Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Ontwikkelaar brengt jailbreak op basis van Checkm8-exploit uit voor veel iPhones

Ontwikkelaar Luca Todesco heeft een jailbreak uitgebracht voor de iPhone 5S tot iPhone X en veel iPads. De jailbreak Checkra1n is gebaseerd op de Checkm8-bootrom-exploit, die vorige maand naar buiten kwam.

Checkra1n zit momenteel in bèta en Todesco waarschuwt dat mensen het niet zouden moeten gebruiken op hun primaire apparaat. De jailbreak werkt in principe op alle apparaten met een Apple A11-soc en ouder. Dat is tot en met de generatie van de iPhone 8 en iPhone X. Op sommige apparaten werkt de jailbreak niet goed, zoals op de iPad Air 2. De jailbreak werkt op alle recente iOS-versies.

Er zitten diverse beperkingen aan het gebruik van de jailbreak. Zo is het een 'semi-tethered jailbreak' en de jailbreak is er dus niet meer na een reboot. Ook alle apps die werken door de jailbreak staan dan niet meer op het apparaat. Daarnaast is de jailbreak momenteel alleen uit te voeren via macOS. Een desktop is noodzakelijk, maar ondersteuning voor andere besturingssystemen is er niet. Een Windows-versie van de jailbreak zou later volgen. Een desktop is nodig, omdat de code voor het aanpassen van de bootrom alleen via usb naar de software geschreven kan worden.

Checkra1n maakt gebruik van de Checkm8-exploit, die dit najaar naar buiten kwam. Die ontleent zijn naam aan de niet-patchbare bug in iBoot, de bootrom van iOS-apparaten. Sinds iOS 12 heeft Apple het uitbuiten van die bug moeilijker gemaakt, maar Checkra1n maakt gebruik van een nieuwe bug in de DFU-modus van iOS-apparaten, zo staat in een uitleg van de jailbreak. Als de software de DFU-modus afsluit, is het mogelijk om de leeggemaakte buffer voor het versturen van data te gebruiken om zo data op de telefoon te krijgen.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

11-11-2019 • 07:46

146 Linkedin

Submitter: WhatsappHack

Reacties (146)

Wijzig sortering
Kan iemand mij uitleggen (naast het draaien van ‘Warez’) wat voor goeds het plegen van een jailbreak mijn device brengt?
Het lijkt mij dat je wilt jailbreaken vanwege meer mogelijkheden. Ik weet niet of je zowls bij rooten op Android roottoegang zal krijgen, maar dat kan veel toevoegen. Op Android zocht ik bijvoorbeeld een ad-blocker, omdat de waterval aan advertenties niet normaal en onnodig is. Daar was in het verleden roottoegang voor nodig (blokada.org doet dit nu via een vpn).

Roottoegang betekent dat je in principe alles kan aanpassen. Dat kan handig zijn, zo heb ik jaren geleden bij Sygic daarmee grafische elementen vergroot zodat deze beter leesbaar warenntijdens navigeren. Wat mij vooral belangrijk lijkt bij jailbreaken, is dat je ook apps kan installerenndie Apple niet goedkeurt in hun appstore. Dat wil je, omdat elke fabrikant die een appstore heeft er belang bij heeft om hun eigen productennte beschermen. Adblockers worden geweerd, of niet toegestaan. Middelen om privacy te beschermen: idem. Want dat kan de winst drukken (terwijl je je telefoon al betaald hebt).
Op Android zocht ik bijvoorbeeld een ad-blocker, omdat de waterval aan advertenties niet normaal en onnodig is. Daar was in het verleden roottoegang voor nodig (blokada.org doet dit nu via een vpn).
AdGuard doet dit al jaaaaren via een lokale VPN en dus zonder root, en werkt perfect tegen ads, trackers, etc., en heeft daarnaast een ingebouwde firewall en doet ook cosmetic filtering en nog veel meer. Het is niet gratis, maar daar krijg je dan ook echt wat voor terug.
Yep ik gebruik ook Adguard nu via een soort fake VPN, werkt perfect!
Adguard heeft dan weer als nadeel dat ze ongevraagd geld van je rekening afschrijven. Ik haf eenmalige betaling gedaan voor 1 jaar abo, rekening nog teruggezocht en ze boekten later doodleuk zonder toestemming nog eens geld af voor volgend jaar
Ja je krijgt root. Maar om apps te sideloaden hoef je niet perse te jailbreaken. Alleen met een jailbreak kan je automatisch re-signen met bijvoorbeeld ReProvision. Dat scheelt wat tijd en werk.
Adblockers worden geweerd, of niet toegestaan. Middelen om privacy te beschermen: idem. Want dat kan de winst drukken (terwijl je je telefoon al betaald hebt).
Wacht even, het verdienmodel va Apple is net even anders dan dat van Google. In de AppStore van Apple staan wel degelijk Adblockers! Daar heb je dus geen jailbreak voor nodig.

Verder klopt het principe wel natuurlijk: je kunt je onttrekken aan de “censuur” van Apple.
Als je het niet weet, dan kun je er denk ik beter niet mee bezig zijn.

Naast het insstalleren van meer gratis apps die niet in de appstore mogen staan, geloof ik dat je veel opties had om tweaks aan het OS te doen, welke standaard niet mogelijk zijn, zaken aan je control center vervangen.

(Dus standaard applicaties op je telefoon welke niet als apps te installeren zijn, kunnen vervangen worden).

Hier staat wat meer: 1x googlen op why jailbreak.

https://www.syncios.com/i...-jailbreak-my-iphone.html
Je kunt je wel afvragen of de moeite en risico's van jailbreaken nog wel opwegen tegen de opbrengsten. Zoveel tweaks waar je vroeger je iPhone graag voor jailbreakte (jailbrak?) zitten inmiddels standaard in iOS. Heb het allang niet meer gedaan maar zijn er echt nog waardevolle tweaks die écht belangrijk zijn?
Jazeker, Ik ben een jailbreaker van het eerste uur, en Apple heeft inderdaad veel dingen later geïmplementeerd in nieuwere iOS versies, maar de community is groter dan ooit tevoren.

