Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Logitech verkoopt vernieuwde MX518-muis in Benelux voor 60 euro

Logitech maakte enkele maanden geleden bekend dat het de bedrade MX518-muis opnieuw uitbrengt en inmiddels is de verkoop in de Benelux begonnen. De vernieuwde versie van de voorheen populaire muis kost 60 euro.

De MX518 is wat de ergonomie en de vorm betreft niet veranderd ten opzichte van de oorspronkelijke MX518, al zijn er onderhuids wel een aantal vernieuwingen doorgevoerd. Ook de zwart-grijze kleurstelling is onveranderd en hetzelfde geldt voor de aanwezige acht knoppen, die overigens programmeerbaar zijn. Volgens Logitech zijn er wel nieuwe materialen gebruikt. De nieuwe versie was al enige tijd te koop voor de Amerikaanse markt. De MX518 is te bestellen via de webshop van Logitech of via de MediaMarkt.

Onderhuids is er wel het nodige veranderd. Zo beschikt de muis over de Hero 16K-sensor, die bijvoorbeeld ook in de G502 Hero zit. Deze sensor heeft een resolutie van 16.000dpi. Toen de oorspronkelijke MX518 in 2005 uitkwam ging dit niet verder dan 1800dpi. Verder krijgt de nieuwe versie een 32bit arm-processor, wat moet leiden tot een reactietijd van 1ms. Ook heeft de MX518 een ingebouwd geheugen waarmee los van de computer profielen en voorkeuren zijn op te slaan.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

06-06-2019 • 12:56

171 Linkedin Google+

Reacties (171)

Wijzig sortering
Geniet nog steeds van mijn MX518, prima muis, teflon voetjes zijn compleet versleten maar hij blijft maar gaan!
60 euries .... beetje overpriced imo voor een recht-toe-recht-aan muis.
Ja en nee. Ik heb de nieuwe mx518 al een tijdje en qua vorm is hij wel hetzelfde maar intern is hij anders. Omron switches, logitech g hero sensor en de voetjes zitten net iets anders wat ik toch fijner vind.

Grootste probleem met de oude mx518 is de angle snapping en sowieso inaccurate sensor in vergelijking met de nieuwe sensoren.

Vind hem de 60 euro gewoon waard. :)

[Reactie gewijzigd door Datastream op 6 juni 2019 15:47]

Het grootste probeem met mijn oude mx518 is de cola die eroverheen ging tijdens een LAN party. De rechtermuisknop bleef daardoor plakken. Nu al jaren een Speedlink met heerlijke pinky rest :)

Tijd voor back to me roots?
Keertje openschroeven en het plakkerige deel spoelen met gedestilleerd water. Goed laten drogen. Weer dichtmaken.
Of een nieuwe betere kopen ;)
teflon voetjes voor een MX518 kan je gewoon bestellen op verschillende sites, zelfde geld voor de kabels
Mijn scrollwheel draait niet meer zo soepel, kan ik daar ook een nieuwe voor bestellen? Heb je toevallig een linkje naar een van die sites die je aanhaalde?
MX518 is makkelijk open te maken en scrollwheel te cleanen, doe dit zonder alcohol of schoonmaakmiddelen ivm rubber anders te zacht en kleverig wordt.
Heb je de eerste versie met 5 kleine teflon pads is het dubbel zo makkelijk en hoef je niet je pads te verwijderen, 2 schroeven boven onder de stikker, 1 onderaan onder de stikker, gewoon sterschroevendraaier erin prikken en schroeven maar ;) Heb je de nieuwere versie met 3 pads, dan heb je vaak wel nieuwe pads nodig, deze zitten dan nm op de plekken waar bij nr 1 de stikker zitten.
Heb je zo een link? Die van mij zijn namelijk ook helemaal versleten.
Ik heb ze bij https://www.corepad.de/en/ gehaald.
Hier heb ik ook nog een guide voor een g5 opknappen gevonden: https://geekhack.org/index.php?topic=21321.0
En voor een kabel kijk op Amazon bijvoorbeeld
https://www.amazon.com/Hi...se-Logitech/dp/B00JLDAXJU
Een muiswiel zou je op Ali of eBay kunnen kijken, zelf heb ik die schoongemaakt met cleaningfoam (wordt ook voor monitoren gebruikt) en keukenpapier.

[Reactie gewijzigd door Tirinium op 7 juni 2019 02:00]

Bij Logitech zelf kan je ook originele voetjes bestellen.
het is niet 60 euries voor "recht-toe-recht-aan", maar 60 euries voor "hij blijft maar gaan" ;)
Inderdaad.
Volgens mij was de originele versie ook ongeveer die prijs.
Omgerekend minder dan 5 euro per jaar dat 'ie het doet :)
De originele zat onder de €40, muizen waren toen nog niet zo opgeblazen qua prijs.
Ik vind 60 euro (dat is 40 euro als je corrigeert voor 10 jaar inflatie) echt geen exorbitante prijs voor een kwaliteits-muis hoor.

Een goed toetsenbord kost je ook 100 euro maar dat gaat jaren lang me, terwijl een waaibomenplastic toetsenbordje van Trust misschien een tientje kost, maar je ook krijgt waar je voor betaalt.
Ik gebruik mijn originele ook nog altijd. Heb de nieuwe nu ook een aantal maanden (uit China besteld toen ze daar uitkwam), ben er ook tevreden van. Voor mij was het eerder dat ik moderne muizen maar niets vond, en zag dit als een kans om een reserve te hebben van mijn oude betrouwbare muis. Met m'n oude doe ik nu al 12 jaar, dus nu kan ik wel even verder :)

Ik gebruik de nieuwe momenteel met m'n laptop op verplaatsing terwijl m'n oude op bureau blijft.
Ik heb mijn voetjes dit jaar vervangen met nieuwe van https://www.hyperglide.net/.
Bedankt voor de tip, meteen nieuwe voetjes voor mijn G5 geregeld die het verder nog prima doet :)
Ik ook, heb wel al een keer het kabeltje moeten vervangen.

De mx500 was zwart grijs en de 518 heeft van die 'vlekken'. Dus eigenlijk zouden ze hem de mx500 moeten noemen.
Ontwerp stamt gewoon uit 2002. Onverslagen exemplaar wat mij betreft dus ben ook wel blij met de zoveelse re-release.
Wel jammer dat hij 60 euro moet kosten en er dan ook nog een kabeltje aan hangt. Ik snap die latency discussie wel maar draadloos is nu toch al wel een aantal jaren op een niveau dat je er prima mee kan gamen.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 6 juni 2019 13:10]

Sterker nog , het verschil is niet meer meetbaar. De Logitech G603 en 403 hebben een hero sensor. Ik gebruik deze nu al maanden naar volle tevredenheid , en ik ben vrij lang conservatief geweest wat betreft draadloos, maar de laatste generaties zijn compleet 100% lag, storing en batterij issue vrij. De 603 doet ongeveer 5-6 maand met 1 penlite.
Wat hebben ze gedaan tegen de battery issues dan? Ik gebruik nog altijd een muis met een draadje omdat ik het zeer onwenselijk vind als de batterijen plotseling leeg beginnen te raken. Met een kabeltje eraan lijkt het mij toch betrouwbaarder.
1 penlite gaat echt een half jaar mee met de g603. Er kunnen er 2 in als je wil. Je krijgt ruim op tijd de melding dat de batterij aan het leeg gaan is. Wat mij betreft is er geen rede meer een muis met draad te willen.
Gewicht? Ik vind een penlite behoorlijk wat gewicht toevoegen aan een muis en ook de plaatsing is vaak niet prettig waardoor de muis niet goed in balans is bij het optillen. Ik wil een zo licht mogelijke en zo snel mogelijke muis, met een draadloos model is dat onmogelijk, want maak je die lichter dan zou een bedrade versie nog altijd minder wegen. Het niet hebben van lag ben ik overigens niet van overtuigd, ik heb laatst nog een G903 gebruikt en merkte duidelijk dat hij niet zo direct was als een bedrade muis. Zeker beter dan voorgaande modellen, maar lag vrij is het nog niet naar mijn ervaring.
Met een kabel(zeker met braided kabels) heb je alleen steeds het tegengewicht dat zo zwaar irritant kan zijn, zelfs als je hem goed wegwerkt. De kabel beweegt namelijk nooit mee en blijft altijd op de tafel een beetje hangen en moet je iets meer kracht zetten. Dit is een heel irritant iets als je lage DPI gewend bent.
Ik gebruik een kabel houder die de kabel van mijn muismat omhoog houdt en er voor zorgt dat hij niet achter mijn bureau hangt, dit heb ik al sinds jaar en dag en heb geen moment last van de kabel.
e kabel beweegt namelijk nooit mee en blijft altijd op de tafel een beetje hangen en moet je iets meer kracht zetten
Dat is gewoon een kwestie van een lusje erin maken. Ik heb hier echt dus nog nóóit last van gehad; ja, als je de kabel gewoon direct van de tafel af laat vallen wel ja, maar met een lusje niet.

Persoonlijk zie ik totaal geen meerwaarde voor een draadloze muis op mijn desktop PC. Dat ding ligt toch altijd wel op tafel, ik hoef niet van afstand te kunnen muizen. En dan is het gedoe met een batterij, ook al is dat maar sporadisch, gewoon een minpunt, waar geen enkel pluspunt tegenover staat.
Kabel in een zigzag buigen, geen last meer van tegenwicht.
Ik maak zelf gebruik van een G903 en kan echt met de beste wil van de wereld geen verschil merken met bedraad. Kan het zijn dat waar jij de muis hebt getest de eigenaar de polling-instellingen omlaag heeft gezet om batterij te besparen? Zet je deze op maximum (geen verschil met bedraad) gaat namelijk je batterij wel aanzienlijk sneller leeg
Ik zou een kijkje nemen naar de vernieuwde G502 lightspeed, misschien wel de beste muis van het moment, maar dat is subjectief.
Ik zou niet weten waarom, ik heb geen enkele behoefte voor een draadloze muis. Laat staan een muis die meer dan 2x zo veel kost als de bedrade variant. 150 euro is toch simpelweg lachwekkend voor een product dat om en nabij de 4 euro kost om te produceren?
die 4 euro valt nog wel tegen op het grotere plaatje, daarnaast kost het ook wat om de boel goed te krijgen qua design, sensor, duurzaamheid, kwaliteit en de eindprijs reflecteert dat (ten dele, het is en blijft een bedrijf met winstoogmerk).


