Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vivo plaatst teaser voor smartphone met 'watervalscherm'

De Chinese smartphonefabrikant Vivo heeft een teaser geplaatst voor een aankomend model. De teaser toont een foto van de glasplaat aan de voorkant, die erop duidt dat de smartphone een 'watervalscherm' heeft dat doorloopt aan de zijkanten.

Het scherm zal gekromd zijn in een hoek van bijna negentig graden, blijkt uit de teaser die een productmanager van Vivo online heeft gezet op Weibo. Het is onbekend wat Vivo in de software wil doen met het scherm aan de zijkanten. De huidige, veel minder ver gekromde schermen van bijvoorbeeld Samsung-smartphones hebben nauwelijks extra functies op de kromming.

Het gaat vermoedelijk om de volgende Vivo Nex-smartphone. Vivo's zusterbedrijf Oppo toonde eind juli al een dergelijk scherm, maar heeft niet gezegd wanneer dat in een smartphone zou verschijnen. Toen al ging er een gerucht dat de Vivo Nex 3 en Huawei Mate 30 Pro een dergelijk scherm gaan krijgen. Vivo heeft ook al eerder gezegd dat de volgende Nex-smartphone een 3,5mm-jack zal hebben.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

14-08-2019 • 20:49

51 Linkedin Google+

Reacties (51)

Wijzig sortering
die erop duidt dat de smartphone een 'watervalscherm' heeft dat doorloopt aan de zijkanten.
En ik maar denken dat er water onder het scherm zou lopen als een soort cool effect.


...met een pompje dat het water weer terug naar boven pompt.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 14 augustus 2019 22:39]

precies dit.

Ik snapte de titel van dit artikel ook niet.
Ik zat al te denken van "hebben ze het nou over een geanimeerde screensaver van een waterval of zo?" :P

OT: ik vond gekromde schermen al dom toen Samsung ermee kwam.
Ik vind ze nog steeds dom.
Ik snap niet dat telefoons met gekromde schermen nog niet een soortgelijke stille dood zijn gestorven zoals ook gebogen TV schermen.. man man man wat een onzin was dat. :+

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 14 augustus 2019 23:24]

Er wordt vaak geroepen dat mensen minder bezels willen.
Dit is de bijna ultieme vorm: geen bezels aan de zijkanten.
Volgende stap wordt om dit ook boven en onder toe te passen; dat is nu nog lastig in de hoeken.
De overtreffende trap wordt dat het scherm wordt doorgetrokken; heel je device is dan volledig scherm.

Nodig: nee. Bijzonder: ja. Nu nog wel.
Ik vermoed dat het zeker gaat komen.
Ik heb al jaren een Samsung met Edge en ik kan er niet aan wennen. DIe bezels maak ik me niet druk om, maar heb wel om de haverklap dat mijn touchscreen niet goed reageert omdat ik blijkbaar iets ingeef via de zijkanten.

Ik zou dolgraag weer gewoon een normaal scherm willen. Ik heb dit nooit begrepen.

Ik ken bovendien niemand die de eventueel handige functionaliteit gebruikt, zoals dat klokje aan de zijkant.
pssst, er zijn genoeg telefoons op de markt zonder edge ;)
Ja maar geen high-end modellen van Samsung (volgens mij)
Of je stelt in bijvoorbeeld Nova de opvulling wat kleiner in zodat er geen iconen en widgets in de randen komen.

Een handig iets voor Samsung phones is "One hand operation+" waarmee je de rand als veeg-acties gebruikt voor gewone zaken (zogenaamde Gestures). Werkt super.


Voor geïnteresseerden OHO+ is onderdeel van Samsung's "Good Lock" wat je in Europa niet (volledig) kan downloaden. Maar je kan op o.a. XDA-devs sommige onderdelen los vinden (en koppelen via "Nice Lock").

