Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft maakt preview van samenwerkingsapplicatie Teams beschikbaar voor Linux

Microsoft heeft een Linux-versie uitgebracht van zijn samenwerkingsapplicatie Teams. Het programma, een concurrent voor Slack, is de eerste Microsoft 365-app die de oversteek naar het Linux-platform maakt. Het gaat wel nog om een publieke previewversie.

Microsoft bevestigde de komst van Teams voor Linux begin september al. De software is sinds dinsdag beschikbaar als download in het .deb- en .rpm-formaat. Gebruikers kunnen Teams installeren op Debian- en Red Hat-gebaseerde GNU/Linux-distributies. Voor de volledige versie van Microsoft Teams is een betaald abonnement op Office 365 vereist, maar er is ook een gratis versie beschikbaar met beperkte functionaliteit.

Volgens Microsoft bevat de Linux-versie van Teams 'alle core-functionaliteit' van het programma. Maar omdat het om een openbare preview gaat is het mogelijk dat sommige features nog niet beschikbaar zijn of niet volledig werken. De techreus roept de Linux-gemeenschap op om zoveel mogelijk feedback op de release te geven, zodat de software gaandeweg kan worden verbeterd.

Net als concurrent Slack is Microsoft Teams een samenwerkingstool voor teams. De software stelt leden onder meer in staat om met elkaar te chatten of te bellen, bestanden uit te wisselen of om samen aan documenten te werken – in dit geval via Office 365. Teams was eerder al beschikbaar voor Windows, macOS, iOS en Android. Microsoft liet eind november weten dat de applicatie inmiddels door meer dan twintig miljoen mensen actief wordt gebruikt. In juli waren dat er dertien miljoen.

Microsoft wil de komende tijd nog meer van zijn software naar het Linux-platform porten. Zo zal de op Chromium gebaseerde browser Microsoft Edge 'in de nabije toekomst' ook uitkomen voor Linux.

Teams voor Linux. Afbeelding: Microsoft

Door Michel van der Ven

Nieuwsredacteur

11-12-2019 • 10:05

105 Linkedin Google+

Submitter: TheVivaldi

Reacties (105)

Wijzig sortering
Overigens is er al lang een niet-officiele "teams for Linux" in universele formaten snap en flatpak. Ik werk er al een jaar dagelijks mee zonder problemen:
https://github.com/IsmaelMartinez/teams-for-linux

Te installeren via respectievelijk:
sudo snap install teams-for-linux
en
flatpak install flathub com.github.IsmaelMartinez.teams_for_linux

Het fijne is dat je hiermee geen Redhat op Debian (of derivaten) hoeft te gebruiken.

[Reactie gewijzigd door bvdli op 11 december 2019 14:13]

Hoe installeer ik Teams met dnf/yum?
Download de rpm, doe yum install <path/naar/rpm> en klaar
In antwoord op m'n eigen vraag: Microsoft heeft 2 repo's, prod & insider.
sudo rpm -Uvh https://packages.microsof...ckages-microsoft-prod.rpm
Die heeft msteams (nog) niet.

Dan is er de insiders-fast.repo voor fedora 30 beschikbaar dmw

curl https://packages.microsof...ora/30/insiders-fast.repo -o /etc/yum.repos.d/insiders-fast.repo

Die heeft een package teams-insiders. Installeren met

sudo dnf install teams-insiders --refresh

installeert teams-insiders-1.2.00.32955-1.x86_64 maw een hoger build nummer dan teams-1.2.00.32451-1.x86_64.rpm

Officieel is MS op de Linux toer, valt me op dat
1. Op de msteam site er geen uitleg is hoe je de repo kunt installeren
2. msteam site een oude build geeft
3. Er klaarblijkelijk nog geen support is voor Fedora 31
4. Op de repo pagina van Microsoft RHEL 8 nog niet genoemd wordt terwijl de repo al sinds 2 augustus beschikbaar is.
PS wat zijn die UBB code verschrikkelijk uit de tijd. Kreeg [code] [/code] niet aan de praat. Hoop dat tweakers inziet dat ze jonge tweakers geen zin hebben om dit te leren sinds markdown een, weliswaar recommended, rfc is.

[Reactie gewijzigd door smartbit op 11 december 2019 11:55]

Ik denk dat [code] niet wordt ondersteund op de Frontpage, enkel op het forum. :)
Dank. Kon hiervan geen melding vinden op de UBB FAQ pagina. Dat maakt het voor een casual tweaker nog moeilijker.

Trouwens op heise forum heeft iemand een repo gemaakt speciaal voor msteams.

[Reactie gewijzigd door smartbit op 11 december 2019 14:12]

Toch wel bijzonder, Teams is alles bij elkaar gezien een web applicatie in een container, want ze lijken niet meer dan https://teams.microsoft.com (en dan direct de web app) te encapsuleren. Nu weet ik niet in welk container raamwerk ze draaien, maar ergens had ik verwacht dat de randzaken die OS dependent zijn wel al geregeld zouden zijn door dit soort containers. Zoals bijvoorbeeld Electron doet https://electronjs.org/
De online versie van Teams heeft geen audio/videochat. Dat heeft de desktop versie wel en dat is dus nu ook in Linux beschikbaar.
Dat is niet waar. De webversie van Teams heeft wel audio/videochat inmiddels (eergisteren nog getest).
Als ik nu kijk in Teams online zie ik geen audio/videochat optie. Misschien wordt dat nog uitgerold.
Toevallig heb ik vorige week met een collega een door een 3e partij gemaakte gewrapte versie van Teams getest op mijn Xubuntu 16.04 laptop, met video bellen. Werkte prima :)

Ik geloof dat het deze was: https://github.com/IsmaelMartinez/teams-for-linux/releases
Audio calls screensharing werkt wel onder Linux als je browser zich als IE useragent voordoet. Dat kan inderdaad met onderstaand snap image of een chrome plugin om je useragent te hacken. Eigenlijk absurd dat Microsoft audio en screensharing alleen toelaat als je IE als useragent hebt, terwijl het dus wel standaard KAN werken. Ze hebben dus extra tijd besteed aan het implementeren van een check om andere browsers buiten te sluiten, ongelofelijk.
Dat is waar, daar had ik nog niet eens bij stil gestaan.
Desktop versie van Teams is gebouwd met Electron: https://blog.thoughtstuff...eams-desktop-application/
Bedankt voor die info. Dan blijf ik bij mijn standpunt dat ik verwacht dat dit soort zaken al geregeld zijn in een dergelijke container, waarmee ik uiteindelijk bedoel dat ik niet helemaal snap waarom het zo lang op zich heeft laten wachten dat Microsoft met een release voor Linux komt.
Kwestie van prioriteit wellicht. Of het nou 'simpel' is of niet, er moet tóch geporteerd worden, getest worden, beschikbaar gemaakt worden et cetera.

En aangezien Teams zélf nog zo volop in ontwikkeling is kan ik me indenken dat een port naar een ander OS niet bovenaan de to-do list staat.
Ik denk dat je het toch in de richting van onwil moet zoeken. Het ontbreken van native ms office apps is een dealbreaker om linux meer in kantooromgevingen in te zetten en in die zin een strategische keuze. Het ligt in de lijn om teams in eerste instantie mee de strategie die ook voor de rest van office gehanteerd wordt te laten volgen.
Nou, MS Office is anders een stuk moeilijker te porten dan Teams, wat toch al een webapp is. Daarbij heeft MS al aangegeven dat Office Online op termijn de native Office min of meer moet gaan vervangen, en Office Online werkt al op Linux. Niettemin ben ik wél met je eens dat ook ik op Linux MS Office mis, ondanks dat ik al jaren alleen Linux draai.
Een manier om office pakket te draaien offline is via aAnbox en dan de android apps te gebruiken.

Vereist wel online abonnement en is te onstabiel voor productie helaas.

Ook mist de online/android versie functies (*met opzet) die sommige toch als essentieel zien.

* om een add-on eco systeem te hebben.
Tja, maar dat wil je toch niet in een serieuze omgeving? Ik denk trouwens dat de oplossing uit een andere hoek gaat komen. Bij de presentatie van de Windows Virtual Desktop gaf MS aan datzelfde truckje ook met individuele applicaties te willen gaan doen. Dus zoiets als Citrix published apps. Het klinkt niet onlogisch als daar op termijn een Linux runtime voor uit zou komen.
Omdat Linux niet de grootste is en daarom geen prioriteit heeft, maar nog steeds enkele Electron tweaks moet krijgen om ideaal te werken op verschillende distributies.
Omdat het een enterprise product is met dito support en MS dus zeker wil weten dat alles conform verwachting werkt.
Ik gebruik momenteel deze snap image om teams op Centos7 te kunnen draaien: https://snapcraft.io/teams-for-linux

De officiële rpm vereist een nieuwe gcc library die op Centos7 nog niet beschikbaar is. Compileren vanaf source kan ook, alleen is gcc nogal omvangrijk.

Als de officiële teams rpm ook slechts een gewrapte chrome browser is, dan gaat dat voorij niets toevoegen. Je kan ook nog een chrome plugin gebruiken om zich als IE zich te laten voordoen, resultaat is hetzelfde.
Dit is trouwens een mooie presentatie over teams incl de opbouw van de apps. (pagina 6) met inderdaad een referentie naar electron.

https://expertslive.nl/wp...epDive-Maarten-Eekels.pdf

De achterliggende architectuur kan schokkend zijn voor sommigen. Team is echt letterlijk alles wat Microsoft heeft bij elkaar geknoopt.
Dank voor de slides, interessante info!
Het is alleen jammer dat Teams er ook uit ziet als een bij-elkaar-geraapte set van tools. Zo is de User Experience van skype voor chatten en calls een stuk beter. Skype mist dan wel tools om handig info te kunnen delen met een team.
Helaas wel, net als bijv. Visual Studio Code, WhatsApp desktop app en de Desktop apps van Slack.

Er zitten naast voordelen (je kunt een desktop app grotendeels bouwen zoals je een webapp maakt en hoeft hier de kennis dus niet voor te hebben en de platform onafhankelijkheid) zitten er helaas ook grote nadelen aan Electron. Een Electron app bestaat uit een embedded webserver en een embedded Chromium browser. Hierdoor worden er enorm veel resources gebruikt (met name geheugen maar ook cpu) en op Windows installeren Electron apps alles in Local AppData wat vanuit security oogpunt onwenselijk is. Sommige producten zoals VSCode hebben voor het laatste ook een machine installer maar die werkt nogal matig. Teams heeft een machine installer maar het is enkel een launcher die voor iedere user weer een local user install doet :(
Teams (de desktop app) *is* gebouwd op Electron framework, en het is iets meer als een wrapper om teams.microsoft.com; denk aan resources e.d.
Deze variant draait in Electron, heb hem sinds vanochtend draaien en het werkt prima! Stabieler dan de msteams uit de community repo.
Interessant om te zien dat Microsoft tegenwoordig meer en meer Linux support geeft ( zowel native als in Windows ), maar ik vraag me af wat ze hier mee denken te winnen? Het is een beetje te laat en te weinig.

De markt is inmiddels toch wel redelijk verzadigt met team-collab communicatie tools zoals Slack? Is een Office365 integratie daadwerkelijk de USP die MS Teams concurrerend maakt? Leuk dat ze het nu beschikbaar maken voor Linux, maar onder de Ubuntu gebruikers (waarvan veel IT/Programmeurs) is de Slack community toch redelijk dominant. MSN vs Whatsapp all over again.

Tenzij ik het marktaandeel/waarde van Office365 onderschat.. mijn gevoel/ervaring zegt dat Google Docs inmiddels het go-to platform is om bestanden te delen/collaboreren.

[Reactie gewijzigd door quintox op 11 december 2019 10:16]

Denk dat je het wel wat onderschat ja; bedrijven hebben nagenoeg altijd Office 365. Nu hebben sommigen daarnaast een Slack licensie, maar Microsoft gaat dit hard pushen als "gratis" onderdeel van Office 365, en dan zal veel management zich afvragen waarom ze nog betalen voor iets waarvan ze ook een gratis alternatief (dat daarbij ook nog eens prima werkt) voor handen hebben. Daarbij gaat Microsoft een transitie doen naar Teams overal waar men Skype for Business (Lync) gebruikt, en dat zijn heel wat plekken. Met een Linuxvariant zal beschikbaarheid op alle platforms ook geen argument voor Slack meer zijn, en ik voorspel dus dat Slack zal het best lastig gaat krijgen de komende tijd.
Maar Office365 is (nog) niet beschikbaar voor Linux en bedrijven die massaal op Office 365 zitten zie ik niet snel naar Linux overstappen. Voor kleine teams is Slack goed genoeg (gratis) en Enterprise bedrijven zitten niet op Linux, dus voor wie is dit bedoeld?

Misschien zie ik het niet objectief genoeg omdat binnen ons vakgebied Slack absoluut de dominante speler is, wellicht is dit voor veel sectoren nog helemaal niet het geval ( of wordt er überhaupt nog geen gebruik gemaakt van business-communication tools ).
Grote bedrijven gaan inderdaad niet overstappen op Linux, dat is ook niet wat ik bedoelde, maar in IT komt het wel regelmatig voor dat werknemers de keus hebben voor Window, OSX of Linux, en dat Teams dan op alle platforms draait (en dus voor alle medewerkers toegangelijk is) is een groot voordeel. Met tekstverwerkers enzo is het minder belangrijk dat iedereen hetzelfde programma draait, want die communiceren meestal niet met elkaar.

Voor kleine teams en bedrijven is Slack inderdaad een prima alternatief, hoewel je ook in dat geval Teams kunt gaan overwegen ivm de integratie in bijvoorbeeld Outlook en dat soort kleine dingen, en het is toch onderdeel van je licentie. Maar het klopt dat ik voornamelijk op grotere bedrijven doelde, dat is een enorme markt waar ik persoonlijk denk dat Slack veel terein zal gaan veliezen.

[Reactie gewijzigd door i7x op 11 december 2019 14:08]

Interessant om te zien dat Microsoft tegenwoordig meer en meer Linux support geeft ( zowel native als in Windows ), maar ik vraag me af wat ze hier mee denken te winnen? Het is een beetje te laat en te weinig.
Om maar meteen de knuppel in het hoenderhok te gooien, het lijkt mij er sterk op dat MS haar gehele stack Linux geschikt aan het maken is voor de finale stap: Windows overzetten naar Linux met natuurlijk dan LSW (Linux Subsystem for Windows) erin om de overgang geruisloos te laten verlopen ;)
edit: typefoutje

[Reactie gewijzigd door Yev op 11 december 2019 13:29]

Dus... Microsoft brengt Teams (een Electron app) naar Linux, iets wat meer ligt aan Electron dan aan het team dat Teams ontwikkeld. En dat is een teken voor jou dat Microsoft Windows wil overzetten naar een Linux kernel? Want? Dat is natuurlijk onzin, zoiets gaat niet gebeuren. Als Teams op Linux het teken is voor jouw dat Windows ook op Linux gaat draaien, wat voor een teken is dan Microsoft's active werk aan de Windows kernel en WCOS?
Nee, niet het gegeven dat Teams geschikt is gemaakt, maar dat Teams een van de velen is die geschikt is gemaakt de laatste jaren.
Overigens is een uitgeklede vorm van MS Office ook geschikt gemaakt voor een soort van Linux, namelijk voor Android. Zo'n grote stap is het dus niet.
Dat overstappen kan nog jaren duren dus is het niet zo raar dat MS ondertussen actief blijft met haar Windows kernel.
Het past natuurlijk in het plaatje "Windows/MS as a service" i.p.v. het verkopen van producten.
Ja. Nu onderhoudt MS 2 kernels: Windows en Linux. Het lijkt mij dat het onderhouden van de Windows Kernel ondertussen meer last dan lust oplevert ipv meer winst door het concurrenten moeilijk te maken dmv afschermen van de markt.
Dat denk ik niet. Microsoft heeft altijd goede sier gemaakt met backwards compatibility. Dat maakt ze nog altijd geliefd in bedrijven.

Ik zie dit zelf als stap in het Microsoft Everywhere-verhaal: Microsoft wil dat iedereen *iets* van Microsoft gebruikt, of dat nu Windows is of een ander product.
Die backwards compatibility wordt nu juist bewerkstelligd door LSW, of iets dergelijks a la Wine.

Vergeet niet, Windows is/was het middel om iedereen *iets* van Microsoft te laten gebruiken. Daarvoor hadden Windows als platform gebouwd, hoewel dat in den beginne ook wel het doel was. Maar dat is nu niet meer nodig en daardoor worden de kosten vs baten steeds groter zonder direct nut op zich van het Windows platform.
edit: aanvulling

[Reactie gewijzigd door Yev op 11 december 2019 20:43]

Dat valt (helaas) nog wel te bezien: teams was/is low hanging fruit omdat het al met Electron gebouwd is, de UWP versie van OneNote (ook al zo'n draak van een ding) zie ik ook nog wel gebeuren maar de overige Office onderdelen (Word, Excel etc) zie ik zo snel nog niet gebeuren.
Ach, ze bestaan feitelijk in eenvoudige vorm al op een soort van Linux, namelijk Android, en trouwens ook op *Nix want macOS.

Denk niet dat het moeilijk zal zijn, behalve dan misschien emotioneel O-)
Andersom lijkt me, verschillende OSsen bovenop de Windows kernel, zo is de hele NT architectuur ook ontworpen - het originele project van IBM/Microsoft was een OS dat OS/2, Windows en Unix userland bovenop 1 hybride microkernel zou draaien. IBM verliet het project dus viel OS/2 weg, maar Windows NT heeft daarna nog jarenlang een UNIX userland gehad.
De hele idee is nou juist om een praktisch redundant en bovendien kostbaar besturingssysteem op termijn uit te faseren.

Oorspronkelijk was MS DOS en later MS Windows het verdienmodel zelf, dus doel. Dat is nu verschoven omdat het besturingssysteem slechts het platform voor de verdiensten zijn. Daarmee is Windows zelf verworden tot een kostenpost.
Als ik heel eerlijk mag zijn:
Ik zou het érg fijn vinden als er nu als volgende stap ook Office 365 dekstop apps komen voor Linux.

Zodra dat er is, is er vrijwel niets dat mij bij niet-gaming systemen bij Windows vasthoudt namelijk. Ik heb de alternatieven eerder geprobeerd en heb hier nooit echt goed mee kunnen werken. Niet zoals met Office in ieder geval. En via Wine gaat alles ook niet heel super.

Maar goed, dit is een wens die voor mij al jaren loopt en dit is weer een klein beetje hoop erbij.
Ik vond LibreOffice eigenlijk de enige die écht in de buurt kwam en soms zelfs beter was dan Office aplicaties, maar ook deze gebruik ik inmiddels niet meer.. er is weinig wat niet met Google Docs kan. Echter begrijp ik je punt volledig, als Office365 hét selling point is voor Teams, dan is het wel vreemd dat dit nog niet op Linux werkt natuurlijk.
Het probleem van zowel LibreOffice als Google Docs is dat de rest van de wereld wél gewoon Microsoft Office gebruikt. Je loopt dus vaak tegen problemen of beperkingen aan als je probeert te interacten met anderen. Als opzichzelfstaand systeem is LibreOffice vast heel goed, maar in zakelijke toepassing of samenwerkingssituaties heb je er gewoon heel weinig aan.
Maar waarom? Je kunt bijv. .docx zowel openen als opslaan in Google Docs ( dit geldt ook voor de overige extensies van bijv. powerpoint en excel ). Ook Libre-office kan opslaan in docx, dus ik ziet niet hoe dit een probleem zou moeten zijn? Ben er zelf nog nooit tegenaan gelopen in mijn werk, ondanks dat ik alles aangeleverd krijg in Office formaten.
Mijn vriendin heeft allemaal complexe Word en Excel documenten van haar werk waar LibreOffice helemaal over zijn nek van gaat (opmaak van tabellen en grafieken zijn een issue).

In de praktijk werkt het dus niet.

We draaien dan ook gewoon weer Microsoft Office en Windows thuis, zodat zij ook vanaf thuis kan werken.

[Reactie gewijzigd door Lethalis op 11 december 2019 10:45]

Dit zou opgelost zijn als Microsoft zich eens aan haar eigen standaarden zou houden, in dit geval het Office Open XML formaat. LibreOffice heeft daar namelijk een prima implementatie van, ik vermoed echter dat de complexe tabellen en grafieken helemaal geen correcte OOXML zijn maar binary blobs in het oude MS Office bestandsformaat, iets wat in OOXML bestanden is toegestaan maar omdat het een gesloten formaat is kan je dit nooit correct implementeren.
Ik weet dat dit geen populaire uitspraak is, maar complexe documenten in Google Sheet is gewoon rampzalig. Het is traag en de interface is 10 stappen achteruit tov Excel. Wat ook logisch is, een lokale applicatie heeft nu eenmaal meer mogelijkheden dan een webapp.
Maar de ultieme vraag: waarom zou je jezelf pijnigen door Google Sheet te gebruiken als er een beter alternatief bestaat?

Ook Word heeft veel meer mogelijkheden dan Google Docs, maar de meeste mensen hebben daar minder snel problemen mee vanwege beperkingen.
In het bedrijfsleven is efficiëntie belangrijk en dan blijkt MS Office vaak nog steeds de beste keuze, ook al is het wat duurder.
Grootste probleem is dat libre office niet overweg kan met VBA code ... dus in de zakelijke wereld waar Excel vaak gebruikt wordt voor de meest belachelijke dingen kom je er niet ver mee.
Grootste probleem is dat libre office niet overweg kan met VBA code
Ik zie dat juist meer als een oplossing dan een probleem, omdat
Excel vaak gebruikt wordt voor de meest belachelijke dingen
;)

[Reactie gewijzigd door rbr320 op 11 december 2019 12:42]

Dat mag misschien zo zijn, maar je leeft het wel veel vaker. Ook bij mindere complexe documenten. Natuurlijk gaat het ook heel veel goed met openen.

Maar een feit is gewoon, MS Office is de standaard. Of dit nu goed of fout is, is een tweede.
Ik heb in het verleden anders ook problemen gehad dat OpenOffice en later LibreOffice mijn ODT-documenten verknoeide. Dus ODT is zeker niet dé oplossing.
"ik vermoed echter dat de complexe tabellen en grafieken helemaal geen correcte OOXML zijn maar binary blobs in het oude MS Office bestandsformaat, iets wat in OOXML bestanden is toegestaan maar omdat het een gesloten formaat is kan je dit nooit correct implementeren."

Correct dit heet "OOXML Transitional" en wordt binnen MS Office getoond (bewust gepromoot) als bijvoorbeeld "Word-document (*.docx)", het ISO OOXML formaat is "OOXML Strict"

Microsoft wil je graag doen geloven dat wanneer je Office de eerste keer start en de bovenste (standaard geselecteerde) keuze maakt voor documentformaten dat je dan voor de OOXML ISO-standaard kiest, maar dat is niet het geval want je kiest hier dus voor "OOXML Tranistional" formaat wat natuurlijk onleesbare bindery code in XML is. Logisch zou zijn om in de wizard drie opties te hebben met duidelijke omschrijvingen waarvoor je kiest.

Wil je de ISO standaard OOXML (OOXML Strick) gebruikten dan moet je die nog kiezen binnen Office, en ook hier wordt het lekker ondoorzichtig (voor een leek) weergegeven om er maar voor te zorgen dat zo min mogelijk mensen dit gaan gebruiken:
Ga naar Opties> Opslaan en selecteer een document formaat:

"Word-document (*.docx)"
"Strict Open XML-document (*.docx)"

Strict Open XML-document t.o.v. Word-document, denk dat voor de hand ligt wat de gemiddelde gebruiker kiest... Dit wordt bewust op een bepaalde manier beschreven en/of weggelaten en dat leid tot vendor-lockin.
Eerlijk gezegd vind ik dat de werkgever ook het gereedschap moet leveren om het werk thuis te kunnen doen.
Doet hij ook, ze heeft een laptop van de zaak en een Office 365 abonnement.

Maar zit natuurlijk 10 keer liever aan een bureau met 24" monitor etc ;) Zeker als ze uren bezig is, is zitten achter een laptop gewoon niet fijn.
Een goede werkplek thuis is ook aan de werkgever. Ik geloof dat dit zelfs verplicht is als je een afspraak hebt om regelmatig thuis te werken.

Praktisch gezien: vraag om een docking station. Zakelijke laptops hebben dat soms.
Prima, maar het staat los van het echte onderwerp hier en dat is dat LibreOffice simpelweg niet voldoet als vervanger voor MS Office op het moment dat je met complexere documenten te maken hebt van anderen die wél MS Office gebruiken.

Kortom, toen zij achter mijn Linux machine met LibreOffice zat, hoorde ik een heleboel gevloek en zag ik zelf hoe documenten simpelweg niet goed werden ingelezen.

[Reactie gewijzigd door Lethalis op 11 december 2019 14:43]

Het probleem zit niet in de editor maar in het gebruikte document formaat. Zolang je (of je bedrijf) het gesloten Microsoft document formaat blijft gebruiken blijf je tegen dit soort problemen aanlopen. Het standaard ingestelde (geselecteerde) formaat in MS Office is "Word-document (*.docx)" en dat is geen ISO standaard documentformaat (het is namelijk "OOXML Transistional", een bindery formaat). Wil je goed document kunnen uitwisselen dan moet je kiezen uit:
  • Strict Open XML-document (*.docx) (=OOXML Strict)
  • Open Document Formaat (*.odt)
Onder andere overheden zijn verplicht Open Document Formaat te gebruiken.
Ik geef je gelijk dat 'het in de praktijk niet werkt/moeilijkheden oplevert', maar stoor mij wel aan de 'blaming' van de tools, daar waar het gewoon veroorzaakt wordt door de zeer povere kennis van de tools bij de gebruikers.
Mijn haar gaat rechtop staan als ik in CV's iedereen zichzelf zie bestempelen als 'zeer goed vertrouwd met MS Word/Excel/Outlook', terwijl de doorsnee gebruiker Excel enkel gebruikt om tabellen met tekst te maken, Word gebruikt om een formulier te maken en dat dan af te printen en verspreiden via hardcopy, etc.
Je moet heus geen Tweaker zijn om je in te werken in tools waar je iedere dag (professioneel) mee werkt...
(ik heb al gedacht om op mijn CV mijn vaardigheden met desktop apps te omschrijven als 'God-like', want zo zien mijn collega's mij als ik hen toon dat ze met 1 shortcut bepaalde functies veel gemakkelijker kunne uitvoeren :+ )
Het gaat niet alleen om documenten verwerken. Je hebt ook veel 3rd party software die zelf van office gebruik maakt. Bij voorbeeld een helpdeskpakket dat outlook als UI gebruikt. Of specialistische plugins in excel.
Dat probleem heb ik dan weer niet. De manier waarop ik zelf interact met anderen is momenteel als volgt: ik publiceer online een PDF handleiding voor onze leerlingen. De interactie die vervolgens volgt is in de klas, mondeling en met gebaren, omdat leerlingen soms te snel door mijn handleidingen heen schieten.

Omdat ik alles online publiceer als PDF maakt het voor mij geen bal uit of het met Libre Office of Microsoft Office gemaakt is.

Agendabeheer is inderdaad een ander verhaal. Ik deel agenda's met collega's en wilde eerst de Google agenda gebruiken, maar werd door een collega teruggefloten omdat dit bij ons op school algemeen gebeurd via Exchange / Office 365. Het gaat overigens vaak fout met dat agenda delen, omdat iemand voor wie dat nieuw is een afspraak in de verkeerde agenda plaatst.

[Reactie gewijzigd door Uruk-Hai op 11 december 2019 10:40]

Volgend jaar, vriend. Volgend jaar.
Volgend jaar is het jaar van de Linux desktop doorbraak!
In China wel.

Linux op de desktop groeit op zich wel, maar wel erg langzaam: als je naar de wereldwijde user stats kijkt van 1.5% (+1.1% ChromeOS) vorig jaar naar 1.8% (+1.6% ChromeOS) nu.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 11 december 2019 14:33]

Dat roept men al jaren en vooralsnog blijft die doorbraak geheel uit. Als ik naar het huidige marktaandeel kijk op de desktop kom je op een teleurstellend percentage rond de 2% uit momenteel op veel websites. Op basis van welke nieuwe zaken zal dit totaal anders zijn komend jaar?

Natuurlijk kan het aanbieden van applicaties zoals Teams helpen om Linux o.a. in de zakelijke wereld meer geaccepteerd te krijgen maar ook daar is desktop gebruik meer een uitzondering dan regel.
Weet je hoe de grap met kernfusie is dat het over 30 jaar klaar is?
Ongeacht wanneer je het vraagt.

Nou, de doorbraak van linux is vogend jaar.
Ongeacht wanneer je het vraagt.

Hoewel ik niets uitsluit is het natuurlijk niet wat ik denk
Gewoon het grijsgedraaide grapje.
Ik gebruik ondertussen op Hogeschool Utrecht al drie jaar Microsoft Teams en sinds dit jaar ook op Wageningen University in een pilot. Het valt me mee dat het projectteam achter Teams relatief snel komt met oplossingen voor problemen, maar het duurt nu al erg lang in het wachten op de optie om in de webbrowservariant en de desktopvariant makkelijk te kunnen willen tussen accounts (dus organisaties). Alleen in de app voor mobiel is dit met één klik geregeld. Is dit in Slack wel goed geregeld?

Vooralsnog het grootste voordeel; het bespaart me denk ik wel 80% mailverkeer en het is verdomde makkelijk om in Teams samen in Office-bestanden te werken en te voorkomen dat er een wildgroei van 'laatste versies' van bestanden is.
Ik gebruik ondertussen op Hogeschool Utrecht al drie jaar Microsoft Teams en sinds dit jaar ook op Wageningen University in een pilot. Het valt me mee dat het projectteam achter Teams relatief snel komt met oplossingen voor problemen, maar het duurt nu al erg lang in het wachten op de optie om in de webbrowservariant en de desktopvariant makkelijk te kunnen willen tussen accounts (dus organisaties). Alleen in de app voor mobiel is dit met één klik geregeld. Is dit in Slack wel goed geregeld?.
Dit is in Slack wel goed geregeld kan ik zeggen uit ervaring. Daar zijn wel wat iteraties overheen gegaan, het gaat tegenwoordig soepeler dan het vroeger ging.

[Reactie gewijzigd door stverschoof op 11 december 2019 10:19]

Kun je niet handiger 2 profielen (in Edge onder Chromium) maken en daar tussen switchen?
Dat probleem had ik ook. Recent opgelost door te gaan werken met Franz (meetfranz.com), dat is een geweldige vooruitgang hierin.
Nou nog ondersteuning voor OneDrive. Dat mis ik toch echt wel.
Ik snap niet helemaal welke ondersteuning voor OneDrive ontbreekt in Teams. Letterlijk alle bestanden die je samen bewerkt of deelt zijn direct opgeslagen in OneDrive. Koppelingen binnen OneDrive kan je gemakkelijk delen binnen Teams en er is zelfs een zogenaamde app binnen Teams voor OneDrive en SharePoint
Orthodroom zal het waarschijnlijk over een OneDrive-client voor Linux hebben, niet over OneDrive-ondersteuning in Teams zelf.
Er is een onedrive sync client beschikbaar voor Linux. https://github.com/skilion/onedrive Is geen officiëel door Microsoft ondersteunde applicatie, maar werkt prima om lokale mappen en online in sync te houden.
Ik zal er eens naar kijken, maar hoop nog op een officiële app van MS.
Die onedrive client van skillion word niet meer onderhouden.
Adviseer dus deze te gebruiken: https://github.com/abraunegg/onedrive
Deze werkt prima.
Gelukkig hebben we daar al tussenoplossingen voor, zoals InSync en Polo File Manager (die heeft ook OneDrive-ondersteuning en is, i.t.t. InSync, gratis). Maar goed, van MS zelf zou het inderdaad nóg beter zijn :)
OneDrive is WebDav alleen moet er via een webpagina ingelogd worden die vervolgens een cookie achterlaat. Dit werkt in Konqueror door OneDrive eerst via https te benaderen, in te loggen en daarna de URL handmatig aan te passen van https naar webdavs. Als je een sessiecookie hebt, kan je die ook stoppen in een WebDav client die dat ondersteunt:
https://github.com/miquel...b1d9709f4d17f73051310cad5
Er is ook een goed werkende aur package beschikbaar voor arch varianten:
https://aur.archlinux.org/packages/teams/

Die download de deb van microsoft repos en maakt daar een package van.
Deze morgen uitgetest en werkt beter dan de workaround die ervoor beschikbaar was.
Ik zal het eens installeren op m'n bakkie, ben benieuwd.

-- update --
Installatie op linux gaat goed, echter openen van teams app mislukt:

desktop- <--hidden-->
Error code - env_check_error
Failed to connect to settings endpoint

Ik zit achter een corporate proxy en heb CNTLM draaien, maar Teams krijgt geen internet connectie andere tools wel.
Iemand tips? Anders ga ik wel eens kijken wat ie allemaal nodig heeft dat Teams.

[Reactie gewijzigd door Cynosure op 11 december 2019 13:56]

Dit kan gewoon met chrome met een useragent hack plugin:

https://diarium.usal.es/p...me-or-chromium-in-ubuntu/
Ik ben benieuwd hoe die app draait. Op windows vreet teams resources.. eens zien hoe de linux variant het doet.
Edge Chomium Edition, Teams en zelfs Microsoft Defender (voorheen Windows Defender). interessant dat Microsoft dit allemaal nu beschikbaar maakt op Linux. Ik vraag mij af wat Microsoft loopt te doen, ik betwijfel dat ze dit uit hun eigen goede wil doen, er zit vrijwel zeker een commerciële motivatie achter.

Microsoft zelf draait ook bijna alles op Linux, voornamelijk omdat Windows (Server) helemaal niet geschikt is voor de data center. Gaat Microsoft een Linux-gebaseerd besturingssysteem uitbrengen voor de workstation/desktop misschien? We zullen zien.
De commerciële reden is concurrentie: Linuxdesktops geheel vermijden in een organisatie wordt steeds lastiger. Dat betekent dat je geen Teams aan een dergelijk bedrijf kunt verkopen, ze nemen bijvoorbeeld Slack, dat prima op Linux draait. En zo begint het niet ondersteunen van Linux pijn te doen in de portemonnee en ontstaat er een zaak om een client voor Linux uit te brengen.
Inderdaad, belangrijk om te weten in deze context is dat Microsoft de laatste jaren een beweging heeft gemaakt naar een service model en weg van het verkoop model. Bij services maakt het basis platform niet uit zolang je services daar maar beschikbaar zijn.

Wat ik overigens in deze context wel frappant is dat ze wel inzetten op Linux maar Firefox bijvoorbeeld een beetje links laten liggen. Al meerdere malen producten tegengekomen van Microsoft die claimen niet te werken in Firefox (maar het grotendeels wel doen).
Zal ongetwijfeld te maken hebben met een kosten baten analyse die ergens gevoerd is maar geeft wel verdere invulling aan de context van het geheel.
Teams (de webversie) is er in ieder geval één van, die doet niets in Firefox. Maar wellicht is dat de reden dat ze met Edge naar Linux willen komen, zodat ze alsnog alleen de eigen browser hoeven te ondersteunen.
Grappig, die verschuiving.
Even doorfantaserend, op de verkoop van Windows wordt steeds minder verdiend zodat dat OS een molensteen om de nek van MS gaat worden. Alles naar Linux migrerend (en Linux met een Windows-schil) wordt zo veel goedkoper, en geeft MS de ruimte verder te focussen op de verkoop van hun diensten. ;)
Ben erg benieuwd hoe het verder loopt.
Die verschuiving is al jaren gaande. Dat Microsoft Window geen liefde meer geeft is overduidelijk als je er op grote schaal mee werkt. Of is misschien dat mooie startmenu niet opgevallen ;)