Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nintendo verwijdert populair Mario Maker 2-level zonder duidelijke reden

Nintendo heeft Kai-Zero G, een populair level voor Mario Maker 2, zonder opgaaf van een duidelijke reden verwijderd. Het is niet voor het eerst dat het bedrijf creaties offline haalt. Ontwikkelaars raken gefrustreerd en stellen vragen bij de regels die Nintendo toepast.

Voor David Hunt, de ontwikkelaar van het bewuste Mario Maker 2-level en tevens een bekende Mario-speedrunner, is het een raadsel waarom Nintendo zijn creatie 'Pile of Poo: Kai-Zero G' van de server heeft verwijderd. Sinds het naar verluidt aartsmoeilijke level op 5 juli werd geüpload, kreeg het meer dan 1200 hartjes van ruim 10.500 spelers; genoeg om door te stoten naar de eerste pagina van de Super Expert-levels in het spel.

Voor Hunt, alias GrandPOObear, is het bovendien niet de eerste keer dat Nintendo zijn werk offline haalt. Drie jaar geleden overkwam hem hetzelfde, destijds voor verschillende levels die hij voor Super Mario Maker had ontwikkeld. Ook toen kreeg hij van Nintendo naar eigen zeggen geen duidelijke reden te horen.

In Nintendo’s gedragsregels voor het bouwen van Mario Maker 2-levels staan verschillende redenen waarom een level kan worden verwijderd. Zo mogen de levels bijvoorbeeld geen misbruik maken van bugs en ook geen ongepaste content of advertenties bevatten. Hunt zou zich schuldig hebben gemaakt aan 'inappropriate and/or harmful content', maar is zich van geen kwaad bewust. Volgens Ars Technica valt Nintendo misschien over het woord 'Poo' in de titel van het spel, wat vertaald kan worden als 'poep'. Hunt stelt echter dat dit gewoon een verwijzing is naar het gelijknamige personage uit Nintendo’s eigen game EarthBound. Bovendien staan al zijn Mario Maker 1-levels waarin de naam Poo ook voorkomt, na verschillende jaren nog steeds online, zo laat Hunt weten in een tweet.

Luttele uren voor de verwijdering van 'Pile of Poo: Kai-Zero G' had Nintendo al een ander level offline gehaald, Storm Area 51 van maker zach2thefuture. Ook hij kreeg alleen te horen dat zijn creatie 'inappropriate or harmful content' bevatte en werd door het bedrijf doorverwezen naar Nintendo’s Code of Conduct. David Hunt vermoedt dat hij het slachtoffer is geworden van spelers die Nintendo’s rapporteersysteem voor de lol misbruiken. "Omdat ik een bekende streamer ben, krijg ik waarschijnlijk nogal wat onterechte klachten over mijn levels", vertelt Hunt aan Ars Technica. Het is onduidelijk in hoeverre dit soort klachten automatisch dan wel door mensen wordt afgehandeld; er zijn intussen miljoenen levels die moeten worden gecontroleerd.

Volgens Hunt zou Nintendo nooit zomaar iemands werk mogen verwijderen zonder daar een duidelijke reden bij te vermelden, tenzij het overduidelijk is dat de gedragsregels worden overtreden. "Als ze me nu gewoon zouden vertellen wat er precies mis is met Kai- Zero G, dan zou ik daar met plezier een oplossing voor bedenken", besluit hij.

Het door Nintendo verwijderde level Kai-Zero G, toegelicht door ontwikkelaar GrandPOObear zelf

Door Michel van der Ven

Nieuwsredacteur

17-07-2019 • 12:42

90 Linkedin Google+

Reacties (90)

Wijzig sortering
Ik heb begin dit jaar de verschillende SMM Youtubers ontdekt, waaronder Poo, Carl, Ryu en DGR. Die eerste drie spelen en maken vaak levels die de grenzen opzoeken van wat er met SMM gedaan kan worden.

Dat is natuurlijk geen reden voor verwijdering, maar er worden soms ook levels gebouwd die gebruik maken van glitches zoals X=9. Er zijn ook trucjes zoals mid-air jumps (niet meer in SMM2 mogelijk) die mogelijk zijn door de manier waarop de game werkt, en misschien niet direct als glitch gezien kunnen worden. Je kunt zo bestaande items en vijanden op nieuwe manieren inzetten om zo nóg meer variëteit te creëeren in de levels. Sommige van die “trucjes” vergen echter vaak extreme precisie en je moet als speler natuurlijk maar net weten wat er mogelijk is.

Ik kan mij ergens voorstellen dat Nintendo levels met dit soort “trucjes” wellicht wilt verwijderen, want wanneer je jezelf niet verdiept in de “tech” (oftewel deze trucjes) dan lijken bepaalde levels onmogelijk, want Nintendo leert spelers dit soort technieken niet. Wanneer je dan bijv. niks weet van de achterliggende community en de trucjes die ontdekt zijn, dan loop je gewoon vast in een Super Expert Endless run.

Ik heb volgens mij Carl het in het artikel genoemde level zien spelen, maar kan mij niet direct herinneren of dit level van deze technieken gebruik maakte.

Oplossing? Maak nog een extra niveau boven Super Expert, een soort “try at your own risk” categorie. Ik vind het extreem interessant om de bovengenoemde Youtubers deze levels te zien spelen en te horen hoe ze in elkaar zijn gezet. Helaas kun je in SMM2 de levels niet meer downloaden en editen om te kijken hoe een level maker het voor elkaar heeft gekregen. Heel erg jammer.

[Reactie gewijzigd door s1h4d0w op 17 juli 2019 15:13]

Klinkt aannemelijk, zeker aangezien er regels zijn voor het misbruiken van bugs/glitches. Hunt zegt dat hij er geen gebruik van maakt, maar het is maar net wat ze daar onder verstaan. Een erg specifiek truukje kan ook onder die noemer vallen, en ik vermoed dat dit inderdaad hetgeen is wat er speelt. Zou fijn zijn als Nintendo dat dan zou aangeven, zodat het level aangepast kan worden, ipv verwijderd.

En ergens is het natuurlijk ook aan de kwaliteit van Nintendo's code om er zo veel mogelijk voor te zorgen dat exploits in de eerste plaats niet mogelijk zijn. Vind niet dat je de gebruikers mag straffen voor eigen incompetentie (zeker als het zonder opzet gebeurd, Hunt is zich van geen kwaad bewust).
Zou fijn zijn als Nintendo dat dan zou aangeven, zodat het level aangepast kan worden, ipv verwijderd.
Aan de ene kant wel, maar aan de andere kant zijn deze levels vaak juist om deze trucjes heen gebouwd, en dat maakt ze interessant om te spelen. Zonder het gebruik van die dingen is het level meestal helemaal niet zo speciaal of het Super Expert label waardig.

Een paar voorbeelden:

Springs sturen een item verschillende kanten op, op basis van of zich een POW of P-Switch boven of onder de spring bevindt: https://youtu.be/mNQ6C8KVUu8

Paddestoel platformen waar je normaal alleen van beneden doorheen kunt hebben opeens geen collision wanneer je uit een deur of pijp komt, en je kunt er doorheen groundpounden wanneer je een onzichtbaar blok er op plaatst: https://youtu.be/SYbWkNndDOI

Zo zijn er nog veel meer dingen te vinden, en de bovengenoemde dingen zijn natuurlijk echte glitches. Vaak update Nintendo de game waardoor deze levels niet meer gewonnen kunnen worden.

Echter kan de glitch uit die eerste video die ik linkte dan weer gebruikt worden om een item verschillende dingen te laten doen op basis van waar bepaalde items of de speler zich bevind, leuk voor troll levels.

Dan is de levels op non-actief stellen een vele betere oplossing natuurlijk, maar aan de andere kant zijn de levels ook weer tegen de ToS.

[Reactie gewijzigd door s1h4d0w op 17 juli 2019 15:37]

Maar probeer eens gewoon tussen twee spikes te springen. Geen glitch, geen kaizo. Gewoon twee spikes die in SMM2 pixel precisie eisen. Is dat niet even lastig als een pixel perfect mid-air, of wat voor kaizo truc dan ook? Waarom zou dit level dan niet kunnen.

Meest logische antwoord is een trollenleger. Of een of andere foutief algoritme waar hij dan nu last van heeft. Ik zou er ook niets persoonlijks achter zoeken waar Poo nu wel op hint.
Maar dat is iets waarvan de speler meteen ziet dat het mogelijk zou moeten zijn. Je ziet een gat van één tile en je weet dat Mario daar tussen zou moeten passen.

Je gaat echter niet intuïtief weten dat je met een bepaalde knoppencombinatie een shell onder je kunt krijgen midden in de lucht en daar weer vanaf kan springen. Natuurlijk hebben Mario spellen geen realistische physics, maar wij als mensen weten dat zoiets fysiek niet mogelijk zou moeten zijn.

Ik zie persoonlijk liever dat Nintendo deze dingen er in laat zolang ze normale levels niet beïnvloeden. Ik vind video’s over dit soort glitches/exploits reuze interessant en vind dat het de mogelijkheden in het spelen enorm vergroten. Ik probeer enkel te redeneren zoals Nintendo dat wellicht doet.

