Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Amazon brengt Kindle Oasis met aanpasbaar 'warm licht' voor scherm uit

Amazon heeft een nieuw Oasis-model in zijn Kindle-reeks van e-readers aangekondigd. De nieuwe e-reader onderscheidt zich met de mogelijkheid om de kleurtemperatuur van de verlichting van het e-paperscherm in te kunnen stellen voor een warmer beeld.

Dankzij de optie om de 'warmte' van de verlichting in te kunnen stellen, kunnen gebruikers het beeld op wit, amber of er ergens tussenin zetten. Daarnaast is het aantal leds voor de verlichting verhoogd van twaalf naar vijfentwintig en weegt de nieuwe Oasis met 188 zo'n 6 gram minder dan zijn voorganger uit 2017.

Nog steeds heeft de e-reader een Paperwhite-scherm met een diagonaal van zeven inch en een pixeldichtheid van 300 ppi. Ook is er ondersteuning voor wifi-n, bluetooth en usb 2.0. De Oasis is waterdicht volgens IPX8 waardoor deze volgens Amazon zestig minuten lang onderdompeling tot op twee meter diepte overleeft. De verlichting kan zich automatisch aanpassen aan omgevingslicht.

Amazon start de verkoop op 24 juli. De 8GB-versie kost dan 230 euro en de 32GB-variant 260 euro. Wie ook 4g bij zijn 32GB-model wenst betaalt 320 euro. Met de komst van de tiende generatie daalt de prijs van de negende generatie naar 200 euro.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

19-06-2019 • 18:24

71 Linkedin Google+

Reacties (71)

Wijzig sortering
Toevallig vorige maand een pocketbook touch 3 HD gekocht. Die heeft dezelfde functie, daarom was ik verbaasd dat dit als hoofd functie word verkocht, is het zo bijzonder? De pocketbook is ook waterdicht en met iets van 160 euro een heel stuk goedkoper. Je zit niet aan Amazon vast.
Inderdaad. Ik heb ook een Pocketbook Touch HD3. Ondersteunt tig formaten (PDF, PDF(DRM), EPUB, EPUB(DRM), DJVU, FB2, FB2.ZIP, DOC, DOCX, RTF, PRC, TXT, CHM, HTM, HTML, MOBI, ACSM). Heeft ook nog als voordeel dat je een Pocketbook e-mailadres kunt aanmaken. Je mailt het e-book naar dit adres en het staat automatisch op je e-reader. En 16GB opslag.
Tot nu toe erg tevereden over mijn Pocketbook. Minder bekend merk, maar goed alternatief voor de Kindles.
Het er naartoe mailen is ook aanwezig bij de Kindle e-readers.
Bij Pocketbook zit het er inderdaad al sinds de Touch HD 2 in.

De grootste redenen dat ik persoonlijk veel liever een Pocketbook heb dan een Kindle of een Kobo, zijn 1) geen spam op je homescreen en diverse andere plekken, gewoon alleen je boeken, 2) fysieke knoppen (ook bij de waterdichte versie!), en 3) zinnige firmware-updates.

Edit: ter verduidelijking, die fysieke knoppen zijn dus een aanvulling op het touchscreen. Verder heeft het alle features die je van een moderne e-reader mag verwachten, bijvoorbeeld ook een browser.

[Reactie gewijzigd door svenslootweg op 20 juni 2019 11:08]

Ik heb geen spam op mijn Kindle home screen, gewoon de covers van de boeken in mijn bibliotheek. Ik weet dat er een versie verkocht wordt van de Kindle met 20 Euro korting in Duitsland in ruil voor reclame, maar ook dat je daar dan specifiek voor kiest (en nadien nog kan laten uitzetten). Kobo heb ik geen ervaring mee.

Verder lees ik iets over zinnige updates. Aangezien het maken van een update geld kost (maken, testen, distribueren) zijn over het algemeen updates zinnig te noemen, een fabrikant maakt geen kosten als het niet nodig is. Ik kan alleen vanuit de Kindle spreken, maar heb er ongeveer 1 per jaar, meestal voegt die ondersteuning toe voor nieuwere bestandsformaten en repareert wat bugs, soms ook wordt nieuwe optionele functionaliteit toegevoegd. Wat doet Pocketbook daar anders in? Als ik op hun website kijk zie ik ook dit soort informatie in de release notes staan van de firmware updates?
Met de 'geen spam'-opmerking doelde ik inderdaad vooral op Kobo, die met iedere firmware-update meer reclame op je homescreen lijkt te zetten.

