Apple introduceert nieuwe 733MHz PowerMac G4

Apple opperhoofd Steve Jobs heeft gisteren een nieuwe, goedkopere 733MHz PowerMac aangekondigd, bericht News.com. Het nieuwe model wordt geleverd met een normale CD-rewriter in plaats van de 'SuperDrive' CD/DVD burner die bij het bestaande 733MHz topmodel werd geleverd. De prijs is daardoor 500 dollar lager. Volgens Apple is de introductie van deze nieuwe PowerMac mogelijk dankzij de boven verwachting goede beschikbaarheid van 733MHz Motorola G4 processors:

Apple PowerMac G4 zijkantApple said the move comes amid a greater-than-expected availability of the 733MHz G4 chips from Motorola.

"With available quantities of the 733MHz processor now surpassing those of the SuperDrive, Apple is offering this new configuration with a CD-RW drive to provide its highest performance system to a wider audience, sooner," the company said in a statement.


Accelerate Your Mac kreeg van Apple's performance products manager een aantal benchmark resultaten toegestuurd die een wat rooskleuriger beeld van de PowerPC 7450 prestaties scheppen dan de benchmarks die eerder door Bare Feats naar buiten zijn gebracht. Erg opwindend zijn de resultaten nog steeds niet: een 733MHz PPC 7450 is in Photoshop 6.0 met een 57,3% hogere kloksnelheid slechts 37,5% sneller dan een 466MHz PPC 7410, oftewel een efficiency van 65,4%. Een 533MHz G4 haalt in dezelfde benchmark een meer dan lineair toenemende efficiency ten opzichte van de 466MHz G4.

Photoshop 6.0, 10 operations
733MHz PowerMac G461,0s
667MHz PowerMac G464,6s
Dual 533MHz PowerMac G464,7s
533MHz PowerMac G472,4s
466MHz PowerMac G483,9s

Door Femme Taken

UX Designer

09-03-2001 • 05:58

37

Bron: News.com

Reacties (37)

37
36
30
6
0
0
Wijzig sortering
Leuk voor de minder rijke Apple gebruikers. Ze zijn anders nog steeds erg duur. Uiteraard gaat de snelheid niet lineair met de kloksnelheid omhoog. Hier lopen ze duidelijk tegen een nieuwe botleneck aan. En een applaus voor femme die zo toegewijd is dat hij al om 5.58h aan het werk is.
De 7450 heeft een veel diepere pipeline dan de 7410, dus dan is ie zowiezo trager op evenveel mhz. De truuk is dat je dan meer mhz'en haalt.
Intel past dat truukje steeds toe. Niet voor niets haalt de P4 1.5 Ghz, hij doet ook bijna niks per mhzje ;)

En de 7450 heeft een extra Altivec-unit (MMX, maar dan goed), als software (lees photoshop) daarvoor wordt hergecompileerd gaat ie vast een stuk sneller.
De 7450 heeft geen volledige AltiVec unit extra, Motorola heeft de AltiVec in kleinere stukjes ingedeeld zodat meerdere simpele operaties tegelijkertijd afgewerkt kunnen worden, maar moeilijkere operaties niet.

Motorola noemt 4 AltiVec units: float, simple, complex en permute(?).

Voor prijs/prestatie is (denk ik) de Dual 533 de beste keus (je krijgt 2 volledige AltiVec units ipv 1 1/2).
Anoniem: 20982 @zakalwe9 maart 2001 15:43
Wat ik bedoel met kennis achterstand: hoe dieper de pipeline, hoe meer trucs je moet uithalen om hem gevuld te houden: branch predictors, multiple execution units, register shadowing, meerdere cache levels, etc.
En anders heb je wel een snelle diepe pipeline, maar hou je hem niet gevuld, zodat de performance achter blijft.

En om dat nu allemaal netjes te doen is waar al die engineers van Intel en AMD hun geld mee verdienen.
Anoniem: 20982 @zakalwe9 maart 2001 10:51
Of wachten op de Dual 733 :)

Voor Motorola is nu ook het punt bereikt waarop de processor niet sneller kan zonder allerlei trucs en tweaks. En dan moeten ze toch behoorlijk wat kennis achterstand op Intel en AMD inlopen.

Hoewel... MacOS X zou toch meer op Unix moeten lijken. Dan is het misschien ook makkelijk om een overstap te maken naar een andere processor.
Mac op Alpha! Dan heb je pas performance. En Compaq heeft al ervaring met het emuleren van een andere processor om meer software te kunnen draaien, dus misschien kunnen ze dat aan Apple verkopen.
En OSX maakt volledig 'smart' gebruik van beide processoren. Dus eindelijk heeft het 'echt' zin om hem te kopen. Nu dus nog wachten op snellere dual-processor machines. Motorola denkt 1GHz 7450's te kunnen leveren voor eind juli. 8-)
Anoniem: 9966 @zakalwe9 maart 2001 11:23
Hoezo kennis en achterstand inlopen je kunt de twee processor ontwerpen nauwelijks met elkaar vergelijken.
Over achterstand kun je nauwlijks spreken wel over een andere invalshoek bij het design.

De reden dat Motorola bij deze snelheid 733 MHz tegen zijn grens aanloopt is de korte pipeline tov de Intel en AMD processoren.

De reden dat deze CPU een naar verhouding slechte efficientie heeft is dat de pipeline verlengt is om een wat hogere kloksnelhijd te kunnen realiseren.
AuteurFemme UX Designer @wiewatwaar9 maart 2001 08:02
Ligt eraan wat voor benchmark dat is. Als er veel van harddisk wordt gelezen is een resultaat van 65,4% nog wel voorstelbaar, anders is het veel. Die 533MHz G4 doet 't op een of andere manier ook erg goed. Kan zijn omdat-ie een betere harddisk heeft, maar dan nog is het verschil tussen de 533 en 733MHz G4 erg klein.
Femme: waarom niet een keer een aantal MAC/PC real-life benchmarks naast elkaar gezet? En dan diverse verschillende Photoshop handelingen. Kunnen we eens wat inzicht krijgen waar MAC tov PC staat en kan de MAC/PC- discussie wat meer inzichtelijk worden. Misschien iets voor T.net review?
En een applaus voor femme die zo toegewijd is dat hij al om 5.58h aan het werk is.
Al of nog steeds :?
Anoniem: 19055 9 maart 2001 13:01
Ach ja het zijn zeer leuke dingen femme dat ben ik met je eens maar als je ziet wat je betaalt voor alleen die kast al en het kingston wat er ingaat Veel te duur!

Kast is bijvoorbeeld al rond de 500,- dan heb je ook een leuk design voor.... maar zoveel??

Ten 2e snap ik niet wat apple wil met de Gf3 dat is me nog steeds een raadsel ze zijn blijkbaar nog te dom om in te zien dat ze de consumenten markt toch niet compleet gaan voorzien van mac's en de industrie wil die dingen helemaal niet :?
Misschien is dit een schreeuw richting gamesland: "Poort ook 's wat spellen naar de Mac, we hebben in ieder geval een snelle processor, een goed draaiend OS en nu ook een SUPER videokaart."
Anoniem: 19055 @TerraGuy9 maart 2001 13:16
Ja maar wat denk je zelf nu er in zoveel miljoenen huishoudens een pc staat en in een zoveel kleiner gedeelte daarvan een mac,heb je natuurlijk de grootste kans dat ze games voor de pc gaan maken, omdat ze er meer van verkopen want zo weet ik er nog wel een paar :)

Stel je rust een Proliant uit met een geforce en een leuk os met opengl api ondersteuning denk je dan dat daar ook gelijk stapels games mee van de band komen rollen voor dit systeem :) nee dus.

Ik wou maar even zeggen ik zie jobs nog niet zo snel gates zn win. empire uit de weg ruimen jobs haalt denk ik nog meeste geld uit dtp en film wereld enzo.. en daar willen ze echt geen Gf3 hoor. misschien nog degenen die met lightscape achtige dingen werken maar dan nog....

Nog even iets nu we het toch over mac's hebben ..

ik zat laatst met een die-hard (je kent ze wel) mac gebruiker te discusieren over of een cpu die in de apple gaat (die motorola's) nou risc of post-risc zijn? mij lijkt post maar hij houdt vol puur risc.. Iemand die dat weet?
kRiTz, aangezien jij blijkbaar vindt dat Apple te dom is, snap jij waarschijnlijk ook niet dat Nvidia deze kaart ontwikkeld, en 500,- voor een kast duur? Jij verkiest dus ook een Lada over een Porsche? En de er zit zeker een groot deel van de 'industrie' te springen om deze kaart, neem bv. A/W MAYA. Misschien volgende keer eerst een beetje orienteren voordat je iets post.
Ik ben natuurlijk geen kRiTz, maar persoonlijk zou ik liever een lada dan een porsche kopen (even aangenomen dat een Lada een betrouwbare auto is).

Dat geld dat ik dan bespaar zou ik toch echt liever besteden aan iets anders nuttigs/leuks (leuk wereld reisje ofzo). Een auto is er toch om van punt A naar B te komen, niet om aan de muur te hangen en de hele dag te bewonderen ?

Om maar weer eens terug te komen op computers: Ik koop liever een dom kastje van 100,- en besteed dan die andere 400,- aan een beter systeem (kan je toch weer een stuk sneller CPU-tje, of een heleboel meer geheugen ofzo van kopen). Dat kastje staat bij mij toch weggestopt onder mijn bureau, dus dat zie ik hooguit een paar seconden per dag.
Eerlijk gezegd koop ik ook liever de Lada en bespaar wat geld om leuke dingen van te doen hoor :) Apple mag inderdaad een heel stuk goedkoper worden in mijn ogen, alleen het probleem is dat ze het kunnen vragen en dat het toch wel gekocht wordt. Simpelweg omdat er geen andere alternatieven op de markt zijn. Ze kunnen best fl.600,- van de prijs afhalen en er gewoon weer een grijze kast omzetten, alleen is hun doelgroep de creatieve wereld (en die zien graag leuk vormgegeven dingen). Zoek tegenwoordig maar eens een serie waar geen iMac iBook TiBook of G4 in voorkomt }>.

En Cookie, MAYA draait perfect op NT en ook op SG (we doen hier niet anders). Ik hoop alleen dat het ook onder OSX lekker gaat draaien :).
Ze kunnen best fl.600,- van de prijs afhalen en er gewoon weer een grijze kast omzetten, alleen is hun doelgroep de creatieve wereld (en die zien graag leuk vormgegeven dingen). Zoek tegenwoordig maar eens een serie waar geen iMac iBook TiBook of G4 in voorkomt
Geef toe, in een beetje leuk interieur slaat de gemiddelde PC+monitor toch als een l*l op een cactus :)? In veel gevallen worden PC's naar zolder- of studeerkamer verbannen, maar de moderne consument wil toch wel meer dan dat. Laat staan als ze steeds meer geluid gaan produceren. Dan wordt de woonkamer toch niet echt aantrekkelijk. Vergelijk het met HiFi-Video-apparatuur en andere Household-appliances. Het oog wil ook wat. Ok, je kunt natuurlijk proberen er een mooi meubel voor te kopen.
Anoniem: 19055 @Japs10 maart 2001 02:03
Denk niet dat dat het geval zal zijn, wat gebeurt er op dit moment op de markt als je amd en intel zo naast elkaar ziet?

Ze draaien beiden op ongeveer zelfde aatanl mhz'en (Ghz voor de liefhebbers.) Ondanks intel's mooie reclamestrategien en andere verkooptactieken naar de wat minder ingelichte consument begint Amd op dit moment toch aardig binnen te lopen op deze sector in de markt.

Simpelweg omdat ze hetzelfde aantal mhz bieden voor een lagere prijs. Wat zou jij als onwetende consument doen als je, ik neem een voorbeeld bij norrod staan en je hebt een prijslijst in je handen waarop de volgende prijzen staan vermeld:

Amd Athlon. 1 Ghz fl 550,-
Intel Pentium 3. 1 Ghz fl 850,-

Gaan voor die Athlon uiteraard!

