Gebruik van dab+-radio’s in Vlaanderen is in het afgelopen jaar verdrievoudigd

In Vlaanderen bezit 16 procent van de bevolking een toestel dat geschikt is om dab+-uitzendingen te ontvangen. Nog eens 12 procent overweegt de aanschaf van een dab+-apparaat. Daarnaast wordt in Vlaanderen drie keer zo vaak naar dab+ geluisterd als een jaar geleden.

Dit blijkt uit cijfers van marktvorser Ipsos in opdracht van de Vlaamse overheid, meldt VRT. Uit het onderzoek komt naar voren dat Vlamingen intussen voor 26 procent van de totale radioluistertijd een vorm van digitale radio gebruiken. Internetradio is goed voor 12 procentpunt, net als bij het vorige marktonderzoek van Ipsos in november 2018. Grote stijger is dab+-radio, dat zijn populariteit in een jaar zag verdrievoudigen van 3 naar 9 procent van de totale radioluistertijd. Naar radio luisteren via een digitale televisie daalde licht van 6 naar 5 procent.

Ipsos becijferde verder dat er in België inmiddels meer dan 841.000 dab+-apparaten zijn verkocht, dab+-autoradio’s inbegrepen. In juni 2018 stond de teller op ruim 540.000 toestellen. Autofabrikanten zijn vanaf december 2020 overigens verplicht om hun auto's standaard met een dab+-ontvanger uit te rusten. Op dit moment beschikt ongeveer 39 procent van de verkochte auto’s over dab+.

In Vlaanderen is maandag de Week van de Digitale Radio van start gegaan. Tijdens deze week houden radiozenders verschillende campagnes en acties om de voordelen van dab+ in de kijker te zetten.

In Vlaanderen zijn de meeste publieke en commerciële radiostations inmiddels gratis te beluisteren via dab+. Een greep uit het aanbod: VRT NWS, Studio Brussel, Radio 1, Radio 2 (Antwerpen, Limburg, Oost-Vlaanderen, West-Vlaanderen, Vlaams-Brabant), VRBO, VRBO Evergreen, TOPradio, Roxx, Radio Maria, Qmusic, Qmusic Non Stop, Nostalgie, MNM, MNM Hits, Klara, Klara Continuo, Joe, Joe 70’s, Joe 80’s en Family Radio.

Door Michel van der Ven

Nieuwsredacteur

04-11-2019 • 10:13

174 Linkedin

Submitter: Mylan Piron

Reacties (174)

174
168
48
5
0
100
Wijzig sortering
Ik heb ook DAB+ in mijn nieuwe auto en na 2 weken was ik zo klaar met het systeem dat ik lekker terug ben naar de FM (als ik geen Spotify luister).

- FM schakelt veel sneller van zender
- FM heeft meer zenders
- FM heeft amper tot geen 'dode plekken'. Een ritje van 11 KM levert mij 3 keer geen bereik op met DAB+. En dat is in de Randstad, dus niet afgelegen.
- FM heeft een prima geluidskwaliteit, ik hoor geen noemenswaardig verschil.
- FM geluidsniveau is vele malen hoger dan van DAB+. Radio moet minstens 10 punten harder bij DAB+.

Dat fabrikanten verplicht worden is ook absurd. Veiligheidssystemen begrijp ik, al zou elke fabrikant die eigenlijk vrijwillig moeten adopteren. Maar iets nietszeggend als het audio systeem, waarom maakt Brussel zich daar druk om? Belachelijk. In dat opzicht is het wel te snappen dat de UK er uit wil.
Ik heb zelf een auto uit 2015 met DAB+ en herken jouw problemen eigenlijk niet. Het overschakelen van zenders gaat vlot en de geluidskwaliteit is bij de meeste zenders top*. Ik woon zelf ook in de Randstad en ervaar geen dode plekken, met een enkele tunnel uitgezonderd.

Verder begrijp ik niet waarom je van mening bent dat FM meer zenders heeft.
Op DAB+ heb je (in de randstad iig)
5x publieke zenders, die elk nog een tweede subkanaal hebben = 10
9x commerciële zenders die elk nog een tweede subkanaal hebben (al dan niet in gebruik door een derde) = 18
Daarnaast zijn de regionale omroepen en enkele lokale omroepen vertegenwoordigd (ik ontvang er denk ik een stuk of 10)
Dus zo al 38 kanalen die te ontvangen zijn. Verder is er nog veel ruimte onbenut, dus potentie om te groeien. Goed, met FM kom je ook een heel eind in de richting van 30 denk ik, maar de band zit verder vol (tenzij de overheid ruimte onder de 87,5 of boven de 108MHz gaan vrijgeven, alleen kunnen de radio's daar dan weer niet mee omgaan).

Als je problemen blijft ervaren is het misschien raadzaam om dit aan te geven bij de dealer. Wellicht is de antenne niet goed aangesloten of is er een software update nodig van het systeem.

*Enkele zenders zenden uit in een lagere bitrate en dat hoor je dan wel. Maar bij de grote zenders (publiek en commercieel) is de geluidskwaliteit naar mijn mening top.

edit2: overigens moet je bij de meeste systemen "handmatig" de zenderlijst updaten om nieuwe zenders te kunnen zien.

edit:Om nog enigszins ontopic te gaan: ik denk dat het gebruik van DAB+ (ook in Nederland) alleen maar zal toenemen, met de plannen van onze overheden om de FM langzaamaan uit te gaan zetten.

[Reactie gewijzigd door Gitarist op 4 november 2019 10:59]

Ik herken het wegvallen van het signaal alleen bij bepaalde radiostations. Blijkbaar hebben niet alle stations dezelfde dekking. Zijn radiostations zelf verantwoordelijk voor hun zendmasten dat hier een verschil in zit?
Nee, radiozenders zijn niet zelf verantwoordelijk voor het "in de lucht houden" van hun signaal. Ze huren dat extern in (er zijn enkele spelers in Nederland).

Niet elk frequentiekavel heeft dezelfde dekking. Zo hebben over het algemeen de publieke zenders een betere dekking dan de commerciëlen.

Wel hebben ze zich te houden aan strenge regels van de overheid m.b.t. vermogen en richtingsdiagram en natuurlijk de hoogte van de mast. Ik weet niet wat de situatie in Vlaanderen is, maar ik vermoed dat dat niet veel anders zal zijn dan in Nederland.
In Vlaanderen is dat hoofdzakelijk Norkring die broadcasting verzorgt.
Is dat ondertussen niet het Nederlandse Broadcast Partners ?
Ik denk van niet, maar sluit het niet uit ;)
Hier maakt de vrt gebruik van in vlaanderen. Norkring is voor de commerciele dab zenders.
Ik heb in mijn regio (Noord Nederland) niet zo heel veel last van wegvallende zenders. Wat ik wel irritant vind is dat er regelmatig een soort "hick-up" voorkomt, waarbij de muziek/woord/reclame terugspringt naar een paar seconden daarvoor, zodat je een gedeeltelijke herhaling hoort.
Ik herken het probleem ook. Van het wegvallen van de radio op DAB+.

In mijn oude auto had ik een kenwood radio. En in mijn nieuwe auto een Lexus heb ik precies de zelfde problemen. Voor mij geen DAB+ meer.

[Reactie gewijzigd door TheDudez op 4 november 2019 11:04]

Jammer dat er kennelijk zo veel mensen zijn die problemen ervaren.

Ik ben zelf eigenlijk vanaf dag 1 enthousiast, met name vanwege het brede(re) zenderaanbod en de betere (vind ik) geluidskwaliteit en ik niet continu alles vanaf m'n telefoon wil streamen.
DAB lost voor de meeste gebruikers geen enkel probleem op.

Ik ervaar dat trage ook op mijn JVC Dab radio. Wat voor apparaat heb jij?

Ik vind de bediening ook draconisch. Even een zender zoeken? Dan heb ik de handleiding nodig.
Het klinkt alsof jij gewoon een waardeloos apparaat hebt. De geluidskwaliteit van DAB+ is top. Eindelijk af van dat waardeloze geluid en dat gekraak. Dat probleem lost het op voor mij
Het geluid van DAB+ is goed, maar dat vond ik van FM ook. Het probleem met radio (in de auto) zit 'm niet in de ontvangstkwaliteit van FM. Die is al HIFI.

De beperkingen zijn:
- slechte akoestiek van de auto
- bandengeluid
- windgeruis
- overdadige compressie door de uitzender
- clipping van de muziek in de opnamestudio

Al deze zaken los je niet op met DAB+. En dan is er nog maar bitter weinig verschil tussen FM en DAB+.

Wat ik er voor terug krijg: een systeem dan niet door stervelingen bediend kan worden en zeer traag is. Ik ben voor vooruitgang, maar ervaar DAB+ als een stap terug.
Ik heb nog geen ervaring met DAB of DAB+, maar ik veronderstel dat de geluidskwaliteit (bitrate) gelijkaardig is aan Bluetooth audio?
Ik luister namelijk heeel zelden FM, gewoon omdat ik vind dat de liedjes niet tot hun recht komen door het beperkte frequentiebereik. De bassen zijn zo goed als afwezig, de highs te flets. Wat dan met BT audio niet het geval is. (Dit op elke (auto)radio trouwens, dus het ligt wel degelijk aan FM)

Vandaar dat ik hoop dat DAB+ betere kwaliteit zal leveren dan FM

[Reactie gewijzigd door efari op 4 november 2019 14:42]

FM radio is gewoon hifi-kwaliteit geluid. Is dat geluid volgens jou niet goed, dan mankeert er iets aan je radio.

https://www.rotterdamsrad...en-elektronica/dab-radio/

"DAB is de afkorting van Digital Audio Broadcasting, digitale radio. DAB-radio is een digitaal radiosysteem dat bedoeld is om naast de reguliere FM uitzendingen te gebruiken. De geluidskwaliteit is niet per definitie beter dan FM."
lees je even mee?
ik zei dat ik het verschil tussen FM en BT hoor op élke radio, dan wel autoradio. dus daar ligt het echt niet aan.
Je weet nu in elk geval dat "DAB+" iets anders is dan "BT".
En dat DAB+ niet altijd beter is dan FM, door de lage bitrate van DAB+.

Verder is een goede FM ontvanger gewoon Hifi, dus als jij in de auto een betere geluidskwaliteit meent te horen met BT dan heeft dat niets te maken met de kwaliteit van FM.

Veel radiostations passen afschuwelijke compressie methoden op de uitgezonden muziek toe. Die muziek (op FM) klinkt dan totaal anders dan het origineel (BT). Dat komt niet door FM maar door de keuzes van het radiostation.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Compressor_(geluid)
Door compressie gaat de natuurlijke dynamiek van het signaal deels verloren. Hier wordt verschillend mee omgegaan. Bij de registratie en mixage van klassieke muziek wordt nauwelijks compressie toegepast. Daarentegen hanteert men hevige compressie bij veel radiostations, commerciële muziek en reclameboodschappen teneinde een zo luid mogelijk volume te creëren. Het niveau van het uitgangssignaal fluctueert hierbij nauwelijks en kan dan constant hoog gehouden worden.
Ja, ik vrees ook dat je (wat @meestertje zegt) pech hebt met jouw apparaat en/of de plek waar je woont. Ik ervaar zelden een probleem.

Ikzelf heb meerdere apparaten waarmee ik naar DAB+ luister:
- Mijn Opel systeem in de auto
- Yamaha RX-AS710D receiver voor in de huiskamer
- Sony XDR-C1DBP wekkerradio
- Sangean radio (voor in de boot of voor buiten, gewoon op batterijen)
Ik had dit wegvallen voorheen ook in de wagen een Ford Focus uit 2017, bereik was belaberd en met het rijden nog erger, nu met een Peug 3008 van eind 2018 heb ik deze problemen niet of nauwelijks (in tunnels wel). Dit ligt meestal aan de antenne of de plaatsing ervan bij de ontvanger.

Maar verder vind ik Dab+ leuk qua kwaliteit en aanbod, het daarentegen gebruiksgemak is toch wat minder dan Fm op de meeste systemen.
De antenne is deel van het probleem hier.
Die voor DAB+ is anders dan van FM.
Ja, dat kan ook. Maar dan moet je dus naar de dealer toe... (of je radioleverancier als het over een niet-autoradio gaat)

[Reactie gewijzigd door Gitarist op 4 november 2019 12:24]

Deels, maar vermoed dat het ook wel zit in de hybride antenne's.
Door een compromie om ook nog steeds FM te ontvangen op een DAB+ radio.

Ps: Denk dat de dekking ook nog steeds verbeterd, meer DAB radio's zal dat ook pushen.

[Reactie gewijzigd door gp500 op 4 november 2019 12:47]

Goed, met FM kom je ook een heel eind in de richting van 30 denk ik, maar de band zit verder vol (tenzij de overheid ruimte onder de 87,5 of boven de 108MHz gaan vrijgeven, alleen kunnen de radio's daar dan weer niet mee omgaan).
FM zit helemaal niet vol. Alle frequenties zijn weliswaar geveild. Maar een hoop hiervan is opgekocht door mediabedrijven die heel niet van plan zijn ze te gebruiken.
Toegegeven, ikzelf heb geen officiële bron die mijn uitspraak ondersteunt, maar wat ik op bv. het radioforum lees ik dat de band vol zit (ik heb het overigens nu puur over Nederland). En daarnaast, waarom zou je als mediabedrijf een vergunning kopen maar vevolgens de ruimte onbenut laten? Dat klinkt niet logisch
Die veiling was een eenmalig iets. Dus als je in de toekomst de Nederlandse radio markt wil betreden is het handig alvast een frequentie te hebben. Maar vaak is het er nooit van gekomen. Zoiets?

Ik weet het niet zeker. Maar ik weet wel dat er best wat stille stukken in de ether zitten.

edit: na wat googlen blijk er niks van te weten :D

[Reactie gewijzigd door borbit op 4 november 2019 13:45]

Ik denk dat mediabedrijven die de gelukkige winnaar zijn van een veiling zo snel mogelijk iets in de lucht willen brengen. De terugverdientijd is immers vrij kort (kavels lopen tot 2023 uit m'n hoofd), dus hoe sneller je commercials kan uitzenden, hoe beter.
En na 2023 is het afgelopen met de FM?
Dat is nog onduidelijk.
In het gunstigste geval worden de vergunningen verlengd. In een iets minder gunstig geval wordt er opnieuw geveild (hoge mate van onzekerheid voor de huidige vergunninghouders) en in het slechtste geval wordt FM de nek omgedraaid. Maar dat zal denk ik niet zo'n vaart lopen, gezien de huidige penetratiegraad van DAB+ en de relatief lakse houding van de overheid in het stimuleren daarvan.
Ik zie het zo snel niet gebeuren. Maar stel dat de FM eruit gaat. Zou er dan ruimte komen voor radiopiraten? Als er niemand betaald voor die frequenties is het lijkt mij ook niet meer de moeite erop te controleren.
Dat is onbekend. Mogelijk kan die band worden gebruikt voor andere toepassingen. Daar heb ik dan weer geen verstand van
Helaas is mijn ontvangst in Amersfoort op meerdere locaties ook sterk wisselend.
Landelijk publiek redelijk goed, commerciëlen goed, radio West goed.
Regionale publieke omroep (m.u.v. West) allerbelabberst slecht, ik zit precies op de scheiding van regio 6 en 8 en de ontvangst is navenant met alleen de zenders Lopik en Markelo die het regionale signaal uitzenden met minder hoogte op de mast en een minder hoog vermogen dan de FM zenders.

En dat terwijl dit de "rampenzenders" zijn die makkelijk met een draagbare ontvanger op batterijen te ontvangen zouden moeten zijn.

Er zal voor het opheffen van de analoge FM band nog veel aan de dekking moeten gebeuren.
O, dus als ik het goed begrijp, is DAB+ er alleen voor de randstad! Andere delen van het land hoeven niet naar de radio te luisteren. Bij ons in de Achterhoek is DAB+ om te huilen!
Ik ben niet degene die gaat over de dekking van DAB+, ik ben gewoon maar een (enthousiaste) DAB+-gebruiker die toevalling in de Randstad woont en alleen voor die regio kan spreken. In de Achterhoek kom ik (helaas) bijna nooit. Het is natuurlijk niet over één kam te scheren met de Achterhoek, maar ik kom wel vaak in Friesland en ervaar daar eigenlijk ook geen problemen.

Hier kan je de actuele dekkingskaart van DAB+ zien: https://radio-tv-nederland.nl/dab/dab-overzicht.html

edit: zinsopbouw/typo

[Reactie gewijzigd door Gitarist op 5 november 2019 10:30]

Ik geef je gelijk dat DAB+ nog een betere dekking mag hebben, zowel in NL als België maar je stellingen slaan gewoon nergens op.

- FM schakelt inderdaad sneller, maar hoeveel zap jij in de wagen? Non argument
- FM heeft meer zenders: dat is misschien voorlopig nog het geval maar het einde van de FM band zal hier meteen verandering in brengen. Het zorgt zelfs voor méér diversiteit. Veel zenders hebben -meerdere- radiostations (vb in België: MNM + MNM Hits, Regio radio's, nieuws radio, sporza, etc ... .
- FM heeft wel dode plekken. alleen hoor je dit niet als een onderbreking, maar als ruis. Het klopt wel dat dit irritant overkomt. Bij ruis hoor je nog steeds deels de muziek, hetzij wel in een "shitty" kwaliteit
- FM heeft een "prima" geluidskwaliteit? Sorry, maar er is een gigantisch verschil in geluidskwaliteit. Alles hangt af van je omgevingslawaai in de wagen en de speakers die je gebruikt maar ik merk een enorm verschil in zuiverheid en verstaanbaarheid. (Ford). Wacht maar tot je elektrisch gaat rijden, dan zal het verschil nog groter zijn.
- dat DAB "10 punten harder moet" lijkt mij terug auto afhankelijk. Ik heb het zowel in mijn Opel gehad als nu mijn FORD en beiden werkten perfect.

[Reactie gewijzigd door ArneBE op 4 november 2019 10:34]

- FM heeft een "prima" geluidskwaliteit? Sorry, maar er is een gigantisch verschil in geluidskwaliteit.
Er is een flink verschil in geluidskwaliteit ten voordele van FM. Het voornaamste nadeel van FM is dat het tonen boven de 15Khz afkapt, maar tenzij je jonger bent dan 25 jaar zal je daar weinig last van ondervinden. Voor de rest kan je met FM tot 72dB signaal-/ruisverhouding halen (bij perfecte ontvangst). AAC (de codec van DAB+), zit op 45dB bij de bij DAB+ veelgebruikte 96 kilobps.

(CD-kwaliteit is 95 dB).
Kleine weerleggingen van je opmerkingen;

- Zelf zap ik regelmatig tussen zenders, dit een non argument noemen omdat je hetzelf niet gebruikt is pas een non argument.
- Liever wat ruis dan een deadzone wat je bij DAB+ veel in belgië hebt. (Zeker in de grens gebieden)
- Als je een goede FM ontvanger hebt en versterker is het geluid niet slecht. Dit ligt ook natuurlijk weer een beetje aan de radio. DAB+ is kraakhelder maar het is er of het is er niet. Bij FM is het er altijd, het zij in een mindere vorm.

DAB+ in België staat in de kinderschoenen en dat merk je aan veel punten.
- Slechte dekking en veel deadzones in de grensgebieden tot 20km land inwaarts.
- Wisselende zenders die per gebied niet of niet goed te ontvangen zijn.
Voorbeeldje; Joe is goed te ontvangen maar MNM weer niet.

Alleen bovenstaande zorgt ervoor dat mensen al afhaken.
Dat DAB+ de toekomst is en heeft is wel duidelijk gezien het geluid kraakhelder is.
Helaas zijn die stukken van korte duur en is hier zeker nog wel veel te winnen.
Mijn auto (Mazda 3) switcht naadloos tussen de DAB+ en FM wanneer hij in een dode DAB zone komt. Ik hoor dan het geluid minder worden en zie dat het BAB symbool niet meer oplicht.
Dat kan enkel als die zender ook in FM uitzendt.
De ene keer wordt het grotere zendaanbod als plus argument aangehaald en als iemand zegt dat dab+ veel dode zones heeft dan krijg je geheid het argument: "maar dan schakelt je radio toch naadloos over op FM?".
Neen dus. Dan krijg je stilte...

Neem nu bijvoorbeeld de klassieker, een indoor parking zoals hier onder de supermarkt(parking op BGG, supermarkt op +1). Met FM heb je hier en daar een korrel ruis, met dab+ krijg je stilte.
Dat doet FM al jaren. Daar heb je geen DAB voor nodig.

Het is niet voor niets dat de populariteit van DAB zo laag is. Het lost geen enkel probleem op.
- wat het zappen betreft geef ik je gelijk, maar zelfs als zap je een paar keer op een uur, als dat in een preset staat spreken we over wat, 2 seconden? Ik begrijp niet waarom dat zo irritant is dat je geen DAB zou gebruiken.
- Ik geef zelf aan dat dekking een pijnpunt is en dat DAB inderdaad wegvalt en FM gewoon ruis geeft, dus je hoeft mijn punt niet te weerleggen. Ik wil Drardollan enkel duidelijk maken hoe het technisch werkt.
- FM geluid is inderdaad "niet slecht" maar als je DAB hebt, verkies ik toch DAB. De reden dat sommige zenders trouwens bereikbaar zijn en anderen niet heeft te maken met de aanbieders die de antennes over héél België hebben staan. als ik mij niet vergis zijn dat verschillende firma's waarmee ze contracten moeten afsluiten. Niet helemaal zeker.
- DAB is ook positief voor de diversiteit van muziek. Nu moeten ze elk jaar zenders van de FM band knikkeren om andere ruimte te geven. Dat is hier een hele discussie geweest in België met de Minister destijds (Top Radio had geen FM licenties meer door vriendjespolitiek). Heeft uiteraard weinig met de technologie op zich te maken.

Anyway, mijn autoradio heeft een optie die automatisch naar FM gaat als er geen DAB is. Ik heb dat wel specifiek moeten aanzetten. We kunnen er beiden wel mee akkoord gaan dat er nog verbeteringen nodig zijn, maar ik gebruik het alvast zo goed als altijd.

Het extra argument dat Drardollan geen verschil hoort tussen een audiokabel van 1 euro of 100 euro kan ik zeker inkomen, maar het is iets compleet anders en is niet te vergelijken met deze discussie :) een HDMI kabel met een digitaal signaal van 1 euro of 100 euro zal inderdaad geen verschil opleveren daar het digitaal is. Als het werkt, werkt het en is er geen verschil. Een audio kabel is meestal analoog en overdracht heeft te maken met de geleiding en samenstelling van je kabel.

Soit, we wijken af :D
Dat jij niet zapt, dat moet jij weten. Ik schakel regelmatig tussen 2 zenders (Radio 1 en Q-Music) in 1 rit.

Ik hoor geen verschil tussen DAB+ en FM. Ik hoor ook geen verschil tussen audio kabels van 1 euro en van 100 euro. Misschien zijn mijn oren niet goed genoeg, maar ik denk dat er maar weinig mensen zijn die echt verschil horen.
Misschien een tip voor je Opel. Deze ondersteund een optie om naadloos te schakelen tussen FM en DAB. Mijn vorige opel van voor 2017! had dit ook. (sorry, copy paste uit het boekje)

Er is fading (zwakker worden van
het geluid dat typerend is voor
AM- of FM-ontvangst). Het DABsignaal wordt op een constant
volume weergegeven.
Als het DAB-signaal te zwak is
om door de radio te worden ge‐
interpreteerd, wordt de weergave
geheel onderbroken. Dit kan wor‐
den vermeden door in het DABmenu DAB-DAB schakelen en/of
DAB-FM schakelen te activeren
(zie hieronder).
● Interferentie door zenders op na‐
burige frequenties (een ver‐
schijnsel dat typisch is voor AMen FM-ontvangst) doet zich bij
DAB niet voor.
● Als het DAB-signaal door natuur‐
lijke obstakels of door gebouwen
wordt weerkaatst, verbetert dit de
ontvangstkwaliteit van DAB, ter‐
wijl AM- en FM-ontvangst in die
gevallen juist aanmerkelijk ver‐
zwakt.
● Na het inschakelen van DAB-ont‐
vangst blijft de FM-tuner van het
Infotainmentsysteem op de ach‐
tergrond actief en zoekt voortdu‐
rend naar de best ontvangbare
FM-zenders. Als TP 3 33 geacti‐
veerd is, worden er verkeersbe‐
richten van de momenteel best
ontvangbare FM-zender doorge‐
geven. Deactiveer TP als u niet
wilt dat de DAB-ontvangst door
FM-verkeersmeldingen wordt
onderbroken.
Ik ben bekend met die optie, die heb ik juist uit gezet om de genoemde problemen te omzeilen. Al heb ik die eigenlijk sowieso niet meer nu ik weer op de FM terug ben :D
Ik geef je gelijk dat DAB+ nog een betere dekking mag hebben, zowel in NL als België maar je stellingen slaan gewoon nergens op.

- FM schakelt inderdaad sneller, maar hoeveel zap jij in de wagen? Non argument
Ik zap eigenlijk constant tijdens het rijden. Liedje niet leuk? Volgende zender. Het "zoek de volgende zender" knopje is naast de volume knop de enige die ik blink kan vinden.
- FM heeft een "prima" geluidskwaliteit? Sorry, maar er is een gigantisch verschil in geluidskwaliteit.
Inderdaad. Een goede FM radio klinkt veel beter dan DAB+ met de huidige beroerde bitrates.
Digitale audio met bitrates van minder dan 192Kbps met de huidige compressietechnieken moest verboden worden!
Ik geef je gelijk wat de bitrate aangaat. Maar theorie is iets helemaal anders dan praktijk. FM signaal kan ruis bevatten. Die ruis is, naar gelang de signaalsterkte, hoorbaar of minder hoorbaar. Dan mag de kwaliteit in theorie beter zijn (broadcast), hetgeen je daadwerkelijk te horen krijg in je wagen is in de meeste gevallen slechter.

Ook hangt het nog eens af welke versterker je auto gebruikt. In alle auto's met DAB+ waar ik al heb gezeten zijn instrumenten merkbaar meer te onderscheiden en zijn stemmen een pak beter verstaanbaar. Ik heb geen ervaring met een "perfect" FM signaal en een setup met een degelijke HiFi keten.
In mijn ervaring is de FM ontvangst in de meeste autos prima in orde en is hoorbare ruis zelden een probleem. Mogelijk rijd je veel in gebieden met slechte FM ontvangst? Of toevallig in auto's met slechte antennes en/of radio's? In mijn beleving is de lage bitrate van DAB+ echt vaak storend en ruis van FM maar heel af en toe. FM is zeker niet perfect maar DAB+ is in mijn oren een behoorlijke stap de verkeerde kant op. Door flink hogere bitrates te gebruiken zou dat anders kunnen zijn maar ik ben bang dat dat niet gaat gebeuren.
Wellicht hangt het ook van de fabrikant af. Ik heb zelf eigenlijk geen problemen met DAB+ in mijn VW golf. Ik heb tevens ingesteld dat deze overgaat op FM mocht het DAB+ signaal wegvallen, dit gebeurt vrij naadloos.
Geen idee, ik heb een Opel van december 2017. Ook Duitse degelijkheid zonder grappen toch?

Dat overschakelen is nog erger dan wegvallen. In mijn geval betekent dat een geluidsniveau waar je doof van wordt, en minstens 2 seconden geen audio.

Veel makkelijk om de altijd werkende FM aan te laten staan. Geen schakelingen, geen geluidsniveau wisselingen en gewoon werkend systeem.
Ik heb ook Opel van 2019, wegvallen hangt denk ik ook van zender af.
Bij BNR is het waardeloos; valt heel vaak terug op FM.
Dit speelde zich ook af op de Opel van 2018.

Er is wel een duidelijke kwaliteit verbetreing ten opzichte van FM
Dan moet je gaan klagen bij Opel en niet bij "Brussel".
Ik rij zelf een BMW en heb de DAB+ zo ingesteld dat hij naar FM overschakelt bij te weinig bereik. Er is géén verschil te horen tussen DAB en FM, en al zeker niet in geluidsniveau. Je hoort ook geen schakelen.
3 jaar geleden was bij BMW DAB nog een dure optie.
en dan nog eentje die mij persoonlijk niets zegt, en dus geen geld voor over heb.
Als de overheid van de oude systemen af wil, dan moeten ze het inderdaad verplichten want anders schakelt er een hele groep niet over.
Nu thuis dan ook geen radio meer. Maar die staat toch zelden op. zelfs FM ontvangst is niet denderend.
Ik had de luxe van een degelijk leasebudget in 2016 ;-)
leasebudget is/was ok, maar zie geen nut om het daar aan te verspelen.
liever een fiets dan DAB.
Maar die staat toch zelden op. zelfs FM ontvangst is niet denderend.
Idem hier, maar dan luister je toch naar de radio via de analoge kabel van Telenet?
Oh, neen, dat wordt ook al afgeschaft. :X
"Ook Duitse degelijkheid zonder grappen toch?"

Eh, deels Duits, ja. Maar Opel is onderdeel van PSA (Frans), en dat zie je ook regelmatig terug, bijv. bij de Grandland X die gebouwd is op het PSA EMP2-platform waar ook de Peugeot 3008 op gebouwd is.
Mijn auto is niet van de PSA groep afkomstig.

Maar ik weet dat het sinds kort van PSA is, anders had ik er nooit 1 gekocht zelfs.
Jouw auto is uit december 2017. Opel is sinds maart 2017 deel van PSA.
Ik hoef je niet uit te leggen dat een model niet binnen 9 maanden ontwikkelt en verkocht wordt toch?

Mijn auto is van voor de PSA groep. Hij is enkel verkocht aan mij na de overname. En dat is logisch, want anders had ik hem niet gekocht. Ik rijd namelijk enkel Franse merken.

[Reactie gewijzigd door Drardollan op 4 november 2019 13:06]

Dat klopt, ik wilde alleen aangeven dat het niet "sinds kort" is.

Edit: Daarbij, daarvoor was Opel in handen van GM, dus ook al niet echt Duits meer...

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 4 november 2019 16:34]

OK, dan moet je dat zeggen de volgende keer. Over de term 'sinds kort' zullen we van mening verschillen, ik vind 2,5 jaar vrij kort, maar er is geen vaste termijn voor natuurlijk.
Ik rijd namelijk enkel Franse merken.
Dan had je net geen Opel mogen kopen
je bedoelt hoop ik ik rij nooit met franse merken ipv enkel. ;)
Ik bedoel dat ik altijd Franse merken koop en rijd. Op Renault na, dat is geen merk maar afval.
Grappig, ik heb het ook (Opel Astra 2017). Volume tussen DAB+ en FM is anders. Inmiddels alle zenders van DAB+ omgezet naar FM. Q-Music en 538 vielen om de haverklap weg voor een seconden of 2.

[Reactie gewijzigd door kw_nl op 4 november 2019 13:14]

Ze zijn verplicht aangezien de FM-band in 2022 verdwijnt (lees: moet stoppen) in Vlaanderen

correctie: Vlaanderen, niet België. Lang leve de 3 overheden!

[Reactie gewijzigd door jay123 op 4 november 2019 10:31]

Dat FM al in 2022 verdwijnt in Vlaanderen is een hardnekkige fabel die totaal niet klopt. Hoogstens heeft de vorige minister eens de hoop uitgedrukt dat er ten vroegste in 2022 kan gedacht worden aan een timing voor een FM-afschakeling. Dat was toen ook niets meer dan zijn persoonlijke inschatting. Vandaag is het officiële Vlaamse standpunt dat het aandeel van digitale radio eerst boven de 50 procent (momenteel dus 26 procent) zal moeten liggen voor er werk zal kunnen gemaakt worden van een (geleidelijke) FM-afschakeling.
Ik was er ook van overtuigd dat er een vastgelegde einddatum was. Maar dat blijkt idd niet te kloppen : https://www.svengatz.be/radiolandschap/
En je kan het zo gek niet bedenken. Maar in Brussel invester-en/den? ze in een alarmsysteem voor de tunnels dat via FM werkt ... https://www.vrt.be/vrtnws...eemviafm-radio-1-2733509/
Anoniem: 167912
@jay1234 november 2019 11:52
Hoe kom je aan 3 overheden? Het zijn er veel meer
Ik denk dat hij bedoelt welke overheden dit soort eindbeslissingen mogen nemen, en in dat geval zijn het er maar 3 (en als je federaal meerekent 4).

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 4 november 2019 12:18]

Dit klinkt meer als een slechte implementatie dan zaken die aan DAB+ liggen. Ik heb zelf DAB+ in mijn auto, en het verschil tussen FM en DAB+ is enorm. Als ik schakel tussen FM en DAB+ merk je dat DAB+ veel voller is van geluid, een stuk helderder klinkt en gewoon altijd zuiver is.

Een groot voordeel van DAB+ t.a.v. FM vind ik juist het bereik: of je hebt geluid, of je het valt helemaal weg. In tegenstelling tot FM waarbij de radio gaat 'kraken' op het moment dat je minder geluid hebt. Daarbij is het bij mijn auto zo dat als DAB+ niet beschikbaar is dat hij automatisch overgaat naar FM (Simulcast), daar merk je niets van (behalve dat de kwaliteit wat minder is).

Ja FM heeft meer zenders, maar de zenders die ik luiste zitten ook op DAB+. Daarnaast heeft DAB+ een hoop zenders die er op FM simpelweg niet zijn (denk aan Sky Radio Hits, Q-Music Non Stop, 538 top 50). Ik rij dagelijks ruim 150 km woon-werk verkeer en daar zit geen enkele dode plek.

Het geluidsniveauverschil herken ik zelf helemaal niet. Ook het schakelen tussen zenders is nagenoeg gelijk in mijn auto.

On topic:
Wat ik apart vind apart vind is dat ik hier meerdere reacties lees dat België "eindelijk" ook gebruik gaat maken van DAB+, maar ligt dit dan aan de auto's of aan de zenders die hun zenders aan gaan bieden op DAB+? Want ik kan hier in NL toch al ruim 2 jaar bijvoorbeeld Studio Brussel ontvangen op DAB+.
FM heeft meer zenders
Huh? Bij mij heeft DAB+ juist meer zenders.
Hier een aantal voorbeelden:
- 538TOP50
- FunX Dance
- QMusic non stop
- Skyradio non stop
Dat fabrikanten verplicht worden is ook absurd. Veiligheidssystemen begrijp ik, al zou elke fabrikant die eigenlijk vrijwillig moeten adopteren. Maar iets nietszeggend als het audio systeem, waarom maakt Brussel zich daar druk om? Belachelijk. In dat opzicht is het wel te snappen dat de UK er uit wil.
Autofabrikanten hebben een flinke schop onder hun hol nodig. Ze schepen ons al 15 jaar af met een basisradio met FM en een CD-MP3 speler. Als je geluk hebt kan er nog net Bluetooth en USB vanaf, maar voor DAB+ moet je vaak het duurste audiopakket nemen wat honderden tot duizenden euro's extra kost. Dat is pas belachelijk en de grootste onzin.
Ik vind het vooral teleurstellend dat er juist geen CD speler meer in de auto gemonteerd word tegenwoordig! Voor de kinderen zijn de CDs ideaal, geen gedoe met ergens op een USB stick zetten of afhankelijkheid van data...
Qua prijs is een autoradio met o.a. DAB+ allang niet meer zo duur als door jou wordt geschetst. Voor rond de €135 heb je een prima autoradio met DAB+, bluetooth, FM, usb aansluiting enz. De antenne zat bij mijn Kenwood keurig in de doos evenals een microfoontje voor het bellen. En ik vind ook de kwaliteit van DAB+ erg goed; het enige wat ik ook ervaar is dat heel soms de geluidssterkte even terugvalt om daarna weer te herstellen.
Bij losse radio's inderdaad, als je mijn bericht goed leest zie je dat ik het heb over de radio die je standaard in je auto krijgt.
Dat past niet meer in veel auto's (ook niet met inbouwframes etc.)
FM heeft helemaal niet meer zenders. DAB+ heeft er juist veel meer. als je auto fatsoenlijk is ingesteld dan schakelt DAB+ altijd naar FM als er minder bereik is. Ik merk het bijna nooit dat dit nodig is. DAB+ en FM is geen verschil in geluidsniveau of kwaliteit merkbaar. als geluid te zacht is zou ik zeggen ga naar de garage laat hem nakijken. Jouw genoemde problemen zitten in de radio niet in het DAB+ signaal.

FM zal er uiteindelijk in heel Europa uitgaan en dat is niet afhankelijk van de EU:)
Ik herken jouw ervaring niet in mijn 2018 Ford. Geen last van dode plekken of storingen met DAB+, overschakelen naar een andere zender is vrijwel instant. Qua geluidskwaliteit vind ik het geen wereld van verschil en voldoet FM prima voor mij, qua zenderaanbod heeft DAB+ in mijn regio (oosten) veel meer zenders dan FM.

Is je radio niet toevallig defect? Het klinkt nogal alsof het niet werkt in jouw auto zoals je zou mogen verwachten?
Ik moet binnenkort sowieso voor onderhoud, dan zal ik ook eens vragen of er een update beschikbaar is. De radio werkt verder prima, ook als het DAB+ ontvangst er is. Defect kan altijd, maar ik verwacht het eerlijk gezegd niet.
Heb je niet toevallig een Dashcam? Bijna alle zelfs de duurdere zijn slecht gefilterd. Een ferrietkern doet soms wonderen.
Rare vraag, maar heb je een dashcam die achteraan je ruit is bevestigd?
Hier in het oosten des lands met een auto uit 2012 ervaar ik geen problemen. Hij schakelt automatisch over naar FM als er geen bereik is.
Nu heb ik zelf nog weinig ervaring met DAB+ in Nederland, maar in Engeland heeft FM een vele male betere geluidskwaliteit dan DAB+. De enige ervaring met DAB+ die ik heb is een radio op kantoor, waarbij er bijna geen signaal was met DAB+, waardoor stations vaak niet te luisteren waren. FM werkte wel zonder problemen.
De problemen die je aanhaalt kan ik niet onderschrijven. Ik hoor geen kwaliteitsverschil tussen FM en DAB+, maar al de rest is eigenlijk exact hetzelfde. Het enige nadeel van DAB+ is dat je òf bereik hebt (en dan is het perfect), òf dat het niet werkt. Bij FM kun je - als je dat kan verdragen - met veel storingen nog iets van de uitzending opvangen, dat kan niet met DAB+.
Dat fabrikanten verplicht worden is ook absurd. ...Maar iets nietszeggend als het audio systeem, waarom maakt Brussel zich daar druk om? Belachelijk. In dat opzicht is het wel te snappen dat de UK er uit wil.
Zo zie je maar, de EU kan gewoon nooit goed doen.
Als ze zich niet moeien in dergelijke zaak klaagt men dat het belachelijk is dat elk land zijn eigen radiotechnologie heeft en die onderling niet compatibel zijn en je autoradio over de grens plots niet meer werkt, als ze zich er wel mee moeien zijn ze die grote moloch die losstaat van de wereld en in een ivoren toren beslissingen doorvoert waar niemand op zit te wachten.
Ik heb, zoals eerder aangegeven, geen moeite met Brusselse inmenging en regulering. En ik begrijp ook dat ze bezig zijn met ether frequenties en daar iets mee aan het doen zijn, maar dan los je het aan de 'uitzendende' kant op. Nu wordt er mensen een duurder apparaat opgedrongen via de autofabrikant. Ik ben heel erg voor vrije markt op dat vlak.

Autofabrikanten zullen op basis van de vraag van de klanten moeten acteren op dit soort behoeftes. Zo zou ik zelf bijvoorbeeld liever kiezen voor een FM radio + goede connectie met mijn telefoon. Ik hoef geen DAB+, net als dat ik geen 17" velgen of een blauwe auto hoef (gekscherend).

Dat Brussel zich bemoeit met veiligheid en algemene zaken als ether frequenties zie ik niet als een probleem. Wel met opleggen van nutteloze regels aan bepaalde industrieën waardoor keuzevrijheid verdwijnt en kosten nodeloos stijgen.
Vrt.be vermeldt een Vlaams onderzoek dat jouw ervaring bevestigd.

"we mogen de nadelen van DAB+ niet over het hoofd zien"
Toch is niet iedereen even lovend over DAB+. Volgens sommige experts wordt er te veel gefocust op de voordelen, terwijl er ook heel wat nadelen zijn. "Ten eerste is er binnenshuis vaak een heel slecht tot zelfs geen bereik", zegt Tom Evens. "Ten tweede is het aanbod van zenders niet of nauwelijks verschillend met dat van FM en ten derde is er in tegenstelling tot wat vaak beweerd wordt geen verschil in luisterkwaliteit."

https://www.vrt.be/vrtnws...naar-de-radio-vooral-dab/
Bij mij schakelt DAB net zo snel als dat ik op de knoppen druk.
En op welke manier heeft FM meer zenders? Als je naar de landelijke zenders kijkt heeft DAB meer zenders. Dit brengt me ook bij je punt over dode plekken, bij FM heb je al pech als je een regionale zender wilt luisteren aan de andere kant van het land, dat heb je met DAB niet. Het bereik wordt ook steeds beter, dat is een kwestie van tijd.
DAB heeft ook een duidelijk verschil in geluidskwaliteit, je zegt het zelf al, je moet je radio bij het gebruik van DAB harder zetten. Dat komt omdat een radiostation dit zelf doet. Bij FM willen de meeste radiostations de eventuele ruis overstemmen, en dat hoeft niet bij DAB.
Het zal per fabrikant verschillen, bij VW werkt DAB+ (en het overschakelen van en naar FM) perfect.

De reden waarom Brussel zich er druk om maakt? Simpel, de FM gaat er binnen een paar jaar uit en dan wil je de mensen nog wel bereiken met een noodoproep of nooddienst wat nu op de FM zit.

De auto's die nu van de band komen gaan best snel het einde van FM mee maken, zeker omdat een auto ook minimaal 10 jaar mee moet gaan. Gek dus eigenlijk dat je nu nog kan kiezen om het niét te nemen.
De geluidskwaliteit van DAB+ hangt helaas af van welk radiostation je luistert. De NPO-kanalen hebben een veel hogere bitrate dan de commerciële radiostations. Als je bijvoorbeeld muziek op Radio 2 luistert via DAB+ dan is dat echt een zeer goede, ruis- en kraakvrije kwaliteit. Dat merk je vooral als je de radio wat harder zet. Veel en veel zuiverder. Bovendien valt bij FM het stereosignaal vaak weg en luister je een tijdje mono. Dit valt de gemiddelde gebruiker echter niet of nauwelijks op. Een kleine hickup in het digitale DAB+ signaal echter wel.

Echt, ga maar eens goed (hard) luisteren naar muziek en spraak. Als je eenmaal DAB+ gewend bent, wil je echt niet meer terug naar FM.
Mijn ervaring is precies tegengesteld. FM heeft bij goede ontvangst geen hoorbare ruis of kraak en prima stereo. Een slechte radio of antenne, of plaatselijk slechte ontvangstomstandigheden kunnen daar natuurlijk wel verandering in brengen maar ik heb daar zelden last van.

DAB+ daarentegen gaat zelfs onder de beste omstandigheden gebukt onder de zeer lage bitrates. NPO radio 2 is niet om aan te horen door de compressie artefacten, en dat is volgens jou nog wel een van de betere. Wat mij betreft voldoet de huidige kwaliteit niet en haalt die het absoluut niet bij goede FM ontvangst.

In theorie had DAB+ mooi kunnen zijn maar in praktijk is de kwaliteit hooguit matig omdat er zo nodig veel zenders op een multiplex moeten.
Ik luister gewoon mijn favoriete radio (Pinguin) via 4G - meestal via de TuneIn app - en mijn carkit. Werkt prima hoor, Bluetooth is niet super qua kwaliteit, maar in een auto...

En sinds dat je 4G abo in heel Europa geld was ook Veronica te luisteren tot in Finistere, Bretagne, Frankrijk. Mijn medepasagier was iets minder enthousiast over mijn favoriete internet radio stationetje.

[Reactie gewijzigd door uiltje op 6 november 2019 03:46]

Ik ben het met je eens dat FM prima geluidskwaliteit heeft, ik hoefde ook niet zo nodig DAB+

Tegelijkertijd herken ik je problemen niet. Nieuwe auto (Hyundai Kona) met DAB+ en ik rij meerdere malen per week van Nieuwegein (vlak bij Utrecht) naar Eindhoven: geen uitval van de zender die ik volg (radio 2), geen storende schakeltijd als ik naar bijvoorbeeld radio 1 schakel.

Dat het systeem vanuit Brussel verplicht gesteld wordt snap ik wel: het gaat om efficient gebruik van ether-frequenties - en dat laatste is vergelijkbaar met het afschakelen van analoge TV in de ether of op de kabel: digitaal kan het met minder ruimte en met de vrijgekomen frequenties kan je dan andere nuttige dingen doen. Da's wel typisch iets waar de overheid over gaat.
en wanneer wordt DAB+ vervangen?
heb geen zin om nu radios te kopen om ze over 2 jaar terug te kunnen vervangen.
heb nu namelijk al zo een DAB radio waar fm nog doet maar DAB niet meer.
Vlaanderen: vanaf 2022 stopt FM
Vlaanderen: vanaf 2022 stopt FM
De vraag was "wanneer wordt DAB+ vervangen?" ;)
DAB+ is een RAMP. ik heb verschillende radio's geprobeerd (en teruggebracht), maar het ontvangst is nog steeds heel slecht. Op FM kan ik hem tenminste bijstellen als hij stoort op DAB gaat het signaal gewoon weg en dan zit je in stilte.
Probeer eens andere zenders. Publieke omroepen hebben vaak een veel betere dekking dan commerciële en/of lokale zenders. Dat ligt aan de zendmasten en het zendvermogen, niet aan DAB+ zelf.
Ook kan een andere plek in huis voor je radio wonderen doen, enkele meters kan een groot verschil maken.

[Reactie gewijzigd door MadMarky op 4 november 2019 10:50]

Ik zou dan toch eens naar je antenne kijken, en welke zenders luister je? Ik heb tot nu to nog geen zender gevonden die het niet goed doet.
In de auto heb ik er ook voor gekozen, maar ik versta niet waarom dat zo duur moet zijn.
Neem nu een wekkerradio.
Ik heb er net eentje voor onze dochter gekocht. €25.
Als je net dezelfde, maar met DAB+ ipv FM koopt ben je €80 kwijt! 8)7

Los daarvan, ik gebruik dab+ in de wagen enkel en alleen omdat Willy niet op FM zit, maar van harte is het niet.
Traag, regelmatig stiltes,...
Omdat DAB zenders op een hogere frequentie uitzenden, met meer vermogen. Dat zal ongetwijfeld duurder zijn, met de tijd zal het wel weer goedkoper worden.
En wat heeft dat te maken met de prijs van ontvangers?
Los daarvan, de VRT wil net overstappen op DAB+ van FM omdat dit minder zou kosten om uit te zenden.
Dat kan doorberekend worden via de fabrikanten. Ik weet niet of dat gebeurt, maar het kan wel.
Als het inderdaad minder zou kosten om uit te zenden dan is dit niet de reden natuurlijk, maar het blijft nieuwere technologie.

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 4 november 2019 15:34]

Een dab zender zendt juist met een veel minder groot vermogen. Daar zit vooral de winst voor de zender (stroomkaarten)
Radio is tech van meer dan 100 jaar oud, kost paar euro om te bouwen
https://en.wikipedia.org/wiki/Crystal_radio
In de auto heb ik er ook voor gekozen, maar ik versta niet waarom dat zo duur moet zijn.

[Reactie gewijzigd door OxWax op 4 november 2019 11:29]

so ...nieuwe tech is duurder.
Dat klopt gewoon niet.
een TV is nog nooit zo groot geweest, en ook nog nooit zo goedkoop. Om al maar iets te zeggen.
ah ok, in dat geval ... :X
Dat klopt wel, de tech in een tv is al relatief oud. Juist door de doorontwikkeling van de bestaande technologie worden tv's steeds goedkoper.
DAB is wel relatief nieuw. Dat wordt ook steeds doorontwikkeld, en met de tijd zal de prijs ook wel zakken. Daarnaast zit je met DAB in hogere frequenties, FM zit op 88-108 Mhz, waar DAB in de range 174–230 Mhz zit. Een hogere frequentie heeft als nadeel een kleiner bereik, waardoor het vermogen dus omhoog moet.
Een oude TV had enkel een analoge ontvanger.
Een nieuwere heeft een analoge, een digitale en x-aantal poorten ipv de enkele scart aansluiting.
Meer voor minder dus.
Dat is allemaal al bestaande en zeker geen nieuwe technologie. Toen dat nieuw was waren die tv's wel duurder. Meer voor meer dus. Toen kwam het oled scherm, die tv's waren ook een stuk duurder, maar die worden nu juist weer goedkoper. Hetzelfde geldt eigenlijk voor alle technologie. Bij nieuwe technologie moet ook het hele productieproces nog ontwikkeld worden, dat zorgt voor een hogere prijs.
't Is nu niet dat DAB+ zoooo nieuw is hé.
DAB bestaat van '93, wanneer de "+" erbij kwam vind ik niet onmiddellijk, maar zeker al in 2013.
Er moet ergens een reden zijn, daar twijfel ik niet over, alleen vind ik het argument "nieuwer" niet echt overtuigend.
Dan wacht ik wel tot het oud is...
Waarom werkt DAB niet op mijn telefoon?
Omdat je telefoon is ontworpen om te telefoneren.
  • Je kan er niet mee TV kijken (DVB-T DVB-C en DVB-S2).
  • Je kan er niet mee naar de radio luisteren (LW, MW, SW, FM, DAB)
  • Je kan er niet mee koken, fietsen, varen, etc
Misschien een duurder modelletje kopen?
• Je kan er niet mee naar de radio luisteren (LW, MW, SW, FM, DAB)
[/list]
Misschien een duurder modelletje kopen?
Mijn oud instapmodelletje Samsung A3 2014 heeft anders wel FM aan boord. :+

Al lijkt het ontbreken van DAB+ me eerder een kwestie van: "gebruik maar internetradio".
Waarom kan ik niet telefoneren met mijn radio?
Waarom kan ik niet telefoneren met mijn radio?
Omdat ze de benodigde hardware niet hebben ingebouwd.

Mijn redelijk oude Sony radio in mijn vorige auto kon ik overigens prima mee bellen dankzij de bluetooth integratie.
Waarom werkt DAB niet op mijn telefoon?
Omdat ze de benodigde hardware niet hebben ingebouwd.

In deze tijd is dat ook amper nodig, streamen is veel eenvoudiger voor de meeste mensen.