Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Justitie VS klaagt Chinese hackers aan voor diefstal gegevens 78 miljoen mensen

De Amerikaanse justitie klaagt meerdere Chinezen aan in het kader van hacks die in 2014 en 2015 plaatsvonden, gericht op zorgverzekeraar Anthem en nog drie bedrijven in de VS. Bij de digitale inbraken maakten de daders de persoonlijke gegevens van meer dan 78 miljoen mensen buit.

De hackers zouden met spearphishing-e-mails binnengedrongen zijn bij de bedrijven. In de mails zat een link naar malware die een backdoor installeerde, waarna de hackers vrij spel hadden. Dat is ook hoe een van de aangeklaagden is geïdentificeerd: hij had twee domeinnamen op zijn naam staan die geassocieerd waren met e-mailaccounts en backdoors die bij de hacks gebruikt werden.

Zorgverzekeraar Anthem wordt bij naam genoemd, maar de andere drie bedrijven niet. Ook de beklaagden zijn deels anoniem: de 32-jarige Chinees Fujie Wang wordt genoemd, maar de overige leden blijven onbekend. Het is ook niet bekend hoeveel mensen in totaal aangeklaagd worden. Een aanklacht tegen de groep betekent echter niet dat ze in handen van de autoriteiten zijn. Fujie Wang wordt gezocht door de FBI en volgens hun informatie verblijft hij in het Chinese Shenzhen.

De hackers hebben bij Anthem namen, patiëntnummers, geboortedata, sofinummers, adressen, telefoonnummers, e-mailadressen, cv's en inkomensdata weten te bemachtigen. De betrokken assistent openbaar aanklager noemt de hacks 'gedurfd' en 'een van de ergste data breaches in de geschiedenis'.

Overigens moest Anthem zelf ook schuld bekennen in deze zaak. Vorig jaar werd bekend dat de zorgverzekeraar een boete van 16 miljoen dollar moest betalen aan de Amerikaanse zorgautoriteit wegens tekortschietende digitale beveiliging.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

11-05-2019 • 10:23

61 Linkedin Google+

Reacties (61)

Wijzig sortering
Maar wat moet een zorgverzekering met je c.v. en inkomensdata?
Gezien de schaal van de hack en de details, dit is natuurlijk perfecte info als je als (Chinees) verzekerings/kredietbedrrijf wil gaan opereren op de VS markt.
De Amerikaanse zorgverzekeraar is gehackt maar die info had er in mijn inziens niet mogen zijn.
Bij de Amerikaanse zorgverzekeraar kom je vast niet zo maar in aanmerking voor een verzekering en voor extra dekking is de kans vast nog veel kleiner.
Je wil als goed verzekeraar wel winst maken, en een uitgebreide risico analyse is nuttig.
Wil je deze gegevens niet geven, ga je toch lekker naar de concurrent. :|

In Nederland hebben de zorgverzekeraars een mooie deal gemaakt met de regering.
Nederlandse regering eist, iedereen moet in aanmerking komen voor een basis verzekering.
Voor de extra pakketten weet ik niet zeker, en of daarop al afgewezen word.
De regering heeft de toezegging gedaan aan de zorgverzekeraars, als een persoon buitengewoon hoge ziekte kosten maakt, krijgt de verzekeraar compensatie van het Rijk. Daarom word in Nederland 80% van de zorgkosten nog rechtstreeks uit de Rijksoverheidsbegroting bekostigt.
Ja daarom kan men zich hier verzekeren en verrekt meer dan de helft van de Amerikaanse bevolking. Daarbij zijn ze zorgkosten meer als dubbel in de US. (Reële kosten, niet voor de verzekerde)
Als iets een voorbeeld is voor hoe je het niet moet regelen is het de US wel.
Maar wat moet een zorgverzekering met je c.v. en inkomensdata?
het is Amerika he? Daar is je recht op privacy aanzienlijk ver te zoeken. Ik begreep ook dat in sommige gevallen die zorgverzekering tevens je ZW is. Als je ziek wordt betaald je werkgever helemaal niets uit, zoals in Nederland, en na een periode neemt de overheid dat over bij langdurige ziekt, maar sluit je die verzekering af bij een verzekeraar. (soms inclusief je zorg)

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 13 mei 2019 11:42]

Sorry dit bedrijf heeft al een boete gehad, nu zou het gewoon gedwongen moeten worden te sluiten. De ITer moet ook verantwoordelijk gehouden worden. Een maleware scanner had dit tegen gehouden, geen maleware scanner draaien is vragen om berooft te worden via dit soort phishing mails of sites.

Het is in Nederland ook slecht geregeld bij de meeste bedrijven en overheidsinstanties is de beveiligd zo kinderachtig dat iedere amateur het kan hacken, plaintext persoonsgegevens gebeurt in bijna 70 % van Klein, middelgrote en overheid.

Anti China propaganda zien we trouwens nu al jaren, en tweakers doet lekker mee aan deze trend. Nederland kan zich net zo goed VS staat 54 noemen. Want wij leveren alles, wat we opslurpen met de sleepnet wet direct naar de VS. Net als Facebook nog toegestaan is in EU rond uit crimineel is, hoe vaak moet facebook nog in nieuws komen voor grootste dataminer ter wereld.

China beschermt zijn burgers tenminste tegen criminelen als Facebook en vele andere dataminers vanuit de VS en EU iets wat de VS en EU niet voor zijn burgers doet onze overheid kan geen fuck schelen aan wie ze je gegevens verkopen zolang ze zelfs het geld vangen.
en tweakers doet lekker mee aan deze trend
Vind je dat Tweakers dit nieuws niet had mogen melden ?
China beschermt zijn burgers tenminste tegen criminelen als Facebook
Als jij denk dat de Chinese cenuur te maken heeft met het beschermen van zijn burgers dan zou ik zeggen: "Dream on..."

De meest gebruikte chat app in China, Wechat, heeft zelfs life censuur. Berichten die jij verstuurd via deze app worden gewist en komen gewoon niet eens aan bij de ontvanger als er woorden in staan die in een blacklist staan. Echt, China is geen voorbeeld van zoals het zou moeten zijn.

[Reactie gewijzigd door dimitrivisser op 12 mei 2019 10:52]

Valt me op dat er de laatste tijd nog weinig hackers uit Rusland lijken te komen. Het is alleen nog China tegenwoordig.
Of de Russen zijn zo goed dat ze niet gesnapt worden op dit moment :P
Maar inderdaad, het is erg veel China op het momoent.
Als je de massamedia volgt zie je een flinke toename aan anti-China retoriek en berichtgevingen. Van 1Vandaag tot aan de BBC Newsnight.

Zal de komende maanden nog wel worden opgevoerd.
Massamedia? serieus?
Kan het niveau nu niet wat volwassener dan die dooddoener?
Ja, we kunnen het ook mainstream media noemen. Het is geen dooddoener maar een reguliere omschrijving.. Ik werk er zelf voor en we omschrijven onze eigen org. ook als mainstream.
Ik vind het een foute omschrijving. Nu weet ik niet hoe jij er zelf in zit natuurlijk, maar vaak als dit soort woorden gebruikt worden gaat het al snel een polariserende kant op die ik persoonlijk erg onvolwassen vind.
Dank voor je feedback overigens.
Ja u vindt dat. Het is een normale omschrijving die helemaal niet polariserned hoeft te zijn, net zoals de term populist wat veel overigens door mainstream media gebruikt wordt als iets (extreem) rechts en uitermate negatiefs.

Maar we dwalen af :)

[Reactie gewijzigd door litebyte op 11 mei 2019 16:25]

Voorlopig zal het afzwakken, de import-tarieven zijn op dit moment tot een maximum opgevoerd.

Zowel de Democraten als Republikeinen zijn er content mee. Democraten zien producten uit China duurder worden waardoor werknemers in eigen land een betere concurrentie-positie krijgen.
Republikeinen zien het voorlopig ook even aan aangezien die een dergelijk groot machtsblok als China ook niet graag zien zitten.
Ze kunnen gewoon zelf gaan produceren en stoppen met importeren voor de binnenlandse markt. Denk niet dat de Amerikaanse consument daar zo vrolijk van wordt maar lost wel het probleem op. Wat Trump nu probeert is China een gelijke hoeveelheid Amerikaanse goederen af te laten nemen als zij uit China halen. Dat gaat nooit werken. Net zoals Europa nooit een gelijke hoeveelheid Amerikaanse auto's zal gaan afnemen als zij Europese auto's importeren.
Made in the USA is nu eenmaal niet zo heel populair in de wereld muv een paar productgroepen.

[Reactie gewijzigd door brammieman op 12 mei 2019 10:50]

China heeft geen succes.
China is niet eens een coherent land.

Het is een samenraapsel van tig volken waarbij grote groepen worden uitgebuit voor een dak boven hun hoofd en een paar maaltijden per dag en waarbij gevangenen ook aan het werk worden gezet.

Door inflatie en kostenstijgingen van huur en voedsel zijn deze mensen zelfs te duur te geworden en is China aan het automatiseren en uitbesteden aan oa Vietnam, Bangladesh en Ethiopië is een bekende in Afrika.

China heeft meer dan 1mld inwoners en een heel groot deel heeft de afgelopen 40 jaar een stap naar voren gemaakt mbt voeding, onderwijs, etc. alleen zal daar niet alleen rem op komen door een aantal omstandigheden, veel burgers in China zitten in een vacuüm waar geen progressie meer in zal zitten.


China is op wereldschaal een factor om rekening mee te houden, maar ze ze zijn zelf hun grootste tegenstander. De maatregelen die zowel de EU, VS en andere Aziatische landen nemen zal dat proces versnellen.
Rusland lijkt zelfs in zijn geheel uit het nieuws verdwenen te zijn.

Wat ik wel belangrijk vind is dit:
Overigens moest Anthem zelf ook schuld bekennen in deze zaak. Vorig jaar werd bekend dat de zorgverzekeraar een boete van 16 miljoen dollar moest betalen aan de Amerikaanse zorgautoriteit wegens tekortschietende digitale beveiliging.
Dit komt nog te vaak voor en is in mijn ogen net zo erg. Met sommige gegevens moet voorzichtig worden omgegaan en er zijn teveel bedrijven die dit niet lijken in te zien of beveiliging niet belangrijk genoeg vinden.
Bedrijven vinden een superieure beveiliging pas een prioriteit wanneer de boel gestolen word, wat voor nut heeft het als het toch nooit "nodig" is 8)7 . Omdat het geen revenue genereert word IT en beveiliging te vaak als non-prioriteit gezien, totdat het een keer fout gaat.
Die ervaring heb ik ook toen ik als ICT ontwikkelaar bij Verzekeraars en Banken was ingehuurd voor functionele aanpassingen in hun core-systemen. Onbegrijpelijk hoe de naïviteit van directie en projectmanagers bepalend zijn in deze branches.
Nou...hier in het nieuws (ver buiten de EU) ging het overigens enkele dagen geleden nog over een 'hackende' walvis onder Russische vlag in EU wateren.

Maar dat bleek een false flag...of beter gezegd nepnieuws. Ik volg voor mijn werk de Eutopese (m.n. EU) media en wat mij opviel was hoe snel dit nepnieuws over die walvis werd verspreid, tot hier in Azie aan toe was het binnen enkele uren opgepakt door de zogrnaamde waarheidsmedia.
“False flag” en nepnieuws zijn twee eer verschillende zaken.

Bij false flag is er weldegelijk iets geweest. Als jij met een Nederlands schip onder een Russische vlag zou varen, om zo te doen alsof je Russisch bent, dan is het een false flag. Bij nepnieuws zou er helemaal geen schip geweest zijn.
False flag is een vorm van nepnieuws, daar in het geval van nepnieuws niet alles nep hoeft te zijn. Bij een false flag attack wordt een aanval in welke vorm dan ook uitgevoerd waarbij er doelbewust sporen worden achtergelaten die richten naar een andere zogenaamde dader. Dat deel is het nepnieuws.

'Klassieke' nepnieuwsartikelen zijn veelal ook niet volledig nep maar bevatten een leugen omgeven met waarheid. Tuurlijk, het kan wel volledig nep zijn, maar de definitie van nepnieuws houdt daar geen rekening mee.
China levert meer goederen aan VS dan Rusland doet, maar dat is vast toeval....
Zullen we bij de feiten blijven in plaats van informatie roeptoeteren die je op een verjaardag hebt gehoord? En zeker met zo een samenzweerderig “de media bij jullie” toon erbij, terwijl jijzelf gewoon onzin verkoopt.

De VS heeft een staatsschuld van ruim $22.000 miljard. China bezit zo een $1.400 miljard aan VS staatsschuldpapieren. Een ruime 6% dus.

Amerikanen zelf bezitten 70% van hun eigen staatsobligaties. Dus nee, China is helemaal niet de grootste eiser van de VS.

Overigens van de $13.000 miljard onshore Chinese obligaties is slechts 2% in buitenlandse handen en ongeveer 75% in handen van Chinese staatsbanken.

[Reactie gewijzigd door Malarky op 12 mei 2019 10:29]

Excuses, ik had moeten schrijven grootste buitenlandse

De informatie komt niet van een verjaardag maar vanuit een krant. China is de grootste buitenlandse bezitter van VS schuldpapieren, ze kunnen hiermee de VS wel degelijk enorm onder druk zetten.
Hoe dan? Je zou eerder verwachten anders om

Jij (China) leent mij geld en dat wil je terug. Ik (de vs ) heb jouw geld.

Als jij iemand vind die jou je geld geeft en moet die persoon dan geld het terug geven maakt mij niet uit.

Leg mij maar uit waar je mij precies bij de ballen zou hebben. Als ik op papier heb dat ik je pas in op 1jan 2030 hoef terug te betalen.

Oja en ik ben de rijkste persoon op aarde en heb nog iemand niet op tijd terug Betaald.
U snapt het niet. Het draait om vertrouwen in investering. Mocht China overgaan tto dumping zitren ze zelf met waardeloos papier maar het zal betekenen dat vertrouwen in VS staatsobligaties weg is.
Even gechargeerd

Nogmaals ik de ben de rijkste man op aarde met een tripple A++ rating.

Wie ben jij met je met je monopolie geld dat niet eens geaccepteerd word als echt geld mij bij de wereld bakkers.

Zonder die obligatie hoe ga je dan nog aan dollars komen om my beste vriendje de olie bakker SA en zijn vrienden te betalen ?

En trouwens verkoop ze lekker.
Buurman fitch heeft de media al verteld dat ik 2 nieuwe Ferrari’s heb en dat dit mijn beste jaar ooit is. Dus die obligaties ben je zo kwijt en Want ik nog nooit iemand niet zonder bonus terug betaald en momenteel geld genoeg dus ik zoek geen openbare inversteerders.

En als we gaan inversteren dan regel ik wel onderling met de rijkste familie in de wereld (de EU) de zijn met elkaar nog veel rijker dan ik de VS

Nee geloof me China kan die obligaties niet dumpen.

Niet zolang het een totalitaire staat is zonder onafhankelijk centrale bank en geld blijft printen zonder schulden tegen over te zetten

Dat is de rede dat ze niet in rijtje wereld munten voorkomen en dat dus obligaties nodig hebben om aan dollars te komen die ze nodig hebben om grondstoffen te kunnen kopen.

[Reactie gewijzigd door xbeam op 12 mei 2019 11:13]

Iemand onder druk zetten die jouw geld heeft werkt ook niet altijd in je voordeel ;)

Ze hebben elkaar gewoon bij de ballen.
Klopt, dat is natuurlijk ook zo...het gaat er vooral nu om wie het eerste auw zegt (m.b.t. die ballen :-)

Maar de media in de VS en EU doet het nu overkomen alsof China weinig kan doen, maar ze kunnen financieel de VS enorm onder druk zetten.
Yep, op het moment dat de staatsobligaties van de VS niet meer veilig zijn (China heeft er ter waarde van $1.200.000.000.000,- van), dan zet dat toch wel wat druk op die resterende $21.000.000.000.000,- die men toch wel terug betaald wil hebben.. Op het moment dat dat omvalt hebben we gewoon een nieuwe wereld oorlog.

[Reactie gewijzigd door drdelta op 12 mei 2019 13:09]

China kan zijn financiele pressiemiddel niet alleen inzetten in relatie tot de scheve handelsrelatie met de VS maar ook om de uitbreidende invloed van China in m.n. Zuid-Oost Azie te beschermen. In het westen gaat het vooral om scheve handel, hier in Azie draait het vooral om de steeds groter wordende fysieke aanwezigheid van China. Daar is ook de VS niet blij mee (zie het vooral als concurrentie.)
Die hoor ik vaak, maar hoe dan?

Wat kan China met de staats obligaties van de VS waardoor ze de VS bij de ballen zouden kunnen hebben?
Ze zouden ze bijvoorbeeld massaal kunnen gaan verkopen.
En dan? Wat merk de VS daar dan dan van?
Verkoop door de Chinezen zal hoogstwaarschijnlijk een kettingreactie veroorzaken op de verkoop, dat zal betekenen dat de rente op nieuwe leningen enorm omhoog gaat.

China heeft ruim 3000 miljard dollar geinvesteerd in VS bedrijven waaronder honderden miljarden in hypotheek obligaties.
Denk dat op verjaardagen overschat wordt.

Als China deze verkoopt lopen ze zelf ook veel geld mis. Dollars die ze he hard nodig hebben en willen hebben. Daarom hebben ze ook zo veel obligaties.

Als ze alle die obligaties verkopen doen alleen zich zelf heel veel pijn. Zonder obligatie inkomen moeten ze dollars bij andere landen gaan kopen om grondstoffen te kunnen kopen. Wat de waarde van yaun doet dalen en grondstoffen alleen maar duurde maakt en de inflatie in het land laat op oplopen.

The yaun is in de wereld economie geen drol waard om dat ze net zo als Zimbabwe geen centrale bank hebben en aan geld printen doen. Wat bij het verkopen van de obligaties. Nog meer nodig is om dollars te kopen. Alleen omdat China zo groot is en nu nog door de groei de interne vraag naaf geld nog steeds groter is dan iedere dag bij printen komen ze er nu nog redelijk mee weg.

Nee dat risico gaan ze nooit nemen. Of moeten heel dom zijn.

[Reactie gewijzigd door xbeam op 12 mei 2019 11:51]

om dat ze net zo als Zimbabwe geen centrale bank hebben en aan geld printen doen
Hoe dacht jij dat de US dollar gemaakt wordt? God hem zelve komt naar beneden en deelt de biljetten uit?

Neen. Die worden geprint. Eigenlijk worden er nummers in een computer ingeklopt, en US Dollars ontstaan. Uit het niets.
Ooit bij een veiligheids instructie moeten zitten, hele presentatie Rusland dit,. Rusland dat et cetera. Zelfs de sheets roken naar vodka. En toen kwamen de praktijkvoorbeelden, alleen maar chinezen!

Het werd niet op prijs gesteld toen ik daar kritische vragen over ging stellen.
De hack was "gedurft" (sensatie alert) maar iets verder "boete van 16 miljoen dollar moest betalen aan de Amerikaanse zorgautoriteit wegens tekortschietende digitale beveiliging."
Maw , de deur stond op een kiertje :z
Ja, door spearfishing.
Ze zouden die domme medewerkers voor het hekje moeten slepen ipv. dit als een hosanna-bericht de wereld in te helpen om de chinezen maar weer even de "Enemy of the Week" te maken.
Over de russen houdt men liever even de mond vanwege een bepaalde rapport dat toch niet helemaal uitpakt zoals gehoopt.
Klinkt als de praktijken uit Amerika toch?
Inmiddels staat driekwart van de wereldbevolking met een profiel op de servers van onze Amerikaanse vriendjes.
Met toestemming.... Als je begrijpt wat ik bedoel.
Ik weet zeker dat facebook gegevens van mij heeft. Ik heb nooit toestemming gegeven. Dus gestolen.
Toestemming van de regering. Onder het mom van commercie.
Hoeveel gegevens die Amerikanen gejat hebben horen we niets over.
add Facebook (ja ook VS bedrijf)
Het gaat niet alleen om diefstal, het gaat ook voor een groot deel om zogenaamde samenwerking al dan niet op basis van geo politieke en of geo economische dwang.

Je kan dus ook absoluut uw overheid voor een deel ervoor vernatwoordelijk houden.dat uw gegevens vele malen makkelijker met de VS worden gedeeld, dan de gegevens van VS burgers met de Nederlandse overheid (dus ook EU.)
Zoals icegodd al zegt, Facebook o.a.
Ook bespioneert de Amerikaanse overheid andere wereldleiders. Heeft niks te maken met samenwerking of dwang.
Nee, dat deel heeft niets te maken met dwang. Het deel m.b.t. eisen stellen om aan bepaalde voorwaarden te voldoen voor het leveren van privacy gevoelige data t.b.v. handel, reizen (zelfs buiten de VS, naar bijv. landen waar VS bases heeft) wel degelijk.

Zo is bijv. de KLM verplicht om mijn reizigers data als ik tussen Azie en Nederland vlieg te delen met de VS overheid. Ze hoeven dit niet te doen maar dan heeft het concequenties voor KLM in de VS.