Hieronder sommige playstore URL's voor geïnteresseerden

https://play.google.com/s...roid.sidegesturepad&hl=nl

https://play.google.com/s...rizonapps.nicelock3&hl=nl

Ik gebruik zelf enkel OHO+, Quickstar en Routines.
Ik kwam erachter dat ik een smartphone eigenlijk niet nodig had.
De merknaam en het uiterlijk blijkt vaak de keuze te beïnvloeden van de meeste mensen.
Juist daarom ben ik ook lid geworden van tweakers om te lezen wat voor sommige mensen als handig wordt ervaren en voor anderen juist een nadeel is.
De overgevoeligheid van touchscreens voelt alsof ik met te dikke vingers een te klein toetsenbord gebruikt en ik heb ondertussen een leesbril nodig om het scherm te kunnen lezen.
De extra kwetsbaarheid van een edge leek mij bij voorbaat een minpunt.
Ik expirimenteer wel graag met nieuwe gadgets maar bij gebrek aan financiele middelen moet ik erover lezen. Een simpele telefoon om te bellen zonder OS maar met toetsen en geen aanraakscherm is voldoende als ik onderweg ben alleen soms. Een klok is ook alleen maar handig wanneer je ergens "op tijd" moet zijn.
Een buigzaam scherm, opvouwbaar, oersterk en een batterijduur van enkele weken minimaal zou me misschien overhalen tenzij ik reviews lees zoals deze en achteraf kan zeggen dat het weer een dure gadget zou zijn geweest die dan ergens in een la ligt te verstoffen.
Dankzij tweakers is er veel minder aan nieuwe techtniek bij gekomen hier in huis en deze Vivo gaat ook niet op mijn verlanglijstje ;-)
Hen sinds de S6 Edge (waar overigens nog wel de nachtklok aan de zijkant zat) nog nooit last gehad hiervan. Verder zitten er wel degelijk functionaliteit aan vast zoals snelkoppelingen, snelle apps en liniaal/kompas.
De Samsung kromming loopt niet ver genoeg door om echt praktisch te zijn. Het is enkel mooi. Onbedoelde aanrakingen via de zijkant heb ik nog werkelijk nooit gehad... De software filtert deze prima weg. Heb je deze misschien uitstaan?
Gekromde monitors werken dan weer wel goed.

Maar verder helemaal eens. Topmodellen zonder edge ellende moet je met een vergrootglas zoeken. Vaak is degene met het vlakke scherm voorzien van mindere specs, dat zie je nu al bij de P30 vs P30 Pro, S10e vs S10(+) en Oneplus 7vs 7+. Heb nu dus uit noodzaak ook een edge-apparaat, maar moet nog de voordelen ervan ontdekken...
Zoals met veel van deze technieken, is er wel ergens een goede toepassing voor. De techniek is niet nutteloos ofzo.

Single user en permanente setup, dus monitor voor een werkstation, daarvoor is het prima.
Voor tv's zit je met verplichte optimale kijklocaties (prima in je eentje, met gezin kijken wordt al lastiger). Voor mobieltjes voegt het weinig toe, maakt eventuele reparatie alleen maar des te moeilijker en rare probleempjes met ongewenste input.

Zelfde als vouwbare schermen, zal best een goede toepassing voor zijn, vouwbare telefoon is dat (imo) vooralsnog ook niet.
Curved screen is niks mis mee
Phones wel
Heeft Poco F1 niet zo'n speciale LiquidCool koeling in de smartphone?
https://youtu.be/VSq89Zo75HQ

[Reactie gewijzigd door djwice op 14 augustus 2019 21:35]

'LiquidCool' ; da's gewoon een heatpipe... Technisch correct om het liquid cooling te noemen, maar dan zou elke laptop en gameconsole ook 'liquid cooled' zijn.
Er zit naar het schijnt een vloeistof in die circuleert, dus er is wel degelijk iets "Liquid" ;-)

Het is dus wel meer dan een koperen buis of plaatje.
Normale heatpipes zijn niet van solide koper, maar gevuld met een vloeistof / gas.
Ik was ook zeer benieuwd naar wat dit zou zijn. Is het gewoon een "ordinair" gekromd scherm: :P
Inderdaad. Wat is in vredesnaam een watervalscherm? Heb die term nog nooit eerder gehoord...
Het nut hiervan blijft me nog steeds ontgaan :/

Onhandig om je scherm telkens vast te hebben, en het is niet alsof je er goed op kunt kijken, zonder je telefoon te kantelen..

En hoe zijn dingen als bijvoorbeeld een internet pagina terug of vooruit te swipen? Dat doe je vanaf je rand en dan over t scherm..
Gewoon alle knoppen aan de zijkant (volume / uit) vervangen door scherm en ook de vingerafdruk scanner aan de zijkant onder het scherm zetten, met visuele feedback.

Scrollen door vinger langs de zijkant, dan zit je vinger niet over de content.

Twee keer tikken aan de zijkant voor bepaalde functies (hangelslag of peper strooien bijvoorbeeld :+ ), leuk in games dus (kwartslag draaien en je hebt een gamepad) of snel een foto maken met dat gebaar.

Ik zie dus wel opties.