Wat updates betreft: ik heb dus een tijdje een Kobo gehad, en met iedere firmware update werden dingen trager, kwam er meer spam, werd de UI slechter. De updates hadden daar duidelijk niet als doel om het apparaat beter te maken, maar om meer omzet te genereren. Bij Pocketbook is dat anders; daar is iedere update daadwerkelijk een verbetering.

Met Kindles heb ik geen persoonlijke ervaring, en kan ik alleen maar afgaan op vergelijkbare klachten die ik van andere gehoord heb; ik heb persoonlijk een pesthekel aan Amazon, en een dermate locked-down systeem maakt dat ik uberhaupt geen Kindle zou kopen.
Ja, ik zou het op dit moment ook niet weten als ik de keuze opnieuw moest maken of ik weer Amazon zou kiezen. Maar toen ik er voor koos waren 2 anderen waar ik eerder zaken mee deed er mee gestopt, en was de Kindle de enige betaalbare e-reader op de markt, de Sony's zaten toen rond de 500 Euro waar een Kindle rond de 200 zat. Plus Engelstalig aanbod is uitstekend. En ze waren toen de enige waar je via Wifi het op je e-reader gelijk kon downloaden zonder PC tussenkomst. En nu, kosten Engelstalige boeken bij hun niet duurder als ergens anders, werkt het apparaat goed, net als de apps, en wil ik een keer ergens anders wat kopen kan ik het met Calibre wel omzetten naar Kindle formaat. Dus waarom moeilijk doen?
Ik heb mij nooit verder in de Kindle verdiept omdat ik bij de eerste versies begreep dat je alleen boeken kon lezen van de Amazon store. Is dat ondertussen veranderd en kan je epub en pdf uit alle bronnen lezen, zoals bij Kobo e.d.?
Ik heb zelf de Kindle Oasis 2017 en voor zover ik weet is het nog steeds niet mogelijk om epubs te sideloaden. Oplossing is echter extreem simpel: ik converteer de epub naar mobi met behulp van Calibre en kan alsnog sideloaden :)
Amazon wil epub niet ondersteunen. Op geen enkele wijze.
Bookeen een Franse ereader fabrikant heeft eens geschreven (rond 2009-2010) dat zij het mobi-formaat met drm (en de doorontwikkelde varianten van Amazon) wel willen ondersteunen maar dat Amazon dit niet toestaat op ereaders die ook het epub-formaat ondersteunen.
Epub-ereaders moeten het dus doen met een mobi-variant voordat Mobipocket werd overgenomen door Amazon.
Echter zijn er geen goede tools om zelf KFX-bestanden te maken (het nieuwste formaat met Enhanced Typesetting en het Bookerly lettertype), dat houdt Amazon voor zichzelf. Je kan hoogstens KF8-bestanden (het vorige formaat) maken met de officiële converter. Er is wel een Calibre plugin om KFX te genereren maar die is ook niet perfect:
The KFX format is undocumented. This plugin might sometimes produce incorrectly structured KFX files that could cause a slowdown or crash of your Kindle device or app when sideloaded. Use at your own risk!

Many books cannot be successfully converted to KFX using the Kindle Previewer. The formatting requirements for KFX are undocumented.
PDF lijkt me niet prettig lezen op alles behalve precies dat formaat waarvoor het gerendeerd is, en dat is zelden 7”. Verder vind ik omzetten via een pc erg omslachtig: dankzij WiFi kan je met een kobo onderweg boeken kopen bij bijvoorbeeld Bol.com. Het klinkt lui, maar op vakantie heb ik weinig behoefte om met laptops en kabeltjes aan de gang te gaan.
Maar via WiFi kan je ook onderweg ook boeken kopen uit de Kindle store en die zijn niet zelden goedkoper dan bij Bol.com. Daarnaast ook Engelse boeken (die ik dan toevallig veel lees), dus ik zweer bij Kindles. Die zijn in mijn ervaring ook net iets minder buggy en net wat soepeler dan Kobo's.

