Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

PlayStation 4-game Dreams komt dit voorjaar uit via Early Access

Media molecule gaat een vroegtijdige versie van zijn PlayStation 4-game Dreams uitbrengen in het voorjaar. De ontwikkelaar heeft dat beslist na het afronden van een bèta. De versie die via Early Access uitkomt is bedoeld voor gamers die eigen content willen maken in het spel.

Op het PlayStation-blog geeft ontwikkelaar Media molecule uitleg over de manier waarop Dreams zal verschijnen. De Britse studio werkt al een aantal jaar met een klein team aan de game, die spelers moet stimuleren om zelf iets te maken en dat met anderen te delen.

De Early Access-versie die in het voorjaar verschijnt voor dertig euro, bevat alle tools voor het maken van eigen inhoud. Diezelfde tools worden door de studio gebruikt om de game uit te breiden. Volgens de ontwikkelaar is de vroegtijdige versie vooral bedoeld voor creators die aan de slag willen met deze tools. Er zijn ook tutorials met uitleg.

Veel andere inhoud zal nog ontbreken, maar gedurende het verloop van de Early Access-periode wil de studio meer features toevoegen. De game wordt gemaakt door Media molecule, dat is de studio die ook de LittleBigPlanet-games en Tearaway maakte. Tweakers publiceerde in 2015 een preview van Dreams.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

21-02-2019 • 08:05

29 Linkedin Google+

Submitter: Nieuwevolger

Reacties (29)

Wijzig sortering
Welk genre is dit spel? Ik zou het zo fijn vinden als Tweakers dat bij spellen zou vermelden. Het liefste in de eerste alinea. Dat is voor de meeste mensen denk ik de belangrijkste informatie op basis waarvan ze bepalen of ze geïnteresseerd zijn. Sowieso is het nogal essentiële informatie.
Het 'create your own game' genre.
Je kan filteren op het nieuws. Maar als echte tweaker it'er en hobbyist wist je dat natuurlijk al lang... O-)

[Reactie gewijzigd door Kaasje123 op 21 februari 2019 10:44]

Wij stellen technologie op de proef. Wat hebben games met technologie te maken?
Vrij veel, er is namelijk erg veel IT-technologie ontstaan door games. Dat jij niet van games houdt (tenminste dat neem ik even aan, educated guess o.b.v. je reactie :+ ), dat is prima. Maar even wat voorbeelden om mijn argument te staven; VR, AR en met name 3D. De kwaliteit van 3D komt grotendeels door games. Ik durf wel te stellen dat de huidige hardware beter is, omdat er games op moest kunnen draaien.
Je mist hier nog even wat zijstraten die veel dieper gaan waar games enorme invloed hebben gehad op de praktische toepassingen van technologie, door de noodzaak tot snelheid, snelheid en meer snelheid, en daaruit volgend enorm veel innovatieve implementaties die niet zelden neerkomen op zo overtuigend mogelijk faken. Want waarom 2 dagen rekenen op een perfecte oplossing als je in 100ms al een bijna perfecte hebt?

Bijvoorbeeld: het originele pathfinding algoritme van Dijkstra is later in de 60's al praktischer toepasbaar gemaakt als het A* (A-star) algoritme.... dat vervolgens compleet plat is geoptimaliseerd qua performance in de jaren '90 om RTS-games mogelijk te maken met tientallen units die op 30+fps foutloos door bossen en om bergen moesten kunnen lopen. Exact diezelfde technologie heeft vervolgens mogelijk gemaakt dat iedereen en z'n moeder eerst een TomTom in de auto had, en daarna Google Maps. Exact diezelfde technologie vind veelvuldig toepassing in core routers op internet voor shortest-path-discoveries.

De hoeveelheid technologie en algoritmes die origineel door game developers zijn ontwikkeld, verbeterd, of praktisch toepasbaar gemaakt, en daarna magistrale verschillen hebben gemaakt in andere sectoren en toepassingen, is enorm.
Omdat veel Tweakers nou eenmaal gamen. De games die hier voorbij komen vallen doorgaans in de genre's die hier gemiddeld wat meer gespeeld worden.
Ik zit juist op Tweakers voor het nieuws rondom games :D
@Luchtbakker Nieuws is voor elk wat anders, je zegt het zelf Tweakers is voor IT ers en Hobbyisten. Wie zegt dat IT en Hobby en Gaming niet hand in hand gaan.

Hier een filmpje op de site van Playstation https://www.playstation.com/nl-nl/games/dreams-ps4/
Lijkt me een combi aan de hand van de beschrijving van Sandbox en Platform
Technologie wordt, op PC vlak, anders sterk vooruit gedreven door games.
Als er geen zware/mooie games uit zouden komen, zou de ontwikkeling ook minder hard gaan.
Totaal niet akkoord mee... totaal niet, blijkbaar net als een hele hope medetweakers...
Little Big Planet, next generation.
Heel vaak is een een game niet in 1 genre te vatten, het is soms ook nog eens subjectief. Het lijkt me lastig correcte genre's te kunnen hanteren. Vaak zegt een filmpje genoeg over de gameplay en dus het genre. Anders krijg je dingen als "2,5D-souls-like-metroidvania-action-platformer-puzzler met roguelite elementen"
Maar dat laatste is toch juist precies goed (alleen dan zonder streepjes)? Heel duidelijk en uitgebreid (mag misschien wel ietsje versimpeld). Een genre hoeft absoluut niet in één woord! Als je maar een klein beetje een idee krijgt. Nu had ik echt totaal geen idee na het lezen van het artikel.
Veel websites proberen dit te doen middels tags. Ik heb vaak genoeg op steam gezocht naar alle games van een specifiek genre... ik ben bijvoorbeeld fan van metroidvania style games. Het komt vaak genoeg voor dat een game die ik niet onder het genre vind vallen wel ertussen staat. Of een game die ik juist in het genre vind passen totaal niet aanwezig is. Vaak zijn het niet eens fouten, maar andere interpretaties van mensen. Zo ben ik van mening dat dark souls ook in het metroidvania genre hoort te vallen. Menig lui die het hier niet mee eens zijn. Genres zijn lastig. Je ziet het ook in muziek terugkomen....

black metal
death metal
heavy metal
power metal
progressive metal
prog metal
djent
melodic metal
melodic death metal
etc. etc.

Grenzen tussen genres vervagen en er is altijd wel iemand die het er niet mee eens is dat een zelda game ook een platformer is.
Tags zijn handig inderdaad. En metal is befaamd om zijn subgenres!
https://static1.squarespa...54/metal-map_IMPROVED.jpg

Het is helemaal niet erg als het genre niet super precies of super correct wordt aangeduid; als het vagelijk in de richting komt, is het al een enorme verbetering boven helemaal geen informatie. Natuurlijk neem je een aanduiding met een korreltje zout.

Belangrijke categorieën waar een spel in kan vallen (of soms in combinaties):
Spel met beurten - real-time met/zonder pauze
Strategie - rollenspel - bouwen - springspel - schietspel - puzzel - race - ...
2D - 3D
Vooral voor in je eentje - vooral tegen/met andere mensen
Spelwereld is elk potje anders - steeds hetzelfde


Spellen noemen waar het op lijkt is ook altijd een goede toevoeging.

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 22 februari 2019 02:23]

Mogelijk het meest interessante PS4 spel voor mij dit jaar :*) ben zeer benieuwd wat voor content allemaal mogelijk is en hoe bijvoorbeeld Nintendo, Sega, Atari, etc. hier op reageert.

Zelda, Pacman, Sonic etc. alles is mogelijk in dit wonderbaarlijk spel en is het wel een spel te noemen ? ik heb altijd al interesse gehad in dit soort zoals RPG maker, Mario maker, Project spark, Unity, etc. iets creëren en spelen tegelijk!

Ben ook benieuwd of er een soort van beloning komt als spelers entousiast zijn over jouw creaties en dat het mogelijk gebruikt wordt door Media molecule en dus hoe de eigenaar van die Copyright over Dreams denkt..
Je kent de LittleBigPlanet games niet? Want eigenlijk is het concept wat Media Molecule presenteert niet geheel nieuw voor ze. In de LittleBigPlanet games kon je ook je eigen level bouwen, alleen waren sommige spelers dusdanig creatief met die functie dat er hele andere games werden gebouwd met die feature. In mijn ogen spelen ze er met deze game weer prima op in door de spelers meer vrijheid en tools te geven om dit soort creativiteit te kunnen uiten.
Dan wacht je toch tot hij officieel gereleased wordt? Uiteindelijk moet je even lang wachten voor het zelfde resultaat.
In dit geval valt er wat voor te zeggen vind ik: Dreams is een creation tool. Als je nu wat diehards aan het werk zet dan zijn er bij de launch al een hoop (hopelijk) leuke games en scenes aanwezig, naast wat de developer zelf aanlevert.
Mogelijk het meest interessante PS4 spel voor mij dit jaar :*) ben zeer benieuwd wat voor content allemaal mogelijk is en hoe bijvoorbeeld Nintendo, Sega, Atari, etc. hier op reageert.

Zelda, Pacman, Sonic etc. alles is mogelijk in dit wonderbaarlijk spel en is het wel een spel te noemen ? ik heb altijd al interesse gehad in dit soort zoals RPG maker, Mario maker, Project spark, Unity, etc. iets creëren en spelen tegelijk!

Ben ook benieuwd of er een soort van beloning komt als spelers enthousiast zijn over jouw creaties en dat het mogelijk gebruikt wordt door Media molecule en dus hoe de eigenaar van die Copyright over Dreams denkt..
Is er een prijs bekend gemaakt voor de early access versie?

29,99

[Reactie gewijzigd door Maart1992 op 21 februari 2019 09:40]

Ik heb veel vertrouwen in Media Molecule. De eerste Little Big Planet was fantastisch, misschien zelfs wel de beste PS3 game voor mij. Alles klopte gewoon, van de art direction tot aan de sound track, de gameplay en natuurlijk de customization en level editor. Ik ben zeer benieuwd!
Volgens je quote wel: Benelux.
Lekkere edit wel.
Is het A of B?
Ja. Het staat in je eigen antwoord.
Laat ik m'n post editen zodat de quote met antwoord weg is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True