstens al op voorbereid.
Het draadloos laden heeft wel de toekomst. De 3% verlies is jammer, maar al die laadpalen zijn niet mooi. Dan maar iets meer betalen en in de grond met die handel.
“ Dan is draadloos laden een stuk gemakkelijker. Daar heb je geen omkijken naar. De meeste EV's zijn overigens al van zo'n systeem voorzien of er minstens al op voorbereid.“

Heb je hier een bron van?
Ik kan het bericht niet zo snel meer vinden. In Engeland lopen er meer proeven met draadloos opladen. Ook bij een aantal tankstations worden/zijn draadloze laders geplaatst. Toen dat op BBC news werd gemeld werd er bij vermeld dat dit eigenlijk al in veel auto's standaard zit ingebouwd. BMW, Hyundai, KIA hebben dit zeker standaard. De eerste EV's van Hyundai werden zelfs met een inductielader geleverd. Bij BMW kan je ze ook los aanschaffen.

Leuke toelichting: https://www.techradar.com...electric-vehicle-charging Nieuw is het dus niet.

[Reactie gewijzigd door WillySis op 18 januari 2020 23:56]

Heb je het niet per ongeluk over de draadloze QI-laders voor mobiele telefoons die in deze auto's zitten? Dat is in ieder geval de enige draadloze lader waarover de Kia E-Niro beschikt.
Dan ga ik nu op zoek naar de inductielader in mijn Kona...
Gewoon deze onder je auto leggen, https://www.ikea.com/nl/n...e-oplader-zwart-40447051/

Als je hem er onder plakt met een USB powerbank kan je zelfs rijden en laden tegelijk! :)
Dan is draadloos laden een stuk gemakkelijker. Daar heb je geen omkijken naar. De meeste EV's zijn overigens al van zo'n systeem voorzien of er minstens al op voorbereid.
Welnee. Zoals je eigen link beschrijft:
he Plugless system includes two parts; the charger which sits on the floor, and a power receiver which attaches to the car - something which requires professional installation
Natuurlijk kan het gebouwd worden op een bestaande auto, net als dat dat met een losse generator zou kunnen, maar dat is toch net even iets anders dan dat de huidige auto's er alleen voorziening voor zouden hebben.
Het artikel is van april 2018. Inmiddels zit de lader (volgens de bbc-news) al standaard in de auto's. BMW vermeld dat zelfs vanaf november 2018. Anders is het een relatief goedkope aanvulling.
hoe is "een groot nadeel dat je continu in de gaten moet houden wanneer je auto aan de laadpaal moet en waar dat (voordelig en snel) mogelijk is" anders dan je benzine/dieselmeter in de gaten houden bij een fossiele auto?

ik zie dit gedrag wel vaker, mensen zitten problemen te zoeken die er niet zijn of problemen die er net zo hard zijn op fossiele voertuigen opblazen uit ale proporties.

fun fact: er rijden al bijna 10 jaar teslas van en naar schiphol 24/7 zonder enig probleem.
Als ik nu op pad ga weet ik dat ik op één tank ook weer gemakkelijk thuis kan komen. Met een (opgegeven bereik) van 300 km of minder moet ik twee keer laden. Tankstations kom je onderweg vaak genoeg tegen. Opladen langs de snelweg gaat in Nederland nog redelijk. In België (waar ik ook veel kilometers maak) is dat niet vanzelf sprekend. Ook opladen in woonwijken is zeldzaam. Snelladen is er daar zeker niet bij. In Luxemburg is het aantal laadpalen erg klein en in Wallonië mag je met zo'n kleine range blij zijn als je van de ene paal naar de andere kunt komen.
Als je drie keer zo vaak moet "tanken" moet je je meter toch beter in de gaten gaan houden.
De rijtijdenwet bepaald wanneer de chauffeur z'n bammetje eet. Het enige verschil, uitzonderingen daargelaten" is dat hij dat nu bij een snellader moet doen, iets dat minder een issue wordt als de dichtheid omhoog gaat
Dat bedoelde ik ook :)
Als je na iedere rit op de taxistandplaats een beetje kunt bijladen, heb je aan een kleinere accu voldoende om de dag door te komen. Met aan het einde van de dag laden, heb je een grotere accu nodig. Dus meer milieubelasting (grondstoffen voor de accu), meer energieverbruik (extra gewicht mee te zeulen).
Ik begrijp je punt niet? Ik mag geen twijfels hebben aan een experiment tenzij ik in dezelfde plaats woon?
Punt is dat je veel mensen ziet reageren, zoals jij, nu ziet reageren dat het allemaal onzin is en dat je veel beter X of Y had kunnen doen.

Lees eens wat geschiedenis. Dat eerste trein experiment tussen Haarlem en Amsterdam. Hoeveel kritiek kwam daar wel niet op? Rails was toch belachelijk, en voor het zelfde geld wat dat koste hadden de gemeentes ook 50 paarden en 20 nieuwe stallen kunnen bouwen (nummers verzin ik even, maar gaat om het idee).
Dat klopt inderdaad wat je zegt, moet op te lossen zijn door een soort van 'rangorde' op een schermpje o.i.d aan te duiden met wie inderdaad als eerste gearriveerd is.
Dat doen ze exact zo op amsterdam centraal. Kan iedereen ook gewoon de motor uit houden in plaats van allemaal aan zetten om 2 meter vooruit te rijden ...
Maar bijv. VDL en Volvo hebben elektrische bussen die middels een pantograaf bij de begin-/eindhalte opladen, wat dus in feite ook draadloos is aangezien de chauffers dus geen kabel in de bussen hoeven te steken. En in ieder geval bij VDL kunnen de bussen in 15 minuten snelladen van 10% naar 100% middels die pantograaf. Dus waarom zou het bij auto's inefficiënter zijn dan bij bussen?

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 18 januari 2020 12:47]

Een pantograaf maakt rechtstreeks contact (metaal op metaal) en is hetzelfde principe als een stekker, dit systeem maakt geen rechtstreeks contact, maar werkt met inductie. Daar is een verschil tussen.
metaal op metaal slepen gaat niet goedkomen, de sleper van het voertuig heeft een koolstofstrip zodat die veel zachter is dan de kabel en men zeker is dat het de sleper is die de meeste slijtage krijgt en niet de draad die enkele decennia moet kunnen meegaan.
Maar het is nog steeds draadloos, want er hoeft geen kabel te worden ingeplugd. Anders kun je zeggen dat elektrische tandenborstels ook niet draadloos opladen aangezien je ze op het meegeleverde opladertje moet zetten, maar daar heet het ook draadloos opladen...

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 18 januari 2020 12:53]

Die tandenborstel werkt ook op inductie er zit plastic tussen dat geen stroom geleid. Die pantograaf krijgt directe stroom, niet eerst via een magnetisch veld. Het is gewoon een stekker die er anders uit ziet en lekker makkelijk werkt want hij legt automatisch aan.

Als je bij een stekker al de behuizing weg denkt, dan leg je gewoon kabels op andere kabels, net zoals de pantograaf.
Bovenleidingen voor tram/bus hangen op ongeveer 5 meter hoogte. Dat wordt dan een serieuze pantograaf bovenop die taxi's?
Ja of een manier om snel van dronkelappen af te komen op zaterdagnachten....
Waar heb ik het over bovenleidingen en pantografen bovenop de voertuigen? Ik had het over de pantograaf die *aan het laadsysteem* hangt bij sommige elektrische bussen. Die zijn ook in hoogte verstelbaar. Misschien moet je je eerst eens inlezen in die techniek voordat je zo'n merkwaardige reactie plaatst.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 19 januari 2020 12:20]

Draadloos laden werkt efficiënter hogere stromen. Er bestaan technieken om het nadeel grotendeels weg te werken. Het is gewoon veel duurder dan een connector en daarvoor is het verdere ontwikkelen op grote schaal ervan niet zo populair.

Taxi’s hebben echt wel een use case want als je ‘opportunity charging’ wil toepassen om een vloot continu rijdende te houden kan je moeilijk gaan prullen met connectors want elke keer je u wil verplaatsen in de rij moet je de connector uittrekken.

Dit is veilig, handig, subtiel weg te werken op elke denkbare plaats in de stad en omgeving en het vereist amper onderhoud omdat er geen slijtageonderdelen zijn. Ook als je een autonome vloot rijdende wil houden is er nood aan zo’n systeem dat simpel en overal beschikbaar is zonder complexe Pantograph zoals je nogal eens op bovenop treinen kan vinden.