Daarnaast maak ik ook veel gebruik van Calibre; ideaal! Middels een plug-in kun je elke EPUB naar je Kindle versturen via email, zodat je je ereader ook niet aan je PC hoeft te koppelen. Daarnaast vind ik het fijn dat de Kindle via WiFi je voortgang synct, waardoor je naadloos op je telefoon even kan lezen in de lunchpauze als dat een keer zo uitkomt en je in een spannend boek bezig bent :-)
Ik heb nog niet gehoord van die plug in! Ik gebruik altijd nog het kabeltje. Ik zal er eens op zoeken, bedankt ;). Is misschien handig om af en toe een boek te sturen naar de e-readers van mijn ouders.
Een plugin is niet eens nodig als het goed is heeft jouw kindle account een e-mail adres deze kan je gebruiken als adres in Callibre zit in de onder connect opties.
Ik stuur al jaren al mijn boeken via dit mail adres naar mijn Kindle, Callibre converteert als het nodig eerst en daarna mailt hij de bestanden en hoppa ze komen in je Kindle account terecht als document.

[Reactie gewijzigd door cuber op 20 juni 2019 07:49]

Oké! Ik zal die optie dan eens opzoeken. Bedankt
Daarnaast maak ik ook veel gebruik van Calibre; ideaal!
Dus voordat je de deur uit gaat maak je een inschatting of je je boek uit gaat lezen of gewoon niet leuk gaat vinden, start je computer op, zoekt en koopt op een website een boek, download die, converteert die middels Calibre en zet die middels een handige plugin op je e-reader en dàn kan je eindelijk de deur uit gaan? En dàt vind jij het hoogst denkbare gemak, of in je eigen woorden, ideaal? Wat zou het een fijne wereld in als iedereen zo snel tevreden was!
Kindle heeft een prima ingebouwde ebook store. Dus jouw verhaal gaat niet op.

Alleen als je epubs van buiten de store op je kindle wil zetten, wordt het idd wel wat ingewikkelder.
Mijn punt is niet dat er geen e-boekwinkel is voor de Kindle, of dat deze winkel een beperkt aanbod Nederlandse boeken heeft. Mijn punt is ook niet dat je drie keer na moet denken voordat je je in het ecosysteem van Amazon werpt, of dat Amazon technische barrières creëert om te voorkomen dat je bij een andere leverancier boeken gaat kopen. Mijn punt is zelfs niet dat, als ik deze post begrijp, Amazon er hard aan werkt het nog moeilijker te maken. Mijn punt is dat een proces zoals ik beschreven heb, en jij als "wat ingewikkelder" beschrijft, in mijn ogen niet echt het toonbeeld van "ideaal" is. Maar wellicht dat je idealen wat verwateren als je klant bent bij Amazon?

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 20 juni 2019 08:56]

Wmb is dat wel het ideaalbeeld van gebruik...

Jij post het als onhandig omdat jij alles in de laatste seconde wilt doen.
Terwijl ik gewoon een paar weken voor mijn vakantie terwijl ik toch al zit te computeren ook wat boeken uitzoek die ik tijdens vakantie wil lezen.
Tussendoor kijk ik nog even of ik met Calibre wat extra info eraan kan toevoegen / converteer ik ze en gooi ik ze naar mijn Kindle.

En als ik op vakantie wil gaan dan pak ik gewoon mijn Kindle op en ga weg.

En tja, nieuwe boeken uitzoeken doe ik liever op een volledig scherm dan op een 7" zwart-wit tablet met een gebrekkige browser. Oftewel de ingebouwde book-store gebruik ik bijna nooit, alleen als ik echt de titel van het boek weet.

Maar kan jij anders eens een schets geven van jouw ideale werkwijze? (Rekening houdend met dat een e-book reader geen fatsoenlijke browser heeft en geen kleuren kan tonen etc)
Maar kan jij anders eens een schets geven van jouw ideale werkwijze?
Daar vraag je wel heel wat, wat is ideaal? Misschien dat er automatisch boeken op mijn e-reader verschijnen die ik leuk vind, zonder dat ik er over na hoef te denken? Zonder er voor te hoeven betalen?
Grappig dat je wel opmerkingen als dit kan uitten :
Maar wellicht dat je idealen wat verwateren als je klant bent bij Amazon?
Maar als jou dan gevraagd wordt wat jouw ideaal is, dan wordt het opeens sprookjesland...

Terwijl elk ideaal gebaseerd op enige realiteit al moet verwateren bij jouw ideaal...
Ik heb nooit geweten dat ideaal altijd reëel moet zijn.
Ideaal is voor mij een boek kopen in de Amazon store, en dat gaat super eenvoudig...

[Reactie gewijzigd door Prosperot op 20 juni 2019 12:54]

Idealer lijkt mij dat je niet gebonden bent aan één bookstore. Maar ieder zijn idealen.
Haha, mooie rant. Pas alleen op niet blind te varen. Een gesloten IT, slechte werkomstandigheden, persoonsgegevens misbruik. Allemaal niet goed, maar is het elders beter? Als dit je leefcriteria zijn kun je niets kopen wat uit China komt, of onderdelen uit China bevat. Grote kans dat je spullen bezit die daar vandaan komen, of onderdelen daar vandaan hebben. Ga je die nu weggooien?
Nee. Maar ik weiger het ideaal te noemen, dat is mijn minuscule bijdrage :*)
In mijn beleving Zijn er 2 scenario's mogelijk; ofwel je koopt een boek in een ebook winkel die bij je e-reader hoort, dat is voor een Kindle de Kindle Store, voor Kobo Bol.com. in wezen is die ervaring grotendeels hetzelfde volgens mij.

Als je echter ebooks uit andere bronnen wil lezen kun je die middels Calibre naar je Kindle sturen zonder dat je je hem daarvoor aan je PC hoeft te hangen. Voor zover ik weet gaat je dat met een Kobo niet lukken. En dat vind ik dus juist wel ideaal.

Wat jouw ideaal dan wel is blijft inderdaad heel onduidelijk. Daarnaast ben je nogal veroordelend over tevreden Kindle gebruikers, is volgens mij nergens voor nodig :)

[Reactie gewijzigd door Gugger op 20 juni 2019 16:39]

Ik lees hier: het is een beetje omslachtig maar wel ideaal. Volgens mij zijn dat tegenstrijdige beweringen, maar blijkbaar snap ik het woord ideaal gewoon niet, en betekent het hetzelfde als ‘acceptabel’.
edit:
Ik doe vaak neerbuigend over mensen die de definitie van een woord aanpassen en het dan anderen kwalijk nemen niet begrepen te worden. Geef alsjeblieft aan waar ik specifiek veroordelend doe over Kindle klanten. Dat was niet mijn bedoeling en zou ik graag aanpassen.


Blijkbaar kun je via Calibre content server je boeken ook downloaden middels de browser van, bijvoorbeeld, een Kobo.
https://manual.calibre-ebook.com/server.html

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 20 juni 2019 19:37]

Wellicht is het woord 'ideaal' in dit geval inderdaad wat overdreven. Wat ik bedoel te zeggen is dat het best handig werkt en ik het fijn vind dat ik geen snoertje hoef te gebruiken en dankzij Calibre toch niet tot de Kindle store veroordeeld ben.

Zo duidelijker?
Ik heb gisteren even met de Calibre content server gespeeld. Het werkt echt heel makkelijk, maar als ik toch al achter mijn pc zit is die USB-kabel ook niet direct een uitdaging. Nadeel van iedere niet Kindle is dat Amazon helemaal geen downloads aan lijkt te bieden (de ironie wilde dat mijn batterij leeg was, dus ik moest toch een kabel zoeken). Wellicht kan ik met een Android telefoon een Kindle boek downloaden, die dan op mijn pc zetten, DRM omzeilen en dán naar ePub converteren, maar zo graag hoef ik dan ook geen klant van Amazon te zijn. Ik ben blij dat er vooralsnog alternatieven zijn.

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 21 juni 2019 07:18]

Een USB kabel inprikken lukt mij op zich ook nog wel, alleen mijn PC staat beneden en mijn ereader ligt altijd op boven op m'n nachtkastje omdat ik vrijwel uitsluitend in bed lees...
En alternatieven zijn altijd goed natuurlijk!
PDF is inderdaad waardeloos op een 7" kindle, kan ik bevestigen.
PDF is overal waardeloos op behalve het formaat waarvoor het gemaakt is.
Ja, dat werkt ook. Het kan met of zonder conversie naar een Kindle-formaat. Voordeel van conversie is dat reflow dan werkt voor de "PDF". Nadeel is dat het resultaat nogal afhangt van de layout van de PDF.

De manier waarop heb ik altijd vreemd gevonden, maar de PDF wordt aan je kindle toegevoegd door hem te mailen naar een specifiek emailadres. Met het onderwerp van de email bepaal je of er wel of geen conversie moet worden toegepast. Zie hier. Als je Kindle vervolgens een internetverbinding heeft downloadt 'ie de PDF.

[Reactie gewijzigd door ChillinR op 19 juni 2019 21:28]

Tenzij de EPUB beveiligd is met DRM
Zijn ook weer oplossingen voor, maar die mag ik vast niet hier noemen
Ik heb een aantal jaren een Kindle en heb verder niks gekocht in de Kindle store (alleen de voor mij zinvolle woordenboeken gedownload; die gebruikt Kindle om op een klik van mij een woord te vertalen of te verklaren).

Je kunt op Amazon een Kindle-mailadres krijgen en jezelf pdf's, doc's enzo mailen, werkt perfect. Je kunt zelfs de afzender beperken tot je eigen mailadres(sen) om te voorkomen dat iemand anders spam naar je Kindle stuurt.
En je kunt een programmaatje installeren zodat je bij een rechtsklik op een bestand de keuze krijgt om het rechtstreeks naar je Kindle te sturen, al dan niet na conversie naar Kindle-formaat.
Even gegoogled: Unprotected versions of the following files can be sent to Amazon via your Kindle e-mail account ("name"@free.kindle.com) for conversion into the Kindle format: Microsoft Word (DOC), PDF, HTML, TXT, RTF, JPEG, GIF, PNG, BMP, PRC, and MOBI. De Kindle ondersteunt inderdaad geen EPUB, maar met Calibre zet je MOBI zó om in EPUB.

Bovendien heeft Amazon een voorziening (klik) om een document op je computer vérgaand geschikt te maken voor Kindle (aangepaste formattering, actieve inhoudsopgave enzo): Kindle Direct Publishing. Vooral bedoeld voor auteurs die zelf willen uitgeven, maar ook prima om een eigen (groot) document goed toegankelijk te maken voor jezelf en vrienden met dezelfde interesse. Zonder kosten.

Mocht het geheugen van je Kindle vollopen (lijkt me wat theoretisch) of als je te veel op je Kindle hebt om nog overzicht te hebben (dat gebeurt eerder, al zetten ze je meestgebruikte documenten bovenaan, dat helpt), dan kun je ook nog documenten swappen naar de cloud en als je ze nodig hebt, weer terughalen.

Zelf gebruik ik de Kindle vooral in de keuken ipv een receptenschriftje. En om 's avonds in bed nog wat te lezen. En om op vakantie twee, drie boeken bij me te hebben; een Kindle is veel lichter. Dat heb ik allemaal als pdf's en doc's.

Al met al vind ik dat er opmerkelijk veel ondersteuning is om je eigen inhoud op je Kindle te krijgen.
Ik ben eind vorig jaar expres overgestapt van de Kindle naar de Kobo.
Dit omdat ik die verplichting via de Amazon store niet prettig vond.

Heb nu een Kobo H2O 2017, en daarbij die Bol.com Kobo abbo. Betaal nu 9 EUR per maand en kan uit hun catalogus onbeperkt boeken lezen.
Lees nu super veel. Ook boeken waarvan ik eerst nooit achter was gekomen (o.a. veel uit de YA-wereld, waarvan ik eerst niks las), of waarvan ik dacht "meh" probeer ik toch aangezien het toch in mijn abbo zit.

Uiteindelijk lees ik nu met mijn Kobo dus veel meer dan met mijn Kindle, omdat ik bij mijn Kindle alles moest kopen (ja converteren werkt wel, maar ik merkte dan wel "kwaliteitsverschillen" tussen origineel & geconverteerd, o.a. lettertype of paginanummering liep niet lekker)
Volgens Amazon.de:

Unterstützte Formate
Kindle Format 8 (AZW3), Kindle (AZW), TXT, PDF, ungeschützte MOBI, PRC nativ; HTML, DOC, DOCX, JPEG, GIF, PNG, PMP nach Konvertierung, Audible-Audioformat (AAX)
Als er ooit een kleuren Kindle komt waarop je stripboekjes kunt lezen koop ik een nieuwe maar met dit soort 'vernieuwingen' lijkt het erop dat mijn jaren oude apparaat nog lang mee zal gaan.
Is dat de bedoeling van de "electronische inkt"? Het is juist zwart wit zodat het enorm energiezuinig is. Als je kleur toevoegt dan gaat de batterij achteruit, moet hij dikker worden en dan heb je gewoon een tablet
Is dat de bedoeling van de "electronische inkt"? Het is juist zwart wit zodat het enorm energiezuinig is.
nee, het is z/w omdat er tot voor kort nog niemand in was geslaagd om kleuren-e-ink te maken. Tegenwoordig is het wel te krijgen maar in nog geen enkele ereader te vinden, vermoedelijk omdat de technologie nog niet helemaal op punt staat, maar volgens de fabrikant is het even energiezuinog
Als je kleur toevoegt dan gaat de batterij achteruit, moet hij dikker worden en dan heb je gewoon een tablet
waarom denk je dat?
Er was recent een telefoon uitgekomen die e-ink gebruikte en als reden gaven ze enorm verhoogde batterij levensduur
Uhm ja en wat heeft dat met kleur vs zwart wit te maken?
E-ink is veel prettiger om op te lezen dan een LCD of OLED.
Overigens had Pebble een smartwatch met kleuren-e-ink en die had nog steeds een hele goede batterijduur.
pebbles hadden een LCD scherm.
wel gebruikten ze varianten van LCD die enkele voordelen van e-ink hadden, zoals zichtbaarheid bij externe verlichting en laag energiegebruik.

de originele hadden transflective LCD(zelfde techniek als "domme" digitale horloges), en de latere versies gebruikten memory LCD omdat dat beter werkt met kleuren.
E-inkt is zuinig omdat het beeld eenmalig ververst wordt als er nieuwe content getoond wordt en er geen backlight nodig is. Niet omdat het zwart wit is.
Mee eens, de kindle techniek is vooral evolutie geen revolutie..
Kleuren e-Inkt zou erg cool zijn en zeker een reden om te upgraden..

De enige reden waarom ik een nieuwe kindle gekocht heb, is omdat de accu van de kindle van mijn vrouw de geest gaf na jaren misbruik..
Ik gebruik mijn kobo one om manga te lezen. Toch al zwart/wit en het zit er super uit op het scherm. Voordeel is ook nog eens dat de originele qua afmetingen bij even groot als het scherm zijn en dus ook goed te lezen zijn.

Met strips is dat lastiger. Ik heb er een paar naar greyscale omgezet en als je de gamma goed hebt is het prima te doen maar de tekst is wel wat klein bij de standaard album afmetingen. En helaas is e-ink niet zo schikt om te zomen en scrollen, de respons tijd is daar te laag voor.

Het is alleen wat preprocessing werk om goede cbz files met correcte meta informatie op de kobo te krijgen maar dan is het wel fijn lezen.

Sommige graphic novels (Zoals Scott pilgrim) zijn ook zwart wit en werken prima.
Ik wacht al 10 jaar op kleuren e-ink. Mijn eerste gedachte was 'als dit soort zaken nieuws is dan zit het met de innovatie in ebook readers niet goed'.
De verkoop van de apparaten is niet het verdienmodel. Amazon wil de klant goede mogelijkheid bieden om content bij hun te kopen. Dat is alles.
Uiteraard heb je daar een apparaat voor nodig, en moeten ze mee met nieuwe functies die de concurrentie ontwikkelen, maar daarmee houd het wel op.
Zijn kindles nu eigenlijk al waterdicht? Mijn eerste model paperwhite is prima, wens alleen waterdichtheid voor zwembaden of een bad. Verder eigenlijk niets nieuwe nodig, scherm is prima (edit volgens de Amazon site dus wel)

[Reactie gewijzigd door My Tec Master op 19 juni 2019 19:04]

Vrijwel alle nieuwe zijn waterdicht.
Zeer minimale verbeteringen. PPI blijft ook op 300 nog. Maar wel leuk voor de 1e of een upgrade van een goedkoper model.
300PPI is echt meer dan voldoende, een 4K ereader voegt helemaal niks toe omdat 300PPI overeenkomt met de kwaliteit van een geprint boek.
Tja 1080p is ook meer dan voldoende. Toch spelen er genoeg op meer. :)
Boeken verschillen ook in kwaliteit. Tussen paperbacks en glossy. Ik denk zo op het oog dat 300ppi hier zo'n beetje tussenin zit. Zo scherp als een glossy zetmeelpapierboek is het niet, maar ook niet zo slecht als een paperback met grof gerecycled papier. Ik heb ook een 300ppi Kindle (de Voyage)

En ja wat @The Chosen One zegt, ik gebruik hier ook een 24" 4K scherm voor websites. Leest gewoon prettiger.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 20 juni 2019 00:25]

Maar de PPI is belangrijk, niet 4K of 2K of HD, dat is alleen maar 1 van de input waardes om PPI te kunnen berekenen en een leuke marketingkreet.

PPI heeft meer effect met lezen, of TV kijken dan je zou denken. Een aantal jaar geleden had ik ziekte van Pfeiffer in zware mate, en met digitale TV kijken met het scherpere beeld was ik merkbaar sneller vermoeid dan met de lagere kwaliteit van het analoge signaal.
Stel de Kindle zou naar 600 PPI gaan, ben je dan sneller vermoeid met lezen? Of houd je dat net zo makkelijk uren achter elkaar vol als met een echt boek?

Daarnaast heeft het ook effect op accuduur, en daarmee gewicht van het apparaat.
Waarom zou een hogere PPI vermoeiender zijn? Een echt boek is toch ook niet vermoeiender? De tekst is alleen maar scherper. Op een gegeven moment ga je de extra scherpte niet meer zien, maar die grens ligt boven de 300ppi bij zwart-op-wit tekst (en waarschijnlijk onder de 600).
Eindelijk komt deze functionaliteit ook naar de Kindle. Bij Kobo zat het er al jaren in.

Helaas nu alleen nog de peperdure Oasis maar het zal ook wel naar de andere modellen komen neem ik aan.
Voegt het echt wat toe, of is het gewoon dat de concurrent het heeft dus zij ook mee moeten?

Ik ken het van de telefoon en vind het daar een toevoeging hebben, maar heb niet het idee dat mijn e-reader het ook moet hebben? De laatste verbetering die ik echt nuttig vond was de verlichting inbouwen dat ik ook in bed kan lezen, heb nu een 6de generatie en zie geen enkel excuus om een nieuwe te kopen. Daarvoor had ik een 3de generatie met toetsenbord en daar was het kleinere formaat en de verlichting toevoeging de reden om een nieuwe te rechtvaardigen.
Ja ik vind het zeker een nuttige toevoeging. Het licht van mijn kindle voyage is enorm blauwig. Ik vind het niet fijn deze in bed te gebruiken, en al helemaal omdat de Voyage nog geen wit-op-zwart mode heeft. De nieuwe Kindle 2018 schijnt dat wel te hebben maar die heeft weer minder contrast dan de Voyage dus daar wil ik niet voor upgraden.
Zo dat is flink aan de prijs voor een e-reader, en dan nog afhankelijk zijn van Kindle zonder epub sideloading.
Nauwelijks een innovatie of reden om te upgraden. Ondanks dat ik een Kindle bezit, en fan ben van de e-ink techniek, vind ik de doorontwikkeling teleurstellend. Wat ik er nu mee kan (kindle paperwhite), kon ik met de 2014 generatie kindle(keyboard) ook, behalve dat ik nu een ingebouwd leeslampje heb, en dat de contrast iets is verhoogd. Neemt niet weg dat ik het een erg fijn apparaat vind om RSS feeds naar te sturen vanaf de Calibre server mn Raspberry en natuurlijk om boeken op te lezen.
Je kan oa ook wikipedia enzo raadplegen rechtstreeks uit je boek.
Het is handig voor onderweg. Maar een mobiele hotspot op je telefoon aanzetten kan ook.
Er zit wel ook een onbeperkt abonnement bij met onbeperkte tijdsduur.. Dus dat maakt ook deel uit van de prijs. Het is wel beperkt tot bepaalde sites en de browser op de Kindle is sowieso niet iets waar je de hele dag op wil werken, maar anders was zo'n onbeperkte tijdsduur ook niet haalbaar natuurlijk.

Mijn eerste Kindle (de 2e generatie) had het trouwens wel, je kon echt elke site bezoeken over 3G. Toen waren data abbo's nog duur dus dat was toen wel een handige functie. Maar dat is later beperkt. Nu koop ik ook geen 3G modellen meer.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 20 juni 2019 00:23]

De 'onbeperkt' is meestal beperkt tot de lifetime van het product. Het zou mij niet verbazen als ze het over twee of drie jaar gewoon uit zetten.
Dat zal wel meevallen. Amazon heeft een erg goede reputatie in langdurige klantondersteuning.
Een 10 jaar oude Kindle 2 heeft ook nog steeds 3G ondersteuning.