Voor de gemiddelde gebruiker is een gaming PC ook geen nuttige investering, maar voor een streamer of youtuber dan weer wel, ik noem alleen wat mogelijk is vandaag de dag, of het prijskaartje te rechtvaardigen valt is subjectief en moet iedereen zelf beoordelen vind ik.
De duurzaamheid en kwaliteit hebben minimale invloed op de productiekosten, een beter materiaal is slechts enkele centen per muis duurder, de sensor kopen ze in, switches kosten rond de 10ct per stuk, de sensor zal ook niet meer dan 30 tot 50 ct kosten voor een high end sensor, een goedkope sensor kost hooguit 10ct, je kan tenslotte al voor minder dan 10 euro muizen met pixart sensoren kopen als je er genoeg tegelijk koopt in china. Marketing, transport en design buiten beschouwing gelaten zit je niet aan veel meer dan 4 euro productiekosten. Vooral het design en de marketing kan je oneindig veel geld op stuk slaan zonder tot een beter producte te komen. Hoe dan ook is er niets dat een prijs van 150 euro rechtvaardigd als de versie met een draadje voor minder dan 60 euro te vinden is en het ontwerp al meerdere generaties oud is. Ondertussen hebben we de design kosten er ook wel uit. Dat er gekken zijn die het er aan uitgeven is een feit, zo geloof ik er heilig in dat apple ook klanten gaat vinden voor hun monitor stand van 1000 euro. Er zit een grens tussen een prijs die wellicht aan de hoge kant is maar te rechtvaardigen is voor een bepaalde groep gebruikers en een prijs die zo hoog is dat niemand met een gezond verstand aanschaf van het product zou moeten overwegen. In die catogorie valt de g502 lightspeed naar mijn mening. Ze konden tenslotte een paar jaar geleden een "high end draadloze gaming muis" voor 80 euro aanbieden en goed winst op maken, de laatste keer dat ik keek hebben de in de afgelopen ~5 jaar geen 75% inflatie gehad, echter is de prijs van een high end draadloze gaming muis bij logitech wel met 75% gestegen. Prima dat er mensen zijn die het er aan uit willen geven, het is dan wel mijn goed recht om ze voor gek te verklaren.
Zelfs als je hebt over oplaadbare batterijen is dat slecht voor het milieu. Ik snap de behoefte aan draadloos niet zo.

Verder maakt draadloos de muis onnodig zwaar.
Blijft ook een kwestie van smaak natuurlijk. Hiervoor had ik een mx518 en ik ervaar geen nadelen van het gewicht van de g603. Het is ook maar een paar gram. Vriend van me speelt op het hoogste niveau counter-strike en maakt eveneens gebruik van de g603.

Ik heb mij altijd geirriteerd aan het draad van een muis. Bovendien gebruik ik hem ook met mijn laptop, door het schuifje over te halen naar bluetooth. Oftewel 1 mouse to rule them all. Ook verhuis ik soms van pc naar de bank (pc staat achter de bank). Maar zelfs zonder al die scenarios vind ik geen draad mooi, prettig en praktisch. De impact op het milieu lijkt mij zo minimaal dat ik daar in dit geval de keuze niet van af laat hangen.
Het is goedkoper en even goed/beter. Zie eigenlijk weinig reden om niet bedraad te hebben .
Aha dat is wel een stuk beter dan toen ik mijn eerste draadloze muis had. Toch zal ik voorlopig voor een draad blijven gaan. Het blijft weer iets extra's waar je rekening mee moet houden en ik wil gewoon altijd optimale performance ook als ik een keertje vergeten ben om batterijen in te slaan.
De MX serie van Logitech, draadloos en laadbaar. En bruikbaar met kabel tijdens het laden.

Prima muis, gaat lang mee. En als die leeg is dan kan je gewoon verder met kabel eraan.
Ik gebruik zelf de g pro variant en deze gaat 3 dagen mee als ik meer dan 8 uur zou gamen op een dag, opladen is al helemaal geen punt. Ik zet de kabel eraan ga een kop koffie zetten en vervolgens is mijn muis al voor meer dan 25% opgeladen, geeft het 45 minuten en de muis is volledig vol.
Ik heb de MX Master 2S, als het leeg raakt, gewoon aan een usb kabel hangen en verder werken terwijl hij oplaadt.
Je kan bijna altijd doorwerken met de muis terwijl je aan het opladen bent. Je probleem is daarmee opgelost.
De wat higher end muizen hebben een accu. En mijn G900 gaat erg lang mee. Daarnaast, mocht hij toch tijdjens het gamen bijna leeg zijn dan kun je uiteraard gewoon de kabel insteken en verder gaan terwijl het oplaad.

Het wireless is naar mijn mening gelukkig geen issue meer, de accu/batterij inmiddels ook niet meer. Je moet dan meestal wel wat meer uitgeven en dat is uiteraard niet voor iedereen wenselijk of weggelegd.
Kan het bevestigen. Gebruik mijn G603 al ruim 7 maanden en gisteren toevallig mijn batterij moeten vervangen. Gebruik 1 penlite omwille van het gewicht.

Gebruik de muis zelfs in low performance modus, ook in relatief twitchy games merk ik geen verschil met mijn bedrade muis (Steelseries Raw).
Als je niet op hoog niveau games doet waarbij het verschil tussen jou en je opponent oprecht een kwestie is van miliseconden is wireless al heel lang adequaat wat mij betreft. Zeker als je vooral anticiperend speelt en niet zozeer reactief.

Maar ik vraag me ook af of ze wel rekening houden met de mensen die warme gevoelens van deze specifieke muis krijgen.
Die waren een jaar of 15/20 toen ze de MX500/510 massaal kochten met een hart vol unreal/quake/counterstrike en hebben nu bijna allemaal huisje boompje beestje. Denk dat je een draadloze variant daar beter aan slijt.
Ik heb niet meer zo'n toren staan met allemaal ellende er aan maar gewoon een knappe laptop die af en toe nog wat kan met games.
en een playstation

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 6 juni 2019 13:19]

sorry, maar de G403 en de G693 hebben een <1ms latency en een 1000hz polling rate. Dit is hoogst waarschijnlijk net zo veel of weinig als een draadje. de limiterende factor met deze muizen zit achter het scherm. het is niet de technologie.