[Reactie gewijzigd door Coolstart op 18 januari 2020 20:57]

Lijkt me voorlopig erg inefficiënt,
Waarom denkt u dat?
Hoe (in)efficiënt is wireless charging volgens uw data?
Zit nu rond de 75% oid.
Zo weinig?
Waar haal je dat vandaan? (tip, lees de links in de reacties)
Wireless kan volgens mij (voorlopig) gewoonweg niet even efficiënt zijn als bekabeld, lijkt me ook gewoonweg logisch dat er bij draadloos een beetje verloren gaat.
Al moet ik wel zeggen dat het efficiënter is -als ik de links hieronder mag geloven en die cijfers ook in de praktijk zo gunstig zullen zijn (wat toch niet altijd zo is)- dan ik dacht. Maar het blijft toch wel erg duur.

[Reactie gewijzigd door Mylan Piron op 18 januari 2020 17:11]

niet even, een beetje , .... is ver van inëfficient, vindt u ook niet?
Probeer gewoon met objectieve cijfers te werken ipv vage subjectieve definities
Had net m'n reactie aangepast toen jij ook tegelijkertijd reageerde ;)
Ze hebben een rits DC laders staan, 2 pond om onbeperkt te laden. Helaas vaker niet, dan wel werkend. 3 Jaar geleden was het plan om alleen nog maar LEVC LX Black Cabs toe te staan, maar vandaag de dag zie je er maar af en toe een (die uit bijvoorbeeld Birmingham komt...).
Ben vooral benieuwd naar de efficiëntie t.o.v. bedraad laden. Ald dit minder is dan 95-99% dan is het i.mo. een onnodige verspilling van energie.

@OxWax
Als verschillende bronnen elkaar tegenspreken is een vraag toch zo gek niet ;) ?
Zeker gezien ik als leek niet de inhoudelijke kennis over dit onderwerp beschik om te kunnen bepalen welke (internet)bron het meest correct is voor deze situatie.
an efficiency rate of around 85%”, which BMW calls “very efficient.”
https://ww.electrek.co/20...enience-cost-efficiency/#
Qualcomm also says its Halo system transfers electricity from the pad to the car with 90% efficiency, meaning just 10% is lost while being zapped across the air gap.
https://www.techradar.com...electric-vehicle-charging

Nu zal dit verschil (denk ik) vooral liggen aan welke draadloze apparatuur er in Nottingham geïnstalleerd wordt, iets wat ik in het artikel niet terug kan vinden.

[Reactie gewijzigd door !mark op 18 januari 2020 13:08]

Als ik ergens benieuwd naar ben dan stel ik de vraag aan Google (hoe een vraag +2 kan krijgen?) 8)7

"Conventional chargers are typically 88% to 95% efficient. Wireless charging is right in the middle of that range at 90% to 93% efficiency. That means it does as good a job of transferring electricity from the charger to a car's battery as most conventional charging equipment that uses a cord

https://cleantechnica.com...s-exploded-witricity-ceo/
Ik vraag me af of je de waarheid uit zo'n stukje promotietext kunt halen.

Even uitgaande van een AC charger is de charger hetzelfde voor zowel bedraad als draadloos laden. Als er een nieuwere effieciëntere charger word uitgevonden kunnen beide daar gebruik van maken.

Verschil in de charger zelf is er dus eigenlijk niet.

Daarna komt het overbrengen van de stroom (energie naar het voertuig
Bedraad: kabel is enorm efficient
draadloos: over het algemeen wisselstroom waarbij een spoel en een weekijzer kern wordt gebruikt in het in de weg ingebouwede deel en een spoel en een weekijzerkern in het voertuig.

Nu zijn er al verliezen in zo'n systeem als de weekijzer kern volledig zou doorlopen maar dat wordt erger indien er nog een ruimte tussenzit.

Voor zover ik nu kan zien is ook het systeem waar naar gelinkt wordt niet meer dan een inefficiente gedeelde transformator. Als ze die dan nog boven de 90% efficientie kunnen geven dan is dat eigenlijk best goed en eerlijk gezegd zou ik dat pas geloven na een onafhankelijke test. Die 90% slaat dan waarschijnlijk op het overbrengmechanisme. De inefficientie van de charger komt daar nog bij.

Edit: Even wat verder gezocht. Ze claimen inderdaad efficientie van Grid naar battery. Ik zou wel eens een onafhankelijk testje willen zien

Edit2: Wikipedia is your friend. Blijkbaar zijn er uiteindelijk in 2018 een stuk of 9 (in totaal) BMW's uitgerust met dit systeem in de USA. Effieicncy is 85%. Max laadsnelheid is 3,2kW. Gap is redelijk groot met 8CM

[Reactie gewijzigd door Indoubt op 18 januari 2020 19:57]

Ehm :?
En dan is nog de vraag wat je met google vindt of dat wel betrouwbaar is.
Het artikel wat je hebt gevonden beweert dat er weinig verschil zit tussen conventioneel en draadloos laden
Nog even verder googlen lijkt mij ;)
Sowieso elk elektrisch apparaat dat een rendement heeft van meer dan 90% is een topding.
Fabrikanten van elektrische auto's geven helaas een veel te rooskleurig beeld, ook de kilometers die je kunt rijden na het opladen blijken nogal theoretisch te zijn...
....
Ehm :?
En dan is nog de vraag wat je met google vindt of dat wel betrouwbaar is.
Mits adequate kennis en begrip (van Engels) kan je verder graven achter data maar u hebt vast een beter alternatief?
Het artikel wat je hebt gevonden beweert dat er weinig verschil zit tussen conventioneel en draadloos laden. Nog even verder googlen lijkt mij ;)
Inderdaad, ga gerust uw gang
Sowieso elk elektrisch apparaat dat een rendement heeft van meer dan 90% is een topding.
Fabrikanten van elektrische auto's geven helaas een veel te rooskleurig beeld, ook de kilometers die je kunt rijden na het opladen blijken nogal theoretisch te zijn...
U verwart theoretisch rendement (lab) met IRL toepassingen ...
Zo gaat het niet lukken uiteraard. Ook hier is het belangrijk de data/parameters te bestuderen

Zo te zien correleren uw (achteraf) geplaatste links/ percentages ong. met de mijn.
Ik vind 90% een prachtig getal. Veel meer dan ik verwachtte. 8-)

[Reactie gewijzigd door OxWax op 18 januari 2020 15:04]

Lijkt me geen reet van kloppen. Zal wel 1 of ander experimentele setup in een R&D lab zijn. Nu nog zien hoe dat werkt als ie onder het asfalt ligt en het koud weer is en regent.

Hier, bots, een link die t over 85% heeft :9
https://www.google.com/am...less-charging-2019/%3famp

Verder heb ik je een -1 gegeven voor je onbeschofte manier van reageren :+
Ga maar eens rekenen wat een chauffeur kost als hij een lege auto heeft. Dat is verspilling van geld en klanten die je niet kunt bedienen.
Als je kijk naar geld, heb je gelijk. Maar kijkend naar het milieu, waar het in dit artikel over gaat, is het erg belangrijk dat het draadloos laden een (nagenoeg) gelijkwaardig rendement heeft.
Ik denk dat wanneer we in de toekomst hopelijk door een combinatie van kernenergie en wind- en zonne-energie (en natuurlijk waterkracht waar mogelijk) zoveel energie over zullen hebben dat iets als dit of draadloos laden in de weg zelfs als het minder efficiënt is haalbaar wordt.

Tot die tijd moeten we er wel kritisch naar kijken.
Dat is pas als de laatste CO2 niet meer wordt uitgestoten. Dat duurt echt nog wel even.
Het meezeulen van die spullen maakt het rijden ook minder efficiënt (een snellader is denk ik een relais naar de accu, de lader zit buiten de auto. Nou zal het bij draadloos snelladen wel het minumaal mogelijk ein de auto zijn: spoel, gelijkrichter, koeling en feedback. Maar toch...
Je moet wel ergens beginnen. We zijn van paard en wagen naar de auto gegaan. Toen zeiden ze ook niet van laat dat paard maar zitten, ik wacht op de auto ;)
Is er nu niemand die 4mio heel veel geld vindt voor 5 laadplekken?

Als je dat wil opschalen....
Of je wil dat bedrag afschrijven per laadbeurt.. Duur laden denk ik.
én 10 taxi's.
@RoD
Ten electric taxis in Nottingham will be fitted with hardware to enable them to use the wireless charging area.

https://www.nottinghampos...ce-trial-wireless-3748229
Ze betalen ook geen huur ofzo tijdens de test:

Nottingham City Council will own the vehicles and provide them to drivers rent free in a six-month trial.
"in a six-month trial"
Ofwel net als bij je internet abonnement: "Stap nu in en je krijgt de eerste drie maanden gratis@!!"
En daarna ben je gewoon aan de beurt. Uitstelgestelde betaling is niet gratis.
Ach, er zijn wel meer dure dingen waar we over klagen. Je moet ergens beginnen, en degene die begint (of in ieder geval één van de eerste is) betaalt de hoofdprijs.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 18 januari 2020 12:49]

Wat als daar een voorwerp of dier onder de auto komt? zoals een kat of een ander dier wordt deze dan niet geëlektrocuteerd?
Als die kat/hond ooit een operatie gehad heeft waarbij ze een metalen plaat geplaatst hebben zou dit inderdaad wel eens kunnen tegenvallen :)

Ook zou ik wel eens warme voetjes kunnen krijgen met mijn werkschoenen met stalen tip :)

maar ik vermoed wel dat er enkel geladen gaat worden na verificatie dat er inderdaad een auto met laadpunt boven op de plaat staat, zal ook nodig zijn voor registratie welke taxi er boven op staat,

Je inductiekookvuur nu stopt ook met vol vermogen geven wanneer je de pot erboven weg neemt :)

Vind het persoonlijk wel een zeer domme techniek en weggegooid geld, (draadloos gaat altijd meer verlies hebben dan bekabeld)
ze hadden beter kunnen investeren in een station om met zonne-energie waterstof te maken waar dan de waterstof taxi's 1/2 x per dag kunnen gaan tanken, DAT is pas milieuvriendelijk. (met de nadruk op de waterstof maken met zonnepanelen (of wind, of hydro) en NIET met Trump zijn "Clean-Coal" :) :)
Vind het persoonlijk wel een zeer domme techniek en weggegooid geld, (draadloos gaat altijd meer verlies hebben dan bekabeld)
Dat ligt er toch vooral aan hoe die techniek zich door ontwikkelt? Zonne energie is immers ook gewoon draadloos.
Zonne energie is eigenlijk juist gigantisch inefficiënt, maar een minieme hoeveelheid word eigenlijk omgezet naar bruikbare energie. Het is dat de opwekking zelf dus niets kost, en elk beetje in dus pure winst is, is het geen probleem, maar als je wist hoeveel energie verloren gaat hiermee, is het eigenlijk de meest inefficiënte methode van opwekking

Ik denk dat van de totale energie van onze zon, we wellicht een honderdste % maar kunnen omzetten in bruikbare energie, maar dat is al redelijk voldoende voor nu, maar dat zal zeker veel efficiënter moeten en op veel grotere schaal in de toekomst
Qua afstand is het de meest efficiënte vorm die we kennen. Ik bedoel meer dat je niet weet wat we in de toekomst ontwikkelen. Misschien is Bedrading in de toekomst wel een beperking. Omdat het langzamer is dan teleportatie.
Waarschijnlijk inductie. Daar zal een beest weinig last van hebben.
Waarschijnlijk inductie. Daar zal een beest weinig last van hebben.
En als die kat het heel erg koud heeft gaat ie op zijn hoogst zweven }>
Volgens jou wordt mijn cat geroosterd als die op mijn inductieplaat loopt? :?
Zolang je kat geen voetjes heeft die elektromagnetische straling omzetten in warmte gebeurt er niets. Net zoals ik mijn hand op mijn inductieplaat kan leggen zonder dat deze begint te koken.
Mijn reactie was toch niet aan u gericht?
Wel aan @dutchnltweaker die beweerde dat dieren worden geëlektrocuteerd
Ik vind dit soort prijzige 'moderne' oplossingen zo'n geldverspilling! Hoeveel gewone of snellaadpunten op taxistandplaatsen kun je wel niet neerzetten voor 4 miljoen?
Het is geen oplossing, het is een test ...
Daarna kan het een oplossing worden en eventueel uitgebreid worden.
Als je niks probeert , leer je nog minder.

Bij noodhulp kan in/uitpluggen kostbare seconden doen verloren gaan.
Qualcomm werkt aan systeem voor emergency services(brandweer, politie, ambulance, ...)
https://www.techradar.com...electric-vehicle-charging

[Reactie gewijzigd door OxWax op 18 januari 2020 13:48]

Wist je dat ambulances en brandweerwagens bijna continu ingeplugd zijn in de stalling? Om de accu’s van apparatuur op peil te houden en voor de standverwarming.

Uitpluggen is gewoon routine.
Qualcomm houd op zeg, als die wat bedenken is het ook alleen maar om de markt klem te zetten en een poot uit te draaien voor koppelverkoop. Dan past dit wel mooi natuurlijk: hun standaard, daarna eeuwig cashen...
Dat hebben mensen ook geroepen toen er elektrische auto's kwam, hoeveel tankstations zijn er nou? Of toen de auto kwam, met een paard kom je er toch ook?
Draadloos opladen is ook iets waar de voorstanders van waterstof-rijden niet snel zullen kunnen "counteren"..

Toch erg benieuwd hoe dit gaat lukken.. BMW heeft voor de 3-serie een draadloos "pod" (gehad) die je op je oprit kon leggen om de accu op te laden.. Nooit meer iets van gehoord hoe dit bevallen is..
Als je als waterstoftaxi ook maar 1x per dag vijf minuten hoeft te tanken, is dat ook niet echt relevant.
BMW dealer Ekris Utrecht heeft één inductielaadpunt in de parkeergarage onder de showroom. Twee weken geleden vertelde een verkoper mij dat er nog geen verkocht is.

Het inductielaadpunt is niet leverbaar op de i3.
Tja wat heb je er dan aan ? Hun enige full EV kan het niet gebruiken ...
Draadloos opladen is ook iets waar de voorstanders van waterstof-rijden niet snel zullen kunnen "counteren"..
Waterstof via een slang je auto inpersen is ook 'draadloos' :+
Voor mij lijkt een slang toch erg op een draad .....en dat is het ook : een holle draad
Ik ben erg benieuwd hoe dit werkt. Dan bedoel ik niet alleen hoe het draadloos opladen gebeurt maar ook of er geregistreerd wordt welk voertuig etc.

Is dit ook een techniek die ooit gebruikt kan worden om op de weg opgeladen te worden terwijl je rijdt of is dat niet mogelijk?
als ik mij niet vergis is er in frankrijk een proef waarbij ze een snelweg voorzien (hebben) met draadloos opladen. Samen met Renault meen ik.
In de speelgoedwinkel hebben ze dat ook, met metalen rails. Er zijn ook trams met zo'n metalen rail met stroom op straatniveau, overigens (stroom is alleen aan precies onder de tram). Op de snelweg zou dat ook kunnen: de stroom gaat dan uit als het verkeer stilstaat.
(Voordeel is wel dat er niet over de hele lengte van de weg spoelen te hoeven komen - man man man wat zal dat duur zijn).

[Reactie gewijzigd door sympa op 18 januari 2020 22:06]

Niet hetzelfde zo'n speelgoed baan werkt vaak met borstels, dit niet.. zie de link:

https://www.greencarrepor...r-road-charging-at-60-mph
Mijn voorstel is om het juist heel simpel te maken. Omdat elke meter snelweg voorzien van aluminium (of koperen) spoelen heel duur is en verspilling van (nog meer) grondstoffen.
Aangezien de meeste mensen al stuiteren omdat ze het woord straling horen, denk je dat ze al rijdend op de weg een sterk electromagnetisch veld willen zitten om dat ding bij te laden?
Denk ook eens aan de verliezen die daarbij optreden, de benodigde infra etc etc
Dat zijn zeker dingen die meegenomen moeten worden, mocht zoiets ooit ontwikkeld worden, maar denk ook aan het feit dat er minder gewicht aan accu's meehoeft in de auto zelf. En daarnaast zou dit de drempel om over te stappen op elektrisch rijden enorm verlagen en door die grote behoefte aan elektra zou het ook eenvoudiger worden om meer van de baseload van de elektravoorziening uit duurzame energie te halen.

Daarom denk ik dat dit uiteindelijk de toekomst is.
De vraag is natuurlijk wel of er genoeg aanbod van duurzame energie is. Nu al komt veel van onze stroom uit grijze bronnen omdat er niet genoeg groene stroom is. Dat zal alleen maar erger worden als iedereen electrisch rijdt.
Ik denk dat het mogelijk is om alle energie duurzaam te hebben, maar het probleem zit hem voor het overgrote deel in het feit dat het netwerk geen grote fluctuaties mag hebben. Daarom heb je nu nog steeds gascentrales nodig, omdat die binnen een kwartier kunnen leveren.

Zodra we de mogelijkheid hebben om de energie op te slaan, zal dit veranderen en kunnen we een veel hoger percentage duurzame energie aan. Opslaan hoeft overigens niet enkel met accu's en batterijen.
En mensen gaan ook stuiteren bij draadloos laden an sich, afgezien van de straling. Kijk maar eens in de reacties bij artikelen over telefoons die draadloos kunnen laden: de meesten moeten en zullen bedraad opladen. Dus dat zal bij auto's niet anders gaan zijn.
Als bang bent voor EMS kun je beter gelijk doodgaan. ;)
Ieder apparaat met een voeding geeft EM, alle draadloze verbindingen geven EM. Speakers ook...
Als je een aluhoedje op hebt zal dat smelten dat door de geïnduceerde stroom/energie...
Een auto is een kooi van Faraday. Het zal dus best wel meevallen met die straling.
Grappig ik heb anders gewoon bereik in de auto, dus nee een auto is geen kooi van Faraday...
Iets met golflengte. Google het maar zelf.
Ik snap niet waarom je een -1 krijgt, de verliezen bij waterstof zijn nog veel groter, en de infrastructuur kosten ook, dus je hebt gewoon een valide punt.
Laden terwijl je rijdt is mogelijk, zijn al verschillende tests mee uitgevoerd in andere landen.
Qualcomm heeft hier destijds met Renault een test in gedaan om energie te ontvangen tijdens het rijden

https://www.qualcomm.com/...g-evolution-qualcomm-halo
Nottingham en dat er dan iemand in een groene maillot de stroom steelt.
En verdeelt onder de bijstandstrekkers. :)
Dat is niet echt een humane manier om het aantal bijstandtrekkers te verminderen. :+
Bijstandstrekkers of bijstandsstekkers?
Ik denk het hier waarschijnlijk om een nieuwe revolutionaire technologie gaat. 3.4 miljoen pond voor 5 plaatsen. Men is blijkbaar op goudkabel overgeschakeld ipv van koper. ;)
Het wordt gesubsidieerd dus als bedrijf zijnde komt er dan nog een paar nullen bij
De bedoeling is om met minder uitstoot van taxi's een bijdrage te leveren aan schonere lucht en het aanpakken van klimaatverandering.
Dan moet je vooral draadloos gaan opladen. Hoeveel rendementsverlies heb je nu alleen door het opladen van een accu? Wie heeft dit verzonnen?
[...]
Dan moet je vooral draadloos gaan opladen. Hoeveel rendementsverlies heb je nu alleen door het opladen van een accu? Wie heeft dit verzonnen?
Vertel, hoeveel denk je?
Ik moet algemene natuurkundige kennis voor je bevestigen? Het rendement bij overbrengen van elektriciteit door middel van een (gericht) magnetisch veld is te allen tijde laag
Dat feit vakkundig negeren laat het nog niet verdwijnen...

[Reactie gewijzigd door blorf op 18 januari 2020 16:17]

"ten allen tijd laag ..."
Er staan in de reacties(ook van mij) enkele links met rendement van +-90%.

Blijkbaar is de wetenschap 'versneld' zonder dat u het weet? :Y)
Dat zeggen er wel meer. Laat maar eens zien hoe ze dat doen. (Met het oog op het feit dat een magnetisch veld neigt alle kanten op te gaan en warmte produceert). Zo ingewikkeld als jij het probeert te maken is het niet.

Ik gok op meer dan 50% verlies aan de oorspronkelijke energiebron, en ik denk dat dat nog heel hoog gegrepen is, vooral bij hoogvermogen.

[Reactie gewijzigd door blorf op 18 januari 2020 17:10]

Vermoed dat ze de transformator van een oplader half in de auto hebben gedaan en de andere helft erbuiten.
Met els grootse nadee dat vanaf dit moment de ontwikkeling daarvan stilligt (als er een betere variant is, moeten beide kanten worden aangepast voor het beste resultaat).
"ik post links en daarom is alles wat ik beweer waar"...

Besef je dat het het over een uiterst baanbrekende uitvinding hebt? (Die nooit is gedaan)

[Reactie gewijzigd door blorf op 18 januari 2020 18:46]

Die nooit is gedaan?
Hoe werkt mijn draadloze tandenborstel en mijn (inductie) kookvuur dan?