Netgear brengt kleine Orbi-routers uit voor Wi-Fi 5-meshnetwerken - update

Netgear brengt een nieuwe set Orbi-meshrouters uit. Deze relatief kleine apparaten hebben een vierkant ontwerp en ondersteunen Wi-Fi 5. Ze hebben geen ondersteuning voor Wi-Fi 6, in tegenstelling tot de nieuwe Orbi-generatie die Netgear in september aankondigde.

De meshrouters, die met modelnummer RBK12 worden aangeduid, hebben afmetingen van 10,4x10,4x6,9cm en zijn volgens Netgear in staat om bandbreedtes tot 400Mbit/s op 2,4GHz te halen en 866Mbit/s op 5GHz. Gecombineerd zouden snelheden tot 1,2Gbit/s mogelijk zijn. Een basisrouter en een enkele satelliet zijn volgens het bedrijf voldoende om een ruimte van ongeveer 300m² van wifi te voorzien.

De basisrouter heeft twee gigabitethernetaansluitingen, maar bij de satellieten ontbreken deze aansluitingen volledig. De routers hebben twee interne antennes en ondersteuning band-steering, zodat er automatisch kan worden geschakeld tussen 2,4 en 5GHz. Verder is er ondersteuning voor stembediening via Amazon Alexa en Google Assistant en de routers beschikken over een quadcore-processor die op 710MHz draait.

De RBK13-meshrouters kosten 220 euro voor een pakket met de basisrouter in combinatie met twee satellieten. Netgear gaat ook een pakket met de basisrouter en een enkele satelliet verkopen, maar europrijzen van deze set zijn nog niet bekend. Bij een grote Amerikaanse retailer kost een pakket met de basisrouter en een enkele satelliet 149 dollar, wat omgerekend en inclusief btw neerkomt op 163,35 euro.

Update, 16-10-2019, 11:23: De europrijzen van de meshrouters zijn inmiddels bekendgemaakt. Het artikel is hierop aangepast.

Door Joris Jansen

Redacteur

15-10-2019 • 11:35

67 Linkedin

Reacties (67)

67
67
48
3
0
17
Wijzig sortering
Mis ik iets, of is de term "mesh" gewoon blabla voor meerdere access points in een netwerk zoals dat al jaren kan :) ?

Edit: het zijn dus repeaters en AC's in één. Niks nieuws dus :)

[Reactie gewijzigd door thePiett op 15 oktober 2019 14:03]

Meerdere accesspoints staan niet met elkaar in verbinding.
Een mesh netwerk kan zichzelf verlengen. Bijvoorbeeld router -> AP1 -> AP2 -> AP3 (zoals de config in mijn huis is). De verschillende AP's kunnen wired of wireless via een backhaul met elkaar praten en onderling devices overhevelen naar elkaar zonder dat je merkt dat je netwerk even weg is.

Dit is overigens wel de instap van Orbi. De duurdere Orbi's hebben losse antennes voor de backhaul, zodat draadloze verbinding onderling niet de vebinding met devices in de weg zit en vice versa.
Mooie uitleg, met de korte toevoeging dat Orbi eigenlijk geen mesh is: alle satellieten verbinden direct met de router. De satellieten en router hebben wel een dedicated backhaul, zodat het effect bij enigszins normaal formaat huizen vergelijkbaar is. Daisy-chaining om echt lange afstanden te overbruggen is echter niet mogelijk. Alle satellieten moeten binnen bereik van de router staan.

[Reactie gewijzigd door mac1987 op 15 oktober 2019 14:37]

Nee, volgens mij toch niet. Middels een update later in 2017 is mesh/Daisy chain toch nog toegevoegd. (https://nl.hardware.info/...re-20-nu-een-mesh-systeem)
Of de app moet me al voor de gek houden maar mijn outdoor unit verbindt doorgaans via een satelliet en niet met de router. Op deze manier haal ik vrijwel altijd mijn volledige snelheid (250mbit).

[Reactie gewijzigd door Timx2 op 15 oktober 2019 15:34]

Nee, Orbi doet al een tijdje netjes daisy-chaining, anders zou ik op mijn zolder nooit ontvangst hebben gehad en zeker niet met 300 mbit :)
Dus bij mij is het Router (RBK53) -> Sat 1 -> Sat 2 -> Sat 3 (bij elke hop wordt wel de snelheid lager)
I stand corrected.
Nee: mesh lost (volgens mij) een heel basic probleem op: plaats eens meerdere AP's en ga naar een punt dat je bij AP "A" slecht bereik hebt en bij AP "B" prima bereik. Wat er waarschijnlijk gebeurt is dat je apparaat met AP "A" verbonden blijft, terwijl AP "B" een stabielere/snellere verbinding kan maken.