[Reactie gewijzigd door Visgek82 op 6 juni 2019 16:20]

Precies, vele pro gamers (écht pro pro) kiezen hun muis op vorm(geving) en features (sensor is onderdeel daarvan, maar 10.000 vs 100.000 dpi interesseert ze geen bal, ze spelen misschien zelfs liever op 400 dpi).

Een draadje, zelfs in een "mouse spungie" is een vorm van bewegingsbelemmering, dat weegt zwaarder dan 0.1ms vertraging vs 0.2ms bij wijze (draad vs draadloos, als het verschil al zo groot is).

Daarbovenop, hun skills zijn verre van alleen afhankelijk van aim, map kennis, game(engine) kennis, ervaring, bullettrajectory, behendigheid, anticipering (ping, fps, beeldscherm, input lag, geluid en vele andere criteria), etc etc maakt dat ze zo goed zijn. Geef ze een muis met de eerste optische bagger sensor ooit gemaakt, of zelfs een met een old skool balletje er in en ze maken 99% van iedereen hier finaal in.

[Reactie gewijzigd door ToFast op 6 juni 2019 18:20]

maar de laatste generaties zijn compleet 100% lag, storing en batterij issue vrij.

Praat voor jezelf, maar niet voor iedereen aub :)
Ik werk iedere dag met plezier de Logitech MX Master 2S maar gamen gaat echt voor geen meter.
Tijdens FPS games als Doom merk ik echt wel dat er lag optreed en soms skipped hij net even dat laatste stukje beweging.. Met een kabel is het probleem plots opgelost.

Ondertussen heb ik voor het gamen al fijn een kabel muis (Razer) gekocht.. Niets mis met een kabel..
Misschien moet je je dan even beter inlezen.

Jouw muis heeft geen 336x/Mercury/Hero sensor en volgens mijn ook niet Logitech's eigen 2.4Ghz implementatie.

Jouw muis is helemaal niet bedoelt voor games :-)

De persoon die jouw beantwoord heeft het hoogstwaarschijnlijk over Logitech's high-end gaming mouse line ;-)
De muis kan zowel draadloos als bedraad aangesloten worden en ik heb alleen problemen als hij draadloos is (Bluetooth en Logitech's eigen dongle ding geprobeerd). Daarnaast is de MX Master is het vlaggenschip van Logitech dus onderdanks dat het geen gaming muis is doet ie wel prima mee denk ik ;)
Ha, grappig dat je dat noemt, want de mx master is altijd draadloos verbonden, ook met draadje eraan.
Enige wat het draadje doet is de batterij opladen en zou je zelfs met een usb lader kunnen doen ipv aan je pc of laptop te knopen. De data verbinding blijft altijd draadloos.

De MX master is idd het vlaggenschip van Logitech, maar dan wel gericht op kantoor toepassingen en niet op gaming, daar hebben ze andere vlaggenschepen voor.

Heb de MX master overigens zelf en voor kantoor werk, grafische werk (denk aan technisch tekenaars e.d.) of zelfs audio werk zoals cubase, protools en ableton, iets wat ik zelfs regelmatig doe, echt perfect en zou nooit meer anders willen.
Voor competitief gamen pak ik idd mn oude mx518 er weer bij omdat ie vooral sneller en minder log aanvoelt, maar mn MX master is veel precieser en gecontroleerder voor mijn gevoel. Zal ook met het gewicht te maken hebben. mx518 is VEEL minder zwaar.
100% storingsvrij wil ik niet zeggen, per ongeluk gisteren de receiver achter bureau gevallen en mijn G305 begon af en toe te haperen. Batterij vervangen maar no dice.

Normaal heb ik heb bijna naast mijn muis mat en dan is hij inderdaad zo goed als 99.9% accuraat.

Obstructies vindt hij dus blijkbaar minder leuk, wel grappig dat hij 5+ meter zonder obstructies ook perfect werkt.

Veel mensen duwen de dongle direct achter hun Pc wat dus ook problemen kan opleveren (Kast en al)

Beste is een korte usb verlengkabel.
Ik wil een draad vanwege batterijen. Die zijn altijd op een ongunstig tijdstip leeg, en als de batterij leeg begint te raken merk je vaak al haperingen in het signaal. En hoe erg is die kabel nou helemaal? Mijn game-PC is sowieso niet draadloos.
Ik heb gewoon batterijen in mijn la liggen, ik zie een batterij die twee keer per jaar leeg is gewoonweg niet als een noemenswaardig probleem. Daar moet je echt minimaal op anticiperen. Als je dat ding niet al gewoon in een dock kan zetten waardoor dat probleem uberhaupt niet bestaat.
Intussen kan een muis met een kabel aan van alles blijven hangen in gebruik, en mijn katten vinden die touwtjes ook wel leuk, zeker als ze snel heen en weer gaan.

Bovendien heb ik een laptop, minder kabels is per definitie meer beter want dat staat gewoon minder rommelig op mijn bureau.

Prioriteiten kwestie allicht maar zo allergisch als ik vroeger voor draadloos was heb ik dat nu met kabels. Zeker als ik oprecht vind dat die kabel geen waarde meer toevoegt.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 6 juni 2019 13:29]

Bij een laptop kan ik er nog inkomen ja. Maar neem ook regelmatig pc mee naar LAN-partys en zul je net zien dat hij dan leeg is. Of dat je toch batterijen voor iets anders dringend nodig had en bent vergeten aan te vullen. Of, of, of... ik heb een paar jaar draadloos gehad maar door dit soort problemen alweer 12 jaar uitsluitend bedraad.

Ook heeft het draadje mijn muis al meerdere malen behoed van op de grond vallen.

Voor mij dus echt essentieel dat de keuze blijft bestaan. Ik ben hard toe aan een nieuwe muis, deze ziet er zeer interessant uit. Hopelijk zeer binnenkort echt leverbaar, dan gaat hij volgende maand mee naar Campzone.
Je geeft al aan dat je de afgelopen 12 (!) jaar geen bedrade muis hebt gebruikt. Dat is een eeuwigheid op het gebied van hardware innovatie.

Draadloze muizen haperen tegenwoordig niet meer als ze bijna leeg zijn. Ze gaan erg langzaam leeg, en je krijgt ruim van tevoren meldingen als ze onder een bepaald niveau raken. Dat geeft je meer dan genoeg tijd om nieuwe batterijen te halen, of om je muis aan de oplader te hangen wanneer je gaat slapen o.i.d.

Ik gebruik zelf uitsluitend draadloze muizen (thuis en op het werk) en zou nooit terug willen naar bedraad. Het is een verademing om niet vast te zitten aan een kabeltje en gewoon vrij te kunnen bewegen.

Edit: 2 keer -1? Heb ik MadEgg beledigd of is dit in flamebait? Volgens mij voer ik een geciviliseerde discussie on-topic.

[Reactie gewijzigd door Keuning Pils op 6 juni 2019 17:59]

Je geeft al aan dat je de afgelopen 12 (!) jaar geen bedrade muis hebt gebruikt. Dat is een eeuwigheid op het gebied van hardware innovatie.
Niet in bezit gehad is wat anders dan niet gebruikt ;) Wel heb ik draadloze game controllers met dezelfde problemen.
Ik gebruik zelf uitsluitend draadloze muizen (thuis en op het werk) en zou nooit terug willen naar bedraad. Het is een verademing om niet vast te zitten aan een kabeltje en gewoon vrij te kunnen bewegen.
Hoe is dat dan een verademing? Welke beweging kan je maken die je anders niet kon maken? Ik heb dus een paar jaar een draadloze muis gehad en de situatie was hetzelfde: de muis ligt naast mijn toetsenbord. Ik beweeg hem over een vlak van misschien 40x40 cm, doorgaans veel minder. Welke bewegingsvrijheid mis je dan met een kabel? Oprechte vraag - ik heb de kabel nooit als een beperking ervaren. Het enige voordeel wat de draadloze muis naar mijn mening heeft is dat het er wat netter uitziet.
Ik maak veel grotere bewegingen bij bijvoorbeeld Counter Strike. Ik heb een bedrade muis. Ik heb altijd problemen met de draad die of te stug is, of ergens achter blijft hangen, of tegen m'n toetsenbord of andere dingen aankomt, etc. Mijn volgende muis wordt draadloos.
Het is niet zo dat ik met draad bepaalde bewegingen niet kan maken, maar wel dat bewegingen altijd belemmerd worden. De draad is stug en zal altijd, hoe gering dan ook, aan de muis trekken. Daarnaast (zoals voxl_ ook zegt) komt de draad vaak in botsing met het toetsenbord of de monitorvoet.

Dit zijn mijn ervaringen en mijn redenen om van bedraad af te stappen. Ik zie ook echt wel een nadeel in bijvoorbeeld het hogere gewicht van draadloze muizen, maar dat weegt voor mij niet op tegen de (in mijn ogen) nadelen van een draad.
Voor mij dus echt essentieel dat de keuze blijft bestaan.
Hier zijn we het dan over eens. Helaas is draadloos nog altijd wel een beetje underrepresented, zeker als ze "gaming" op de doos zetten is het op de een of andere manier anno 2019 nog steeds taboe.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 6 juni 2019 13:40]

De batterij in bv een G603 gaat maanden mee en geeft zelfs ruim van te voren een waarschuwing, en daarna doet hij het nog dagen. als je dan nog op een ongunstig moment zonder komt te zitten ligt het niet aan de muis maar je eigen laksheid.
En bij een kabel speelt die laksheid helemaal geen rol ;)\

Als ik het afweeg:

Voordelen:
+ Netter
+ Meer bewegingsvrijheid (die ik niet mis met een kabel)

Nadelen:
- Meer milieubelastend door accu
- Duurder in aanschaf
- Duurder in gebruik (ofwel aanschaf batterijen, ofwel stroomverlies door laden/ontladen)
- Ontvanger nodig die kwijt kan raken (en dus bij mij ook kwijtraakt)
- Noodzaak tot denken aan opladen / vervangen accu
- Geen valbeveiliging door kabel
- Storingen / verminderd bereik als accu leeg begint te raken

Dan is de keuze voor mij snel gemaakt.

[Reactie gewijzigd door MadEgg op 6 juni 2019 16:49]

Niet duurder dus, de G603 is 5 euro goedkoper dan deze nieuwe muis van Logitech. ontvanger zit vast in de pc en de muis heeft ook een opbergvakje voor de ontvanger, geen reden dus om hem kwijt te raken . opladen hoeft niet, alleen vervangen. als 1 keer per 5 maand al te veel is....tja.

Storingen en minder bereik heb je ook niet. hij werkt 100% tot de batterij onder een bepaald niveau komt, en dan niet meer .

Jouw post komt over als iemand die geen of oude ervaringen heeft met draadloze muizen , wellicht ben jij inderdaad beter af met een bedraade muis.

[Reactie gewijzigd door Visgek82 op 6 juni 2019 17:21]

Ik heb zelf al jaren geen draadloze muis in bezit. Wel heb ik een 2-jaar-oude Logitech F710 gamepad. Met receiver, inclusief opbergvakje.

Zelfde fabrikant, zelfde technologie lijkt me. Ervaringen komen overeen met mijn eerdere ervaringen met draadloze muizen. Bereik wordt snel minder en gaat haperen naarmate de batterij leegraakt. Receiver een keer verwisseld met die van iemand anders tijdens een LAN, werkte daarna dus niet meer. Wel weer teruggewisseld. Maar je raadt het al, op een volgende LAN-party kwijtgeraakt. Dan kan hij nog zo’n mooi opbergvakje hebben, maar je hoeft maar even niet op te letten en het gaat mis. En als ik opruim na een LAN-party ben ik doorgaans niet op mijn scherpst ;)

Inmiddels daar dus ook ovet op een Logitech F310 bedrade gamepad, bevalt veel beter.

Ik weet het, geen muis, maar dat zou niet uit mogen maken naar mijn mening. Zeer vergelijkbare toepassing.
Je hebt toch al ongelooflijk veel muizen met een accu en dan plug je die even in zoals een bedrade muis.
Ikzelf heb er één voor als ik mijn laptop gebruik.
Maar mijn gewone gaming muis is inderdaad gewoon bedraad want het is niet dat ik mijn desktop veel verplaats, het is gewoon maar wat je nodig hebt.
Noem mij een klimaatgekkie maar ik vind het naast dit argument ook redelijk onverantwoord om alles aan een batterij te gaan hangen, alle beetjes helpen zullen we maar zeggen.. Vind een draad aan een muis niet zo'n issue, maar ben het eens dat deze muis wel aan de prijs voor een bedrade muis.
Wat is het probleem met een muis met een accu die je 5 jaar gebruikt?
G903 & powerplay, welke batterijen ? welke draad ?
nooit opladen want wordt constant opgeladen tijdens gebruik.
Wel jammer dat hij 60 euro moet kosten
Dat idd, belachelijk. Ik gebruik hier de oude MX518 nog, ik heb de factuur even opgezocht: €23,- in 2011.
Ik gebruik ook nog steeds de oude MX518 en je hebt de muis ook in de beste tijd gekocht als ik naar de pricewatch kijk hier op Tweakers. Ik kan mij niet meer herinneren wanneer ik het exact heb gekocht, maar de muis was ongeveer €40,-.

Als ik bekijk dat de muis nu al zeker 10 jaar oud is dan is het de beste aanschaf ooit geweest. Ik ben best een fanatieke gamer en de muis werkt nog steeds goed. Al begin in mij wel steeds meer te storen aan de kabel. Ik hoop dat ze ooit nog een MX518 versie uitbrengen die draadloos is. :)
Meh, dat deze toevallig 8 jaar na dato het nog goed doet is echt een uitzondering (.edit: in mijn ervaring met de serie dus, even ter verduidelijking). Ik heb er echt wel een stuk of 6 versleten op kantoor en thuis, allemaal in de MX500 serie (MX500, MX510, MX518), en nog een G5. Het scrolwieltje is meestal het eerste ding dat het begeeft.

Mijn G500s uit 2014 werkt overigens ook nog prima. Die kostte blijkbaar €65. Maar voor een gaming muis vind ik dat niet zo gek. De MX518 vind ik daarentegen gewoon een trapje lager (geen gewichtjes, geen mooi afgewerkte metalen scrollwheel die je in free mode kunt zetten). En ze hadden er van mij ook niet zo'n hippe sensor in hoeven te zetten :).

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 6 juni 2019 16:40]

Grappig dat je jouw werkelijkheid nu probeert te projecteren op onze ervaringen. Ik gebruik ook een +10jaar oude MX518 waar ik intensief mee game. Dat ze bij jou kapot gaan betekent net zo weinig als dat ze bij ons zo lang blijven werken. N=3...
Grappig dat je jouw werkelijkheid nu probeert te projecteren op onze ervaringen
Wat is dat nou voor opmerking? Ik deel gewoon mijn ervaring, ik projecteer niets...

En overigens, mijn N is dus 7 of 8. Als die allemaal kapot gaan, behalve de laatste 2 dan, dan zegt dat gewoon iets :). Namelijk dat je er zéker niet op kunt rekenen dat ze allemaal betrouwbaar zijn.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 6 juni 2019 15:44]

Kan het toch niet laten om even te reageren.

Eerst:
[...]

Dat idd, belachelijk. Ik gebruik hier de oude MX518 nog, ik heb de factuur even opgezocht: €23,- in 2011.
Je gebruikt zelf een MX518 van 8 jaar oud. Dat is oud. Net als de gebruiker na jou die hem 10 jaar gebruikt.
Vervolgens reageer je op zijn statement van 10 jaar oud met:
[...]
Meh, dat deze toevallig 8 jaar na dato het nog goed doet is echt een uitzondering
Dat is niet je ervaring delen, dat is stellen dat een oude MX518 een uitzondering is. Laat nou net alle 3 uit 3 personen in dit draadje een MX518 van 8 jaar of ouder hebben.

Vervolgens vind je dat jouw statement klopt omdat je 6-7 andere type muizen hebt versleten (MX500,MX510, G5).
Volgens mij heb je de wijsheid niet in pacht, net zo min als ik dat heb. My 2 cents.

Edit: Ik vergeet je nog een fijne dag te wensen, vond het gewoon even leuk om je op je plaats te zetten, ben verder geen boze man hoor en is het verder geen discussie waard.

[Reactie gewijzigd door PROximity op 6 juni 2019 15:36]

Dat is niet je ervaring delen, dat is stellen dat een oude MX518 een uitzondering is.
Nee, het is een uitzondering ten opzichte van de andere Logitechmuizen in de serie die ik gebruikt heb.
Vervolgens vind je dat jouw statement klopt omdat je 6-7 andere type muizen hebt versleten (MX500,MX510, G5).
Tja, dan toch beter lezen ;), de MX518 noemde ik óók in het lijstje van versleten muizen (ja, er is er idd 1 kapot gegaan). Het is dus niet zo dat omdat het een MX518 is, de bouw toevallig wel goed was. In mijn ervaring dan he. En ik weiger te geloven dat het 518 toevallig net wél een goed model was. Lees de verhalen op het internet, het scrollwieltje is altijd het eerst wat kapot gaat bij de Logitech gamingmuizen, ongeacht het type muis.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 7 juni 2019 15:21]

Bij mij is dat de G700(s). Ben nu met de vijfde bezig. Maar ga zeker ook de mx518 halen. Was supermuisje.
Ja wat belachelijk duur zijn ze geworden, ik heb ook nog een oudje (jaar of 12) dacht toen voor 35 euro gekocht te hebben met toetsenbord..... inderdaad
Ja de prijs zou meer bij een Bluetooth variant passen.
"Ontwerp stamt gewoon uit 2002."

Gebruik hem nog steeds ^^
Er is gewoon markt voor. Ik heb de voorkeur aan draad, niet om een of andere technische reden. Heb gewoon geen behoefte aan een draadloze muis.
Het maakt dus niet echt uit of draadloos even goed kan zijn als draad in sommige, misschien zelfs veel, gevallen. Meer een kwestie vind je rood mooi of blauw, enz. :)

De prijs vind ik idd teveel van 't goede, mijn mx518 kostte me 24,95, dat is inmiddel zo lang geleden dat ik bij god geen idee heb hoe oud ie is. doet 't prima. De voetjes moeten vervangen worden en ik heb hem 2x over de jaren open gehad voor wat onderhoud. Maar als deze nu zou overlijden om dan 60,- te gaan betalen voor dezelfde, voor mij gevoelsmatige, 25,- muis... hum. Eerlijk wel dat was toen een sale dus zeg 40,- ja oké, maar geen 60,-
Is dit niet al een keer gedeeld door jullie? Muis wordt al bijna 2 maanden verkocht in eu?

Ik kan t verkeerd hebben hoor?
De vernieuwde MX518 werd inderdaad begin dit jaar aangekondigd maar is sindsdien zo goed als onverkrijgbaar in de Benelux. Logitech laat nu dus weten dat daar verandering in komt :)
Zoals toen bij het eerdere bericht ook al werd genoemd was hij toen al via de webshop van logitech zelf beschikbaar, ik heb hem zelf inmiddels ook al een paar dagen (met korting, zijn best wat coupons voor die website te vinden als je even zoekt). Dat hij bij de mediamarkt te koop is is dan wel weer nieuw geloof ik.
Dat valt wel mee, via de nederlandse webshop van Logitech zelf kon je hem gewoon in NL laten bezorgen. Heb dat ding al 2 maanden hier. Erg fijne muis :)
Dus een ARM SoC, geheugen...hoe lang voordat we er een server op kunnen draaien?
Of dat er een exploit verschijnt waarmee er malware op komt te draaien :X
Straks loopt het weg en gaat het je bespioneren van onder de kast!
Of wordt er doom of skyrim op geport
De ene ARM is niet de andere ARM ;). Hier zit een ARM microcontroller in, en die gaan vanaf 16kB flash + 2kB RAM. Daar krijg je niet de kleinste server in verstopt. Nu zal hier wel wat groters inzitten, simpelweg omdat er ook een USB peripheral bij moet zitten. Maar nou niet heel veel groter, misschien kan je er net aan een heel simpel HTTP servertje die wat plain tekst kan weergever op draaien die dan volledig in C werkt, al heb je natuurlijk nog iets los nodig voor de daadwerkelijke connectiviteit.
Daar krijg je niet de kleinste server in verstopt.
Challenge accepted?
Complete webserver met 'OS' in 1074 bytes code.
Zie plaatje op linkje.
(Niet door mij gemaakt, BTW)
Die kan mijn MX500 wel mooi vervangen, of zou daar ook een nieuwe versie van komen?
De MX500 was qua vorm en functie toch exact hetzelfde als de MX518 met uitzondering van de sensor? Dan is de nieuwe MX518 dus een mooie vervanger voor je MX500 :)
Al die MX5xx muizen zijn identiek je zou deze prima als vervanger kunnen aanschaffen derhalve.
Niet helemaal identiek, alleen qua vorm.
Op de Mx510 zitten auto-scroll knoppen boven en onder het scrollwieltje.
Op de Mx518 zit 1 knop die door de DPI instellingen scrollt.
De Mx500 was geloof ik ook in draadloos+duim-sidescroller verkrijgbaar en er was een MX570 in de vorm van een thumb ball.


Nostalgische uitbreiding...
De Mx518 ging ook veel langer mee, terwijl de Mx510 beter in de hand lag (want de vorm was ook niet 1:1 identiek, alleen op het zicht :+ .)

Ik had beide muizen des tijds in gebruik, Mx518 voor gamen, Mx510 voor webpagina's en documenten.
De Mx518 had toen al een veel betere sensor en was lichter.

Ook vond ik het zeer moeilijk om te kiezen tussen de twee muizen, ze hadden beide iets specifieks.
Nadat ze eindelijk overleden waren kon ik ook moeilijk een nieuwe kiezen want ik wou wel een soortgelijke vorm met duimrust, dpi-instelbaar èn auto-scroll (:P) en natuurlijk het nieuwe gimmick van de huidige muizen: een pinkrust.
Hmm, ik heb nooit verschil gemerkt tussen de vorm van de MX500 en 518, maar ik heb in de tussentijd ook andere muizen gebruikt... (Razer Diamondback)
Is de prijs niet wat hoog voor een geüpdate muis uit 2002? Hij zal hoe dan ook veel verkopen, maar het lijkt me erg veel geld voor wat het is. In mijn geheugen was het origineel ook twee tientjes goedkoper.
We zijn 17 jaar verder, dus 2 tientjes goedkoper zegt niet veel als je niet corrigeert voor inflatie.
Zelfs met inflatiecorrectie zit je aan de 55 euro. Dat is nog altijd 5 euro minder dan deze 'facelift'.
Behalve dat de R&D in dit exemplaar wellicht redelijk marginaal is omdat zowel de buitenkant als de binnenkant al reeds ontwikkelde producten zijn.
De buitenland is ouder dan een flink leger hedendaagse gamers zelfs en die muis die is zo vaak in verschillende hoedanigheden over de toonbank gegaan daar wordt je duizelig van...

Ik ga met roelst1 mee in dat deze muis gewoon duur is.
Zou toch op zijn minst een wireless versie willen zien voor die prijs.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 6 juni 2019 13:49]

Een muis voor Links handige. Dat is pas een innovatie.
Dat probleem heb ik ook als linkshandige.. Ik gebruik daarom altijd neutraal gevormde muizen van vooral Logitech, op dit moment een G900.. Dat is een vrij prijzig model, maar voldoet goed aan al mijn wensen en is net zo goed met links als met rechts te gebruiken.. Is opgevolgd door de G903..

Een muis ontworpen puur voor linkshandige zal zeer zeldzaam blijven.. In onze wereld draait het namelijk om geld verdienen en de markt voor puur linkshandige muizen zal te klein zijn om daar in te investeren voor bijna alle producenten en wat aan te verdienen.. 10-15% van alle mensen is linkshandig en dan heb je er ook nog velen die zich ondanks dat ze links zijn toch aanleren met rechts te werken, die conformeren zich dus aan de norm.. Ik niet, doe echt bijna alles met links.. :Y)

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 6 juni 2019 13:42]

Idem hier, op aanraden van een mede linkshandige-Tweaker ook gekocht.
Best muis die ik ooit heb gehad.
De MX Anywhere's zijn ook prima voor bij een laptop als linkshandige.
De nieuwe Logitech Pro wireless heeft modulaire knoppen, ambi en wireless ;-)

Duur maar well worth it.
Ik heb jaren geleden ook driftig zitten zoeken in het assortiment muizen. Je kwam destijds uit op de MX610 waarvan ik er in een jaar met gemiddeld gebruik twee gesloopt had (knoppen registreerden dubbelkliks of helemaal niets), of "neutrale" Razers (Lachesis), maar net zoals elke gamer-muis zagen die eruit als kerstbomen; niet erg geschikt voor op kantoor bijvoorbeeld.

Toen maar rechtshandig aangeleerd. Voorkwam meteen een opkomende muisarm, ook :)
Volgens mij heb ik thuis ook een oudere generatie van deze muis die met regelmaat dubbelkliks doet terwijl ik toch echt een keer klik.

Heb uit nood mijn oudere G5 maar weer aangesloten die het nog steeds perfect doet.
Dan is de linkshandige Razer deathadder misschien iets voor jullie? Deathadder is sowieso een hele fijne muis!
https://www.razer.com/gam...thadder-left-hand-edition
De lekkerste Logitech muis vond ik de Logitech iFeel MouseMan (met force feedback
Heerlijk als je bv Jedi Outcast speelde en de lightsaber voelde brommen in je hand.)
Jammer dat die niet meer terug komt.

[Reactie gewijzigd door kr1z op 6 juni 2019 13:08]

Ik heb de originele nog, alleen zijn daarvan het material (siliconen gebaseerd) van de duim- en ringvinger-steunen versleten. Tegenwoordig heb ik een G502 Proteus Spectrum. Die werkt ook goed.
Is dat wat? Ik zat net toevallig even te kijken naar een hypothetische opvolger van mijn G500s (die doet het nog prima, maar ooit gaat ie natuurlijk stuk :)), maar de vorm staat me niet heel erg aan. Ligt dat lekker in de hand? Het antwoord weet ik denk ik wel, want ze verkopen dat ding natuurlijk niet als het ontzettend kut zit, maar ik blijf sceptisch :P
Ik gebruik al jaren G502 muizen, maar de bouwkwaliteit is matig. Voor mij is het de ultieme muis voor mijn hand en comfort, maar het feit dat ik in meervoud spreekt zegt al genoeg :+. Zit hier thuis al op mijn 3e G502 (nu de Hero). Het muiswiel gaat niet superlang mee...

Sinds gisteren de G502 Hero in gebruik, merk niet echt verschil eigenlijk. Pak gerust de oudere versie, maar test hem vooral even in een Mediamarkt ofzo of je de vorm fijn vindt.

Op mijn werk heb ik er ook eentje (daar wordt hij de 'buitenaardse muis' genoemd).

[Reactie gewijzigd door Denizz op 6 juni 2019 18:27]

Ik heb hem ongeveer een jaar in gebruik nu en ik moet zeggen hij ligt goed in de hand. Ik game er ook mee en ik heb nog niks nadeligs gevonden. Er zitten gewichtjes bij, dus als je denkt hij is me te licht, dan kun je het zelf aanpassen.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.