Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Video toont Android 8.1 op Nokia-telefoon zonder touchscreen

Er is een video online verschenen van wat in de software de 'Iron GAFP' heet, een Nokia-telefoon zonder touchscreen en met Android. Op de telefoon zijn onder meer Google Assistant en Google Maps te zien. De Android-versie is 8.1.

De poster van de video, rider95, zegt op Steemit dat het mogelijk is dat Google meer laat zien over de telefoon op zijn hardware-evenement op 15 oktober. De video van een minuut laat een prototype zien van een telefoon met Android en zonder touchscreen. Input is te leveren met een d-pad en numerieke toetsen, terwijl er een Google Assistant is om de telefoon via stem commando's te geven. De telefoon is dezelfde als die eerder in foto's te zien was.

Er gingen al langer geruchten dat Google werkt aan een versie van Android zonder touchscreens. Volgens 9to5 Google heeft de zoekgigant de versie van Chrome voor telefoons zonder touchscreens onlangs geschrapt. Daardoor is het onbekend of de Android-versie nog op de roadmap zou staan.

Nokia gebruikt op goedkope telefoons zonder touchscreens tot nu toe naast een eigen besturingssysteem ook KaiOS, een besturingssyteem waarin ook Google investeerde en waarvoor diverse Google-apps beschikbaar zijn.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

20-09-2019 • 07:46

72 Linkedin Google+

Submitter: TheVivaldi

Reacties (72)

Wijzig sortering
Zeer handig voor de oudere generatie (70+) die toch wilt whatsappen zonder een *moeilijk* bedienbaar touchscreen.
Jij denkt dat de oudere generatie het makkelijker vind om via T9 input te typen dan via een virtueel toetsenbord?
Ja.

Mijn vader, maar ook 'oudere' mensen die ik ken vindt SMS'en an sich geen probleem, maar hij weigert pertinent om een telefoon met "veegscherm" (zoals hij het noemt) te gaan gebruiken.

Een leuke feature phone met Android, echter, zou hij prima kunnen gebruiken. Nu heeft hij gewoon nog een zooi oude Nokia's op voorraad, voor als er 1 stuk gaat.
Als ik in mijn omgeving kijk denk ik van wel ja. Vaak zijn deze mensen blijven "hangen" in het T9 tijdperk en is de overstap gewoonweg te groot. En dan biedt dit zeker een goed alternatief om toch fotos van kleinkinderen te blijven ontvangen via whatsapp
T9 is een draak. Dat zette ik 19 jaar geleden al uit omdat het je beperkte in wat je kon typen.
Touchscreens zijn ook alleen maar bruikbaar op een telefoon vanaf 6" en met 9:18-scherm vanaf 7". Dan laat ik nog weg dat je de helft van het scherm kwijt bent aan dat virtueel toetsenbord.

Doe mij dus maar een fysiek toetsenbord. Dat wel combineren met een fatsoenlijk groot scherm van liefst minimaal 5,5" en hoge resolutie want websites lezen die enkel zijn geoptimaliseerd voor desktop gaat met hele kleine lettertjes op een klein scherm ook echt moeizaam.
* denkt terug aan mijn Motorola Milestone 2 * ;)
T9 was geniaal. Daar kon je juist lekker snel mee tikken en je kon onthouden hoevaak je op * moest drukken om je woord naar keuze te krijgen.

Ik denk dat ik sneller kon tikken met T9 dan nu op een touchscreen, op een touchscreen moet je veel vaker corrigeren. Een fysiek qwerty keyboard zoals op de N97 zat was mss wel beter dan T9.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 20 september 2019 12:12]

Daar kon je juist lekker snel mee tikken en je kon onthouden hoevaak je op * moest drukken om je woord naar keuze te krijgen.
De woorden die ik gebruikte stonden er nooit in.
..., op een touchscreen moet je veel vaker corrigeren.
dan is je scherm te klein, of te langwerpig, of beide. Ik stel niet voor niets dat dit optimaal werkt op een 9:16 scherm bij 6" (vanaf, 5,7" is goed, 5,5" gaat nog net) en op een 9:18 scherm optimaal bij 7" (en minimum 6")
Een fysiek qwerty keyboard zoals op de N97 zat was mss wel beter dan T9.
T-mobile G1, LG GW620, in het begin waren er best wel wat toestellen
Samsung captive, LG Optimus, Sony Ericson Xperia Pro.

De markt heeft echter beslist, dat ze - omwille van de hogere prijs - vrijwel zijn verdwenen, alleen Blackberry (KeyOne, Key2, Key2LE, Priv) en Fxtec Pro1 zijn nog over, tenzij je tevreden bent met een toestel dat 6 jaar oud is en nog Android 4 draait.
“De woorden die ik gebruikte stonden er nooit in.”

Dan voegde je die toe aan het woordenboek. :P Op Nokia’s kon dat gewoon tijdens het tikken.

“dan is je scherm te klein, of te langwerpig, of beide. Ik stel niet voor niets dat dit optimaal werkt op een 9:16 scherm bij 6" (vanaf, 5,7" is goed, 5,5" gaat nog net) en op een 9:18 scherm optimaal bij 7" (en minimum 6")”

Juist op kleinere schermen vind ik het fijner werken. ;) Als je een megascherm nodig hebt schiet het sowieso niet op want dan is de telefoon voor geen reet vast te houden. De iPhone X is eigenlijk al te breed én te lang. Touch is gewoon niet accuraat genoeg om heel snel te kunnen tikken, op geen enkel toestel - ongeacht beeldformaat. Zal nooit zo accuraat zijn als een fysiek keyboard.
Dan voegde je die toe aan het woordenboek. :P Op Nokia’s kon dat gewoon tijdens het tikken.
Nooit een Nokia gehad, wel een Sony CMD-C5, Siemens S55, M65, dan een Samsung (type weet ik niet meer), daarna een Gallaxy Gio en een Wolfgang qwerty-dumbphone en daarna weer Android.

Mijn vrouw had tot 2005 of 2004 wel een roze 3410 (of 3210 of 3200 of 3510) maar wat een baggertoestel was dat. Bouwkwaliteit nihil. Geluiden klonken als 1930. Die werd opgevolgd door een Siemens SL55, daarna een echte Nokia (6085/6086 ?) klaptelefoon, daarna een Asha en toen een Lumia 835.

Maar tijdens het tikken een nieuw woord in T9 invoeren kostte je minstens 30 minuten.
Juist op kleinere schermen vind ik het fijner werken. ;) Als je een megascherm nodig hebt schiet het sowieso niet op want dan is de telefoon voor geen reet vast te houden. De iPhone X is eigenlijk al te breed én te lang.
Als de O wilt typen, typ ik een I of P, als ik een I wil typen typ ik een U of O. Idem, als ik een A wil typen raak ik de Q of de S. Wil ik de spatiebalk, dan typ ik met mijn rechter vinger 9 van de tien keer een N en wil ik die typen met mijn linker vinger, wordt het in 65% van de gevallen een C en in 30% van de gevallen de X. Kortom, het scherm is te klein. Dat geldt voor de 5,5" 9:16 Acer Liquid Z630, en de 9:18 5,7" LG G6. Met een 9:16 5.7" Lumia 950XL gaat het wel goed.