Jaren geleden ben ik hier al tegenaan gelopen en vond het vreemd dat dit probleem bestond en nu pas met mesh-netwerken opgelost wordt voor gewone consumenten.

Mocht je een stel mesh-routers/AP's willen aanschaffen: let op het verbruik. Een enkel apparaat gebruikt al snel idle 5-10 watt of meer. Mocht je 3 apparaten hebben die elk 10 watt idle verbruiken, kost je dat aan energiekosten €60 per jaar. Ik zoek dus eigenlijk naar een setje dat idle <5 watt verbruikt per apparaat, maar er lijkt weinig focus te zijn op verbruik.
Mesh slaat over het algemeen op het feit dat de repeater zelf een wifi-signaal kan opvangen, en ook weer uitzenden. Waarbij je dus (redelijk veel) overlap hebt tussen de verschillende AP's, maar wel zonder netwerkkabels een lange afstand kan overbruggen met meerdere mesh-AP's achter elkaar.

Een betere manier van aansluiten is vaak bekabelde access points, zodat ze buiten de rand van elkaars bereik geplaatst kunnen worden, waarmee je meer totale dekking hebt.

De functionaliteit die jij benoemd wordt "roaming" genoemd. IEEE 802.11r
Ubiquiti (hier onder genoemd) heeft inderdaad ook een vorm van roaming, al is dit een zelf ontworpen arbitrair protocol.

[Reactie gewijzigd door dragonhaertt op 15 oktober 2019 15:43]

Dit is het euvel wat ik nu in mijn huis ook hebt.Ik heb nu twee Ubiquiti UniFi naast mijn bestaande wifi signaal geplaatst. Maar we blijven natuurlijk graag bij 1 en dezelfde vast verbonden.

Ik zoek dus een knappe wifi opstelling, zodat ik op alle plekken in huis knappe en goede wifi heeft, maar ook dat ze van elkaar los kunnen laten. Het is voor mij nu alleen niet duidelijk welke apparaat die weinig gebruikt het nu wel kan.

Is Mesh nu inderdaad de enige die los laten "goed" doet?
Bij mij heeft het omzetten van het uitzendvermogen naar 70% (op de AP AC LR) geholpen om beter het omschakelen naar een andere AP AC LR te laten verlopen en ontvang ook een m.i. stabieler signaal (WiFiMan houdt het op ca. -50 dB). Erg prettig.
Voor zover ik weet wil je dus naar mesh. Wat jij wil, wil ik ook. Ik heb nu thuis één AP, simpelweg omdat meerdere AP's niet gaan werken. Het AP staat op de 1e verdieping en achterin de woonkamer, in de keuken en in de tuin is de verbinding slecht en dat gaat een 2e AP (zonder mesh) niet oplossen.
Ik weet niet of dat onder een standaard valt, zoals 802.11##. Seamless roaming zie ik ook wel eens voorbijkomen als term. Helaas zijn de producten die nu uitkomen nog prijzig (je zit makkelijk aan €150, €200) en niet zuinig genoeg naar mijn zin.
Je zou ook even met minRSSI kunnen kijken of dat wat voor je helpt, moet je maar even googlen.
Hier geef je een signaal sterkte op waar hij je softkickt, waardoor je opnieuw verbinding maakt met een AP.
Je kunt eens proberen om het wifionderdeel van je router uit te zetten en daar alleen de Unifi's voor in te zetten.
Ja daar zat ik ook aan te denken, ik moet er nog eens voor gaan zitten, maar wat @Lampiz zegt, kan ik ook nog wel eens naar kijken. Signaal sterkte naar beneden gooien.

Ik heb wel mijn unify krengen een andere naam gegeven, dus die zit mijn router zelf ook tegen op te boxen, ondanks ik er wel wat verstand van hebt of anders eens paar avonden/weekenden gaan inlezen, zodat ik het begrijp, is er dus niet iets wat zo kant en klaar werkt, wat niet giga veel kost en je stroom rekening leeg trekt helaas.
Kort gezegd functioneert het als een AP, alle AP’s praten met elkaar om te bepalen waar de cliënt zich op moet aanmelden.

Tevens bepalen ze samen met elkaar de meest efficiënte route voor het verkeer.
Niet helemaal - een MESH verbind meestal niet terug naar zijn "master" maar juist naar de dischtbijzijnde "slave".

Sonos gebruikt bijv. al jaren een MESH entwerk om het bereik van draadloze speakers te verlengen tot zelfs plekken waar geen WiFi beschikbaar is.

In theorie heb je een MASTER (zeg een router), welke een WiFi signaal uit stuurt. In een MESH opstelling zal hier een slave (Zeg een accesspoint) naar de master verbinden.

Als je een rechte lijn maakt, en je loopt van je master tot de rand van het ontvangst, en zet net voor het einde je eerste slave, kan je vervolgens het bereik verlengen met het zendvermogen van je slave, vervolgens hierachter weer een slave plaatsen.

Het voordeel van een MESH netwerk kom, in mijn ogen, dan voornamelijk van pas in grote huizen of bij het overbruggen van grotere afstanden (bijv. een grote tuin naar een tuinhuis). Echter zie je bij veel MESH systemen dat het zendvermogen relatief beperkt is, waardoor je in theorie een beter signaal krijgt van het juist monteren van 1 of 2 Access Points in je woning.
Hoe gaat dat 'praten' met elkaar dan? Hierboven wordt gezegd dat het gewoon losse access points zijn (wel gevoed door elkaars clients te zijn) die via een soort hack clients afkoppelen als de verbinding slecht wordt, waardoor ze op tijd met een beter access point in de mesh verbinding maken.

[Reactie gewijzigd door TimoDimo op 15 oktober 2019 16:30]

En nog belangrijker, mesh routers schoppen een client met slecht bereik eruit om deze met een node dichterbij contact te laten maken. Als je zelf meerdere accesspoints plaatst kun je terwijl je op zolder een AP hebt staan nog met de kelder verbonden zijn.
Inderdaad het zeer fijn hoe snel die overschakeling gaat (gebruik zelf AiMesh van Asus). Wel jammer dat een Guest Network (nog) niet mee wordt uitgezonden op de andere Mesh nodes.
Dat heet Roaming, en kan prima met "normale" accesspoints.

Als je een draadloze router en een of meer draadloze repeaters in je thuisnetwerk gebruikt, overlappen de draadloze netwerken (WiFi) van de verschillende apparaten elkaar. Als een smartphone, tablet of ander draadloos netwerkapparaat in een dergelijke omgeving automatisch overschakelt van een draadloos netwerk met een zwak signaal naar een netwerk met een sterker signaal, wordt dit draadloos roaming ("wireless roaming") genoemd.

Het roaminggedrag wordt noch door de router, noch door de repeater beïnvloed. Het draadloze netwerkapparaat neemt zelfstandig de beslissing om over te schakelen naar een ander draadloos netwerk zodra de het ontvang- en zendvermogen onder een door de fabrikant aangegeven grens komt.

Elke keer wanneer een apparaat overschakelt naar een een ander draadloos netwerk, worden de netwerk- en gegevensverbindingen (bijvoorbeeld VoIP-gesprekken, videostreams of downloads) kort onderbroken. Als de router en repeater identieke namen gebruiken voor het draadloze netwerk (SSID) en ook dezelfde netwerksleutel en draadloze kanalen, kan de duur van de onderbreking worden beperkt tot een minimum.

Niet elk draadloos netwerkapparaat ondersteunt draadloos roaming. Informatie over de functionaliteit van andere draadloze netwerkapparaten krijg je van de betreffende fabrikant.
Het netwerkapparaat beslist, maar als als de router de verbinding verbreekt, verbind het logischerwijs met het dichtstbijzijnde signaal.
Ok dus een mesh Wi-Fi netwerk bestaat gewoon uit access points die via een soort 'hack' clients ontkoppelen bij slecht bereik zodat ze verbinding maken met een access point dat dichterbij is? Of is dit echt een standaard die vastgelegd is in Wi-Fi 5?
Als de router en repeater identieke namen gebruiken voor het draadloze netwerk (SSID) en ook dezelfde netwerksleutel en draadloze kanalen, kan de duur van de onderbreking worden beperkt tot een minimum.
Dat lijkt me niet. Dezelfde netwerksleutel is hiervoor misschien wel van belang, maar als je dezelfde kanalen gebruikt krijg je interferentie bij de overlappende access points.
Dat klopt - al is het wel zo dat als er een zelfde kanaal gebruikt word het aantal milliseconden welke je "dropped" iets kleiner is.

Een MESH systeem heeft niet echt een "hack" om te ontkoppelen, het zendvermogen per zender is gewoon kleiner, waardoor je sneller een beter signaal van een andere unit hebt.
Dit bestaat toch al lang? Ik heb al jaren meerdere access points en mijn apparaten schakelen gewoon over naar de gene met het beste signaal. Niks nieuws aan.
In de situatie voor AiMesh was het bij mij wisselvallig bij sommige apparaten. Dan moest ik manueel WiFi kortstondig uit/aan zetten.
Dat heeft dan weer niets met mesh te maken, normale AP's kunnen dat ook prima.
Ik heb ze nog niet veel meegemaakt, maar dat is idd niet de specifieke mesh eigenschap, wel een eigenschap die alle mesh routers bezitten.

[Reactie gewijzigd door arjandijk162 op 15 oktober 2019 16:27]

Ongeveer elk semi-enterprise AP bezit over deze feature. Ubiquiti bijvoorbeeld noemt het seamless roaming, maar het werkt exact hetzelfde.
Dus een mesh Wi-Fi netwerk is gewoon een verzameling access points die clients afkoppelen als de verbinding slecht wordt?
Woordje "niet" ontbrak
APs wel, het probleem zit hem vaak in de aggregatie node erachter. De meeste simpele switches/home-routers zullen hun FDB niet updaten als ze een MAC adres op een nieuwe poort zien, wat er toe leidt dat je connectie (roaming) vlot werkt, en je pakket kan sturen, maar niet kan ontvangen, want downstream traffic wordt gewoon nog een tijdje naar het oude AP gestuurd. Als je dan bv. op de rand van twee BSSIDs zit kan je connectie heel onstabiel worden (thuis met enkele toestellen tegengekomen).

In grotere netwerken wordt dat opgelost door een Access Controller (die meestal enkel met eigen APs werkt) of een onafhankelijke WLAN GW die zorgen dat de downstream ook aangepast wordt. De meeste Mesh oplossingen zijn een kleinere variant daarvan, waar eigenlijk 1 unit de rol van router/AC opneemt en de 2 andere de rol van AP, maar zo transparant mogelijk.
Het kan dat meshrouters dit allemaal hebben, maar dat maakt het nog geen eigenschap van mesh. Mesh slaat puur op de techniek waarop de onderliggende verbindende infrastructuur tussen de access points van een draadje naar een draadloze verbinding gaat.

Een beetje overlap in je BSSID's is ook geen misdaad trouwens.
Er hoeft geen draadje in en samen overbruggen ze anders niet te overbruggen afstanden.
Ja en nee; mesh refereert specifiek naar APs die volledig draadloos (kunnen) zijn, terwijl ouderwetse APs wifi verdelen maar zelf bedraad aan de router zijn aangesloten.
Waar jij aan refereert is niet mesh maar repeater functionaliteit ;)
Hmm, ingewikkeld
Klopt, niet voor niets dat je hier zoveel misverstanden ziet :) Een repeater (de zogenaamde versterkers, in feite ook een AP) verbinden als client met een andere AP en zenden vervolgens weer een wifi signaal uit/functioneren zelf ook als AP. Eigenlijk doet mesh hetzelfde, alleen zoekt mesh zelf automatisch de juiste route en verbindt middels slimme techniek de AP's aan elkaar die de slimste/snelste route opleveren. Een meshnetwerk met 3 AP's kan theoretisch 6 verbindingen tussen AP's hebben (3 * 2 * 1), 4 AP's 24 (4 * 3 * 2 * 1) enzovoort. Alles is dan met alles verbonden.Dat zal echter niet snel gebeuren ;)

Daarbij hebben de duurdere sets een aparte backhaul. Dat wil zeggen dat er een apart wifikanaal en zender/ontvanger (aka radio) wordt gebruikt om onderling te verbinden. Dan heeft de verspreiding van het wifikanaal geen invloed op de snelheid tussen AP's en clients.

Meshnetwerken hebben daarnaast volgens mij ook allemaal roamingfunctionaliteit waarbij je maar 1 netwerk ziet en je apparaat automatisch met de juiste AP verbindt.

[Reactie gewijzigd door JT op 15 oktober 2019 14:43]

Ok dat verduidelijkt het één en ander! Bedankt
Accesspoints verbind je in principe rechtstreeks met de hoofdrouter (even gericht op een consumenten netwerk). Bij een mesh netwerk verbinden de accesspoints (draadloos) met het dichtstbijzijnde accesspoint richting die hoofdrouter, zo krijg je een soort web (of net :P ) van accespoints. Ook gaat het overschakelen (roaming) soepeler in een mesh netwerk.
Mesh specifiek verwijst naar de functionaliteit dat de accesspoints zelfstandig verbinding kunnen maken met elkaar en voor een route van AP A naar AP D zelfstandig de meest optimale route uitkiezen. Het kan heel goed zijn dat de backbone vanaf de router naar AP A via AP C naar AP D gaat omdat via AP B een onnodige verzwakking in het signaal veroorzaakt. Wikipedia heeft er een goede beschrijving van :)

De functionaliteit van handmatig en "dom" draadloos een access point op een andere access point aansluiten op een andere heet qua functionaliteit repeating. Het hebben van 1 netwerk waarbinnen je apparaat automatisch op de juiste AP terecht komt heet roaming. Dat wordt praktisch altijd samen met meshfunctionaliteit geleverd maar is wel iets anders dan mesh. Unifi die je aansluit met kabels heeft bijvoorbeeld ook roaming, alleen in plaats van draadloos het signaal intelligent verspreiden via AP's gebeurt het dan met kabels.
Vaak hebben deze routers een aparte radio, specifiek voor de communicatie onderling, waarbij je vroeger halvering van de snelheid had omdat repeaters alles met een radio moesten doen. Daarnaast zetten ze steeds meer in op seamless roaming van de ene naar de andere, wat vooral voor telefoons heel chill is.
Geen draadloze backhaul en geen mogelijkheid om bedraad een backhaul te creëren. Kansloos product.

[Reactie gewijzigd door johnkessels87 op 15 oktober 2019 11:43]

Wat is een draadloze backhaul als ik vragen mag? Zit al een tijdje te kijken naar een mesh network.
Extra antennes met een eigen netwerk voor onderlinge communicatie. Dit zorgt ervoor dat je je volledige internet snelheid over alle units - tegelijkertijd - kunt gebruiken. (Plat en versimpeld uitgelegd).
Het zijn praktisch dus gewoon repeaters........ lame
Inderdaad. Met misschien een stukje slimme afhandeling van de hoofd router.
't Is uiteraard wel een relatief goedkope set. Dus de vraag is dan natuurlijk in hoeverre dat binnen de verwachtingen had behoren te vallen.
Communicatie tussen de nodes en de centrale unit gaat over dezelfde antenne's als communicatie met de client. Dit heeft een grote negatieve impact op performance.

Het liefst wil je dat die 'backhaul' met een eigen antenne op een eigen kanaal communiceert of nog beter via een draad die communicatie afhandeld.
Dit is dan ook het instapmodel, gezien het nummer.
Als je naar de duurdere reeksen kijkt hebben die eigen antennes voor onderlinge communicatie.
Dat snap ik... :) gaf alleen antwoord op de vraag wat is de backhaul en wat voor een impact heeft dat.
Een apart kanaal (dus los van wat de gewone wifi-clients gebruiken) voor de onderlinge communicatie tussen de accesspoints.

Aangezien je binnen een kanaal niet tegelijk kunt zenden en ontvangen, betekent dit dat (zonder een aparte backhaul) de beschikbare bandbreedte wordt gehalveerd. Bovendien dwingt het alle accesspoints om op hetzelfde kanaal te zitten (anders zien ze elkaar niet), en dat is helemaal funest voor de dekking. Je wilt het liefst dat al je accesspoints op verschillende kanalen zitten, zodat ze niet met elkaar interfereren.

[Reactie gewijzigd door RefriedNoodle op 15 oktober 2019 11:52]

Simpel gezegd dat er een aparte wifi verbinding is tussen de routers zelf waar alleen onderlinge data overheen gaat. Hier zitten geen gebruikers apparaten op verbonden.
Zo lever je niet in op wifi bandbreedte op gebruikers apparaten.
Ik heb nu de Orbi RBK 40. Ik zat al te denken om nog een extra satelliet aan te schaffen, maar de huidige ORBI satellieten zijn vrij prijzig. Dus ik vind dit juist interessant om mijn huidige mesh nog iets verder uit te breiden.
Maar ik moet eerst zien hoe duur zo'n individuele satelliet kost.
Zelf een deco m9 (3) en een p4 (1) in gebruik. Uitbreiden met lichtere units werkt prima om dekking uit te breiden. Lijkt me dat Orbi dat ook goed doet.
Dat inderdaad, je levert hier dik in op je performance.
Alle meshnetwerken zonder backhaul is gewoon niet aan te bevelen.
Waarom zou je je router via Alexa of GAssistant willen bedienen :?
Korte search levert het volgende:

Ok Google, turn on the guest network.
Ok Google, turn off the guest network.
Ok Google, reboot the router.
Ok Google, what are my WiFi settings?
Ok Google, what is my guest network password?

Vrij nutteloos dus, maar weer een buzzword waarmee ze kunnen adverteren.
Andere zaken die je kunt vragen (heb Alexa): is device x at home, what is my internet speed (speedtest).
Turn on/off van guestnetwerk heb ik aktief staan. Normaal staat deze uit, maar als er iemand binnenkomt kan ik via stem het guestnetwerk inschakelen. Deze creert op dat moment een tijdelijk password en dan is het wel handig als ze die ff opnoemt :)
Okay, dat zijn nog wel redelijk handige commandos.
Wellicht als alternatief op het via de command line configgen? 8)7 :+
Ik snap em ook niet.

[Reactie gewijzigd door Blabla13 op 15 oktober 2019 11:56]

Ik vraag me af wat zoiets doet als je 3 verdiepingen overbrugt. Hoe is het signaal dan?

Ik heb nu op zolder slecht bereik en zou zoiets wel willen aanschaffen. Heb geen mogelijkheid om een kabel naar boven te trekken voor een bekabelde verbinding. Dus even afwachten op een Review ervan
Probeer dan een Deco P7, die creëert een backhaul via de stroomkabel, heb je alsnog bekabeld internet boven :)
Ah dank je ga ik zeker meenemen met de vergelijking. Ik zat zelf eerder aan een orbi of de M9 plus te denken.
You pay peanuts, you get monkeys.

Er is veel kritiek op deze router maar voor die lage prijs lijkt me dat niet meer dan normaal dat deze niet kan typen aan de duurdere modellen? Tweakers zijn niet echt het doelpubliek van deze toestelletjes, maar eerder voor huis-, tuin- en keukengebruik en daar lijkt me dit een prima oplossing te zijn. Ik gok dat facebook bekijken en recepten opzoeken prima zal werken ;)
Naast dat dit een van de vele (goedkope) consumer level mesh setjes is, zit ik me ook af te vragen of je wel aan de wifi producten van Netgear wil. Ik heb extreem slechte ervaring met (professionele) Netgear accesspoints en de support die Netgear hier op geeft. Dat is heel anders met hun NAS producten, waar ik een redelijk (goede) ervaring mee heb en support ook meer dan redelijk is.
Heeey deze ken ik :)

Heel eerlijk ik werd er niet echt warm van. Geen idee waar Netgear de 300m2 vandaan haalt met alleen de basis unit maar ik kan zeggen dat deze mijn 110m2 huis van hout/gips niet goed kan dekken!

Met een 2e unit op de eerste etage had ik op zolder wel aardig bereik maar nog steeds een stuk minder dan met een enkele Nighthawk R7000.
Zet je een satelliet achter een gestucte wand dan zie je het signaal album elkaar zakken laat staan wat een betonnen vloertje zal doen. De 3e satelliet op zolder kon niet goed connecten met de 2e om een daisychain te vormen dus die bleef contact zoeken met het basis station en resulteerde in super slecht bereik. Hopelijk hebben ze dat ondertussen gefixt want dat maakt het Mesh principe imho redelijk onbruikbaar.

Die band steering was helemaal een drama en één van de grootste redenen om dit systeem niet te nemen! Meerdere devices wilde gewoon helemaal geen verbinding maken zoals mijn Samsung wifi printer, Wahoo Elmnt Bolt fietscomputer en diverse IoT devices/ipcams. Daarnaast ook zelden zoveel storingen gehad met mijn Chromecasts (2 en 3). Deticated 2,4 of 5Ghz opzetten kon helaas niet.

Hier ging bij vrouwlief nog net de vlag niet uit toen we weer terug gingen naar onze Nighthawk als main router :+

[Reactie gewijzigd door sapphire op 15 oktober 2019 13:53]

Nvt

[Reactie gewijzigd door johnkessels87 op 15 oktober 2019 11:47]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee