MSI introduceert GT76 Titan met Core i9-9900K en RTX 2080

MSI heeft de GT76 Titan en GE65 Raider aan zijn assortiment van gamelaptops toegevoegd. De fabrikant levert de laptops met de laatste generatie Core i9-processors en de GT76 komt met de RTX 2080 van Nvidia uit.

De GT76 Titan is met zijn 17,3"-scherm de grootste van de twee en krijgt de krachtigste hardware. MSI levert deze modellen met de Intel Core i9-9900K, een processor die normaal gesproken voor desktopsystemen ingezet wordt. De videokaart is de Nvidia GeForce RTX 2080 en hierbij gaat het niet om de MaxQ-variant voor dunne laptops. Overigens levert MSI ook varianten van de GT76 met de RTX 2070.

Om dit geheel koel te houden is een koelsysteem met vier ventilatoren en elf heatpipes aanwezig. Anno 2019 mag rgb-verlichting niet ontbreken en de gamelaptop ondersteunt MSI's Mystic Light-verlichting met underglow, oftewel verlichting onder aan de voor- en zijkanten. Er komen versies met 4k-schermen en met full-hd-schermen en bij die laatste gaat het om een paneel met een verversingssnelheid van 144Hz. De netwerkkaart is de Killer DoubleShot Pro die ethernetsnelheden tot 2,5Gbit/s kan afhandelen en WiFi 6, oftewel 802.11ax, ondersteunt.

De GE65 Raider heeft een 15,6"-scherm met 1080p-resolutie en een 240Hz-paneel. De krachtigste variant van deze laptop krijgt een Core i9-9880H en de fabrikant voorziet het model van een RTX 2070 of 2060. Verder is de Killer Ethernet E2600 aanwezig, die gigabitethernetsnelheden ondersteunt. De GE65 Raider is minder krachtig dan de GT76 maar ook een stuk kleiner en lichter: hij weegt 2,27 kilogram tegenover 4,5 kilogram voor de Titan.

GT76 Titan GE65 Raider
Tot aan Core i9-9900K Tot aan Core i9-9880H
17,3", 4k, ips/ 17,3" 1080, 144Hz 15,6", 1080p, 240Hz
RTX 2080, 8GB gddr6/ RTX 2070, 8GB gddr6 RTX 2070, 8GB gddr6/ RTX 2060, 6GB gddr6
Ddr4-2666, 4 sleuven, max 128GB Ddr4-2666, 2 sleuven, max 64GB

2 x nvme m2 ssd via pci-e 3.0 /
sata-ssd combosleuf +
1 x nvme m2 ssd via pci-e 3.0
1 x 2,5" hdd

1x m2 2280 ssd combo (nvme pci-e/sata)
1x m2 2280 ssd (nvme pci-e 3.0)
1x 2.5” hdd

Killer Ethernet E3000 + Killer 1650
802.11ax (WiFi 6)
Killer Ethernet E2600 + Killer 1650
802.11ax (WiFi 6)
4,5kg 2,27kg

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

28-05-2019 • 14:56

42 Linkedin

Reacties (42)

42
42
18
0
0
18
Wijzig sortering
Die titan heeft een serieus indrukwekkend koelsysteem trouwens, erg moeie machines. Accu zal echter niet fantastisch zijn vrees ik.
99%* van alle (gaming)laptops hangt bijna continu aan de voeding...

*Dit zijn geen officiële cijfers, maar geeft slechts aan dat je niet zo'n ding koopt om de batterij
De GS65 van MSI doet 7 uur, idem dito voor sommige Acer Nitro modellen. Razer is ook niet heel slecht.
Totdat je een game opstart en ze allemaal binnen anderhalf uur het loodje leggen :)
Mensen zoals ik kopen gaming laptop niet alleen om op te gamen. 7 uur aan productiviteit van de Razer Blade 15 2019 vind ik prima :)
Waarom dan een gaming laptop? Hoofdzakelijk administratie met af en toe een spelletje tussendoor :?
(edit: of niet veel verschil in prijs met een "gewone" laptop, kan ook..)

[Reactie gewijzigd door Armselig op 29 mei 2019 01:04]

Alles op 1 systeem is prettig, doe design werk vanuit huis, kantoor en buitenland en wil in mijn vrije tijd overal kunnen gamen. Dat een vergelijkbare desktop setup zo'n 1200 minder kost maakt mij daarvoor niks uit.

Maar het is ook gewoon een vlot systeem, waar bijvoorbeeld een macbook pro of zen ultrabook etc gaan throttlen bij het minste geringste hebben gaming laptops een enorme cooling overhead wanneer de gpu nauwelijks gebruikt wordt. De fans springen niet eens aan 90% van de tijs bij non gaming tasks.
Rekenen:
CPU onder 50% load: 25 watt.
GPU onder full load: 80 watt.
Totaal 105 watt.

Dan heb je dus een 157.5 Wh accu nodig om een zware game anderhalf uur te spelen. Helaas zijn dat soort accus niet toegestaan in bijv vliegtuigen en niemand wil een laptop maken die verboden is in vliegtuigen, dat is een negatief iets in de ogen van onwetende consumenten die misschien denken dat de laptop een soort Note 7 is.

En dan heb je ook nog het feit dat een 160 Wh accu mega is
Was ook zeer ruim genomen, mijn eigen ervaring met gaming laptops (van BTO) is idd ca. 45 min. Wellicht dat Razer laptops het wat langer vol zouden houden maar als ik je rekenvoorbeeld zie dan zal dat ook het geval niet zijn
Ik heb zelf een GE73 dat is de vorige generatie 8750h gtx 1060 en die kan enkel in eco modus op de accu, deze laptop verbruikt lachend 160 watt.

Gok dat deze nieuwe top serie makkelijk 225w/250w gaan verbruiken bij gaming.

Die accu zou binnen 10 minuten gebakken zijn vermoed ik ;)

Zitten overigens 2 voedingen van 300w bij deze laptops.

[Reactie gewijzigd door TRAXION op 28 mei 2019 16:54]

Rete-coole laptops! :+

Moet zeggen dat MSI de laatste tijd steeds mooiere laptops naar buiten brengt. De GS65 Stealth series zijn ook top machines!
Het design is nagedaan van Asus. Ik heb nog een G74SX gehad van Asus en deze MSI lijkt er heel sterk op.

Maar het koelsysteem lijkt mij wel beter dan dat van Asus. De MSI heeft 4 ventilatoren tov mijn Asus twee en van de twee uitlaatroosters aan de achterkant van mijn Asus is er maar een open. Ik weet niet hoe dat bij de MSI is. Die Asus laptop is wel 8 jaar oud dus het koelsysteem zal bij de huidige Asus laptops ook wel serieus verbeterd zijn.

[Reactie gewijzigd door Fredi op 28 mei 2019 16:01]

https://youtu.be/H7VdJvSPA9o
Volgens mij zijn het 2 ventilatoren als ik het goed zie.

Maar ze hebben tegenwoordig wel betere airflow met 4 uitgangen per kant.

Jullie hebben gelijk het zouden er 4 moeten zijn de teardown laten er 2 zien omdat de andere 2 aan de andere kant zouden zitten ben benieuwd hoe efficiënt dit zal zijn.

[Reactie gewijzigd door TRAXION op 28 mei 2019 17:11]

zitten er 2 aan de onderkant ook.
In de tekst staat er 4 ventilatoren.

"Maar ze hebben tegenwoordig wel betere airflow met 4 uitgangen per kant."

Dat is dan idd een serieuze verbetering. Dat is ook wel nodig om de boel koel te kunnen houden in zo'n kleine behuizing als een laptop. En ik heb de indruk dat er bij de MSI ook koelroosters aan de onderkant van de laptop zitten.
Oogt leuk van buiten maar enorm goedkoop van binnen. volledig plastic frames waar een paar dunne stukjes aluminium op gelijmd zijn. De scherm schanieren zelf worden ook in plastic deksel geschroefd wat na een aantal jaar dan een hoge kans op scheuren heeft (is erg problematisch geweest bij MSI laptops bij voorgaande modellen).

Voor de prijzen die zij vragen vind ik dat onacceptabel. De GS65 stealth is extreem zwak gebouwt, mijn broertje heeft er 1 en de randen sluiten na een jaar gebruik gewoon niet goed meer aan vanwege de flex en het uitrekken van het dunne aluminium. Dat terwijl zij ook de Triton 500 van acer lijken te produceren die een heel hoop verbeteringen bevat aan het chassis.
Wat een monster van een laptop zeg, en hoewel ik niet van uitstekende parts hou vind ik de dikke koeling die achter de laptop uit steekt alsnog erg mooi om te zien.
Hoop dat er geen throttling issues zijn, de i9 is gekoppeld met een RTX 2080 zal aardig wat genereren aan hitte. Daarentegen, als de laptop goed gekoeld is dan is het echt een beest van een laptop
Gok erop dat de koeling wel voldoende is, in deze nieuwe modellen offeren ze redelijk wat ruimte op voor een gigantische koeler met heatpipes.
daarom benieuwd naar de eerste reviews :D als hij zijn zware gewicht om kan zetten naar koel en niet al te luid <3
4.5 kilo, serieus ding, zal ook wel een flinke prijskaart aanhangen!

[Reactie gewijzigd door CHKYBSTRD op 28 mei 2019 15:51]

De duurste uitvoering zit naar verwachting rond de 5000 us dollar
https://www.pcmag.com/fea...tan-is-a-gaming-boss-with
Dat verwacht ik ook, denk aan EUR 900/kg
Ben benieuwd hoeveel van die dingen regelmatig met hitteproblemen als RMA aangemeld worden.. volgens mij is dat helemaal niet grappig meer.
Nu de nieuwe line-up van AMD is vrijgekomen in hoeverre wil je dit nog hebben?
Waarom komen er nog geen AMD varianten uit. Kan me voorstellen dat ze even goed of zelfs misschien beter presteren voor een betere prijs.
AMD doet het steeds beter, maar door de lange goede reputatie van intel zal het moeilijk zijn voor fabrikanten om opeens over te stappen naar AMD. Ik gok dat als AMD zo doorgaat en laat zien dat de vooruitgang niet tijdelijk is, dat vanzelf fabrikanten een AMD versie meer gaan overwegen.
Die gaan zeer zeker komen, maar dat heeft nog even tijd nodig, en momenteel is er nog niets officieel gelanceerd van deze producten.

Maar het ziet er erg goed uit. De PS5 wordt op AMD hardware gebouwd, zowel gpu als cpu. Google heeft niewe epic systemen gekocht voor de cloud die schijnbaar Intel als figurant laten uitzien momenteel met de performance van de laatste Rome cpu voor servers!

Verder heeft AMD PCI-E4 op nieuwe moederborden welke voor een grotere bandbreedte zorgen, en Corsair heeft al een ruim 5GB/s m2 ssd aangekondigd op het nieuwe platform. Ook schijnt het werkgeheugen op het nieuwe systeem erg goed te overclocken waardoor er nog meer fps in games te halen valt, iets waar ze eerst nog iets achterbleven op lage resolutie(wat ik sowieso nooit begrijp dat soort testen,alsof je met een 8 core 500€ cpu op een extreem lage resolutie gaat gamen)

Intel heeft pas ten vroegste in 2020 een antwoord, en de vraag is of ze dan ook echt kunnen antwoorden. Dat hangt natuurlijk allemaal af van wat ze vooruit werken. Iets was AMD natuurlijk ook moet blijven doen, want Intel heeft nog zoveel reserve om alles om te draaien.

Maar als klant mogen wel heel blij zijn met AMD, want die zorgen dat en de prijzen goedkoper worden en we weer snelheid erbij krijgen, ipv de te dure Intel processors die telkens een paar procent sneller worden.

In al die jaren dat ze zo dominant waren hebben ze niet eens de beveiliging fatsoenlijk gemaakt. Dus wat mij betreft de deksel op de neus!
Ik kies altijd de resolutie graphics die de meeste FPS leveren vnl in shooters. (RTS en adventure vaak tegenovergestelde). Als dat betekend de resolutie omlaag te doen dan doe ik dat, echter heb ik gemerkt dat de fps op 720p vs 1080p vaak geen verschil toont.

Alle focus ligt op de performance van 4k, wat best jammer is voor mij.
er zal altijd aanbod blijven van Intel als AMD en snap je punt 100% maar ben zelf bijvoorbeeld gewoon geen fan van AMD (door problemen in het verleden) en zal altijd Intel blijven bestellen en zo zijn er meer mensen met een persoonlijke voorkeur.
Dus jij vind het debacle van Intel momenteel met alle beveiligingslekken nog steeds een reden om maar in het verleden te blijven hangen? Ondanks dat AMD in juli de betere en goedkopere hardware heeft?

Mag ik je mijn bankrekening geven waar je meer overbodig geld wat je graag weggooit kan storten?
Ik begrijp dat niet realistisch kijken niet van mensen. Ik heb momenteel een I9-9900K en die gaat eruit voor de nieuwe 12 core van AMD, en mogelijk de 16 core als die tegen die tijd aangekondigd en beschikbaar is.

AMD heeft aangetoond de juiste weg te bewandelen, en Intel zweet momenteel ongehoord veel, want het ziet er niet zo best uit voor ze de komende tijd. Dat je zo een opmerking geeft als leek zou ik nog kunnen begrijpen, maar als tweaker totaal niet.

Ik ben geen fan van beide, ik ben fan van mijn portemonnee en het meeste bang for buck.
Waarom ga je in hemelsnaam een nieuwe AMD cpu kopen als je nu een i9-9900k hebt. Dát is pas geld weggooien.
Om 2 redenen:

1 ik kan er nu nog goed geld voor krijgen, omdat er zat Intel fanboys zo een mooie cpu willen, en ik er per saldo door amper geld erbij te leggen goed op vooruit ga.

2: zo kan ik AMD ook daadwerkelijk helpen door hun product te kopen, en niet het enkel te liken, want harde sales is waar het om draait. AMD heeft omzet en winst nodig om ook in de toekomst Intel weerstand te bieden.

Dus daarom doe ik de upgrade, niet omdat het moet maar omdat het kan. Tevens ben ik dan mijn kwetsbaarheid van HT gelijk kwijt, want ik heb niet de nieuwe batch waar er hardware is aangepast.
Maar je klaagt dat mensen Intel kopen terwijl je zelf onlangs die 9900K hebt gekocht?...
Of dat mensen niet realistisch kijken terwijl je zonder reden de 9900K omruilt voor een 12 of 16 core 'omdat het kan', nee dat is realistisch met je geld omgaan ;)
Begrijp dat het hobby is etc. maar klagen over realistisch doen en dan in dezelfde zin dat vertellen klopt niet met elkaar...
Dat heb je wel een klein punt ;) Ik game veel, en wilde niet teveel performance inleveren op 1440p. En met de huidige 2700X zou ik nog wel iets teveel inleveren met mijn RTX2080.

Ik heb de I9-9900K ook gekocht omdat ik weet dat mensen deze cpu veel sneller gaan kopen dan een I7 gewoon puur voor de heb. Aangezien ik niet vanuit de oude AMD naar de nieuwe wilde upgraden, want de 570 chipset is wel wat je wilt met een 12 of 16 core cpu zou ik ook veel geld bij AMD moeten inleveren.

Tevens vrees ik dat AMD lastiger te verkopen is, en vandaar ik toch voor deze cpu koos. Zodra ik de nieuwe AMD heb hoef ik de komende jaren niet te upgraden. En ik wilde niet wachten tot de zomer om de upgrade te doen die ik in januari heb gedaan.
Je bent geen fan van beide, maar fan van wat gewoon het beste is. Prima, helemaal mee eens. Vervolgens ga je een nieuwe CPU kopen primair om een multinational met miljarden omzet van geld te voorzien 8)7 . Dat is de definitie van fanboy gedrag.
Ik weet niet of je het weet, maar AMD zit nog steeds in heel zwaar weer! Ze hebben jarenlang zware verlies gemaakt, en hebben gewoon het geld nodig om erboven op te komen.

Nu moeten ze het ervan nemen, als ze nu niet veel verkopen komt Intel weer bij en is het weer hetzelfde verhaal zoals altijd.

Dat gebeurt dus enkel als je producten koopt van ze. En aangezien ik graag recent materiaal heb, en AMD zo het beste voor dat geld kan leveren is dat alleen maar mooi.

Ik ben oprecht geen fan van beide, ik heb in het verleden vaak AMD gehad en wil daar weer naar terug omdat ze weer de beste zijn. En omdat het ook helpt om het bedrijf weer gezond te maken is dat mooi meegenomen. Want AMD is itt Intel alles behalve gezond als bedrijf.

Je claim is daarom ook ten onrechte!
En zo snel alweer een heel recente i9 9900K vervangen is geen geld weggooien?!?

Ik heb een inmiddels 4 jaar oude i7 6700K en die is voorlopig nog niet aan vervanging toe..
Zie mijn reactie op hiostu waarom de upgrade :P
Intel maakt genoeg fouten, niet re spreken over de kunstmatige hogere prijzen.

Ik geef liever AMD mijn geld, omdat zij veel meer doen voor de community, veel meer niche project ambieren, en algemeen de technology proberen vooruit te duwen.

Niet te vergeten dat je bij AMD veel langer en makkelijker kan upgraden, AM3 ->AM3+ b.v

Bij intel moest/moet je altijd een veel duurder bordje aanschaffen buiten de duurdere pc.

Ga geen 40-50% meer betalen voor 20-30% performance increase
Ik heb een MSI gaming laptop. Ook net zo dik.

Ik vind het een mooie ding echter merk ik dat mijn partner veel klaagt. Dat ding maakt super veel lawaai. Alsof een vliegtuig opstijgt. En word erg warm.
Laatste tijd heb ik geen oordopjes of koptelefoon en ik merk dat ik er ook begin te irriteren. In het begin was dit ook zo alleen had ik nonstop een headset :P

Hopelijk z.s.m. naar CloudGaming...ik wacht nog op Google Stadia.

Lekker stil...geen hitte...
Die hitte is wel handig in de wintermaanden. Heb zelf nog een 9590 kan de verwarming in een kleinere ruimte wel uit 😋
Ik game wel eens op de eettafel en die is van hout...ik weet niet of dat handig is . Na mijn game sessie is de tafel best warm namelijk :P

En op mijn schoot is het wel lekker warm alleen doe ik dat niet meer. Ik heb in het verleden wel eens mijn been verbrand door een laptop (HP laptopje, 10 jaar geleden ofzo) 8)7

En ik ga absoluut geen onderzet stukje kopen. Laptop is al super groot. Als ik nog zo een ding eronder hang word het nog zwaarder en groter :o

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee