Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 32 reacties

Voor de creatievelingen onder ons zijn het mooie tijden. Een tablet is genoeg om de mooiste tekeningen te maken. Een camera om foto's en video mee te maken hebben we altijd op zak en als dat niet genoeg is, zet je een actiecamera op je hoofd en ga je spannende dingen doen. En dan is er ook nog de maker scene met 3d-printers en lasersnijders. Zo wordt de moderne mens aan alle kanten gestimuleerd om toch vooral creatief te zijn. Het lijkt het hoogst haalbare in het moderne leven.

Videopreview van Dreams.

Op die ontwikkeling speelt het Engelse Media Molecule in. De studio achter de LittleBigPlanet-games bedacht er een motto voor: play, create, share. Het probeerde iedereen te stimuleren om niet alleen te spelen, maar vooral ook om zelf iets te maken en dat vervolgens met anderen te delen. Wat Media Molecule betreft was de editor die het bij LittleBigPlanet leverde even belangrijk als de levels die het er zelf mee had gemaakt om de campagne van de game te vormen. Dat uitgangspunt wil het nu nog veel verder doorvoeren in Dreams, het nieuwe project waar de studio aan werkt.

Lastig concept

Je kunt het makkelijk gemist hebben, maar Dreams werd al aangekondigd tijdens de E3 van dit jaar, met een wat vaag filmpje van een pianospelende man. Behalve de titel maakte de korte video niet veel duidelijk over de game. Niet zo vreemd, want Dreams is een game die lastig te bevatten is. Het spel is net zo ongrijpbaar als de dromen die 's nachts door je hoofd kunnen spoken. Tijdens de Paris Games Week probeerden de makers toch wat meer duidelijkheid te scheppen. Zelf spelen was er nog niet bij, maar Media Molecule had drie van de vier oprichters van de studio naar Parijs gestuurd om te laten zien wat Dreams inhoudt. Vertegenwoordigd waren technical director Alex Evans, creative director Mark Healey en art director Kareem Ettouney, waarbij de eerste twee het woord voerden en vervolgens de controller aan Ettouney gaven. Hij mocht zijn fantasie de vrije loop laten.

E3-presentatie van Dreams.


Door Paul Hulsebosch

- Redacteur games

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Volg Paul op TwitterVolg Paul op Google+


Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True