Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Proximus verhoogt prijzen van combi-abonnementen op 1 januari

De Belgische provider Proximus voert begint volgend jaar een prijsverhoging door bij abonnementen die meerdere diensten combineren. Het gaat veelal om prijsverhogingen van 1 tot 2 euro per maand. Bij sommige oude abonnement is dat meer.

Prijslijst

Proximus noemt de komende prijsverhoging in een voetnoot op de pagina van bijvoorbeeld het Familus-abonnement. Daarin verwijst de provider naar de pagina met prijslijsten, waarop een document staat met de oude en nieuwe prijzen van de pakketten die veranderen.

Een Pack met internet en tv kost nu 59 euro per maand, dat wordt 60 euro. Datzelfde geldt voor het Minimus-abonnement zonder tv-extra's en mobiele abonnementen. Het maandbedrag van de Familus- en Tuttimus-abonnementen gaat omhoog van 69 euro naar 70,50 euro.

Proximus verhoogt ook de prijzen van abonnementen die tussen 2012 en 2016 zijn verkocht. Het maandbedrag van Internet Start + TV gaat van 52 euro omhoog naar 54 euro. Bij de combinatie van Internet Start met een telefoonaansluiting gaat de prijs van 52 euro naar 55 euro. De provider wijzigt de prijzen van zijn mobiele abonnementen niet.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

05-11-2019 • 20:35

117 Linkedin Google+

Submitter: frederikske

Reacties (117)

Wijzig sortering
Heeft iemand wel eens gekeken wat we grofweg 10 jaar geleden betaalde en of dat in lijn ligt met de inflatie?
Zo gaven Nederlanders in 2015 gemiddeld 25,77 euro per maand uit aan een abonnement met alleen internet. Wie nu een dergelijke aansluiting afneemt, betaalt per maand gemiddeld 33,07 euro. Dat is een stijging van 28 procent.
Bron: nieuws: Prijs per Mbit/s voor vast internet is in vier jaar gehalveerd
Ja, leuk. Maar, uiteindelijk boeit het vooral of het past in het budget.

Ik heb nu 50Mbit en voor mij past dat al tijden meer dan voldoende. Ik zoek niet meer snelheid, maar eerder een lagere prijs.
Die lagere prijs ga je niet terugvinden bij Proximus of Telenet.

Even een stappenplan naar wat je zoekt (als je normale noden hebt, dus geen exotische zenders ofzo):
- Scarlet Poco: Gewoon vast internet hebben aan laagste prijs maar er amper opzitten (al raad ik aan om eerder te kijken naar een goed GSM abonnement)
- EDPnet XS: alleen wonen, onbeperkt willen en weinig betalen. Grootste nadeel is misschien wel snelheid (in principe voldoende voor alleen te wonen) en een hoge activatiekost (modem + activatiekost)
- Telenet Basic: alleen of met meer wonen en je kunnen schikken aan 150GB/maand. Is een paar euro duurder dan EDPnet, maar je moet niet opdraaien voor de modem en is een pak sneller.
- Scarlet Trio: beste abo prijs voor internet + tv (+ vaste telefonie)
- Orange: voor als ADSL op niets trekt bij je thuis. Nadeel is verplicht een Orange GSM abo hebben (handig als je het al hebt, nutteloos als je pakweg al een GSM van het werk hebt).

Alle andere abonnementen zijn in mijn ogen van weinig waarde tenzij je echt iets doelbewust zoekt dat bij de andere niet te vinden is (zoals bijvoorbeeld satelliet voor internationale zenders, je FUP bij Scarlet niet aanziet als onbeperkt, kinderzenders die enkel bij een bepaalde zender te vinden zijn, combi packs met Netflix,...).

[Reactie gewijzigd door SMGGM op 5 november 2019 22:20]

Bij EDPnet kan je kiezen voor Installatie zonder modem, en vervolgens je eigen modem gebruiken, dus als je die al hebt is dat wat minder kosten.
En dat hoeft echt geen Fritzbox te zijn. Hoewel ze enkel fritzboxen valideren, lukt het ook met bvb een netgear modem/router

[Reactie gewijzigd door efari op 6 november 2019 09:36]

Met iets anders dan een gevalideerde modem wordt je snelheid wel verlaagd naar iets in de grootteorde van 6MBit/s.
Niet waar. Ik haal op Fiber XL met m’n netgear modem/router de volledige 250/30 waarvoor ik betaal.
(En ik had die toch al van vóór m’n verhuis, waar ik die gebruikte als 2de access point om de WiFi te versterken in de uithoeken van m’n huis)

[Reactie gewijzigd door efari op 6 november 2019 15:31]

Dan ben jij (zoals ik) één van de gelukkigen die een glasvezelverbinding hebben. En dat is zowieso een pak duurder dan een budget VDSL lijn. En qua routertolerantie zijn VDSL en fiber bij proximus een wereld van verschil. Aangezien dit topic over "budget" ging heb ik fiber even buiten beschouwing gelaten. Bij VDSL ga je, als je een niet goedgekeurde modem aan je telefoonlijn hangt, een zeer lage snelheid krijgen.