[Reactie gewijzigd door djwice op 14 augustus 2019 21:25]

Dit zijn allemaal dingen waar het scherm niet voor door hoeft te lopen, je kunt ook alleen de zijkant aanraakgevoelig maken (sterker nog, dat hebben sommige toestellen al meen ik). Dan heb je niet die nadelen van extra kwetsbaarheid en dat als de software er niet lekker mee omgaat ineens de zijkant van een app of video over de rand heen loopt.
Overigens zou ik echt niet ook nog eens de knoppen aan de zijkant willen vervangen door touch prut... Die gebruik ik toch vaak genoeg op de tast nog, wat dan waarschijnlijk niet meer zou lukken (theoretisch zou je met haptische feedback wat kunnen doen maar in de praktijk werkt dat nooit zo goed als een fysieke knop).
Ligt het nou aan mij of zouden "touch" volume knoppen echt een hel zijn aan de zijkant? dan ben je die toch constant aan het aanraken.

Tenzij het dan ook nog met een soort pressure werkt.
Maarja, dan is het weer bijna een knop, alleen kan je hem niet op de tast vinden...
tenzij ze daar dan weer uitsteeksels voor maken... maarja dan is het weer bijna gewoon een knop :-P

Ik zie het nut er niet zo van in. En het "ouderwets" argument van sommige, ouderwets betekent niet altijd slechter. Een toetsenbord met fysieke knoppen werkt veel fijner dan een touch toetsenbord, ouderwets, ja, maar voorlopig ook gewoon beter :)

sorry, </rant>
Volgens mij hadden de laatste modellen HTC "knijp" opties dus zo gek is het niet.

Gevonden: https://www.htc.com/sea/s...omize-squeeze-action.html
De ellende is dan dus wel dat je je telefoon steeds specifieker/krampachtiger moet gaan vasthouden om niet per ongeluk allerlei functies te activeren. Ik heb al meerdere mensen gesproken die al gek werden dat onbedoelde schermaanrakingen bij de Edge-versies van Samsung. En een beetje beschermend hoesje eromheen wordt ook steeds problematischer.
De schermranden kun je uitzetten qua aanraak gevoeligheid als het überhaupt al een probleem is. Mensen die erover klagen zijn gek genoeg vaak geen eigenaren van een Samsung telefoon met gebogen randen...
Dat niet alleen, in bijvoorbeeld een geklemde autohouder druk je nu ook op de zijkanten van het scherm. Die druk probeert z'n weg te zoeken, wat weer de kans op een defect scherm vergroot (gezien in de praktijk bij een telefoon met minder grote kromming aan de zijkanten, waarbij de lagen van het scherm los kwamen).
Zelfs een hoesje of bumper is met zo'n om de rand heen gebogen scherm niet eens goed mogelijk.
De fabrikanten gaan wel ver in hun drang om de bezels weg te krijgen. Ik vind ze in de praktijk best handig. Je moet je telefoon toch op de een of andere manier vasthouden. Meestal heb ik dan een duim aan de ene kant en een paar vingers aan de andere kant. Met een bezel van een paar millimeter gaat dat nog goed, maar als die bezel er niet meer is zouden mijn vingers in het beeld zitten. Als de randen dan ook nog eens touch gevoelig zijn wordt het wel onhandig.
Geen probleem hoor.... ik heb al bijna 2 jaar een Galaxy S8, en die heeft al die tijd in zo'n geklemde houder gezeten. Daar gaat hij niet stuk van, want er zit een metalen rand omheen waartussen hij klemt.
Ook een hoesje/bumper is geen probleem. De kromming blijft hierbij prima beschikbaar voor beeld.
Wat ik wel veel zie is dat het scherm en de achterkant heel gemakkelijk barsten bij een val, en dat het bijna onmogelijk is om een screen protector te vinden die blijft zitten. Probeer maar eens een onbeschadigde tweedehands S8 te vinden.....

Ik heb zelf het voordeel van de edge nooit ingezien, maar ik moet toegeven dat de S8 wel fijn vasthoudt en er mooi uitziet. Mijn vrouw heeft de A6 2018, en hoewel die bijna dezelfde afmetingen heeft, voelt hij veel lomper aan en houdt minder fijn vast (ook met hoesje er om). Als opvolger zit ik toch eerder te denken aan de S10e dan aan de S10.......
Ja heb daarom ook de s10e genomen
Bevalt die een beetje?

Ik zat te twijfelen tussen de S10e en de LG G8 ThinQ, maar die blijkt niet in Nederland uit te gaan komen helaas, want eigenlijk was mijn keuze daarop gevallen ;(
Ja absoluut, vind het heel fijn dat hij ook kleiner is en dex is ook handiger dan ik had verwacht..
Ik vind die curved schermen al vreselijk. Dit dan helemaal.

1. Kleur verschillen en screen glare.
2. Je bent een deel van je scherm kwijt
3. Je raakt het makkelijk per ongeluk aan
4. Een screen/glas protector is niet te doen

Hou het alsjeblieft bij platte schermen.

[Reactie gewijzigd door WhySoSerious? op 14 augustus 2019 23:33]

Blijkt maar weer dat het erg persoonlijk is. Vind ik het mooi? Ja, ik houd er van. Is het praktisch? Niet meer dan zonder maar ook niet onpraktischer dan een gewoon scherm (ik heb geen last van onbedoelde aanrakingen). Is het functioneel? Nee niet echt, behalve dat je specifieke functies kunt toekennen aan de rand zoals oplichten als je gebeld wordt en je telefoon op het scherm ligt. Ik vind het dus vooral mooier...
Is het breekbaarder? Ja. Is het dus praktischer? Nee.
Waarom is het breekbaarder? Omdat het aan de rand zit en dus ook kapot gaat als de telefoon op de rand valt? Een iPhone Xs heeft geen 'waterval/gebogen scherm' maar als die valt is de kans toch wel erg erg groot dat het scherm kapot gaat. Dit door de spanning op het glas als de telefoon op de hoek valt of beschadiging als het toestel plat op het glas aan de voor of achterzijde valt. Hoe veel groter is de kans dat de telefoon op de rand van het glas valt (aangezien het een rechthoek is)? De kans dat het scherm beschadigd raakt als je de rand stoot is wel groter dat moet ik je meegeven maar of het glas echt breekbaarder is dat durf ik niet te beweren.
Voor de fabrikant wel want je koopt sneller een nieuwe phone. 8)7
Wat mij betreft waait die gebogen scherm trend weer gauw over.
Voegt echt helemaal niks toe behalve dat je kleurverloop hebt en dat er stukken app/tekst slechter zichtbaar zijn.
"Wat mij betreft waait die gebogen scherm trend weer gauw over. "

Het duurt anders wel verdomd lang. Samsung S6 edge; Maart 2015 :-(
Heb een s8 en is waardeloos. Ben blij dat bij nieuwere telefoons er van af zijn gestapt.
Uhm, alle nieuwere Samsung S telefoons hebben dit toch ook, behalve de s10e?

Ik heb nu ook een s8 en wil hierna heel graag weer een telefoon met een plat scherm. Zit al een tijdje te kijken naar een p20 pro.

Ik vind het erg jammer dat er zoveel telefoons zijn tegenwoordig met 'kromme' schermen! :'(
Smaken verschillen. Sinds Samsung gebogen schermen maakt vind ik ze awesome :) met de OP6 heb ik een uitstapje gemaakt (want software) - dus ik was juist erg blij dat de OP7Pro een Edge display heeft.
Nieuwe telefoons niet? De OnePlus 7 Pro en Huawei P30 Pro hebben het onder andere.
Mmm dan zou je dus af kunnen zien van fysieke/zichtbare knoppen en deze virtueel/onder de schermranden kunnen plaatsen. Zou strak zijn. :9
Ik dacht aan een water valscherm. Iets van een airbag voor je telefoon als je hem laat kletteren. Helaas ;(
Gekromde schermen, glazen achterkanten, de melkkoe van de fabrikanten. Één keer vallen en stuk, zelfs met een hoesje....
Mijn S7 heeft ook een glazen achterkant, dankzij het hoesje is deze nog steeds heel. En deze heeft toch al heel wat valpartijen meegemaakt helaas.

Blijf dat design gebeuren sowieso maar vreemd vinden. De telefoons zijn zo fragiel dat ze eigenlijk altijd in een hoesje worden gestopt. Daar gaat je mooie design gelijk.
Dat ze dan de achterkant zo maken dat deze afneembaar is. Voor mensen met een baan in bijvoorbeeld de bouw, of zoals ik heb in fabrieken kan je dan een robuuste dikkere achterkant plaatsen zodat de telefoon tegen een stootje kan.
Voor diegene die in een schonere werkomgeving werken een design achterkant van desnoods glas, mochten ze dat willen.
Bijkomend voordeel is dan ook gelijk dat met een afneembare achterkant de accu toegankelijk is.
Je zou zelfs een grotere accu kunnen plaatsen, want ruimte.
Poging om nog grotere schermen in toestellen te proppen?

'Maak scherpere hoeken dan wordt het toestel niet breder". Software voor palm rejection is beter maar goed.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True