[Reactie gewijzigd door s1h4d0w op 18 juli 2019 03:23]

Nintendo patched die bugs en glitches eruit. Dat deden ze ook in Mario maker 1 (zoals de phantom jump). Heel veel levels zijn daarom nu onmogelijk om uit te spelen, dat willen ze natuurlijk voorkomen.
Dit hebben ze bij de phantom jump gedaan, maar dan weer niet bij andere extreem moeilijke dingen zoals mid-air shell jumps. Dat had ook niet mogelijk moeten zijn en heeft net zoveel impact als de phantom jump voor cheese.

Voor degenen die niet weten waar wij het over hebben:

Phantom jump: Wanneer Mario 3 keer achter elkaar springt dan komt iedere sprong verder en hoger, waarbij hij bij de laatste sprong een salto doet en erg ver komt. Met een Phantom Jump kun je echter die derde grote sprong maken bij je tweede jump.

Mid-air shell jump: Door mario een shell te laten vasthouden, te springen en dan op een bepaalde manier van links naar rechts te bewegen in de lucht kun je die shell loslaten en onder je voeten uit laten komen, waardoor je midden in de lucht een extra sprong kun maken vanaf die shell. Zo kom je dus veel hoger dan je zou moeten komen.

Cheese: Een manier vinden om het level uit te spelen op een manier waarop het nooit bedoeld was. Denk aan bijv. een foutje van de level maker waardoor je over de bovenkant van het level naar de finish of een checkpoint kan rennen (denk aan SMB1 lvl 1-2). Maar dit kan ook door gebruik te maken van zaken als een phantom jump of een mid-air.

[Reactie gewijzigd door s1h4d0w op 17 juli 2019 15:38]

Ik wist niet dat het niet mogelijk had moeten zijn. We doen tenslotte al sinds World midairs.
Klinkt aannemelijk, maar ze zouden dan toch op zijn minst even kunnen vertellen wat het probleem is (al was het maar met een paar woorden) i.p.v. algemeen te verwijzen naar de CoC?

Stel je voor dat het op straat zo zou gaan: "Meneer, u heeft de wet overtreden." i.p.v. "Meneer, dit bord geeft aan dat u hier niet mag parkeren." Met dat eerste weet je nog niet wat je fout hebt gedaan en bega je de fout de volgende keer weer. Het tweede is duidelijker en dan let je volgende keer beter op.(om maar even *een* voorbeeld van een overtreding te noemen)

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 17 juli 2019 14:00]

Waar, maar het gaat hier over miljoenen levels. SMM2 heeft ontzettend veel nieuwe mechanics en vijanden, en nog voor de game uit kwam zeiden veel Youtubers als Carl en Ryu dat ze nu al wisten dat SMM2 zoveel “jank” zou hebben. En dit blijkt, er worden bijna iedere dag wel glitches en onverwachte resultaten door zaken te combineren ontdekt.

Ik gok dat Nintendo niet eens precies weet welke glitches er bestaan en waarom deze mogelijk zijn. Mij lijkt het dat ze nu zsm al dit soort levels verwijderen en dan daarna rustig gaan uitzoeken hoe de level creator het voor elkaar heeft gekregen zodat ze het kunnen patchen.

Dit zullen playtesters zijn die reports binnen krijgen en een lijstje hebben van wat er mogelijk zou moeten zijn binnen de game. Wanneer ze iets ontdekken dat niet in dat lijstje past dan wordt het level aangemerkt voor verwijdering.

Wellicht dat ze daarom ook de Edit mogelijkheid hebben verwijderd voor gedownloadde levels. Deze functie werd heel veel gebruikt om te bekijken hoe een glitch werd opgezet, zodat mensen het in hun eigen levels konden nabouwen.

[Reactie gewijzigd door s1h4d0w op 17 juli 2019 15:32]

In dat geval hadden ze beter moeten testen voor ze het uitbrachten. Ik leef heus niet met de illusie dat bug- of glitchvrij bestaat, maar als er dagelijks zoveel glitches gevonden worden, dan vind ik dat Nintendo tekort is geschoten in de testfase.
Wat overigens ook pijnlijk is, is dat het verwijderen van levels in Super Mario Maker 1 permanent is. Vermoedelijk is dat in deel 2 niet veranderd. GrandPooBear had toen zijn vorige levels verwijderd zijn contact (online, telefonisch, IRL) en ze erkenden dat het fout was gegaan maar konden voor de rest niets betekenen voor het herstellen van de schade. Gevolg: Tientallen tot honderden uren werk de prullenbak in en je mag helemaal opnieuw beginnen.

Je zou toch verwachten dat levels die verwijderd worden, gewoon een status "onzichtbaar" krijgen. En als een report onterecht is, dat het betreffende level gewoon weer hersteld kan worden. Tenminste, dat zou ik gedaan hebben.
Je zou toch verwachten dat levels die verwijderd worden, gewoon een status "onzichtbaar" krijgen. En als een report onterecht is, dat het betreffende level gewoon weer hersteld kan worden. Tenminste, dat zou ik gedaan hebben.
Dat impliceert dat als je het level als favorite hebt ingesteld, je het level gewoon nog moet kunnen spelen. Dat lijkt mij niet de bedoeling waarom Nintendo het level verwijderd. Voor hetzelfde geldt komt het door de naam; humoristisch bedoelt van de maker, maar Nintendo ziet er wellicht de humor niet in.
Waarom zou dat dat impliceren? Gewoon een flag onzichtbaar / onspeelbaar zou toch voldoende moeten zijn.

Verder ben ik het met je eens over de naam. In het geval van Pile of Poo kun je niet meer alleen naar het gelijknamige karakter wijzen.
"Verder ben ik het met je eens over de naam. In het geval van Pile of Poo kun je niet meer alleen naar het gelijknamige karakter wijzen."

Dat is waar, maar dan zou een waarschuwing moeten volstaan "verander de naam binnen 30 dagen, anders wordt het level verwijderd".
Omdat je de databasevelden wel logisch wilt kunnen verklaren. ;) Het moet wel enigszins zeggen wat het doet, zeg maar. Unavailable zegt dan meer dan hidden.
Ik probeer je logica te vinden.

Jij zegt dat als de flag "hidden/unavailable/is_deleted" of whatever op true zou staan, dat je hem dan nog steeds via je favorieten zou kunnen benaderen. Dat ligt maar net hoe ze dat bouwen natuurlijk, uiteraard zou hij dan ook uit je favorietenlijst excluded moeten worden in de query (where is_deleted=false). En uiteraard voer je dat overal door, ook je favorieten.

Dus dan de logische vraag, waarom denk je dat dit zou impliceren?
Omdat je databasevelden logisch wilt verklaren, eh? Ik vat je echt niet.

Het lijkt mij vrij normaal om dit soort records juist nooit permanent weg te halen, juist alleen een vlaggetje zetten dat het zelfde bereikt (for all intents and purposes is het dan verwijderd), zodat het eventueel gemakkelijk ongedaan gemaakt kan worden bij een foutje.
Nee, ik zeg dat de kolomnaam enigszins moet aangeven waar het voor dient. Met een kolomnaam 'hidden' zegt het alleen dat je het niet ziet, maar is daarmee duidelijk waar je het niet ziet? Het impliceert in elk geval niet dat het een 'master switch' is, dat is mijn gedachtegang.
Een veld 'isDeleted' zegt dan inderdaad veel meer dan 'hidden'.
Waarom moet dat? De 'kolomnaam' zou net zo goed 'bananen' kunnen zijn. Je bepaalt uiteindelijk tijdens het programmeren welke consequentie je wilt verbinden aan het feit dat "bananen" = True. Dat kan zijn dat de level niet meer vindbaar is, of dat hij helemaal niet meer te spelen is. Er is geen technische reden waarom een veld in een database een logische naam moet hebben. Handig is het wel, maar dat is een heel ander verhaal
Technisch maakt het niet uit inderdaad, maar je wil wel graag dat de code en alles wat erbij nodig is, begrijpbaar is voor iedereen die er aan ontwikkeld. ;)
Dat impliceert het helemaal niet.. Dat maak jij er van :P.

[Reactie gewijzigd door Randleman op 17 juli 2019 13:48]

Waarom? Als YouTube een video verwijdert, kunnen ze hem ook weer terugplaatsen, maar ondertussen kan ik hem niet meer bekijken als 'ie op mijn favorietenlijst staat.
Volgens Hunt zou Nintendo nooit zomaar iemands werk mogen verwijderen zonder daar een duidelijke reden bij te vermelden, tenzij het overduidelijk is dat de gedragsregels worden overtreden.
Volgens mij mag Nintendo doen en laten met hun platform wat zij willen. Tegelijkertijd is Hunt niet verplicht om van het betreffende platform gebruik te maken.

Het is hetzelfde als dat T.net deze reactie kan verwijderen. Ja, er zijn voorwaarden tussen aanbieder en afnemer, maar daar hoeft T.net zich niet aan te houden. Immers betaalt T.net de rekening.

Hey, T.net modjes... Dat was een voorbeeld, he? Even goede vrienden. O-) ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 17 juli 2019 12:55]

Ja dat mogen ze. Maar het zou wel netjes zijn als er een duidelijke reden voor is. Want die is er niet. Hoe wil je creativiteit stimuleren als je zonder enkele communicatie de kans loopt dat je werk verwijderd wordt?

Verder is Tweakers.net nou juist een voorbeeld van een platform waar je terecht kunt voor een antwoord waarom je commentaar is verwijderd. Dus ik vind niet dat je het over 'hetzelfde' kunt hebben.

Het enige wat er gevraagd wordt is een reden voor verwijdering. Zodat er rekening mee gehouden kan worden bij ontwikkelen van nieuwe content. Zoveel gevraagd kan dat toch niet zijn.
Verder is Tweakers.net nou juist een voorbeeld van een platform waar je terecht kunt voor een antwoord waarom je commentaar is verwijderd. Dus ik vind niet dat je het over 'hetzelfde' kunt hebben.
Dat is een aanname. Je weet het niet of er reacties zijn verwijderd waar verder geen reactie over is gegeven. Je kan niet bewijzen dat iets niet bestaat. Niet dat ik ervan uit ga dat T.net dit daadwerkelijk doet.

Verder ben ik het met je eens. Let op dat ik enkel commentaar gaf op de wat hardnekkige stelling van Hunt uit het artikel. Natuurlijk maakt Nintendo hier geen charmante indruk. Dat is juist een reden om je niet tot hun niveau te verlagen bij het tonen van verontwaardiging, want dan verlies je het gevecht.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 17 juli 2019 13:03]

Je hebt daarin gelijk. Ik heb er geen inzage in. Maar ik kan wel diverse topics vinden waarin gevraagd wordt en toegelicht, waarom er voor een bepaalde moderatie actie heeft plaatsgevonden. Er is dus in ieder geval enige vorm van communicatie. Dat lijkt bij Nintendo niet zo te zijn of in ieder geval minder.
Klopt, het is echter wel schadelijk voor de community rond het spel, als er te vaak zonder opgaaf content wordt verwijderd loopt de boel leeg.

Maar ja, nintendo en community management....
Hunt stelt echter dat dit gewoon een verwijzing is naar het gelijknamige personage uit Nintendo’s eigen game EarthBound. Bovendien staan al zijn Mario Maker 1-levels waarin de naam Poo ook voorkomt, na verschillende jaren nog steeds online, zo laat Hunt weten in een tweet.
edit @The Zep Man : raar, ik zou zweren dat ik het als reply op Meekoh hieronder had gepost. Excuses.

[Reactie gewijzigd door RefriedNoodle op 17 juli 2019 13:15]

Waarom is dit een reactie op mijn reactie?
Wellicht een beetje zeikerig. En absoluut een persoonlijke mening. Maar is dit nou serieus nieuwswaardig? Al ben je een Mario fan, dan nog. Of wellicht gewoon een 'slow news day'? :-)
Goede vraag. Ik heb zelf geen Nintendo console, maar toch was ik benieuwd naar dit bericht. Gedragsregels, de handhaving daarvan en hoe het vaak ook mis gaat in social media / online communities vind ik bijzonder interessant.

Wellicht niet nieuwswaardig in de trant van Mario games. Maar naar mijn idee wel nieuwswaardig als je kijkt naar hoe game-ontwikkelaren als Nintendo en platforms zoals Steam omgaan met de community, expliciete content, etc.
Nintendo had hem aan de telefoon verteld dat het niet om het woordje "Poo" ging. Beetje flauw dat ze niet gewoon de reden opgeven.
Sorry, maar als je iets "Pile of Poo" noemt (Pile of shit) bij Nintendo (kid friendly) en het maar voldoende aandacht geeft dan vind ik het niet vreemd dat het wordt weggehaald. Dat ze vervolgens geen duidelijkheid geven is ook niet heel vreemd, want deze mensen proberen duidelijk de limieten op te zoeken, niet alleen wat kan binnen de toolset, maar ook qua 'shock-value' en aandachttrekkerij. Ze absolute grenzen geven zorgt er alleen maar voor dat ze er tegen op gaan rijen, nu heeft Nintendo nog een slag om de arm om 'grensgevalletjes aan te pakken.

@Randleman Wat men zegt en wat men doet zijn twee heel verschillende dingen.

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 17 juli 2019 13:53]

Je hoeft je niet te verontschuldigen naar mij toe hoor, ik sta hier helemaal buiten.

Wat ik wilde aangeven is dat Nintendo zelf zegt dat het niet om het woordje Poo gaat. Dus bij deze mag je het wel vreemd vinden.

GPB zelf heeft gezegd dat als dat de reden was dat hij zonder probleem de naam aan zal passen. Maar het is dus niet de reden, aldus Nintendo

*PS Pile of Poo is een serie van levels en ze zijn niet allemaal verwijderd (alleen de betreffende op moment van spreken). Wat dus een beetje vreemd zou zijn als het om de naam zou gaan.

[Reactie gewijzigd door So!eX op 17 juli 2019 14:04]

Nintendo zegt zelf dat het niet om de titel gaat. Dus wat probeer je nu te zeggen eigenlijk?

@Cergorach Wat men zegt en wat men doet kunnen twee heel verschillende dingen zijn. Maar als Nintendo je belt of persoonlijk te woord staat en dan glashard in je gezicht gaat liegen vind ik dat zeer kwalijk..

[Reactie gewijzigd door Randleman op 17 juli 2019 13:55]

Is "Pile of Poo" niet kindvriendelijk dan?
Meer ouderonvriendelijk.... Nog steeds trauma's van die piles of poo van mijn kind (die daar duidelijk geen moeite mee had) :D
Als Pile of Poo niet kindvriendelijk is, dan moeten we Aart Staartjes (Stratemakeropzeeshow) en Ome Willem (Broodje Poep) voor de rechter dagen voor het gebruiken van die woorden jegens kinderen op nationale televisie :P
Das een heel ander soort 'kinder' tv dan bv. de Smurfen, Barbapapa of Sesamstraat. Ik heb Nintendo altijd dichterbij de laatste drie gezien dan bij Ome Willem. En laat ik heel eerlijk wezen, dingen als Ome Willem (ratta-taa!) en Meneer Cactus trokken mij als kind een heel stuk minder aan...
Want ouders zeggen nooit ' pipi ' of ' kaka ' tegen hun kinderen... :O
Maar dieren en andere voorwerpen beschieten (in Mario-spelen) is wel toegestaan, blijkbaar is dat wél kid friendly...

In wat voor een wereld zijn we tegenwoordig toch aangekomen??
Want ouders zeggen nooit ' pipi ' of ' kaka ' tegen hun kinderen... :O
Dan hebben ze het natuurlijk over Pipi Langkous of Kaká, een bekende voetballer... ;-)

Nee, Poo is niet zo heel erg problematisch, maar iets een 'pile of shit' noemen en dat verbloemen al 'pile of poo' is imho iets heel anders. Iemand een Piece of Poo noemen is natuurlijk ook een heel stuk onacceptabler dan het over pipi of kaka hebben.
Ja, dat is dus wel vaker zo bij grote bedrijven. Ze verwijderen iets, maar willen geen enkele verantwoording afleggen met de specifieke reden voor hun actie. Dit werkt bijvoorbeeld ook zo bij YouTube. Ze verwijderen soms videos of kanalen, maar willen dan niet toelichten wat de exacte reden hiervoor is. Erg frustrerend.
"Niet meer doen."
-"Wat niet meer doen?"
"Dat zeggen we niet. Maar als je het nog een keer doet... foei!"

"Nu doe je het toch weer, Foei!!"
-"Wat weer gedaan?"
"Dat zeggen we niet. BAN!"
...

Dat zou echt verboden moeten worden bij wet. Elke takedown zou moeten worden voorzien van de reden zodat de betrokken personen weten waar ze aan toe zijn en de ruimte om subjectief te handelen kleiner wordt. 10x bijna de lijn over is niet met een optelsom toch de lijn over.
Dat zou echt verboden moeten worden bij wet. Elke takedown zou moeten worden voorzien van de reden zodat de betrokken personen weten waar ze aan toe zijn en de ruimte om subjectief te handelen kleiner wordt. 10x bijna de lijn over is niet met een optelsom toch de lijn over.
99 van de 100 takedowns zijn gewoon voorzien van de reden : Overtreding van algemene voorwaarden.
Alleen 99 van de 100 uploaders leest de algemene voorwaarden en gaat daarom zitten zeiken dat ze het niet weten.
Dat kan een partij natuurlijk altijd beweren als de algemene voorwaarden zo allesomvattend zijn als "je mag niets doen wat wij niet leuk vinden".
Tja, je hebt de ToS overtreden, maar wil je dan ook even specifiek zijn over welke bepaling?
Het andere voorbeeld met "Storm Area 51" als titel, snap ik nog wel ergens. Er gaat nu al een tijdje een meme rond die mensen oproept om massaal area 51 te bestormen om de aliens vrij te laten oid. Als deze map daar op inspeelt, snap ik wel dat Nintendo zich niet wil associeren met plannen om een amerikaanse militaire basis te bestormen (of het nou een grap is of niet).

Hoe dan ook, wat transparantie van Nintendo zou fijn zijn.
Ja inderdaad, dat lijkt mij ook duidelijk onder opruiing vallen. Al weet iedereen dat het een grap is. Of nouja, misschien overschatten we teveel mensen hierin.
Moest er dan in GTA een "map" ontstaan die "Vermoord agenten op plaats x" en daarmee verwijzend naar een event mét datum, dan zal Rockstar dat wel moeten verwijderen ja.
En een Call of Duty map waarin je de terrorist uit moet hangen in een luchthaven is dan weer geen enkel probleem.
Het gaat om een verwijzing naar een real life event dat nog moet gebeuren en dramatische gevolgen kan hebben mochten mensen dat echt doen.

Het gaat tevens ook om casual Nintendo en niet om een shooter serie.
Volgens Ars Technica valt Nintendo misschien over het woord 'Poo' in de titel van het spel, wat vertaald kan worden als 'poep'. Hunt stelt echter dat dit gewoon een verwijzing is naar het gelijknamige personage uit Nintendo’s eigen game EarthBound. Bovendien staan al zijn Mario Maker 1-levels waarin de naam Poo ook voorkomt, na verschillende jaren nog steeds online, zo laat Hunt weten in een tweet.
Dat je verdedigt dat je naam afkomstig is van Earth bound word natuurlijk lastiger als je dat inzet in een tekst als "Pile of Poo: Kai-Zero G". Ook met een alias als GrandPOObear is het wat lastig om te zeggen dat het van Earthbound komt terwijl het eerder gebaseerd op Pooh Bear lijkt.

Voor de rest blijft het giswerk als Nintendo geen reden geeft.
Storm Area 51
Mwa, vind het toch wel duidelijk waarom Nintendo dat level verwijderd heeft. Het oproepen van mensen om area 51 te bestormen (waar de naam dus een referentie naar is) is niet iets wat onder fatsoensregels valt, immers is area 51 verboden gebied en daarmee roep je dus mensen op om de wet te overtreden (naast de het amerikaanse leger al heeft gezegd dat wanneer het gebeurd zij toch echt genoodzaakt zijn om 'force' te moeten gebruiken).

En 'Pile of Poo' betekent toch echt 'hoopje stront', dan mag er wel een character zo heten, maar de toevoeging van 'pile of' geeft het toch echt een andere betekenis.
MAAR ik ben het er wel mee eens dat Nintendo bij navraag toch wel netjes de reden kan aangeven waarom het verwijderd is zodat de maker alsnog aanpassingen kan maken en opnieuw publiceren.. In dit geval mogelijk door de naam 'Pile of Poo:' dus weg te laten of aan te passen..
"immers is area 51 verboden gebied en daarmee roep je dus mensen op om de wet te overtreden"

Het is ook een overtreding van de wet om schildpadden te vermoorden, maar dat is een basisonderdeel van Mario. Dus dan is het spel zelf ook al een overtreding omdat het oproept om schildpadden te vermoorden.

En wat te denken van GTA? Zo'n beetje alles wat je in dat spel doet is een overtreding van de wet, dus roep je mensen op dat ook te doen in real life. Ook maar verbannen van de gamemarkt dan?

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 17 juli 2019 14:19]

De vraag stelt zich dan toch echt of het wel terecht is wat Nintendo doet.
Hierdoor ben ik op een gegeven moment gestopt met het spelen van Super Mario Maker op de Wii U, het is totaal niet motiverend om een level waar je lang aan gewerkt hebt opeens te zien verdwijnen terwijl je moet gaan raden wat er in vredesnaam mis mee is.

Als Apple een app afkeurt of verwijdert krijg je precies te zien welke regel je hebt overtreden, waar je die hebt overtreden en wat je zou kunnen doen om het wél hun goedkeuring weg te dragen. Dat laatste zou hier niet eens nodig zijn, maar een hint naar wat eraan schort is niet teveel gevraagd lijkt me.

"Het platform is van Nintendo" is geen geldige reden om zomaar levels te verwijderen als levels delen de kern is van de game en mensen hiervoor betaald hebben (game + switch online). Dan heb je geen respect voor je spelers.

Nu weer begonnen met SMM2, maar geheid dat ik gewoon lekker Red Dead Redemption 2 ga aanslingeren op mijn PS4 en niet meer terugkijk zodra zomaar een level wordt verwijderd waar ik dagen mee bezig ben geweest.
Nou ik kan wel raden waarom Nintendo die heeft verwijderd. Een level met "Poo" in de naam kan natuurlijk niet door de japanse kuisheids filters komen :z
Volgens mij zijn die Japanse kuisheids filters veel lakser dan hier. Veel spellen worden hier gecensureerd, ook bij Nintendo.
Uit nieuwsgierigheid, maar welke spellen worden er in Nederland (of Europa) gecensureerd? Het enige dat ik ooit heb opgevangen is dat in Duitsland hakenkruizen niet afgebeeld mogen worden, ongeacht of het een meerwaarde voor het spel heeft (dus als je bijvoorbeeld door Nazi Duitsland heen loopt), maar verder heb ik zelf nog nooit gehoord van censuur in spellen?
Traditioneel gezien werden games met afbeeldingen zoals kruisen of andere religieuze voorwerpen gecensureerd door Nintendo (via het certification process). Dit gebeurde alleen buiten Japan. Nintendo wou geen van de westerse spelers buitensluiten of beledigen.

Dit gebeurde vooral in Noord-Amerika, maar veel van die censuur is ook naar onze kant gekomen. Hier zijn wat artikelen:
https://www.escapistmagaz...orship-to-Avoid-Controver
https://legendsoflocaliza...es-in-game-localizations/

Tegenwoordig gebeurt het volgens mij niet meer zo veel.
Maar is deze vorm van "zelfcensuur" dan echt 'censuur' (met de negatieve/dwingende lading van het woord) of is het meer 'geen zin in gezeur, en verwachten dat we zo meer van ons product verkopen door het product regionaal aantrekkelijker te maken'?

Persoonlijk neig ik meer naar het tweede, maar dat zal per persoon verschillen.
Beide zijn vormen van censuur. Het hoeft niet per se kwaadwillend te zijn. Je kan het zien als zelfcensuur als het in Nintendo's eigen spellen voorkomt. Echter, ze hanteerde deze regel ook voor certificatie van derde-partij games, en daar zou je het "censuur" kunnen noemen.

Hakenkruizen verwijderen uit games zoals Wolfenstein volgt ongeveer dezelfde set-up - hier betreft het een instantie die verplicht alle games moet certificeren voordat retail release mogelijk is. Echter kan je stellen dat de regels in Duitsland dus wel "echte" censuur aan duiden, want de regering verbied het gebruik van bepaalde symbolen.

[Reactie gewijzigd door Natrox op 17 juli 2019 16:32]

Daar heb je allicht een punt. Ze leggen zichzelf bepaalde regels op voor hun eigen platform en leggen anderen die op hun platform willen publiceren diezelfde regels op, dat kan je inderdaad (taalkundig gezien) censuur noemen. (net zoals dat je je gasten dezelfde regels/marges oplegt in jouw eigen huis)

Ik denk zelfs dat de veel (niet alle) vormen van censuur niet 'kwaadwillend tegen het publiek' zijn vanuit het oogpunt van zij die het opleggen, maar eerder 'voor' zichzelf of 'voor' de andere partij, zoals bijvoorbeeld ongevraagde/opgelegde bescherming van een groep of individu (een ouder die z'n kind niet naar bloederige beelden laat kijken, of een overheid die excessief geweld/bloed wil filteren om opruiing/onrust te voorkomen. Of natuurlijk juist om zelf niet in diskrediet gebracht te worden, en geweldig gevonden te willen worden (compensatiegedrag? :) ))

Het woord censuur heeft alleen (voor mij in elk geval) een negatieve, misschien zelfs onderdrukkende bijsmaak en vind het daarom vaak niet goed passen bij dit soort onderwerpen, maar ik zou ook geen beter passend woord weten.
Voornamelijk RPGs waarin bepaalde personages in Japan voornamelijk minder kleding aan hebben. Of bij de tekst localisatie worden er wat andere keuzes gemaakt om bepaalde situaties een totaal andere context te geven.

Om maar twee voorbeelden uit mijn hoeft te noemen:
Xenoblade Chronicles 2
Fire Emblem Fates

Er is een heel youtube kanaal gewijd aan dit soort censuur: Censored Gaming.
Ik ga vanavond even kijken. Ben erg geïnteresseerd, maar zonder gekeken te hebben lijken je voorbeelden meer een estetische keuzes voor een markt en niet zo zeer op censuur als zodanig (Ook in Europa mag je spellen schaarsgeklede karaters spelen). In Japanse media zal je bijvoorbeeld geen geslachtsdelen zien (zijn veelal geblurred als ze al in beeld komen, grote kans dat de lokale markt dan 'zo bloot mogelijk' wil, omdat dat de grens is, of omdat men dat daar mooier vindt?)

Europese gebruikers hebben andere voorkeuren dan Aziatische gebruikers. Dit zie je heel duidelijk in stripboeken voor de westerse markt, en stripboeken voor de Japanse markt. Die hebben compleet andere verhaallijnen, verhaalstijlen, tekenstijlen, enz.
Maar wanneer is het dan censuur en wanneer een esthetische keuze?

Ik ben het trouwens oneens met je stelling dat er voorkeur is voor bepaalde zaken, manga en anime zijn onverminderd populair in het westen en vele zijn dan ook niet te spreken over de dubs van vroeger inclusief het aanpassen van de animatie om het maar te slijten aan een westelijk publiek.