TL:DR: De uitleg van efari klopt enkel voor glasvezel bij proximus.
Interessant. Dat wist ik helemaal niet. Ty
True, maar dat wilt zeggen dat je voor een modem moet opdraaien en elke modem heeft zijn prijs. Afhankelijk van de prijs is het een investering die zich pas terugverdiend op lange termijn (vooral dan omdat bij praktisch elke andere operator de model inbegrepen is).
Stel dat je modem dus €50 kost en je kan je schikken met de 150GB van Telenet, dan is de aankoop van de modem pas terugverdiend op 17 maand (gezien Telenet Basic maar €3 duurder is). Je kan dan eerder overwegen Telenet Basic te nemen, is je verbinding sneller en moet je geen modem gaan zoeken. Voor vele een deal breaker als je er even bij nadenkt.
Mooi lijstje, maar je vergeet het interessante aanbod van Orange: https://www.orange.be/nl/producten-en-diensten/flybox
Werkt via 4G, maar werkt super stabiel.
15 euro voor 15GB/maand
20 euro voor 150GB/maand
De beste value for money die er is!
Ik ben ook niet op zoek naar meer snelheid. Daarom wijs ik ook op de stijging van 7,5% per jaar, die ik aan de hoge kant vind. (Zie ook mijn andere post)..... De bovenstaande quote is waar het mij om gaat: de stijging van 28%. De titel geeft niet goed weer wat ik eigenlijk wilde duidelijk maken.
Dan snap ik je post! Denken we het zelfde :)
Voor mij het zelfde, 50Mbit is snel genoeg, trouwens voor de meeste mensen is dat zo, veel stellen nemen geen eens meer een kind, en die dat wel nemen is vaak 1 genoeg voor ze.

Dus ja 50Mbit is meer dan genoeg voor zijn tweeën, en als je een gezinnetje heb, en dat is 1 en soms 2 kinderen tegenwoordig, is 100Mbit meer dan genoeg, maar het woord steeds duurder jaar, iedere jaar gaat de prijs omhoog, en ja je hebt internet nou eenmaal nodig tegenwoordig.
Ik vind die informatie heel dubieus.
Ik weet dat ik 10 jaar geleden gewoon ADSL had met bellen voor 25€/maand, en dat het nu onmogelijk is internet-only voor 33€ af te nemen. Dan wordt ook nog over gemiddeld gesproken. Terwijl goedkoopste al 42,50/maand is (KPN) en Ziggo begint bij 46,50 (toch de grote jongens die groot deel gemiddelde bepalen). Edit: ik zie nu dat T-mobile toch aan het stunten is met 30€/maand voor glasvezel. Wel enorme aansluitkosten. Die optie was er 2 jaar geleden niet toen ik XS4ALL na weer een prijsverhoging van 5€ heb opgezegd.
Dit gaat over Belgische providers. In Belgie heb je internet vanaf 23 eur/maand (scarlet)
Maar de link hierboven niet.
ok je hebt gelijk. Het draadje was wat te lang geworden voor me om te volgen dat het over het linkje ging en niet het artikel zelf.
Als je het bekijkt op bytes per maand per euro zijn de nieuwste abonnementen op dit moment 110% goedkoper dan 10 jaar terug. Inflatie niet meegerekend. Maar die is niet 110%.
110% goedkoper gaat niet. Dan krijg je geld toe.
bytes per maand per euro zijn de nieuwste abonnementen op dit moment 110% goedkoper dan 10 jaar terug.
Klinkt leuk, maar netto ga je er gewoon op achteruit per euro tegenover wat je ermee kan doen.

Die 110% verbleekt compleet tegenover de toename in de laatste 10 jaar betreft grootte van een gemiddelde webpagina (die is minstens verviervoudigd), standaard bitrate voor bijvoorbeeld videostreams, of de grootte van videogame-downloads (50GB is onderhand al vrij standaard, en 100+GB is ook al geen uitzondering meer).

Volgens mij zat ik 10 jaar geleden zonder problemen op desktop-sites te surfen via EDGE .. zo'n 192kbit/s. Wil ik nu niet proberen.

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 5 november 2019 22:22]

Je bedoelt wellicht dat het vroeger 110% duurder was dan nu? Dat is niet hetzelfde. Dat is namelijk 52% goedkoper nu dan vroeger.
110% goedkoper zou willen zeggen dat je geld toe krijgt.
In de afgelopen 10 jaar zouden de prijzen bijna 20% gestegen moeten zijn in België door inflatie.

Echter was 10 jaar geleden Proximus alleen het mobiel bellen en mobiel internet label. Dus geen vaste TV, vaste telefonie en vast internet, dat veranderde pas in 2014. De website uit 2009 had de tarieven in Flash staan en zijn nu dus niet te raadplegen (serversided welke niet meer beschikbaar is).

Ik vermoed echter dat de prijzen voor mobiel bellen daadwerkelijk goedkoper zijn geworden in de laatste 10 jaar, waarschijnlijk ook vast internet en vaste telefonie. Alleen TV lijkt me een stuk duur geworden. Dat is het perspectief vanuit NL, vanuit Belgie durf ik dat niet te zeggen. Wellicht dat een Belg die dat daadwerkelijk 10 jaar geleden afnam hier meer over zeggen.

Als we naar bv. XS4all kijken:
2009 ADSL 20down/2up koste €55/maand
2019 ADSL 50down/5up kost €46/maand

En als verschil dat we toen het duurste abo namen en nu het goedkoopste. Als je puur naar de goedkoopste abo's kijkt zijn de prijzen met 53% gestegen. En de duurste (internet) abo's met 25%. Echter is de internet snelheid 12,5x tot 25x sneller voor down en afhankelijk of je glasvezel kan krijgen 25x-100x sneller...
We hebben het over een prijsstijging van 2.5% (internet +tv) op abonnementen die bestaan sinds april 2012 dat is een stijging van 0.33% per jaar.
Ik betaal in België tegenwoordig 10€ per maand minder dan 10 jaar geleden voor de combinatie ongelimiteerd internet + tv. Hiervoor heb ik op 10 jaar tijd 2 maal van provider moeten switchen waarbij de laatste switch ruim 6 jaar geleden was.
Echter was 10 jaar geleden Proximus alleen het mobiel bellen en mobiel internet label. Dus geen vaste TV, vaste telefonie en vast internet, dat veranderde pas in 2014.

Een kleine nuance (doch geschiedkundig een tikje rijker) streelt het vetgedrukte ;) : vaste telefonie (Overheid --> RTT --> Belgacom --> Proximus) ;)

Wiki-referentie: In maart 2014 werd beslist om alle commerciële Belgacomproducten (televisie, internet, mobiele en vaste telefonie) vanaf het najaar onder de noemer van Proximus te brengen.

Dus het klopt -letterlijk- onder de noemer, maar het rommelt tegelijkertijd ergens boven de streep ... :*) ;)

Edit: Wiki-ref in de piste geworpen O-)

[Reactie gewijzigd door 1DMKIIN op 6 november 2019 00:57]

Inflatie hoeft niet altijd voor prijsstijgingen te zorgen. Dat is altijd mooi verkapt middel om de prijs te laten stijgen. Maar misschien is de apparatuur, procedures of het onderhoud stukken goedkoper geworden in die 10 jaar.
Kan haast niet anders dan dat de apparatuur goedkoper is geworden. Ga maar kijken naar computers en randapparatuur als netwerkkaarten; die zijn allemaal heel erg veel sneller geworden tegen volgens mij zelfs een lagere prijs.
Hogere winsten en salarissen voor het management moeten ergens van betaald worden natuurlijk :Y)
Ik heb eens gekeken naar mijn eigen kosten en inkomsten in begin 2010 en vergeleken met de situatie nu.

In 2010 betaalde ik 20 euro per maand voor internet, nu 35... 75% stijging.
Inkomsten (in zelfde periode van 10 jaar) zijn gestegen met 17%.

Als ik kijk naar recente prijsstijgingen voor internet, zie ik dat ze elk jaar met 7,5% verhogen.
Dit is véél hoger dan inflatie...

Als je veranderingen in prestaties (sneller internet) meeneemt, dan lijkt het dat prijzen dalen...
Pas als je naar de jaarlijkse prijsverhoging van een gelijkwaardig product kijkt, dan zie je de 7,5% stijging per jaar.... en dat is best pittig te noemen....

[Reactie gewijzigd door Boekenkaft op 5 november 2019 21:52]

En ziedaar het businessmodel: technologie wordt steeds goedkoper, dus ook bij stijgende Mb/s gaat de provider niet meer betalen.

Jij wel.
Rara, waar blijft het vrschil? 8-)
De provider betaald ook voor de hoeveelheid verkeer, en dat neemt nog steeds toe.
Ook voor de provider wordt verkeer steeds goedkoper hoor. Dat groeit gewoon mee met de behoefte en technologische ontwikkelingen.
Ik stel dan ook dat het verkeer toeneemt, niet dat de prijs per data hoeveelheid toeneemt.

Hoeveelheid dataverkeer groeit trouwens hard, ik denk zelf niet dat de prijs zoveel zakt dat de uiteindelijk kosten omlaag zijn gegaan.
In het artikel op Tweakers over t-Mobile stond hoeveel het verkeer over ams-ix ze kost. Dat is echt een stuk minder dan vroeger. De capaciteit van die kabels is ook duizelingwekkend hoog in vergelijking met vroeger.
Vroeger via je telefoon lijn verbrandde je misschien weleens 500MB per maand of zelfs een (paar) GB en tegenwoordig vaak ongeveer 300GB of wat meer als je veel streamt. Dat is een verbruik maal 300 ongeveer, maar die kabels kunnen makkelijk 1000x in capaciteit verhoogd zijn.
Ik doelde niet zozeer op heel erg vroeger, meer hoe het dataverkeer de afgelopen jaren is gegroeid en hoe het enorm blijft groeien. Wereldwijd internetverkeer zal meer dan verdrievoudigen naar 396 exabytes per maand in 2022, ten opzichte van 122 exabytes per maand in 2017 (dat is in 2022 dan ongeveer net zoveel als het gehele internet tot en met 2016 heeft verbruikt) Natuurlijk daalt de prijs door vooruitgang, maar of die zoveel daalt. De toename van streamen bijvoorbeeld is bijna explosief.
Daar zijn dan gelukkig weer de peering afspraken voor en verspreide servers van die diensten.
In 2007 begonnen met Proximus internet met TV, prijs 49 Euro per maand. Vanaf 1 januari kost het 60 Euro per maand, elk jaar is er wel wat bijgekomen. En dat met maar 1 decoder. Als er meerdere decoders afgenomen worden, moeten ze verplicht gehuurd worden, en die prijs is ook nog eens flink verhoogd geweest, waardoor het verschil nog groter zou zijn.

[Reactie gewijzigd door KrazyJay op 6 november 2019 08:00]

je kiest dan ook meteen voor de duurste DSL provider.
Ik kies daar niet voor. Het is de enige samen met Telenet die een eigen netwerk beheert, oftewel, waarbij de ISP niet afhankelijk is van een derde partij voor beheer van de infrastructuur met alle gevolgen van dien (vertraging, heen- en weerspel van verwijten bij problemen, etc.,) plus het is de enige samen met Telenet waarbij split billingovereenkomsten bestaan met werkgevers.
Ongeveer 10 jaar terug had ik in mijn woning een dxADSL-plus lijn en die had een prijs van €32,50 met bijkomend nog eens een kost van €6.25 voor de raw copper lijn van Belgacom. Al snel kwam er gelukkig ADSL2+ die de snelheid gevoelig verhoogde zonder de prijs sterk omhoog te duwen. Vandaag heb ik in diezelfde woning een EDPnet VDSL lijn en ik betaal vandaag €34.95 per maand zonder dat ik raw copper moet betalen voor onbeperkt internet op een 100/40 verbinding. Lagere totale kost dus en bijgevolg sterk onder inflatie gebleven. Ik geloof dat sinds de omschakeling naar EDPnet ik welgeteld 1 prijsstijging heb gekend van ongeveer €2,5.

Het is sowieso moeilijk om een vergelijking te maken met 10 jaar terug omdat de abbonementen zoveel anders zijn geworden.
Waarom zouden we überhaupt moeten kijken naar inflatie voor deze diensten.

Vooruit een deel zijn personeelskosten andere zijn netwerkkosten. Laat ik nu gokken dat voor de netwerkkosten de afgelopen 10 jaar alleen maar lager geworden zijn. Personeelskosten stijgen idd mee met inflatie.

Als je dus naar de prijs kijken moet je kijken welk deel van de kosten nu personeel, gebouwen enz zijn die onderdeel zijn van inflatie en welk deel dat niet is.

Maar je kan ook gewoon kijken naar de cijfers: https://datanews.knack.be...article-news-1492235.html

2019 2de kwartaal, omzet 2,76% lager 1,41 miljard
winst 477 miljoen (0,9% lager)

Ze verhogen prijzen dus puur om de winst op te krikken, met inflatie heeft dit weinig te maken.

Vergelijk even met kpn: https://www.rtlz.nl/beurs...-dalen-dividend-5g-huawei
omzet 2de kwartaal 1,4 miljard winst 89 miljoen.

Denk dat het wel duidelijk is proximus pakt in een kleiner landje dan Nederland een vergelijkbare omzet als kpn en daarom nog een veel hogere winst.

Ik concludeer daaruit dat de prijzen in België stukken hoger liggen dan in NL waardoor de omzet van proximus ook stukken hoger is per klant. De kosten in België zullen niet hoger zijn dan in NL, misschien zelfs lager waardoor proximus dus nog meer geld verdiend.
Ik zie niet in waarom netwerkkosten lager zouden zijn geworden. Je moet blijven investeren in dat netwerk om snelheidsverhogingen te kunnen doorvoeren, meer capaciteit te hebben en storingen te voorkomen.

En dat een prijsverhoging primair dient om de winst niet te doen dalen is algemeen geweten. Je zou kunnen zeggen dat zolang er winst gemaakt wordt er geen nood is aan een verhoging. Maar zo werkt de wereld niet.
Volgens mij is de hardware alleen maar goedkoper geworden, zeker als je inflatiecorrectie nog zou meerekenen. Ja je moet blijven investeren maar dat is altijd zo geweest. Je moet echter op hardware gebied niet steeds hogere bedragen betalen voor die hardware.
Er is 2% inflatie per jaar en de prijzen verhogen wel maar de lonen niet altijd.
Bij Telenet worden prijstijgingen verkocht aan de klanten onder het motto dat ze werken aan glasvezel in de toekomst, zoals de voorbije ''grote Netwerf actie'' die ze hebben gedaan.

Nuja ik heb Proximus en de stijging valt nog mee, met Tuttimus en 2 GSM abbo's ben ik nog steeds 15 euro goedkoper uit dan een vergelijkbare Wigo formule bij Telenet + ik heb 3TB limiet per maand ipv 750gb.
Tuttimus mag van mij nog 15 euro stijgen en dan nog zit ik pas aan de prijs van Telenet hun vergelijkbare formule. ( daarmee dat ik niet wil dat het 15 euro stijgt maar gewoon als voorbeeld :P )

Als ik ooit van Proximus zou afstappen dan zou het Orange zijn, zelfde netwerk als Telenet maar goedkoper, Telenet zelf heb ik 15 jaar bij gezeten maar de laatste jaren is het echt wel de pan uit daar met de prijzen.
Bij Telenet worden prijstijgingen verkocht aan de klanten onder het motto dat ze werken aan glasvezel in de toekomst, zoals de voorbije ''grote Netwerf actie'' die ze hebben gedaan.
En jij weet dat dat een leugen is?

Heb je de twee laatste jaarverslagen gelezen? Kan je aangeven waar ze daar liegen? Ik bedoel als je dat kan aangeven staat je argument morgenochtend op de voorpagina en zal het aandeel Telenet enorm kelderen. Je had met die kennis enorm veel geld kunnen verdienen!

Of je denkt met de onderbuik en weet niet waar je het over hebt. Kan ook.
Liegen is het niet maar er zijn wel enkele bedenkingen bij te maken.

Het is best wel zuur dat telenet vol glorie aankondigt 500miljoen op 5 jaar te investeren om jouw internet sneller te maken en dan krijg je als klant op voorhand al een stuk van de rekening gepresenteerd terwijl je nog jaren mocht wachten op resultaat.

Aan de andere kant zien we proximus 3 miljard investeren op 10jaar (3x zoveel dus) in glasvezel maar ligt de prijsverhoging van de proximusklant toch niet 3x zo hoog.

De echte reden lijkt me dan ook meer 'omdat we kunnen en het mooi willen verpakken' dan dat het echt nodig is.
Of dat een leugen is of niet kan ik als eindgebruiker niet weten, toen ik in 2018 een brief kreeg over een prijsverhoging was daar gewoon sprake van de grote netwerf actie en glasvezel etc en dat de prijzen omhoog gingen door de investering in hun netwerk, of dat ook zo was/is boeit me als eind klant niet en ik kan enkel maar lezen wat ze me stuurde.

Ik zeg nergens dat ze liegen ik zeg enkel dat ze prijsverhogingen altijd maar steken op hun '' future glasvezelnetwerk '' en die grote netwerf werken die ze de voorbije paar jaar continue hebben gedaan in veel steden.
Telenet aandelen hebben vorig jaar ongeveer 15% van de totale waarde uitgekeerd als dividend. Ze investeren nu meer dan vroeger maar de winstmarge heeft daar voorlopig echt niet onder te lijden.
In 2007 al ...
BRUSSEL - De Mechelse kabelgroep Telenet verhoogt haar schulden met 825miljoen, om 5 tot 8euro per aandeel te kunnen uitkeren aan haar aandeelhouders.

Telenet heeft vandaag ruim 100miljoen aandelen uitstaan, maar de verwachting is dat de aandeelhouders op korte termijn 10miljoen warrants zullen uitoefenen, waardoor er 113miljoen aandelen in omloop zouden komen. Dat betekent dat Telenet mikt op een totale cash-uitkering van 560 à 900miljoen euro. Dat zal gebeuren in de vorm van een kapitaalvermindering, waarvoor nog de formele toestemming vereist is van de schuldeisers en van de aandeelhouders, op een buitengewone algemene vergadering. Telenet verwacht de uitkering in het vierde trimester te zullen doen. Op een kapitaaluitkering wordt geen roerende voorheffing afgehouden.
waar zegt hij dat het een leugen is?
Het punt is dat het gewoon onzin is om dit als verkooppraatje te gebruiken: De klant boeit dit niet. Een prijsstijging is een prijsstijging. Het is niet de klant zijn probleem dat ze blijkbaar nu al willen kassen op een investering die nog gemaakt moet worden. Er zou al altijd een buffer moeten geweest zijn voor investeringen en verder is er zoiets als investeringskrediet. Het hele doel van dergelijke investeringen is zodat ze later winst kunnen maken.Niet om nu klanten die een voordeel niet hebben te laten betalen voor een voordeel waar klanten in de toekomst ook gewoon moeten betalen.
Het is geen excuus voor overmatige prijs.
Ik zit bij Orange en zou nooit meer terug keren naar Proximus en ook niet meer naar Telenet.
Waar ik nu woon heb ik maar de keuze voor Orange en Telenet.
Proximus hun maximum snelheid is 10 mbps en 0.5 mbps upload.
Daar ga ik heus geen 70 euro voor betalen.
De techniek bij Proximus is idd een nadeel als je te ver woont van de ROP in de straat, ik haal 100 down en bijna 20 up en dat is het limiet van de formule die ze aanbieden dus ik zit gelukkig goed en die snelheden zijn snel zat om te gamen of de gemiddelde patch te downloaden.

Als wij hier binnen 2 jaar gaan verhuizen dan ligt er ook Proximus glasvezel in het nieuwe gebouw dus dan gaat het nog eens maal 3 qua snelheden voor dezelfde prijs.
Tevreden van Orange? Wij gaan verhuizen naar woning waar Proximus niet mogelijk is. Dus kunnen we maar kiezen tussen Telenet of orange we lezen toch veel klachten over orange
Ik ben relatief tevreden laten we zeggen, de decorder loopt wel af en toe vast.
Die maakt ook enorm wat lawaai ( die harde schijf die als een gek tekeer gaat )
Voor de rest is tv kijken goed, zelfde als bij Telenet.
Maar er zou wel een nieuwe decoder mogen komen.
De menu van de decoder is wel basic, het doet wat het moet doen.

Orange heeft wel geen extra tv kanalen zoals bij Proximus of Telenet.
Maar ik heb vernomen dat ze bezig zijn voor de jupiler pro league rechten te kunnen kopen.
Elevensport zit wel in het abbonement inbegrepen ( mocht je voetbal liefhebber zijn kan je spaans en franse kijken, ook NBA NFL etc.
Er zijn ook 2 +18 kanalen.

Over internet dan, ik heb eigenlijk geen klagen.
Altijd stabiele connectie in game, updates downloaden gaat vlot aan 100 mbps.
Op steam haal ik soms 130 mbps.
De afgelopen tijd waren er wel veel pannes bij Orange, heeft wel wat plat gelegen.
Voor de rest is het ook 750 gb in de piekuren en gratis in de dal uren, zelfde als van Telenet.
Zelf heb ik er een eigen router achter hangen voor te gamen.

Gsm dan, wij hebben koala 20 euro.
Dat is onbeperkt bellen en 8 gb mobiele data en onbeperkt smsen sturen.
Wij zijn zeer tevreden dat er geen vaste telefoon meer is en hebben bijna altijd overal dekking.
We hebben al altijd bij Orange gezeten met onze gsm en zijn daar zeer tevreden van.

Orange is trouwens ook bezig met glasvezel.
https://www.orange.be/nl/glasvezel

Is momenteel enkel in Genk.


Mocht je nog vragen hebben stuur maar.

[Reactie gewijzigd door KBE91 op 5 november 2019 23:22]

Zelfde ervaring. Orange is een verademing ivm TN.
Je zit op de kabel van telenet als je orange neemt dus evenveel of even weinig storingen. Ik ben sinds een half jaar overgestapt en heb tot hiertoe echt niks van problemen ondervonden. De digicorder van orange vind ik aangenamer werken dan die van telenet, ook geen lawaai hier dus misschien andere versie gekregen dan kbe91.
Exact dezelfde situatie. 11 jaar bij Telenet en na hun aankondiging over prijsstijgingen in de zomer vorig jaar heb ik besloten over te stappen. Wij zijn dan van Telenet naar Proximus gegaan waar wij miserie hadden door een slechte verbinding in de straat, vervolgens naar Orange. Bij Orange zitten we nu heel goed. Wij betalen nu 102 euro per maand voor onbeperkt vast internet aan 100mbps, 2 mobiele abonnementen waarvan beiden met onbeperkt bellen, 1 met 4GB mobiele data en het ander 20GB en dan nog digitale TV met voetbal uit de Bundesliga, Liga en Serie A. Voor deze bundel zijn we bij Telenet zo'n 150 euro kwijt?

Bovendien had Telenet onze lijn gesaboteerd en hadden we 3 weken lang geen vast internet via Orange. Hier zou een pano over moeten worden gemaakt.
"Bovendien had Telenet onze lijn gesaboteerd en hadden we 3 weken lang geen vast internet via Orange. Hier zou een pano over moeten worden gemaakt."

Vertel ons meer aub. Ben oprecht benieuwd naar het verhaal hierachter.
Wij zijn in augustus 2018 van Telenet overgestapt naar Orange, na 11 jaar bij Telenet te hebben gezeten en een gemiddeld maandelijkse factuur van 115-120 euro. Toen wij bij Orange waren hadden wij vanaf de derde dag problemen nl. geen internet, geen tv, niets. Wij hebben dan Orange gevraagd langs te komen om het probleem op te lossen. Toen ze hier waren lieten ze weten dat er geen enkel probleem is met onze verbinding en apparatuur, alles was in orde. Het probleem was dat er gewoon geen signaal binnen kwam en dat onze specifieke verbinding dus extern werd uitgeschakeld. De Orange technieker stelde vervolgens voor Telenet techniekers op te sturen om onze verbinding in de straat te controleren, maar elke andere Telenet klant in onze straat had toegang tot zijn diensten en dus wist ik dat er iets niet klopte. Ik heb dan een week gewacht tot de ingeplande interventie van Telenet, maar dan belden ze af en meldden ze mij dat ze pas de week daarop konden komen. Ik ben 11 jaar klant geweest bij Telenet en ze waren altijd heel snel om problemen op te lossen, maar deze keer niet. Vervolgens heb ik meermaals Orange gecontacteerd om een oplossing te vinden, na vele gesprekken met techniekers en mensen in het management lieten ze weten dat dit heel vaak voorkomt bij klanten die van Telenet zijn overgestapt en ze lieten duidelijk weten dat dit sabotage was zonder het woord expliciet uit te spreken. Ik had al mijn vermoedens gezien als je iets van technologie kent je toch al het een en ander kan controleren.

Vervolgens heb ik druk gezet bij Telenet met als gevolg dat mijn verbinding weer open werd gezet en ik weer gebruik kon maken van mijn vaste diensten. Telenet hoopt duidelijk op deze manier dat klanten die hen verlieten weer aan te trekken, maar het enige waar ze in geslaagd hebben is het garanderen dat ik nooit meer klant zal zijn bij hen.

Als je wat opzoekwerk doet zal je veel mensen hierover horen klagen, en Orange doet er maar niets aan.
Welk tuttimus abo heb je dan? Ik bereken net effe de prijs via hun website en kom op 131€ per maand (tuttimus + 2 gsm abo’s met elk 10Gb data). Voor mijn wigo betaal ik welgeteld 127€, krijg ik 5 gsm nrs en 25Gb data (In een pot). De downloadlimiet van 750Gb is onzin, dat gebruik is enkel in de uren tussen 12 en 24uur. Grote downloads zoals games kan je perfect plannen buiten deze uren. Ik heb deze maand al 1,4Tb binnengetrokken en surf nog steeds op volle snelheid. Die snelheid is trouwens 300Mbps wat me in de praktijk 31Mb/s oplevert.... dat heb je nergens bij Proximus.
Ik heb Tuttimus met 2 Mobilus S abbo's , maar dankzij een toenmalige actie is dat 5gb mobiele data ipv 3gb die normaal bij een Mobilus S in Tuttimus zit.
Anyway vorig jaar tijdens hun eindejaarsactie op ingetekend voor 97.50 euro dus gaat nu naar 99 Euro voor mij.

De download limiet is geen bullshit en weldegelijk bestaand, zoals je zegt tussen 12u en 24u overdag, heb ik met de 3TB bij Proximus nu geen last van, jij ook niet als je daarbuiten alles verstookt maar dat betekend niet dat de datalimiet van 750gb '' onzin '' is want hij bestaat wel degelijk.

300Mbps boeit me geen reet, ik game enkel en trek af en toe een patch binnen van een paar gb op WoW of een Steam game, dat lukt aan 10Mb/s ook meer dan vlot genoeg.
Ik betaal, bij Proximus 103,24€..
Internet, tv, vaste lijn en vast ip (voor werk).
Mijn beide gsmabo’s zijn bij Orange. Had Orange vast ip’s gehad vr internet was ik weg bij Proximus en bespaar ik 70€ op vast internet en tv
Fijn dat jij minder betaalt, maar je kan het toch niet echt vergelijken vind ik. 2 abo’s met 5 gig data tegen 5 abo’s die elk 5 gig mogen gebruiken, dat op zich is de meerprijs al waard. Komt er de snelheid nog bij... die is wat mij betreft wel belangrijk en drie keer sneller is dus top voor een vergelijkbare prijs.

De downloadlimiet klopt, maar met een minimum aan instellingen (of planning) heb ik ook 3Tb.
Als Belg zou ik echt huilend in een hoekje gaan liggen als ik prijzen en snelheden van de Noorderburen zou gaan vergelijken. Ongelooflijk dat een paar km daarin zo ontzettend veel verschil maakt.
Dat doen we, en we betalen verder....
ik zit al jaren bij Telenet, en heb me voorgenomen om bij de volgende prijsaanpassing op te zeggen en om te schakelen op Orange.
Wat houdt u nu eigenlijk tegen? Ik ben stelselmatig alle vrienden en familie naar Orange aan het duwen. Op een weekske ben je over, modem los laten draaien, simswap en ge zijt klaar.

Uw factuur ziet er nu wa meer oranje uit en ge gebruikt hetzelfde netwerk.

Ok fair enough, den digibox van Tnet is wel wa sneller en doet zelf Netflix en Youtube, da doen ze goed.

Telenet? 95 eur. (Telefoon vast, mobiel X aantal belminuten, tv en internet).
Orange, onbeperkt bellen gsm Koala, internet en Digitale TV. 69 EUR.

Net nog iemand overhaald, en daar zit gene vriendenactie op ofzo hoor, gewoon: besparen.

Easiest money ever.

[Reactie gewijzigd door HyperBart op 5 november 2019 23:03]

Kan je die router van Orange eigenlijk in een modus zetten zodat je het publiek IP op je eigen router/firewall daarna kan hebben? Zodat je geen onzin hebt met dubbele NAT'ing & what not?

Telenet heeft daar een modem only (emta) voor.
Bij Proximus zet je de PPPoE aanmelding af in de bbox en vul je die in op je eigen router.

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 6 november 2019 00:41]

Dat kan. Even opzoeken op het net hoe je in de instellingen komt. Dan bridgen dacht ik en je hebt ahw modem only. Werkt zo al jaren bij mij zonder problemen.
Instellingen vind je terug op het adres: 192.168.0.1. Username is standaard admin, paswoord is initieel hetzelfde als je WiFi-paswoord :)

Zelf wist ik niet dat dit mogelijk was, de Orangemodem bridgen.
Ik heb het ooit geprobeerd bij Orange. Klantendienst en service is vreselijk.
Duurde meer dan een maand na aanvraag voor ik eindelijk iets te horen kreeg van hun, heb toen uiteindelijk een modem gekregen en geactiveerd.
Heeft geen enkele dag normaal gewerkt. Ik had snelheidsterugval tot 1-2 Mbit die ik bij Telenet niet had. Onderzoek gestart bij Telenet, die hebben alles uitgemeten en de lijn was compleet stabiel.
Aansluitpunten werden vervangen intern, geen resultaat. Modem wouden ze niet vervangen, want zou niets mis mee zijn.

Uiteindelijk 3 maanden geduld gehad, hebben het nooit kunnen oplossen. Uit pure miserie terug naar Telenet gegaan, daar werkt het tenminste en hun klantendienst is een pak beter.

Ik hoop echt dat je nooit geen issues met Orange gaat hebben, want je krijgt ze gewoon niet opgelost.
Iets met peanuts en monkeys.

Daarnaast, iets meer on topic, Proximus is goed bezig met de prijzen omhoog te jagen... Telenet heeft ze ook nog maar net opgeslagen, zal niet lang duren voor ze ze opnieuw opslaan.
Ik deel die ervaring niet, had een klein issue'ke met mijn digibox een jaartje geleden, installateur is gekomen en digibox is vervangen. Klaar.
Ik heb ook een jaartje Orange gehad. Geen gigantische problemen, wel enkele opmerkingen:
-De modem loopt 'vaak' eens vast. Dat probleem heb ik bij Telenet nooit.
-De Digibox is echt traag als je ze vergelijkt. Je raakt er wel aan gewend, maar het is toch net niet en soms wat frustraties (gewoon zappen gaat bijvoorbeeld trager)
-Klantendienst is zeker niet zo responsief als die van Telenet (gelukkig wel véél beter dan van Proximus)
-Die digibox is niet écht 'digi', toen ik klant was kon je geen TV terugkijken of films opvragen, ook Youtube of Netflix behoort niet tot de mogelijkheden.

Telenet is soms wel degelijk goedkoper dan Orange.
Voorbeeld: Wij willen vast internet, digitale TV en 2 GSM abbo's met ongelimiteerde belminuten en waarvan 1 abbo minstens 2 GB internet heeft.

Orange: Trio Love + 2 Koala abbo's: 89 euro per maand
Telenet: Wigo S tot 2 simkaarten: 84,55 euro per maand

Ik ben dus overgeschakeld naar Telenet Wigo S, goedkoper én overall een beter product.

[Reactie gewijzigd door Carharttguy op 6 november 2019 10:39]

De digibox is trager dan die van Telenet, maar niet storend. Zap jij zo veel zo snel?

Een digibox moet imho ook niet meer doen dan alleen maar TV kijken. Ik zal zelf wel kijken en zorgen voor Netflix en Youtube, al die bloating en nog erger, de data die Telenet daar over vergaart. Ik ben er geen fan van.

Je hebt ook een punt dat bij combi-deals voor meerdere gezinsleden het voordeliger kan zijn, maar ook wel eerlijk zijn, Wigo S heeft datalimiet voor het internet thuis.
Wigo S datavolume 200GB per maand...
Dus? Ik kom daar ruimschoots mee toe. Nochtans een gezin van 4. Kleine kinderen kijken wat Youtube, en wij als ouders the usual. Ik ben wel geen gamer. Als ik hoor hoe groot die games tegenwoordig zijn kan ik me voorstellen dat dit soms wat krap zou kunnen zijn.
Dus vergelijk je een beetje appelen en peren. Ik heb zelf orange + tv + gsm (dolfijn) en betaal 65€ per maand. Ongelimiteerde belminuten gebruik je dat echt?
Ik heb dat zeker niet nodig, maar ze hebben het goed gezien. Dolfijn is amper 150 belminuten, dat is 5 minuten per dag, daar zit ik wel over. En het volgende is onmiddellijk ongelimiteerd. Er is geen tussenweg.
Waarom orange als je hetzelfde krijgt bij scarlet voor 40+18 euro?
Dat niet alleen wat denk je van die domme limieten op je internet abbonement als je er overgaat kan je niks meer of je moet flink bij betalen.
Tja, blijf niet bij Telenet en je hebt geen limieten. Dat argument gaat ook al even niet meer op maar blijft hardnekkig rondspoken in Nederland.
Ligt volledig aan de Belgen zelf. Erg veel mensen blijven kiezen voor de twee grote providers terwijl er goede prijzen te krijgen zijn bij Scarlet, EDPnet etc. Toch blijft iedereen zagen over Telenet en Proximus zonder verder te kijken. Overigens is de situatie in Nederland niet veel beter, veel kleine providers zijn de nek omgedraaid door KPN. Tien jaar geleden kon je internet krijgen voor een tientje per maand, die tijd is al lang voorbij.
Ik zat bij Scarlet voor ze door Proximus overgenomen werden, toen waren ze goedkoper en hadden een redelijke FUP. Na de overname werd het ge-Proximus-eerd. Misschien dat het ondertussen weer verbeterd is, geen idee, maar sindsdien ben ik gewoon een blije EDPnet klant (haal hier mooi 95/30 op hun VDSL en nog nooit gemekker gehad over traffic hoewel ik maandelijks gemiddeld aan zo'n 2.26TB zit met meerdere uitschieters van 3TB en 1 keer 4TB).
Ik heb momenteel Scarlet geen enkel probleem mee, tv is degelijk, mindere kwaliteit dan Telenet, internet is voldoende voor mij, enkel gebruik voor Netflix, Xbox, enzo en vaste telefoon is ook handig.
Deze belg lacht er eens goed mee. Gelukkige EDPnet klant hier. Daarnaast vergeten velen in Nederland blijkbaar ook hoeveel geluk zij hebben want er zijn veel meer landen waar het nog slechter is gesteld dan in België dan waar het beter is gesteld met de kost van vast internet.
Tsja, er zijn ook landen waar het veel beter is gesteld en men voor bijvoorbeeld 45,- 10gbps up/down heeft met vaste telefonie en een paar honderd TV kanalen.
En waar je voor een krop sla in de supermarkt dan weer EUR 7,- moet neertellen.