Op de 9:18 LG G6 merk ik wel dat de afstand van rechtsboven (openen in de LG Health app van de tracker) naar midden-onder (starten van de tracking) te ver uit elkaar is om met één hand te bedienen. Nu gebruik ik meestal twee handen voor de bediening, maar juist in die situatie heb ik meestal met mijn rechterhand iets anders vast. Nu zet ik de telefoon dan meestal maar in de houder op het stuur van de fiets.
Touch is gewoon niet accuraat genoeg om heel snel te kunnen tikken, op geen enkel toestel - ongeacht beeldformaat.
Om snel te kunnen tikken zul je iets moeten hebben wat groot genoeg is, liefst met twee handen te bedienen. Op de 7" Intertoys vakantietablet die ik in 2012 voor m'n zoon kocht om zich in het vliegtuig mee te vermaken.maar waar hij nauwelijks naar omkeek (de NDSi was leuker) was typen geen enkel probleem, al lag daar de resolutie erg laag.
Zal nooit zo accuraat zijn als een fysiek keyboard.
Klopt.
Ik had net door hoe T9 werkte toen smartphones populair werden. Heb het nog een tijdje volgehouden waarin ik sneller werd toen ik ook maar over ging op een touchscreen. Swypen is in ieder geval irritant als je meerdere talen gebruikt. En ook met maar 1 is het niet altijd geweldig.
Daar kun je niet mee bellen. Dat is wel de bedoeling van het device waar ik het over heb.
Ook moet hij in de binnenzak (of broekzak) passen. 7" lijkt me dus het optimum, en dan een resolutie tussen 1080p en (overkill) 4K, de beste 4 resoluties lijken me
- WUXGA dus 1200x1920,
- QXGA dus 2536x2048
- WQXGA dus 1600x2560
- WQHD dus 1440x2560.
meer resolutie is nauwelijks zinvol op een klein scherm en er wordt meer op gedaan als video's kijken dus 9:18 of zelfs 9:18,5 is niet goed. Zelfs als er video gekeken wordt wil je eventuele ondertiteling ook buiten het beeld houden (en ondertiteling is essentieel als je in een lawaaiige omgeving wilt kijken zonder ear- of headphones).
Het was een bijna-weekend-grap, ik snap je hoor :)
De 7" intertoys vakantietablet (met mini-usb-toetsenbord) was qua formaat zowat ideaal, patste prima in de binnenzak. Alleen was de resolutie erg laag (480p, was 2012, maar bij Intertoys, Op=Op, Kruidvat en Kijkshop is hetgeen ze later aanboden ook nooit beter geweest).
Deze mensen hebben dat geleerd. En vinden het erg lastig om iets nieuws te leren. Hebben daarbij vaak een slechtere motoriek. En zijn de eerste 60 jaar van hun leven gewend aan een numeriek toetsenbord.
Wat stel jij je voor waar ze dat 'numerieke toetsenbord' dan voor hebben gebruikt de eerste vijftig van de door jou genoemde zestig jaar, behalve voor het intoetsen of draaien van nummers? Typemachines bestaan trouwens al best wel iets langer dan dat.

Edit: verduidelijking..

[Reactie gewijzigd door Caviatjuh op 20 september 2019 11:11]

Telefoon. Was eerst draaischijf en daarna toetsen. Eerste mobieltjes waren ook met toetsenbord. Ik ken veel 70 plussers die moeite hebben met touchscreen.
Maar dat geldt niet voor iedereen. Mijn grootvader is ver in de 80 en hij is redelijk verslaafd aan zijn smartphone. Hij heeft er inmiddels al een aantal gehad, maar zijn huidige is alweer een hele tijd de Huawei P30 Pro. En het kostte hem allemaal geen moeite om te leren. Dus nee, niet iedere oudere is hetzelfde.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 20 september 2019 12:08]

Zie mijn reactie hieronder.

Niet oudere maar ook jongere is hetzelfde. Dus daarin heb je gelijk.

Dit is net zo discussie als vroeger. Rokers zeiden toen ook vaak mijn oom of opa heeft 80 jaar gerookt en hartstikke schone longen.

De vraag was dan ook waar ik op reageerde wie of waarom is de doelgroep.
Mijn ervaring zegt dat het niet zozeer het toetsenbord is. Het gaat eerder over het gebrek aan toetsenbord. De oudere generatie heeft niet door dat je eerst het tekstvak moet aantikken vooraleer het toetsenbord verschijnt. Daarnaast is het voor hen sneller een shock dat daar plots een toetsenbord staat. Als laatste denk ik ook aan het gebrek aan feedback (of onrealistische feedback zoals een te ferme trilling)

Edit: typo's

[Reactie gewijzigd door JeroenED op 20 september 2019 11:55]

Op oudere leeftijd is je motoriek minder. Ik gaf m'n moeder ooit een ipad. Ze lag in bed, kon er niet uit, en de (desktop) computer was niet bereikbaar. Ik dacht dat ze met de ipad zo uit de voeten kon. Niet dus. Het "indrukken" van een knop was problematisch door trillende vingers. Grote teleurstelling bij mij want ik had 'm speciaal voor haar gekocht, alles ingesteld, uren mee bezig geweest om email en foto's erop te zetten, maar het was niet anders en het is niet anders geworden.

Genoeg ouderen die probleemloos met een ipad of touchscreen overweg kunnen, maar een deel van die groep pikt dit niet op, en zeker niet vanzelf.

[Reactie gewijzigd door sumac op 21 september 2019 11:52]

Laat die oude generatie eens een sms sturen met een simpel telefoontje (nokia 3310 oid), dat is bijna niet te doen vanwege het ongemak en het zoeken naar letters.
Op een touchscreen zien ze in 1x alle letters die ze kunnen gebruiken.

Een familielid (~90j) heeft nooit kunnen smsen en etc, wel kunnen bellen met een mobiel, smsen was niet uit te leggen. We gaven haar een iPad enkele jaren geleden en ze gebruikt die nog altijd elke dag (digitale krant, facebook en kaart spelletjes).

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 20 september 2019 08:19]

Zal enorm verschillen van persoon tot persoon, maar mijn vader wil absoluut géén telefoon met 'veegscherm'. Letters invoeren op een toetsenbordje a la Nokia 3310 vindt hij prima.
En zulke voorbeelden heb ik weer andersom. Mensen die wanhopig werden omdat ze niet meer wisten hoe te en te sms en. Het is echt afhankelijk per persoon.

Inhoudelijke Nokia en Google zouden een markt laten liggen als ze voor deze gebruikers geen telefoon op de markt brengen.
Ik heb mijn vader (80+) een paar jaar geleden een Nexus 7 tablet gegeven (gewonnen bij KitKat :) ) en die is ook, volgens mijn moeder, voor dag en dauw om 4 uur 's morgens de krant aan het lezen en email aan het beantwoorden. Maar een smartphone wil hij weer niet hebben, hij houdt het bij z'n Nokia 105 uit 2013!
Als ik naar mijn Pa kijk, die heeft zon soort Nokiaatje gekocht. Waarom? Omdat hij dan kon bellen door numerieke toetsen in te drukken. En dat is dan ook het enige wat hij er mee doet. Ouderen die kunnen/willen Whats-appen zullen (denk ik) eerder naar een smartphone grijpen, al dan niet een goedkoper model.
Dat ligt er aan de ouderen zelf ook. Mijn tante in de 70 zit de hele dag op haar smartphone te appen, bankzaken, navigatie en spelletjes (o.a. wordfeud en puzzels) te spelen. Gebruikt haar telefoon met al die handige apps net zo snel als een 20er.
Die zou gek worden van een telefoon zonder touchscreen.

[Reactie gewijzigd door Aerophobia1 op 20 september 2019 11:26]

dumbphones genoeg die whatsapp kunnen draaien zonder android.
Ik zie vooral een lastig te bedienen telefoon. Waarom zou je touchscreen hier niet toevoegen?
Om kosten te besparen op goedkope telefoons
Mogelijk. Maar voor rond de 60 euro heb je al een 5 inch scherm. Dit lijkt me niet meer dan 3.5 inch, maar elke euro is er een
Ik denk dat deze telefoon een andere markt aanspreekt
Gewoon een sterke telefoon die je kan laten vallen zonder dat het scherm breekt.
Ik denk eerder oudere mensen die alleen maar willen bellen met de numerieke toetsen. Dus waarom zou je in godsnaam Android erop proppen.
Het "klooien" vind ik leuk, apps proberen, veranderen van OS, etc.
Een enkele app zou onderweg ook wel handig kunnen zijn (navigeren, berichten) en als de knoppen dan zitten waar je ze verwacht zonder het menu te moeten doorzoeken met toetsen.
Ik denk niet alleen voor ouderen maar ook voor andere handicaps, ik zou een tablet mee moeten nemen om fatsoenlijk te kunnen lezen. (koeieletters schuif je je een ongeluk op 6" of kleiner)
Wat ik ook belangrijk vind is dat mijn telefoon enkele weken zonder lader aangesloten toch nog werkt onderweg en een groter scherm lijkt me meer batterij verbruik te veroorzaken.
Ik ken "oude" mensen die meer doen met android dan veel jongeren ;-)
Zeker als je een euro per dag verdiend. Het doel hier is om telefoons beschikbaar te maken voor meer mensen. 60 euro is een enorm bedrag voor veel mensen in de wereld.
Dat is het antwoord wat ik zocht, bedankt. :)
Dat is misschien wel zo, maar waarom zie ik in de minder bedeelde landen dan altijd iedereen lopen met dikke telefoons?
Wat vind jij minder bedeelde landen?

En waarschijnlijk omdat je vooral in de steden bent.

Ik kom bijvoorbeeld net terug uit Kirgizië - Zat mensen zonder telefoon, buiten de steden hebben mensen geen telefoon of een feature telefoon (vaak uberhaupt geen elektriciteit).

Binnen de steden hebben mensen een feature phone of een budget smartphone. Bijna geen Samsung, apple of ander vlaggenschip gezien.
"of een feature telefoon (vaak uberhaupt geen elektriciteit)."

En hoe laden ze die feature phone op zonder elektriciteit?
Een van de schapenherders die ik een lift gaf laadde de telefoon op als hij in de stad was, en had hem altijd uitstaan tenzij hij iemand moest bereiken (en ook bereik had). Andere wereld dan wij gewend zijn.

Maar dat is een redelijke uitzondering (denk ik). Wat ik bedoelde is dat veel mensen daar geen telefoon én geen elektriciteit hebben. Degenen die wel een telefoon hebben zullen of iets van stroomvoorziening hebben (sommigen hadden een enkel zonnepaneel) of ergens anders bij vrienden of dus in de stad kunnen laden.
Bosnië, Marokko etc. Daar is natuurlijk wel stroom e.d. Maar de maandlonen zijn daar niet hoog.
Maar je hebt gelijk mbt tot de werelddelen die jij aangeeft hoor!
Een touchscreen werkt ook niet altijd in alle situaties.
Geen problemen met m'n s8 in 2 jaar
Een touchscreen werkt ook niet altijd in alle situaties.
Daarvoor zou je dan toch ook optioneel het fysieke keyboard kunnen gebruiken? Een hybride telefoon is niet verkeerd lijkt me. Waarom dan geen touchscreen toevoegen?
Voor mensen die niet met touchscreens om kunnen gaan.
Ik heb een bril nodig tegenwoordig voor dichtbij en als ik al een telefoon meeneem onderweg is dat geen smart. Ten 2e heb ik als ik een gesprek wil voeren en doe het scherm aan mijn oor dat dan het gesprek wordt beeindigd bij een touchscreen.
Als ik begin van dit decenium zag hoe snel een BB werdt bedient is maar net waar je aan gewend raakt.
Met een telraam rekenen zijn sommige mensen ook snel.
" Ten 2e heb ik als ik een gesprek wil voeren en doe het scherm aan mijn oor dat dan het gesprek wordt beeindigd bij een touchscreen."

Dan ben je de enige persoon op aarde bij wie dat gebeurt...
"tegen je oor" moet ik zeggen?
Ik denk dat ik niet de enige op aarde ben onder slechthorenden zeker niet.
Ik heb een erfelijke afwijking waardoor ik 45% aan dB overhoud terwijl ik wel een veel breder spectrum hoor, als ik een "speaker" niet bijna in mijn oor doe dan hoor ik bijna niks vanwege het omgevingsgeluid.
In een geluidsarme kamer kan ik dus de telefoon evt. op speaker wel horen maar dat is onderweg lastig ;-)
Als je met een equalizer alle midden tonen onder de 50% zet en alle hogere en lagere tonen boven 80% en dan langs een snelweg gaat staan hoor je ongeveer wat ik hoor. Alleen de duurdere telefoons zullen daarvoor wel iets hebben maar dan nog zal de andere kant van de lijn alle extra geluiden boven het stemgeluid uit laten komen. Ik hoop dat dit mijn situatie verduidelijkt.
Iemand anders belt of neemt een gesprek aan en als het scherm zwart is en niet meer reageert op aanraking dan kan ik deze in een doodstille omgeving proberen over te nemen maar dan nog moet ik soms de helft gokken wat de ander zegt omdat ik niet kan liplezen door de telefoon.
p.s. Ik zou graag de enige persoon op aarde zijn bij wie dat gebeurt maar misschien we de enige persoon van wie jij hebt gehoord omdat anderen de moed hebben opgegeven en zich er niet voor interesseren om het ter sprake te brengen, elk product wordt tenslotte gemaakt voor een grote groep mensen anders is het economisch niet verantwoord om iets te maken waar maar een enkeling wat aan heeft.
Bij de meeste telefoons gaat het scherm op zwart bij je oor tijdens telefoneren en reageert niet op aanrakingen.
Fysieke knoppen en T9 lijkt me heerlijk eigenlijk
Lijkt me dat de meeste apps niet zonder aanpassing zonder touch screen draaien, je hebt dus speciale apps nodig die geen touch nodig hebben!
De meeste android apps hebben basale no-touch support. Als de app developer een klein beetje extra tijd ervoor neemt is dit simpel te verbeteren zodat het gewoon uitstekend werkt.
Super vet! Alleen lijkt het me wel dat app developers nu moeten gaan specificeren in de manifest files of ze touchscreen support vereisen of niet. Er zijn namelijk een boel apps (denk games, emulators) die zonder touchscreen gewoon niet te bedienen zijn.
Ik heb laatst een Nokia met KaiOS gekocht voor mijn zoon. Zonder touchscreen met T9. accuduur van 3 dagen bij minimaal gebruik. Android en KaiOS zijn verre van efficientr besturingssystemen. Ze zijn er gewoon niet voor gebouwd....

Als ik dit vergelijk met mijn SailfishOS toestel met touchscreen en zonder Android ondersteuning haal ik makkelijk 1,5/2 dagen met intensief gebruik. Zet ik de Android ondersteuning aan dan wordt het 1 dag. Android is gewoon een dataslurpend OS, niet geschikt voor accuduur....

[Reactie gewijzigd door Bongoarnhem op 20 september 2019 09:22]

Mijn oom was hier altijd gehecht aan met dit soort toestelletjes, tot hij eraan moest geloven en heeft hij nu een smartphone, hij vond het heerlijk om alleen te Whatsapp en bellen.
Als dit weer gewoon gecombineerd wordt met een accuduur van een week ofzo zou ik zo'n telefoon zeker overwegen. Enige apps die ik gebruik op mijn telefoon zijn navigatie, bankieren en whatsapp dat moet op zo'n telefoon ook wel lukken (dat wou op mijn nokia c5 ook op de bank app na).
Nu nog een volledig keyboard en je hebt Android zoals het oorspronkelijk bedoelt was: een Blackberry clone.
Als zo'n telefoontje wel gewoon Bluetooth heeft, en USB OTG support en een beetje een deftige accu, dan heb ik er ook nog wel een use case voor!

Sowieso als reservetoestel met een prepaid SIM van een andere provider dan onze hoofdprovider erin, maar ook voor het diabetesmanagement van m'n vriendin.

Ze draagt een "flash glucosesensor" op haar bovenarm, die je met NFC (speciale reader, of smartphone) moet uitlezen. Tegenwoordig doet een gadget die erbij 'hangt' dat iedere 5 minuten en stuurt die data via Bluetooth naar smartphone. Ook de status van haar insulinepomp willen we constant uitlezen via USB OTG. Echter, op haar gewone 'krachtige' smartphone is dit toch nog best zwaar op de accuduur, zeker als ze ook nog andere dingen met de phone doet.

Een goedkope telefoon als deze zou, mits de accuduur hiervan een beetje goed is, een super oplossing zijn. In principe blijft die dan altijd in haar handtas zitten als ze onderweg is, en doordat het Android draait kunnen de benodigde apps er prima op draaien. Iedere 5 minuten glucosewaarden uploaden naar NodeJS servertje kost verder niet zo veel data :P
Het probleem met de FL ombouwen tot CGM met tooltjes als Nightrider of MiaoMiao (icm xDrip/Spike), is dat de software het batterijmanagement van de telefoon moet verslaan en dus constant agressief in de achtergrond staat te pollen zodat ie niet afgeschoten/standby wordt geplaatst en niet meer kan monitoren. Op een jailbroken/rooted telefoon is daar misschien iets aan te doen, maar anders blijven ze slurpen. :P Ik weet dus niet of een ander type telefoon zoals dit daar perse enorme verbetering in gaat brengen.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 20 september 2019 12:18]

Ha, nog iemand die iets weet van dit terrein ;) M'n vriendin gebruikt FL met Miaomiao 2 icm xDrip+ en ik host zelf een Nightscout server in een LXC container, met reverse proxy ervoor.

Het valt nog mee. De Motorola One Vision (die toch niet heel erg goed bekend staat om z'n batterijduur) van m'n vriendin houdt het an sich prima een hele dag vol als hij iedere nacht wordt opgeladen.

Maar het voordeel van dit 'werk' uitbesteden aan een tweede toestel lijkt mij toch dat in ieder geval de primaire telefoon wat minder 'belast' wordt met dit werk ( en aan dat tweede toestel kan dan potentieel ook de Contour Nextlink permanent verbonden worden om pompgegevens naar Nightscout te sturen, wat ook lastig is om altijd via USB met de primaire telefoon verbonden te hebben :) ).

Maar inderdaad, misschien helpt het ook wel helemaal geen biet. Daarom ben ik in ieder geval wel beniewd naar hoe dit toestel het gaat doen qua battery life.
Ik zie vooral een telefoon die mogelijk lekker goedkoop geproduceerd kan worden (een touchscreen telefoon haal je voor een euro-tje of 50, dus waarom?). Enige functie die ik er voor zie is "festivaltelefoon", want als dagelijkse telefoon verwacht ik dat dit je alleen maar frustraties gaat opleveren, en rest mij vooral de vraag waarom je dit jezelf aan zou willen doen.
Nu weet ik niet wat de accuduur gaat worden.. maar buiten festivals (heule kleine doelgroep zou dat zijn denk ik.. meeste nemen juist hun mooie telefoon mee vanwege de camera), wat dacht je van gebieden die regelmatig zonder stroom zitten? Heerlijk als je dan geen zorgen hebt over de accuduur van iets als een telefoon. Maar again, ik weet niet hoe de accuduur van deze nokia is(?).
Begrijpelijk, maar voor de NL markt zie ik niets in dergelijke telefoons. Er wordt in het bericht nergens specifiek gesproken of Nokia dit voor een bepaalde regio zou brengen, dus kijk ik er naar als NL toestel.

Verder zie ik niet in wat je aan Android zal hebben als je regelmatig zonder stroom zit. Android an sich is niet zuiniger tov andere OS welke op dergelijke toestellen kan draaien. Verder Facebook, Google Maps en dergelijke andere apps welke ik in het filmpje zie: daar heb je ook weinig aan zonder stroom.
"wat dacht je van gebieden die regelmatig zonder stroom zitten?"

Maar je weet toch niet wanneer de elektriciteit gaat uitvallen? Stel, je telefoon staat op 10% en denkt "oh, ik ga hem snel opladen" en de elektriciteit valt uit... tja. Plus wat heb je aan een smartphonesysteem in zulke situaties? Even een spelletje spelen in de tussentijd? Maar dan gaat de accu juist hard leeg. Dus als je in zo'n gebied woont (nog even afgezien van het door mij benoemde 'oplaadprobleem'), dan lijkt me dat je meer dan voldoende hebt aan een KaiOS-telefoon.