Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
sluiten

Laatste kans om te stemmen voor de Tweakers Awards 2019/2020!

Dit jaar organiseert Tweakers alweer voor de dertiende keer de Tweakers Awards, de publieksprijs voor de beste technologie- en elektronicaproducten. Laat je stem gelden en maak kans op een Google Stadia Premiere Edition, Nintendo Switch inclusief Mario Kart of een setje Sony WF-1000XM3 in-ear oordoppen.

Stemmen

MSI brengt acht Radeon RX 5500XT-videokaarten uit

MSI heeft acht RX 5500XT-videokaarten aangekondigd. De fabrikant komt met Gaming X- en Mech-varianten met opties voor 4GB of 8GB aan gddr6-geheugen. Van ieder model is ook een OC-uitvoering met iets hogere kloksnelheid beschikbaar.

De RX 5500XT-kaarten van MSI zijn gebaseerd op Navi-gpu's met 1408 streamprocessors. De gameclocks liggen, afhankelijk van het model, op maximaal 1737MHz met een turbofrequentie van 1845MHz. De videokaarten bevatten 4GB of 8GB aan gddr6-geheugen met een snelheid van 14Gbit/s. De videokaarten behoeven een enkele 8pins-aansluiting.

De MSI RX 5500XT Gaming X (links) en de MSI RX 5500XT Mech

MSI komt met twee verschillende modellen met ieder verschillende opties voor geheugenhoeveelheid en kloksnelheden. De Gaming X is een iets luxere variant met een meer geavanceerd koelsysteem en een backplate. Ook heeft de Gaming X rgb-verlichting. De Mech maakt op zijn beurt gebruik van een geüpgradede MSI Ventus-koeler. De RX 5500XT Mech heeft lagere kloksnelheden en geen rgb-leds.

Er gaan al langer geruchten rond over de RX 5500XT-gpu van AMD. Eerder deze maand verschenen enkele details over deze videokaarten. Het zou gaan om een consumentenvariant van de eerder aangekondigde RX 5500, die alleen verkrijgbaar is in oem-systemen. Het lijkt erop dat de RX 5500XT dan ook een vrijwel exacte kopie van de RX 5500-gpu is, met eventueel extra gddr6-geheugen. De specificaties zijn verder nagenoeg identiek. De gpu-sku en tdp zijn nog onbekend, dus mogelijk wijken de videokaarten daar iets van elkaar af, maar dat lijkt gezien de overige specificaties onwaarschijnlijk.

Volgens MSI verschijnen de RX 5500XT Gaming X en RX 5500XT Mech vanaf donderdag op de markt. Adviesprijzen noemt de fabrikant niet.

Model RX 5700XT RX 5700 MSI RX 5500XT Gaming X MSI RX 5500XT Mech RX 5500
Gpu Navi 10 XT Navi 10 XL Nnb (Navi 14 XT?) Nnb (Navi 14 XT?) Navi 14 XT
Streamprocessors 2560 2304 1408 1408 1408
Baseclock 1605MHz 1465MHz Nnb Nnb Nnb
Gameclock 1755MHz 1625MHz 1733MHz (OC: 1737MHz) 1717MHz (OC: 1733MHz) 1717MHz
Turbofrequentie 1905MHz 1725MHz 1845MHz 1845MHz 1845MHz
Geheugen 8GB gddr6 8GB gddr6 4GB / 8GB gddr6 4GB / 8GB gddr6 4GB gddr6
Geheugensnelheid 14Gbit/s 14Gbit/s 14Gbit/s 14Gbit/s 14Gbit/s
Geheugeninterface 256-bit 256-bit 128-bit 128-bit 128-bit
Tdp: 225W 180W Nnb (150W?) Nnb (150W?) 150W
Release Juli 2019 Juli 2019 12 december 2019 12 december 2019 Oem: nvt

De line-up van MSI

Door Daan van Monsjou

Stagiair nieuwsredactie

12-12-2019 • 11:01

58 Linkedin Google+

Reacties (58)

Wijzig sortering
Misschien ook handig om de bandbreedte van het geheugen te vermelden. Nu lijkt het net alsof de 5500 kaarten evenveel bandbreedte hebben als de 5700(xt) varianten terwijl ze de helft van de bandbreedte hebben dankzij de kleinere bus.
MSI RX 5500XT Gaming X: 1733MHz
MSI RX 5500XT Mech OC : 1733MHz

Juist ja..
Ofwel prijzen gaan veel uitmaken hierbij, maar echt 8 kaarten van 1 fabrikant, voor m'n gevoel veel meer dan nodig, maar dat kan ook aan mij liggen.

[Reactie gewijzigd door Byron010 op 12 december 2019 11:16]

Ho ho, de gaming krijgt 1737Mhz.
Die 4Mhz extra kost je vast 20 euro extra!
Gewoon de goedkoopste halen, mijn partner heeft een RX 580 OC model van Asus omdat deze toen 38 euro (just why?) goedkoper was dan de normale variant.

OC of niet, ik kies gewoon de goedkopere versie van een bepaald model.
Persoonlijk kies ik niet zo zeer voor de goedkopere versie van een bepaald model, maar juist degene met de beste en stilste koeling, je moet er immers nog jaren mee werken...
Dit is precies waar ik ook op selecteer.

Op de 4 a 5 jaar gebruik vallen die extra 30€ in het niet invergelijk tot 20 dB minder geluid.

@Tweakers
Iets wat ik graag meer zou zien is geluids opnamens in revieuws zodat je kan horen of de superstille maar ratelende kaart toch maar beter links kan blijven liggen.
Youtube revieuwers doen dit al een tijdje....
Horen jullie dat dan tijdens het gamen? Het geluid van mijn games staat veel harder dan wat de fans in m'n PC produceren. Om bij te werken is het niets inderdaad, zo'n luide GPU koeler, maar maakt het voor gaming wat uit?
Luide koelers zijn vaak ook luid wanneer de kaart idle is dus je hoort ze vaak ook als je niet aan het gamen bent. En sommige mensen gamen niet met het geluid hard, of de PC staat in een gemeenschappelijke ruimte (mijn vrouw heeft een bureau naast me op onze studeerkamer).

Mijn huidige kaart is een stuk luider dan mijn vorige en ik vind het een heel irritant issue. Volledig eens met bovenstaande posters dat een paar tientjes extra het verschil meer dan waard was geweest.
Tweakers heeft dit ook wel eens gedaan maar toen was er zeer veel commentaar op de manier van testen, als ik het me goed herinner
het is niet makkelijk voor een hardware site om een psychoacoustic relevant experiment op te zetten.
(Als acousticus zelf weet ik dit maar al te goed)

Zolang het experiment correct beschreven is kunnen mensen zelf een geinformeerde keuze maken.

Klagers zijn en blijven er altijd. :+
Zo bedoelde ik het niet.

Stel de Asus ROG 5700 XT heeft de beste en stilste koeler (is maar een voorbeeld) en de normale variant is 450 euro en de OC 490 dan kies ik gewoon de normale, puur omdat hun design toch hetzelfde is in dat geval want het is in beide gevallen een Asus ROG 5700 XT.

Was het andersom dan koos ik de OC variant, dat is wat ik bedoelde.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 12 december 2019 15:25]

Persoonlijk kijk ik vooral ook naar uiterlijk van de kaart, het moet wel in de build passen.
zoals in t verleden de armor kaarten zwart/wit waren voor 1 build, maar de gaming-x kaarten rood/zwart juist weer in een andere build.
En das de reden dat een fabrikant voor 8 skus gaat. Zoveel smaken. Mij zal de kleur me dan echt weer aan mijn reet oxideren. Als ie maae goed presteert
Mee eens, ik koos een volledig zwarte kaart van Asus voor mijn zwart en witte build omdat die van MSI helaas zilver waren, en ik perce zwart wou.

Indien van toepassing zou ik daar ook op letten, anders alleen dingen als koeling, geluidsproductie, temperatuur ect.
Gaming OC krijgt 1737MHz, de normale gaming heeft dus t zelfde als de Mech OC. :9
Oh sorry, je hebt gelijk. Die OC kost je dan wel gelijk 30 euro extra dan.
De gaming kaarten wegen 869 gram, de Mech 705gram. De Gaming is ook 32mm langer. Er zal wel iets meer verschil in zitten dan die 4Mhz. Ik vermoed vooral betere koeling, wat ledjes hier en daar...
MSI maakt altijd wel een paar varianten en meestal na verloop van tijd nog zo een mini kaart voor itx systemen (dat doen ze niet van elke kaar). Het verschil zit em meestal in koeling en al dan niet overklokken en grootte van de kaart.
Bij deze kaarten hangt de boostclock direct af van de koelingcapaciteiten, gezien de Gaming X superieur was aan de Mech OC bij de RX5700 XT kan je betere prestaties verwachten van de Gaming X. Dat beide gameclocks op 1733 MHz draaien wilt niet veel zeggen. Uiteindelijke reviews van o.a. HardwareUnboxed etc. zullen waarschijnlijk een betere kijk op de uitvoeringen geven en laten zien waartoe ze in staat zijn.

[Reactie gewijzigd door jonasderoos op 12 december 2019 13:33]

Onderdeel van hun marketing. Denk dat het bevorderlijk is voor de exposure omdat de productlijsten nu relatief meer MSI-producten bevatten.

Bovendien kan een niche ook heel snel uitgroeien tot een nieuw concept. Kijk maar naar auto's, allerlei crossovers, terwijl we vroeger enkel "de SUV" hadden. Dus gaan fabrikanten met hagel schieten, en geef ze eens ongelijk vanuit een economisch perspectief.
Blijft vreemd dat ze de 5500 XT niet met volledige Navi 14 GPU uitbrengen. Je zou verwachten dat de yields wel hoog liggen met z'n kleine chip. 5500 XT met 1536 shaders en 5500 met 1408 was veel logischer geweest.
Ik vermoed dat zie die bewaren voor de 5600(XT)
Het lijkt erop dat Apple tenminste tijdelijke exclusiviteit heeft bedwongen. Alleen Apple heeft op het moment de beschikking over de 24CU chip en het begint nu wel erg op te vallen.

Als AMD denkt hier meer mee te kunnen verdienen, dan is dat hun keuze. Persoonlijk ben ik er ook niet erg blij mee, maar ik vermoed dat AMD op deze manier een aanzienlijk volume van 24CU chips kan verkopen aan Apple zonder zich zorgen te maken over concurrentie van Nvidia. Nvidia zit nu eenmaal veel dieper ingegraven bij de laptopbouwers en op het moment is Navi 14 denk ik niet goed genoeg voor ze om een grootschalige overstap naar AMD te overwegen. Het echte volume zit ook in de laptops, niet de DIY markt.

Ondertussen zijn er al heel wat varianten van de 22CU chip gelanceerd. De aankomende RX5500XT, de RX5500 voor OEM's en de RX5500M en RX5300M voor laptops. Allemaal 22CU wat het vermoeden sterkt dat Apple iets heeft bedwongen. :)
De 4gb kost vanaf 169 dollar, en de 8gb kost vanaf 199 dollar
En is daarmee direct DOA, de 1650Super is $159, is marginaal sneller, zuiniger en heeft de nvidia mindshare mee. De 8GB versie zit vervolgens weer akelig dicht onder de 1660/1660Super, maar performt stukken minder.

Nog los van het feit dat AMD kennelijk ook nog vrolijk Polaris GPUs produceert, en die een veel betere deal zijn momenteel (heb zelf net 140 euro betaald voor een rx570 8gb met borderlands 3 en MS gamepass er bij...)

Echt bizar hoe erg AMD hun GPU launches weet op te fucken.
dus de 8 gig is dan in jou meening nog wel te doen als prijs goed is voor 1080 sectie en de 4g totaal bust? mss amd beetje overmoedig geworden door hun succes van 5700 en ryzen serie of?.

ik zelf zoek nog iets twijfel tussen 1660 super of 5500/5600 puur 1080 gaming 4k mij te duur XD
Ik moet toegeven dat ik daar niet persee een heel goede kijk op heb, ik heb die RX570 8gb gekocht omdat het de goedkoopste optie was, als het een 4gb kaart was geweest had dat voor mij niet uitgemaakt. Nu moet ik wel zeggen dat ik weinig moderne games speel, en deze aankoop vooral was om de included borderlands 3 te spelen.

Als ik nu een nieuwe kaart zou kopen, even er vanuit gaande dat deze 5500XTs daadwerkelijk op die prijzen uitkomen, zou ik OF een 1650 super halen (tikje sneller, zuiniger en goedkoper dan de 5500XT 4gb), of naar een 1660 variant kijken, want $30 meerprijs voor die extra 4gb op een kaart die toch al te duur is.... de goedkoopste 1660 is nu €205... (en waar ik over 4gb zou twijfelen kwa levensduur ben ik daar met 6gb een stuk minder bang voor).

Daar komt voor mij dan ook nog bovenop dat de hele 5700 serie mij ook wel laat zien dat AMD hun drivers nog steeds niet fatsoenlijk op tijd kan leveren, een half jaar na dato zijn er nog legio problemen met downclocken en video verbindingen die af en toe even op zwart gaan...

Nee, Als ik nu naar de AMD stack kijk is eigenlijk alleen Polaris (RX570/580) nog het kopen waard, en dan alleen vanwege de drumpprijzen, de drivers zijn in ieder geval netjes doorontwikkeld en volwassen.

(en persoonlijk vind ik dat heeeel jammer, na al het ge-eikel van nvidia de afgelopen jaren met het GPP etc.. steun ik liever AMD, maar zowel kwa positionering, ondersteuning en gewoon directe technische eigenschappen bakken ze er maar weinig van op GPU gebied)
begrijpelijk ja zat kwa benchmarks ook al meer naar de 1660 te neigen omdat die 6gig is en feit dat ik nu r9 290 draai aka hothead en de drivers van amd niet echt relax vindt (vroeger altijd nvidia gehad) maar dat is natuurlijk persoonlijke mening.

hoop eigenlijk dat de prijs lekker laag is zodat mss nvidia iets meer gaat dalen maja
dus de 8 gig is dan in jou meening nog wel te doen als prijs goed is voor 1080 sectie en de 4g totaal bust? mss amd beetje overmoedig geworden door hun succes van 5700 en ryzen serie of?.

ik zelf zoek nog iets twijfel tussen 1660 super of 5500/5600 puur 1080 gaming 4k mij te duur XD
Je kan tegenwoordig voor minder dan 300 euro een GTX 1080 tweedehands via betrouwbare kanalen vinden hier op Tweakers. Dat lijkt mij een veel betere keuze dan een nieuwe schrale GPU. Of een GTX 1070 voor ~200.

[Reactie gewijzigd door Tom970G1 op 12 december 2019 11:57]

Schrale als in 5700 of duidend op de 5500 ?
Schrale als in 5700 of duidend op de 5500 ?
Schraal als in low end. Zowel 1660 als RX5500 zijn low-end GPU's, welke dan uiteraard wel nieuw zijn, maar je niet lang content houden (waarschijnlijk). De 1660S lijkt dan nog de betere keuze, maar een GTX1070 is al 34% sneller dan een 5500XT.

[Reactie gewijzigd door Tom970G1 op 12 december 2019 12:09]

in de V&A zijn amper losse gtx1080's te vinden, en die er al staan zijn dus al 3 jaar oud en kosten nog steeds 300-500E.

Een 5700 kost E330 niew, is vaak sneller en anders gelijk aan een 1080. en heeft nog kans op driver improvements. Tenzij die 1080's meer naar de E150 gaan zie ik geen reden om voor 2e hands te gaan,
in de V&A zijn amper losse gtx1080's te vinden, en die er al staan zijn dus al 3 jaar oud en kosten nog steeds 300-500E.

Een 5700 kost E330 niew, is vaak sneller en anders gelijk aan een 1080. en heeft nog kans op driver improvements. Tenzij die 1080's meer naar de E150 gaan zie ik geen reden om voor 2e hands te gaan,
Op zich mee eens. Besefte niet dat die GPU's gelijkwaardig waren.

Overigens is een 1080 OC volgens mij nog wel iets interessanter dan een 5700 OC, performance is beter en als je toch zo'n 60 euro kan besparen, zou ik daar voor gaan. Zo'n GPU zal zelfs na 3 jaar gebruik niet snel het loodje leggen.

Ook ben ik na het gebruik van verschillende RX470/570/480/580s nog niet heel tevreden ben over de stabiliteit van de AMD drivers. Het lijkt nog altijd niet helemaal mature.

[Reactie gewijzigd door Tom970G1 op 12 december 2019 13:24]

Rare is dat ik dat "mature drivers" op internet altijd hoor.

Echter ik heb zelf een rx480 , en meerdere van mijn vrienden ook een amd kaart.
En wij merken echt nooit iets van drivers problemen

Over wat voor stabiliteit heb je het dan ?

Overigens was de kaart daarvoor ook een amd, die daarvoor Nvidia, en daarvoor was het ook een mix van die 2. TBH heb ik nooit veel verschil kunnen ontdekken tussen die 2 drivers.

[Reactie gewijzigd door heuveltje op 12 december 2019 15:38]

Rare is dat ik dit op internet altijd hoor.

Echter ik heb zelf een rx480 , en meerdere van mijn vrienden ook een amd kaart.
En wij merken echt nooit iets van drivers problemen

Over wat voor stabiliteit heb je het dan :?
Heb vaak crashes gehad, random afsluiten van games, OSD van Adrenaline die games kak laat lopen etc etc... Laatst was er een driver released die op de XFX RX 570 de DVI & HDMI poorten disfunctioneel maakte 8)7 met 2 identieke kaarten op 2 PC's getest (AMD Ryzen en een i5-6600k systeem) en op beide systemen hetzelfde probleem, alleen displayport werkt. Andere poorten gaven geen signaal. Pas na het updaten naar de optionele driver was bij beide systemen het probleem opgelost. Het is dat ik genoeg spul heb om het te testen, maar een doorsnee gamer was hier op vastgelopen met een hoop gezeik.

[Reactie gewijzigd door Tom970G1 op 12 december 2019 13:39]

Apart hoe persoonlijke ervaring toch zoveel kunnen verschillen :)

Eerste 2 heb ik nooit gehad.

Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik gewoon wil kunnen gamen en de rest me niet interesseert.
Dus de driver update ik eigenlijk alleen als ik daar echt een noodzaak voor heb.
En heel dat adrenaline vond ik een overbodige toevoeging, dus dat heb ik uberhaubt nog nooit opgestart . :)
Dan ben je op


Rare is dat ik dat "mature drivers" op internet altijd hoor.

Echter ik heb zelf een rx480 , en meerdere van mijn vrienden ook een amd kaart.
En wij merken echt nooit iets van drivers problemen

Over wat voor stabiliteit heb je het dan ?

Overigens was de kaart daarvoor ook een amd, die daarvoor Nvidia, en daarvoor was het ook een mix van die 2. TBH heb ik nooit veel verschil kunnen ontdekken tussen die 2 drivers.
Het is overigens niet zo impactful dat ik AMD zou afraden. Voor budget PC's raad ik over het algemeen een totaal AMD pakketje aan. Ik ben erg blij met de terugkomst van AMD.
Kijk eens serieus naar wat benchmarks. Sommige grotere youtubers gebben als wat benches online staan. Kaart blijkt nauwelijks geschikt om op hoger dan 1080p/krap 1440p te gamen bij moderne games, en verschil tussen de 4gb en 8gb versie blijkt om een of andere reden marginaal. Echt heel weinig, sommige games 1 of 2 fps meer bij de 8gb kaarten. (!) Sterker nog, de RX590 outperformed deze kaart bij sommige titels gewoon. Dat us weinig vooruitgang te noemen, z3ker gezien pricepoint van iig de 8gb versie.
Nu kan erop driver vaak nog wat getuned worden, maar met het Nvidia aanbod ernaast moet je m.i. wel heel graag een AMD kaartje in je build willen als je voor deze kaart gaat, zeker de 8gb versie. De 4gb heeft misschien nog wat bestaansrecht maar kan geen druk zetten op het aanbod van Nvidia vrees ik.
Dus gewoon 1660 super gaan of langer wachten denk?
Dat was mijn conclusie na het kijken van wat reviews. Dat, of nog even wachten om te zien of Amd iets bijzonders met deze kaart doet na een driverupdate met de 8gb variant, of de pricing van deze kaart, of misschien een beter performende tussenvariant introduceert. Lijkt nu meer op 1650 niveau te zitten dan in de buurt van 1660 te komen.

[Reactie gewijzigd door xxxneoxxx op 13 december 2019 07:12]

De RX 5500 XT is ongeveer 10% sneller als de GTX 1650 Super
Dat is niet de indruk die ik krijg uit deze vergelijking:
https://www.youtube.com/w...DAlFwonU&feature=emb_logo

Er zitten uitschieters beide kanten op, maar als ik er zo doorheen skip lijken beide kaarten toch nagenoeg gelijk, of in de scenarios waar er geen overduidelijke uitschieter is (dus geen engine bias), lijkt de 1650S net een paar frames extra te trekken (margin of error eigenlijk, maar soit)

EDIT: ik heb geen grafiekjes gezien tot nu toe, maar die 10% zie ik niet.

[Reactie gewijzigd door vectormatic op 12 december 2019 12:06]

De kaarten ontlopen elkaar niet veel.
De prijs van de RX 5500 xt zal wat moeten zakken

[Reactie gewijzigd door revengeyo op 12 december 2019 13:10]

Yup, ongeveer gelijke kaarten maar dan $10 duurder tegenover de mindshare van nvidia is niet handig, zeker niet met een nieuw product waarvan de drivers nog niet volwassen zijn.

Op zich wel opmerkelijk, met de 5700 had AMD de supers niet verwacht en moest toen nog pre-launch de prijs bijstellen, dit keer prutsen ze kwa PR/hype de launch giga op, en zitten ze kwa prijs alsnog aan de verkeerde kant, ondanks dat ze later zijn.
Van ieder model is ook een OC-uitvoering met iets hogere kloksnelheid beschikbaar
1733MHz (OC: 1737MHz)
Serieus? 8)7
Jongen, 4mhz moet je niet onderschatten... Ik zou maar wat blij zijn geweest als mijn 286 op 20mhz had kunnen lopen!
En waar in de markt zit dit? Er kan toch wel iets gezegd worden over het segment of waarmee het moet concurreren?

Edit: nm, ik zie nu dat de 3 andere kolommen bestaande kaarten zijn. Ik dacht dat de hele tabel de 8 nieuwe moest herbergen.

[Reactie gewijzigd door DirtyBird op 12 december 2019 11:17]

Zouden ze niet beter enkel OC's versie uitbrengen of gewone niet OC's? Denk dat iedereen die een kaart wil overclocken wel weet hoe het moet.
Ok misschien voor Jan met de pet die zich laat om praten door een sluwe verkoper dat kaart 1 standaard een hoger boost clock heeft dan kaart 2.
In mijn inzien puur marketing, tenzij dat de oc variant cherry picked is.
verschil is wel vaak dat de standaard OC's met betere koelelementen zijn uitgevoerd. EN niet iedereen heeft zin om moeite te doen door in de drivers/extra software te moeten gaan hannessen.
Nvidia:
"We verwarren de markt met 18 verschillende videochips"

MSI:
"Hold my beer"
+2 ik ga stuk zie het helemaal voor me hoe ze daar zitten in hun boardroom XD
concurrent voor de 1660 super of zie ik dat nou fout? als die prijs onder de 200$ ligt dan is het mooi kaartje voor hd gaming max settings lijkt mij
Concurrent voor de 1650Super, die $159 moet kosten
Waarom krijgt de RX5500XT maar een bus van 128-bit terwijl de RX580 en RX570 eentje van 256-bit hadden?
De bandbreedte van GDDR6 is hoger dan die van GDDR5, waardoor je een minder brede bus nodig hebt.
Wil je 256-bit, dan koop je een RX 5700.