Sorry, kon het niet laten, ik herinner me waar jij woont ;)
Je overdrijft ;)

Ja het leven hier is duur, maar ik heb nog nooit 7,- voor een krop sla betaald. (En duur is relatief, met hetzelfde werk is de koopkracht hier veel beter dan in Nederland, en des te verwonderlijker dat iets als snel internet hier alsnog goedkoper is)

https://www.coopathome.ch/de/supermarkt/früchte-gemüse/salate/c/m_0050
Ik betaal een paar keer per jaar met liefde wat meer. Het uitzicht maakt erg veel goed :)

Overigens doet T-Mobile ook wel eea: EUR 25,- voor 1 Gbps (down + up).
Kom lekker vast hierheen, nog plek en werk genoeg :)
Ik heb daar al vaak over nagedacht... Er zijn nog wat zaken die ons hier houden, maar ik zou er heel erg makkelijk kunnen wennen denk ik.
Belgische providers zijn koplopers met IPv6. _/-\o_
Geen idee hoe ik met EDPnet goedkoper zou uitkomen. Als je enkel internet wil misschien wel.
Maar in combi met digitale TV en bijvoorbeeld 2 unlimited belminuten SIM kaarten?
Ik zou als Nederlander beginnen huilen als ik de woning prijzen zou gaan vergelijken
Of de gezondheidszorgprijzen. Misschien borrelpraat, maar ik dacht dat dat bij jullie ook schappelijker was?
Offtopic, maar dat valt reuze mee. In Nederland betalen we de basiszorg via de zorgverzekering en eventueel extra voor aanvullende verzekering. In België wordt dat al van het brutoloon afgetrokken, en betaal je mogelijk nog een klein bedrag zelf voor een aanvullende verzekering. Het lijkt daarom heel goedkoop, maar je betaalt er dus op een andere manier voor. Daarnaast mogen artsen zelf hun tarief vaststellen en hebben ze vaak geen overeenkomst met de zorgverzekeraar. Voordeel is dat je vaak snel en ook in het weekend/avond terecht kan, maar de extra kosten die boven het vastgestelde tarief van de zorgverzekeraar vallen mag je zelf aftikken, en dat kan soms aardig oplopen. Ook zijn medicijnen vaak duurder in België dan in Nederland. (Bron, Belgische collega)
heb je al eens goed op je loonstrook gekeken ?

Wij betalen samen, eigen zaak, bijna 10.000 per jaar aan zorgkostenverzekering en Zvw.
Dan heb ik de eigen bijdrage en eigen risico niet eens meegerekend.

Die 2 euro extra voor internet/TV....tja

[Reactie gewijzigd door Boris69 op 6 november 2019 09:00]

Het is geen wedstrijdje verpissen eh. Het gaat hier over internet. Dat is de topic. Met een opmerking als deze lijkt het alsof je je aangevallen voelt, wat heel vreemd zou zijn.
Maar hij heeft wel een punt: je kunt wel klagen over internetprijzen, maar aan het eind van de dag heb ik liever een *eigen* dak boven mijn hoofd en de gezondheidszorg die ik nodig heb dan internet. Dus als ik (en ik ben trouwens Nederlander!) zou moeten kiezen, zou ik liever die basisbehoeften betaalbaar zien dan internet.
Die prijsstijgingen zijn zeker hoger dan de 'inflatie'. Dit kan je nu eenmaal doen als je een echt duopolie hebt samen met Telenet.

Aangezien het 'internet' nu zo belangrijk is geworden de dag vandaag, kunnen ze dit ieder halfjaar opnieuw doen. Ik verwacht een prijsstijging van Telenet binnen de eerste 3 maand.

Veelal worden die prijsstijgingen onder het mom van 'investeren in onze apparatuur' verkocht aan de klanten.
Zoals een Rockefeller ooit zei: 'competition is for losers, monopolists win.'
Dit is de eerste keer dat proximus de prijs van bestaande abonnementen aanpast sinds 2012. Een internet + tv abo gaat van € 59 naar € 60.5 Een stijging van 2.5% op ruim 7 jaar is echt minder dan de inflatie over die periode.
Telenet heeft de afgelopen jaren wel regelmatig prijsverhogingen doorgevoerd die alles samen wel (veel) hoger liggen.
Het stoort me ook enorm dat Proximus en Telenet steeds adverteren met lagere prijzen die dan enkel de eerste drie maanden gelden. Je kiest toch geen provider op basis van een eenmalige korting van ocharme 50 € als je daarna 10 jaar klant blijft...
Bedoel je nu dat advertenties dienen om klanten te lokken en niet altijd de waarheid verkondigen? :X
Daar draait reclame nu eenmaal om... :9
Stap je toch elk jaar opnieuw over. Heb je elk jaar die promotie.
Voor mij wordt dit de eerste prijsverhoging sinds 2013.
Ik hoop voor mezelf dat de prijs het enige is dat veranderd, als ze mijn gratis mobiele data afnemen dan kost mij dat per maand veel meer dan de aangekondigde prijsverhoging.

Momenteel betaal ik al jaren minder dan € 61 per maand voor internet + tv + mobiele telefonie en data. Dat zou dan nu € 62.50 worden.
Internet is al jaren een 100/10 verbinding zonder effectieve datalimiet, Tv is inclusief replay functie voor alle programma's van de afgelopen 7 dagen en meer zenders dan bv scarlet. Ik moet wel toegeven dat de mobiele data wel redelijk beperkt is met 500MB, maar overal waar ik regelmatig ben heb ik wifi dus voor mij is het ruim voldoende.