Op Reddit zijn er bijna een half miljoen leden. https://www.reddit.com/r/jailbreak/

Qua tweaks zitten er zeker nog pareltjes tussen, zie bijvoorbeeld een top 40 op https://www.idownloadblog...lbreak-tweaks-for-ios-12/

Om er maar even een paar te benoemen Bioprotect XS (toegang van apps beveiligen met FaceID.

CallBarXS (Banner stijl als iemand je belt, erg handig als je bezig bent op je mobiel)

Springtomize 4 (Pas je iconen aan, qua formaat, aantal kolommen of rijen, verberg ze, verberg labels enz, alleen deze app al is het jailbreaken waard.

Zolang het kan, zal ik het ook blijven doen, hier een paar screenshots van hoe mijn iPhone er uit ziet, en wat je dus zou kunnen tweaken :)
https://tweakers.net/ext/f/mmLdfTcMVJFl9LPosBCJr0Zq/full.png

https://tweakers.net/ext/f/16HncAcCLuHj7M33k379apsP/full.jpg

Let op dat nog niet alle tweaks up to date zijn voor iOS 13, maar daar wordt hard aan gewerkt en onderstaande lijst wordt continue bijgewerkt.

https://docs.google.com/s...8/htmlview?sle=true#gid=0

[Reactie gewijzigd door Greatsword op 11 november 2019 09:51]

Hoe sta je tegenover het risico dat je met een jailbreak en jailbreak apps code van derden draait? Neem je dat risico voor lief?
Het is natuurlijk een kwestie van prioriteiten maar ik vind eigenlijk alleen Bioprotect écht als toevoeging klinken.
Sommige eenvoudige computerdingen ontbreken nog op veel smartphones, waaronder ook iPhones, waarvoor je dan alsnog moet gaan rooten. Het aanpassen van lettertypen is er eentje van (geloof dat Samsung één van de weinigen is die dat standaard toelaat).
iOS 13 ondersteunt fonts.
Maar zover ik begrijp alleen voor het kiezen van een ander lettertype in apps als Word. Ik heb het oven het aanpassen van het systeemlettertype, dus het lettertype dat in de UI wordt gebruikt. Op computers, welk os dan ook, kun je dat eenvoudig aanpassen, maar op smartphones (m.u.v. met name Samsung) dus niet. En nee, dus ook niet op iPhones. Behalve dus als je root (Android) of jailbreakt (iOS).

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 11 november 2019 14:14]

waarvoor je dan alsnog moet gaan rooten
moet gaan rooten in de context van een andere font vind ik opmerkelijk. Wilt gaan rooten, misschien.
Als je het wilt, dan moet het, zo bedoelde ik het ;)

Snap alleen niet wat je er opmerkelijk aan vindt? Als het zo'n ongebruikelijk iets zou zijn om het systeemlettertype aan te passen, waarom biedt nagenoeg elk desktop OS dan wél die optie?
Je kunt iets willen maar er van af zien. Op het moment dat je iets moet, is er geen keus. Jailbreaken is altijd een afweging. Op het moment dat je zegt moeten, dan stel je daarmee in feite dat er geen afweging te maken is.

Defaults moeten goed zijn. Apple's San Francisco font (ik vond Lucida Grande ook prima), is een prima font. Hetzelfde over Google's font maar die zit bijvoorbeeld weer niet in LineageOS. Met iOS en macOS krijg je standaard nagenoeg perfecte fonts. Alleen voor fixed width font (terminal, IDE, enz) zou ik een andere overwegen.

Ik ben benieuwd met welke font jij jouw systeem aanpast.

Een andere vraag is of het sop de kool waard is. Immers verlaagd een jailbreak ook de security van je device.
Je hebt het wel over afdwingen,, maar nu dwing je zelf ook af dat de standaard lettertypen goed zijn, terwijl dat slechts jouw mening is. Ik ben zelf het meest fan van IBM Plex Sans Semibold en Armata omdat die voor MIJ veel leesbaarder zijn.

San Francisco vind ik 20x niks, Google Sans vind ik op grotere schermen (10" en groter) op zich wel fijn (al perefereer ik daar ook eerder IBM Plex), maar niet op kleinere schermen. En ik ken meer mensen, ook binnen mijn familie, die geen fan zijn van Google Sans.

MAAR NOGMAALS: waarom kan dat op zo'n beetje elk desktop OS gewoon via de systeeminstellingen als het zo ongebruikelijk zou zijn? Die vraag beantwoord je maar niet! In plaats van zo te vallen over één miniem woordje en zo kun je beter eens die vraag beantwoorden!

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 11 november 2019 20:19]

Bedankt voor de voorbeelden. Het is een goede vraag waarom dat niet kan op "smartdevices". Het antwoord is, denk ik, omdat wij geen root zijn. Deels is dat om onszelf te beschermen. Daar zit ook de afweging die je moet maken. Dat is een afweging die ook jij hebt gemaakt. Wanneer je root moet worden via een vulnerability (jailbreak) dan is dat minder gevaarlijk dan hoe ik root op mijn device ben geworden (gewoon officieel bootloader unlocken en dan iets anders flashen).
Op mijn laptop (Linux) ben ik ook geen root, maar kan de systeemlettertypen nog steeds aanpassen. Dus root of niet zegt helemaal niks.

Op sommige apparaten wordt root officieel ondersteund, zo ook op mijn aankomende smartphone (met Android).

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 11 november 2019 20:16]

Ik bedoel de afweging van het oogpunt van degene die de device gebruikt (rooten, jailbreaken, of bij de default font blijven). Dat zij het niet toestaan een andere font te gebruiken ben ik het niet mee eens, hoewel ik ook vind dat de default font goed moet zijn (voor mij zijn ze dat).
maar zijn er echt nog waardevolle tweaks die écht belangrijk zijn?
Dat natuurlijk niet. (themes daar gelaten)
Ik jailbreak al sinds de eerste iPhone OS versie, en waar het begon met tweaks die nu door Apple zijn geïmplementeerd is het nu nog de handige kleine tweaks die mij overhalen om te jailbreaken.