Neem nu hetzelfde geval en nu het kastdesign even buiten beschouwing gelaten en zet er dus een g4 bij die natuurlijk net als de anderen voor de wat minder ingelichte consument in een systeem verbouwd zit.

Design of Prijs?

Dit is inderdaad dus een lastig punt ik ben tenminste van mening dat het gros naar de prijs zal kijken dan naar het design.

Desmodus jij geeft in je posting iets aan over "creatieve wereld" ik neem aan dat jij hier niet de gemmidelde consument mee bedoeld :). Daar ben ik het zeker mee eens in die markt zal apple altijd blijven verkopen maar is dat genoeg?
SNIP
Desmodus jij geeft in je posting iets aan over "creatieve wereld" ik neem aan dat jij hier niet de gemmidelde consument mee bedoeld . Daar ben ik het zeker mee eens in die markt zal apple altijd blijven verkopen maar is dat genoeg?

Ehm. Dat heeft Apple altijd gedaan. Het is helemaal niet de bedoeling de consumentenmarkt van Windows/Linux en wat al niet meer af te pakken (zoals veel mensen denken van wel). De 'gemiddelde consument' koopt toch ook geen SUN of SG? Dit zijn nl. allemaal stations gemaakt voor een speciaal doel (productie in een bepaalde sector).

Tuurlijk zullen er mensen zijn die zeggen 'en die iMac dan? en die iBook?'. Tuurlijk zijn dit machines die meer op de consumentenmarkt gericht zijn, maar in de grafische wereld zitten ook mensen die graag een Mac thuis willen hebben, maar geen 10.000,- willen betalen voor een degelijke G4 combinatie.

En je zal inderdaad altijd mensen hebben die een iMac kopen bij de Primafoon of MediaMarkt of whereever. En die mensen (lees particulieren) zullen IMO vaak teleurgesteld thuis komen omdat ze voor een platform hebben gekozen dat niet iedereen heeft en dus moeilijk aan tips/software kunnen komen.
De iMac en iBook vind ik zelf een goede zet van Apple, maar om dit te gaan verkopen in een Primafoon is toch wel heel zuur.

Ik kan mij zelfs herinneren dat de AH iMacs had . . roflol. Dat heeft Apple snel recht moeten zetten, heh.

Trouwens las ik ook iets over dat de nieuwe superdrive overbodig zou zijn, dat niemand een DVD brander nodig heeft. Voor deze mensen het volgende: begrijp nou toch eens dat de range van G4 NIET voor particulieren bestemd is, en dat er wel degelijk een hele industrie zit te springen om deze drives. Al is het alleen maar dat deze voordat Apple ze als OEM leverde voor $8000,- over de toonbank gingen en nu voor $4500,- in een G4 geleverd worden.
Anoniem: 19055 @desmodus9 maart 2001 14:19
Ik zeg "dingen als lightscape" hier valt maya ook wel onder ook al is maya wat proffesioneler! Kast vind ik duur ja maar dat komt omdat mijn prioriteit daar niet bij ligt!

Nvidia ontwerpt deze kaart vast niet omdat wat maya gebruikers m willen in hun mac! Consumenten die bij de primafoon een mac kopen (imac ofzo) willen ook geen gf3 vanwege de hoge prijs! En toepassingen als Maya draaien ze vast veel liever met een Ati Radeonn! (betere beeldkwaliteit lijkt me wel tof als je al van die state-of-the-art schermpjes bij je mac krijgt denk je niet?).

Een leuke porsche moet je ook op kunnen voeren lukt je bij de g4 niet zo gauw hoor }>.

En waarom ik ze zo dom vind is terecht! lees mijn postings nog maar eens door en denk nog maar eens na over mijn argument.

Maar ik begrijp door de "lada....porsche" zin alwel weer met wat voor persoon ik te maken heb }>. (heb dus geen zin om aan een f-war te beginne hier.)
Maya is software van tig-duizend piek. Even de "student-versies"niet meegerekend ;), dan kijk je echt wel verder dan een Radeon of Geforce gamekaart, zonder de professionele gespecialiseerde driverssupport. Behalve een Gloria II/III komen ook FireGL2 & 3, een 3Dlabs GVX of een Wildcat in aanmerking.
Ach, laat maar :)
gf3 is nutteloos voor Mac ;) . Alleen een iMac met gf3 snap ik ff niet :P
Wat ik concludeer vind jij die hele gf3 dus eigenlijk te duur?

En laten we geen flame-war uitlokken enzo |:(
Voor de PC zijn er ook mooie cases te verkrijgen, maar ik geef toe, die van Apple zien er leuk uit. Er bestaan naast Porsche ook nog andere leuke merken.

Maya software draait overigens ook uitstekend op NT4/5 machines.
Toch jammer dat apple een van de weinigen is die aandacht aan het case design schenkt... ik zou al bijna zo'n kast kopen omdat ie er zo koel uit ziet ;)
Kasten zijn ook los te verkrijgen bij sommige Apple dealers! Wel zul je een wat kleiner moederbord moeten gebruiken (FlexATX) omdat de kast vrij klein is, en kun je het moederbord niet mee uitklappen omdat deze nu aan de andere kant zit.
Anoniem: 13475 @Cyborg-BG-9 maart 2001 12:07
ik zou al bijna zo'n kast kopen omdat ie er zo koel uit ziet

Dat is de bedoeling ook ;)

en verder is het een kwestie van smaak, want ik vind zelf de aopen hq reeks mooier dan dit. maar dat verschilt per persoon natuurlijk
Je ziet dan ook dat diverse PC-case-fabrikanten die semi-transparante-matte-kunststof-look proberen over te nemen. Die look was trouwens een trend in de designwereld die al langer bestond, maar Apple heeft het wel als eerste op computer-apparatuur toegepast. En niet verkeerd, imho, alleen die gekleurde Imacs zijn mij persoonlijk een beetje té. Maar ja, ik ben dan ook geen hippe teenager meer :).
Anoniem: 2181 9 maart 2001 06:43
Het ziet eruit als de voet van een parasol. Als je dat dopje weghaalt kan je hem vullen met water of zand :)
inderdaad, misschien hadden de ontwerpers ook geen andere inspiratie bronnen en zijn ze maar een pilsje gaan pakken en zagen ze zo'n parasolvoet staan :+
zand zit er al een heel klein beetje in
Even voor de duidelijkheid: je kijkt er hier dus van de zijkant tegenaan.

...-1 Overbodig...
Het ziet eruit als de voet van en parasol. Als je dat dopje weghaalt kan je hem vullen met water of zand
Nee, het is echt een computer :). Ga naar apple.com en er gaat een wereld voor je open...
Anoniem: 1967 9 maart 2001 12:26
wel zo slim om er nu een normale CD-RW in te zetten! Ik snap zoiezo niet dat ze er STANDAARD een CD/DVD Brander in gezet hebben :?. Zoiets is een erge luxe extra, niet iets standaard!!!
Er werden toch te weinig 733MHz G4's geproduceerd om de vraag naar low-end 733MHz machientjes aan te kunnen en toen heeft Steve blijkbaar bedacht dat die 733MHz een hele dik bak moest worden...
Anoniem: 23034 9 maart 2001 15:37
Ik ben van mening dat het voor hun imago en populariteit een goede zaak is dat ze hun aan Mhz verhogen ondanks dat het nou zo extreem veel snelheid opleverd. Hierdoor zullen er veel consumenten (die niet zo veel verstand van computers hebben) het top model gaan kopen en daar gaat het ze toch om.
Wat een strakke kast... :9. Inderdaad de ENIGE fabrikant die daar aandacht aan besteed. En nog slaagt ook

Ik heb een HP pavilion. Heeft HP met wat goedkoop plastic ook geprobeerd er nog iets van te maken....is niet gelukt :r

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.