Dubbel tappen op het scherm om het scherm uit te zetten, makkelijker scrollen van de cursor ipv de 3D touch variant van Apple, matchende badges ipv allen rood.

Hierdoor kies ik er wel voor om een nieuwe iOS release soms maanden later te installeren wanneer er pas een jailbreak is, maar dat neem ik vaak voor lief. Nu deze exploit bestaat zal het jailbreaken van nieuwere iOS versies een stuk sneller gaan, al moet je wel na een herstart je laptop in de buurt hebben.
En reachability forceren op telefoons als de 5S en SE. :P

Het zal niet lang duren voordat er kleine draagbare exploit devices komen denk ik. Kan je ook zelf maken natuurlijk. :P
NGXplay bijvoorbeeld.

Apple wilt niet dat je Netflix/YouTube kunt kijken via carplay, en "IK" vind van wel.
Naast "Warez" natuurlijk ook tweaks voor iOS en apps die niet door Apple goedgekeurd zouden worden. Het voornaamste met Checkm8 is dat we een beter haakje hebben om de security van iOS te verifiëren.

[Reactie gewijzigd door xvilo op 12 november 2019 14:11]

Ik vraag me af of deze exploit ook zou kunnen gebruiken om dus een gevonden Iphone te kraken en uit te lezen?
Dat kan niet. De informatie op elke iPhone is versleuteld en de sleutel wordt niet op de iPhone opgeslagen. Dus als je de passcode niet weet kun je er niks mee. Je zou 'm wel via DFU met iTunes opnieuw kunnen flashen, maar dan loop je bij het activeren vast op de activation lock, je zult dan het wachtwoord moeten invoeren van het apple-id van de vorige gebruiker. Een jailbreak gaat hier niks aan helpen, het blijft hardnekkig hoe mensen dit toch steeds verwachten.

Er zijn vast trucs om een dergelijke iPhone toch te activeren, maar dan kun je geen iCloud gebruiken. Zonder iCloud is een iPhone eigenlijk niks waard...
Ik kwam zojuist tegen dat iemand hier mee al wel een iCloud lock bypass heeft. Wat betekent dat gestolen iPhones ook weer lucratief worden
Nice erg interessant om te weten
... waarbij je je dan af moet vragen wat die jailbreak *naast* het exploiten van een vulnerability nog meer installeert. Want je hebt na het rooten inderdaad een haakje om de security van het iOS te bekijken (verifiëren lijkt me een groot woord). Maar kan je ook de source code van de exploit zelf bijkijken? Ofwel: weet je zeker dat die rootkit alleen root, en niet ook wat andere 'zut' (met bijvoorbeeld phone-home functionaliteit, of een backdoor) installeert?

Het zou niet de eerste keer zijn dat mensen dolgraag een app wilden hebben en dan maar iets van vage playstore installeerden, dat later vol bleek te zitten met malware. Was Pokemon Go daar niet een mooi voorbeeld van?
Ik zou in ieder geval niet meer zo snel gevoelige apps draaien na een jailbreak zoals Mobiel Bankieren. Maar het zelfde geld voor Custom Android Roms, tenzij natuurlijk de broncode beschikbaar is, maar zelfs dan ligt je root open. Leuk voor malware via advertenties. Maar goed ook een niet geroot apparaat kan met malware besmet raken via advertenties. Nog te zwijgen over verborgen crypto miners op je mobiel die de levensduur van je accu en hardware flink doen inkrimpen.
Voordeel van de Apple Store is wel dat apps beter gecontroleerd worden dan op Android, dus gewoon niet jailbreaken is het beste advies.
Deze redenering heb ik nooit gevolgd. Een gejailbreakte telefoon is juist veiliger, de exploit om de jailbreak mogelijk te maken is dan immers gepatched.

Ik weet niet hoe dat nu zit (waarschijnlijk voor deze specifieke jailbreak heel moeilijk omdat het via usb moet) maar in het verleden is het mogelijk geweest om een jailbreak uit te voeren door het bezoeken van een website. Dat betekent dat elke website dus jouw toestel had kunnen jailbreaken en (mogelijk) vieze troep installeren. Tenzij je 'm zelf al gejailbreakt had.

Het is niet zo dat je toestel na een jailbreak volledig open ligt. Je kunt als root inloggen, maar je kunt wel het standaard wachtwoord aanpassen. Willekeurige apps die als user 'mobile' draaien blijven gewoon in hun eigen sandbox zitten.
“de exploit om de jailbreak mogelijk te maken is dan immers gepatched.”

Hm? Nee, die wordt pas gepatched met een iOS update. De zwakte wordt misbruikt, niet opgelost.

In dit geval is het overigens niet op te lossen, de bug zit er permanent in.
Ligt aan de jailbreak. Met unc0ver of (double-)h3lix bijvoorbeeld moet je elke reboot opnieuw de jailbreak uitvoeren, maar dat is via een app die op je iPhone staat gesideload. Vroegâh had je de unthethered jailbreaks, die moest je alleen opnieuw uitvoeren als je je toestel bijvoorbeeld naar fabrieksinstellingen terugzette. Er waren misschien in ‘t wat prillere begin ook permanent persistent jailbreaks, maar dat heb ik niet meegemaakt. :P De afgelopen jaren zijn die er niet meer geweest in ieder geval. Allemaal tethered zoals deze of semi-unthethered zoals de voorbeelden in ‘t begin van deze post.
Die kans met apps is er inderdaad inderdaad, met root op Android had je altijd wel legitieme bronnen voor spullen (als in betrouwbare hackers). Bij iOS is het wat minder gangbaar en dua zal dat vertrouwen eerst gebouwd moeten zijn.
Het team dat aan deze jailbreak heeft gewerkt zijn allemaal bekende namen die tot dusver altijd betrouwbare software hebben uitgebracht, wat dat betreft lijkt het goed te zitten. Altijd een slag om de arm houden natuurlijk, maar t zou wat bizar zijn als die allemaal opeens evil zijn. :P Zou hun professionele carrière ook in gevaar brengen.
Je eigen browser kiezen kan volgens mij nog steeds niet. Tenzij het een Google app is opent alles in Safari; of je wilt of niet :{
Daarenboven zijn andere browsers maar een schil rond safari vermits Apple geen andere engines toestaat in de app store
Goed punt; dat vind ik ook een nare eigenschap van iOS. Verder hebben ze de meeste punten waardoor ik altijd naar Android ging wel opgelost en kan ik een iPhone zeker overwegen tegenwoordig.
In theorie is dat juist aan te passen naar wat anders.
Het is perfect mogelijk, met een jailbreak want van Apple mag t niet ;)
Als je Safari uitschakelt en je hebt een browser die x-callback proper implementeert, dan heb je gewoon een andere default browser. Bij mij is dat de geniale iCabMobile browser. Zonder jailbreak ofzo. :P
Goede tip, ga ik proberen! Wist niet dat je Safari uberhaupt kon uitschakelen :D
Of anders wel een andere mail app. Zelfs met apple mail uit opent een draft pagina waar niks mee verstuurd kan worden.
In mijn ogen niets meer. Helemaal nu Apple het mogelijk heeft gemaakt om USB sticks te mogen lezen, en er een echt gebruikers toegankelijk bestandssysteem gekomen is.
Je kan een usb-stick lezen met een iphone? :o

Gewoon met een lightning naar usb-a adapter?

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 11 november 2019 08:50]

Ja, de "bestanden" app is flink uitgebreid met iOS 13. Als je een USB stick koppelt, kan je de bestanden gewoon lezen / koperen / openen etc.
Enne... foto's die je hebt gemaakt op je ifoon op een usb stick zetten? In originele kwaliteit?

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 11 november 2019 09:06]

Kan gewoon, net als dat je ze op je iCloud kon zetten.
iCloud moet je voor betalen natuurlijk (boven de 5GB).
Voor een USB stick moet je ook betalen.

Pro-tip: er zijn USB-sticks te krijgen met Lightning aan één zijde en USB aan de andere zijde. Inprikken in je foon/iPad en foto's/muziek/alles overzetten is een peuleschilletje, en prik de andere zijde in een willekeurige PC en je kunt direct je bestanden verder bewerken of wat je er ook mee wil doen.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 11 november 2019 09:45]

Ik heb al een usb stick 🤔En geen abonnement voor nodig

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 11 november 2019 09:49]

Maar die heb je óók betaald ;) en die USB stick is niet redundant, offsite opgeslagen en de storage daarop slijt sneller dan dat 'ie in de cloud doet. Daar betaal je uiteraard ook voor, als je die functionaliteit wil.
Heel cool allemaal, zeker.

Zeg uh hoe kan ik makkelijk bij al mijn foto’s? Zonder extra programma’s? In Windows? En hoe kan ik even snel een serie fotos met familie delen? Niet via mail of andere meuk, maar gewoon op een usb stick?

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 11 november 2019 10:37]

Geen idee hoe jij dat doet normaal gesproken, als ik perse iets moet delen mail ik het, Airdrop ik het naar andere Macs, of gebruik ik desnoods een SMB-koppeling naar een netwerkschijf, pak ik m'n USB stick en sowieso heeft niemand in mijn omgeving nog Windows draaien dus heb ik daar überhaupt geen last van.
Dus jouw antwoord op "hoe deel ik snel een serie foto's met familie" (zonder extra programmas, met enkel een iPhone & Windows) is: "Gebruik een mac".

Hoe ik het nu doe is, inderdaad, vanaf mijn mac. Maar mijn vrouw heeft geen mac. Die wil zelf ook foto's delen. Nu doet ze het inderdaad via icloud maar dan moet ze de foto's downloaden vanaf de icloud website (heel traag).

Overzetten op een USB stick is veel natuurlijker en makkelijker voor haar.
iCloud kun je gewoon als tool installeren en via de Verkenner benaderen. Niks langzaams aan...
Voor zover ik weet is dit zonder iDevice een halfbakken uitvoering, zonder foto's (of agenda).
https://support.apple.com/en-us/HT204174
Ik heb al een tijdje geen iphone meer maar is het nog steeds een 4 apps grid? Dat was 1 van de dingen die ik altijd als eerste aanpaste. Daarnaast had ik altijd een aparte camera app om mijn prive en werk Foto's gescheiden te houden zonder ze zelf te moeten scheiden. Ik wil tijdens het slapen niet gebeld kunnen worden behalve door bepaalde nummers. Ik wil Whatsapp geluiden automatisch uitschakelen wanneer ik op kantoor ben. Dat soort dingen.

[Reactie gewijzigd door Finger op 11 november 2019 10:35]

Vergelijk het maar met een auto of een huis.

Je koopt de auto en kunt er alles aan sleutelen en mooi maken wat je wilt.
Je koopt een huis en je kunt er een nieuwe keuken inzetten en verbouwen.
Zo dus ook met je telefoon (behalve van Apple).
Maar Apple wil dat niet (veiligheid smoesjes).
Auto, hebben wel eens een lampje vervangen?
Huis, beschermd aangezicht, vergunningen

Ik wil niets tweaken, ben een gebruiker
Welkom op Gebruikers Tweakers! :D ;)
Het 1 sluit het ander niet uit. Het grootste deel van de dag ben ik gebruiker en wil ik gewoon producten die doen wat ze moeten doen, zonder gedoe en allerlei instellingen te moeten/willen doen. Maar daarnaast rommel ik ook nog met ander spul waarbij het gebruiken bijzaak is, een het tweaker/uitbproberen/etc de hoofdzaak.
Same here en ik ben met *kuch* ouder en drukker worden... ook wel een heel eind opgeschoven van Tweaker (als in: alles tweaken, altijd, OHK) naar gebruiken (precies wat jij beschrijft, veel dingen gewoon lekker laten doen wat ze doen tenzij het net niet doet wat ik wil en dat kan je Tweaken, omdat er stiekem veel meer uit een product te halen is of soms toch gewoon OHK).
Moest wel even lachen hierom :+
Maar het gaat toch niet over jou? Als jij dat niet wilt prima toch?
1 minuut, om een h7 lampje te vervangen en nog genoeg tijd om de olie te peilen in diezelfde minuut :+
Hele slechte vergelijking. Aan die auto mag je lang niet alles aan sleutelen wat je wilt. Een V8 in je Honda Civic leggen? Mag niet... Je Suzuki swift verlengen tot limousine? Mag niet. De hele uitlaat onder je Golf vandaan halen en er mee rijden? Mag niet. Voor auto’s zijn er hele specifieke regels wat er wel en niet mag om er mee de openbare we op te mogen. En er mag meer niet dan wel. Dus tenzij je je auto op een verlaten weiland rond gaat crossen zit je net zo goed vast aan beperkingen. Een gejailbreakte iPhone is dus net als een crossauto, ontzettend tot om leuke dingen te doen waarbij je je niet meer aan de regels hoeft te houden, maar tegelijkertijd verlies je wel wat rechten.

Huis idem dito. Probeer jij maar eens een 28 meter hoge uitkijktoren op je huis te bouwen. De gemeente komt je voordat je boven bent al tegenhouden. Er zijn zoveel regels over wat je wel en niet mag qua verbouwen aan je huis. En voor heel veel zaken doen je een vergunning aan te vragen. Je analogie loopt hier dus ook volledig mank.
Dat is de staat die de beperkingen oplegt. Een staat die we zelf om de vier jaar kiezen. Honda heeft er niets over te zeggen. Dus een heel slechte vergelijking.
Diezelfde staat stelt Apple in staat om hun producten zo in te richten als ze willen. Dus zeker wel een goede vergelijking.
Apple ja, niet de consument, slechte vergelijking dus ;)

De consument heeft wel naar de staat te luisteren en gelukkig niet zo erg naar bedrijven, bedrijven hebben gelukkig ook naar de staat te luisteren.
Als consument kan je met dit soort dingen niet eens in de 4 jaar kiezen, maar elke dag! Als device A niet bevalt kan je gewoon device B of C gaan halen.
Honda beperkt je net zo goed. Probeer van een moderne auto maar eens de elektronica te omzeilen. Het verschilt per merk, maar als je bij Renault bijvoorbeeld de Airbag eruit haalt start de auto gewoon niet meer. Dus je hebt gelijk, ik geef alleen voorbeelden van hoe de staat je beperkt (het is wel iets ingewikkelder dan dat, anders moest Honda voor iedere staat andere auto’s maken), maar autofabrikanten blokkeren je net zo hard. Je kunt als je een TomTom navigatie systeem hebt in je auto daar ook geen Google maps op draaien. Dat zijn net zo goed beperkingen.
het ging hem dan ook niet over wat "mag", waar over wat "kan".
Kromme vergelijking. Aan een auto mag je ook niet zomaar alles veranderen. Er zijn wettelijke regels waaraan auto’s zich moeten houden. Dit om de verkeersveiligheid zo hoog mogelijk te houden. Als je m volpropt met neon lichten kom je de APK niet door.

Op een vergelijkbare manier heeft Apple hun OS ook dicht getimmerd: niet om jou te pesten, maar om de veiligheid van iOS apparaten zo hoog mogelijk te houden. Dat sommigen een telefoon als een computer zijn gaan zien en die ook zo willen gebruiken, is Apple’s zaak natuurlijk niet. Een TV kun je ook nauwelijks iets aan verbouwen zonder m te slopen. Een telefoon is redelijk vergelijkbaar daarmee.

Ik snap het jailbreaken wel uit een technisch oogpunt. Het is natuurlijk een uitdaging en dat is aantrekkelijk voor techneuten. Net zoals er mensen zijn die op alles Doom of Linux draaiende proberen te krijgen. Maar vanuit een gebruikersperspectief snap ik er niks van. Ik heb al een iPhone sinds 2008 ofzo en heb nog nooit de behoefte gehad aan een jailbreak. De meerwaarde is gewoon nihil. Wellicht omdat ik het als tool zie voor voornamelijk communicatie en informatie, en niet als verkapte computer, wat het onderwater wel is, maar nooit zo bedoeld was.
Natuurlijk waren iPhone altijd al bedoeld als computers. Niet als volwaardige desktop, maar wel degelijk als computer. Ze hebben echt geen Unix geport om alleen te kunnen bellen en sms'en.
Er zijn hele volksstammen die geen iPhone hoeven door Apple beperkingen, dus dat jij niks mist en blijkbaar tevreden bent met de Apple-way is geweldig voor jou, maar het zegt niet zo veel over anderen.

De kracht van geslotenheid is tevens de zwakte en voor openheid geldt dat net zo goed. Er valt dus voor beide wat te zeggen, en dat is dus geheel persoonlijk...
Of je vergelijkt het met een auto en je krijgt toegang tot de boordcomputer met brandstoftiming, veiligheidssystemen etc. Allerlei zaken die niet voor de normale gebruiker bedoeld zijn, maar waar je wel een hoop aan kunt stukmaken
Zometeen krijgen we nog een discussie waarin iemand stelt dat al die zaken open moeten zijn.
Koop een Ferrari dan mag je niet eens een stuurhoes op je stuur doen, je mag je auto niet wrappen, je mag niks. Want er hangt al een advocaat van Ferrari in je nek te hijgen.

Dead mouse heeft het aan de lijven ondervonden.
Check Google Images eens op wrapped ferrari. Denk dat het wel los loopt...
Ja hoor, goed lezen is ook een kunst. Heeft niets met het wrappen te maken...
...Plein claims that Ferrari is threatening to sue him because he posted images of his sneakers on the hood of his own personal supercar.
en
Ferrari’s letter to Plein also says he using Ferrari’s trademarks for the “promotional purposes” of increasing his own brand and products’ visibility.
Voortaan even brilletje rechtzetten graag.

[Reactie gewijzigd door livePulse op 12 november 2019 09:25]

Wees geen wanker zeg met je bijdehandte opmerking. Vast een betweterige puistenkop zeker?
Die leeftijd ben ik al ruim 30 jaar ontgroeid. In ieder geval kan ik beter kan lezen dan jij blijkbaar. Bovendien hoef ik me niet te verlagen tot zulke opmerkingen, ik ben er dan ook van overtuigd dat ik manieren heb geleerd van mijn ouders, jij in ieder geval niet.

[Reactie gewijzigd door livePulse op 13 november 2019 16:45]

Ik zou je overtuiging maar loslaten. Iets met eerste steen.
Maar waarom koop je dan een iPhone als je zelf wilt kunnen sleutelen? Als ik de commentaren op deze site lees zijn ze veel te duur en zijn veel Android devices veel beter en veel goedkoper. Dan koop je toch gewoon die dingen en kan je doen wat je wilt.
Er zijn geen “veel betere en goedkopere Android devices” en iPhone’s te duur is natuurlijk subjectief. Er zijn enkel de devices die het beste zijn voor jou en wat je wilt hebben. Er is geen “beste telefoon” of “beste OS” in generieke termen. Elke telefoon vereist compromissen, slechts zelden dat je iets vindt dat echt toevallig alles heeft en doet exact zoals jij wil. :P

Op zowel Android als iOS zul je moeten rooten/jailbreaken om volledige vrijheid te krijgen.
eigenlijk voegt een 'jailbreak' niks toe aan je telefoon, alleen maar risicos en een niet functionerende telefoon.
Android is voor mensen die root access willen, dit krijg je nooit op een Iphone zoals dat bij Android kan.
De enige reden waarom mensen hun Iphone jailbreaken is om software van andere bronnen dan de Apple store te kunnen installeren en daar zitten de nodige risicos aan vast.

Daarbij zul je zien dat Apple mensen met de unfixable jailbreak af gaat straffen door ze buiten te sluiten. Ze kunnen er misschien niks tegen beginnen maar ze kunnen zeker wel checken of je de officiele IOS draait of niet.
Mocht je een oude Iphone hebben liggen dan is het natuurlijk leuk om ermee te experimenteren ermee.
Als je het niet nodig hebt, heb je het niet nodig.

Vroeger (voordat bepaalde functionaliteit native was) gebruikte ik het voor scherm kleur calibratie, hosts file adblocking, etc.

Als je niks mist dan mis je ook geen jaikbreak.
Ik heb er lang op gewacht omdat het weer mogelijk maakt om apps te controleren op hun gedrag. Hierdoor kun je eenvoudig malafide gedrag opsporen.

De reden dat veel mensen iOS - en apps veilig vinden, is niet gebasseerd op feiten (geheugen inspecteren etc.), maar op vertrouwen. Ik vertrouw liever feiten, en die waren tot nu moeilijk tot niet in te zien.
Voor mij de reden om er mee te experimenteren: Games.
Emulators en roms met name, wat altijd grijs gebied is qua legaliteit, dus Apple weert het volledig.
En bepaalde homebrew projecten zoals Quake en Dukenukem enzo, al is dat meer voor de lol dan echt nuttig.

Daarnaast mogelijkheid om scherm input te emuleren op een gepairde controller.
Dus met een ps4 controller een touch analog stick en knopjes aansturen. Als je dan een game online gaat spelen, veeg je echt wel de vloer aan met de mensen die het met vingers op het scherm doen :p (beetje vals spelen dus) plus, dat je natuurlijk veel meer kan zien. Maar bepaalde games worden er zeker wel aangenamer van, als je de ruimte hebt om een toestel neer te zetten als een soort nintendo switch.

Tegenwoordig is er wel native controller support, maar wordt nog lang niet door alle games ondersteund.
Zorgelijke ontwikkeling lijkt me. Telkens meer mensen hebben hun volledige bestaan toevertrouwd aan hun iPhone. Lijkt me dat ook kwaadwillenden zo wellicht toegang kunnen krijgen op iPhones?
Dat het via een USB kabel moet betekent wel dat deze kwaadwillende fysieke toegang tot je telefoon moeten hebben. Neemt niet weg dat het nog steeds een security issue is (zeker als met deze jailbreak ook wachtwoorden omzeild kunnen worden).
Leuk als je naar China gaat. Ik heb wel eens gelezen dat ze daar bij de douane telefoons aan een hackapparaat leggen (waarschijnlijk via usb) en een app installeren om je te bespioneren. Als ze deze exploit daaraan toevoegen kunnen ze op iOS ook hun spyware installeren. Ook fysieke exploits zijn een gevaar voor de gegevens op jouw telefoon.
Het woord "hackapparaat" maakt je zin nou niet echt geloofwaardiger :)
Wat is volgens jou dan de juiste term voor een apparaat dat geautomatiseerd telefoons scant en spyware installeert? |:(
"Computer met door de overheid geschreven software die spyware op telefoons installeert?" Het woord hackapparaat doet me denken aan de verjaardag bij ome Piet waar tante Truus vertelt over het hackapparaat wat op feesboek hep gestaan :D
Hackapparaat is dan een stuk korter en dekt de lading toch ook? :P Plus dan snappen ook ome Piet en tante Truus het blijkbaar. ;)
Ik ben meerdere keren naar China geweest en ben nog nooit aan zo een controle onderworpen. En mochten de Chinezen dat willen, denk je niet dan er dan meer less obvious manieren zijn zoals via de airport wifi?
Via WiFi is dit veiligheidslek niet te exploiten. De telefoon moet in DFU-modus aan USB gehangen worden.
En jij gebruikt airport wifi??? Srsly?
Goed punt. Er zijn al heel veel bedrijven en instanties waar je de werktelefoon niet mee mag nemen naar China. Zal alleen nog maar meer worden.
Je hoeft niet naar China hè. En als je daar heen wil dan kun je je smartphone ook thuislaten. Je hebt gewoon keuzes.

En anders dien je je aan hun regels te houden, zo werkt dat in ieder land.
China is natuurlijk slechts een voorbeeld he. De VS is weinig beter, die willen je social media uitpluizen als je gewoon een paar weken vakantie komt houden. En denk maar niet dat je NL veilig zit want onze eigen overheid is ook steeds meer bezig met ons allemaal in de gaten houden. Kwestie van tijd tot ze hier ook jouw mobiel door een dataminer heen gaan halen wanneer je verdacht wordt van een klein misdrijf.
Daarom zei ik ook ieder land. Social media profielen opgeven is nog niet verplicht voor de VS toch? Vorig jaar iig nog niet.

Iedereen houdt je in de gaten, maar zolang je je aan de regels van het gastland houdt is er meestal niet zo veel aan de hand.
Tof om te zien dat de iOS jailbreak scene weer helemaal tot leven komt. Het blijft gewoon leuk om meer controle over je eigen hardware te hebben dan Apple je geeft. Ben benieuwd of er nu weer hackers verder gaan met het porten van linux naar Apple hardware.

[Reactie gewijzigd door ZeroPatient op 11 november 2019 08:16]

Sorry, maar ik heb liever een veilige telefoon zonder exploits dan een telefoon met exploits, ben dan ook heel blij met me Xs.
Tja, het is ongeveer het zelfde als rooten op Android, net dat beetje meer mogelijkheid en instel- en aanpasmogelijkheden. Net dat beetje meer controle over je eigen device. Zeker als het support afloopt is dit in mijn optiek een welkome ontwikkeling ;)
Nu waag ik mij er niet aan met mijn iPhone 11 (Daar is geloof ik ook nog geen Jailbreak voor) maar bijna al mijn Android toestellen muv mijn werktelefoon zijn geroot geweest ;)
Ik root al jaren niet meer want er is nog maar heel weinig wat niet fatsoenlijk zonder kan. Alleen updates nadat de fabrikant er mee ophoudt zou ik nog kunnen verzinnen.
Verschil is een beetje dat (behalve de "vanilla") toestellen van Android haast wel gejailbreaked moeten worden, omdat je anders een berg bloatware (per fabrikant verschillend, en niet uniform) meekrijgt.

Bij Apple krijg je gewoon "the Apple Experience" en over de hele linie uniform met alle toestellen (tot ongeveer 7 jaar oud). Alle (volgens Apple) niet essentiele dingen kan je gewoon uitzetten.

Ik heb dan ook 0 behoefte om mijn iPhone 8 te jailbreaken, maar het is mooi dat het (bijna) kan, voor de mensen die dat wél willen. :Y

@Frikandel Helemaal gelijk in hoor, Android gaat de goede kant op, misschien zelfs het overwegen waard tegen de tijd dat ik voor een nieuw toestel ga, was meer tov Apple, dat de noodzaak te rooten minder aanwezig was in het verleden dan voor Android.

[Reactie gewijzigd door zion op 11 november 2019 08:50]

Even een aanvulling, op Android kan je ook simpelweg apps 'uitschakelen'. Mocht ruimte dan ook nog een probleem zijn, kan je ook alle updates die een niet-verwijderbare app heeft gehad deïnstalleren :)

Persoonlijk root ik mijn telefoon trouwens nog steeds, zelfs al heb ik nog geen duidelijk doel. Te vaak meegemaakt dat ik gaandeweg weer iets tegenkom waarvoor je telefoon geroot moet worden, geen zin om altijd maar weer m'n telefoon te resetten. Bij binnenkomst dus maar meteen rooten :P
Tegenwoordig valt het reuze mee hoe veel apps erop staan hoor. Misschien op Samsung telefoons niet, ik weet namelijk dat die Facebook en Microsoft apps hebben voorgeinstalleerd, maar die kan je gewoon verwijderen. Sowieso kan je nu vrijwel altijd apps verwijderen of disablen.
Bovendien stijgen "vanilla" Android apparaten in populariteit en die hebben inderdaad ook geen bloatware.

Android is de laatste tijd ook stapje bij beetje beter geworden en ik ken ook niet veel mensen meer die rooten. Natuurlijk zijn er altijd wel mensen die graag net een beetje extra customizen, maar het is naar mijn idee geen vereiste meer.
Is ook onzinnig jailbreaken, je kan al heel lang d.m.v. sideloaden programma's installeren.
Zo kan je bijv. ook op de AppleTV4k een webbrowser installeren.
Ja maar elke week opnieuw signeren als je geen dev certificaat hebt is minder. Als je jailbreakt kan je ReProvision dat laten doen en heb je er geen omkijken meer naar. :P
Geloof me: ook de Xs of 11 of welke iPhone dan ook zal exploits hebben. Alles hangt en staat met wat men weet te vinden, en is afhankelijk van de publiciteit. Dat checkmate niet in de Xs zit bijv. Betekend niet automatisch dat deze telefoons geen exploits hebben.
Dan jailbreak je je iPhone toch niet?
Het probleem is de aanwezigheid van het lek, niet of je deze wel of niet zelf gebruikt. ;)
Die zijn er altijd, kwestie van tijd voordat ze ontdekt worden.
Zeker, maar van de 5S t/m X weet je iig zeker dat ze te exploiten zijn en de bug niet verholpen kan worden. De XS en 11 hebben er geen last van. Die zullen vast ook lekken hebben, zeker. Maar die zijn iig nog niet zo wijdverspreid beschikbaar (en dus heel veel centen waard waardoor ze in ‘t wild minder snel gebruikt zullen worden) en die kan Apple wss wél fixen met een software/firmware-update. :)

Ik snap wel dat sommige mensen derhalve liever een toestel hebben die geen chip aan boord heeft met een bekend lek.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 11 november 2019 12:40]

Maar áls er dan een niet te fixen exploit is dan kun je er maar beter ook iets leuks mee doen :P
Ja maar jij bent niet minder veilig omdat andere mensen nu de mogelijkheid hebben om hun EIGEN telefoon te jailbreaken. Sowieso moet je momenteel best veel kennis hebben om deze nieuwe jailbreak ook effectief werkende te krijgen of je eigen system. Mensen die die kennis hebben zijn ook in staat hun systeem veilig te houden.
Ja maar jij bent niet minder veilig omdat andere mensen nu de mogelijkheid hebben om hun EIGEN telefoon te jailbreaken.
En dat je nu de mogelijkheid hebt om telefoons van anderen te jailbreaken als je die in handen krijgt. Dat zullen de AIVD, NSA en al hun collega’s vast heel interessant vinden. En reken maar dat die de kennis hebben om het werkend te krijgen. Je eigen veiligheid gaat er dus wel degelijk op achteruit. Gelukkig heb je er fysieke toegang voor nodig, als het remote mogelijk was kon je helemaal je apparaat niet meer vertrouwen...
Je eigen veiligheid gaat er dus wel degelijk op achteruit.
Nee want met of zonder jailbreak heb je nog steeds niet meer toegang tot de secure enclave.

[Reactie gewijzigd door ZeroPatient op 11 november 2019 12:32]

De jailbreak werkt in principe op alle apparaten met een Apple A11-soc en ouder. Dat is tot en met de generatie van de iPhone 8 en iPhone X
Klopt, maar de XS valt hier dus buiten, daar deze over een nieuwere SoC beschikt (A12 bionic).
Geen zorgen, ook voor de A12 en A13 komt een jailbreak. Wel waarschijnlijk tot iOS 13.1.3.
M2, dit tenzij de ondersteuning van Apple eindigd. Dan is het nog leuk de phone als hobby phone in te zetten.
Ja leuk, alleen kreeg er geen veilig gevoel bij. :X
Tja er zijn genoeg dingen in het leven die niet veilig zijn maar wel leuk.

Of denk jij aan dit soort toestanden?
Dit is zeker niet het type gevaar wat ik bedoel :*)
Er zitten diverse beperkingen aan het gebruik van de jailbreak. Zo is het een 'semi-tethered jailbreak' en de jailbreak is er dus niet meer na een reboot. Ook alle apps die werken door de jailbreak staan dan niet meer op het apparaat.
Zijn de apps niet meer zichtbaar totdat je opnieuw met USB kabel jailbreakt of worden de apps echt verwijderd? In het laatste geval hoop ik dat ze dit een keer fixen, anders kun je na een spontane reboot (dat heb ik wel eens zien gebeuren op een iOS apparaat, ook vastlopers ;) ) al je data kwijt raken van apps die je gebruikt middels de jailbreak :o
Gewoon opnieuw booten met de pc er bij zou genoeg moeten zijn :) - dan komen ze weer te voorschijn dacht ik.
Je kunt ze in principe alleen niet openen.
Wat je hebt geïnstalleerd met de jailbreak lijkt hier gewoon netjes terug te komen als je de jailbreak weer uitvoert. :)
Youtube vanced is iets wat ik wel wil.
En een sloot emulators op me ipadpro
Het lijkt me meer een kwestie van "omdat het kan" dan "omdat het moet".
Al blijven er bepaalde dingen irritant bij Apple. Zo wil ik nog steeds graag zelf de standaard browser in willen stellen en ikonen zelf een plekje geven. Dat blijf je toch missen na een Android toestel gehad te hebben.
De jailbreak community wakkert langzamerhand weer aan omdat iOS te weinig innovativiteit levert t.o.v. de concurrenten. Maar mooi ook want de tweaks vanuit de Cydia repository is met de tijd opgenomen in iOS zelf ;)
Ik denk eigenlijk dat smartphones wel een beetje “af” zijn en er geen echt grote innovaties meer gaan komen. Alleen kleine verbeteringen die voor een groot deel van de gebruikers niet belangrijk of van toepassing zijn. Bij zowel Android als iOS is de enige toevoeging die ik de laatste jaren kon waarderen de dark mode geweest. Eindelijk niet meer zo’n bak licht in m’n gezicht.

Hetzelfde zag je met computers. Hoeveel is er nou de laatste jaren echt verbeterd aan Windows, Mac OS of Ubuntu? Ook alleen kleine toevoegingen hier en daar. Een paar functies in bestaande applicaties of een nieuwe applicatie die bijna niemand nodig heeft.

En eigenlijk vind ik dat ook helemaal niet erg. Wie wil er iedere paar jaar aan een compleet nieuwe werking van z’n apparaat leren wennen? Liever wat stabiliteit, het echte leven is al rumoerig genoeg. Je zag met Windows 8 hoe mensen zo’n radicale interfaceverandering konden waarderen: niet. Win10 lijkt weer heel erg op 7. Na die misstap in 8 zijn ze gewoon weer terug gegaan naar het bekende.
Er zitten diverse beperkingen aan het gebruik van de jailbreak. Zo is het een 'semi-tethered jailbreak' en de jailbreak is er dus niet meer na een reboot.

Dus na een reboot van je apparaat is de jailbreak er dus niet meer? Kan iemand mij vertellen wat het jailbreaken van bijv een iphone dan voor eventuele voordelen heeft?
Als je hem reboot en terug aan je Mac hangt en de exploit draait is de jailbreak er weer. Flikkert ie uit terwijl je niet thuis bent dan is ‘t pech, maar men is al bezig met een computertje op credit card formaat die de exploit kan draaien voor je :P

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 11 november 2019 12:26]